iran musium. 8 موزه منتخب ایران _ از موزه جنگ تا موزه مادام توسوی ایرانی

سفر در زمان

8 موزه منتخب ایران _ از موزه جنگ تا موزه مادام توسوی ایرانی

برای کسانی که به تماشای تاریخ و لمس آنچه در گذشته اتفاق افتاده، علاقه دارند، شناخت بهترین موزه‌ های ایران جذاب است.

در سراسر ایران موزه‌های ارزشمندی وجود دارد که وظیفه جمع آوری و نگهداری اشیای مهم و قیمتی، آثار هنرمندان قدیمی و یا بخشی از فرهنگ گذشته را برعهده دارند.

با چرخیدن در این موزه‌ها می‌توانید سوار بر ماشین زمان شوید و به برهه‌های تاریخی مختلف سفر کنید.

در ادامه این نوشتار 8 موزه منتخب ایران را با هم مرور می‌کنیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

موزه ملی خودرو ایران

بهترین-موزه-های-ایران
موزه ملی خودرو

اگر از علاقه‌مندان خودروهای کلاسیک هستید، حتما به موزه ملی خودرو سفر به تهران سر بزنید.

از اولین خودرو ایران گرفته تا کالسکه‌های ناصرالدین شاه و خودروهای کلاسیک با برندهای معروف دنیا در این موزه از شما دل می‌برند.

اولین خودرویی که توسط مظفرالدین شاه در سال 1279 به ایران وارد شد، یک دستگاه فورد کروکی کلاچی بود و جالب است بدانید که در سال‌های اول ورود خودرو به ایران فقط اشراف حق استفاده از آن را داشتند.

در این موزه دو کالسکه معروف وجود دارد که یکی به رنگ فیروزه‌ای و دیگری مشکی طلایی است و به کالسکه تاج گذاری معروف است.

علاوه بر این 45 خودروی کلاسیک و خاص از جمله موریس آکسفورد قرمز، رولز رویس احمد شاه، تنها خودروی حاصل از همکاری سه برند پورشه و بنز و فولکس واگن و بنز اهدایی هیتلر به رضاشاه و خیلی از برندهای دیگر مثل  کرایسلر، آلفا رومئو، لامبورگینی، جگوار، کادیلاک، بنتلی و مرسدس بنز در فضایی 3 هزارمتری و مسقف این موزه قابل بازدید است.

آدرس موزه خودرو: تهران، میدان آزادی، جاده مخصوص کرج، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱، نبش خیابان ۲۵، جنب فروشگاه سپه

موزه آب یزد_ از بهترین موزه های ایران

موزه های ایران
موزه آب یزد

در مناطق کویری و خشک ایران، «آب» از گذشته‌های دور حرمت و ارزش بالایی داشته و ساخت قنات‌های طولانی برای رساندن آب به سطح زمین هم نشان از همین ارزش و اهیت دارد.

برای درک حضور آب در این منطقه، موزه آب در شهر یزد انتخاب مناسبی است.

در موزه آب یزد به وضوح می‌توانید جایگاه آب در معماری این منطقه را درک کنید و به اطلاعات زیادی درباره نحوه مدیریت آب و آبرسانی در زمان قدیم دست یابید.

موزه آب در خانه بسیار زیبای کلاهدوزها برپا شده که خانه‌ای ساخته شده براساس معماری اصیل خانه‌های کویری ایران در دوره قاجار است و درواقع دیدن موزه آب یک تیر و دو نشان است.

خانه کلاهدوزها بر اساس معماری زیبای دوره قاجار با گچ‌بری و آینه‌کاری تزیین شده و پنجره‌های ارسی با شیشه‌های نگارنگ فضای داخل خانه را خیال گونه رنگ‌آمیزی کرده است.

خانه کلاهدوز در پنج طبقه ساخته شده و طبقه اول آن در واقع سه طبقه زیر همکف است و محل جاری شدن آب قناتی است که از زیر خانه عبور می کند و خنکی و زندگی را روان می‌سازد.

در این خانه می‌توانید لوله‌کشی‌های مربوط به آب را که متعلق به ۱۵۰ سال پیش است ببینید.

آدرس موزه آب: یزد، خیابان امام، ضلع شمال میدان امیرچخماق، خیابان قیام

درباره مسیر گردشگری سفر به شهر یزد در مجله جاجیگا بخوانید.

موزه میراث روستایی گیلان؛ اولین اکوموزه ایران

بهترین موزه در ایران
موزه میراث روستایی گیلان

اگر شما هم با دیدن فیلم و سریال شمالی دلتان برای حال و هوای خانه‌های روستایی گیلان پر می‌کشد، حتما به موزه میراث روستایی گیلان سر بزنید.

موزه میراث روستایی گیلان شهر رشت یکی از بهترین موزه‌های شمال کشور است که با مساحتی حدود 260 هکتار در نزدیکی پارک جنگلی سراوان ساخته شده.

این موزه نمونه‌ای کوچک اما واقعی از زندگی روستایی مردم گیلان را آن هم در محیطی باز و خوش آب و هوا به نمایش می‌گذارد.

با گشت و گذار در این موزه انگار پا به یک روستای قدیمی در گیلان گذاشته‌اید. می‌توانید وارد خانه‌های سنتی شوید و از پله‌های چوبی آن بالا بروید و از روی تالار(ایوان خانه روستایی) به تماشای اطراف بنشینید. با پوشاک سنتی گیلانی آشنا شوید و حتی آنها را به تن کنید و عکس یادگاری بگیرید.

از هر گوشه و کنار این موزه عطر و بوهای خوشمزه‌ای به مشام می‌رسد خانم‌های گیلانی با لباس‌های سنتی و رنگارنگ در فضای این موزه مشغول پخت انواع نان محلی، کاکا، آش و غذا های محلی گیلانی هستند.

البته نمی‌شود تا گیلان بروید و غذاهای محلی خوشمزه گیلان را تست نکنید. غیر از این موزه می‌توانید در بهترین رستوران‌ های گیلان طعم لذیذ ترش تره، باقالی قاتوق و مرغ ترش و سایر غذاهای گیلانی را بچشید.

آدرس موزه: استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت-قزوین، نرسیده به پلیس راه، جاده‌ سراوان- فومن

موزه موسیقی اصفهان

موزه-های-ایران
موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان را می‌توان یکی از بهترین موزه‌های خصوصی ایران دانست که در سال 1394 به همت دو موسیقی‌دان به نام‌های مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در محله قدیمی جلفا تاسیس و موفق به کسب دو جایزه بین‌المللی شد.

این موزه را می‌توان بهشت علاقه‌مندان به موسیقی و سازهای ملی و محلی دانست.

در موزه موسیقی اصفهان بیش از 300 نمونه از آلات موسیقی ایرانی در دو تالار سازهای محلی و سازهای ملی قابل تماشاست. سازهایی با ظاهری شبیه به آنچه در نقاشی و مینیاتورهای قدیمی اماکن تاریخی اصفهان می‌بینید.

البته قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که علاوه بر تماشای آلات موسیقی، می‌توانید مهارت نوازندگیتان را در برخی از این سازها تست کنید و یا به نمایش بگذارید.

آدرس موزه موسیقی: اصفهان، محله قدیمی جلفا، خیابان توحید میانی، خیابان شهید قندی (مهرداد)، پلاک 74

درباره  سفر به اصفهان شهر تاریخ و معماری در مجله جاجیگا بخوانید.

خانه زینت الملوک و موزه مادام توسو شیراز

موزه در ایران
خانه زینت الملوک شیراز

با ورود به زیرزمین خانه زینت‌الملوک می‌توانید با «سعدی» سلفی بگیرید. مسعود سعد حلاج را ببینید که «انا‌الحق» گویان پای چوبه دارش ایستاده و با زینت الملوک، صاحب خانه‌ای که به تماشای مهمانان مشهور مومی‌اش نشسته، ملاقات کنید.

موزه مادام توسو یکی از موزه‌های جذاب و خاص شیراز است که در زیرزمین خانه زینت‌الملوک  برپا شده و مجسمه‌های مومی از افراد مشهوری مثل کریم خان زند،سعدی، شهید دوران، میرزای شیرازی و … در آن به چشم می‌خورد.

در این موزه علاوه بر روبه‌برو شدن با مجسمه مومی جمعی از شخصیت‌های مشهور و سرشناس شیراز، مجذوب ظرافت آینه‌کاری وکاشی‌کاری خانه زینت‌الملوک خواهید شد.

خانه زینت‌الملوک از خانه‌های قدیمی و زیبای عصر قاجار است که از طریق دالانی به عمارت نارنجستان قوام متصل می‌شود و به سبب وجود این مجسمه‌های مومی به موزه مادام توسو هم معروف است.

آدرس موزه: شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند، محله گود عرب‌ها، ضلع غربی باغ نارنجستان قوام

برای آشنایی با مقاصد گردشگری شیراز مطلب سفر به شیراز را در مجله جاجیگا از دست ندهید.

موزه جنگ خرمشهر

موزه های منتخب ایران
موزه-جنگ-خرمشهر

موزه جنگ خرمشهر یکی از پربازدیدترین موزه‌های دفاع مقدس ایران است و به مرور دوره‌ای از تاریخ معاصر کشور می‌پردازد که بوی خون و باروت می‌دهد.

در این موزه میراث تلخ اما گرانبهای 8 سال جنگ ایران و عراق و خاطرات تلخ این جنگ تحمیلی را در سه گالری خرمشهر پیش از جنگ، خرمشهر در جنگ و خرمشهر پس از جنگ می‌توانید مشاهده کنید.

در محوطه باز این موزه به صحنه‌هایی از سنگر و خاکریز، نخل‌های بی سر، خمپاره و رد گلوله و دیوار نوشته‌های دشمن در زمان اشغال که دست نخورده باقی مانده، برمی‌خورید.

تصاویری از آزادی خرمشهر و شادی مردم شهر از دیگر تصاویر این موزه است.

ساختمان موزه هم با تن زخمی از گلوله، خاطرات تلخ جنگ را بازگو می‌کند. در زمان جنگ و اشغال خرمشهر، این ساختمان به دلیل موقعیت مکانی و استحکامش به عنوان محل دیده‌بانی نیروهای عراقی استفاده شده.

درباره سفر به خرمشهر در مجله جاجیگا بخوانید.

موزه هنرهای معاصر استاد صنعتی کرمان

برترین موزه های ایران
موزه صنعتی زاده کرمان

موزه هنرهای معاصر کرمان یکی از جالب‌ترین موزه‌های ایران است که در روزگاران گذشته پرورشگاه بوده و امروز آثار هنرمندان بزرگ ایرانی و خارجی را به نمایش می‌گذارد.

این موزه به همت علی اکبر صنعتی زاده، هنرمند، مجسمه‌ساز و نقاش برجسته ایرانی در سال ۱۳۵۶ برای نگهداری و نمایش آثار سید علی اکبر صنعتی و سایر هنرمندان ایران و جهان تاسیس شد.

علی اکبر صنعتی، هشت ساله بود که پدرش را از دست داد. مادر علی اکبر که فکر می‌کرد به تنهایی از پس بزرگ کردن فرزندش بر نمی‌آید، او را به پرورشگاه سپرد.

اما روزگار نگذاشت که یتیمی و تنهایی مانع از شکوفایی هنر علی اکبر شود.

حاج اکبر، موسس مهربان پرورشگاه به استعداد و هنر علی اکبر پی برد و او را در مسیر شکوفایی استعدادش همراهی کرد.

علی اکبر با سفر به تهران و آموزش در مدرسه صنایع مستظرفه و فرا گرفتن هنر نقاشی و مجسمه‌سازی زیر نظر اساتید مشهور تجسمی آن زمان، یکی از نقاشان و مجسمه‌سازان نام آور نه تنها ایران بلکه دنیا شد.

موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، همان پرورشگاهی است که توسط حاج اکبر صنعتی زاده مهربان ساخته شد و علی اکبر صنعتی در آن پرورش یافت.

در این موزه می‌توانید آثاری از  سیدعلی اکبر صنعتی، سهراب سپهری، کمال المک، پرویز تناولی، نصیری وزیری، ژازه طباطبایی، بهجت صدر، منصوره حسینی، منیر فرمانفرماییان، غلامحسین نامی، محمد ابراهیم جعفری، حسین محجوب  و… هنرمندان خارجی مثل اگوست رودن، هنری مور، بوناتی کاندینسکی، وازارلی اشلامینگر، آلبر مارکه را مشاهده کنید.

آدرس موزه: جنوب شرقی شهر کرمان، خیابان شریعتی، حد فاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد

درباره سفر به کرمان در مجله جاجیگا بخوانید.

موزه جواهرات تهران_ از بهترین موزه های ایران

معروف ترین موزه های ایران
موزه ملی جواهرات

با ورود به موزه جواهرات تهران برق جواهرات زینتی و عتیقه جات چشمتان را می‌گیرد.

گنجینه‌ای غنی و جذاب از جواهرات ملی در اختیار بانک مرکزی قرار دارد و این جواهرات زیبا و ارزشمند در موزه جواهرات تهران قابل تماشاست.

در این موزه جواهراتی مثل الماس دریای نور، تاج پهلوی، جغه نادری، تاج فرح پهلوی و تخت طاووس را می‌توانید تماشا کنید.

البته به دلیل ارزش مادی اشیا و جواهرات، در این موزه تدابیر امنیتی برقرار است و امکان همراه داشتن کیف و دوربین و گوشی موبایل در داخل موزه را نخواهید داشت.

آدرس موزه: تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، ساختمان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

در مسیر گردش شبانه در تهران روشن و شب بیدار با مجله جاجیگا همراه شوید.

سخن آخر

موزه‌ها یکی از جاذبه‌های توریستی هر کشوری محسوب می‌شوند که وظیفه حفظ و نگهداری اشیای قدیمی و بخشی از فرهنگ گذشته را برعده دارند.

شناخت بهترین موزه‌ های ایران به شما کمک می‌کند تا سوار بر ماشین زمان در تاریخ سفر کنید و از تماشای تاریخ و فرهنگ گذشته لذت ببرید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید