indexghj سفر به دامغان و تماشای نوزادان در آغوش گلبرگ‌ها

آیین گل غلتان دامغان

سفر به دامغان و تماشای نوزادان در آغوش گلبرگ‌ها

سفر به دامغان در اردیبهشت ماه که طبیعت زیباترین لباس خود را به تن می‌کند و عقل و هوش را از سر می‌پراند، فرصت تماشای مراسم گل غلتان را به شما می‌دهد. در اردیبهشت ماه جشنواره‌های متنوعی در جای جای ایران عزیزمان برگزار می‌شود.

هر کدام از این مراسم گویای فرهنگ مردم آن منطقه هستند و جذابیت‌های خاص خودشان را دارند که باید رفت و از نزدیک تماشا کرد.

گاهی سفر رفتن می‌تواند با هدف خاصی مثل تجربه‌ دیدن یک جشنواره یا مراسمی منحصر به فرد و ارتباط گرفتن با مردم بومی اتفاق بیفتد. رزرو اقامتگاه بوم گردی و اجاره خانه روستایی بهترین راهکار برای سفر به دل زندگی روستایی و بومی است که شما را مستقیما به مردم محلی وصل می‌کند و می‌توانید فرهنگ و مراسم آیینی و سبک زندگی آن‌ها را از نزدیک لمس کنید.

درباره جشن سرخ و زیبای انار در مجله جاجیگا بخوانید.

مراسم گل غلتان دامغان

یکی از این مراسم سنتی و تماشایی که قدمت آن به بیش ازصد سال پیش برمی‌گردد، مراسم گل غلتان نوزادان در شهر امیریه دامغان است که از میراث معنوی ناملموس شهرستان دامغان و استان سمنان به شمار می رود.

این مراسم همزمان با شکفتن گل‌های محمدی یعنی در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

در صورتی که تولد نوزاد با بهار همزمان باشد و یا در اولین بهار زندگی نوزاد، چند نفر از زنان فامیل به مزارع و باغ‌ها می‌روند و مشغول چیدن و جمع‌آوری گل‌های محمدی می‌شوند.

پس از چیدن و آماده سازی گل‌ها، نوزاد را به حمام می‌برند و شستشو می‌دهند و پس از خشک کردن بدنش، او را در میان پارچه‌ای سفید مملو از گل‌های پر پر شده صورتی و خوش عطر محمدی می‌گذارند و می‌غلتانند.

به این صورت که چهار نفر از زنان فامیل چهار گوشه پارچه را می‌گیرند و با ذکر صلوات و ذکر نام پنج تن و ابیاتی مختلف نوزاد را در پارچه حاوی گل می‌غلتانند. البته از جهاتی این مراسم را می‌توان به مراسم تعمید شبیه دانست.

سفر-به-دانغان-مراسم گل-غلتان

اگر از بومیان منطقه درباره علت و فایده این مراسم بپرسید به شما خواهند گفت که غلتاندن کودک در میان گلبرگ‌های تازه و خوش‌عطر، باعث مصون ماندن نوزاد از بیماری‌ها و حساسیت‌های فصلی ناشی از گل و گیاه می‌شود و طراوت و تازگی گل‌ها به حفظ شادابی و لطافت پوست نوزاد کمک می‌کند.

در انتها هم میزبان بعد از برگزاری این مراسم از مهمانان به صرف چای و شربت و شیرینی پذیرایی می‌کند.

درباره جشنواره بنفش گل گاوزبان  در مجله جاجیگا بخوانید.

سفر به دامغان و جشنواره گل غلتان

جشنواره گل غلتان

البته علاوه بر مراسمی که مردم در خانه‌هایشان برای فرزند دلبندشان می‌گیرند، در سال‌های اخیر شهرداری شهر امیریه نیز در اردیبهشت ماه جشنواره‌ای دو روزه با این عنوان برگزار می‌کند.

در این جشنواره در کنار مراسم گل غلتان برنامه‌های سرگرم کننده دیگری مثل بازی‌های محلی، آیین سمنو پزان، اجرای موسیقی زنده محلی و رقص چوب، نمایشگاه صنایع دستی نیز برگزار می‌شود که خود می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد و باعث رونق صنعت گردشگری در این شهر شود.

اگر برایتان سوال است که بعد از برگزاری این مراسم چه بر سر آن همه گلبرگ گل محمدی می‌آید، جالب است بدانید که بعد از برگزاری مراسم گلبرگ‌ها خشک می‌شوند و در مصارف دیگری مثل طب سنتی و یا خوش عطر کردن جانماز و یا حتی در جهیزیه تازه عروسان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سفر به شهر دامغان

سفر-به-دامغان

شهر دامغان که به پسته‌های خندان و خوشمزه‌اش معروف است، به خاطر اینکه در زمان اشکانیان پایتخت ایران بوده، بافت تاریخی زیبا و آثار باستانی کم‌نظیری دارد.

دامغان می‌تواند یک مقصد جذاب برای سفری به یاد ماندنی باشد تا در کنار تجربه‌ی مراسم خوش رنگ و بوی گل غلتان، از جاذبه‌های این شهر تاریخی هم لذت ببرید.

گشت و گذار در این شهر را می‌توان با رفتن به چشمه علی شروع کرد.

این چشمه زیبا یادگار دوران قاجار و تفرجگاه شاهان قاجاری بوده. دیدن عمارتی زیبا در دل آب این چشمه حتما برایتان جالب خواهد بود. یا می‌توانید به تماشای بناهای تاریخی مثل بنای آجری چهل دختر یا برج طغرل بروید و هم نشینی توامان ظرافت و عظمت را از نزدیک ببینید.

از دیگر جاذبه‌های دامغان می‌شود به غار شیربند، چشمه قل قل، مسجد تاریخانه، خانه لطفی، آرامگاه پیر علمدار و… اشاره کرد.

برای رزرو اقامتگاه بوم گردی در دامغان و یا اجاره ویلا و سوئیت در دامغان می‌توانید روی سایت جاجیگا حساب کنید. کافی است وارد سایت شوید و اقامتگاه دلخواه خود را انتخاب و رزرو کنید و خود را برای سفری خاص آماده کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید