ماهی سفید ماهی سفید از کجا بخریم؟ بازار ماهی سفید عید 1403

ماهی تازه و مرغوب را در کدام بازار گیلان به تور بیندازیم

ماهی سفید از کجا بخریم؟ بازار ماهی سفید عید 1403

خرید ماهی سفید، این ماهی دُردانه دریای خزر با رسیدن به مهرماه و شروع فصل صید  رونقش بیشتر و بازارش در بازارهای ماهی شمال سکه می‌شود.

در این دوران بساط «چوب زنی» در بازار ماهی فروشان گیلان به راه شده و سماک‌ها، بهترین ماهی‌ها را به بالاترین پیشنهاد می‌فروشند.

چوب زنی یک اصطلاح برای به مزایده گذاشتن ماهی است. صیادان ماهی یا سماک‌ها، ماهی‌های صید شده را به بازار آورده و به حراج مزایده می‌گذراند و ماهی به بالاترین پیشنهاد فروخته می‌شود.

در بین ماهی‌های شمال، ماهی سفید تازه گیلان اما چیز دیگری است…

خیلی‌ها به هر دری می‌زنند که ماهی سفیدشان از همیشه سفیدتر و درشت‌تر و تازه‌تر باشد.

خرید ماهی سفید شب عید 1403

اگر شما هم در سفر به شمال هستید و دنبال یک ماهی سفید تر و تازه می‌گردید با جاجیگا در این نوشتار همراه باشید که در مسیر بازارهای ماهی، بهترین ماهی سفید امسال را به تور بیندازیم و سفره شب عید را درخشان کنیم.

فصل ماهی سفید یکی از بهترین مواقع برای سفر و اجاره ویلا شمال و لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر این خطه و چشیدن طعم بی نظیر ماهی سفید سرخ شده تازه است.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

فصل ماهی سفید

خرید-ماهی-سفید
ماهی سفید از کجا بخریم

ماهی سفید، مرغوب و لذیذترین ماهی سواحل شمال و دریای خزر است.

این ماهی استخوانی دریای خزر تیغ‌های زیادی داشته و خوردن گوشت سفید و خوشمزه‌اش نیاز به دقت و احتیاط دارد. اما طرفداران این ماهیِ خوش‌گوشت معتقدند که این دقت و توجه به مزه لذیذش می‌ارزد.

با شروع پاییز فصل صید ماهی سفید در  دریای خزر شروع شده و فصل صید قانونی تا اواسط فروردین ماه هر سال ادامه دارد و بعد از آن ممنوع می‌شود تا به این ماهیان  امکان تولید مثل طبیعی و ادامه حیات داده شود.

برای خوردن خوشمزه ترین ماهی سفید سرخ شده گیلان با مجله جاجیگا به بهترین رستوران های رشت سر بزنید.

شکل و شمایل ماهی سفید

البته تشخیص ماهی سفید هم خیلی وقت‌ها برای کسانی که اطلاعات کافی ندارند سخت است. با این حال بد نیست چیزهایی درباره شکل و شمایل این ماهی بدانید.

ظاهر ماهی سفید دوکی شکل است با فلس نقره‌ای روشن و سربی تیره و دم دو فاق با گوشتی سفید و لطیف. جنس نر آن کشیده‌تر است و روی سر آن خال های درشت و سفید دارد. بعضی‌ها معتقدند که  ماهی سفید نر خوش طعم‌تر است.

درباره جاهای دیدنی رامسر در مجله جاجیگا بخوانید.

100036 1 ماهی سفید از کجا بخریم؟ بازار ماهی سفید عید 1403

توصیه‌های خرید ماهی سفید از زبان ماهی سفید خورهای حرفه‌ای

ماهی-سفید
بازار ماهی سفید در گیلان

خرید ماهی سفید مرغوب و لذیذ داستان خودش را دارد.

دانستن نکته‌هایی درباره مراحل و نکات خرید ماهی سفید از زبان ماهی سفید خورهای قهار خالی از لطف نیست.

ماهی سفیدشناس‌ها می‌گویند که برای خرید ماهی مرغوب و تازه باید بدانید که ماهی به دو صورت توسط صیادان مجاز و غیرمجاز صید می‌شود.

ماهی‌ای که به صورت مجاز صید می‌شود، داخل تورهای بزرگ «پره»می‌افتد و سالم و تازه صید می‌شود. اما ماهی‌هایی که توسط ماهیگیران غیرمجاز صید می‌شوند، در دام‌های ثابتی که در دریا یا در رودخانه نصب می شوند گیر می‌افتند و برای خلاص شدن تقلا می‌کنند و سپس اصطلاحا “خفه” می‌شوند.

گاهی ماهی در صید افتاده چند روز تا جمع‌آوری توسط صیاد در همان حالت باقی می ماند؛ این تقلا و سپس خفگی باعث می‌شود که رد تور و آثار خون‌مردگی روی تن ماهی بیفتد و فلس‌هایش کنده شود.

ضمن اینکه ماهی‌ بی نوا به دلیل تقلا در تور ضعیف می‌شود و حتی ممکن است دچار خونریزی داخلی بشود. در نتیجه مزه‌‌اش دیگر به خوبی یک ماهی سالم و تازه صید شده نیست.

همین موضوع نشان می‌دهد که برای خرید ماهی سفید مرغوب باید به بازارهای رسمی ماهی‌گیری و صیادان مجاز مراجعه کنید.

تر و تازه بودن، نکته مهم دیگری است که تاثیر مستقیم روی کیفیت ماهی دارد. ماهی‌ای  که تازه صید شده، ظاهر سالم و  زیباتری داشته فلس‌هایش نیفتاده و گوشت سفت و پیوسته‌ای دارد.

در حالی که ماهی مانده، گوش شل و ظاهر به هم ریخته‌ای پیدا می‌کند. جدای از این مشخصات یک راه ساده برای خرید ماهی سفید تازه و با کیفیت، پیدا کردن یک ماهی فروش مطمئن است که ماهی سالم و تازه صید شده را در سبد و مسیر سفره شام شب عید شما قرار دهد.

یک نکته درباره خرید ماهی سفید این است که این ماهی هرچه درشت‌تر باشد بهتر و مرغوب‌تر و خوردنش لذت‌بخش تر و البته گران قیمت‌تر هم هست. و قیمت ماهی گوشتی درشت به شکل تصاعدی بالا می‌رود.

البته ماهی سفید خورهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که در خرید آن، خساست را به کل کنار بگذارید و حواستان باشد که ماهی ارزان بی حکمت نیست و حتما عیب و ایرادی دارد.

در مسیر گردش در خط ساحلی خزر با جاجیگا به بهترین رستوران های مازندران سر بزنید.

خرید-ماهی-سفید

قیمت ماهی سفید

ماهی سفید جزو ماهی های گران‌قیمت است.

در ابتدای شروع فصل صید که ماهی سفید، نوبر حساب می‌شود، قیمت ماهی سفید به بالاترین حدش می‌رسد و در  این دوره قیمت خرید یک ماهی حدودا یک کیلویی تا 250 هزار تومان هم می‌رسد. البته به مرور این قیمت کمتر می‌شود.

یک نکته درباره خرید ماهی سفید این است که ماهی سفید هرچه درشت‌تر باشد بهتر و مرغوب‌تر و خوردنش لذت‌بخش تر و البته گران‌قیمت‌تر هم هست. و قیمت ماهی گوشتی درشت به شکل تصاعدی بالا می‌رود.

در  سفر به گیلان زیبا دنیای پر رنگ و عطر و تازگی بازارهای هفتگی گیلان را از دست ندهید.

 بازار ماهی خوش رنگ و لعاب رشت

حالا برویم سراغ بازارهای معتبر گیلان که در آنها می‌شود ماهی سفید اعلای گوشتی تازه صید شده پیدا کرد.

«بازار بزرگ سنتی رشت» در نزدیکی میدان شهرداری اولین و جذاب‌ترین پیشنهاد برای خرید ماهی سفید شب عید است.

در این بازار معروف و دیدنی بعد از عبور از راسته خوش رنگ و لعاب میوه و سبزی فروش‌ها و فروشندگانی که با لهجه شیرین گیلکی آواز می‌خوانند و بساط خود را رونق می‌دهند، حالا دیگر بوی تند ماهی در مشام‌تان می‌پیچد و به راسته ماهی فروش‌های بازار سنتی رشت می‌رسید.

در این بازار انواع ماهی‌های شمال موجود است و می‌توانید ماهی سفید دلخواه‌تان را انتخاب و با خیال راحت خریداری کنید.

روایت جاجیگا از سفر به رشت شهر باران های نقره ای و شب های روشن را از دست ندهید.

26068807 555033084845693 8458058544594288640 n ماهی سفید از کجا بخریم؟ بازار ماهی سفید عید 1403

 بازار ماهی فروشان لنگرود

یکی دیگر از مسیرهای خرید ماهی سفید درشت و مرغوب « بازار ماهی فروشان لنگرود» در خیابان انقلاب این شهر است. ابتدای این بازار تندیس دو ماهی سیمانی نصب شده که نماد وجود بازار ماهی‌فروشان است.

در این بازار که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای ماهی شهرهای شمالی محسوب می‌شود، انواع ماهی از جمله ماهی سفید که عمدتا از سواحل چمخاله و چاف و دستک تا انزلی صید شده موجود است.

در مسیر سفر به لاهیجان و تماشای این شهر  زیبا بر فراز شیطان کوه با مجله جاجیگا همسفر شوید.

langaroud ماهی سفید از کجا بخریم؟ بازار ماهی سفید عید 1403

درباره سفر به لنگرود در مجله جاجیگا بخوانید.

بازار بزرگ ماهی فروشان دستک

«بازار ماهی فروشان دستک» شاید نزدیک ترین بازار ماهی به محل زندگی ماهی ها یعنی دریا باشد. تا جایی که می توانید قدم زنان از بازار تا کنار ساحل بروید و مراحل صید ماهی توسط تعاونی های “پره” را تماشا کنید. بعد برگردید و در رستوران‌های کنار جاده تازه‌ترین خوراک‌های ماهی را میل کنید.

بهترین رستوران برای میل کردن ماهی در دستک رستوران گلشاهی است که البته روزهای تعطیل خیلی شلوغ می‌شود و باید مدت بیشتری منتظر خالی شدن میز بمانید.

بازار ماهی‌فروشان دستک ده حجره و هفتاد ماهی فروش دارد که از پنج صبح تا نیمه شب بساط ماهی فروشی‌شان به راه است.

انزلی، شهر صید و ماهی

بازار-ماهی-انزلی
بازار ماهی فروشان انزلی خرید ماهی سفید

بندر انزلی با وجود ساحل وسیعی که دارد «شهر صید و ماهی» نامگذاری شده. «بازار ماهی فروشان سنتی بندر انزلی» با حدود یک قرن سابقه در زیر پل انزلی واقع شده است و همچنان دارای ظاهر و روند فروش سنتی است.

در این بازار که محل فروش انواع ماهی تازه صید شده است، می‌توان ماهی سفید تازه شب عید را هم تهیه کرد.

همچنین منطقه آزاد انزلی یکی از مناطق جذاب گردشگری انزلی است که گردشگران زیادی را برای خرید، گشت زنی در پاساژها، بازدید از آکواریوم فانتستیک، تفریح در گیم لند، هیجان و تفریحات آبی در مارینا کاسپین و… به سمت خودش می‌کشاند.

بازار ماهی فروشان قدیمی کیاشهر

«بازار ماهی کیاشهر» یکی از قدیمی‌ترین بازار ماهی‌های گیلان است که قدمتش به خیلی قدیم‌ترها و قرن‌ها پیش برمی‌گردد.

در این بازار ماهی‌های صید شده روی تخته یا زمین ریخته می‌شود و یک نفر با انجام رسم«چوب‌زنی» ماهی را با شمارش اعداد به خریداری که بالاترین پیشنهاد را بدهد می‌فروشد.

بازار ماهی بندر کیاشهر از معروف‌ترین بازارهای خرید ماهی سفید است.

برای انتخاب بهترین مسیر رسیدن به شمال با جاجیگا همراه شوید.

خرد و تمیز کردن ماهی سفید

بعد از انتخاب و خرید ماهی سفید از بازار، مرحله بعدی پاک و خرد کردن ماهی است که اهمیت دارد. بهتر است این مرحله را به سماک یا همان ماهی‌فروش بسپارید تا با ابزارهای ویژه “فلس” ماهی و روده که ممکن است حاوی شن و ماسه دریا باشد پاک کند.

اما توصیه اکید ماهی‌ سفیدخورهای حرفه‌ای این است که در داخل شکم ماهی، اجزایی هست مثل اشپل یا تخم ماهی ماده که بسیار خوشمزه است.

پس  از ماهی‌فروش بخواهید که آن قسمت را هم برای شما کنار بگذارد. همچنین محتویات شکم ماهی سفید نر در فصل جفتگیری هم بسیار مورد توجه و علاقه ماهی‌خورهای حرفه‌ای است که با آن پیش غذایی بسیار خوشمزه به اسم «دیبیجا» آماده و همراه چلو ماهی سفید میل می‌شود.

mahi sefid
خرید ماهی سفید

و اما برش ماهی سفید …

خرد کردن ماهی به دو روش نعل اسبی و روش رشتی انجام می‌شود. برتری روش رشتی نسبت به نعل اسبی این است که به روش نعلی، استخوان طولی ماهی هم خرد می‌شود و احتمال اینکه استخوان‌های طولی هم وارد غذا بشود هست.

در روش خرد کردن رشتی این مشکل پیش نمی‌آید و استخوان ریز کمتری در غذا پیدا می‌شود. در نتیجه روش بهتری است.

درباره جشن شب یلدا و رسوم این شب زمستانی در مجله جاجیگا بخوانید.

پلو ماهی سفید شب عید با دیبیجا و مخلفات

ماهی-سفید-دیبیجا-اشپل
ماهی-سفید-دیبیجا-اشپل

در نهایت می‌رسیم به پختن ماهی سفید که به طور معمول و به ویژه برای شب عید در روغن داغ که بهتر است روغن جامد نباتی باشد سرخ و برشته می‌شود.

برای اینکه از روش پختن سبزی پلو با ماهی سفید بیشتر بدانید به مطلب سبزی پلو با ماهی شب عید  یکی از غذاهای سنتی ایرانی مجله جاجیگا مراجعه بفرمایید.

البته اهالی گیلان ماهی سفید را به روش‌های دیگری هم می‌پزند. یک قاعده کلی گیلانی هست که می‌گوید طعم ماهی شور است و در نتیجه با هر غذای با طعم ترشی هماهنگی دارد.

به همین دلیل ماهی سفید معمولا همراه با گوجه ورقه و سرخ شده در کنار ماهی و یا همراه با قرمه‌سبزی یا فسنجان رشتی در سفره گیلانی سرو می‌شود.

اهالی شمال به غیر از سرخ کردن ماهی سفید به دو روش دیگر هم ماهی را طبخ می‌کنند.

روش دوم کباب کردن ماهی در سیخ‌های توری مانندی است که ماهی لای توری قرار می‌گیرد و روی آتش می‌رود. در مابین بریان شدن، ماهی را داخل سسی از رب انار ترش و گردو و سیر قرار داده و دوباره روی آتش می‌گذارند که مزه‌دار و کبابی شود.

روش دیگر طبخ «مالاته» است که شکم ماهی را با سبزیجات و سیر ادویه پر می‌کنند. سپس سر و ته ماهی را گرد کرده به هم می‌رسانند و داخل«گمج» و روی حرارت قرار می‌دهند.

دبیجا
دبیجا و اشپل سرخ شده ماهی سفید با نارنج تازه

دست آخر

چلو با ماهی سفید اعلا و سرخ شده  آماده است حالا می توانید این غذای مطبوع را همراه با دیبیجا، ترشی سیر، گوجه سرخ شده  و بقیه مخلفات گیلکی میل بفرمایید و لذت ببرید.

نوروز 1403 مبارک :)

ماهی سفید تازه چه مشخصاتی دارد؟

ماهی‌ای  که تازه صید شده، ظاهر سالم و زیباتری داشته فلس‌هایش نیفتاده و گوشت سفت و پیوسته‌ای دارد.

فصل خرید ماهی سفید چه زمانی است؟

با شروع پاییز فصل صید ماهی سفید در  دریای خزر شروع شده و فصل صید قانونی تا اواسط فروردین هر سال ادامه دارد و بعد از آن ممنوع می‌شود.

بازار ماهی رشت کجاست؟

بازار ماهی رشت در نزدیکی میدان شهرداری و در «بازار بزرگ سنتی رشت» قرار دارد.

قیمت ماهی سفید به چه عواملی بستگی دارد؟

ماهی سفید هرچه درشت‌تر باشد، بهتر و مرغوب‌تر و خوردنش لذت‌بخش‌تر و البته گران‌قیمت‌تر است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

4 دیدگاه

  • هیچوقت سعی نکنید کامنت های احساسی بزارید و ماهی شهر خودتون رو بهتر از بقیه جاها بدونید. سعی کنید با علم و دانش و با کمی تحقیق، حتی شده در اینترنت، حقیقت رو پیدا کنید. یا اگر شده از دوستان خود در اداره شیلات سوال کنید. هر جا رودخانه اش و دریا اون منطقه پر از زباله و آلوده شود ، به جانداران دریایی اون منطقه آسیب میزند. حتی رودخانه انزلی و سفید رود هم آن رودخانه های قدیمی نیستند. نه اینکه ماهی سفید رشت قابل خوردن نباشه، اما از درجه کیفی پایین تری برخوردار است.

  • اینو هیچوقت فراموش نکنید که مرغوب ترین و خوش طعم و عطر ترین ماهی سفید و ماهی آزاد در دریای خزر، به ترتیب اول در رودخانه معروف شهر شیرود، (طیروم) و رودخانه (چشمه کیله) شهسوار (تنکابن) صید میشود . دلیل اصلی اش هم آلودگی بیش از حد دریا در بقیه شهرها است. از چابکسر به سمت رشت و از چالوس به سمت ساری ، هر چقدر بیشتر طی مسیر کنید ، ماهی ها افتضاح تر است. اینو فراموش نکنید دوستان.
    “”سینا قلی بیگی هستم ، از بزرگ خاندان قلی بیگی و خلعتبری تنکابن.””

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید