دشت

رنگین کمان هشت رنگ دشت‌ها

معرفی زیباترین دشت های بهاری ایران

دشت های ایران هر بهار می شکفد و زیبایی طبیعت ایران را به رخ می کشند.

بهار فصل نو شدن و رویش گل‌ و شکوفه است. با رسیدن بهار روح حیات در کالبد خشک زمین دمیده می‌شود و دشت‌های پهناور دوباره جان می‌گیرند.

زیبایی این دشت‌ها که در اردیبهشت لباسی از گل‌های رنگارنگ به تن می‌کنند و در باد بهاری می‌رقصند شما را شگفت‌زده می‌کند و نمی‌گذارد لحظه‌ای چشم از آن بردارید.

در این نوشتار هشت دشت بهشتی و شگفت‌انگیز در نقاط مختلف کشورمان را باهم مرور می‌کنیم، تا دیر نشده و هنوز فرصتی باقی است برنامه‌ای بچینید و به تماشای این زیبایی‌های معجزه آسا بروید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

دشت لار، شقایق هایی سرخ فام بر دامان دماوند

دشت لار

فقط 70 کیلومتر که از تهران فاصله بگیرید، دشتی پر از شقایق منتظر شماست که به دیدنشان بروید و غرق در زیبایی‌های این مخمل‌های قرمز رنگ شوید.

دشت لار که با گل‌های زرد و سرخ فصل بهارش می‌شناسند، در آغوش کوه‌های شهرستان نور و کوه‌های دماوند آرام گرفته و تا کیلومترها اطرافش هیچ گونه نشانه‌ای از زندگی شهری و روستایی دیده نمی‌شود و شما را با یک منظره بکر و دست نخورده روبه‌رو می‌کند.

قطعا با یک بار سفر به دماوند و دشت لار از تماشای زیبایی‌های اعجاب انگیزش سیر نخواهید شد و وسوسه می‌شوید بارها به این منطقه زیبا سفر کنید و از گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف و چشم‌انداز خاصش لذت ببرید.

جالب است بدانید که در گذشته های دور، پادشاهان ایرانی این دشت سرخ فام را به عنوان اردوگاه خود انتخاب می کردند و در روزهای گرم تابستان به این منطقه خوش آب و هوا پناه می‌بردند.

شما هم برای فرار از شلوغی‌های زندگی شهری می‌توانید به دامان این دشت زیبا پناه ببرید و با اقامت در ویلا و سوئیت در دماوند آخر هفته‌ای فراموش نشدنی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

دشت لاله‌های واژگون، یاقوت سرخ کوهرنگ

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

می‌توانید قشنگ‌ترین نقاشی خالق را در دشت لاله‌های واژگون شهر کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری به تماشا بشینید.

لاله‌هایی که مانند یاقوت، قرمزند و با باد بهاری زیر چتر آسمان می‌رقصند و منظره‌ای شگفت‌انگیز برایتان خلق می‌کنند.

کوهرنگ رویشگاه اصلی این گیاه نادر و زیباست و جالب است بدانید کل مساحتی که لاله‌های واژگون در آن قرار دارند حدود 3600 هکتار و یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران محسوب می‌شود.

در زبان محلی به این لاله‌های واژگون «اشک مریم» هم می‌گویند و تعبیر جالبی در پشت واژگون بودنشان بین مردم وجود دارد. آن‌ها معتقدند این لاله‌ها از اندوه تماشای مرگ سیاوش سر به زیر افکنده‌اند و اشک می‌ریزند.

برای تماشای این لاله‌های واژگون مدهوش کننده، فرصت زیادی ندارید و از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت بهترین زمان سفر به کوهرنگ و تماشای این دشت زیباست.

کافی است خودتان را به روستای فخرآباد برسانید و از آنجا با پیاده روی یک ساعته به این دشت زیبا می رسید.

برای اقامت در این استان و اجاره ویلا در چهارمحال و بختیاری هم اصلا نگران نباشید، فقط با چند کلیک در سایت جاجیگا اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

دشت کالپوش سمنان، بهاری قرمز و تابستانی زرد

دشت کالپوش

دشتی سرسبز و مخملی که در بهار لباسی قرمز از شقایق به تن می‌کند و در شهریور با فرشی طلایی رنگ از گل‌های آفتابگردان پوشانده می‌شود.

دشت کالپوش در 200 کیلومتری شمال شرقی شاهرود در استان سمنان در انتظار شماست.

برای اقامت در شهر شاهرود، اجاره خانه روستایی و سوئیت در شاهرود بهترین گزینه است تا چند روزی در این شهر اقامت کنید و از زیبایی‌های این دشت مخملی بهره ببرید.

جلوه آتشین شقایق‌های سرخ این دشت که از اواسط اردیبهشت نمایان می‌شوند، تا اواخر خرداد به حیات خود ادامه می‌دهند، هر ساله هزاران نفر را از مناطق مختلف کشور به سمت خود جذب می‌کند.

اما اگر بهار و جامه‌ی قرمز این دشت را از دست دادید، اصلا نگران نباشید. چرا که در اواخر تابستان می‌توانید به تماشای رنگ زرد این دشت زیبا بشینید.

کاشت گل آفتابگردان در بهار و به صورت دیمی و آبی در این دشت شروع می‌شود و در فصل تابستان با فرشی از آفتاب‌گردان به اوج زیبایی خود می رسد.

چیزی که این دشت را از دیگر مزارع آفتابگردان متمایز کرده، دشت های ناهموار و تپه‌های آبشارگونه آن است که باعث ایجاد تمایز رنگی منحصر به فرد و شگفت انگیز می شود.

دشت دریاسر، بهشت اردیبهشت ایران

دشت دریاسر

دشتی پر از گل‌های بابونه که در میان کوه‌های بلندقامت الموت و جنگل‌های سرسبز دو هزار پنهان شده و در فصل بهار با روییدن میلیون‌ها گل زرد، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

چیزی که زیبایی این دشت بهشتی را چند برابر می‌کند، عیور چشمه‌های زلال و رودخانه‌های پرآب از دل آن است که این دشت طلایی را سیراب می‌کنند طوری که هیچ ردی از خشکی روی آن پیدا نمی‌کنید.

از نظر جغرافیایی دشت دریاسر در استان مازندران، جنوب شهر تنکابن و در منطقه دوهزار و روستای عسل محله قرار گرفته و مسیر رسیدن به این دشت طلایی آن چنان خیره‌کننده است که شاید حتی از ادامه دادن راه منصرف شوید و بخواهید در بین مسیر توقف کنید.

روستای عسل محله حدود بیست دقیقه با جنگل دو هزار فاصله دارد و با یک کوه پیمایی می‌توانید به بهشت پنهان دریاسر برسید.

البته می‌توانید در خود این روستا هم اقامت کنید و با اجاره ویلا در عسل محله دو هزار خاطرات قشنگی را ثبت کنید.

اگر به این دشت زیبا سفر کردید، به هیچ وچه تماشای آسمان شب را از دست ندهید. در تاریکی شب به تماشای نور شهاب سنگ‌ها بنشینید که مثل چراغی می‌درخشند و چشم و دلتان را روشن می‌کنند.

اجاره ویلا و سوئیت در تنکابن بهترین گزینه برای اقامت چندروزه در این شهر و بهره بردن از آرامش و زیبایی‌های شگفت‌انگیز این دشت رویایی است.

دشت هویج،دشتی خوش آب و هوا اما بدون هویج در لواسان

دشت هویج

برای رفتن به یک دشت سرسبز و خوش آب و هوا حتما نیاز نیست سمت استان‌های شمالی کشور بروید، در همین حوالی پایتخت، بالای روستای افجه می‌توانید در یک دشت بهشتی قدم بزنید.

در دشت هویج که در بین محلی‌ها به دشت گرچال هم شناخته می‌شود، برخلاف نامش هیچ هویجی پیدا نمی‌کنید؛ در واقع این دشت در گذشته‌های دور محل کشت هویج بوده و به همین خاطر به این نام معروف شده است.

البته درست است هویجی در این دشت پیدا نمی‌کنید، اما در عوض باغ‌های گردو و گیلاس آن بی‌صبرانه در انتظار شما هستند و با قدم زدن در این دشت می‌توانید ریه‌هایتان را از هوای تازه پر کنید و از آرامش و زیبایی بی مثال آن لذت ببرید.

مخصوصا در فصل بهار که این دشت با گل‌های رنگارنگ فرش می‌شود بهترین فرصت است که بساط ناهار خود را بردارید به این دشت بروید و خاطرات قشنگی را کنار خانواده و دوستانتان ثبت کنید.

دشت بابونه اردبیل با چشم اندازی نفس گیر

دشت بابونه

مخمل سبزی به پهنای زیاد که تا چشم کار می‌کند با گل‌های بابونه فرش شده و گلستانی را در لابه‌لای ابر و جنگل پدید آورده و شما را مات آن همه زیبایی می‌کند.

در سفر به اردبیل با حرکت از سمت اردبیل به سمت شهر نمین حدود ده کیلومتری این شهر دشت رویایی بابونه و جنگل فندقلو خودنمایی می‌کنند و شما را به سمت خود می‌کشانند.

فصل بهار و اوایل تابستان که دشت بابونه به اوج زیبایی خود می‌رسد، بار سفر ببندید و با اجاره سوئیت و ویلا در اردبیل از هم‌نشینی خیال‌انگیز این دشت قشنگ با جنگل فندقلو لذت ببرید.

دشت شقایق‌ های وحشی گالیکش، سرزمینی سرخ در گلستان

دشت شقاشق

یکی دیگر از دشت‌های پهناور و بکر کشور که در بهار غرق زیبایی می‌شود و لباس سرخ به تن می‌کند، دشت شقایق گالیکش است.

تماشای منظره رمانتیک شقایق‌های سرخ وحشی که با نسیم خنک بهاری به رقص در می‌آیند و تنفس در هوای تمیز این دشت تجربه‌ای به یاد ماندنی برایتان خلق می‌کند.

برای رسیدن به این دشت سرخ پوش کافی است به روستای پادلدل در شهرستان گالیکش استان گلستان بروید و در دامان این دشت همراه خانواده به استراحت بپردازید و عکس‌های خاص و خاطره‌انگیز بگیرید.

نگران اقامت در این استان هم نباشید. بین شما و اجاره ویلا و سوئیت در گلستان فقط چند کلیک فاصله است کافی است به سایت جاجیگا بروید و اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

دشت آزو، عروس سبز اردیبهشت

دشت آزو

دشتی پهناور و سبز در دامنه کوه پاشوره از ارتفاعات البرز با بهترین چشم‌انداز از کوه دماوند منتظر شماست تا به دیدنش بروید.

اصلی‌ترین تفاوت دشت آزو با دشت‌های دیگر تخته سنگ‌های بزرگ و عجیب و غریبی است که در گوشه و کنار این دشت سبز به چشم می‌خورند و زیبایی‌های این دشت مخملی را چند برابر می‌کنند.

ارتفاع علفزارهای این دشت گاهی تا بالای زانو هم می‌رسد و قدم زدن مابین آن‌ها و استراحت زیر سایه‌ی درختان این دشت تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان خلق می‌کند.

اگر به کوهنوردی هم علاقه‌دارید با عبور از دشت آزو، در مسیر کوه پاشوره می‌توانید به کوهنوردی بپردازید.

پیشنهاد می‌کنم تماشای آسمان شب دشت آزو را به هیچ وجه از دست ندهید. بارش ستاره‌ها با بهترین چشم‌انداز از کوه دماوند، منظره بی‌نظیری ایجاد می‌کند که نمی‌توانید لحظه‌ای چشم از آن بردارید.

برای تماشای این عروس سبز کافی‌ است به روستای نوا در استان مازندران بروید. این روستا با تهران حدود 100 کیلومتر فاصله دارد و پایتخت نشینان با کمتر از سه ساعت رانندگی به این دشت زیبا خواهند رسید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید