سفر-به-شمال

سفر به شمال

راهنمای سفر به شمال؛ گلستان، مازندران، گیلان

سفر به شمال یعنی دریا، جنگل، خوش گذرونی و ساختن کلی خاطره.

مسافرت به شمال یا نوار سرسبز حاشیه دریای خزر یک مقصد جذاب برای همه ایرانیان است.

سفر به شمال در تابستان یا مسافرت به شمال در تعطیلات عید نوروز برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی یک رسم همیشگی و هر ساله است.

با اینکه مسیر شمال پر مسافر و جذاب است اما داشتن اطلاعات درباره مناطق دیدنی و جذاب شمال، بهترین وقت سفر و دانستن جزییات درباره رزرو آنلاین ویلا شمال مسافران این مقصد را در مسیر همراهی  می‌کند و سفر بهتر و باکیفیت‌تری می‌سازد.

در این نوشته تمامی اطلاعات لازم درباره سفر به شمال از مسیر رسیدن، تا جاذبه‌های طبیعی و تفریحی، رستوران‌ها، محل اقامت و … به شما معرفی می‌شود.

با جاجیگا در این نوشته همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

شمال کجاست؟

شمال کجاست؟
شمال کجاست؟

شُمال اصطلاحی است که به نوار باریک اما سرسبز و جنگلی و باطراوت در جنوب دریای خزر و شمال رشته‌کوه البرز گفته می‌شود و شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.

شمال ایران، یک منطقه گردشگری و پرمسافر است و به همین دلیل امکانات گردشگری متنوعی در این منطقه ایجاد شده.

قرار گرفتن نوار حاشیه خزر در میان دریا و کوهستان البرز، آب و هوای مرطوبی ایجاد کرده که باعث سرسبزی این منطقه شده است.

جنگل، دریا، کوهستان و انواع مناظر طبیعی مثل دشت، آبشار، رودخانه و دریاچه در این منطقه وجود دارد و دست طبیعت مناظر خیره‌کننده‌ای ساخته که طبیعتگردها را به سمت خودش می‌کشاند.

فضای سرسبز و بارانی شمال، ایرانیان را به خصوص از شهرهای گرم و خشک به سمت شمال می‌کشاند.

انواع و اقسام اقامتگاه از اجاره ویلا در شمال، اجاره کلبه شمال، اقامتگاه بومگردی، هتل و خانه‌ و آپارتمان و خانه روستایی در این منطقه برای اقامت مسافران فراهم است.

درباره جاهای دیدنی رامسر در مجله جاجیگا بخوانید.

اقامت در سفر به شمال

سفر-به-شمال-اقامت-ویلا
سفر به شمال

اینکه در سفر به شمال کجا بمانیم؟ خودش موضوعی است که می‌تواند تاثیر زیادی روی کیفیت سفر شما داشته باشد.

در حال حاضر در تمامی شهرهای شمالی انواع و اقسام اقامتگاه‌ها هست که به صورت روزانه اجاره داده می‌شود.

اجاره ویلا شمال حالا یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اقامت در شمال است.

مسافران شمال برای انتخاب اقامتگاه دلخواهشان فقط کافی است وارد سایت جاجیگا بشوند و شهر مقصدشان را انتخاب کنند. با یک کلیک انواع اقامتگاه‌ها از ویلای لوکس و استخردار گرفته تا خانه روستایی، بومگردی، آپارتمان و کلبه چوبی برای اجاره پیش رویشان قرار می‌‎گیرد.

مسیر رسیدن به شمال

مسیر-رسیدن-شمال
مسیر شمال جاده های شمال

بهترین مسیر رسیدن به شمال همیشه جاده چالوس نیست. اینکه شما قصد سفر به سمت گرگان، مازندران یا گیلان را داشته باشید، در انتخاب مسیر مناسب تاثیرگذار است.

سفر به شمال  یک انتخاب هیجان‌انگیز و محبوب برای گذراندن تعطیلات به گشت وگذار، تفریح و خوش گذرانی آن هم در دل طبیعت خوش آب و رنگ و سواحل زیبای دریای خزر است.

با رسیدن به تعطیلات، مسیرهای رسیدن به شمال با ترافیک و شلوغی همراه می‌شود؛ تا حدی که خیلی ‌از مسافران ساعت‌های طولانی را در ترافیک جاده‌ شمال گیر می‌کنند و با خستگی و کلافگی به مقصد می‌رسند.

برنامه‌ریزی زمانی مناسب برای شروع سفر و انتخاب زمان‌های کم تردد و همچنین انتخاب مسیر متناسب با شهری که برای اقامت در شمال انتخاب کرده‌اید، می‌تواند شما را از کلافگی و گره ترافیک نجات دهد.

در ادامه بهترین مسیرهای رسیدن به شمال را از سمت تهران مرور می‌کنیم.

درباره سفر به تهران و مسیر گردشگری در پایتخت در مجله جاجیگا بخوانید.

جاده چالوس

سفر-به-شمال-جاده-چالوس
جاده چالوس سفر به شمال

برای بسیاری از ایرانیان مسیر رسیدن به شمال، جاده چالوس خاطره انگیز اما پر ترافیک است.

برای ورود به جاده چالوس از بزرگراه تهران_کرج به سمت شهر چالوس حرکت کنید.

جاده چالوس مسیری سه ساعته است.

جاده عباس آباد

سفر-به-شمال-جاده-عباس-آباد
سفر به شمال -جاده عباس آباد

اگر دوست دارید در طول مسیر رسیدن به شمال، از دل یکی از زیباترین جاده‌ها حرکت کنید و محو مناظر زیبای دشت‌ها و تونل‌های سرسبز جنگلی شوید، مسیر مناسب شما جاده کلاردشت تا عباس آباد است.

برای قرار گرفتن در این مسیر در جاده چالوس قبل از رسیدن به چالوس از جاده مرزن‌آباد به سمت کلاردشت برانید.

پس از ۴۵ دقیقه رانندگی تا کلاردشت به جاده زیبای عباس‌آباد می‌رسید که به منطقه عباس‌آباد مازندران ختم می‌شود.

درباره سفر به جنوب ایران و مسیر گردشگری در سواحل خلیج همیشه فارس در مجله جاجیگا بخوانید.

جاده فیروزکوه

جاده فیروزکوه که به جاده سوادکوه هم معروف است، یکی از مسیرهای خوش منظره رسیدن به سمت گرگان و مازندران از سمت شرق تهران است.

جاده فیروزکوه ۲۴۷ کیلومتر مسافت دارد و این جاده زیبا شما را به شهر ساری می‌رساند.

برای حرکت در جاده فیروزکوه باید به سمت شرق تهران از مسیر بزرگراه بسیج به سمت آبعلی و دماوند حرکت کنید.

از مسیر جاده فیروزکوه حدود ۴ ساعت طول می‌کشد که به استان مازندران و شهر ساری برسید.

درباره سفر به فیروزکوه  خنک و سرسبز در مجله جاجیگا بخوانید.

جاده هراز

یکی از مسیرهای پر رفت و آمد رسیدن به شمال، جاده هراز است.

این جاده که پر از منظره و زیبایی‌های طبیعت است، به طول ۱۸۳ کیلومتر کشیده شده و با وجود پیچ و خم و تونل‌های زیادی که در مسیر هست، راندن در آن نیاز به مهارت و تمرکز بالایی در رانندگی دارد.

برای اینکه از طریق جاده هراز به مازندران سفر کنید باید از مسیر دماوند به فیروزکوه، وارد یک مسیر فرعی شده و پس از عبور از شهر دماوند، در مسیر شهر آمل حرکت کنید.

از مسیر جاده هراز حدود ۴ و نیم ساعت طول می‌کشد که به استان مازندران و شهر ساری برسید.

آزادراه تهران_شمال

آزادراه-تهران-شمال
آزاد راه تهران شمال سفر به شمال

آزادراه تهران–شمال یکی از مسیرهای دسترسی و سفر به مازندران است که از سمت شمال غرب تهران و منطقه کن آغاز می‌شود و به موازات جاده کرج – چالوس، از تهران به چالوس می‌رسد.

این مسیر فاصله رسیدن تا چالوس را ۶۵ کیلومتر، کوتاه‌تر می‌کند و زمان رسیدن به چالوس از ۴.۵ ساعت به ۱.۵ ساعت در روزهای عادی می‌رسد.

تهران به شمال چهار بخش دارد که تا کنون فاز یک و چهار آن به بهره‌برداری رسیده است.

فاز یک آزادراه از تقاطع غیر همسطح با بزرگراه شهید همت تهران و بزرگراه آزادگان آغاز می‌شود و با عبور از مناطق کن و حاشیه روستای سولقان وارد منطقه کوهستانی توچال شده و با عبور از تونلی به نام تالون و دره لانیز وارد منطقه دو آب شهرستانک (سه راهی شهرستانک) می‌شود.

فاز چهارم آزادراه حدفاصل سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد تا چالوس و حدود ۲۰ کیلومتر است. این بخش از آزادراه با گذر از ارتفاعات البرز به موازات جاده کرج – چالوس به شهر چالوس منتهی شده و پایان مسیر با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس_تنکابن وصل می‌شود.

درباره  گردش در تهران بهاری و باران خورده در مجله جاجیگا بخوانید.

آزادراه قزوین-رشت

آزادراه قزوین_رشت مسیر امن و سریع رسیدن به استان گیلان است.

در مسیر سفر به استان گیلان مناظر طبیعی زیبایی از دشت و کوهستان، سد منجیل و آسیاب‌های بادی، رودخانه سفیدرود و مناظر سرسبز جنگلی در دیدرس مسافران است.

این آزادراه ۱۰ تونل به طول ۵/۵ کیلومتر، ۳۰ پل بزرگ و ۴۴۰ پل کوچک دارد و طول آن ۱۲۷ کیلومتر است.

ورود کامیونت، کامیون و تریلر به این محور ممنوع است و فقط خودروهای سواری، وانت، مینی‌بوس و اتوبوس اجازه تردد در این آزادراه را دارند.

این آزادراه شهر قزوین را به شهر رشت وصل می‌کند.

بخشی از این آزادراه در مسیر رودبار منجیل تکمیل نشده و در حال ساخت است. مسافران در این حد فاصل باید از جاده قدیمی رشت قزوین استفاده کنند.

برای رسیدن به این آزاد راه از مسیر تهران باید به بزرگراه تهران_کرج و بعد قزوین-رشت شد.

 در مسیر سفر به شهر تاریخی قزوین با مجله جاجیگا همراه شوید.

بهترین زمان سفر به شمال

کی بریم شمال؟ جواب این سوال و پیدا کردن بهترین زمان سفر به شمال  از نظر هر کس، بسته به علایق و هدفی که از آن سفر دارد، می‌تواند متفاوت باشد.

مثلا برخی افراد عاشق ساحل و آبتنی در دریاهای شمال هستند و با وجود رطوبت و شرجی بودن هوا، تابستان را برای سفر به شمال انتخاب می‌کنند. در عوض برخی دیگر جنگل‌های باران خورده و هوای بارانی رمانتیک شمال در زمستان و سفر پاییزی به شمال را ترجیح می‌دهند.

اما به طور کلی می‌توان اواسط بهار و اوایل پاییز را که طبیعت جان تازه‌ای می‌گیرد و شمال در سرسبزترین حالت خود قرار دارد، بهترین زمان برای سفر به شمال از نظر آب و هوا دانست.

البته اگر به دنبال سفر ارزان به شمال هستید باید زمان‌های غیر پیک و خلوت‌تر سال را برای سفر به شمال انتخاب کنید.

زمان پیک سفر مثل عید نوروز، عید فطر، تعطیلات رسمی و آخر هفته‌ها به دلیل بالا بودن حجم سفر، هم با شلوغی و ترافیک جاده‌ها مواجه می‌شوید و هم باید هزینه بیشتری بابت اقامت بپردازید.

درباره سفر به شمال در فصل زمستان در مجله جاجیگا بخوانید.

مناطق دیدنی شمال- گرگان

مقاصد گردشگری شمال از غرب استان گلستان در شرق دریای خزر شروع می‌شود و به مناظر طبیعی مازندران می‌رسد و تا مناطق دیدنی گیلان و مرز اردبیل ادامه می‌یابد.

نهارخوران گرگان

نهارخوران-گرگان
شمال جنگل نهارخوران گرگان

منطقه جنگلی نهارخوران مسیری جذاب در سفر به گرگان است که هم گرگانی‌ها و هم مسافران گرگان برای لذت بردن ازتصاویر زیبا و عطر بوی دلپذیر درختان جنگل و هوای خنک و مرطوب این منطقه روانه بلوار پهن و باصفای نهارخوران می‌شوند.

نهارخوران در تمام فصل‌های سال زیبایی خاصی پیدا می‌کند و تماشایی است.

رودخانه زیارت به طول 40 کیلومتر در دل این جنگل جریان دارد و  چندین چشمه زلال هم در جنگل زیبای نهارخوران می‌جوشند و جاری می‌شوند.

این منطقه در چهار کیلومتری جنوب شرقی گرگان قرار دارد و با ادامه دادن این جاده به روستای زیارت می‌رسید.

دریاچه توشن گرگان

دریاچه-توشن-شمال
شمال دریاچه توشن

برای رسیدن به یک منظره کارت پستالی، جاده جنگلی در جنوب شهر گرگان را به سمت دامنه کوه زیبای توشن  بروید تا به دریاچه سبز رنگ توشن که در آغوش درختان جنگلی قرار دارد، برسید.

رقص ماهی‌های رنگارنگ در عمق زلال این دریاچه تماشایی است.

درباره زیباترین دریاچه های نزدیک تهران در مجله جاجیگا بخوانید.

تپه هزارپیچ گرگان

تپه-هزارپیچ-گرگان
هزارپیچ گرگان

برای رفتن به بام گرگان و قرار گرفتن بر فراز تپه‌ای که پیش رویتان تا چشم کار می کند زیبایی طبیعت سرسبز گرگان است، به  تپه هزار پیچ گرگان بروید.

این منطقه قدیمی‌ترین منطقه گردش و گشت و گذار گرگانی‌ها است.

با وجود در ارتفاع قرار داشتن هزارپیچ در حال حاضر کسانی که اهل تفریحات پروازی مثل چتربازی و پرواز با پاراگلایدر هستند در این منطقه می‌توانند حس خوب پرواز بر فراز زمین سبز را تجربه کنند.

آبشار باران کوه

آبشار-بارانکوه
آبشار باران کوه گرگان

آبشار باران کوه در دل پارک جنگلی باران کوه یکی از مناظر زیبای طبیعی گرگان است که به دلیل مسیر رسیدن دشواری که دارد، همچنان بکر و شگفت‌انگیز باقی مانده.

در سقوط جریان آبشار، قطرات ریزی در هوا پراکنده می‌شود و این رطوبت، فضای مخملین سبزی بر تن صخره‌های این منطقه به وجود آورده که بسیار لطیف و زیباست.

این آبشار در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب‌غربی گرگان قرار دارد.

خالدنبی

گورستان-خالدنبی
گورستان خالدنبی

مقبره خالد نبی عمارتی ساده و چهارگوش با گنبدی سبز رنگ است که بر فراز تپه‌ای قرار دارد و آرامگاه خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیحیت است.

بر فراز منطقه کوهستانی «تانگری داغ» در ارتفاع ۷۰۰ متری، مقبره و قبرستان خالد نبی یکی از نقاط دیدنی گرگان است که به فاصله 178 کیلومتری این شهر قرار دارد.

در فاصله کمی از آرامگاه خالد نبی، گورستانی باستانی و شگفت‌انگیز با تندیس‌های سنگی که نشان قبر هستند، قرار دارد.

شواهد باستان‌شناسی نشانگر این است که این سنگ قبرهای عمودی نماد جنسیت مردگان آن زمان بوده است و بر فرار محل دفن آنها به عنوان سنگ قبر نصب می شده.

برای رسیدن به خالد نبی از گرگان وارد جاده بجنورد شوید.

پس از آزادشهر و مینودشت به گالیکش می‌رسید. وارد جاده کلاله که آخرین شهر این مسیر است، شوید.

از کلاله مسیر مراوه تپه را در جاده‌ای پوشیده از چمنزار سبز و دشت گل به سمت خالد نبی پیش بروید.

برای اقامت در این منطقه با اجاره ویلا و سوئیت در کلاله فضای مناسب و دلخواهی برای ماندن خواهید داشت.

ییلاق گرگان_ دهکده جهان نما

دهکده-جهان-نما-
دهکده جهان نما

دهکده ییلاقی جهان‌نما در گرگان منطقه‌ای کوهستانی و با مناظر طبیعی متنوع کوهستان، رودخانه، چشمه و دشت‌های گل است.

این منطقه با طبیعت بکر و زیبا، گونه‌های متنوع گیاهی و حیوانی، منطقه‌ای حفاظت شده است و سفر به آن و گردش  و تماشای مناظر طبیعی، تجربه منحصر به فردی برای طیبعت‌گردها است.

جهان نما در فاصله 90 کیلومتری و دوساعت رانندگی از شهر گرگان واقع شده است.

مناطق دیدنی شمال- مازندران

باغ عباس آباد

باغ-عباس-آباد-بهشهر
باغ عباس آباد بهشهر سفر به شمال

باغ عباس‌آباد بهشهر یکی از 8 باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده.

بهشهر یکی از شهرهای توریستی در شرق استان مازندران است که به خاطر زیبایی‌هایش نام «بهشهر» را برای این شهر انتخاب کرده‌اند برگزیده‌اند که به ‌معنی «بهترین شهر» است.

این باغ شامل سد، دریاچه، کاخ، حمام، آسیاب آبی و … است که در دوره صفویه و به دستور شاه‌عباس اول صفوی ساخته شده .

دریاچه عباس آباد بهشهر در واقع سدی دست ساز است از جنس خشت و ساروج است که برای گردآوری آب باران و آب جاری از ارتفاعات آبیاری شالیزارها در تابستان ساخته شده.

ساختمان چهارطاقی که مثل جزیره وسط دریاچه قراردارد، در نگاه اول به دریاچه دیده می‌شود.

جنس این بنای تاریخی از سفال و چوب است و 18 متر ارتفاع دارد.

از شگفتی‌های دریاچه همین بنای تاریخی وسط دریاچه است که در دوره صفویه ساخته شده و بیش از چهار قرن در برابر رطوبت دریاچه دام داشته.

روایت است که در دوره صفوی یک عمارت روی این جزیره وجود داشته و یک پل چوبی این عمارت را به منطقه جنگلی پایین‌دست دریاچه وصل می‌کرده است.

قایق سواری، پیاده روی اطراف فضای جنگلی دریاچه، پرنده نگری، کمپینگ و اسب سواری از تفریحات این دریاچه زیبای بهشهر است.

باغ و دریاچه عباس آباد در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر قرار دارد.

درباره باغ های ایرانی در شیراز شهر غزل و بهارنارنج در مجله جاجیگا بخوانید.

میانکاله

میانکاله
میانکاله

شبیه جزیره و تالاب میانکاله بهشهر به پناهگاه پرندگان مهاجر و بهشت پرنده نگری معروف است.

میانکاله منطقه‌ای محافظت شده است و ورود افراد به این پناهگاه پرندگان و حیات وحش فقط با دریافت مجوز امکان پذیر است.

در میانکاله از یک سو دریا و ساحل، از سوی دیگر تالابی را می‌بینید که در میانش جنگل انار با چمنزار سرسبز و تپه‌های شنی قرار دارند.

به فصل پاییز که می‌رسیم، دوره پرنده‌نگری و تماشای پرندگان مهاجر مثل  فلامینگو، عقاب دریایی، باکلان، قوها، پلیکان‌ها، مرغابی‌ها در تالاب میانکاله آغاز می‌شود.

تماشای پرندگانی که از سمت روسیه و سرما به این منطقه پناه آورده‌اند در میان مناظر سرسبز و مه آلود میانکاله رویایی و لذت بخش است.

میانکاله زیستگاه اسب های آزاد و حیواناتی مثل گربه وحشی ، گرگ، روباه، خرگوش و گراز هم هست.

تالاب میانکاله محل پرورش گونه‌های مختلف ماهی مثل کپور، کفال، سفید، سوف و ماهی‌های خاویاری است.

میانکاله یک شبه جزیره با تالابی در جنوب شرقی دریای خزر است که در فاصله دوازده کیلومتری شمال شهر بهشهر در استان مازندران قرار گرفته.

با اجاره ویلا و سوئیت در بهشهر می‌توانید در سفر به میانکاله اقامت دلچسبی را تجربه کنید.

دشت ناز ساری

دشت-ناز-ساری
دشت ناز ساری

برای ملاقات با گوزن زرد خالدار ایرانی در سفر شمال به دشت ناز ساری بروید.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز در ساری زیستگاه حیوانات مختلف است.

مهم‌ترین گونه جانوری که در این پناهگاه زندگی می‌کند گوزن زرد ایرانی است که یکی از گونه‌های در خطر انقراض به‌حساب می‌آید.

بازدید از زیستگاه حیات وحش دشت‌ناز برای عموم آزاد است.

ساری در فاصله 25 کیلومتری شمال شرق ساری قرار دارد.

با اجاره ویلا و سوئیت در ساری به بیش از 160 اقامتگاه مختلف از ویلا ساحلی و سوئیت ساحلی و استخردار تا کلبه چوبی و جنگلی دسترسی خواهید داشت.

چشمه باداب سورت

باداب-سورت
باداب سورت

چشمه باداب سورت طی هزاران سال، پدید آمده و هر پله مسیر پلکانی‌اش به دلیل ترکیبات خاص آب چشمه، رنگی متفاوت از دیگری در طیف زرد و نارنجی، کرم و طلایی و سفید دارد.

هرچه پله‌ها به سمت پایین‌تر می‌رود،به دلیل رسوب مواد معدنی و شفاف شدن آب، رنگ‌ها روشن‌تر می‌شوند.

باداب سورت دارای دو چشمه با کیفیت آب کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.

یکی از چشمه ها پرآب‌تر و آبی بسیار شور دارد. آب این چشمه دارای ترکیبات معدنی است که خاصیت درمانی دارد و در التیام دردهای مفصلی، بیماری‌های پوستی، روماتیسم و میگرن موثر است.

چشمه دیگر که کم‌آب‌تر و قرمز رنگ است در بالادست و شمال غربی چشمه اول قرار دارد و ترش مزه است.

باداب سورت بعد از «پاموک‌کاله» در ترکیه، دومین چشمه‌ آب شور جهان است.

برای رسیدن به باداب سورت مسیر جاده مازندران، شهر ساری و روستای اروست را پیش بگیرید تا به چشمه‌ها برسید.

جنگل لفور

لفور
جنگل لفور

جنگل لفور بخشی از جنگل‌های چهل میلیون ساله هیرکانی و مجموعه‌ای به هم پیوسته از درختان، چشمه‌ها، آبشار، پرندگان و گونه‌های جانوری است.

جنگل‌نوردی، تن به آب چشمه و رودخانه و آبشار زدن، ماهیگیری، پیک نیک، عکاسی در طبیعت و دل به آرامش و موسیقی جنگل سپردن را در جنگل لفور و سفر به شمال تجربه می‌کنید.

جنگل، رود و آبشار پلنگ دره

پلنگدره
پلنگدره

منطقه پلنگ دره یک مجموعه طبیعی سرسبز، خنک با منظره‌های طبیعی خیره‌کننده در شهرستان سوادکوه و سفر به شمال است.

جنگل پلنگ دره یک مسیر سرسبز با عطر گیاهان خوشبو مثل پونه جنگلی، درختان توسکا، انجیلی، پر سیاوشان آن هم در مسیر رودخانه زلال و پرآب پلنگ دره است.

در امتداد مسیر این رودخانه، رطوبت لایه‌ای مخملین و سبز رنگ بر تن درختان و صخره‌ها کشیده و فضایی خیال انگیز ساخته است.

در ادامه عبود رودخانه با رسیدن به آبشار پلنگ‌دره با منظره‌ای جذاب از آبشار، فضایی خنک از پاشش قطرات و ایجاد حوضچه‌هایی در پایین دست که از سقوط آب شکل گرفته روبه رو می‌شوید.

در مسیر این رودخانه پرآب می‌شود تنی به آب زد و در حوضچه‌های عمیق غوطه‌ور شد.

پلنگدره در شهرستان سوادکوه شمالی، شرق شهر شیرگاه قرار دارد.

در مسیر سفر به سوادکوه زیبا و جنگلی با مجله جاجیگا همراه شوید.

منطقه ساحلی میرود

بابلسر

منطقه ساحلی میرود یکی از مناطق گردشگری و ساحلی پرطرفدار منطقه بابلسر است که در 2 کیلومتری بهمنمیر از توابع بابلسر قرار دارد.

دسترسی همزمان به جنگل و ساحل دریا در کنار امکاناتی همچون پارک کودک و آلاچیق و سرویس بهداشتی هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به منطقه ساحلی میرود می‌کشاند.

ساحل بکر و خلوت میرود یکی از بهترین انتخاب‌ها برای ساختن اوقاتی خوش و به یادماندنی است.

برای اقامت در این شهر زیبا و توریستی گزینه‌های مختلفی پیش روی پردشگران است. با اجاره ویلا بابلسر لب دریا حس نزدیکی به دریا و لذت بردن تمام وقت از تفریحات ساحلی را تجربه خواهید کرد.

در مسیر سفر به شهر بوشهر  و تماشای سواحل زیبای این شهر و مردمان خونگرم جنوب با مجله جاجیگا همراه شوید.

منطقه توریستی کرفون

کرفون
کرفون

کرفون یکی از مناطق بکر در شهر بابلسر و ترکیب بی‌نظیری از دریا، رودخانه، تالاب، مراتع و ماسه‌زارهای زیبا است.

با سفر به این منطقه می‌توانید لحظات آرامش‌بخشی را در طبیعت بکر کرفون سپری کنید و از غروب زیبای خورشید در کنار ساحل زیبا و صدای امواج خروشان لذت ببرید.

ساحل کرفون از تمیزترین و زیباترین سواحل دریای خزر است.

این منطقه در فاصله ۱۳ کیلومتری جاده ساحلی شهر بابلسر قرار گرفته.

تالاب سرخرود

تالاب-سرخرود
تالاب سرخرود

تالاب سرخرود یکی از مقاصد گردشگری در سفر به محمودآباد است که به پرندگان مهاجرش معروف است. اگر در پاییز و زمستان به این منطقه سفر کنید با منظره زیبای پرواز و شنای پرندگان مهاجر مثل قو و اردک قوها در این تالاب مواجه می‌شوید.

گونه خاصی از قو به نام «قوی فریادکش» مسافتی حدود 5هزار کیلومتر را پرواز می‌کند و از مناطق سردسیر اروپا به سرخ‌رود می‌آید.

تالاب سرخرود در شهر سرخرود محمودآباد و نزدیک به محله وزرا واقع شده است.

محمود آباد، شهری ساحلی است که برای اقامت در آن گزینه‌های متنوعی دارید؛ از ویلای لوکس استخر دار محمودآباد تا اجاره سوئیت ارزان قیمت در محمود آباد.

روستا و آب گرم لاویج

لاویج
لاویج

روستای توریستی لاویج در کوهپایه البرز و میان جنگل‌های پر شاخ و برگ و سرسبز شمال یکی از جاذبه‌های طبیعی شهرستان نور است.

آب گرم لاویج با خواص درمانی گردشگران زیادی را برای درمان بیماری‌هایی مثل سردرد، استرس، درد مفاصل به روستای لاویج می‌کشاند.

خانه نیما یوشیج، آبشار حرام او، کلیسای آنتوان مقدس و فیل سنگی از دیگر جاذبه‌های روستای لاویج است.

عسل معروف لاویج سوغات مرغوب این منطقه را از دست ندهید.

لاویج در مسیر جاده آمل، شهر چمستان، ۱۸ کیلومتر بعد از پاک جنگلی کشپل واقع شده است.

پارک جنگلی و ساحل سی سنگان نوشهر

جنگل-سیسنگان
جنگل سیسنگان

پارک جنگلی سی‌سنگان، یکی از مشهورترین مناطق تفریحی و گردشی شمال و سفر به نوشهر است.

این جنگل یکی از مقاصد محبوب مسافران مازندران و شمال است

جنگل سیسنگان که با هدف حفاظت از گونه‌های شمشاد ایجاد شده، دارای انواع گونه‌های گیاهی مثل توسکا، لرگ، ‏بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، انار و ازگیل است.

به دلیل فاصله کمی که این جنگل با دریا دارد تجربه هم‌زمانی از جنگل و ساحل دریا را خواهید داشت.

در ساحل سی‌سنگان امکانات تفریحی مختلفی مثل پیست کارتینگ، موتور چهار چرخ، قایق سواری، جت اسکی، شاتل در انتظار شماست. کافه، رستوران، آلاچیق و شهربازی کودکان هم از دیگر امکانات این جنگل ساحلی است.

سیسنگان در ۱۹ کیلومتری جاده نور به سمت نوشهر قرار دارد.

با مجله جاجیگا در مسیر سفر به چابهار زیبا و شگفت انگیز همراه شوید.

روستای کندلوس نوشهر

کندلوس
کندلوس

روستای زیبای کندلوس یکی از مناطق جذاب نوشهر است که در سفر به شمال نباید قدم زدن در کوچه‌باغ‌های کاهگلی و زمین‌های سنگفرش شده این روستا را از دست داد.

این روستای قدیمی و زیبا در دل کوهستان البرز حس و حال یک روستای خوش آب و هوا با مردمانی مهمان‌نواز را دارد.

فضای کندلوس بسیار پاکیزه است و گردشگران این روستا می‌توانند از موزه باغ بوتائیک گیاهان دارویی و موزه مردم‌شناسی این روستا بازدید کنند.

آبشار کندلوس، دیو چشمه و دریاچه خضر نبی از جاذبه‌های طبیعی حوالی کندلوس است.

برای رسیدن به کندلوس از سمت جاده چالوس بعد ازحدود ۲۵ کیلومتر به دوراهی کجور می‌رسید و در مسیر رسیدن به کندلوس قرار می‌گیرید.

باغ گیاه شناسی نوشهر

باغ-گیاهشناسی-نوشهر

باغ گیاهشناسی نوشهر یکی از باغ های گیاهشناسی کشور و مجموعه‌ای زیبا و طبیعی و قدیمی است که در دوره پهلوی دوم ساخته شده.

بازدید از این باغ شما را با مجموعه‌ای ارزشمند از ۶۵۰ گونه گیاهی که شامل ۱۷۰ گونه درختچه، ۲۶۰ گونه درخت، ۱۰۰ گونه گیاه علفی، ۹۰ گونه پیازی، ۲۵ گونه کاج، ۲۰ گونه بوته و ۳۰ نوع گیاه اکالیپتوس روبه‌رو می‌کند.

باغ گیاه‌شناسی نوشهر در مرکز این شهر و روبه‌روی بندر بعد از پل مشلک قرار دارد.

با اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر به بیش از ۱۵۰ اقامتگاه مختلف از ویلا و سوئیت ساحلی و استخردار تا کلبه چوبی و جنگلی دسترسی خواهید داشت.

مرداب هسل چالوس

مرداب-هسل
مرداب هسل

مرداب جادویی هسل با طبیعت حیرت‌انگیزش درست مثل یک بوم نقاشی است که فصل به فصل رنگ عوض می‌کند.

یکی از دلایل اصلی شهرت مرداب هسل که آن را به سوژه جذابی برای عکاسان تبدیل کرده، همین تغییر رنگ فصلی آن است که به خاطر حضور جلبک‌های درون آب دریاچه است.

برای رسیدن به مرداب هسل باید حدود ۱۲ کیلومتر از چالوس فاصله بگیرید و اتومبیل‌تان را پارک کنید و خودتان را برای حدود ۴۵ دقیقه جنگل نوردی آماده کنید.

کلاردشت

کلاردشت یک مقصد جذاب سفر به شمال و یک تکه ناب از طبیعت بکر و خنک و مه‌آلود در غرب مازندران است.

برای سفر به کلاردشت هم می‌توانید جاده عباس‌آباد با کافه‌های چوبی و ریسه‌های رنگی جذابش را انتخاب کنید و یا از جاده چالوس-تهران و مسیر انحرافی مرزن‌آباد خودتان را به آنجا برسانید.

پیاده‌روی و کوه‌نوردی جنگلی در طبیعت بکر و سرسبز کلاردشت یکی از تفریحاتی است که هرگز از آن خسته نمی‌شوید.

مرداب دیوک کلاردشت

دیوک
دیوک

آنچه در مرداب دیوک تماشا می‌کنید منحصربه‌فرد است؛ از تنه درختانی که از میان آب‌های خزه بسته‌ مرداب سر بیرون آورده‌اند، تا مه غلیظی که فضا را پر می‌کند و صدای جیغ پرندگان جنگلی که به گوش می‌رسد.

طبیعت سرسبز اطراف دیوک مخصوصا در فصل بهار دیدنی‌تر و سرسبزترمی‌شود و این مرداب یکی از گزینه‌های اصلی سفر به شمال شما باید باشد.

برای رسیدن به دیوک در منطقه کلاردشت، جاده عباس آباد و در نزدیکی روستای پیمبور بعد از اینکه جاده آسفالته به آخر رسید، از خودرو پیاده شوید و بقیه راه را پیاده طی کنید تا با گذشتن از میان جنگل به منظره‌‌ مه‌آلود و با حال وهوای وهم‌انگیز مرداب دیوک برسید.

شهرک توریستی نمک آبرود

نمک-آبرود
نمک آبرود

شهرک ویلایی تفریحی نمک‌آبرود با فضایی جنگلی، ساحلی و امکانات تفریحی یکی از مقاصد جذاب و پرطرفدار سفر به شمال در مازندران است.

دو خط تله‌کابین با طول ۱۷۰۰ متری و ۲۱۰۰ متری و با ظرفیت‌های ۴ نفره و ۶ نفره در این شهرک فعال هستند و شما را به چشم‌انداز خاصی از جنگل و دریا دعوت می‌کنند.

علاوه بر تله‌کابین‌های جذاب نمک‌آبرود باید سورتمه‌سواری در جنگل را هم امتحان کنید و با بالارفتن از دل کوه و پایین آمدن از آن جریان آدرنالین را در رگ‌هایتان احساس کنید.

شهربازی این شهرک با انواع بازی‌های هیجان‌انگیز مثل ترامبولین، ماشین تصادفی، فریزبی، تاب زنجیری و دریاچه مصنوعی، زمین تنیس، پیست دوچرخه سواری، زمین اسکیت، کارتینگ و ماشین چهارچرخ، زیپ لاین، پینت‌بال و پل معلق از امکانات تفریحی شهربازی نمک‌آبرود است.

اجاره ویلا ساحلی نمک آبرود تجربه جذابی از سفر و تفریحات دریایی و ساحلی را برای مسافران این دهکده در پی خواهد داشت.

نمک آبرود در ۱۲ کیلومتری چالوس قرار دارد.

متل قو

متل-قو
متل قو

متل قو شهری که محل تلاقی و در آغوش کشیدن دریا و جنگل است و بخش لاکچری سفر به شمال را بر عهده می‌گیرد.

در کنار طبیعت زیبا و همجواری دریا و جنگل، یکی از ویژگی‌های جذاب این منطقه وجود مراکز خرید مدرن است.

منطقه متل قو از گذشته‌های دور پاتوق ساحلی جذابی برای مسافران شمال بوده و امروزه برج‌های دو قلو الماس با شکل و شمایل خاص و مدرن به عنوان نماد متل قو شناخته می‌شوند.

این دو برج ۲۵ طبقه با پنت‌هاوس فوق لاکچری، آپارتمان‌های شیک مسکونی، مرکز خرید تجاری با فروشگاه‌های برند، سالن ورزشی و هتل پنج ستاره سی و هشت طبقه کنار آن، امکانات تفریحی و گردشی خاصی برای مسافران این منطقه که دنبال امکانات لوکس هستند فراهم کرده است.

ساحل پردیس قو هم یکی از جذاب‌ترین ساحل‌های شمال ایران است که در چند قدمی این برج‌های دو قلو قرار دارد و با تفریحات ساحلی مختلف مثل جت اسکی، اسکی روی آب، پاراسل، شاتل، قایق دریایی، موتورچهارچرخ، فوتبال و والیبال ساحلی در انتظار شماست.

برای اقامت و گشت‌وگذار بیشتر در این شهر هم کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در متل قو بهترین انتخاب را برای یک سفر شیک و دلچسب داشته باشید.

جنگل دوهزار تنکابن

جنگل-دوهزار
جنگل دو هزار تنکابن شمال

جنگل زیبا و بکر دوهزار با تنه درختان پوشیده از خزه که مه تا نیمه‌‌ آن‌ها را می‌پوشاند و منظره‌ای منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند.

زیبایی این جنگل با عبور رودخانه‌ پرآب دو هزار چند برابر شده.

در سفر به تنکابن خودتان را از لذت تماشای این جنگل رازآلود و قشنگ محروم نکنید.

برای رسیدن به جنگل دوهزار باید به خرمآباد تنکابن یا همان شهسوار بروید و  جاده دوهزار را پیش بگیرید.

جنگل سه هزار تنکابن

درست در کنار جنگل دو هزار، به جنگل سه‌هزار تنکابن می‌رسید که به واسطه کوه‌های مرتفع از هم جدا شده‌اند.

هر چه از مسیر جاده دوهزار و سه هزار به جنگل نزدیک می‌شوید درختان سر به فلک کشیده و کهن شروع به خودنمایی می‌کنند.

یکی از تفاوت‌های اصلی جنگل‌های سه‌هزار با جنگل‌های دوهزار این است که در این جنگل‌ها زمین‌ها هموار و مسطح است و در مسیر جنگل سه‌هزار رودخانه قابل مشاهده و دسترسی است.

چشمه آبگرم فلکده

چشمه-آبگرم-فلکده
چشمه اب گرم فلکده

چشمه آبگرم فلکده یکی از جاذبه‌های طبیعی شمال و تنکابن است که در دل جنگل‌های دو هزار قرار گرفته.

آبگرم فلکده دقیقا وسط جنگل بکر و سرسبز قرار گرفته و با داشتن آب بدون گوگرد و قابل شرب و دمایی معتدل بهترین گزینه برای یک آبتنی حسابی و هیجان‌انگیز در سفر به تنکابن است.

برای رفتن به این چشمه باید ابتدا خودتان را به روستای لیره‌سر تنکابن برسانید، از آن جا تا چشمه یک مسیر خاکی پیش روی شماست که می‌توانید با ماشین‌های آفرودی و یا پیاده، جاده را تا رسیدن به چشمه ادامه دهید.

درباره سفر به سرعین و چشمه‌های آب گرم و درمانی این شهر در مجله جاجیگا بخوانید.

 شهرسبز رامسر

شهر-سبز-رامسر

مجموعه تفریحی شهرسبز که به عنوان تله‌کابین رامسر هم شناخته می‌شود با انواع تفریحات هیجان‌انگیز شما را به داشتن ساعاتی شاد و مفرح در سفر به رامسر دعوت می‌کند.

تله کابین رامسر از محدود تله‌کابین‌هایی است که از بالای شهر رامسر می‌گذرد. و وقتی در کابین آن نشستید منظره‌ای از کوه و دریا، نمایی از شهر رامسر، شهربازی و پیست کارتینگ و مزارع چای و باغ پرتقال در دیدرس شماست.

در انتهای مسیر تله‌کابین در بالای قله ایل‌میلی علاوه بر زیبایی منظره‌ای که در مه فرو رفته، امکانات مختلفی مثل رستوران، کافه، فست فود، آلاچیق و فروشگاه‌ برای مسافران فراهم شده است.

از تفریحات جذاب دیگر این مجموعه باید به کارتینگ، زیپ لاین، شهر بازی، پینت بال و پل معلق چوبی اشاره کرد.

کاخ مرمر رامسر

کاخ-مرمر-رامسر
کاخ مرمر رامسر

کاخ مرمری رامسر یکی از دیدنی‌های تاریخی در سفر به شمال و شهر رامسر است.

بازدید از کاخ مرمر، یک تیر و چند نشان است، چون علاوه بر تماشای این کاخ تاریخی و موزه‌های مختلف آن، انواع درختان و گیاهان عجیب و مرکبات مختلفی که در حیاط آن قرار گرفته و طبیعت اطراف کاخ، مجذوبتان می‌کند.

این کاخ در مجموع پنج موزه در دل خود جای داده که در آن می‌توانید از وسایل زندگی خانواده سلطنتی و مبلمان و فرش‌ها و تابلوهای نقاشی ارزشمند تا شمشیر اهدایی شاه تایلند به جمشید آموزگار و اجناس نفیس از جنس عاج را تماشا کنید.

کاخ مرمر رامسر در بلوار رزاقی، جاده هتل قرار دارد.

درباره ییلاقات رامسر در مجله جاجیگا بخوانید.

بلوار کازینو

بلوار-کازینو
بلوار کازینو

بلوار معلم یا کازینو رامسر مثل پلی دریا و جنگل و کوه را به هم می‌رساند.

تاریخ ساخت این بلوار به دوره پهلوی اول برمی‌گردد و از آنجایی که در قدیم در انتهای این بلوار، کازینو و قمارخانه وجود داشته، به بلوار کازینو هم بین مردم شهرت دارد.

در انتهای بلوار معلم آبی دریا و ساحل توسکا پیداست. کمی آن طرف‌تر هم شهربازی با بازی‌های مهیج و جذاب در انتظار شماست.

با انتخاب و اجاره ویلا و سوئیت در رامسر از سایت جاجیگا به بیش از ۳۵۰ اقامتگاه تمیز و مناسب دسترسی خواهید داشت.

دریاچه‌های مازندران

استان پرباران مازندران با چشمه‌های جوشان، رودخانه‌های خروشان محل به وجود آمدن دریاچه‌های زیبا و زلال است.

در گوشه و کنار این استان سرسبز و جنگلی به منظره دریاچه‌هایی می‌رسید که منظره‌ای شگفت‌انگیز را پیش روی چشم‌تان قرار می‌دهد.

دریاچه چورت ساری

دریاجه-چورت-ساری
دریاچه چورت ساری

دریاچه جنگلی چورت در حوالی ساری که با نام میانشه هم شناخته می‌شود در روستای چورت ساری یکی از زیباترین دریاچه‌هاب مازندران است که در  اثر زلزله و بسته شدن مسیر چشمه‌ای در همان حوالی شکل گرفته.

دریاچه‌ای با وسعت کم در آغوش درختان که تمام افسون طبیعت را در خودش جای داده و رقص مه روی آب دریاچه تصویری جادویی است که تا همیشه در ذهنتان می‌ماند.

برای رسیدن به دریاچه چورت باید از ساری به سمت کیاسر بروید و از یک مسیر روستایی زیبا بگذرید که خانه‌های روستایی تزیین شده با گلدان‌های رنگارنگ و چشم انداز کوه‌های سرسبز آن از شما دل می‌برد.

ماهیگیری، قایق‌سواری، پیاده‌روی و کمپینک از تفریحات این دریاچه است.

دریاچه شورمست سوادکوه

دریاچه-شورمست
دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در دل جنگل‌های توسکا فضای گردشگری سرسبز، زیبا، خوش آب و هوا با امکانات تفریحی در سواد کوه است که گردشگران زیادی را در سفر به شمال به سمت خودش می‌کشاند.

قایقرانی و ماهیگیری، دوچرخه سواری، اسب سواری و پیاده روی پیرامون دریاچه از جمله تفریحات سفر به شورمست است.

برای رسیدن به این دریاچه در مسیر جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر بروید، ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه به پل سفید می رسید. کمی جلوتر بعد از پمپ بنزین، تابلوی شورمست را خواهید دید.

مسیر دریاچه شورمست تا نیمه های راه آسفالته است ولی به نزدیکی‌های دریاچه که می‌رسید راه خاکی می‌شود.

دریاچه الیمالات نور

الیمالات-سفر-به-شمال
دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات، پهنه آبی وسیعی که مانند نگینی در میان قامت سبز درختان می‌درخشد و در میان سکوت جنگل دلربایی می‌کند.

برای رفتن به دریاچه الیمالات به شهر ساحلی نور بروید و از مسیر نور-چمستان راهتان را به سمت جنگل گشپل ادامه دهید.

مسیر رسیدن به الیمالات خودش دست کمی از مقصد ندارد و نور آفتابی که تلاش می‌کند خودش را از لابلای درختان سر به فلک کشیده به شما برساند، به قدری تماشایی است که هر لحظه شما را وادار به توقف و تماشا می‌کند.

قایق سواری، ماهیگیری و کمپینگ از تفریحات دریاچه است.

با اجاره ویلا و سوئیت در نور و اقامتی چند روزه در این شهر برای یک سفر خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

دیگر دریاچه‌های زیبای مازندران عبارتند از:

  • دریاچه لفور در سوادکوه
  • دریاچه ارواح نوشهر
  • دریاچه فراخین
  • دریاچه ولشت کلاردشت

آبشارهای مازندران

استان زیبای مازندران در کنار دریای خزر و کوهستان زیبای البرز سرزمین باران‌های سیل‌آسا و جاری شدن رودخانه‌های پرآب و خروشان است.

این رودها در مسیر رسیدن به دریا با سقوط از ارتفاع منظره باشکوهی از آبشار می‌سازند که دل هر طبیعتگردی را می‌برد.

آبشار سنگ نو بهشهر

آبشارهای مازندران
آبشار سنگ نو بهشهر

از دل صخره‌های پوشیده از خزه، آبشار سنگ نو به درون حوضچه‌ای خنک سرازیر می‌شود.

فشار زیاد آب باعث شده حوضچه بزرگ سنگی یا به اصطلاح اهالی مازندران، یک نور سنگی زیر آبشار ایجاد شود که به آن سنگ نور می‌گویند.

مسیر رسیدن به آبشار سنگ نو همچون یک سنگفرش شما را به جنگلی بکر و سرسبز با درختان سر به فلک کشیده می‌رساند و وجود همین درختان مانع از رسیدن نور و گرمای خورشید شده و فضای خنک و دلچسب آبشار شما را از گرمای سوزان تابستان نجات می‌دهد.

آبشار سنگ نو با 12 متر ارتفاع در ناحیه جنوبی بهشهر قرار دارد.

آبشار اسپه او بهشهر

آبشارهای خروشان مازندران
آبشار اسپه او بهشهر

یکی از آبشارهای مازندران ، که باید در سفر به شمال به آن سر بزنید، آبشار اسپه او در منطقه هزار جریب نکا و در 30 کیلومتری بهشهر قرار دارد.

صدها حوضچه آهکی در 7 طبقه در طول سال‌ها ایجاد شده و منطره بی‌نظیر این آبشار را به وجود آورده است.

اسپه او در گویش مازندرانی به معنای آب سفید است.

قرار گرفتن این آبشار پلکانی با حوضچه‌های زیبا در دل جنگل‌های سرسبز روستای پاسبند با آب و هوای مرطوب شمال یک انتخاب عالی برای لمس آرامش طبیعت است.

برای تماشای یک آبشار خزه‌ای ‌چشم نواز در دل جنگل سرسبز دودانگه ساری باید مسیر روستای سنگده در شهر ساری را پیش بگیرید.

دیگر آبشارهای زیبای مازندران عبارتند از:

  • آبشار اوبن ساری
  • هفت آبشار تیرکن
  • آبشار اسکلیم سوادکوه
  • آبشار گزو سوادکوه
  • آبشار سه‌گانه جلسنگ و اسپی‌آر
  • آبشار ترز سوادکوه
  • آبشار ورسک پل سفید
  • آبشار آب پری محمودآباد
  • آبشار شاهاندشت آمل
  • آبشار سنگ درکا آمل
  • آبشار چلندر
  • آبشار زانوس نوشهر
  • آبشار دارنو نوشهر
  • آبشار هریجان کلاردشت
  • آبشار آکاپل کلاردشت
  • آبشار سنگ بن چشمه تنکابن
  • آبشارهای کوهسر
  • آبشار صفارود جواهرده

ییلاقات-مازندران

طبیعت زیبای مازندران در مسیر پیش رفتن به سمت ارتفاعات زیباتر و تماشایی‌تر و در جاهایی به اوج خودش می‌رسد.

برای کسانی که می‌خواهند در سفر به شمال اوج جلوه‌گری طبیعت و مناظری مثل دشت گل و اقیانوس ابر  راببیند، باید مسیر رسیدن به ییلاقات را پیش بگیرند.

در سفر به ییلاقات بکر شمال با اجاره ویلا ییلاقی اقامتی دلچسب با امکانات رفاهی را تجربه می‌کنید.

روستای پلور

ییلاق-پلور
پلور

پلور از خوش آب وهوا و خوش منظره‌ترین ییلاق‌های مازندران است. که در فصل بهار پر از باغ‌های شکوفه زده و در تابستان پر از شاخه‌های میوه می‌شود.

روستای پلور در منطقه‌ای کوهستانی به ارتفاع نزدیک به ۲۳۰۰ متر از سطح دریا قرار دارد و پر از چشمه‌های جوشان است.

آبشار شاهاندشت، قلعه فرشت و دریاچه امامزاده  از دیدنی‌های پلور است.

روستای پلور در جاده هراز، بعد از روستای مشا است.

روستای گلوگاه

روستای-گلوگاه
ییلاق گلوگاه

روستای گلوگاه شرقی‌ترین نقطه استان مازندران با مناظری جنگلی و سرسبز و آب و هوایی ییلاقی و بدون رطوبت و شرجی است.

جالبه بدانید که این روستا زادگاه اصلی رستوران معروف « اکبرجوجه کلبادی» است.

اکبر کلبادی به کمک همسر خوددر گلوگاه قهوه‌خانه‌ای تاسیس کرد که بر سر راه جاده‌های مختلف قرار داشت و رانندگان ماشین‌های سنگین برای غذا خوردن و استراحت در آن توقف می‌کردند.

از همان ابتدا چلو جوجه همراه با رب اناراین قهوه خانه به یکی از محبوب‌ترین غذاها تبدیل شد و با استقبال مشتریان حالا رستوران اکبرجوجه درتمامی شهرهای شمال شعبه دارد.

گلوگاه در شرق استان مازندران و جایی بین گلستان و سمنان است.

ییلاق برنت

روستای برنت
روستای برنت

روستای ییلاقی برنت در در نزدیکی سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و به چشمه‌های چوشانش معروف است.

این ییلاق دیدنی به‌دلیل قرار گرفتن در ارتفاع پوشیده از ابر و مه گرفته است.

با سفر به روستای برنت امکان بازدید از قلعه‌های تاریخی و عمارت‌های باستانی مانند کوشک اردشیر بابکان را خواهید داشت.

برای رسیدن به این ییلاق زیبا باید خود را به شهرستان سوادکوه و سپس روستای برنت برسانید.

آلاشت

آلاشت
آلاشت

سفر به آلاشت سفر به شهری بنا شده در ارتفاعات کوهستان با آب و هوایی خنک، مه‌آلود و پرباران و طبیعتی بکر با منظره‌هایی تماشایی است.

آلاشت خاطره‌ای تاریخی در سینه دارد و آن تولد رضا شاه پهلوی است که در این شهر اتفاق افتاده و خانه پدری او هنوز در این منطقه باقی است.

آلاشت، منطقه‌ای ییلاقی در سوادکوه و مثال زدنی از لحاظ مناظر طبیعی خیره کننده است. از باغ‌های درختان میوه گرفته تا دشت گل و روستاهای بکر و غرق شدن در اقیانوس ابر.

آلاشت منطقه‌ای در ارتفاعات شرق استان مازندران و وسواد کوه است که فاصله نسبتا کمی با پایتخت دارد.

شهر آلاشت در نزدیکی پل معروف و تاریخی ورسک در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده.

هزار جریب

هزارجریب
هزارجریب

ییلاق کوهستانی و جنگلی هزار جریب در نزدیکی شهرستان نکا و شرق استان مازندران قرار دارد.

این ییلاق خوش آب و هوا  جزو مناطق حفاظت‌شده ایران و زیستگاه گونه‌های ارزشمند حیات وحش است.

هزار جریب پوشیده از جنگل‌های هیرکانی است و در جای جای آن چشمه‌های آب معدنی می‌جوشد.

ییلاق هزار جریب در جنوب شرقی شهرستان نکا قرار دارد.

فیلبند

فیلبند-سفر-به-شمال
فیلبند

فیلبند روستایی ییلاقی در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریاست که در منطقه بندپی شهرستان بابل در استان مازندران جای گرفته.

از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر ماه بهترین زمان برای سفر به فیلبند است. چون به دلیل آب و هوای ییلاقی و خنک‌اش، بهترین انتخاب برای رهایی از گرمای طاقت‌فرسای تابستان است.

آنچه که در فیلبند می‌بینید چیزی کم از یک تابلوی نقاشی ندارد. ابرهایی که مانند موج دریا تا تراس خانه‌ها پیش می‌آیند و عقب‌نشینی می‌کنند، چشمه‌های آب معدنی اطراف روستا، دشت‌های سرسبزی که صدای زنگوله‌ی دام‌های محلی در آن می‌پیچد، از دیدنی‌های فیلبند هستند.

در سفر به فیلبند چشمه‌های کوچک و بزرگ زیادی می‌بینید که هم آب روستا را تامین می‌کنند و هم به خاطر داشتن املاح مختلف خاصیت درمانی دارند و برای استخوان‌بندی و کلیه‌ها بسیار مفیدند که چشمه لار یکی از معروف‌ترین این چشمه‌هاست.

فیلبند از توابع دهستان خوشرود در شهرستان بابل، در استان مازندران است.

کلاونگا

کلاونگا روستای ییلاقی و مرتفع در شهرستان نور مازندران است.

این روستا بلندترین روستای ییلاقی مازندران است که اطراف‌اش را قله‌های شهرستان نور احاطه کرده‌اند.

اطراف روستای کلاونگا را آبشارها، چشمه سارها، رودخانه‌ها و دشت‌های سرسبز پوشانده‌اند. بهار این روستا از خرداد شروع  می‌شود  و دشت‌های گل می‌شکفند.

بهترین زمان برای سفر به این روستا از اواخر فصل بهار آغاز می‌شود و تا اواخر فصل تابستان ادامه داردو از ابتداری پاییز بارش برف و سرما در کلاونگا شروع می‌شود.

روستای کلاونگا در شهرستان نور، بخش بلده قرار دارد.

مازیچال

مازیچال
مازیچال

مازیچال روستای ییلاقی کلاردشت است. برای رسیدن به مازیچال باید از مسیری با درختان سرسبز و پرپشت بلوط، هوای معطر و نمناک جنگل و صدای آواز پرندگان بگذرید.

طبیعت در مازیچال مدام رنگ به رنگ می‌شود .بی هوا باران می‌بارد. ابرها در آسمان تغییر شکل می‌‎دهند. گاه پایین می‌آیند و لابه لای درختان و کلبه‌ها می‌چرخند.گاهی ابرها از سطح دهکده پایین‌تر می‌آیند و مازیچال و اهالی‌اش در اقیانوس سفید ابر شناور می‌شوند.

در فصل بهار دشت‌های سبز مازیچال، محل رویش و شکوفایی گل پامچال و بنفشه می‌شود.

برای رسیدن به این روستای بکر و زیبا باید از کلاردشت وارد جاده عباس آباد شویم. در کیلومتر ۲ این جاده ، مسیر جنگلی رو به این روستا دیده می‌شود. این جاده جنگلی و مه آلود در ارتفاع ۲۶۰۰ متری و نزدیکی آسمان به دهکده مازیچال می‌رسد.

دشت دریاسر

دشت-دریاسر
دشت دریاسر

در میان حصار بلند چند کوه، جایی که هوای مرطوب، عبور رود خروشان و چشمه‌سارهای جوشان، دشتی یکدست از گل‌های وحشی معطر را پیش روی چشم شما قرار می‌دهد، دشت دریاسر خودنمایی می‌کند.

دشت ییلاقی دریاسر در ارتفاعات تنکابن پر از گل‌های بابونه که در میان کوه‌های بلند قامت الموت و جنگل‌های سرسبز دو هزار پنهان شده و در فصل بهار با روییدن میلیون‌ها گل زرد، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

چیزی که زیبایی این دشت بهشتی در تنکابن را چند برابر می‌کند، عیور چشمه‌های زلال و رودخانه‌های پرآب از دل آن است که این دشت طلایی را سیراب می‌کنند طوری که هیچ ردی از خشکی روی آن پیدا نمی‌کنید.

از نظر جغرافیایی دشت دریاسر در جنوب شهر تنکابن و در منطقه دوهزار و روستای عسل محله قرار گرفته و مسیر رسیدن به این دشت طلایی آن چنان خیره‌کننده است که شاید حتی از ادامه دادن راه منصرف شوید و بخواهید در بین مسیر توقف کنید.

روستای عسل محله حدود بیست دقیقه با جنگل دو هزار تنکابن فاصله دارد و با یک کوه پیمایی می‌توانید به بهشت پنهان دریاسر برسید.

بهترین سواحل شمال ایران- مازندران

سفر به شمال برای بسیاری از ایرانیان رفتن به کنار دریا و ساحل و لذت بردن از مناظر و تفریحات ساحلی است.

اجاره ویلا ساحلی در سفر به شمال اقامت در کنار دریا و منظره ساحل را در خاطره شما ماندگار می‌کند.

در ادامه این مطلب به معرفی بهترین و زیباترین سواحل دریای خزر در مازندران می‌پردازیم.

ساحل محمودآباد

ساحل-خط-آهی-محمودآباد

پلاژ خط آهی یا سرزمین رویاهای محمودآباد یک ساحل زیبا است که در کنار شهربازی جذاب و مدرن سرزمین رویاها قرار دارد.

این ساحل در فاصله ۵ کیلومتری محمودآباد به سمت فریدونکنار است و با وجود امکانات تفریحی شهربازی و ساحل مناسب و دیگر امکاناتی که در این مجموعه هست روز خوشی را برای بازدیدکنندگانش می‌سازد.

ساحل سرخ رود محمودآباد

ساحل-سرخرود

ساحل شنی سرخرود در نزدیکی محمودآباد، یکی از سواحل زیبای خزر است که به مسیر آرامش بخش گردشگران تبدیل شده.

منظره دریا و کافه‌هایی که با موسیقی زنده پذیرای مسافران هستند حس و حال دلچسبی به این ساحل مازندران بخشید.

این ساحل در ۶ کیلومتری غرب فریدون کنار و ۱۵ کیلومتری محمودآباد قرار دارد.

ساحل جنگل سیسنگان

ساحل-سیسنگان
ساحل سیسنگان

در ۳۵ کیلومتری جاده نوشهر به سمت نور در مازندران جنگل سبز به سمت ساحل دریا می‌رود و همنشینی دلنشینی از این دو زیبای طبیعت کرانه خزر به تماشا گذاشته می‌شود.

در مسیر رسیدن به ساحل جنگل زیبای سیسنگان، درختان قد بلند و پرشاخ و برگ بلوط، توسکا، انجیر، انار، ازگیل، لیلکی، داغداغان، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، شمشاد و.. شما را همراهی می‌کنند.

ساحل سیسنگان موقعیت خوبی برای کمپ کردن و لذت بردن از جنگل و ساحل است.

پیست کارتینگ، قایق سواری، اسب سواری، دوچرخه سواری، جت اسکی و … از جمله تفریحاتی است که مسافران پارک جنگلی ساحلی سیسنگان می‌توانند در جوار طبیعت زیبا تجربه کنند.

ساحل نمک آبرود

ساحل-نمک-آبرود

ساحل نمک آبرود در مسیر جاده چالوس به سمت تنکابن فضایی سرسبز و باصفا است که امکانات متنوعی برای گذراندن یک گردش ساحلی هیجان انگیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

ساحل نمک آبرود دارای طرح سالمسازی آقایان و خانم‌ها است و فضای امن و مناسبی برای شنا و آفتاب گرفتن دارد.

قایق سواری، جت اسکی، هاورکرافت، شاتل، ماهیگیری در رودخانه، پیست موتورسواری، اسب سواری، پیست دوچرخه سواری و شهربازیِ از تفریحات تفرجگاه ساحلی مجموعه نمک آبرود است.

ساحل متل قو

ساحل-متل-قو

ساحل متل قو در مازندران یکی از جذاب و محبوب‌ترین سواحل دریای زیبای خزر است.

ساحل متل قو هم طبیعت ساحلی و تفریحات دریایی جذابی دارد و هم برای کسانی که عشق خرید هستند در امتداد ساحل مرکز خریدهای لوکس و فروشگاه‌های متنوعی در برج‌های دوقلوی الماس قو وجود دارد.

آبتنی و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه‌ای و انواع و اقسام تفریحات هیجان‌انگیز دریایی مثل جت اسکی، قایق سواری، پاراسل، پلاژهای ساحلی، فوتبال ساحلی و والیبال ساحلی اوقات خوشی را برای گردشگران متل قو می‌سازد.

ساحل رامسر

ساحل-رامسر
ساحل رامسر

شهر ساحلی رامسر در مازندران، سواحل سنگی و ماسه‌ای زیادی دارد که با امکانات و تفریحات ساحلی و دریایی پذیرای گردشگران هستند.

ازجمله سواحل زیبای رامسر عبارتند از:

  • پلاژ لیدو در پارک ساحلی شهر رامسر
  • ساحل خلج در نزدیکی دهکده ساحلی رامسر
  • پلاژ شهرداری
  • پلاژ دریا پشته در مسیر جاده رامسر به گیلان

شمال چی بخوریم؟ غذاهای محلی مازندران

غذای-محلی-مازندران
غذای محلی مازندران

مازندران علاوه بر سواحل زیبا و جنگل های دیدنی و آب و هوای روح‌نوازاش، غذاهای خاص محلی با چاشنی‌های بومی وسوسه‌انگیزش در مهمان پذیر بودن این استان تاثیربسیار زیادی دارند.

در ادامه با چند تا از معروف‌ترین غذاهای لذیذ مازندران آشنا می‌شویم.

  • مالابیج در واقع همان ماهی شکم پر است، اما این ماهی شکم پر با سبزی معطر و گردو و رب انار پر می‌شود و به شکل کبابی روی هیزم پخته می‌شود و همین کبابی بودن طعم خاصی به آن می‌بخشد.
  • آغوز مسما یکی دیگر از غذاهای محلی مازندران آغوز مسما است که در آن از گوشت اردک استفاده می‌شود و بسیار مقوی و سرشار از پروتئین و ویتامین است.
  • مرغ شکم پر، برای پخت این غذا، شکم یک مرغ درسته را خالی می‌کنند و با موادی مثل سبزیجات، پیاز داغ، دانه انار، گردو، زرشک یا آلوچه، قیسی، آلو و آب نارنج و سبزی‌های معطر پر می‌کنند که این سبزی‌ها یکی از دلایل اصلی طعم و عطر فوق العاده‌ی مرغ شکم پر هستند.
  • کئی پلا، از ترکیب کدو حلوایی، پیاز، گوشت چرخ کرده، برنج و انواع ادویه درست می‌شود..

شمال کجا غذا بخوریم؟ بهترین رستوران های مازندران

مازندران-رستوران-شمال-غذای-محلی
سفر به شمال رستوران مازندران

چشیدن طعم غذاهای خوش عطر و طعم محلی مازندران، آن هم در فصل بهار با عطر سیر و زیتون و ماهی تازه اشتهایتان را چند برابر می‌کند.

بعد از گشت و گذار و تفریح در مازندران وقت آن است که رد عطر خوشی که در خیابان‌هایش می‌پیچد را بگیرید و خودتان را به صرف یک غذای خوشمزه در رستوران‌های مازندران دعوت کنید و دلی از عزا درآورید.

خوردن یک پرس غذای محلی مازندرانی می‌تواند تمام خستگی‌های گشت و گذار را بشوید و خاطرات خوشمزه‌ای از سفر به مازندران ثبت کند.

در ادامه این نوشتار چرخی مابین معروف‌ترین و بهترین رستوران‌ های مازندران می‌زنیم.

رستوران کشتی رامسررستوران-کشتی-رامسر

یکی از رستوران‌های معروف مازندران با دکوراسیونی متفاوت، رستوران کشتی است که با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی خوش طعم و با کیفیت آماده پذیرایی از مهمانان است.

آدرس: برای رسیدن به رستوران مارشو به خیابان پیوند ساری بروید و در ابتدای پیوند ۴ به این رستوران خواهید رسید.

تلفن: ۴۴۴۳۰۲۰۹، ۳۳۲۶۲۲۲۶

رستوران ایتالیایی میلانو

برای طرفداران غذاهای فست فودی، بهترین پیشنهاد بین رستوران‌های مازندران، رستوران ایتالیایی میلانو با انواع پیتزا و برگر و استیک‌های خوش عطر و طعم است.

آدرس: رستوران میلانو در بلوار طالقانی رامسر و مجتمع تفریحی ساحلی برلیان قرار گرفته.

تلفن: ۰۹۰۱۶۲۳۹۰۰۹، ۰۱۱۵۵۲۶۰۰۵۵

رستوران مارشو ساری

طعم غذاهای سنتی و شمالی رستوران مارشو برعکس فضای شیک و مدرنش، شما را به یاد دست‌پخت بی‌نظیر آشپزهای محلی مازندرانی می‌اندازد.

این رستوران از ساعت ۱۲ ظهر تا ۱۰ ش

رستوران حاج حسن ساری

رستوران-حاج-حسن-ساری
رستوران حاج حسن ساری

غذاهای رستوران حاج حسن با عطر و طعم گیاهان محلی خاطره‌ای خوشمزه از سفر به مازندران را در گوشه ذهن‌تان حک می‌کند.

فضای بزرگ و وسیع، کیفیت بالای غذا، رفتار خوب و مودبانه پرسنل و محیط تمیز از دلایلی است که باعث شهرت و محبوبیت این رستوران شده است.

آدرس: رستوران حاج حسن در کیلومتر ۲ اتوبان ساری_نکا واقع شده است.

تلفن: ۰۱۱-۳۳۲۸۴۰۸۰.

رستوران چاشت ایزد شهر

در منوی این رستوران انواع غذاهای محلی از مرغ ناردون تا فسنجون و مرغ شکم پر  را که با مواد اولیه تازه و معطر طبخ شدند، می‌توانید پیدا کنید.

آدرس این رستوران از محمودآباد به شهر ساحلی ایزدشهر، هتل ساحلی مروارید خزر تغییر کرده است.

تلفن: ۰۱۱_۴۴۰۴۰

رستوران هودین

در منوی رستوران هودین انواع کباب، غذاهای محلی و غذاهای دریایی را می‌توانید پیدا کنید.

آدرس: رستوران هودین در خیابان آزادی محمودآباد، نبش دریا ۱۴ قرار دارد.

تلفن: ۰۱۱۴۴۷۴۲۲۴۶_۰۱۱۴۴۷۴۳۸۶۶

رستوران آبادگران چالوس

در رستوران ساحلی آبادگران انواع غذاهای ایرانی و محلی و دریایی با مواد اولیه مرغوب و باکیفیت برایتان طبخ می‌شود.

آبادگران علاوه بر رستوران فضای باز، از امکانات دیگری مثل کافی شاپ و موزیک زنده هم برخوردار است .

آدرس: رستوران آبادگران در چالوس، نمک آبرود، جنب فروشگاه لایکو واقع شده و همه روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۲ شب آماده پذیرایی از شماست.

تلفن: ۰۱۱۵۴۶۰۲۲۰۳، ۰۱۱۵۴۶۰۷۵۵۲

رستوران فرزین متل قو

انواع غذاهای ایرانی و ایتالیایی، انواع کباب و پاستا و غذاها و پیش غذاهای شمالی در کنار انواع غذاهای فست فودی پیتزا و همبرگر در منوی فرزین سلیقه‌های رنگارنک را با کیفیت مطلوب جواب می‌دهد.

کافه این رستوران هم با انواع نوشیدنی و کیک و بستنی و… فعال است.

آدرس: رستوران فرزین در متل قو، خیابان امام و روبه‌روی آتشنشانی قرار دارد.

تلفن:  ۰۱۱_ ۵۴۶۱۴۹۰۵

قوپلازا
قوپلازا

قو پلازا یکی از فست فودهای با کیفیت منطقه متل قو با قیمتی مناسب است.

با داشتن منویی متنوع از انواع برگر، پیتزا، پاستا، ساندویچ، سالاد و نوشیدنی هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد.

آدرس: متل قو، فودکورت برج‌های عظیم زاده

رستوران آرش کلاردشت

رستوران آرش با منویی متنوع از انواع غذاهای ایرانی و محلی باکیفیت منتظر پذیرایی از مهمانان است.

آدرس: رستوران آرش در حسن کیف کلاردشت در نزدیکی قنادی معروف کاکا قرار دارد.

تلفن: ۰۱۱۵۲۶۲۸۱۱۲

رستوران حسن رشتی نوشهر

رستوران حسن رشتی در نوشهر قرار دارد و یکی از قدیمی‌های این شهر است.

غذاهای محلی و دریایی مخصوصا ماهی شکم پر این رستوران معروف است و قیمت غذاهای آن هم مناسب است.

آدرس: برای رسیدن به رستوران حسن رشتی به نوشهر، خیابان فردوسی شمالی بروید، روبه‌روی ترمینال فجر این رستوران را خواهید دید.

رستوران نح بابل

رستوران نح یکی از رستوران‌های معروف و محبوب مازندران است که در منوی این رستوران انواع غذاهای ایرانی و محلی خوشمزه همچنین فست فود را می‌توانید پیدا کنید.

آدرس: این رستوران در کیلومتر یک بابلسر و دریاکنار واقع شده.

تلفن: ۰۹۱۱۹۱۱۳۷۰۹

مراکز خرید مازندران

برای اکثر گردشگران، چرخ زدن در مراکز خرید مختلف و تماشای ویترین‌های رنگارنگ و پر کردن چمدان با خریدهای جوراجور، تفریح هیجان انگیزی است.

در ادامه این نوشتار چرخی مابین  بهترین مراکز خرید مازندران می‌زنیم.

مرکز خرید آرامش رامسر

مرکز خرید مازندران_ رامسر
مرکز خرید آرامش

مرکز خرید آرامش  یکی از مراکز خرید مدرن و مجلل شهر رامسر است که کارش را از دهه 90 شروع کرده با ارائه انواع پوشاک، طلا و جواهرات، کیف و کفش، اسباب بازی و اکسسوری و لوازم آرایشی بهداشتی، به یکی از مراکز خرید محبوب رامسر و مازندران تبدیل شده.

از ویژگی‌های جالب مرکز خرید آرامش می‌توان به داشتن پارکینگ، سالن سینما و شهربازی برای کودکان و یک هایپر مارکت بزرک اشاره کرد.

این مرکز خرید که در بلوار شهید رازقی رامسر قرار گرفته از 10 صبح تا نیمه شب باز است و آماده میزبانی از مسافران نوروزی است.

مرکز خرید قو الماس خاورمیانه متل قو

معروف ترین مراکز خرید مازندران
مرکز خرید قو که در معروف‌ترین برج مازندران یعنی برج الماس خاورمیانه که به برج عظیم‌زاده هم معروف است یکی از مراکز خرید معروف مازندران است.

برای کسانی که دنبال یک مرکز خرید شیک و مجلل با ارائه انواع برندهای خارجی و ایرانی هستند، مرکز خرید قو الماس خاورمیانه انتخاب هوشمندانه‌ای است.

در این مرکز خرید 3 طبقه انواع پوشاک، کیف و کفش و لوازم آرایشی بهداشتی با برندهای مختلف یافت می‌شود و همچنین از امکانات رفاهی آن می‌توان به رستوران، فودکورت و شهربازی اشاره کرد.

مرکز خرید ایران کتان

مرکز خرید مازندران
مرکز خرید ایران کتان یکی از مراکز خرید محبوب و پرطرفدار در مازندران است که چندین شعبه در شهرهای مختلف این استان دارد.

مرکز خرید ایران کتان یکی از مراکز خرید محبوب و پرطرفدار در مازندران است که چندین شعبه در شهرهای رامسر، بابلسر، نمک‌آبرود و ساری و … دارد.

از مزیت‌های فروشگاه ایران کتان این است که همه خانواده را راضی نگه می‌دارد و از لباس‌های زنانه گرفته تا مردانه و بچه‌گانه در آن پیدا می‌شود و نمی‌گذارد دست خالی برگردید.

مجتمع تجاری پانوراما کلارآباد

لوکس‌ترین مرکز خرید مازندران
مجتمع تجاری پانوراما را می‌توان یکی از مراکز خرید لوکس و مدرن و البته گران قیمت مازندران به حساب آورد که دل هر گردشگری را می‌برد.

مجتمع تجاری پانوراما را می‌توان یکی از مراکز خرید لوکس و مدرن و البته گران قیمت مازندران به حساب آورد که 6 طبقه است که دو طبقه از آن به پارکینگ و باقی به فروشگاه و هایپرمارکت و فودکورت اختصاص یافته.

اگر از طرفداران برندهای مشهوری مثل تی تی، پيكوادرو، سواروسكي، برشکا، زارا و سله بن باشید، مرکز خرید پاناروما بهشت شماست چون همه‌ این برندها را یکجا کنار هم پیدا می‌کنید.

برای رسیدن به مرکز خرید پاناروما باید خودتان را به جاده چالوس به عباس آباد و شهر کلارآباد برسانید.

مجتمع تجاری تفریحی الماس چالوس

مرکز خرید الماس چالوس
یکی از مراکز خرید لوکس چالوس، مجتمع تجاری تفریحی الماس است.

مجتمع  تجاری تفریحی الماس دارای حدود 150 واحد تجاری در سه طبقه است و طبقات دیگر آن به پارکینگ، شهربازی، رستوران و کافی شاپ و فودکورت اختصاص دارد.

برای رسیدن به این مرکز خرید باید به بلوار امام رضا چالوس بروید.

مرکز خرید آریازی نوشهر

shopping center aryazi راهنمای سفر به شمال؛ گلستان، مازندران، گیلان

در این مرکز خرید انواع پوشاک زنانه و مردانه، کیف و کفش، وسایل منزل و اسباب بازی را پیدا خواهید کرد.

برای رسیدن به مرکز خرید آریازی باید به بلوار نوشهر، خیابان کریمی بروید.

مرکز خرید لنگر نوشهر

best_shopping_center_mazandaran
یکی دیگر از مراکز خرید تازه تاسیس نوشهر، مذکز خرید لنگر با فضایی جذاب و دوست داشتنی است.

شما می‌توانید انواع لباس، کیف و کفش و شیرینی های خوشمزه را در مرکز خرید لنگر با قیمت‌های مختلف بخرید و سفر خود را با خریدی دلچسب، ماندگارتر کنید.

مرکز خرید سیمرغ محمودآباد

مراکز خرید مازندران
مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ که با الهام از مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو ساخته شده، در مسیر نور به محمودآباد قرار گرفته و یکی از مراکز خرید جذاب و دیدنی مازندران محسوب می‌شود.

مرکز تفریحی و تجاری سیمرغ که با الهام از مرکز فرهنگی حیدر علی اف باکو ساخته شده، در مسیر نور به محمودآباد قرار گرفته و فضای داخلی این مجموعه شامل سالن پردیس سینمایی ۲۲۰ نفره، هایپر مارکت رفاه، رستوران و فست فود بین ‌المللی، کافی شاپ، فروشگاه و نمایشگاه سوغات ایرانی، شهر کتاب، فروشگاههای موبایل و تکنولوژی و لوازم آرایشی و بهداشتی و پوشاک با برندهای داخلی و خارجی و خانه بازی کودک می‌شود.

مجتمع تجاری پرشیا بابلسر

بهترین مراکز خرید در مازندران
مرکز خرید پرشیا یکی از مراکز خرید بزرگ و جذاب بابلسر و مازندران است

این مرکز خرید دو طبقه ه با انواع فروشگاه‌های پوشاک، کیف و کفش با برندهای مختلف و لوازم خانگی شما را به یک خرید هیجان انگیز فرا می‌خواند. در محوطه این مجتمع تجاری پارک کوچکی هم به چشم می‌خورد که محیط خوبی برای سرگرم کردن کودکان حین خرید است.

مرکز خرید الهیه ساری

مرکز خرید ساری
مرکز خرید الهیه یکی از مراکز خرید خوب مازندران است که در ساری مرکز این استان قرار گرفته است.

پاساژالهیه یک مرکز خرید شیک و مجلل 6 طبقه در ساری است. در این مرکز خرید به فروشگاه‌های مختلف لباس، کیف و کفش و لوازم خانه و آشپزخانه با قیمتی مناسب دسترسی خواهید داشت.

برای رسیدن به مرکز خرید الهیه باید خودتان را به خیابان قارن ساری برسانید.

بازار ترکمن‌ها در شهر ساری

مهم‌ترین مراکز خرید مازندران
مرکز خرید ترکمن‌ها در ساری بهشت کسانی است که به صنایع دستی و لباس‌های محلی و رنگارنگ ترکمن علاقه دارند.

بازار ترکمن‌ها بهشت کسانی است که به صنایع دستی و لباس‌های محلی و رنگارنگ ترکمن علاقه دارند.

در این بازار علاوه بر صنایع دستی و لباس سنتی مردم ترکمن، انواع بدلیجات، وسایل تزئینی، وسایل آشپزخانه و لوازم آرایشی و بهداشتی هم برای خرید پیدا می‌شود.

برای رسیدن به بازار ترکمن‌ها باید به خیابان ملا مجدین ساری بروید.

مراکز خرید اوت لت، تعطیلات و آدیداس ساری

مرکز خرید مازندران_ساری
مرکز خرید اوت لت در شهرهای مختلف شعبه دارد یکی از این شهرها ساری در مازندران است.

این سه مرکز خرید با فاصله بسیار کمی از یکدیگر در شهر ساری قرار دارند و می‌توانید انواع لوازم ورزشی، لباس‌های اسپرت و خانگی، کیف و کفش و لوازم منزل و بدلیجات را در آن‌ها خریداری کنید.

آدرس دقیق این مراکز خرید در جاده چالوس به تنکابن، 2 کیلومتری عباس آباد است.

مرکز خرید سالیان با چند شعبه

mazandaran-shopping-center
در شهرهای مختلف مازندران از جمله نور، نمک آبرود و چالوس شعبه‌های مختلف مرکز خرید سالیان به چشم می‌خورد.

سالیان یک برند مرغوب ایرانی است که در سال 1381 آغاز به کار کرده و از لحاظ کیفیت در حال رقابت با برندهای خارجی است.

در شهرهای مختلف مازندران از جمله نور، نمک آبرود و چالوس شعبه‌های مختلف مرکز خرید سالیان به چشم می‌خورد.

شما می‌توانید انواع پوشاک، کیف و کفش برای همه اعضای خانواده را در شعبه‌های مختلف آن خریداری کنید.

مراکز خرید سله بن مازندران

مراکز خرید مازندران_نمک آبرود
سله بن یکی از برندهای مرغوب و باکیفیت پوشاک ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور شعبه دارد و پای گردشگران زیادی را به فروشگاه‌های خود باز کرده است.

سله بن یکی از برندهای مرغوب و باکیفیت پوشاک ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور شعبه دارد و پای گردشگران زیادی را به فروشگاه‌های خود باز کرده است.

لباس‌های زنانه و مردانه رنگ به رنگ و با کیفیت از پشت ویترین این مراکز خرید به شما چشمک می‌زنند و وسوسه‌تان می‌کنند.

شعبه‌های مختلف مرکز خرید سله بن را می‌توانید در شهرهای بابلسر و نمک ‌آبرود مازندران پیدا کنید و چمدانتان را با یک خرید حسابی پر کنید.

مناطق دیدنی گیلان

با گذر از مازندران در کرانه شرقی دریای خزر به سمت غرب و سواحل گیلان پیش می‌رویم.

سرولات چابکسر

سرولات
سرولات

روستای سرولات دیدنی‌ترین منطقه چابکسر در شرقی ترین منطقه استان گیلان است.

سرولات روستایی زیبا در کوهپایه البرز است که با داشتن کمترین فاصله میان کوه و دریا در نوار شمالی ایران مشهور است.

روستای سرولات با باغ‌های همیشه سبز و زیبای پرتقال تماشایی است.

برای رسیدن به سرولات از سمت جنوب شهر چابکسر باید ۳ کیلومتر رانندگی کنید، تا به روستای لیمه‌سرا و بعد به روستای سرولات برسید.

شیطان‌کوه لاهیجان

شیطان‌کوه یک جاذبه طبیعی زیبا همراه با امکانات تفریحی است که در سفر به لاهیجان منظره شهر و استخر زیبای لاهیجان با آبشاری مصنوعی خودنمایی می‌کند.

بر فراز شیطان‌کوه در بام سبز لاهیجان امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی مثل شهربازی، تله‌کابین، کافه رستوران‌هایی با غذاهای محلی و آلاچیق‌های کوچک منتظر شماست.

شیطان کوه در لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان طلای سبز قرار دارد.

تالاب سوستان لاهیجان

سوستان
سوستان

تالاب سوستان که در نزدیکی شهر لاهیجان قرار دارد یک تالاب آب شیرین است و دور تا دور آن را درختان انبوه احاطه کرده‌اند که انعکاس‌شان در آب منظره عجیبی می‌سازد.

تالاب سوستان خانه‌ای برای نیلوفران مردابی است که برگ‌های سبز و پهن خود را بر بستر تالاب گستره‌اند و با گل‌های صورتی شما را مسخ زیبایی خود می‌کنند.

این تالاب زیستگاه حیوانات آبزی و پرندگان متنوعی است که تماشای آنها خالی از لطف نیست.

با اجاره ویلا و سوئیت در لاهیجان می‌توانید چند روزی در این شهر سرسبز و زیبا اقامت کنید و حسابی در لاهیجان بگردید.

تالاب انزلی

تماشای بال زدن پرندگان مهاجر و نیلوفرهای آبی شکفته، تالاب انزلی را به یکی از مقاصد پرطرفدار سفر به شمال و گیلان تبدیل کرده.

تالاب انزلی جان می‌دهد برای شکار صحنه‌های خاص و عکاسی؛ پس دوربین را فراموش نکنید.

اگر دوست دارید چند روزی در شهر انزلی بمانید و منظره شگفت‌انگیز پل غازیان انزلی را در شب تماشا کنید، با اجاره ویلا و سوئیت در انزلی به این ایده تحقق ببخشید.

اجاره ویلا در انزلی لب دریا حس و حال خوبی از تماشای منظره غروب دریا و همچنین تفریحات ساحلی و دریایی را در مدت اقامت برای مسافران این شهر توریستی در پی خواهد داشت.

آکواریوم انزلی

آکواریوم-فانتاستیک
آکواریوم فنتستیک

مجموعه آکواریوم فانتستیک در بندر انزلی  که یکی از بزرگ‌ترین آکواریوم‌های کشور محسوب می‌شود با داشتن بیش از ۲۰۰ گونه خاص آبزی اوقات سرگرم کننده‌ای برای علاقه مندان به ماهی و جانوران دریایی می‌سازد.

در سفر به انزلی با عبور از تونل چهل متری شیشه‌ای این آکواریوم در زیر آب، می‌توانید انواع آبزیان مختلف از پنج قاره دنیا را از پشت یک قاب شیشه‌ای در اطرافتان تماشا کنید و لذت ببرید.

در سالن‌های این آکواریوم که در منطقه آزاد انزلی قرار دارد، هم با بخش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید، برای مثال در سالن خلیج فارس، مجموعه‌ای از ماهیان خلیج فارس را می‌بینید.

در سالن آرواره اندازه واقعی آرواره ماهی‌های مختلف را می‌توانید ببینید و یا در سالن آمازون با دکوری از جنگل‌های آمازون ماهیان بومی آمازون مثل سفره ماهی، طوطی ماهی و اسکار ماهی را خواهید دید.

علاوه بر آکواریوم طبقه دوم این مجموعه به انواع مختلف پرندگان و خزندگان اختصاص دارد و اگر به پرندگان و خزندگان علاقه دارید به طبقه دوم بروید و گونه‌های مختلفی مثل مرغ بهشتی آفریقا، طوطی کاکادو، طوطی ماکائوف کروکودیل و ایگوانا را از نزدیک تماشا کنید.

از دیگر بخش‌های جذاب و سرگرم کننده‌ی این مجموعه باید به سالن بوئینگ، لونا پارک، گیم لند، رستوران و کافی شاپ آن اشاره کرد.

فانتستیک در بندر انزلی، کیلومتر 5 بلوار شهید فاتحی، فاز تجارت و گردشگری، درب ورودی شماره یک است.

میدان شهرداری رشت

میدان-شهرداری-رشت
میدان شهرداری رشت

در سفر به رشت یکی از جاهایی که حتما باید جزو برنامه‌های گردش‌تان باشد، میدان تاریخی و زیبای شهرداری شهر رشت با سنگ فرش‌های زیبای اطراف آن است.

ساختمان شهرداری، ساختمان پست و تلگراف، کتابخانه ملی، ساختمان استانداری قدیم، هتل ایران سابق از بناهای تاریخی میدان شهرداری هستند.

استخری با فواره‌های زیبا و گل‌های رنگارنگ اطرافش در وسط میدان، صدای آهنگی که از رادیو پخش می‌شود و فضای میدان را پر می‌کند، صدای دست‌فروش‌ها که از هر طرف به گوش می رسد و شما را به دیدن بساطشان دعوت می‌کنند، همه‌ی این‌ها تصویری از فضای صمیمی و آرامش‌بخش رشت به شما می‌دهد.

برای خوردن دل و جگر و دنبه و دوش کبابی به سمت گاری کبابی‌های خیابانی میدان شهرداری رشت بروید؛ جای که یکی از لذیذترین تجربه‌های غذای خیابانی را می‌توانید تجربه کنید.

پس شک نکنید و خودتان را به چند سیخ کباب خوشمزه با نان بربری و پپسی مهمان کنید.

از میدان شهرداری برای رفتن به مقصد بعدی دو گزینه پیش روی شماست. می‌توانید در پیاده راه علم الهدی به پیاده‌روی و تماشای مغازه‌ها بپردازید.

یا راهی بازار سنتی رشت بشوید و در میان بساط  خوش آب و رنگ مغاره‌های میوه و سبزیجات تر و تازه و فروشنده‌های با صفای گیلک که با لهجه شیرین و آواز، مشتری‌ها را به خرید دعوت می‌کنند کیف و خرید کنید.

در مسیر رستورانگردی در رشت با مجله جاجیگا همراه شوید.

 پارک جنگلی سراوان رشت

سراوان
سراوان

در سفر به شمال اگر دوست دارید در کنار قدم زدن در یک جنگل سرسبز، تفریحات مختلفی مثل قایق‌سواری، پینت بال، موتور چهارچرخ را هم تجربه کنید، سری به پارک جنگلی سراوان بزنید.

در ابتدای ورود به این پارک جنگلی با منظره‌ای روبه‌رو می‌شویدکه مانند زمینی پوشیده از چمن به نظر می‌رسد، اما اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که زمین چمن نیست بلکه دریاچه‌ای زیبا و تماشایی است.

اگر دوست دارید جریان آدرنالین را در خون خود حس کنید، حتما سری به بازی پینت بال پارک جنگلی سراوان بزنید و از این بازی هیجان‌انگیز لذت ببرید.

این پارک جنگلی در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر رشت در جاده اصلی تهران_رشت قرار گرفته.

با اجاره ویلا و سوئیت در رشت و تجربه ماندن در این شهر سفر خاطره‌انگیزی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

موزه میراث روستایی گیلان

موزه-میراث-روستایی-گیلان
موزه میراث روستایی گیلان

اگر دوست دارید خانه‌های روستایی با صفا و تلارهای آبی رنگش را از نزدیک لمس کنید در سفر به شمال به موزه میراث روستایی گیلان سر بزنید.

در گوشه کنار این موزه عطر و بوهای خوشمزه به مشام می‌رسد و زنان گیلانی را می‌بینید که با لباس‌ های محلی رنگارنگ گوشه گوشه موزه نشسته‌اند و طعم جدیدی از نان‌های محلی، کاکا، آش و غذاهای محلی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

این موزه در کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ی سراوان قرار دارد.

با اجاره اقامتگاه بوم گردی در گیلان هم می‌توانید لذت بودن در خانه‌های گیلانی با حال و هوای قدیمی را زندگی کنید.

مجموعه تفریحی قصر بازی رشت

در سفر به شمال اگر دنبال جایی می‌گردید که همه‌ اعضای خانواده برای چند ساعت سرگرم شوند و به همه حسابی خوش بگذرد، قصر بازی رشت یک انتخاب مناسب است.

این مجموعه اولین مجموعه تفریحی سرپوشیده گیلان است که با انواع بازی‌های هیجانی و کامپیوتری مثل ماشین کوبنده، فوتبال دستی، بیلیارد، بولینگ و بازی‌های کامپیوتری مثل فایربال، پنالتی گل، چکش قدرت لحظات شاد و مهیجی برایتان فراهم می‌کند.

قصربازی در کیلومتر 5 جاده رشت- بندر انزلی قرار دارد.

کارتینگ رشت

کارتینگ-رشت
کارتینگ رشت

در نزدیکی قصر بازی شهر رشت یک تفریح هیجان‌انگیز دیگر هم در دسترس شماست؛ پیست کارتینگ فرودگاه رشت که حدود ۶۰۰ متر طول دارد و هر دور سواری در آن حدود ۶ دقیقه طول می‌کشد.

قلعه رودخان فومن

قلعه-رودخان-فومن
قلعه رودخان فومن

در سفر به شمال به قلعه رودخان که می‌روید خودتان را برای یک پله‌نوردی حسابی در مسیری سرسبز و جنگلی آماده کنید، البته این پیاده‌روی به دیدن یک قلعه تاریخی زیبا می‌ارزد.

اینجا تاریخ و طبیعت به هم پیوند می‌خورند و تماشای بنایی آجری تاریخی در لابلای سبزی جنگل شما را به وجد می‌آورد.

بعد از تماشای قلعه‌رودخان و حین پایین آمدن از پله‌ها خوردن آش محلی و شامی کباب در آلاچیق‌های مسیر، خستگی را از تن‌تان در می آورد.

البته امتحان کردن بستنی سرخ کرده عمو رحمت در ابتدای مسیر را هم از دست ندهید.

این قلعه که قدمت‌اش به زمان ساسانیان برمی‌گردد در ۴۵ کیلومتری ماسوله و در شهر فومن قرار دارد.

برای اقامت در فومن کافی است به سایت جاجیگا بروید و با اجاره ویلا و سوئیت در فومن سفری خاطره‌انگیز را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

روستای ماسوله

ماسوله
ماسوله

شهر ماسوله با  بافت سنتی خانه‌هایی که در شیب دامنه کوه پله پله تا پایین کشیده شده‌اند و طبیعت زیبا، جنگل و آبشار و کوه‌های اطرافش شما را شگفت‌زده می‌کند.

اگر دوربین‌تان را بردارید و در این روستا بچرخید، سوژه‌های نابی برای عکاسی در طبیعت پیدا می‌کنید از خانه‌هایی با پنجره‌های چوبی و گلهای شمعدانی گرفته تا بازارچه‌ سنتی ماسوله.

در این بازارچه محصولات مختلفی را می‌یابید که حاصل زحمت مردم محلی است و نمی‌گذارد دست خالی و بدون خرید سوغاتی از ماسوله بروید.

ماسوله در ۶۰ کیلومتری رشت قرار دارد.

لذت یک شب خوابیدن در این خانه‌های روستایی و خاص و تجربه‌ شب‌های متفاوت ماسوله را با اجاره خانه روستایی و سوئیت در ماسوله می‌توانید تجربه کنید.

ماسال

ماسال
ماسال

 سفر به ماسال سفر به شهری مرتفع، پرباران با رودخانه‌ پرآب و خروشان خالکایی و آبشارهایی زیبا است.

وجود هفده غار طبیعی مثل غار آویشو که طولانی‌ترین غار گیلان و با پیشینه‌ای چند میلیون ساله است، زیبایی اسرارآمیز این منطقه را برای گردشگران طبیعتگرد چند برابر می‌کند.

یک کیلومتر که از ماسال فاصله بگیرید در ارتفاع منطقه و «بام سبز ماسال» چشم‌اندازی وسیع پیش رویتان قرار می‌گیرد.

با ایستادن بر فراز بام سبز ماسال منظره شهر ماسال با زمین سبز و کلبه‌هایی با شیروانی‌های رنگ به رنگ مقابلتان نقاشی می‌شود.

و این منظره تا صومعه سرا و مناظری از بندر انزلی ادامه دارد.

ماسال را که به سمت ارتفاعاتش بالا بروید به ییلاقات و مناظر شگفت‌انگیزش نزدیک می‌شوید.

اولسبلنگاه ماسال، زیباترین ییلاق ماسال است که زمین به آسمان می‌رسد و اقیانوس ابرها را می‌توان در ارتفاع هزار و ۴۹۰ متری آن تماشا کرد.

ییلاق سوچاله، خرزنه‌پشت، خری‌پشت، اسپی دشت، تلارگاه، ملومه بند، خندیله پشت، شنبه راه، واشیار و ییلاق‌های کوچک‌تری مثل شالما، نسا، خریدول، سیاهدول، گامیشیان، گنذر و لیپا مناطق زیبا و تماشایی ماسال هستند که در هر یک از آنها منظره‌هایی کمیاب از طبیعت بکر گیلان را می‌شود دید.

در ماسال می‌توانید با اجاره ویلا و کلبه در ماسال  تجربه‌ای بکر از بیدار شدن با صدای خروس‌خوان، تماشای طلوع و خوردن خامه و عسل و نان محلی را در حافظه‌تان مثل یک گنج حفظ کنید.

برای رسیدن به ماسال، از جاده قزوین – رشت به سمت رشت حرکت کنید. قبل از رسیدن به رشت یعنی حدود بیست کیلومتر مانده به رشت از خروجی به سمت جاده فومن برانید. پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر می‌رسید.

مسیر را به سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید و با گذر از جاده‌های سرسبز به ماسال بروید.

گیسوم

جنگل-گیسوم
جنگل گیسوم

منطقه گیسوم یکی از مناطق جذاب در سفر به شمال و گیلان است که جنگل و دریا در فاصله بسیار کمی از هم قرار دارند.

جاده گیسوم از میان تونل زیبای جنگلی می گذرد و به ساحل زیبای دریا با انواع تفریحات ساحلی و دریایی می‌رسد.

از جمله امکانات پارک جنگلی و ساحل گیسوم می ‌توان به رستوران، آلاچیق، جت اسکی، پاراسل، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر، ترامپولین و پارک بادی را نام برد.

با اجاره ویلا و کلبه در گیسوم اقامت دلچسبی با منظره و عطر درختان جنگلی را تجربه خواهید کرد.

جنگل گیسوم در محور رشت به آستارا و ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال قرار دارد.

جاده اسالم به خلخال

جاده-اسالم-به خلخال
جاده-اسالم-به-خلخال

جاده اسالم به خلخال به عنوان قشنگ‌ترین جاده ایران در فصل بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد به اوج زیبایی خود می‌رسد و یک مسیر فراموش نشدنی برای تماشای طبیعت بکر و رنگارنگ از اسالم گیلان تا خلخال اردبیل در سفر به شمال است.

جاده اسالم به خلخال ۷۰ کیلومتر است و در طول مسیر ممکن است با جنگل و دشت و انواع حالت‌های آب و هوایی روبه رو می‌شوید.

در ابتدای مسیر، چتر سبز درختان جنگلی باز می‌شود و مسیر در دل جنگل و گه گاه بازی مه پیش می‌رود.

جریان رودخانه، آواز پرنده‌های جنگلی و هوای معطر و مرطوب جنگل هم در طول مسیر شما را همراهی می‌کند. در حاشیه جاده، کافه‌های محلی چوبی پیدا با گوشت تازه گوسفند و یک منقل شعله‌ور منتظر مسافران جاده هستند.

در طول این جاده مناظر مه‌آلود جنگل، چمنزار، گله گوسفندان در حال چرا، عبور اسب‌های وحشی از میان دشت‌های سبز و روستاهای بکر و اهالی آن تماشایی است.

در این مسیر رویایی می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اسالم به خلخال اقامت در میان طبیعت بکر منطقه را در خاطره‌تان ثبت کنید.

برای رسیدن به این جاده از تهران به سمت قزوین و رشت برانید، بعد از پلیس راه سراوان از پل دور برگردان فومن به رضوانشهر و چوکار و به سمت اسالم بروید.

گردنه حیران

گردنه-حیران
گردنه حیران

سفر به گردنه حیران و حرکت در مسیر پیچ در پیچ، لابه‌لای جنگل‌های گیلان و دره‌ای نه چندان عمیق، پیچشی خیال انگیز است.

عبور گله‌های گوسفند و گاوهای بیخیال در حال چرا و اسب‌های رها در طبیعت و دشت گل‌های رنگارنگ از جمله مناظری است که حیران زیبا پیش روی شما قرار می‌دهد.

حین عبور از مسیر گردنه حیران، توقف در کافه‌های بین راه و لذت نوشیدن چای هیزمی معطر و چشیدن آش دوغ تازه با سیر فراوان را از دست ندهید.

این گردنه در مسیر جاده آستارا به اردبیل و لب مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته و با زیبایی‌های طبیعی و امکانات تفریحی مختلف مثل تله کابین، سورتمه سواری و زیب لاین در انتظار شماست.

مسافران حیران برای اقامت در این منطقه می‌توانند وارد سایت جاجیگا شده و با اجاره ویلا و سوئیت در گردنه حیران ضمن لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر، اوقات خوش و همراه با آسایشی را در سفر تجربه کنند.

تله کابین گردنه حیران

در سفر به شمال وقت آن است که از زاویه‌ای متفاوت و معلق بین زمین و آسمان و در میان ابر و مه به تماشای زیبایی‌های گردنه حیران بنشینید.

در کابین‌های تله‌کابین حیران همزمان به تماشای جنگل و کوه و دریا می‌نشینید.

در این مجموعه تفریحی امکانات دیگری مثل سورتمه سواری، زیپ لاین، کافه و رستوران هم هست دقایق خوشی برای شما می‌سازد.

سورتمه حیران

برای تخلیه انرژی و کشیدن جیغ بنفش حتما سری به سورتمه ریلی این مجموعه بزنید و در پیچش گردنه حیران هیجان را هم تجربه کنید.

سورتمه حیران ۱۵۰۰ متر طول دارد و عنوان مرتفع‌ترین و طولانی‌ترین سورتمه شمال کشور را از آن خود کرده است.

کارتینگ حیران

پیست کارتینگ حیران با داشتن حدود ۵۰ ماشین و مسیری حدود ۱۰۰۰ متر لحظات هیجان‌انگیز متفاوتی برایتان رقم می‌زند.

استفاده از ماشین‌های کارتینگ برای افراد بالای ۱۱ سال مجاز است و برای تجربه این تفریح مهیج نیازی به گواهی‌نامه و تمرین قبلی ندارید.

دریاچه‌های گیلان

استان پرباران گیلان با باران‌های یکریز و مداوم محل متولد شدن دریاچه‌های زیبای زلال  است. در مسیر گیلانگردی جا به جا در میان جنگل‌ها و کوهستان به دریاچه‌هایی می‌رسیم که با انعکاس مناظر جنگلی زیبایی طبیعت را چند برابر کرده‌انند.

دریاچه سقالکسار گیلان

دریاچه-سقالکسار
سقلکسار

دریاچه‌ی زیبای سقالکسار یکی از دریاچه‌های زیبای گیلات است که به عنوان پاک‌ترین دریاچه ایران مشهور است.

در سقالکسار در کنار لذت بردن از طبیعت بکر و پیاده‌روی، می‌توانید به قایق‌سواری و عکاسی از طبیعت مشغول شوید. یا از خوردن آش، چای و بلالی که در کنار دریاچه کبابی می‌شود، لذت ببرید.

سقالکسار در 15 کیلومتری جنوب شهر رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار قرار دارد.

دریاچه عروس حلیمه جان رودبار

دریاچه-حلیمه-رودبار
دریاچه حلیمه رودبار

دریاچه‌ عروس در دل طبیعت بکر روستای حلیمه جان شهر رودبار  بیشتر به نقاشی شبیه است تا واقعیت!

دور تا دور دریاچه عروس را درختانی احاطه کرده‌اند که گویی در حال نگهبانی از آن هستند و جلبک‌های سبز دست به دست هم می‌دهند و همانند تور عروس صورت این دریاچه را می‌پوشانند.

دریاچه عروس زیستگاه مناسبی برای انواع موجودات آبزی و دوزیست مثل قورباغه و لاک‌پشت است.

یک شب ماندن در خانه‌های روستایی و کلبه‌های این روستا و لمس زندگی روستایی و چشیدن طعم غذاهای گیلانی با منظره‌ای از شالیزارهای اطراف با اجاره ویلا و سوئیت در رودبار امکان‌پذیر است.

دریاچه عروس در مسیر بزرگراه قزوین-رشت به‌سمت منجیل و رودبار، جاده حلیمه جان است.

دریاچه استیل در آستارا

در سفر به شمال، دریاچه استیل جایی است که منظره کوهستان دست در دست با طبیعت گیلان شده و پناهگاهی برای پرندگان مهاجر ساخته.

درون این تالاب درختان توسکا به چشم می‌خورند، که به سبب جابه‌جایی ریشه‌های این گیاهان در پهنای تالاب به آن دریاچه متحرک هم می‌گویند.

تالاب استیل زیستگاه جانوران در حال انقراض و جزو مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع است که هر ساله هزاران پرنده مهاجر این تالاب را برای سکونت انتخاب می‌کنند.

برای دیدن این تالاب با درختچه‌های متحرک و جنگل‌های سرسبز اطرافش، باید خودتان را به هفت کیلومتری جاده رشت به آستارا برسانید.

برای اقامت در این منطقه کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در آستارا از جاذبه‌های طبیعی و ساحل زیبای این شهر لذت ببرید.

آبشارهای گیلان

استان سرسبز و پرباران گیلان در کنار دریای خزر و کوهستان زیبای البرز  محل به هم پیوستن ابرهای پرباران و سرزمین ریزش یکریز باران‌ و جاری شدن رودخانه‌های پرآب و خروشان است.

رودها در مسیر رسیدن به دریا از میان جنگل و کوهستان با سقوط از ارتفاع منظره باشکوهی از آبشار  در دل جنگل‌ می‌سازند که بسیاری از گردشگران را برای لمس خنکای آب به سمت خودشان می‌کشاند.

آبشار لاتون آستارا، بلندترین آبشار ایران

آبشارهای گیلان
آبشار لاتون-بلندترین آبشار گیلان

آبشار ۱۰۷ متری لاتون بلندترین آبشار شمال ایران است که در کنار  کوه اسپیناس و در دل جنگلی انبوه قرار دارد.

آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و به رودخانه لوندویل سرازیر می‌شود و به دریای خزر می‌ریزد.

آبشار لاتون در مرز دو استان گیلان و اردبیل قرار دارد و  یکی از جاهای دیدنی آستارا است.

برای رسیدن به آبشار لاتون، ابتدا باید به شهر لوندویل در مسیر جاده تالش به آستارا بروید؛ سپس راه فرعی برای جنوب را در پیش گرفته و پس از طی چند کیلومتر به روستای کوته کومه خواهید رسید و پس از ۶ کیلومتر جنگل‌نوردی به آبشار می‌رسید.

دیگر آبشارهای زیبای گیلان عبارتند از:

  • آبشار ورزان تالش
  • آبشار لوشکی تالش
  • آبشار زمرد تالش
  • آبشار ویسادار رضوان شهر
  • آبشار تولی نسا ماسال
  • آبشار جیره وزن شاندرمن
  • آبشار ماسوله رودخان
  • آبشار خرم بو (خربو) ماسوله
  • آبشار توریشوم ماسوله
  • آبشار لارچشمه ماسوله
  • آبشار اشکیت ماسوله
  • آبشار دودوزن سیاهمزگی
  • آبشار کلشتر رودبار
  • آبشار آسیاب رود رودبار
  • آبشار لونک دیلمان
  • آبشار سیاه تاش املش
  • آبشار میلاش رودسر

ییلاقات گیلان

البته زیبایی‌ها و مناظر طبیعی شگفت انگیز گیلان به همین جا ختم نمی‌شود.

اگر می‌خواهید با دیدن منظره‌های بی نظیر، چشم‌هایتان خیره بماند و از خنکی و رقص مه و باران در ارتفاعات سبز گیلان به وجد بیایید، مسیرتان را به سمت ییلاقات تغییر دهید.

جواهردشت

جواهردشت
جواهردشت

ییلاق جواهردشت در ارتفاعات شرق گیلان یکی از مسیرهای رسیدن به منظره‌های بکر طبیعت بهاری، دشت‌های گل شکفته، چشمه‌های زلال جوشان و اقیانوس ابر است که مقابل نگاهتان گسترده می‌شود.

جواهردشت، ییلاق ساکنان روستاهای توابع چابکسر است.

قله برفی سماموس، جنگل‌های انبوه هیرکانی، چمنزار و دشت گل، چشمه‌های زلال و رودهای خروشان، آسمان پرستاره را در ییلاقات جواهردشت می‌بینید.

برای رسیدن به جواهر دشت باید به چابکسر در شرق گیلان برسید و با عبور از چابکسر وارد جاده سیاهکلرود شوید و ۲۵ کیلومتر پیش بروید. جاده‌ رسیدن به روستا پیچ در پیچ و البته بسیار زیبا است و از روستاهای سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا، گاوماست و چند روستای دیگر می‌گذرد.

برای بالا رفتن بهتر است خودروی شاسی بلند داشته باشید.

در سفر به این منطقه زیبا شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در چابکسر اقامتی همراه با رفاه و آرامش داشته باشید.

هالی دشت

هالیدشت
هالیدشت

هالی دشت (هالیدشت) یا همان هلودشت که در گویش گیلکی به آن هلی دشت هم می‌گویند، ییلاقی سرسبز و بکر در منتهی الیه جنوبی دهستان لات لیل شهرستان املش است و حدود 30 کیلومتر با مرکز شهر املش فاصله  دارد.

به گیلان که رسیدید، اگر از رشت به سمت شرق گیلان حرکت کنید، بعد از رد شدن از لاهیجان و لنگرود به شهر املش می‌رسید.

در سفر به هالیدشت کوه و جنگل و ابر به هم می‌رسند و امواجی از ابرهای پنبه‌ای در چند قدمی شماست.

هالی دشت و کمی بالاتر از آن، ییلاق خصیل دشت، مسیری برای لمس رویا و لذت بردن از آرامش و سکوت طبیعت در روستاهای املش هستند.

اگر اهل شب مانی در دل طبیعت و خوابیدن زیر سقف آسمان هستید، چادر زدن و کمپ کردن در این ییلاقات را از دست ندهید.

گزینه دیگر برای اقامت در این منطقه، اجاره ویلا و سوئیت در املش  است که تجربه اقامتی امن و راحت در نزدیکی هالیدشت را برایتان فراهم می‌کند.

دیلمان

دیلمان-سفر-به-شمال
دیلمان

دیلمان، در ارتفاعات شرق گیلان، ییلاقی با جنگل‌های انبوه، چشمه‌های زلال، آبشار و رویش دشت گل در فصل بهار یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی در سفر به شمال است.

سفر به دیلمان از زمان قرار گرفتن در مسیر جاده جنگلی و کوهستانی سیاهکل تا خود دیلمان زیبا، سرسبز و تماشایی است و مسیر رسیدن به اندازه مقصد جذاب و لذت‌بخش است.

جنگل لاریخانی و چشمه آب معدنی معروفش در کیلومتر ۸ جاده سیاهکل به دیلمان، یکی از جاهای بین راه است که می‌توان ایستاد و با پیاده‌روی از جنگل به چشمه و پس از آن دشتی زیبا و سرسبز رسید.

آبشار زیبای لونک، روستای ملومه، بشکافته سنگ از دیدنی‌های دیلمان هستند.

با اجاره ویلا و سوئیت در دیلمان حس خوب زندگی در طبیعت بکر این منطقه ییلاقی را همراه با امکانات رفاهی تجربه خواهید کرد.

داماش

داماش
داماش

دهکده سرسبز و مه آلود داماش در ارتفاعات رودبار استان گیلان، ییلاقی زیبا با چشم‌انداز شکفتن گل سوسن چلچراغ و چشمه‌های جوشان یک مسیر طبیعتگردی جذاب در سفر به شمال است.

بهترین مکان برای تماشای سوسن‌های شکفته در منطقه‌ای از جنگل‌های مخروبه راش در اطراف داماش و در ارتفاع ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ متری است که به عنوان منطقه حفاظت شده تعیین شده و دشتی یکپارچه از سوسن را می‌توان تماشا کرد.

در مسیر رسیدن به دشت سوسن، دشت گل‌های سپید و معطر بابونه تا رسیدن به عشوه واژگون گل سوسن شما را همراهی می‌کند.

داماش در دامنه رشته کوه‌ البرز در جاده رشت به تهران و بین لوشان و منجیل قرار دارد.

این روستا در دهستان جیرنده و از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است.

اولسبلنگاه

اولسبلانگاه
اولسبلنگاه

اهالی ییلاق اولسبلنگاه تابستان‌های خود را در آب و هوای خنک و گاهی سرد این طبیعت خیره کننده سپری می‌کنند.

اولسبلنگاه همان جایی است که ناب‌ترین و بکرترین تجربه از زندگی روستایی را به شما هدیه می‌دهد.

اجاره کلبه در اولسبلنگاه گرمای بخاری‌های هیزمی و صدای سوختن چوب، تماشای ستارگان و گم شدن در سکوت شب و بیدار شدن با صدای پرندگان و حیوانات، آرامش را برای شما به همراه می‌آورد.

سفر به اولسبلنگاه، سفر به سرزمین اسب‌های اهلی و وحشی است و بهترین فرصت است تا اسب سواری در دامان سبز طبیعت را تجربه کنید.

برای سفر به اولسبلنگاه باید ابتدا به شهر ماسال در گیلان بروید. در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال که به سمت ارتفاعات حرکت کنید، به جایی بر فراز ابرها می‌رسید.

سوباتان

سوباتان
سوباتان

سفر به سوباتان یکمسیر رویایی به شمال در ماه‌های خرداد و اردیبهشت است.

دشت شقایق‌های شکفته در سوباتان جلوه‌ای بی نقص از بهار را نمایش می‌دهند.

سوباتان روستایی ییلاقی در ارتفاعات تالش و غرب گیلان است.

مسافران سوباتان برای ماندن در این منطقه دو امکان کمپ و چادر زنی و همچنین اجاره کلبه در سوباتان را دارند.

سوباتان دهکده‌ای بکر و به دور از امکانات شهرنشینی است.

برای سفر به سوباتان باید به تالش در غرب گیلان بروید و بعد ۲۲ کیلومتر از شهر لیسار در جاده‌ای شیبدار و ناهموار با خودروی شاسی بلند به سمت سوباتان رانندگی کنید.

بهترین سواحل شمال_گیلان

سفر به شمال برای بسیاری از ایرانیان رفتن به کنار دریا و ساحل و لذت بردن از مناظر و تفریحات ساحلی است.

در ادامه این مطلب به معرفی بهترین و زیباترین سواحل دریای خزر در گیلان می‌پردازیم.

ساحل چابکسر

ساحل-چابکسر

ساحل چابکسر در شرقی‌ترین نقطه گیلان و مرز مازندران به خلق تصویری کمیاب از نزدیکی جنگل کوهستانی  به دریای آبی خزر مشهور است.

چابکسر کوتاه‌ترین فاصله بین جنگل و دریا را دارد؛ یعنی فقط هزار و ۳۰۰ متر .

این شهر سه ساحل گل‌سرخ، اوشیان و ساحل طلائی قاسم‌آباد دارد.

ساحل چمخاله

ساحل-چمخاله
ساحل چمخاله

قرار گرفتن شالیزارها و زمین‌های کشاورزی در کنار نوار ساحلی چمخاله، منظره‌ای زیبا در ساحل چمخاله به وجود آورده است.

چمخاله به عنوان زیبا، مجهز و کم خطرترین ساحل کرانه خزر معروف است.

برای رسیدن به چمخاله که در شرق گیلان قرار دارد بعد از گذشتن از رشت و رسیدن به لاهیجان ۲۵ باید کیلومتر به سمت شرق برانید تا به چمخاله برسید.

بندرانزلی

ساحل-انزلی

مرکز تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی یک ساحل مجهز به چترهای سایه‌بان با پوشش سقف کاهی، صندلی‌های آفتاب‌گیر، اتاق‌های تعویض لباس، رختکن با کمد‌های دارای قفل‌های هوشمند، فضای سبز زیبا و دوش صحرایی در دو بخش جداگانه آقایان و بانوان است.

این ساحل دارای سالن ماساژ، فوتبال دستی، میز پینگ پونگ و زمین والیبال و کافی شاپ است.

اگر دوست دارید که در سفر به شمال تفریحات و ورزش‌های دریایی را به بهترین شکل تجربه کنید، به ساحل انزلی و کلوب تفریحات دریایی مارینا کاسپین در مرکز تفریحات دریایی منطقه آزاد انزلی بروید.

ساحل کیاشهر

بندر-کیاشهر
بندر کیاشهر

ساحل کیاشهر با وجود تالاب زیبای بوجاق و پل چوبی، ساحلی زیباست که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

پل چوبی کیاشهر با ۷۰۰ متر طول و ۲.۵ متر عرض پس از عبور از میان نیزارهای تالاب بوجاق به ساحل ماسه‌ای و زیبای کیاشهر می‌رسد.

در مسیر پل چوبی قایقرانانی هستند که گردشگران را در میان تالاب زیبا و ساحل می‌گردانند.

برای اقامت در این منطقه با اجاره ویلا و سوئیت در کیاشهر تجربه سفر در یک شهر ساحلی را تجربه کنید.

ساحل کیاشهر در ۱۷ کیلومتری آستانه اشرفیه و ۵۰ کیلومتری رشت قرار دارد.

ساحل گیسوم

ساحل-گیسوم
ساحل گیسوم

برای رسیدن به ساحل گیسوم باید از مسیری رویایی در میان درختان بلند قد و پرشاخ و برگ جنگل گیسوم گذشت.

پس سرعت را کم کنید و با تنفس هوای مرطوب جنگل، به صدای آواز پرندگان گوش بدهید.

بعد از عبور از جنگل، ساحل زیبای گیسوم با امکانات تفریحی مثل قایق سواری، شاتل سواری، چتربازی، جت اسکی و… پیش رویتان قرار می‌گیرد.

ساحل و جنگل ۸۰ هکتاری گیسوم در غرب استان زیبای گیلان در فاصله ۹۰ کیلومتری جاده رشت به آستارا و ۱۵ کیلومتری جنوب تالش قرار دارد.

ساحل آستارا

ساحل-صدف-آستارا

ساحل صدف آستارا که کودکان را برای جمع کردن صدف های جور و واجور ذوق زده می‌کند یکی از زیباترین سواحل دریای خزر است که در غربی‌ترین نقطه گیلان واقع شده.

ساحل صدف یا ساحل لوندویل در هفت کیلومتری بخش جنوبی مرکز شهر آستارا قراردارد.

این ساحل دارای پلاژ جداگانه برای خانم‌ها و آقایان و طرح سالمسازی است و برای شنا، امکانات مناسبی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

حضور نجات غریق‌ها در این منطقه امنیت را برای مسافران این ساحل تامین می‌کند.

قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری در خط ساحل، تفریحات آبی و ماهیگیری و امکانات چادر زدن از جمله امکانات تفریحی این ساحل است.

شمال چی بخوریم_غذای محلی گیلان

غذای-محلی-شمال
غذای-محلی-شمال

غذاهای محلی گیلان با طعم‌های به یادماندنی خود، یکی از جاذبه‌های اصلی سفر به شمال است.

استان گیلان بعد از آب و هوای مطلوب، به داشتن غذاهای محلی خوشمزه معروف است. غذاهایی که طعم‌شان تا مدت‌ها گوشه ذهن‌تان باقی‌می‌ماند و شما را برای سفری دوباره به این استان قلقلک می‌دهد.

جادوی خوشمزگی غذاهای شمالی را می‌توان در چاشنی‌هایی مثل رب انار، سیر و انواع سبزی‌های محلی که بانوان شمالی در این غذاها استفاده می‌کنند، جستجو کرد.

البته که خریدن ماهی سفید تازه از بازار های ماهی شمال و پختن سبزی پلو ماهی سفید، رسمی است که نباید در سفر به شمال از قلم انداخت.

معروف‌ترین غذاهای محلی گیلان عبارتند از:

  • باقالی‌قاتوق از ترکیب یک نوع باقالی خاص گیلانی(پاچ باقلا)،سیر، شوید و تخم مرغ درست می‌شود و لذت یک طعم خاص را به شما هدیه می‌کند.
  • میراز قاسمی، یک معجون هیجان‌انگیز از بادمجان کبابی، سیر و تخم مرغ.
  • مرغ ترش گیلانی شامل مرغ، پیاز، سیر، لپه، آب نارنج و سبزی معطر، است که با تخم‌مرغی که در مرحله نهایی پخت و هنگام غلیظ شدن خورشت به اون اضافه می‌شود، مرغ ترش گیلانی‌ها را می‌سازد.
  • ترش تره از ترکیب انواع سبزیجات معطر و خوشمزه‌ی گیلانی و سیر و تخم مرغ تهیه می‌شود.
  • اناربیج از لحاظ طعم و ترکیبات شبیه فسنجان است، با این تفاوت که در آن از سبزی‌های محلی و گوشت چرخ‌کرده قلقلی استفاده می‌شود.
  • خورش آلو مسما یکی از غذاهای پرطرفدار و مجلسی ملس گیلان از ترکیب مرغ، زعفران و آلو و قیسی است که همراه برنج سرو می‌شود.
  • سیر قلیه یک غذای محلی شمالی است که با ترکیب گوشت ارک، لپه، پیاز، سیر تازه و ادویه درست می‌شود.
  • سیراویج، ویج یا بیج در غذاهای شمالی به معنای سرخ شده است و سیرواویج هم از سرخ شدن برگ سیر، تخم مرغ به همراه ادویه درست می‌شود.
  • واویشکا هم با گوشت گوسفند طبخ می‌شود و هم با دل و جگر گوسفند که در آن صورت به آن جغور بغور هم می‌گویند.
  • پامادور خورش خوش عطر و طعم از گوجه، سیر و ادویه‌های مختلف تهیه می‌شود و در مرحله آخر هم چند تخم مرغ به این ترکیب اضافه می‌شود.
  • کباب ترش، در این کباب گوشت گوسفند یا گوساله را با مخلوط گردو ساییده شده، رب انار، سیر، دانه‌های انار ترش، سبزی محلیو پیاز ترکیب و به سیخ می‌کشند.
  • ترش آش یک آش ترش مزه و سبک برای وعده عصرانه است که در میان خانم‌های باردار شمالی به عنوان ویارانه بسیار معروف است.
  • دیبیجا غذای کم زحمتی است و سریع آماده می‌شود، ماهی خورهای حرفه‌ای از کنار اجزای داخل شکم ماهی مثل اشپل به سادگی نمی‌گذرند و از آن دیبیجا می‌پزند.
  • پنیر برشته از غذاهای شمالی که راحت و سریع حاضر می‌شود و برای پختنش به پنیر سفید یا لیقوان، تخم مرغ، روغن، شوید خشک، زردچوبه، نمک و فلفل نیاز داریم.
  • ترش شامی گیلانی، مخلوط گوشت چرخ کرده و سبزیجات است که به صورت کتلت در روغن سرخ می‌شود و درون یک سس غلیظ از رب گوجه فرنگی قرار می‌دهند.
  • بادمجان کباب، برای تهیه این غذا از بادمجان، گردو ساییده شده، رب انار، نمک و فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند و می‌توانید با برنج یا نان آن را میل کنید.
  • کولی ماهی، ماهی کولی را پس از پوست کندن با کمی نمک و فلفل داخل روغن سرخ می‌کنند و به همراه برنج سرو می‌کنند.
  • خورش ترش واش، برای تهیه این غذا از ترکیب گیاه ترش واش و سبزیجات دیگر با مرغ، بادمجان، رب آلوچه یا انار و یا آب نارنج تازه استفاده می‌کنند.
  • چغرتمه یکی از غذاهای اصیل و خوشمزه گیلانی است که برعکس اکثر غذاهای شمالی می‌توان گفت که طعم تقریبا شیرینی دارد. برای تهیه این غذا از سینه مرغ، پیاز، تخم مرغ، آبلیموی تازه، نمک، زردچوبه، آب مرغ و فلفل استفاده می‌کنند.

مخلفات هوس برانگیز گیلان

مخلفات-گیلان
مخلفات غذای گیلان

سفره‌ گیلانی‌ها رنگارنگ و هوس برانگیز است آن‌ها در کنار غذای اصلی خود مخلفات متفاوت وخوشمزه‌ای دارند که اشتهای شما را بیشتر می‌کند.

  • اشپل شور یکی از این مخلفات لذیذ و پر آوازه است که در واقع همان اشپل (تخم ماهی) است که در نمک شور شده و خوردن آن به همراه غذا طعم جالبی ایجاد می‌کند.
  • کال کباب یکی دیگر از خوشمزه‌های گیلانی است که می‌توان آن را پیش غذا هم به حساب آورد. این غذا از بادمجان کباب شده، گردوی ساییده شده، سیر، رب انار، سبزی محلی و نمک و فلفل تهیه می‌شود.

از دیگر مخلفات شمالی می‌توان به انواع ترشی مثل ترشی هفت بیجار، نازخاتون، ماست چکیده محلی، زیتون پرورده و باقالی خام و تازه اشاره کرد.

هر نقطه‌ای از ایران غذای محلی مخصوص به خودش را دارد که طعم غالب غذاها و موادی که در پخت آن‌ها استفاده می‌شوند و شیوه طبخ‌شان حرف‌های زیادی درباره سنت‌ها و فرهنگ آن منطقه برای گفتن دارند.

می‌توانید غذاهای لذیذ و خوشمزه نقاط مختلف کشورمان را در مطلب غذاهای محلی ایرانی بخوانید و در سفر به این مناطق از طعم هیجان‌انگیز این غذاها لذت ببرید.

شمال کجا غذا بخوریم؟ بهترین رستوران‌ های گیلان

بهترین-رستوران-گیلان
بهترین رستوران گیلان

شکم گردی و خوردن غذاهای محلی گیلان از باقالاقاتوق و میرزاقاسمی گرفته تا کباب ترش و ماهی تازه شمال آن هم با عطر سیر و سبزیجات تازه بهاری لذت سفر به شمال را چند برابر می‌کند.

پرس و جو و پیدا کردن رستوران‌های خوش سابقه و معروف هر شهر، بهترین راه برای تست کردن غذاهای محلی و خوشمزه آن منطقه است.

رستوران شکم الملوک رشت

رستوران-شکم-الملوک
رستوران شکم الملوک

رستوران شکم‌الملوک یکی از رستوران‌های معروف و محبوب رشت است که داخل مجموعه هتل کادوس رشت قرار گرفته.

در منوی این رستوران انواع کباب‌ها و غذاهای خوش طعم و عطر را پیدا خواهید کرد اما پیشنهاد می‌کنم سینی ملوکانه و دوغ ملوک پسندش را از دست ندهید.

آدرس: رشت، بلوار منظریه،هتل بزرگ کادوس

تلفن: ۰۱۳۳۳۳۳۴۲۵۱

رستوران شورکولی رشت

اگر از هر کسی در رشت سراغ یک رستوران با حال و هوای قدیمی و نوستالژیک و غذاهای محلی خوشمزه را بگیرید، بدون شک رستوران شورکولی از گزینه‌های اول است.

در این رستوران انواغ غذای محلی از باقالاقاتوق و میرزاقاسمی،ترش واش، اناربیج تا کته کباب و گمج کباب و کباب ترش آن هم با طعمی به یاد ماندنی را می‌توانید بچشید.

آدرس: رشت، بلوارگلسار، ابتدای بلوار توحید

تلفن: ۰۱۳۳۲۱۲۱۷۴۹

دیزی سنگی دوران رشت

اگر دلتان برای یک دیزی سنگی لذیذ و خوشمزه لک زده، دیزی سنگی دوران رشت را حتما امتحان کنید.

آدرس: دیزی سنگی دوران در میدان جهاد، ابتدای رشتیان، جنب پیتزا حاتم قرار گرفته است.

تلفن: ۰۱۳۳۲۰۳۵

رستوران رازقی رشت

در رستوران رازقی می‌توانید انواع غذاهای محلی گیلان و همچنین غذاهای فرنگی را با بهترین طعم و کیفیت تست کنید.

آدرس: رشت، گلسار، بلوار سمیه، نبش خیابان ۱۲۳

تلفن: ۰۱۳۷۷۲۳۳۲۲

رستوران چلو شیش

رومیزی های پارچه‌ای با طرح چهارخانه، ظروف مسی قدیمی، دکوراسیون داخلی رستوران چلوشیش همه طوری طراحی شده‌اند که حس نوستالژیک را به شما القا کند و همان حسی را به شما بدهد که زمان خوردن غذا سر سفره خودتان دارید.

آدرس: رشت ، میدان توشیبا ، خیابان کنار هتل پامچال به طرف بیمارستان حشمت ، روبه روی بنفشه ۳

تلفن تماس و رزرو: ۰۱۳۳۳۶۱۰۱۲۰

عطر کباب در دکه‌های کنار خیابان رشت

دکه-کباب-رشت

اگر از طرفداران غذاهای خیابانی هستید، پیشنهاد می‌کنم رد عطر گوشت، دل و جگر و دوش کبابی را بگیرید و به سمت گاری کبابی‌های خیابانی میدان شهرداری رشت بروید و یکی از لذیذترین غذاهای خیابانی عمرتان را بچشید.

رستوران خونه باغ یارماشالله

خونه-باغ-یارماشالله
خونه باغ یارماشالله

لذت بردن از طعم غذاهای سنتی ایرانی، انواع کباب و ماهی تازه طبخ شده و همچنین غذاهای خوشمزه سنتی گیلان در فضایی نوستالژیک، تجربه‌ای است که در رستوران زیبای یار ماشالله بندر انزلی نصیب شما می‌شود.

آدرس: استان گیلان، بندرانزلی، غازیان، آتش نشانی، خیابان سنایی

تلفن: ۰۱۳۴۴۴۴۲۳۲۱

رستوران حاج مرتضی انزلی

رستوران حاج مرتضی یکی از معروف‌ترین رستوران‌های بندرانزلی از نظر کیفیت و تنوع غذایی است.

آدرس: این رستوران مابین میدان معراج و میدان مالای بندر انزلی واقع شده است.

تلفن: ۰۱۳۴۴۴۴۴۴۱۰

کافه رستوران بین‌المللی گرند شف

این رستوران که در طبقه دوم آکواریوم فانتستیک انزلی قرار دارد، به لوکس ترین رستوران انزلی مشهور است.

آدرس: گرندشف در بلوار شهید فاتحی، طبقه دوم آکواریوم فانتستیک قرار دارد.

تلفن: ۰۱۳۳۴۴۳۸۵۹۷

رستوران سرچشمه رودبار

سرچشمه-رودبار
سرچشمه رودبار

یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های گیلان، رستوران سرچشمه است که در جاده منجیل قرار دارد. در رستوران سرچشمه می‌توانید انواع غذاهای سنتی گیلان و معروف‌ترین غذای محلی رودبار یعنی شامی رودباری خوشمزه را بچشید.

در این رستوران پرمشتری و شلوغ، انواع کباب، غذاهای شمالی مثل میرزا قاسمی و باقالاقاتوق، فسنجان و ماهی تازه همراه با مخلفات مخصوص گیلانی سرو می‌شود.

آدرس: کیلومتر ۴ جاده رودبار به منجیل

تلفن: ۰۱۳۳۴۶۲۴۰۱۶

راینو لاهیجان

رستوران-راینو-لاهیجان
راینو-لاهیجان

راینو با دکوراسیونی خاص و جوان پسندانه و طعم‌های خاص و دیزاین و سرو تخصصی غذاها، به یکی از رستوران‌های پرمشتری لاهیجان تبدیل شده.

آدرس: این رستوران در بلوار امام رضا روبه روی استخر لاهیجان قرار دارد.

تلفن: ۰۹۱۱۳۴۵۴۰۱۵

خانه کنتاکی لاهیجان

این فست فود با منویی مفصل از انواع سوخاری، پیتزا، برگر، ساندویچ، پاستا و لازانیا، سالاد و پیش غذا از مهمانان‌اش پذیرایی می‌کند.

آدرس: خانه کنتاکی روبه‌روی استخر لاهیجان قرار گرفته.

تلفن: ۰۱۳۴۲۴۲۵۵۰۲

رستوران زیبا

خوردن غذاهای خوش عطر و طعم گیلانی در فضایی خاطره‌انگیز که بر دیوارهایش، عکس‌های قدیمی و سیاه سفید از گیلان قدیم خودنمایی می‌کنند، لذتی است که در رستوران زیبا نصیبتان می‌شود.

آدرس: این رستوران هم در بلوار امام رضا و روبه روی استخر اندکی جلوتر از خانه کنتاکی قرار دارد.

رستوران سارونی

رستوران-سارونی
رستوران-سارونی

سارونی را می‌توان یکی از کافه فست فود رستوران‌های محبوب و پرطرفدار لاهیجان دانست. سارونی با منوی متنوع‌اش به همه‌ی سلیقه‌های غذایی فکر کرده و با انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، فست فود و دسرهای خوشمزه آماده پذیرایی از شماست.

آدرس: سارونی در لاهیجان، بالاتر از سه راه رودبنه، جاده داخل، روبروی پمپ بنزین نصرالله زاد قرار دارد.

تلفن: ۰۹۱۹۹۱۹۵۴۷۴

رستوران دو سیب

رستوران دو سیب یکی از رستوران‌های خوشنام و معروف و البته شلوغ لاهیجان است که اجرا ی موسیقی زنده هم دارد.

آدرس: دوسیب در لاهیجان، کمربندی رشت-لاهیجان، بعد از میدان ابریشم قرار دارد.

تلفن: ۰۱۳۴۲۲۴۶۶۶۸

رستوران ضیافت لنگرود

رستوران ضیافت با فضا و دکوراسیونی مدرن و منویی متنوع شامل انواع غذاهای ایرانی و همچنین غذاهای سنتی گیلان آماده پذیرایی از شماست.

آدرس: لنگرود، میدان معلم، ابتدای جاده لیلاکوه

تلفن: ۰۱۳۴۲۵۲۷۴۴۶

رستوران مجید کومله

رستوران مجید یکی از رستوران های معروف گیلان است که در شهر کومله لنگرود قرار دارد.

رستوران خاور خانم سرولات چابکسر

خاورخانم-رستوران
خاور خانم

در این رستوران خوشمزه‌ترین مرغ شکم ‌پر زندگی‌تان را با منظره‌ای بی‌نظیر از کوه‌های سرسبز اطراف میل خواهید کرد.

غیر از مرغ شکم پر، کباب ترش و باقالاقاتوق و میرزا قاسمی گیلانی این رستوران هم طعم اصیل و محلی بی‌نظیری دارد که باید حتما تست کنید.

آدرس: این رستوران در ۲۲ کیلومتری رامسر و در فاصله ۳۰ کیلومتری چابکسر گیلان و در روستای سرولات قرار دارد.

درست روبه‌روی رستوران خاورخانم، به رستوران دیگری برمی‌خورید که طعم غذاهای محلی‌اش تا همیشه یادتان خواهد ماند. در این رستوران سه طبقه، منظره‌ای بکر و زیبا از طبیعت سرولات پیش چشمان شما نقش می‌بندد.

آدرس: این رستوران در ۲۲ کیلومتری رامسر و در فاصله ۳۰ کیلومتری چابکسر گیلان و در روستای سرولات قرار دارد.

تلفن: ۰۳۱۴۲۶۶۰۰۰۱

رستوران شکم پر ماسال

رستوران-شکمپر
رستوران شکم پر

رستوران شکم پر در ماسال جایی که از مزه برایتان خاطره می‌سازد با انواع کباب، کباب ترش، ماهی شکم‌پر، فسنجان و انواع غذاهای محلی و مخلفات خوشمزه گیلانی منتظر پذیرایی از شماست.

آدرس: ماسال-کیلومتر۳ جاده شاندرمن

تلفن: ۰۹۱۱۶۹۷۴۴۴۳ – ۰۱۳۴۳۶۶۰۰۲۱

رستوران یادگار پدر

تجربه غذا خوردن در خانه‌ای سنتی و درون ظرف‌های زیبای سفالی حس و حال عجیبی به شما می‌بخشد. در رستوران یادگار پدر ماسال انواع غذاهای سنتی ایرانی ، غذاهای محلی گیلان و غذاهای فرنگی هم سرو می‌شود

آدرس: این رستوران در شاندرمن ماسال، جنوب شرقی مسجد جامع قرار دارد.

رستوران هاراشید

رستوران-هاراشید
هاراشید

در این رستوران انواع غذاهای سنتی و ایرانی، در فضایی باز با ویویی زیبا در آلاچیق‌های چوبی سرو می‌شود.

بعد از خوردن یک پرس غذای لذیذ و خوشمزه هم می‌توانید خودتان را به یک لیوان چای تازه دم یا دمنوش وقلیان دعوت کنید.

رستوران هتل فردین معصومی

در مسیر رسیدن به اولسبلنگاه ماسال، رستوران و هتل فردین معصومی سر راه شما قرار می‌گیرد. این رستوران با منظره زیبا و غذاهای خوش طعم و عطر منتظر شماست.

سخن آخر

سفر به شمال محبوب‌ترین مسیر مسافرتی برای ایرانیان به خصوص در فصل تابستان است.

رسیدن به ساحل دریا و مناظر سرسبز جنگلی کرانه دریای خزر شوق سفر را در دل ایرانیان زنده می‌کند.

در این نوشته برای بالابردن کیفیت سفر،  راهنمای سفر به شمال شامل جاذبه‌های گردشگری از گلستان تا گیلان همراه با مسیر رسیدن به شمال معرفی شد.

بهترین زمان سفر به شمال چه وقت است؟

شمال در هر فصل زیبایی‌های خاص خودش را دارد و بهترین زمان سفر به شمال از نظر هر کس، بسته به علایق و هدفی که از آن سفر دارد، می‌تواند متفاوت باشد.

توریستی‌ترین شهر شمال کجاست؟

رامسر با داشتن طبیعت سرسبز و امکانات تفریحی متنوع مثل تله کابین و شهربازی رامسر و ساحل زیبا یکی از توریستی‌ترین شهرهای مازندران است.

شمال کجا بمانیم؟

در حال حاضر در تمامی شهرهای شمالی انواع اقامتگاه‌ از ویلا تا خانه روستایی و بومگردی به صورت روزانه اجاره داده می‌شود. اجاره ویلا شمال یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای اقامت در شمال است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

6 دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید