محدودیت-های-نوروزی-سفر-1401

محدودیت های سفر در نوروز 1401

نوروز 1401 مسافرت ممنوع نیست؛ بریم سفر اما…

محدودیت های سفر در نوروز 1401 مثل سال‌های قبل نیست و شامل بسته شدن راه‌ها و قرنطینه شدن شهرها بر اساس رنگبندی نمی‌شود اما امسال هم برای سفر رفتن باید مواردی را در نظر بگیریم و رعایت کنیم که در طول سفر با مشکلات قانونی و جریمه مواجه نشویم.

نوروز 1401 بعد از دوسال قرنطینه و محدودیت سفر به دلیل پاندمی کرونا، فرصت دوباره‌ای برای رفتن به سفر در تعطیلات بهاری عید آن هم بدون نگرانی سال‌های قبل است؛ البته با توجه به الزامات قانونی سفر رفتن در شرایطی که هنوز خطر ابتلا به کرونا وجود دارد.

نوروز 1401 ممنوعیت سفر نداریم

با وجود انجام واکسیناسیون عمومی، بیماری کرونا از اوج همه گیری پایین آمد و به همین دلیل امسال با خطرات سفر در دو عید قبل و همچنین بسته شدن راه‌ها و ممنوعیت ورود به شهرها رو به رو نیستیم.

با این حال اما وزارت بهداشت اعلام کرده که :«واکسیناسیون هنوز به صورت یکدست انجام نشده و برخی افراد سه دوز، برخی دو دوز و برخی فقط یک دوز واکسن زده‌ا‌ند و این موضوع احتمال شیوع بیماری و بالا رفتن آمار مبتلایان و مرگ و میر را بالا می‌برد و بنابر این واکسیناسیون موجب عدم محدودیت در سفرهای نوروزی نشده است.»

محدودیت-های-سفر-نوروز-1401

محدودیت‌های سفر در نوروز 1401

وجود افرادی که هنوز برای انجام واکسیناسیون کرونا اقدام نکرده‌اند باعث شده که وزارت بهداشت با همکاری سازمان راهنمایی و رانندگی راهکارهایی را برای جلوگیری از مسافرت افراد واکسینه نشده اعمال کند.

روزی یک میلیون جریمه

بنا بر اعلام  وزارت بهداشت :« دوربین های نظارتی راهنمایی و رانندگی به طور هوشمند پلاک تمامی خودروهای در حال تردد از جاده های بین شهری را مورد بررسی قرار می دهند و در صورتی که صاحب پلاک هر خودرو، سه دوز واکسن خود را دریافت نکرده باشد، خودروی مورد نظر روزی ۱ میلیون جریمه می شود.»

به این ترتیب خودروها از طریق دوربین‌های راهداری به صورت هوشمند رصد خواهند شد و ملاک برای تشخیص سلامت و واکسینه بودن  اهالی خودرو، کد ملی صاحب پلاک خودرو است که واکسینه بودن آن از طریق اتصال سامانه راهداری  با وزارت بهداشت کنترل می‌شود.

با این حال بهتر است که سایر مسافران خودرو کارت واکسن خود را همراه داشته باشند.

ملاک جریمه، واکسینه نبودن صاحب پلاک خودرو است

حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی، امنیتی و انتظامی ستاد کرونا در این باره گفت:« ملاک ما در مورد محدودیت سفر، پلاک خودرو است و با سرنشینان خورو کاری نداریم. یعنی اگر فردی که پلاک خودرو به نامش ثبت نشده باشد دز دوم یا سوم واکسن خود را تزریق نکرده باشد و تردد آن از سوی دوربین ها احصا شود به ازای هر ۲۴ ساعت تردد یک میلیون تومان جریمه برای پلاکی که به نام آن کد ملی صادر شده در نظر گرفته می شود.»

محدودیت-سفر-نوروز-کرونا-جریمه

واکسینه نشده‌ها از چه تاریخی جریمه می‌شوند؟

بنا بر اعلام رسمی وزارت بهداشت از روز ۲۰ اسفندماه، تمامی خودروهایی که صاحبان پلاک آن ها دوز سوم واکسن خود را دریافت نکرده باشند، به ازای هر روز، یک میلیون تومان جریمه شده و مشمول محدودیت سفر در نوروز ۱۴۰۱ می شوند.»

فرصت واکسینه شدن تا پیش از سفر

محدودیت قانونی قرار داده شده برای کسانی که واکسن  دوز سوم را نزده‌اند یک راه حل هم دارد و آن اقدام برای واکسیناسیون در فرصت باقی مانده است.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت:« کسانی که در روزهای آخر سال، یعنی بعد از شروع محدودیت های سفر در نوروز 1401 (۲۰ اسفندماه) دوز سوم واکسن خود را دریافت می‌کنند، نیازی به ثبت کد ملی و پلاک خود در هیچ سامانه‌ای ندارند و سیستم های کنترلی پلیس راهور دائما به روزرسانی می‌شوند و به محض دریافت واکسن، مشمول جریمه یک میلیون تومانی نخواهند شد.»

سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع نیست

با توجه به اینکه ویروس کرونا همچنان فعال است و احتمال اوج گرفتن همه گیری وجود دارد ممکن است که رنگبندی شهرها از نظر ابتلا به ویروس اعلام شود.

با این حال طبق اعلام رئیس پلیس راهور:« کسانی که سه دوز واکسن زده باشند، می توانند بدون محدودیت و پرداخت جریمه به شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی وارد شوند. اما کسانی که کمتر از سه دوز واکسن دریافت کرده باشند، رنگ بندی شهرها هیچ اهمیتی ندارد و به ازای هر روز عبور و مرور در سطح جاده‌های بین شهری شامل جریمه یک میلیونی می شوند.»

سفر-هواپیما-کرونا0عید1401

محدودیت سفر با هواپیما، قطار یا اتوبوس در نوروز 1401

برای کسانی که قصد دارند سفر نوروزی را با وسایل حمل و نقل عمومی مثل هواپیما، قطار و اتوبوس بروند هم با توجه به خطر ابتلای کرونا محدودیت فروش بلیت به کسانی که سه دوز واکسن را تزریق نکرده‌اند در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب که دریافت بلیت قطار و اتوبوس و هواپیما فقط با ارایه کد ملی امکان پذیر است و در صورتی که فردی سه دوز واکسن را دریافت نکرده باشد، بلیت برایش صادر نمی شود.

در سفر با هواپیما، شرایط سخت‌تر است و مسافران علاوه بر سه دوز واکسینه شدن باید تست منفی PCR را هم هنگام ورود به هواپیما ارائه کنند.

نکات بهداشتی در سفر نوروزی 1401

اقامتگاه-ضدعفونی-شده-جاجیگا

اگر چه نوروز امسال ممنوعیت سفر وجود ندارد اما هنوز خطر کرونا وجود دارد و برای جلوگیری از ابتلا بهتر است که نکات بهداشتی و فاصله گذاری‌ها را همچنان رعایت کنیم.

  • متاسفانه همچنان ویروس کرونا در کمین است امکان دارد ما بدون داشتن علایم، ناقل ویروس باشیم پس امسال هم از دست دادن و روبوسی نوروزی خودداری کنیم.
  • اگر با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، قطار و هواپیما سفر می‌کنیم، ماسک زدن را فراموش نکنیم.
  • در صورت اعلام رنگبندی شهرها از سفر به شهرهای قرمز و نارنجی خودداری کنیم و به شهرهایی که وضعیت مناسب‌تری دارند، سفر کنیم.
  • از رفتن به رستوران‌های شلوغ که مجبوریم ماسک را برداریم، خودداری و رستوران‌ها خلوت‌تر را انتخاب کنیم یا زمانی به این فضاها وارد شویم که خلوت شده باشند.
  • برای ورود به فضاهای گردشگری مثل موزه‌ها از ماسک استفاده کنیم و در صورت امکان فضاهای گردشگری سرباز که هوا جریان دارد را انتخاب کنیم.
  • اگر بابت بهداشت فضای اقامتگاهی که در سفر برای ماندن انتخاب می‎‌کنیم، نگران هستیم، اقامتگاه‌ های ضدعفونی شده در جاجیگا بهترین انتخاب برای داشتن یک خیال راحت درباره سلامت، بهداشتی و ضدعفونی بودن فضای اقامتگاه است.

و توصیه آخر اینکه با رعایت همه محدودیت‌ها تلاش کنیم که تعطیلات حسابی بهمان خوش بگذرد و سال جدید را با بهترین روحیه و پر از انرژی مثبت شروع کنیم.

نوروز 1401 مبارک 😊

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید