جنوب-کجا-بریم

جنوب کجا بریم؟ از ساحل کارون تا افق اقیانوس در چابهار

جنوب کجا بریم؟ با کدام تور لیدر و بلد راه همراه شویم که قشنگ ترین منظره های جنوب کشورمان را از دست ندهیم؟

سفر به جنوب مثل سفر به سرزمینی عجایب با منظره‌های خیره کننده طبیعی، سواحل زیبا، عمارت‌ها و آثار تاریخی هزاران ساله، خوردنی‌های تند و خوشمزه و معاشرت با اهالی خونگرم و مهمان نواز با لهجه جنوبی به شیرینی شهد خرما است.

در این نوشته با جاجیگا از جنوب غرب و خاک عزیز خورستان، منظره کارون و  شور و حال گرم اهالی آبادان پیش می‌رویم، تا بازارهای رنگارنگ بندرعباس، کوچه پس کوچه‌های بوشهر با عطر گل کاغذی، ساحل مرجانی کیش، جنگل‌ حرای قشم و سرزمین شگفت انگیز چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران و رو به اقیانوس هند.

در سفر به جنوب برای پیدا کردن جای ماندن هیچ نگران نباشید اهالی مهمان نواز جنوب در اقامتگاه‌ها از مسافران استقبال می‌کنند. با اجاره سوئیت و اقامتگاه در جنوب لذت ماندن و معاشرت با اهالی خونگرم شهرهای جنوبی ایران را بچشید.

در این نوشته برای معرفی بهترین مناطق گردشگری جنوب ایران با جاجیگا همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

بهترین زمان سفر به جنوب

جنوب ایران با نزدیک شدن به خط استوا و تابش مستقیم آفتاب، سرزمینی گرم با آفتابی داغ و سوزان است که در بخش‌هایی از این منطقه حتی به درجه حرارت گرم‌ترین نقطه کره زمین می‎‌رسیم.

با این حال در فصولی از سال شهرهای جنوبی ایران رنگ بوی بهاری به خود می‌گیرند و فصل سفر و گردشگری و بهترین زمان برای جنوبگردی  و تماشای مناظر طبیعی شگفت‌انگیز جنوب از اهواز و آبادان گرفته تا بوشهر و کیش و قشم و چابهار با شروع فصل سرما آغاز می‌شود.

تابستان که به سر می‌رسد، آفتاب داغ جنوب کوتاه می‌آید و با رسیدن به فصل پاییز و زمستان مسیرهای گردشگری از شمال و شهرهای خنک به سمت جنوب تغییر مسیر می‌دهد.

بهترین فصل سفر به جنوب و شهرهایی مثل اهواز، آبادان، بوشهر، قشم، هرمز، کیش، بندر عباس  و … از اواسط پاییز تا اواسط بهار است

اگر اهل خرید در جشنواره‌های تابستانی و آفتاب گرفتن در ساحل هستید، کیش، قشم و بندرعباس در فصل تابستان مسیر گردش و جنوب گردی جذابی هستند.

خوزستان

سفر به خوزستان اولین مسیر در سفر به جنوب با فهرستی تمام نشدنی از جاذبه‌های گردشگری از دریاچه و آبشار تا منظره باشکوه آسیاب‌های آبی شوشتر و شب‌های روشن پل‌های اهواز و عطر فلافل در لشگرآباد است.

سردشت

سردشت کجاست؟
سردشت خوزستان

منطقه کوهستانی سردشت یکی از مناطق سرسبز ییلاقی نزدیک دزفول در خوزستان است که که از همراهی کوهستان و رود دز به وجود آمده.

برای رسیدن به سردشت از خروجی شمالی شهر دزفول و از بلوار شهدا، وارد جاده شهیون شوید و بعد از ۹ کیلومتر پس از پارک جنگلی لاله به‌سمت راست بپیچید و وارد جاده‌ دزفول به سردشت بشوید.

درباره سفر به شهر دزفول با مناظر طبیعی گردشگری این شهر در مجله جاجیگا بخوانید.

دریاچه شهیون

دریاچه-شهیون-کجاست؟
دریاچه شهیون

دریاچه شهیون یا دریاچه سد دز، یکی از زیباترین دریاچه‌های مصنوعی ایران است که در شمال غربی دزفول واقع شده و یک فضای طبیعی زیبا همراه با تفریحات آبی و قایق سواری تا جزیره‌های دریاچه است.

برای رسیدن به شهیون از دزفول در جاده شهیون ۷۵ کیلومتر تا آخرین روستا یعنی آبیدسری و جاده انحرافی دریاچه برانید.

 با اجاره ویلا و سوئیت در دزفول نگران اقامت در این شهر نباشید.

آسیاب‌های آبی شوشتر

آسیاب-آبی-شوشتر
جنوبگری

برای تماشای تصویری منحصر به فرد از ایران باستان یعنی دوران ساسانی و هخامنشیان مجموعه به هم پیوسته آسیاب‌های آبی شوشتر یا سیکا در خوزستان را از دست ندهید.

مجموعه‌ای از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیمی که آب را هدایت و چرخه آسیاب‌ها می‌گردانند.

برای تماشای آسیاب‌های آبی باید به خوزستان، شوشتر، میدان ۱۵ خرداد بروید.

در مسیر سفر به شهر تاریخی شیراز شهر تاریخ و تخت جمشید با جاجیگا همراه شوید.

زیگورات چغازنبیل

چغازنبیل کجاست؟
زیگورات چغازنبیل

دومین ضلع مثلت طلایی خوزستان، شما را سال‌ها، قرن‌ها، هزاران سال به گذشته‌های دور خوزستان می‌برد.

یعنی سه هزار و دویست سال پیش که عیلامی‌ها به عنوان نخستین ساکنان دارای تمدن در منطقه شوش، پرستشگاه باشکوه زیگورات چغازنبیل را با هدف ستایش اینشوشیناک ( خدای نگهدارنده شوش) ساختند.

زیگورات چغازنبیل پرستشگاهی روی تپه است که به شکل پله پله و با میلیون‌ها آجر در ۵ طبقه به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شده.

زیگورات چغازنبیل در خوزستان، ۴۰ کیلومتری شهر شوش و ۳۵ کیلومتری شوشتر واقع شده است.

پل سفید

پل-سفید-کجاست؟
پل سفید اهواز

عبور موقر کارون و پرواز مرغان دریایی و تلالو سایه روشن غروب بر لغزش آب، این اتفاقی از نوع تماشا است که بر فراز پل سفید اهواز می‌افتد.

پل معلق سفید رنگ اهواز که به نماد این شهر تبدیل شده، زیباترین پل اهواز است که به خاطر رنگ نمای آن، به پل سفید معروف است.

پل سفید که غرب به شرق اهواز را به هم می‌رساند، نبش خیابان ۲۴ متری قرار دارد.

لشگرآباد

لشگرآباد-کجاست؟
جنوب کجا بریم

قدم زدن در خیابان لشکرآباد و تماشای قدم به قدم بساط خوراکی‌های خوش عطر و طعم جنوبی با بوی سرخ کردن فلافل که در هوا پیچیده و کاسه‌های رنگ به رنگ خیارشور و گوجه، کلم و کاهو و ترشی فلفل و انبه و انواع سس‌ها هر رهگذری را به شکم چرانی دعوت می‌کند. لشکرآباد قطب فلافل ایران است.

خیابان لشکرآباد یک جور فوداستریت یا محله غذای خیابانی است که سراسر این راسته با ساندویچی‌های سلف سرویس فلافل، سینی سنبوسه ‌تند جنوب، کبه عربی، سوسیس بندری، کباب گنجشک و کافه‌هایی با انواع دمنوش، قهوه عربی و باقلوا و زولبیا، بامیه پرشده.

برای رفتن به خیابان لشکرآباد باید به میدان دانشگاه شهید چمران بروید.

درباره لذیذترین کباب های ایرانی در مجله جاجیگا بخوانید.

تالاب شادگان

تالاب-شادگان
جاهای قشنگ در جنوب
تالاب شادگان

تماشای پرواز پرندگان مهاجر مثل پلیکان زرد، فلامینگو و سبزقبای هندی که به تالاب کوچ کرده و لانه‌سازی کرده‌اند و عبور گله‌های گاومیش و بلم سواری در میان نیزارهای زیبای شادگان تجربه‌ای است که در فاصله کمی تا اهواز می‌شود تجربه کرد.

تالاب شادگان یکی از مقاصد پرنده نگری ایران است.

تالاب شادگان در فاصله حدود صد کیلومتری شادگان قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از مسیر اهواز به آبادان از خروجی دارخوین به سمت تالاب رفت.

برای رسیدن به شادگان باید از شهر اهواز راهی جاده اهواز به آبادان شده و خود را به منطقه دارخوین برسانید. هنگام خروج از دارخوین جاده‌ ای وجود دارد که به سمت شهر شادگان می ‌رود.

روستای صراخیه

روستای-صراخیه
جنوب گردی

روستای صراخیه یکی از روستاهای حوالی تالاب شادگان است که با وجود راه آب‌هایی که در این روستا برای تردد با بلم هست به ونیز ایرانی معروف شده است.

اهالی این روستا که به زبان عربی صحبت می‌کنند، گردشگران را با قایق در میان روستا و تالاب می‌گردانند.

این روستا در بخش خنافره، دهستان ناصری، شادگان واقع شده است.

جزیره مینو

جزیره-مینو-کجاست؟
جزیره مینو

جزیره مینو در دل اروند رود فضای طبیعی و بکری از نیزار و نخلستان و پرندگان مهاجر و مردم بومی دارد.

در سفر به جزیره مینو ضمن قدم زدن در نیزارها، پرنده‌نگری و ماهیگیری، با اقامت در «مضیف» لذت خوردن غذای عربی و محلی در فضایی بومی را درک می‌کنید.

مضیف فضایی است که اهالی جزیره برای پذیرایی از مهمانان با نی می‌سازند.

بازار ته‌ لنجی‌ها

بازار-ته-لنجی-ها-کجاست؟
بازار ته لنجی ها

بازار ته‌ لنجی‌ها معروف و جذاب‌ترین بازار آبادان است که ملوانان و کارکنان کشتی‌ها بدون پرداخت عوارض و گمرکی کالاهایی که با خود از خارج از کشور آورده‌اند عرضه می‌کنند.

به همین دلیل اسم این بازار ته لنجی‌ها است و در آن هرچیزی که فکرش را بکنید پیدا می‌شود؛ شکلات و خوراکی‌های خارجی گرفته تا پوشاک، لوازم آرایشی، عطر، پتو، لوازم برقی و…

این بازار در خیابان امام خمینی آبادان است.

در مسیر خوش طعم و عطر بازارهای هفتگی گیلان با جاجیگا همراه شوید.

بوشهر

سفر-به-بوشهر
جنوب کجا بریم

بندر بوشهر با خورشید داغ و نوای گرم نی انبان، عود و لیوا و بچه‌های بندر که لب ساحل دم می‌گیرند و شانه می‌لرزانند و کوچه پس کوچه‌ها وعمارت‌های سپیدپوش، مقصد بعدی برای گردش در جنوب است.

سواحل بوشهر

سواحل-بوشهر
ساحل بوشهر

بوشهر طولانی‌ترین مرز را با خلیج فارس دارد. آن هم با رعایت و حریم ساحل هیج بنایی تا فاصله ۶۰ متری ساحل ساخته نشده و در بوشهر تمیزترین سواحل ایران را می‌شود دید.

درباره زیباترین سواحل جزیره کیش در مجله جاجیگا بخوانید.

دشتستان

دشتستان
جنوبگردی

دشتستان مهد خرمای بوشهر است که در جنوب غربی ایران و شرق استان بوشهر قرار دارد.

در اطراف برازجان ردیف بلند بالا با چتر سرسبز نخل ‌و خوشه‌های طلایی خرما، منظره‌ای کمیاب و تماشایی است.

شهریور ماه که به آخر می‌رسد فصل «خرماپزان» تمام می‌شود و فصل برداشت خرماهای شیرین و رسیده می‌رسد.

بافت تاریخی بوشهر

بافت-قدیمی-بوشهر
بوشهر کجا بریم
بافت تاریخی بوشهر

قدم زدن از میان کوچه‌های باریک و خانه‌هایی با معماری خاص که برگرفته از معماری هندی و ایرانی است شما را به گذشته‌های دور بوشهر و دوران نادرشاه افشار می‌برد.

بافت تاریخی بوشهر در منطقه شبه‌جزیره قرار گرفته و از چهار محله‌ بهبهانی، دهدشتی، کوتی و شنبدی تشکیل شده در عبور از محله‌ها عمارت‌هایی با نمای سفید یا زرد می‌بینید که از سنگ‌های مرجانی و گچ ساخته شده‌اند.

سقف‌ عمارت‌ها از بوریا و چوب صندل ساخته شده و جنس در و پنجره‌ها از چوب ساج آفریقایی است.

درهای بزرگ چوبی کلون دار از دیگر نماهای دوست داشتنی این منطقه است. در عبور از بافت قدیمی به کافه‌های باصفایی مثل کافه حاج رئیس، کافه گل‌ها و کافه کهن می‌رسید که از شما با شیرینی‌های خوشمزه بوشهری و چای به گرمی پذیرایی می‌کنند.

کوه نمک دشتی

کوه-نمک-دشتی-بوشهر
جنوب کجا بریم
کوه نمک بوشهر

یک منظره زیبای شگفت‌انگیز در نزدیکی روستای گنخک در ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان بوشهر هست که ارزش کیلومترها رفتن و مواجه شدن با تندیس‌های هنرمندانه طبیعت را دارد.

در گنبد نمکی جاشک پدیده رنگارنگ طبیعی آبشار، چشمه‌، یخچال، آویز، غار نمکی و دودکش جن، پلایا و دره گل کلم را در طیف متنوعی از رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سفید، زرد، سیاه و نارنجی می‌بینید.

گنبد نمکی جاشک در استان بوشهر، ۱۴۴ کیلومتری شهر بوشهر، مابین شهرهای دیر و خورموج قرار دارد.

خرید و پاساژگردی در بندرعباس

مرکز-خرید-بندرعباس
خرید در بندر عباس

اگر اهل خرید و بازارگردی باشید، سفر به بندر عباس و خرید کردن از بازارهای ارزان این بندر، مقصدی جذاب در سفر به جنوب است.

در این شهر بندری و مرزی به دلیل اینکه واردات راحت‌تر است، اجناس خارجی و برند با تنوع بیشتر و ارزان‌تر پیدا می‌شود.

از جمله مراکز خرید بندر عباس عبارتند از:

مرکز خرید سیتی سنتر، مجتمع تجاری ستاره جنوب، مرکز خرید زیتون، بازار محلی و بازار ماهی فروشان.

قشم

سفر-به-قشم
اجاره خانه در قشم

جزیره قشم و زیبایی هایش مثل مرواریدی در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس می‌درخشد.

سفر به قشم یکی از هیجان‌انگیزترین مسیرهای جنوب‌گردی است.

جاذبه‌های این سرزمین بهشتی، هر نوع سلیقه‌ای را به خودش جذب می‌کند. چون نمی‌شود از اقلیم متنوع  و سواحل زیبا و تفریحات آبی قشم حرف زد، اما از غذاهای محلی دریایی خوش‌طعم و بازارهای محلی و مراکز خرید متنوع و رنگارنگش چیزی نگفت.

جنگل حرا

جنگل-حرا-کجاست؟
جنگل حرا قشم

در جنگل حرای قشم با تماشای درختانی که هنگام جزر نمایان می‌شوند و در زمان مد تا نیمه غرق در آب دریا می‌شوند، حتما شگفت‌زده خواهید شد.

برای رسیدن به جنگلی که از دل آب سر بیرون آورده باید هنگامی که آب دریا بالاست، سوار قایق شوید و به تماشای این شگفتی طبیعت بروید.

اگر به پرنده‌نگری هم علاقه دارید، انواع و اقسام پرنده‌های مهاجر را هم در این جنگل می‌توانید تماشا کنید.

قشم مقصدی برای پرنده نگری در ایران است.

دره ستارگان قشم

دره-ستارگان
دره ستارگان قشم

ژئوپارک دره ستارگان یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم محسوب است که به اعتقاد بومیان منطقه این دره در اثر سقوط ستاره شکل گرفته.

وقتی باد لابه‌لای کلوت‌ها می‌پیچد، صدای وهم‌آلودی ایجاد می‌شود، خیلی از محلی‌ها معتقدند که اینها صدای اجنه‌ای است که در این دره ساکن هستند.

برای اقامت در جزیره توریستی قشم نگران نباشید با اجاره ویلا و سوئیت در قشم فضایی مناسب با بودجه و سلیقه تان رزرو کنید.

دره تندیس‌ها

دره-تندیس-قشم-کجاست؟
جاهای باحال قشم
دره تندیس ها قشم

با ورود به دره تندیس‌ دشتی بزرگ و بی انتها با اشکالی عظیم الجثه و عجیب و غریب مقابل چشمتان نقش می‌بندد.

دره تندیس‌ها که در جنوب جنگل حرا قرار دارد، یکی از قشنگ‌ترین جاذبه‌های قشم و بهترین لوکیشن برای عکاسی از طبیعت است.

جزایر ناز

جزیره-ناز-کجاست؟
جزیره ناز

جزایر ناز را باید یکی از عجایب هفتگانه قشم دانست که با ایستادن بر روی دیوارهای صخره‌ای آن چشم اندازی متفاوت از خلیج فارس، طلوع و غروب خورشید و جزیره قشم خواهید دید.

برای دیدن این جزایر باید منتظر جزر و مد آب باشید، هنگام جزر که آب کم است جاده‌ای باریک ظاهر می‌شود که شما را از قشم به جزایر ناز خواهد برد.

در اطراف جزایر ناز انواع تفریحات هیجان‌انگیز آبی و غیرآبی مثل شترسواری، پاراگلایدر، جت اسکی و قایق سواری در انتظار شماست.

هرمز

جزیره سرخ رنگ هرمز  که از دل دریای جنوب سر بیرون آورده و با ورود به آن انگار به دنیای شگفتی و رویا پا گذاشته‌اید.

ساحل سرخ هرمز

ساحل-سرخ-هرمز
ساحل سرخ جزیره هرمز

تصور دریا با رنگ قرمز و قدم زدن در ساحل و برخورد موج‌های سرخ رنگ دریا به پاهایتان حس عجیب و هیجان‌انگیزی است که فقط در ساحل سرخ هرمز می‌شود تجربه کرد.

دلیل اصلی قرمز بودن این ساحل، وجود اکسید آهن فراوان در خاک آن است.

بومیان منطقه این خاک را «گلک» می‌نامند و از آن در انواع غذاهای محلی جنوبی به عنوان ادویه و طعم دهنده استفاده می‌کنند.

در سفر به جزیره هرمز با رزرو بومگردی و سوئیت در هرمز مشکلی برای اقامت ندارید.

دره رنگین کمان

دره-رنگین-کمان-کجاست؟
دره رنگین کمان هرمز

به محض پا گذاشتن در دره رنگین کمان هرمز یکی از عجیب‌ترین قاب‌های زندگی‌تان را می‌بینید.

حدود ۹۰ طیف رنگی مختلف از سرخ، صورتی، آبی و زرد گرفته تا مشکی، نقره‌ای و سفید همچون فرشی روی زمین گسترده شده‌اند که دلیل اصلی نام‌گذاری دره رنگین کمان هستند.

کوه برفی بدون برف

کوه-برفی-هرمز-کجاست؟
کوه برفی جزیره هرمز

در مسیر حرکت از دره رنگین‌کمان به سمت دره مجسمه‌ها کوهی سفید توجه‌تان را جلب خواهد کرد.

در میان جاذبه‌های رنگارنگ هرمز وجود این کوه سفید و نمکی جلوه‌ی متفاوتی دارد که همچون الماس می‌درخشد و شب را همچون روز کاملا روشن و درخشان می‌کند.

فرش خاکی

فرش-خاکی-هرمز-کجاست؟
فرش خاکی هرمز

تصور کنید فرشی بزرگ پر از رنگ و نقش با منظره‌ای از دریای مواج روی شن‌های ساحل، پهن شده است.

این فرش خاکی هر ساله در نوروز و یا روز خلیج فارس در اردیبهشت با دستان هنرمندان جزیره و با استفاده از خاک‌های رنگی هرمز گسترده می‌شود.

در طرح این فرش خاکی از نقش‌های بومی و عناصر و اسطوره‌های هرمزگان و اشعار عمر خیام استفاده می‌شود.

کیش

از بین گزینه‌های جنوب گردی، سفر به کیش یک پیشنهاد جذاب و هیجان‌انگیز پر از تفریح و لحظات شاد و شب‌های به یاد ماندنی است.

پارک ساحلی میرمهنا

میرمهنا
جنوبگردی

پارک ساحلی میرمهنا در بلوار دریا (بلوار اصلی کیش) واقع شده که در آن رستوران‌ها و مراکز خرید زیادی وجود دارد و نسبت به دیگر مناطق جزیره شلوغ‌تر است.

مردم محلی کیش این پارک را یکی از فوق العاده‌ترین مناطق برای تماشای غروب آفتاب می‌دانند.

در برخی از ساعات روز می‌توانید در این اسکله به ماهی‌گیری بپردازید و همچنین از تماشای لاک‌پشت‌های زیبا در سواحل پارک میرمهنا لذت ببرید.

هیجان‌انگیزترین قسمت ماجرا اینجا است که می‌توانید ماهی‌های صید شده را همانجا، در جایگاه‌های مخصوص کباب کنید.

تفریحات آبی کیش

تفریحات-کیش
ساحل میرمهنا

تفریحات در جزیره کیش یک  فهرست بلند بالا است که به دو بخش تفریحات آبی و غیرآبی تقسیم می‌شود.

چتربازی یا پاراسل

پاراسل-کیش
پاراسل در کیش

چتربازی يكي از تفريحات لذت‌بخش براي گردشگران و جوانان است که بر فراز دریا و در آسمان جزيره کیش انجام می شود.

پرواز در آسمان خلیج فارس

پرواز-در-کیش
جنوبگردی کجا بریم

پرواز با هواپيماهای بدون موتور(گلايدر)، جایروکوپتر و کایت موتوردار علاوه بر تجربه هيجان پرواز به علاقه‌مندان اجازه می‌دهد که زيبايي‌های جزيره را از بالا تماشا كنند و لذت ببرند.

شاتل سواری، بنانا سواری، فلای بورد، پاراسل سواری، غواصی در کیش، اسکوتر زیر دریایی، قایق های کف شیشه ای، کریزی بوت، جت اسکی، اسکی روی آب، کایت بوردینگ، بیگ بال، پدل بورد از دیگر تفریحات جداب در دسترس گردشگران کیش است.

تم پارک آبی اوشن

اوشن-پارک-کیش-کجاست؟
پارک آبی کیش

پارک آبی اوشن تنها پارک آبی سرباز ایران یکی از جداب ترین جاهای کیش است که یک روز از سفر شما را به بهترین نحو پر می‌کند.

سرسره‌های این مجموعه آبی تفریحی در سه بخش راید آرام، راید تند، و راید هولناک دسته بندی می‌شوند.

تم پارک آبی اوشن کیش بر اساس یک داستان ماجراجویانه طراحی شده.

استخرموج، راشن ریور، جکوزی پلکانی، موجاب و انواع و اقسام سرسره‌های هیجان‌انگیز از جمله بخش‌های اوشن است.

اتاق فرار تم پارک آبی اوشن یک بازی ماجراجویانه یک ساعته برای خانم‌ها و آقایان ده سال به بالا است .

بازیکنان در یک فضای بزرگ محبوس می‌شوند و تنها با حل معماهایی که در هر مرحله و در هر هزارتو با آن مواجه می‌شوند می‌توانند از آنجا خلاص شوند.

پارک آبی اوشن در جزیره کیش، جاده جهان قرار دارد.

کشتی تفریحی کیش

کشتی-تفریحی-کیش
گردش در کیش

کشتی‌های زیادی در کیش هستند که با سانس‌های دو ساعته و داشتن برنامه‌های متنوعی وسط دریا مثل اجرای موسیقی زنده و صرف شام داخل عرشه کشتی خاطره خوشی برایتان می‌سازند.

از کشتی‌های تفریحی کیش می‌توان به کشتی اوستا، کشتی دنا، کشتی تارا، کشتی آرتمیس، کشتی نوید، کشتی آکواریوم و کشتی تاپ تورز کاتاماران اشاره کرد.

پلاژ بانوان کیش

پلاژ-کیش
سفر به کیش

وجود پلاژ مخصوص بانوان در کیش ، این فرصت را به خانم‌ها می‌دهد که آزادانه و در فضای محفوظ شنا کنید و آفتاب بگیرید و از این ساحل نیلگون لذت ببرید.

این پلاژ علاوه بر فرصت آب تنی، امکانات مختلف و زیادی از جمله تخت ساحلی و سایبان، دوش آب شیرین، رختکن، غرفه فروش لوازم بهداشتی و لوازم شنا، غریق نجات و اتاق ماساژ را در اختیار خانم ها قرار می‌دهند.

قلعه وحشت کیش

قلعه-وحشت-کیش
قلعه وحشت کیش

این قلعه دارای مسیری ۱۰۰ متری و تاریک با پیچ و خم‌های فراوان است و یکی از ترسناک‌ترین لحظات آن زمانی است که شخصی واقعی با یک اره برقی روشن و صدای هولناک دنبالتان می‌کند و بر اثر ترس زیاد توان حرکت از شما سلب می‌شود.

در این قلعه حس می‌کنید که در یک فیلم سینمایی ترسناک هستید و شما نقش اول آن را برعهده دارید.

مسیر دوچرخه سواری

دوچرخه=سواری-در-کیش
دوچرخه سواری در جزیره کیش

پیشنهاد می‌کنم لذت دوچرخه‌سواری در نوار ساحلی کیش را مخصوصا در غروب آفتاب از دست ندهید.

این مسیر دوچرخه سواری از کنار پارک‌ها و پلاژهای ساحلی و جاهای دیدنی و جذاب کیش می‌گذرد و با همه مسیرهایی که تاکنون دوچرخه سواری کردید، متفاوت است.

در این مسیر علاوه بر دوچرخه‌های تک نفره یا دونفره، می‌توانید اسکوتر و موتورهای برقی هم سوار شوید و با پرداخت هزینه‌ای کم گشت متفاوت و خاصی را تجربه کنید.

کیش جزیره ای توریستی با انواع و اقسام اقامتگاه است مسافران با اجاره سوئیت و ویلا در کیش اقامت دلچسبی را تجربه می کنند.

سافاری در کیش

سافاری-کیش
اجاره خانه در کیش

در سافاری کیش با خودروهای لندکروز و آفرود و موتورهای حرفه‌ای میان رمل‌های کویر چرخ بزنید و اوج هیجان را تجربه کنید.

تفریحات سافاری کیش فقط به لندکروز سواری روی تپه‌های شنی خلاصه نمی‌شود و تفریحات دیگری از جمله شترسواری، موتور سواری، بانجی جامپینگ، ترامپلین، پینت بال و کارتینگ هم منتظر شماست.

درباره سفر به کویر و همه کویرهای زیبا و شگفت انگیز ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

اجاره خودرو در کیش

اجاره-ماشین-کیش
ماشین در کیش

حتما در سفر به کیش وجود ماشین‌های خارجی و گران قیمت توجه‌تان را جلب کرده است.

جالب است بدانید که به راحتی می‌توانید به شرکت‌های اجاره خودرو در کیش مراجعه کنید و در قبال دریافت مبالغ مختلف و ضمانت‌های گوناگون ماشین دلخواهتان را اجاره کنید.

با اجاره ماشین در کیش با خودروهای لوکس آمریکایی و اروپایی در جاده‌های خاص کیش ویراژ دهید.

پارک دلفین

پارک-دلفین-کیش
کیش

در دلفیناریوم کیش شاهد گونه‌های مختلف و متفاوتی از پستانداران دریایی مانند شیر دریایی و پنگوئن و دلفین‌های بازیگوش خواهید بود.

حین بازدید از این مجموعه باید به باغ پرندگان آن هم سربزنید و از تماشای پرندگان مختلفی مثل پلیکان خاکستری و سفید، پنگوئن پا سیاه، درنای تاج دار، قرقاول طلایی لذت ببرید.

 بوستان آهوان

بوستان-آهوان-کیش
کیش کجا بریم

برای دیدن تعداد زیادی آهو که با چشمانی گیرا و جذاب و در فضای باز در رفت و آمد هستند و گرفتن عکس یادگاری با این آهوان زیبا بدون هیچ حائل و میله و قفسی، سری به بوستان آهوان کیش بزنید.

خرید در کیش

جزیره کیش علاوه بر فرصت شنا و آفتاب گرفتن در ساحل نقره‌ای و تفریحات هیجان‌انگیز دریایی و غیر دریایی، بهترین فرصت برای خرید و گشت و گذار در بازارها و مراکز خرید کیش با اجناس مرغوب و قیمت‌های مناسب است.

از جمله مراکز خرید کیش: مرکز خرید دامون کیش، مرکز خرید سارینا ۱، کوروش برند سنتر، لاریسا مال، بازار مرجان، مراکز خرید پردیس 1 و 2، رویا مال، دیپلمات مال، مرکز خرید زیتون، بازار بزرگ مروارید، مرکز خرید ونوس کیش، مرکز خرید بهکیش،  بازار شارستان، مریم و ونوس و….

چابهار

و اما چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی ایران، منطقه‌ای کم نظیر در کنار ساحل اقیانوس با طبیعتی شگفت‌انگیز و آب و هوایی بهاری و معتدل است.

با سفر به چابهار در جنوب به ملاقات اقیانوس می‌روید و با بازدید از مناظر کمیابی مثل کوه‌های مریخی، دریاچه صورتی و همنشینی کویر زرد و آبی دریا تجربه‌هایی عجیب را در حافظه‌تان ثبت می‌کنید.

بازار سنتی چابهار

بازار-سنتی-چابهار
دکه بازار چابهار

بازار سنتی چابهار به بازار بلوکان، دکه بازار و ننه بازار هم معروف است، دروازه‌ای به دل فرهنگ، مناسبات، زبان و حال و هوای چابهار و مردمانش است.

زنان و پیرزنان چابهاری با لباس محلی و گاه برقع بر صورت، دستان حنا بسته و قلیانی در کنار محصولات محلی چابهار از ادویه و داروهای پاکستانی تا لباس‌های رنگارنگ سوزن دوزی شده، تنباکو، زیورآلات، وسایل دوخت و دوز و تمر هندی را بساط کرده اند.

با اجاره سوئیت و ویلا در چابهار سفری ئلچسب و اقامتی امن و راحت خواهید داشت.

ساحل صخره‌ای آب فشان

ساحل-آبفشان
ساحل آبفشان چابهار

فوران و خروش امواج اقیانوس تا 15 متر ر ساحل صخره‌ای چابهار یا ساحل دریا بزرگ یک منظره با شکوه از عظمت اقیانوس را به نمایش می‌گذارد.

تالاب صورتی لیپار

لیپار
ساحل صورتی لیپار چابهار

دریاچه صورتی لیپار در چابهار یک پدیده کمیاب طبیعی در دنیا است.

دلیل تغییر رنگ این دریاچه به صورتی وجود تعداد زیاد پلانکتون‌های گیاهی به رنگ صورتی در این منطقه است.

درباره زیباترین دریاچه های گیلان در مجله جاجیگا بخوانید.

موج سواری در اسکله رمین

اسکله-رمین
موج سواری در چابهار

اسکله رمین تنها منطقه‌ای است که به دلیل شرایط خاص و امواج منطقه امکان موج سواری دارد.

رمین يكي از مراكز اصلي صيد شاه ميگو، ماهی تن، شير، شوريده و حلوا و از زیباترین اسکله‌های چابهار است.

کوه های مریخی

کوه-مریخی-چابهار
کوه مریخی در چابهار

اگر از چابهار از مسیر جاده ساحلی به سمت شرق و بندر گواتر پیش بروید، یکی از کمیاب و شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعی را به چشم می‌بینید.

رشته‌کوه‌هایی به رنگ طوسی و سفید که با قلم فرسایش طبیعت به ظریفی تراش خورده‌اند؛ انقدر ظریف که به کوه‌های مریخی یا مینیاتوری معروف هستند.

گاندو

گاندو-چابهار
گاندو چابهار

گاندو منطقه حفاظت شده، محل زندگی تمساح مردابی کم نظیر و با ارزش پوزه کوتاه ایرانی است.

گاندو در آبگیرهای کم عمق مسیر رودخانه زندگی می کنند و در مواقع خشکی تا چند متر در زیر آبگیرها نقب زده و داخل آنها می‌مانند.

گاندو در منتهی الیه گوشه جنوب شرقی چابهار، در طول مرز ایران و پاکستان قرار دارد و در مسیر رودخانه سرباز و باهو کلات است که تا دریای عمان ادامه دارد.

گل افشان تنگ

گل-افشان-تنگ-چابهار
سفر به چابهار

یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی خاص چابهار فوران گِل خاکستری از زمین و ایجاد و ترکیدن حبابی خاکستری رنگ است.

مردم محلی به گل‌افشان  ناف دریا یا “بولوبولو” می‌گویند و معتقدند که اینها ناف دریا هستند و به خاطر فشار جزر و مد ايجاد می‌شوند.

ساحل درک

ساحل-درک
ساحل درک چابهار

هر تصوری که تا به حال از منظره ساحل داشته‌اید، کنار بگذارید، در چابهار منظره‌ای متفاوت از ساحل دریا را خواهید دید.

اینکه در جایی از سرزمین ما آبی دریا و زردی کویر به هم برسند از عجایب چابهار است.

یک طرف تصویری از نخلستان، رمل، تپه‌ها و امواج زرد شنی کویر و سمت دیگر آبی زلال امواج خلیج فارس دوگانگی غریبی را به نمایش گذاشته‌اند.

درباره زیباترین سواحل شمال ایران در جله جاجیگا بخوانید.

مراکز خرید منطقه آزاد چابهار

مرکز-خرید-چابهار
خرید در چابهار

منطقه آزاد چابهار شامل چندین مجتمع تجاری و پاساژ مدرن است که در داخل شهر قرار دارد و گردشگران را برای خرید و گشت و گذار به سمت خود می‌کشاند.

در فروشگاه‌های منطقه آزاد انواع محصولات از پوشاک، کیف و کفش، موبایل و لوازم جانبی، مواد غذایی خارجی، پارچه و لحاف، لوازم خانگی، محصولات استوک، کافی شاپ، رستوران، فست فود، لوازم آرایشی و بهداشتی، ابزارآلات، صوتی و تصویری و …موجود است.

مجتمع تجاری صدف، مرکز خرید پردیس چابهار، مجتمع تجاری تیس و مرکز خرید صالحیار از جمله مراکز خرید منطقه آزاد چابهار هستند.

درباره گردش و خرید در منطقه آزاد بندر انزلی در مجله جاجیگا بخوانید.

سخن آخر

جنوبگردی  با نسیم امواج خلیج فارس و و افق اقیانوس، آفتاب داغ، منظره‌های شگفت انگیز و  مردمانی که همچون آب‌ وهوایش گرم و دوست‌داشتنی و مهمان‌نوازند یک مسیر سفر و گردش خاص و پرخاطره است.

این سفر با نوای موسیقی شاد جنوب و غذاهای تند و خوش طعم و ادویه شما مسافران را دلبسته خاک گرم جنوب می‌کند.

در این نوشته فهرست بلند بالایی  از مقاصد گردشگری سفر به جنوب ارایه شد که به پرسش جنوب کجابرویم؟  پاسخ می‌گوید.

زیگورات چغازنبیل کجاست؟

زیگورات چغازنبیل پرستشگاهی روی تپه است در خوزستان، ۴۰ کیلومتری شهر شوش و ۳۵ کیلومتری شوشتر واقع شده است.

لشگرآباد کجاست؟

خیابان لشکرآباد یک جور فوداستریت در اهواز و قطب فلافل ایران است.

بهترین زمان سفر به جنوب کشور چه فصلیه؟

فصل پاییز و زمستان مسیرهای گردشگری از شمال و شهرهای خنک به سمت جنوب تغییر مسیر می‌دهد.

جزیره سرخ کجاست؟

جزیره هرمز در خلیج فارس به دلیل خاک سرخ به جزیره سرخ مشهور است.

فرش خاکی در کدام جزیره ایرانه؟

فرش خاکی رنگارنگ در ساحل جزیره هرمز با شن های رنگی نقاشی می شود.

پارک آبی روباز ایران کجاست؟

اوشن پارک در کیش

کدام ساحل ایران برای موج سواری مناسبه؟

اسکله رمین چابهار تنها منطقه‌ای است که امکان موج سواری دارد.

گاندو چیست؟

گاندو منطقه حفاظت شده چابهار و محل زندگی تمساح مردابی پوزه کوتاه ایرانی است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید