رفتینگ-چیست

رفتینگ، نبردی تن به تن با امواج خروشان

رفتینگ چیست؟

رفتینگ چیست؟

رفتینگ یک ورزش هیجانی و نبردی تن به تن با امواج خروشان است.

خودتان را برای این ورزش مهیج و آدرنالین بالا آماده کنید.

همگی سوار قایق می‌شوید، ابتدا از آرامش رودخانه و تماشای مناظر بکر لذت می‌برید اما طولی نمی‌کشد که رودخانه آرام و مهربان جای خود را به امواج خروشان می‌دهد.

حالا درست وسط امواج خروشان رودخانه هستید و صدای جیغ هم‌گروهی‌ها در صدای امواج رودخانه گم می‌شود.

با هدایت راهنما همگی با هیجان به پارو زدن ادامه می‌دهید و قایق رقص کنان روی امواج خروشان حرکت می‌کند و تکان‌های شدید قایق آدرنالین عجیبی در خونتان ترشح می‌کند.

گاهی پارو می زنید و گاهی با جریان پر شدت آب همراه می شوید و جوشش جریان آب را کاملا حس می کنید.

البته در طول مسیر علاوه بر هیجان بالا، مناظر و چشم‌اندازهای زیبایی می‌بینید که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

درباره دریاچه های حوالی تهران در مجله جاجیگا بخوانید.

رفتینگ چیست؟

رفتینگ-چیست
رفتینگ

کلمه رفتینگ از واژه رفت(raft) یعنی کلک ( قایق‌های تخته‌ای) که برای جابه‌جایی افراد در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، گرفته شده است.

در واقع رفتینگ یک مدل قایق‌رانی در رودخانه‌های خروشان و یک ورزش ماجراجویانه و جذاب است که حدود دو تا سه ساعت مهیج را برایتان می‌سازد.

در رفتینگ چند نفر سوار یک قایق بادی بزرگ می‌شوید و هماهنگ باهم و در یک جهت با هدایت یک سرپرست و راهنما، پارو می‌زنید البته گاهی هم بدون پارو زدن و فقط توسط جریان آب قایق هدایت می‌شوید.

ابتدا مسیر رودخانه آرام است اما با اندکی پیش‌روی در رودخانه شدت امواج بیشتر می‌شود و با کمک پارو به جنگ تن‌ به تن با امواج خروشان می‌روید و این همان‌جایی است که ضربان قلبتان بالا می‌رود و حس ترس و ذوقتان در هم آمیخته و با جیغ بنفش تخلیه می‌شود.

امروزه رفتینگ به یکی از تفریحات هیجان‌انگیز مردم تبدیل شده و در ایران هم رودخانه‌های مواج زیادی برای این ورزش پرشور و نشاط وجود دارند که از 1 تا 6 از کم‌خطر به پرخطر درجه‌بندی می‌شوند.

درجه سختی 1 :  مسیر رودخانه هموار است، آب به طور معمول و منظم جریان دارد و امواج نیز منظم است.

درجه سختی 2 :  مسیر رودخانه باز است؛ اما امواج به طور نامنظم در آن جریان دارند.

درجه سختی 3 : مناسب قایقران‌ها و طبیعت‌گردهای حرفه‌ای است.

از درجه سختی ۴ به بعد فقط برای قهرمان‌های قایقرانی در رودخانه‌های وحشی، قایق‌ران‌های حرفه‌ای و ماجراجوهای نترس مناسب است و به افراد معمولی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

آیا رفتینگ به مهارت خاصی نیاز دارد؟

رفتینگ چیست؟
رفتینگ چیست؟

خیر؛ رفتینگ به عنوان یک ورزش حرفه‌ای تلقی نمی‌شود و برای رفتینگ به مهارت و یا گذراندن دوره‌ خاصی نیاز نیست.

حتی نیاز نیست شنای حرفه‌ای بلد باشید و یا لباس خاصی بپوشید، فقط لباسی که راحت باشد و در برابر نور آفتاب از شما محافظت کند کافی است.

ولی حتما به یک راهنما و راه بلد نیاز دارید که در طی مسیر درباره جهت حرکت تصمیم‌گیری کند، تا طوری حرکت کنید که علاوه بر تامین هیجان مورد انتظار، امن‌ترین مسیر حرکت باشد.

همچنین راهنما یا سرپرست نحوه پارو زدن، چگونگی مواجهه با امواج و طریقه شنا و خوابیدن روی آب را به شما آموزش می‌دهد.

بهترین رودخانه‌های مناسب رفتینگ در ایران

رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری

رفتینگ چیست؟
رفتینگ

ارمند یکی از رودخانه‌های مهم استان چهارمحال و بختیاری که داشتن شرایط مناسب برای ورزش‌های آبی مهیج در کنار طبیعت بی‌نظیر، آبشار و جنگل‌های بلوط اطرافش، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی این استان تبدیل کرده است.

این رودخانه پرآب و خروشان که همچون شاهرگی حیاتی باعث طراوت و شادابی این منطقه شده، از سال 1385 برای رفتینگ و قایقرانی مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفته است.

مسیر زیبای رفتینگ این رودخانه حدود 20 کیلومتر است و از کنار روستاهای بسیاری می‌گذرد و گذر از آن حدود 4 تا 5 ساعت زمان می‌برد.

همچنین علاوه‌بر تجربه‌ یک قایق‌سواری هیجانی، در صورتی که شنا بلد باشید نقاطی برای شیرجه زدن مشخص شده‌اند که می‌توانید تجربه یک سقوط آزاد وسط آب‌های خنک را داشته باشید.

درجه سختی این رودخانه برای رفتینگ از لحاظ شدت موج بین 2 تا 4 است و عموم مردم به همراه یک راهنما می‌توانند از این ورزش هیجان‌انگیز در این رودخانه لذت ببرند.

بهترین زمان رفتینگ در این رودخانه فصل بهار و تابستان است که در بهار رودخانه در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد و در گرمای طاقت‌فرسای تابستان هم لذت رفتینگ و آب‌بازی چند برابر می‌شود.

برای دسترسی به رودخانه ارمند هم می‌توانید به شهرستان لردگان در استان چهارمحال بختیاری بروید و یا از اصفهان به سمت مبارکه حرکت کنید و با عبور از چند شهر در نهایت در روستای دره یاس به رودخانه ارمند برسید.

بعد از یک تفریح حسابی و روز پرهیجان نوبت استراحت است، با اجاره ویلا در چهارمحال و بختیاری همه چیز برای یک استراحت مرغوب فراهم است.

رودخانه زاینده‌ رود در شهر سامان چهارمحال و بختیاری

زاینده رود 3 1 رفتینگ چیست؟

شاید با شنیدن نام رفتینگ زاینده رود تصور سفر به اصفهان را داشته باشید اما رودخانه زاینده رود از شهر کوهرنگ استان چهار محال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد.

برای یک رفتینگ پرهیجان و خاطره‌انگیز در رودخانه زاینده رود هم باید به شهر سامان در چهارمحال و بختیاری بروید.

زاینده رود خروشان با فراز و فرودهایش شما را به یک ماجراجویی پرهیجان در بین موج‌هایش فرا می‌خواند.

برای رفتینگ در زاینده رود سه مسیر مختلف وجود دارد که کوتاه‌ترین آن 3 کیلومتر است و حدود 30 دقیقه طول می‌کشد.

درجه سختی رودخانه زاینده رود برای رفتینگ بین 2 تا 3 و برای عموم مردم مناسب است.

اگر دوست دارید رودخانه پرآب‌تر باشد و هیجان بیشتری را تجربه کنید، فصل بهار را برای رفتن به این رودخانه انتخاب کنید و اگر هم دلتان برای یک خنکی لذت‌بخش در دل گرما لک زده، در تابستان به این رودخانه بروید.

رودخانه هراز در مازندران

ac image AW1590056349Me 1 رفتینگ چیست؟

اگر ساکن پایتختید و دنبال یک جایی نزدیک به تهران می‌گردید که طعم هیجان واقعی رفتینگ را حس کنید، رودخانه هراز مازندران در انتظار شماست.

رودخانه هراز یکی از رودخانه‌های دائمی مازندران، در شهرستان آمل است که از دره لار در جنوب کوه دماوند سرچشمه می‌گیرد و به دریای خزر می‌ریزد.

درجه سختی این رودخانه برای رفتینگ حدود 2 تا 3 است، البته بخش‌هایی از این رودخانه امواج بیشتری دارند و برای عموم مردم توصیه نمی‌شود و بیشتر مناسب قهرمانان رفتینگ و ورزشکاران حرفه‌ایست.

بهترین زمان برای رفتن به رودخانه هراز بهار و تابستان است که هوا در بهترین حالت خود قرار دارد و می‌توانید به جاذبه‌های طبیعی دیگر مثل چشمه آب معدنی لاریجان در جوار این رودخانه هم سر بزنید.

برای اقامت در این سفر مهیج هم نگران نباشید، کافی است به سایت جاجیگا بروید و با اجاره ویلا و سوئیت در آمل و یا شهرهای دیگر استان زیبای مازندران خاطرات ماندگاری خلق کنید.

رودخانه سفیدرود در گیلان

ورزش رفتینگ
رفتینگ گیلان

رودخانه سفیدرود دومین رودخانه بلند ایران و یکی از پرجوش و خروش‌ترین آنهاست و قشنگ‌ترین و بکرترین مسیر رفتینگ ایران را دارد.

حین رفتینگ در این رودخانه از میان کوه‌هاو دشت‌ها گذر خواهید کرد و غرق تماشای روستاهای اطراف و مزارع سرسبزش می‌شوید.

همچنین در این مسیر سرو سه هزار ساله هرزویل و سد منجیل را هم ملاقات می‌کنید.

درجه سختی امواج رودخانه سفیدرود بین 2 تا 3 است و آن را برای یک رفتینگ و کایاک سواری خاص و هیجانی مناسب می‌کند.

این رودخانه در فصل بهار پر آب‌ترین زمان خود را تجربه می‌کند.

رودخانه سفید رود،  موازی با جاده قزوین به رشت قرار گرفته و بعد از سد سفیدرود تا نزدیک شهرستان رستم آباد که به روستای گنجه معروف است، جاری است.

برای اقامت در گیلان هم می‌توانید سراغ کلبه چوبی، خانه روستایی، اقامتگاه بوم گردی گیلان و یا ویلا و سوئیت در گیلان بروید و یک سفر رویایی را تجربه کنید.

رودخانه سیروان در کردستان

رفتینگ چیست؟
رفتینگ سیروان

رود سیروان یکی از طولانی‌ترین رودهای کردستان است که در قسمت غرب و شمال غربی اورامانات جریان دارد و بعد از پیچ وتاب فراوان و پیوستن به رودخانه دیاله در عراق سرانجام به رود بزرگ دجله ختم می‌شود.

مسیر رفتینگ این رود، یکی از پرپیچ و تاب‌ترین و طولانی‌ترین مسیرهای رفتینگ ایران است که با درجه سختی 3 تا 5 برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای مناسب است.

آب‌وهوای کوهستانی این منطقه، رودخانه سیروان را به زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری تبدیل کرده و در کنار رفتینگ، انواع پرندگان و ماهیان مختلف را هم در این رود می‌توانید ببینید.

درباره سفر به کردستان، از افسون زریوار تا خرید در بازارهای بانه در مجله جاجیگا بخوانید.

رودخانه سزار در لرستان

رفتینگ

رودخانه سزار که شاخه اصلی رود دز به شمار می‌رود و گاهی به آن «آب دز» هم می‌گویند از مناطق کوهستانی الیگودرز سرچشمه می‌گیرد.

رودخانه سزاربه‌طور کلی کم عرض است و شاید بین رودخانه‌های مناسب رفتینگ، کمتر شناخته شده‌ باشد، اما امواج و جریان خروشانش آن را به جایی مناسب برای یک رفتیگ مهیج تبدیل کرده است.

درجه سختی امواج این رودخانه بین 2 تا 4 است و برای رفتینگ و کایاک سواری ورزشکاران مبتدی و هم حرفه‌ای مناسب است.

در حین رفتینگ در رودخانه سزار، علاوه بر تجربه پرش‌های هیجان‌انگیز و تخلیه انرژی، رودخانه نوردی و جیغ بنفش، از تماشای دشت‌های سرسبز و مناطق کوهستانی اطراف هم غرق لذت خواهید شد و یکی از بهترین خاطراتتان رقم می‌خورد.

بهترین زمان سفر به لرستان و تجربه این رفتینگ هیجانی، به دلیل کوهستانی بودن این منطقه، شش ماه اول سال است.

رودخانه کرج در البرز

رفتینگ چیست؟
رفتینگ کرج

بهترین و نزدیک‌ترین رفتینگ برای پایتخت نشینان رفتینگ رودخانه کرج در مسیر جاده چالوس است.

رودخانه کرج با آب‌های زلال و خنک از کوه‌های جنوبی البرز سرچشمه می‌گیرد و بعد از طی کردن حدود ۷۵ کیلومتر مسیر، در نهایت به دریاچه نمک در قم می‌ریزد.

رفتینگ در رودخانه کرج، تماشای طبیعت زیبای مسیر جاده چالوس و روستاهای اطرافش را به شما هدیه می‌دهد که یادآور زیبایی‌های طبیعت شمال است.

درجه سختی این رودخانه برای رفتینگ از لحاظ شدت موج بین 2 تا 4 است و عموم مردم به همراه یک راهنما می‌توانند از این ورزش هیجان‌انگیز در این رودخانه لذت ببرند.

وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای رفتینگ

تجهیزات قایقرانی شامل قایق، پارو، جلیقه نجات، کلاه ایمنی و طناب نجات که توسط راهنما یا لیدر رفتینگ تهیه می‌شود.

اما وسایل شخصی که لازم است با خودتان به همراه داشته باشید شامل موارد زیر است :

لباس مخصوص شنا و لباسی که از شما در برابر نور آفتاب محافظت کند

صندل‌ یا چکمه‌های ضد آب

کلاه‌های لبه دار و عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب برای محافظت از نور خورشید

نکات آموزشی وکاربردی در رفتینگ

در طول مدت رفتینگ به هیچ عنوان کلاه ایمنی خود را از سر برندارید.

برای رفتینگ نیاز نیست شنای حرفه‌ای بلد باشید و در صورت افتادن در آب جلیقه نجات از شما محافظت می‌کند به شرط اینکه در ابتدا آن را محکم ببندید تا در برخورد با امواج خروشان از تن خارج نشود.

در انتخاب لباس دقت کنید، لباس‌های راحت بپوشید و از انتخاب لباس‌های دست و پا گیر خودداری کنید تا هنگام پارو زدن مشکلی برایتان پیش نیاید.

حین رفتینگ پاروی خود را ول نکنید و برای پارو زدن، یکی رو به جلو و یکی رو به عقب پارو بزنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید