4 دستورالعمل ویژه برای نظافت منزل جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19)

دستورالعمل ویژه برای نظافت منزل جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19)

Amin Safaripour دستورالعمل ویژه برای نظافت منزل جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19)

چرا این روزها تمیز کردن از همیشه مهمتر است ؟

تمیزی همیشه مورد توجه میزبانان و میهمانان بوده است. اما هدف همه ما در این روزها کاهش شیوع عفونت است ، ویروس ممکن است برای چند ساعت یا حتی چند روز در برخی از سطوح زندگی کند. به همین دلیل تمیز کردن و ضد عفونی کردن سطوح لمس شده  بسیار ضروری است.

بین ضد عفونی و تمیز کردن تفاوت وجود دارد

هنگام جلوگیری از شیوع میکروب ها ، به درک تفاوت بین تمیز کردن و ضد عفونی پی می بریم ، تمیز کردن عمل از بین بردن میکروب ها ، خاک و ناخالصی ها است (مانند وقتی که از اسفنج صابونی برای پاک کردن سینک آشپزخانه یا اجاق گازی که به وضوح کثیف است استفاده می کنید)، اما ضد عفونی کردن یعنی استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن میکروب ها (مانند پاشیدن محلول سفید کننده) ، پس ابتدا از تمیز کردن شروع کنید و سپس با ضد عفونی کردن خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهید.

 

راهنمایی کاربردی برای بهتر تمیز کردن اقامتگاه

در اینجا چند نکته مهم برای تمیز کردن فضای مورد استفاده مهمانان آمده است، اگر از یک نیروی خدماتی برای تمیز کردن اقامتگاهتان بهره می برید ، به آنها بگویید که از این نکات استفاده کنند.

1- هنگام تمیز کردن ، از وسایل یکبار مصرف مانند : دستکش ، لباس و ماسک صورت یا پوشش صورت پارچه ای استفاده کنید، حتماً بعد از هر تمیز کردن دستکش را بیرون بیاورید و بلافاصله دستان خود را بشویید.

2- قبل از تمیز کردن هوای اتاق ها را تهویه کنید، اجازه دهید حداقل 20 دقیقه هوای تازه گردش کند. در صورت امکان ، در طی مراحل تمیز کردن ، تمام پنجره ها را باز کنید.

3- قبل و بعد از تمیز کردن ، دستان خود را کاملاً بشوییداز صابون و آب استفاده کنید و حداقل 20 ثانیه بشویید، اگر این کار برایتان امکان پذیر نیست ، از یک ضدعفونی کننده دست با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنید.

4- ابتدا تمیز کنید ، سپس ضد عفونی کنید، برای از بین بردن کثیفی ، چربی ، گرد و غبار و میکروب ها از مواد شوینده یا صابون و آب استفاده کنید، پس از تمیز کردن ، با مواد ضد عفونی کننده سطوح را اسپری کنید، بگذارید چند دقیقه مواد بر روی سطوح بماند ، بعد از آن سطوح را پاک کنید ، بهتر است از حوله های کاغذی یا دستمال مرطوب یکبار مصرف استفاده نکنید ، لطفا برای هر میهمان از یک پارچه تمیز کننده جدید استفاده کنید.

5- هنگام تمیز کردن از لمس صورت خود جلوگیری کنید،  برای جلوگیری از شیوع میکروب ها ، توصیه می شود که صورت ، بینی و چشم های خود را با دست های شسته نشده لمس نکنید به این نکته در هنگام تمیز کردن توجه بیشتری کنید.

6- از مواد ضد عفونی کننده مناسب استفاده کنید، حتما توجه ویژه ای به سطوحی داشته باشید که همیشه در حال لمس شدن هستند مانند :  پیشخوان آشپزخانه ، دستگیره های در ، کلید های روشنایی ، کنترل از راه دور و دستگیره های شیر آب …

7- نظافت مبل ها ، فرش ها و سایر سطوح نرم را فراموش نکنید،  هرگونه آلودگی و زباله قابل مشاهده را با دقت از بین ببرید ، سپس با تمیز کننده های مناسب این سطوح را تمیز کنید.

8- حتی الامکان کلیه ملحفه ها را با بالاترین دمای گرمایشی بشویید ، اگر روکش تشک ،پتو ، حوله های دست وآشپزخانه دارید حتما آنها را هم شستشو کنید، به خاطر داشته باشید که هنگام دست زدن به لباس ها و پارچه های کثیف ، دستکش داشته باشید.

9- جاروبرقی را بعد از هر تمیز کردن خالی کنید، شما باید جارو برقی را هم با وسایل ضد عفونی کننده پاک کنید.

10- وسایل تمیز کننده خود را دور ریخته و یا بشویید، اگر از حوله های کاغذی ، دستمال های ضد عفونی کننده و سایر وسایل یکبار مصرف استفاده می کنید ، سطل زباله را بعد از اتمام کار خود  از اقامتگاه خارج کنید و  اگر از پارچه های تمیز کننده و سایر محصولات قابل استفاده مجدد استفاده می کنید ، حتماً آنها را با بالاترین دمای گرمایی مناسب شستشو دهید.

location icon pin symbol map pin pointer vector 21894335 دستورالعمل ویژه برای نظافت منزل جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19)

برای میهمانان چه وسایلی در نظر بگیریم ؟

برای کمک به میهمانان و داشتن سطح نظافت و بهداشت بالاتر بهتر است چند مورد اضافی را هم برای آنها در نظر بگیرید، وسایلی  مانند:

  • مواد ضد عفونی کننده و  ضد باکتری دست
  • دستکش و  یا دستمال مرطوب یکبار مصرف
  • صابون شستشوی دست
  • دستمال توالت

به میهمانان در مورد روال تمیزکاری ویژه خود توضیح دهید

از آنجایی که رعایت نکات بهداشتی توسط میهمانان از اهمیت بالایی برخوردار است ،پیشنهاد می کنیم دستورالعمل های مربوط به رعایت بهداشت در شرایط کرونا چاپ و در اختیار میهمانان قرار دهید تا آنها نیز به رعایت اصول بهداشتی ترغیب شوند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید