Abyaneh locals روستای ابیانه؛ خانه‌های خشتی با دیوارهای سرخ رنگ

روستای ابیانه؛ خانه‌های خشتی با دیوارهای سرخ رنگ

روستای ابیانه، روستایی تاریخی و شگفت‌انگیز با معماری خاص و چشم اندازی بی‌نظیر در سفر به کاشان منتظر دیدار شماست.

یکی از بهانه‌های اصلی که شما را به سمت روستای ابیانه می‌کشاند، لباس‌های محلی رنگارنگ و گل گلی مردمان این روستاست که ثبت ملی هم شده و از زیباترین لباس‌های سنتی ایرانی محسوب می‌شود.

در این روستا رنگ‌های تیره و مشکی کمتر به چشم می‌خورد، چون اهالی این روستا همچنان به لباس سنتی خود پایبند هستند و با لباس‌های خوش آب و رنگشان به این روستا روح می‌بخشند.

خانه‌های این روستا روی دامنه‌ی پر شیب رودخانه درست مانند شهر زیبای ماسوله به صورت پلکانی ساخته شده‌اند.

اتاق این خانه‌ها دارای پنجره چوبی و ارسی هستند و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های ابیانه و تنفس بوی خاک صفای دیگری دارد.

از جذابیت‌های روستای ابیانه می‌توان به ظاهر سرخ رنگ خانه‌ها که با خاک سرخ پوشانده شده‌اند اشاره کرد.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

روستای ابیانه کجاست؟

سفر به ابیانه 1 روستای ابیانه؛ خانه‌های خشتی با دیوارهای سرخ رنگ

روستای ابیانه در دامنه کوه کرکس و در ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز و ۷۰ کیلومتری جنوب کاشان در استان اصفهان، همچون نگینی می‌درخشد.

اتوبان خلیج فارس که قم را به اصفهان وصل می‌کند، یکی از بهترین راه‌های دسترسی به ابیانه است.

پس از کاشان وارد خروجی ابیانه شوید و با عبور از روستاهای هنجن، یارند، کمجان، برزه و طره، در نهایت به روستای ابیانه خواهید رسید.

این روستای خاص و دیدنی چند سالی است بین گردشگران داخلی و خارجی طرفداران زیادی پیدا کرده و کوچه پس کوچه‌های جذابش سوژه عکاسان زیادی شده است.

درباره سفر به اصفهان و مقاصد کمتر شناخته شده اصفهان زیبا در مجله جاجیگا بخوانید.

فاصله اصفهان تا روستای ابیانه

فاصله ابیانه تا شهر اصفهان چیزی حدود 107 کیلومتر است که در سفر به اصفهان با چیزی حدود یک ساعت و نیم رانندگی به ابیانه خواهید رسید.

فاصله کاشان تا روستای ابیانه

فاصله ابیانه تا کاشان 88 کیلومتر است.

از مسیر جاده کاشان به اصفهان، خودتان را به جاده‌ نطنز برسانید. بعد از طی مسیر ۲۲ کیلومتری در جاده نطنز، به ابیانه خواهید رسید.

فاصله تهران تا روستای ابیانه

فاصله ابیانه تا تهران حدود 332 کیلومتر است و با چیزی حدود 4 ساعت رانندگی از تهران به ابیانه خواهید رسید.

آب و هوای ابیانه و بهترین زمان سفر به ابیانه

اب و هوای ابیانه
بهترین زمان سفر به ابیانه

ابیانه را می‌توان مقصدی چهارفصل برای سفر دانست چرا که در هر فصل زیبایی‌های منحصر به خودش را دارد، پس انتخاب بهترین زمان سفر به ابیانه به علاقه و قصد شما از سفر برمی‌گردد.

هر بهار روستای ابیانه قشنگ‌ترین قاب خود را به نمایش می‌گذارد و تماشای شکوفه‌های بهاری در کنار دیوارهای سرخ رنگ این روستا حسابی از شما دل می‌برد.

تابستان ابیانه با میوه‌های خوشمزه و ارگانیک این روستا پیوند خورده و عطر و مزه متفاوتی به سفرتان می‌بخشد.

روستای ابیانه در هر پاییز با رنگ‌های جادویی و تصاویر دیدنی شگفت‌زده‌تان می‌کند.

زمستان در ابیانه قشنگ‌ترین قاب طبیعت را در تناقض بین سفیدی برف روی دیوارهای سرخ رنگ ابیانه خواهید دید.

در مسیر سفر سرد زمستانی به شمال ایران با مجله جاجیگا همراه شوید.

معماری خانه های ابیانه

معماری خانه های روستای ابیانه
روستای ابیانه

خانه‌های ابیانه روی دامنه‌ی پر شیب رودخانه و درست مانند ماسوله به صورت پلکانی ساخته شده‌اند.

اتاق خانه‌ها در ابیانه دارای پنجره‌های چوبی و ارسی هستند و اکثرشان ایوان چوبی دارند که درون کوچه‌های تنگ و باریک ابیانه دیدنی است و قدم زدن در این کوچه پس کوچه‌ها و تنفس بوی خاک صفای دیگری دارد.

از جذابیت‌های این روستا می‌توان به ظاهر سرخ رنگ خانه‌ها که با خاک سرخ پوشانده شده‌اند اشاره کرد. جالب است بدانید که خاک سرخ هر چه بیشتر باران بخورد مستحکم‌تر می‌شود.

بافت خانه‌های ابیانه به‌شکل حلزونی طراحی شده است و قدمت آن‌ها به دوره‌های سلجوقی، صفوی و قاجار برمی‌گردد.

درباره سفر به روستای پلکانی اورامانات در مجله جاجیگا بخوانید.

تاریخچه روستای ابیانه

در روستای ابیانه بناهایی را از دوره‌های تاریخی مختلف مثل ساسانیان، سلجوقیان، صفویان و قاجار دیده می‌شود که قدمت طولانی مدت این روستا را به خوبی نشان می دهند.

اقامت در ابیانه

برای گشت و گذار بین این دیوارهای خشتی و لذت بردن از همه زیبایی‌های ابیانه دو گزینه پیش روی شماست.

هم می‌توانید در خود روستا به دور از هیاهوی شهر مهمان مردم مهمان نواز روستای ابیانه شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در ابیانه زندگی در این خانه‌های جذاب را تجربه کنید.

 اجاره ویلا و سوئیت در کاشان هم راه دیگری است که پیش روی شماست و در واقع یک تیر و دو نشان است با اینکارعلاوه بر چرخیدن در کاشان و تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهر می‌توانید به ابیانه هم سفر کنید و از تماشای این نگین سرخ لذت ببرید.

فرهنگ و پوشش مردم ابیانه

یکی از بهانه‌های اصلی که شما را به سمت ابیانه می‌کشاند، لباس‌ های محلی رنگارنگ و گل گلی مردمان این روستاست که ثبت ملی هم شده و از زیباترین لباس‌های محلی ایرانی محسوب می‌شود.

در این روستا رنگ‌های تیره و مشکی کمتر به چشم می‌خورد، چون اهالی این روستا همچنان به لباس سنتی خود پایبند هستند و با لباس‌های خوش آب و رنگشان به این روستا روح می‌بخشند.

در حقیقت زنان روستای ابیانه که به لباس‌های رنگی و چارقدهای سفید گل گلی‌شان معروف‌اند، حتی در مراسم عذاداری هم با لباس سیاه حاضر نمی‌شوند.

لباس محلی زنان ابیانه

پوشش ابیانه
لباس محلی زنان ابیانه

لباس محلی زنان ابیانه شامل پیراهن(پیراهنی یقه گرد و گشاد با تزئینات سوزن دوزی که قدش تا بالای زانو می‌رسد)، شلیته(دامن بلند و پرچین)، یل(کت بلند از جنس ترمه یا پارچه تافته با تزئین و نواردوزی روی آن)، روسری وسربند و جوراب و گیوه است.

چادرشب هم یکی از بخش‌های اصلی این لباس را تشکیل می‌دهد که توسط خود زنان ابیانه با پارچه ابریشمی بافته می‌شود.

جالب است بدانید رنگ چادرشب دختران و زنان این روستا متفاوت است. چادر شب دختران جوان به رنگ زرد و برای زنان به رنگ قرمز است.

لباس محلی مردان ابیانه

پوشش مردم ابیانه
لباس محلی مردان ابیانه

مردان ابیانه پیراهن‌های مختلفی بنا بر گرمی و سردی هوا، برای پوشیدن انتخاب می‌کنند و شلوار سیاه و گشادی به تن می‌کنند.

در پاچه‌های شلوار لباس مردانه ابیانه گلدوزی‌هایی وجود دارد، که نشان دهنده‌ی وضعیت تاهل آن‌هاست. این گلدوزی‌ها، در صورت مجرد بودن به شکل لوزی و در صورت متاهل بودن به صورت خطوط صاف هستند.

جلیقه، قبا، کلاه پشمی و گیوه از دیگر اجزای این لباس مردانه را تشکیل می‌دهند. البته مردان ابیانه شالی که توسط زنان روستا بافته می‌شود را به کمر می‌بندند.

در مسیر سفر به ییلاقات اصفهان با مجله جاجیگا هم سفر شوید.

جاهای دیدنی ابیانه

سفر به ابیانه
جاهای دیدنی ابیانه

گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های ابیانه و تماشای ظاهر روستا و مردمی که دور از زندگی مدرن و پرهیاهو شهری در این روستای آرام روزگار می‌گذرانند، به خودی خود می‌تواند یک روز تمام شما را پایبند ابیانه کند.

درون این روستا مغازه‌های کوچک با ساختار سنتی به چشم می‌خورند که انواع محصولات سنتی مثل خشکبار، کشک، لواشک و صنایع دستی می‌فروشند.

البته در روستای ابیانه چندین بنای باستانی مثل آتشکده‌ی روستا که یادگاری از دوران ساسانیان است و چندین قلعه هم به چشم می‌خورد که بهترین سوژه برای عکاسی هستند.

همچنین دو زیارتگاه‌ هم در ابیانه وجود دارد؛ امامزاده یحیی و امامزاده عیسی که از پسران امام موسی کاظم هستند. ابیانه چندین مسجد هم دارد که مسجد جامع از میان آنها از همه معروف‌تر است.

با قدم زدن در اطراف ابیانه درست درون کوچه‌باغ‌های کاهگلی‌اش، درختان زیادی با شکوفه‌های بهاری سر راهتان سبز می‌شوند که جذابیت آن را چند برابر کرده و حسابی از شما دل می‌برند.

از دیگر جاذبه‌های روستای ابیانه می‌توان به چشمه‌ها، حمام، آب‌انبار، کاروانسراها و اشترخانه‌ها و قبرستان قدیمی روستا اشاره کرد.

سوغات ابیانه

روستای ابیانه
سوغات ابیانه

یکی از سوغات معروف ابیانه لواشک‌های دست‌ساز آن است که با طعم‌های ترش و ملس خود از گردشگران دل می‌برند.

از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه ابیانه باید به لبنیات، گردو، سیب، آلو و آلوچه‌های ترش محلی اشاره کرد.

در روستای ابیانه صنایع دستی مختلف مثل انواع زیورآلات دست ساز، قالی، آویزهای تزیینی و گیوه هم به چشم می‌خورد.

در مسیر روستاگردی اطراف تهران با مجله جاجیگا همراه شوید.

نکات مهم در سفر به ابیانه

ابیانه کجاست
نکات سفر به ابیانه

حین سفر به روستای ابیانه بد نیست نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

از آنجایی که اهالی روستا در ابیانه به زندگی روزمره خود مشغولند، پس برای عکس گرفتن از خانه‌ها و یا مردم بهتر است از آن‌ها اجازه بگیرید.

با خرید سوغاتی از مردم محلی روستا از اقتصاد جامعه محلی حمایت کنید.

روستای ابیانه علی‌رغم رفت و آمدهای زیاد، روستای بسیار تمیزی است، پس شما هم در حفظ این تمیزی کوشا باشید و زباله‌هایتان را، هرچند کوچک در محیط زرندگی مردم روستا رها نکنید.

اگر به دیدن مراسمات خاص در سفر علاقه دارید، مراسم عزاداری نخل گردانی ابیانه را که در ماه محرم برگزار می‌شود، از دست ندهید.

سخن آخر

روستای ابیانه کجاست؟ این روستا در دامنه کوه کرکس  و در ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز و ۷۰ کیلومتری جنوب کاشان در استان اصفهان، همچون نگینی سرخ رنگ می‌درخشد.

سفر به ابیانه و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های باریکش شما را از دنیای مدرن امروزی جدا می‌کند و فرصت تجربه سبک زندگی روستایی را برایتان فراهم می‌کند.

ابیانه کجاست؟

روستای ابیانه در دامنه کوه کرکس و در ۴۰ کیلومتری شمال غرب نطنز و ۷۰ کیلومتری جنوب کاشان در استان اصفهان، همچون نگینی می‌درخشد.

فاصله تهران تا روستای ابیانه چقدر است؟

فاصله ابیانه تا تهران حدود 332 کیلومتر است و با چیزی حدود 4 ساعت رانندگی از تهران به ابیانه خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به ابیانه کدام فصل است؟

ابیانه مقصدی چهارفصل است چرا که در هر فصل زیبایی‌های منحصر به خودش را دارد، پس انتخاب بهترین زمان سفر به ابیانه به علاقه و قصد شما از سفر برمی‌گردد.

لباس محلی ابیانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از بهانه‌های اصلی که شما را به سمت ابیانه می‌کشاند، لباس‌های محلی رنگارنگ و گل گلی مردمان این روستاست که به ثبت ملی هم رسیده است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

1 دیدگاه

  • تشکر بابت مقاله معرفی ابیانه… فقط کاش تعداد اقامتگاه‌های ابیانه در جاجیگا بیشتر بود!

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید