masal.pngی خنک ترین مناطق ایران برای سفر تابستانی

10 مقصد خنک و تابستانی

خنک ترین مناطق ایران برای سفر تابستانی

«تابستان کجا بریم؟»

با فرارسیدن فصل تابستان و شروع تعطیلی‌ها، یکی از دغدغه‌های اصلی گردشگران، پیدا کردن شهرهای خنک برای یک سفر تابستانی به یاد ماندنی است.

شاید پیش از این گرمای هوای تابستان شما را به سمت طبیعت زیبای شمال سوق می‌داد تا تنی به آب بزنید و از خنکی ساحل لذت ببرید.

اما می‌شود تابستان متفاوت تری هم ساخت؛ مثلا جاده‌های ییلاقی را پیش بگیرید و تا رسیدن به ابرها و غرق شدن در رطوبت و مه ادامه دهید و یا با آب بازی در آب خنک رودخانه‌ها و آبشارها دمار از روزگار داغ تابستان در آورید یا حتی خودتان را به یک شب خواب خنک در خانه‌های کله قندی کندوان دعوت کنید.

اگر کمی بیشتر در طبیعت چهار فصل ایران دقیق شوید، به شهرهای خنک و معتدلی برمی‌خورید، که علاوه بر داشتن جاذبه‌های خنک متفاوت، شلوغی شهرهای شمالی را هم ندارند و می‌توانند بهترین مقصد برای سفر تابستانی باشند.

در ادامه این نوشتار چرخی در گوشه و کنار ایران می‌زنیم و با این مقاصد خنک آشنا می‌شویم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

فیروز کوه استان تهران

خنک ترین مناطق ایران برای سفر تابستانی
فیروزکوه مقصد تابستانی خنک

از تهران که به سمت مازندران در جاده تهران-قائم شهر حرکت کنید، بعد از دماوند، فیروزکوه مقابلتان ظاهر می‌شود.

میانگین دمای هوای فیروزکوه حدود هشت درجه سانتی گراد است و با داشتن جاذبه‌های طبیعی به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر تابستانی خنک مخصوصا برای پایتخت نشینان تبدیل شده.

یکی از معروف‎ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی فیروزکوه، تنگه واشی است که با امکان رودخانه نوردی و داشتن آب و هوای خنک همچنین طبیعت زیبای اطرافش حسابی از شما دل می‌برد.

برای ساختن یک روز هیجان انگیز همراه با آب بازی و به در کردن گرمای تابستان با آب خنک می‌توانید روی تنگه واشی حساب کنید.

برای داشتن اقامتی دلچسب و خنک در فیروزکوه هم کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در فیروزکوه سفر تابستانی به یادماندنی را تجربه کنید.

لاریجان استان مازندران

شهرهای خنک برای سفر تابستان
لاریجان مقصد خنک تابستانی

بهترین مقاصد گردشگری برای سفر در شهریور ماه را در مجله جاجیگا پیدا کنید.

یکی از شهرهای خنک و تابستانی نزدیک تهران که به دلیل کوهستانی بودنش خبری از گرمای تابستان در آن نیست، شهر لاریجان درشهرستان آمل استان مازندران است.

لاریجان بر خلاف دیگر شهرهای مازندران مثل سوادکوه، نوشهر و چالوس شرجی نیست.

همچنین در لاریجان خبری از ساحل دریا نیست اما با این حال کوهستانی بودن و هوای خنک و مطبوعش آن را به یکی از مقاصد محبوب برای سفر تابستانی تبدیل کرده.

لاریجان را می‌توان بهشت طبیعتگردان دانست فقط کافی است کفش پیاده روی خود را بپوشید و کوله پشتی را بردارید و به دل طبیعت کوهستانی و دست نخورده لاریجان بزنید تا با دشت و آبشارها و غارهای مختلف شگفت‌زده شوید.

 آبشار شاهان دشت، یکی از این آبشارهای معروف لاریجان است که می‌شود از گرمای تابستان به آن پناه برد. این آبشار یکی از زیباترین آبشارهای مازندران و بلندترین آبشار دائمی مازندران و مشرف به جاده است، طوری که حتی از جاده پر ترافیک هراز هم می‌توانید آن را ببینید.

اجاره ویلا و سوئیت در آمل یا حتی اجاره ویلا و سوئیت در بابل می‌تواند جزو انتخاب‌های خوب برای داشتن اقامتی به صرفه و به یادماندنی در مسیر رفتن به لاریجان و رینه و سپری کردن یک روز خنک باشد.

آلاشت، یکی از خنک‌ترین شهرهای شمال ایران

سفر تابستانی ایران
آلاشت، یکی از خنک‌ترین شهرهای شمال ایران

آلاشت شهری با نمای قدیمی، کوچه‌های باریک و سنگ فرش شده و خانه‌های قدیمی با شیروانی‌های رنگی، یکی از رویایی‌ترین مقاصد تابستانی برای سفر به شمال است، جایی که تا چشم کار می‌کند سرسبزی و مه است.

درختان سیب و آلو و گیلاس جزو جدایی‌ناپذیر طبیعت آلاشتند و هرچه به سمت ارتفاعات پیش می‌روید، ابرها مدام شما را دربرمی‌گیرند.

سفر به آلاشت، منطقه‌ای که در ارتفاعات شرق استان مازندران و سوادکوه و با فاصله 4 ساعته از تهران است و می‌توان آن را یکی از خنک‌ترین شهرهای شمال ایران دانست.

آلاشت، خاطره‌ای تاریخی در سینه دارد و آن تولد رضا شاه پهلوی است که در این شهر اتفاق افتاده و خانه پدری او هنوز در این منطقه باقی است.

این شهر را به خاطر ارتفاع و آسمان پاک و بدون غبارش همچنین وجود رصدخانه در آن، بهشت ستاره شناسان می‌دانند.

نام آلاشت در زبان مازندرانی به معنای آشیانه عقاب است و این شهر به سبب حضور عقاب‌هایی که بر بلندای کوه‌هایش آشیانه دارند، به این اسم معروف شده.

با اجاره ویلا شمال و یا اجاره ویلا در آلاشت اقامتی دلچسب و خنک درست وسط گرمای تابستان را تجربه خواهید کرد.

ماسال استان گیلان

ییلاقات خنک برای سفر تابستانی
سفر تابستانی خنک به ماسال

از میان ییلاقات گیلان، ماسال همچون نگینی سبز می‌درخشد و با قدم گذاشتن در آن با منظره‌های کارت پستالی مواجه می‌شوید که شاید در خواب هم ندیده باشید.

دشت سرسبز و باران خورده با پس زمینه‌ای از صدای جیرینگ جیرینگ زنگوله گوسفندان و منظره‌ای از کلبه‌های چوبی با شیروانی‌های سفالی در کنار خنکا و رطوبت هوا همه دست به دست هم داده‌اند تا ماسال را به یکی از بهترین شهرهای شمالی برای سفر تابستانی تبدیل کنند.

در سفر به ماسال می‌توانید جریان به هم پیوستگی کوه و جنگل و ابر را ببینید و در میان اقیانوسی از ابرهای پنبه‌ای سفری رویایی را تجربه کنید.

یکی از حس‌های نابی که در ماسال می‌توانید تجربه کنید، همنشینی و معاشرت با مردم محلی است و با اجاره ویلا و کلبه در ماسال و اقامت در آن به صورت همزمان لذت این معاشرت و زتدگی روستایی و بیدار شدن با صبحانه محلی را تجربه خواهید کرد.

در سفر تابستانی به ماسال، حرکت به سمت ارتفاعات و رسیدن به روستای ییلاقی اولسبلنگاه هم یک انتخاب جذاب است.

سفر به اولسبلنگاه تصویر حقیقی یک رویاست. جایی که می‌توان در آن آمیزش آسمان و زمین را به وضوح با چشم دید. تجربه قدم زدن روی ابرها و یا اقامت در کلبه‌ های چوبی اولسبلنگاه هر آدمی را به وجد می‌آورد.

ارومیه

سفر تابستانی
ارومیه- سفر تابستانی خنک

تا حرف از سفر تابستانی و شهر خنک می‌شود، ارومیه جزو اولین گزینه‌هایی است که به ذهن می‌رسد.

سفر به ارومیه فرصتی برای خرید و گشت و گذار در کنار لذت بردن از طبیعت بهاری و خنک شمال غرب ایران است.

اگر نیمه‌ی تابستان به این شهر سفر کنید، دانه‌های دشت و آبدار انگور حسابی از شما دل می‌برند. همچنین در شهریور ماه که فصل برداشت انگور در ارومیه است، جشن« شانی در» به همین مناسبت در این شهر برگذار می‌شود.

از دیدنی‌ها و جاذبه‌های ارومیه می‌توان به پارک جنگلی شیخ تپه، پیست اسکی خوشاکو، پارک تخم مرغی، دریاچه ارومیه، دریاچه مارمیشو، دریاچه دالامپر، آبشار سولک، غار تمتمه، دریاچه بز سینه اشاره کرد.

برای گشت و گذار در همه بازارها و بناهای تاریخی ارومیه و لذت بردن از طبیعت زیبای آن دست کم به چند روز اقامت در این شهر نیاز دارید، اجاره سوئیت ارزان در ارومیه بهترین گزینه برای اقامت بی دردسر و مقرون به صرفه در این شهر است.

چالدران، شهر بدون کولر

خنک ترین شهرهای ایران برای تابستان
چالدران شهر بدون کولر

برای لمس خنکی مطبوع زمستان آن هم وسط روزهای داغ تابستان باید به چالدران در آذربایجان غربی بروید.

شهرستان چالدران در شمال غربی استان آذربایجان غربی و در مجاورت کوه‌های زاگرس قرار گرفته و به داشتن تابستان‌های خنک و مطبوعش معروف است و به آن شهر بدون کولر هم می‌گویند.

برای رسیدن به چالدران باید در مسیر تبریز، مرند و خوی حرکت کنید. در این مسیر مناظر چشم‌نوازی مثل باغ‌های زیبا و دشت‌های سرسبز و مزارع گردو شما را همراهی می‌کنند.

چالدران علاوه بر آب و هوای خنک، جاذبه‌های تاریخی زیادی هم دارد، از این جاذبه‌های گردشگری می‌توان به غار چهل پله خضرلو، آبشار عرب دیزج، دریاچه سد بارون، مقبره شیخ صدرالدین، قره کلیسا، تالاب ناور، کلیسای زور زور و آرامگاه ساندوخت اشاره کرد.

درباره سفر به شهر زیبای تبریز در مجله جاجیگا بخوانید.

هنزا کرمان

سفر تابستانی خنک
هنزا شهری خنک در کرمان

وقت آن است که تصور همیشگیتان از سفر به کرمان را فراموش کنید.

اگر تا به حال کرمان را منطقه‌ای خشک و بدون تنوع گیاهی و جانوری تصور می‌کردید، باید بدانید که این استان مناطق خوش آب و هوا حتی سردسیر هم دارد.

شاید تا قبل از این کرمان را با گرما و کویر و خرما به خاطر می‌آوردید، اما درست در جنوب شهر کرمان در ارتفاع 3600 متری از سطح دریا به جایی می‌رسید که حتی در تابستان هم خنک است و تا چشم کار می‌کند فقط سرسبزی هست و چشمه‌های جوشان.

این منطقه خوش آب و هوا، روستای هنزا کرمان است با درختان گردو سر به فلک کشیده و رودخانه‌های جاری از لابه‌لای درختان.

روستای هنزا از توابع شهرستان رابر شهرستان بافت کرمان است و در مسیر بافت به جبرفت قرار دارد.

یکی از جاهایی که در هنزا باید به آن سر بزنید، ییلاق عشایر نشین تخت سرتشتک است. تصویر کارت پستالی این ییلاق با دشت‌های هموار پوشیده از چمن، برکه و چشمه‌های روان و آب و هوای خنک و دلچسبش از شما دل می‌برد.

شهرستان رابر و روستای هنزا به خاطر باران‌های فراوان فصلی دارای آب و هوای خنک و معتدل و پوشش گیاهی متنوع هستند و یک مقصد بکر و خنک برای سفر تابستانی محسوب می‌شوند و زمستان‌های بسیار سردی دارند.

سرعین استان اردبیل

مقصد تابستانی خنک
سرعین اردبیل

یکی دیگر از شهرهای همیشه خنک ایران، سرعین در استان اردبیل است.

سرعین بیشتر از همه به چشمه‌های آبگرمش معروف است که خواص درمانی و طبی دارند و برای درمان بیماری‌های پوستی، مفصلی و رماتیسمی موثرند، اما گذشته از این چشمه‌های آبگرم که بهترین انتخاب برای سفر در فصول سرد هستند، سرعین به سبب داشتن آب و هوای خنک در تابستان هم یک مقصد پرطرفدار است.

سرعین شهری مرتفع و کوهستانی با آب و هوای سرد است و اسم این شهر که به معنای «جای خنک» است این موضوع را تایید می‌کند.

از جاذبه‌های سفر به سرعین هم می‌توان به تپه آناهیتا، روستای صخره‌ای ویند کلخوران و غارهای جذابش، روستای زیبای آلوارس با چشمه‌های فراوان اشاره کرد.

در بین لیست سفرهای تابستانی‌تان شهر سرعین با چشمه‌های جوشان و البته عسل مرغوب و معطرش از دست ندهید.

اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در سرعین یک پیشنهاد عالی برای داشتن اقامتی راحت و به‌صرفه در سرعین محسوب می‌شود و خیالتان را از بابت سفری خنک به این شهر راحت می‌کند.

خلخال استان اردبیل

سفر در تابستان
خلخال اردبیل

خلخال یکی دیگر از شهرهای خنک استان اردبیل و در 110 کیلومتری آن است.

در سفر به خلخال شانس دیدن جاده اسالم به خلخال، زیباترین جاده کوهستانی، جنگلی که به دشت‌های زیبا می‌رسد را از دست ندهید.

در مسیر این جاده 70 کیلومتری با انوع حالت‌های آب و هوایی و جنگل و دشت روبه‌رو می‌شوید و جریان رودخانه هم در طول مسیر شما را همراهی می‌کند.

اجاره کلبه در جاده اسالم به خلخال سفری رویایی با صدای پرندگان جنگلی و عطر جنگل را برایتان فراهم می‌کند.

حتما در کنار کافه‌های چوبی جاده اسالم به خلخال ترمز کنید و خودتان را به بلال کبابی، آش دوغ محلی و کباب تازه و لذیذ دعوت کنید.

در سفر به خلخال، تماشای دریاچه زیبای نئور را از دست ندهید، این دریاچه در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به سمت خلخال قرار دارد.

این دریاچه با پنج متر عمق، در دل دشتی سبز، که با رویش گل‌ها و گیاهان وحشی به زرد، بنفش و سرخ شقایق تغییر رنگ می‌دهد، یکی از جاذبه‌های طبیعی خلخال است.

کمپ کردن در کنار این دریاچه و ماهیگیری و صید قزل‌آلای رنگین کمانی مرغوب نئور یکی از علاقه‌مندی‌های طبیعتگردان در سفر به نئور است.

کندوان تبریز

مناطق خنک ایران برای سفر تابستانی
کندوان تبریز

60 کیلومتر مانده به تبریز خانه‌های کله قندی کندوان، یکی از خنک‌ترین روستاهای ایران، کم کم نمایان می‌شوند.

روستای ییلاقی کندوان با زمستانی سرد و برفی و تابستان‌های خنک و مطبوع است که فقط 45 دقیقه از تبریز فاصله دارد.

معماری صخره‌ای و خاص این روستا با خانه‌هایی شبیه به کندوی عسل این روستا را بر سر زبان‌ها انداخته است، در واقع این خانه‌ها بر اثر آتشفشان کوه سهند شکل گرفته‌اند و معجزه طبیعت در کنار دخالت انسان این خانه‌های کله قندی را به جایی برای زندگی تبدیل کرده است.

برخلاف تصور عمومی این خانه‌ها فاقد امکانات رفاهی نیستند، بلکه به برق و آب لوله کشی و امکانات گرمایشی مجهزند.

این خانه‌های صخره‌ای نزدیک ۲ متر قطر دارند به همین دلیل داخل خانه‌ به صورت طبیعی در زمستان گرم و در تابستان خنک است.

آنچه که مردم را به تماشای روستای کندوان جذب می‌کند، فقط معماری خاص و شگفت‌انگیزش نیست، بلکه دلایل هیجان انگیز دیگری هم هست که مردم را به این روستا می‌کشاند.

یکی از این دلایل وجود چشمه‌های آب معدنی با کمترین میزان آهک است که خاصیت درمانی دارند و برای بیمارانی که مشکل کلیوی دارند بسیار مفید است.

آب و هوای کوهستانی و خنک و طبیعت سرسبز و تماشایی آن بهانه‌های دیگری برای سفر تابستانی به کندوان هستند.

برای رسیدن به کندوان باید از تبریز به سمت شهر اسکو و سپس اسفنجان حرکت کنید.

از زیبایی و اعجاز روستای کندوان هر چه بگوییم کم است. با اجاره خانه روستایی و سوئیت در کندوان و اقامت در این روستا تابستانی خاص و خنک را تجربه خواهیدکرد.

سخن آخر

سفر تابستانی به شهرهای خنک ایران، بهترین انتخاب برای فرار از گرمای سوزان تابستان و لذت بردن از تعطیلات تابستانی است.

شهرهایی که علاوه بر آب و هوای معتدل و خنک، با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان یک سفر خاطره‌انگیز را برایتان رقم می‌زنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

4 دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید