پاسارگاد-روز-کوروش

7 آبان روز کوروش بزرگ

بازدید از پاسارگاد و بزرگداشت کوروش کبیر

بازدید از پاسارگاد و مقبره کوروش کبیر یکی از مسیرهای سفر به شیراز در روز هفتم آبان ماه به مناسبت روز بزرگداشت پادشاه هخامنشی، روز کوروش کبیر است.

در این روز ایرانیان علاقه مند به تاریخ و تمدن ایران باستان به سمت مجموعه تاریخی پاسارگاد شیراز برای ادای احترام به کوروش کبیر پادشاه دادگر و خردمند هخامنشی رهسپار می‌شوند.

روز کوروش بزرگ چه روزی است؟

روز-کوروش-کبیر-پاسارگاد
سفر به پاسارگاد روز کوروش بزرگ

7 آبان در تقویم غیر رسمی ایران روز ورود کوروش کبیر به دولت‌شهر  فتح شده بابل بدون جنگ و مقاومت مردم بابل و در پی آن آزادی یهودیان اسیر است.

این روز به نام روز کوروش کبیر نامگذاری شده و در سال‌های اخیر جمعی از ایرانیان علاقه‌مند به تاریخ و تمدن باستانی و کوروش هخامنشی از شهرهای دور و نزدیک برای گرامیداشت پادشاه خوشنام،آزاداندیش  و دادگر ایرانی به آرامگاه کوروش در پاسارگاد می‌روند.

درباره سفر پاییزی به شیراز در مجله جاجیگا بخوانید.

کوروش کبیر کیست؟

کوروش-کبیر
کوروش کبیر

کوروش دوم، کوروش بزرگ یا کوروش کبیر نخستین پادشاه هخامنشی است که در مدت 30 سال حکمرانی، مرزهای ایران را تا بخش‌های وسیعی از غرب آسیا گسترش داد و امپراتوری عظیم ایران را به وجود آورد.

در استوانه کوروش موسوم به منشور کوروش وی اینگونه معرفی می‌شود: «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نواده کوروش، شاه بزرگ انشان، نواده چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است»

در بهار سال ۵۳۹ پیش از میلاد، کوروش قصد تسخیر بابل را کرد و به گواهی اسناد تاریخی فتح بابل بدون جنگ و مقاومت اتفاق افتاد و توسط یکی از فرماندهان کوروش به‌نام گئوبروه انجام شد.

تصرف بابل منجر به گستردگی امپراتوری بزرگ ایران تا غرب آسیا و امکان بازگشت یهودیان تبعیدی به میهن‌شان در اسرائیل شد.

کوروش همچنین دستور داد که پرستش‌گاه اورشلیم را بازسازی کنند و ظروف و اشیای طلایی و نقره‌ای را که شاه بابل، از اورشلیم ربوده بود، به یهودیان برگردانند. استوانهٔ کوروش هم پس از تصرف بابل، نوشته شد.

هفده روز پس از سقوط بابل، یعنی روز هفتم آبان سال ۵۳۹ پیش از میلاد، کوروش وارد بابل شد و به همین مناسبت این روز، روز کوروش نامگذاری شده است.

درباره باغ‎ های اصیل ایرانی در شیراز در جاجیگا بخوانید.

منشور کوروش

منشور-کوروش
منشور کوروش

فرمان کوروش کبیر که روی یک استوانه سفالی، به خط میخی و به زبان اکدی (بابلی) نوشته شده است، در سال ۱۸۷۸ در جریان حفاری‌های محل تمدن بابل، کشف شد.

در این فرمان، کوروش، شیوه رفتار انسانی با ساکنان سرزمین بابل را برای فاتحان ایرانی شرح داده است.

این سند به‌عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته شده و در سال ۱۹۷۱، سازمان ملل متحد ترجمه متن آن را به تمام زبان‌های رسمی به چاپ رساند و در کشورهای مختلف در دسترس دفاتر این سازمان قرار داد.

در سفر به اصفهان شهر معماری و تاریخ پادشاهان صفوی با جاجیگا همسفر شوید.

چرا کوروش بزرگ محبوب است؟

کوروش کبیر در تاریخ به عنوان پادشاهی با صفات اخلاقی آزاداندیش و دادگر مشهور است.

این پادشاه پیروز به هر سرزمینی که به عنوان  فاتح وارد می‌شد، با پرستشگاه‌های ادیان مختلف با احترام برخورد می‌کرد و حتی اقدام به بازسازی معابد هم می‌کرد.

کوروش از هر‌گونه تبعیض عقیدتی نسبت به پيروان اديان سراسر امپراتوری ایران خودداری می‌کرد و مظهر خردمندی و شرافت بوده است.

کوروش بر سه امپراتوری ماد، لیدیا و بابل پیروز شد اما فرمانروایان آن‌ها یعنی آستیاگ، کرزوس و نبونعید را نکشت، بلکه به تبعید فرستاد و زندگی خوبی برایشان فراهم ساخت، رفتاری که در تاریخ باستان بی سابقه بوده است.

به گفته‌ هرودوت:

«کوروش دلیرترین و پرهوادارترین مرد جوان در پارس بود. او فریب زندگی پرزرق و برق را ‌نخورد و بر ارزش زندگی شرافتمندانه آگاه بود.»

پاسارگاد شیراز کجاست؟

پاسارگاد-شیراز
پاسارگاد کجاست؟
روز کوروش کبیر 7 آبان

در مسیر گردش در ییلاقات شیراز  با جاجیگا همراه شوید.

پاسارگاد از آثار باستانی به جای‌مانده پادشاهی باشکوه هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس و دشت مرغاب قرار دارد.

پاسارگاد مجموعه‌ای شامل آرامگاه کوروش بزرگ، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطهٔ مقدس و تنگه بلاغی است.

مقبره کوروش مهم ترین بنای تاریخی مجموعه پاسارگاد است که با معماری پلکانی، شباهت زیادی به «زیگورات» دارد و در فاصله یک کیلومتری از کاخ‌های دیگر پاسارگاد قرار گرفته و در میان دشت مرغاب جلوه باشکوهی دارد.

مجموعه تاریخی پاسارگاد در مسیر جاده شیراز – اصفهان و در فاصله تقریبی 120 کیلومتری از شهر شیراز، در شمال جاده واقع شده.

در سفر به شیراز با اجاره سوئیت و ویلا در شیراز اقامتی دلچسب را در شهر شعر و غزل و بهارنارنج تجربه خواهید کرد.

برای رسیدن به پاسارگاد از شیراز باید به سمت اصفهان و سعادت شهر پیش بروید. 20 کیلومتر بعد از سعادت‌شهر از جاده فرعی روستای مادر سلیمان و کول شور به پاسارگاد می‌رسید.

سخن آخر

7 آبان ماه روز کوروش بزرگ بسیاری از ایرانیان علاقه مند به کوروش کبیر و تاریخ باشکوه هخامنشی به سمت شیراز و مجموعه پاسارگاد می‌روند.

زیارت مقبره کوروش و ادای احترام نسبت به این پادشاه محبوب تاریخ ایران رسمی است که در هفتم آبان ماه برگزار می‌شود.

در سال‌های اخیر محدودیت‌هایی برای برپایی این رسم و تجمع مردم به مناسبت روز کوروش در مجموعه پاسارگاد ایجاد شده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

22 دیدگاه

  • از مقبره کوروش کبیر مشخص هستش چه آدم بزرگی بوده نه طلا و نه مصالح خاصی این نشانه دانا بودن و بزرگی و انسانیت است.
    هیچکس مث تو زاده نشده

  • شما مگه تاریخ نمیخونید این تعریف و تمجیدا رو مورخان معروف باستان گفتند اگه در شاهنامه( داستانهای افسانه ای) نیست ولی در قرآن( ذالقرنین )هست

  • درود بر کوروش بزرگ.. شاه شاهان شاه عدالت گستر …و درود بر داریوش پادشاه مهر …
    نامتان جاودان حک شده بر پیکر تاریخ بشریت .
    ودرود بر بابک و آرش و اسفندیار و کاوه.. بزرگ مردان تاریخ… ودرود بر آذرمی دخت و آناهیتا زنان نامی ایران زمین .. نامتان جاودان یاد شود به نیکی …
    کوروش بزرگ میفرماید .. هرگاه دیدید ابرهای سیاه از سرزمینی گذر کردند و نباریدند بدانید ستم در آن سرزمین بسیار است …

  • کورش در ادوار گذشته به نامهای دیگر تلفظ میشده و2500ساله تاریخ داره سنگ نوشته داره کتیبه های تاریخی مستند کورش و منشور کورش حکایت از عدالت اوست وتاریخی که میگویند کشت وکشتار کرد اعراب نوشتند تا جنگها وکشتار اولیه مسلمانان عرب بچشم نیاید وبه این طریق 124000هزار پیامبر منطقه خاورمیانه را پاک جلوه دهند وپیامبران دیگر جاهای کره زمین را آسمانی ندانند وفقط ادیان ابراهیمی الهی هستند

  • بسیار زیبا و شیوا مقصود خود را بیان کردید امسال مصادف شد با شهدای شیراز مردم به احترام این عزیزان از دست رفته به مقبره کوروش بزرگ نرفتند و یا شاید کاری کردند که مردم نروند با این حال روزی دگر آنجا خواهیم بود و یادی کنیم از یعقوب لیث که مظلومانه مقبره اش در حال نابودی میباشد و همچنین بابک خرمدین این عزیزان و بقیه مردان نامدار ایران همیشه در یاد و خاطره ها خواهند ماند

  • کوروش نه بزرگ بود ونه دادگر ومنصف.فرمانرواییخونریز وجبار بود که برخرابه های ماد وبابل وپس از قساوت تمام حکومت خودرابنا نهاد در فتح بابل برخلاف ادعای مولف حدود هفتادهزارتن از بابلیان راکشت وپس از تسخیر مردم رابه بردگی گرفت ویهودیان دربند راآزادکرد ومعبد اورشلیم را از غنایم خزانه بابل تعمیرکرد اواگر چهره مثبتی در تاریخ بود شاهنامه حتما نامی از اومی برد.وتازمان کوتای رضاخان وغصب حکومت از قاجاریان کسی کوروش رانمی شناخت ونام هیچ ایرانی کوروش نبود ولی به دستور ارباب انگلیس وآژانس یهود یکباره کوروش وکوروش سازی مد شد تاجایی که امروز اورا نبی خدامینامند پیامبری که بامادر وخواهر خود ازدواج کرد ونسل آریایی پاک رابنیان نهاد😃

    • به جای تعصب کورکورانه برو تاریخ بخون ؛ البته رفرنستو عوض کن , جایی که ازش رفرنس میگیری ایران هم براش معنایی نداره !!!

  • با درود بر کوروش کبیر و رهرووانش
    گفتار نیک، کردار نیک، پندار نیک
    صد افسوس که اینطورام که میگید نیست و کسی از پنج آبان تا ده آبان اجازه ورود وحتی عبور از منطقه پاسارگاد نداره از طرفی می‌بالید به بزرگ مرد ایران زمین از طرف دیگر راهها رو میبندید

  • با درود فراوان
    اگر رفت آمد آزاد باشه و مشگلی برای بازدید کنندگان محترم پیش نیاورند ، بهتر نیست ؟

  • درود بر روان پاک کوروش بزرگ پدر ایران زمین و افتخار ایران و جهان
    نامش جاودان و یادش گرامی و راهش پر رهرو باد
    درود بی پایان بر شرف و غیرتش
    درود و هزاران درود بر این مرد بزرگ تاریخ ایران
    کوروش بزرگ پدر اخلاقی و اقلیمی و باستانی و استوره ای ماست
    درود به شرفش

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید