O¹U©O³ O´O§O®Oµ O±O´Oa O¬O§O¬UŒU¯O§ سفر به رشت، شهر شب‌های روشن

سفر به رشت، شهر شب‌های روشن

سفر به رشت، یعنی سفر به شهر شب‌های روشن، باران‌های بی امان نقره‌ای و شهری شاد که در تمام ساعات شبانه روز جریان زندگی را در آن حس می‌کنید.

در مسیر جاده شمال ، بعد از تماشای آسیاب‌های بادی که در منجیل می‌چرخند، کم کم بوی کبابی‌های جاده رشت به مشام می‌رسد. گوشت تازه و دل و جگر آماده بریان شدن در کنار جاده چشمک می‌زنند و نوید سفری سبز و دلچسب و خوشمزه را می‌دهند.

با قدم زدم در رشت، بوی خاک باران خورده و غذاهای محلی خوش‌عطر و طعم شمالی به مشام می‌رسد. می‌توان لابه‌لای بازار محلی و قدیمی رشت چرخید و دنیای دلنشینی از رنگ و عطر و آواز را لمس کرد.

همه‌ این‌ها در کنار لهجه شیرین و دوست داشتنی مردم رشت، سفر به شمال  را به یکی از خاطره‌انگیزترین سفرها برای شما تبدیل می‌کند.

در این مطلب قصد داریم چرخی در نگین رنگارنگ گیلان بزنیم و با اجاره ویلا در رشت سفر و اقامتی دلچسب و خاطره‌انگیز را در کنار خانواده رقم بزنیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی رشت

میدان شهرداری رشت

سفر به رشت
میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری یکی از نمادهای شهر رشت و قلب تپنده آن است که هر مسافری حتما در اولین فرصت خودش را به آنجا می‌رساند. میدانی تاریخی که به دوره پهلوی برمی‌گردد و زمانی نشانه‌ شهرسازی مدرن در شهر رشت به حساب می‌آمده.

ساختمان شهرداری، ساختمان پست و تلگراف، کتابخانه ملی، ساختمان استانداری قدیم، هتل ایران سابق از بناهای تاریخی میدان شهرداری رشت هستند.

البته زیبایی‌های این میدان فقط به همین بناها ختم نمی‌شود؛ استخری با فواره‌های زیبا و گل‌های رنگارنگ اطرافش در وسط میدان، صدای آهنگی که از رادیو پخش می‌شود و فضای میدان را پر می‌کند، صدای دست‌فروش‌ها که از هر طرف به گوش می رسد و شما را به دیدن بساطشان دعوت می‌کنند، همه‌ این‌ها تصویری از فضای صمیمی و آرامش‌بخش رشت به شما می‌دهد.

کبوترهای زیادی در اطراف میدان شهرداری رشت پرسه می‌زنند و بدون هیچ ترسی از آدم‌ها مشغول چیدن دانه از زمین هستند. این کبوترها که به نمادی از این میدان تبدیل شدند، قاب بسیار قشنگی را برای تماشا و عکاسی در اختیارتان قرار می‌دهند.

از میدان شهرداری برای رفتن به مقصد بعدی دو گزینه پیش روی شماست؛ می‌توانید در پیاده راه علم الهدی به پیاده‌روی و تماشای مغازه‌ها بپردازید. یا راهی بازار سنتی خوش عطر و بوی رشت بشوید و چشم‌تان را با رنگ‌ها نوازش دهید و سوغاتی‌های خوشمزه بخرید.

درباره یک سفر ارزان به شمال در مجله جاجیگا بخوانید.

پیاده راه علم الهدی رشت

رشت گردی
پیاده راه علم الهدی رشت

مسیر سنگ فرش شده‌ اطراف میدان شهرداری که انبوهی از مغازه‌های مختلف کوچک و بزرگ و پاساژهای جدید و قدیمی در آن خودنمایی می‌کنند، بهترین انتخاب برای پیاده روی و لذت بردن از سرزندگی و شور شهر در سفر به رشت است.

در پیاده راه علم الهدی رشت، علاوه بر خرید کردن از فروشگاه‌ها، می‌توانید از فضای دلنشین آن که با مجسمه‌ها، گل کاری‌ها، مبلمان شهری و بیشتر از همه با بساط رنگارنگ دست‌فروشی‌ها زیبا شده است، لذت ببرید و عکس یادگاری بگیرید.

اگر هم اهل سینما و دیدن فیلم روی پرده نقره‌ای هستید، حتما به یکی از چند سینمای دور میدان سری بزنید.

بازار سنتی و قدیمی رشت

travel to rasht
بازار سنتی رشت

از سمت شرقی میدان شهرداری رشت که به خیابان امام وارد شوید به یک بازار روباز و خیره کننده می‌رسید. بازاری قدیمی و غرق در رنگ و بوهای خوش که شما را جادو می‌کند و خاطرش تا مدت‌ها در ذهن‌تان باقی می‌ماند.

در این بازار رنگ و عطر میوه‌ و سبزی‌های تازه‌ای که از باغ چیده شده، ترشی‌ها و رب‌های خانگی مختلف، زیتون تازه و پنیرهای محلی، بوی تند ماهی‌های تازه صید شده و آوازهای محلی مغازه‌دارها و دست‌فروش‌ها، باهم در می‌آمیزد و شما را به سمت خودش جذب می‌کند.

یکی از صحنه‌های جذابی که حتما توجه شما را به خودش جلب می‌کند، دیدن دورهمی پیرمردهای گیلانی‌ است که دورهم نشسته‌اند و دومینو بازی می‌کنند.

حالا که در هوای مرطوب و بارانی رشت در حال قدم زدن در بازار جذاب آن هستید، رفتن به رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های کوچک داخل بازار و خوردن یک استکان چای داغ را در سفر به رشت فراموش نکنید. پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه فقط به راسته اصلی بازار اکتفا نکنید و وارد کوچه پس کوچه‌هایش بشوید.

البته هنگام رفتن به این بازار یادتان باشد که حتما دوربین و یا گوشی موبایل خود را برای عکاسی آماده کنید. چون منظره‌ جذاب و رنگارنگ این بازار در کنار بارانی که به آن طراوت و تازگی می‌بخشد، شما را به عکاسی و ثبت این تصاویر بکر وسوسه خواهد کرد.

در مسیر گردش در بازارهای هفتگی گیلان با مجله جاجیگا همراه باشید.

پارک شهر رشت ( باغ محتشم)

رشت
عمارت کلاه فرنگی در باغ محتشم رشت

یکی از جاهایی که در رشت حتما باید به آن سر بزنید، باغ محتشم یا پارک شهر رشت است. این باغ از قدیمی‌ترین پارک‌های رشت محسوب می‌شود و با انبوه درختان کهنسال و سربه‌فلک کشیده و زیبایی چشم نوازش در انتظار شماست.

گوهر رود که از داخل پارک عبور کرده، زیبایی  باغ محتشم را دو چندان می سازد.

قدمت این پارک زیبا در رشت به دوره قاجار برمی‌گردد و در همان زمان یک عمارت تابستانی به نام «عمارت کلاه فرنگی» در مرکز این باغ احداث شده که با معماری زیبا و قدمت تاریخی‌اش از مهم‌ترین دیدنی‌های این باغ به حساب می‌آید.

در طبقه فوقانی این بنا، اتاق هشت گوش بزرگی وجود دارد. از هر سمت این اتاق پنجره‌هایی رو به باغ باز می‌شود و از داخل این اتاق می‌توانید تمام باغ را تماشا کنید.

در این پارک علاوه بر این عمارت تاریخی و زیبا، مجسمه‌های چوبی ساخته شده از درختان خشک باغ، حوض‌های بزرگ و کوچک با آب ‌نما‌ها و فواره‌ها و آلاچیق‌های چوبی وجود دارند که از دیدن آن‌ها لذت می‌برید.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت

سفر به رشت
خانه میرزا کوچک خان جنگلی در رشت

خانه‌های قدیمی و تاریخی، همیشه آدمی را از خود بی‌خود می‌کنند. در واقع این خانه‌ها یکی از بهترین جاهایی است که می‌توان با قدم زدن در آن‌‌ها تاریخ و معماری اصیل ایرانی را تماشا کرد.

یکی از این خانه‌ها خانه میرزا کوچک خان جنگلی؛ سردار جنبش جنگل در گیلان است که در ضلع شرقی خیابان شهرداری، در خیابان استاد سرا رشت قرار گرفته.

این خانه با قدمتی 200 ساله، دو طبقه دارد که هر طبقه شامل چهار اتاق و یک ایوان می‌شود. قدم زدن روی کف چوبی خانه و خواندن شرح اتفاقات آن دوران و تماشای وسایل و ادوات جنگی منسوب به میرزا کوچک خان و یارانش، به منزله سفری لذت‌بخش به قلب تاریخ سیاسی گیلان است.

ضمناً آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی نیز در محله سلیمان داراب رشت قرار دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آن بازدید کنید. البته در کنار آرامگاه میرزا کوچک جنگلی، آرامگاه شیون فومنی؛ شاعر بلند آوازه گیلانی نیز دیده می‌شود.

خانه ابریشمی در رشت

رشت گردی
خانه ابریشمی از خانه‌های قدیمی در رشت

خانه ابریشمی، یکی دیگر از خانه های قدیمی شهر رشت است که در ضلع جنوبی میدان صیغلان رشت و در انتهای کوچه شاعری، غریبانه در انتظار شماست.

خانه ابریشمی از دوران قاجار و سال ۱۳۱۸ هجری قمری به جا مانده است و صاحب اصلی آن حاج اسماعیل حاکمی از اهالی روستای پیربازار و کلانتر رشت بوده است. بعد‌ها حاج میرزا احمد ابریشمی خانه را خرید و اسم این بنای زیبا به خانه ابریشمی تغییر پیدا کرد.

آینه کاری‌ها و گچ‌بری‌های ریز و درشت و رنگارنگ این بنا، حوض کوچک وسط حیاط با درختان قدیمی و سربه فلک کشیده اطراف حوض و سکوت روح‌نواز این خانه، شما را وسوسه می‌کند که وقت بیشتری را در این خانه سپری کنید.

محله ساغری سازان رشت

راهنمای سفر به رشت
محله ساغری سازان رشت

حال و هوا و روح شهر رشت را وقت قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های محله‌های قدیمی آن بهتر می‌توان حس کرد. محله‌هایی که با وجود نشستن غبار تاریخ بر در و دیوارشان باز هم دست شما را می‌گیرند و به سال‌های دور می‌برند.

ساغری‌سازان یکی از همین محله‌های قدیمی است که هنوز از لابه‌لای ساختمان‌های بی روح و بلند آن می‌توان خانه‌هایی با شیروانی سفالی و رنگارنگ و دیوارهای آجری و حیاط‌های پر از درخت میوه پیدا کرد.

قدم زدن در ساغری‌سازان رشت، شما را به حال و هوای فیلم معروف «در دنیای تو ساعت چند است» خواهد برد. اگر شانس با شما یار باشد و باران نم نم هم ببارد همه چیز رویایی‌تر می‌شود.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این محله، کافه‌های قدیمی و کوچک و تاریک آن است که کم و بیش به چشم می‌خورند. در این کافه‌ها پیرمردهایی را می‌بینید که مشغول خوردن چایی و گپ و گفت به زبان شیرین گیلکی هستند. اغلب تلویزیون قدیمی کافه روشن و در حال پخش اخبار یا فوتبال است.

ساغری سازان در گذشته یک محله اعیان نشین بود و خانواده‌های اصیل رشت مثل خاندان سمیعی، بلورچیان و نبی زاده در آن زندگی می‌کردند. همچنین در این محله حمام‌های قدیمی زیادی هم به چشم‌تان می‌خورد که یکی از آن‌ها حمام حاجی با کاشی‌کاری‌های زیبای سردرش است.

در آخر هم پیشنهاد می‌کنم حین گشت و گذار در این محله حتما سری به یخ در بهشتی حاج رجب بزنید و لذت محله‌گردی‌تان در سفر به رشت  را تکمیل کنید.

جاهای دیدنی نزدیک رشت

دریاچه سقالکسار

rasht
دریاچه سقالکسار

آماده باشید که با هم به لوکیشن زیبا و بی‌نظیر فیلم «ماهی و گربه» برویم. دریاچه‌ی زیبای سقالکسار با جنگل‌های بکر اطرافش.

پاک‌ترین دریاچه ایران، دریاچه سقالکسار در 15 کیلومتری جنوب رشت با طبیعت زیبا و دلفریب و منظره‌‌ای رویایی منتظر شماست.

دریاچه سقالکسار یک سد خاکی است که آب آن از ریزش‌های جوی و چشمه‌ساران تامین می‌شود. دریاچه‌ی زیبایی در وسط با جنگلی که آن را در آغوش گرفته تصویری شبیه یک کارت پستال مقابل چشم‌تان به نمایش می‌گذارد. برعکس آنچه در فیلم نشان داده شده نه تنها ترسناک نیست بلکه بسیار آرامش‌بخش و دلفریب است.

در سقالکسار در کنار لذت بردن از طبیعت بکر و پیاده روی، می‌توانید به قایق سواری و عکاسی از طبیعت مشغول شوید. یا از خوردن آش، چایی و بلالی که در حاشیه آن فروخته می‌شود، لذت ببرید.

پارک جنگلی سراوان در رشت

راهنمای سفر به رشت
پارک جنگلی سراوان رشت

در سفر به رشت حتما یکی از روزها را به ساختن یک خاطره خوش در پارک جنگلی سراوان اختصاص دهید. این پارک جنگلی در فاصله 17 کیلومتری شهر رشت در جاده اصلی تهران_رشت قرار گرفته و با داشتن فضای بکر و جنگلی و درختان سر به فلک کشیده و امکانات رفاهی مختلف به یکی از مناطق پرطرفدار تبدیل شده است.

وقتی که وارد پارک جنگلی شوید در ابتدای ورود در سمت چپ خود زمینی را پوشیده از چمن سبز می‌بینید. اما اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که زمین چمن نیست بلکه دریاچه‌ای زیبا و تماشایی است. در این دریاچه می‌توانید سوار قایق شوید و به عمق آرامش و سکوت طبیعت سفر کنید.

اگر دوست دارید جریان آدرنالین را در خون خود حس کنید، حتما سری به بازی پینت بال پارک جنگلی سراوان بزنید و از این بازی هیجان‌انگیز لذت ببرید.

برای آشنایی با دیگر دریاچه های زیبای گیلان با مجله جاجیگا همراه شوید.

موزه میراث روستایی گیلان

رشتگردی
موزه میراث روستایی گیلان در رشت

کمتر کسی است که با دیدن فیلم و سریال‌های شمالی دلش در حال و هوای خانه‌های باصفای روستایی گیر نکند.

اگر همیشه دوست داشتید این خانه‌های روستایی را از نزدیک ببینید و آن فضا را از نزدیک لمس کنید، باید حتما موزه میراث روستایی گیلان را ببینید. این موزه که در نزدیکی پارک جنگلی سراوان قرار گرفته نمونه‌ای کوچک اما واقعی از زندگی روستایی مردم گیلان را در فضایی باز به شما نمایش می‌دهد.

با قدم زدن در این موزه انگار وارد یک روستای قدیمی شده‌اید. می‌توانید وارد خانه‌های سنتی شوید و از پله‌های چوبی آن بالا بروید و از روی تالار(ایوان خانه روستایی) به تماشای اطراف بنشینید. با لباس محلی گیلانی آشنا شوید و حتی آنها را به تن کنید و عکس یادگاری بگیرید.

البته حین قدم زدن در این موزه، در گوشه کنارهای آن بوهای خوشمزه‌ای به مشام‌تان می‌رسد. زنان گیلانی که با لباس‌های شاد و رنگارنگ خود در گوشه گوشه موزه نشستند و طعم جدیدی از نان‌های محلی، کاکا، آش و غذاهای محلی را برای شما به ارمغان می‌آورند.

اقامت در رشت

سفر به شهر رشت
اقامت در اقامتگاه رشت

برای گشت و گذار و لذت بردن از همه زیبایی‌های رشت به زمانی بیشتر از یکی دو روز نیاز دارید و حداقل باید چند روزی را در این شهر سپری کنید.

برای داشتن یک اقامت دلچسب و به یاد ماندنی در رشت گزینه‌های مختلفی مثل اجاره ویلا و سوئیت در رشت، اجاره آپارتمان مبله، اجاره اقامتگاه بوم گردی در رشت و کلبه چوبی پیش روی شماست. با توجه به علاقه و نیازمندی خود می‌توانید هر کدام را برای اقامت انتخاب کنید.

اگر رویای اقامتی دلچسب در رشت را دارید، فاصله شما با رویایتان فقط چند کلیک است. کافی است به سایت جاجیگا مراجعه کنید و با چند کلیک اقامتگاه دلخواه‌تان را رزرو کنید و با خیال راحت راهی این سفر خاطره‌انگیز شوید.

شکم گردی در رشت

سفر به رشت
غذاهای محلی رشت

امکان ندارد که به رشت فکر کنید اما دلتان برای باقلاقاتق و میرزا قاسمی و کباب ترش آن ضعف نرود؛ غذاهایی که با دستان هنرمند زنان گیلانی پخته‌ می‌شوند و طعم بی‌نظیرشان تا مدت‌ها در ذهن‌تان حک می‌شود.

غذا در شهر رشت یک رکن اصلی و حیاتی است و غذاهای رشت آنقدر متنوع و خوش عطر و طعم هستند که شما برای چشیدن همه‌ی آن‌ها در یک بار سفر به رشت وقت کم می‌آورید.

تنوع این غذاها از پوشش گیاهی و جانوری متنوع این سرزمین سرچشمه می‌گیرند و همین باعث شده که یونسکو رشت را به عنوان شهر خلاق غذا انتخاب کند.

جادوی خوشمزگی غذاهای رشت در چاشنی‌هایی است که در آن‌ها استفاده می‌کنند مثل رب انار، سیر و انواع سبزی‌های محلی معطر.

از معروف‌ترین غذاهای رشت می‌توان باقالاقاتوق، میرزاقاسمی، مرغ ترش، اناربیج و ترش تره اشاره کرد که برای آشنایی بیشتر با این غذاها و ترکیبات و طرز پختشان می‌توانید مطلب غذا های محلی گیلان را در مجله جاجیگا مطالعه کنید.

اما در ادامه فهرستی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین رستوران‌های رشت را باهم مرور می‌کنیم.

رستوران شکم الملوک: این رستوران که داخل مجموعه هتل کادوس رشت قرار گرفته، با دکور زیبا و غذاهای لذیذ و خوش طعم و برخورد حرفه‌ای پرسنلش توانسته در دل مردم رشت و مهمانان این شهر جا باز کند.

تلفن تماس و رزرو میز: 01333334251
آدرس: رشت، بلوار منظریه،هتل بزرگ کادوس

رستوران رازقی: یکی از رستوران‌های قدیمی و خوب رشت که حتما باید لذت صرف یک وعده غذایی خوشمزه را در کنار شنیدن صدای دلنشین پیانو در آن تجربه کنید، رستوران رازقی است.

تلفن تماس و رزرو میز: 0137723322
آدرس: رشت، گلسار، بلوار سمیه، نبش خیابان ۱۲۳

رستوران شورکولی: اگر دوست دارید لذت صرف غذاهای محلی گیلان را در یک محیط صمیمانه و نوستالژیک تجربه کنید، حتما به رستوران شورکولی سر بزنید.

این رستوران در واقع خانه‌ای با فضای زیبا و گل‌های رنگارنگ است که روی دیوارهای آن تابلوهایی قدیمی از شهر رشت به چشم می‌خورد.

در این رستوران غذاها در ظروف چینی و سفالی قشنگ سرو می‌شوند و همه این‌ها باعث می‌شود خاطره آن تا مدت‌ها در ذهنتان باقی بماند.

تلفن تماس و رزرو: 01332121749
آدرس: رشت، بلوارگلسار، ابتدای بلوار توحید

رستوران چلو شیش: رومیزی های پارچه‌ای با طرح چهارخانه، ظروف مسی قدیمی، دکوراسیون داخلی رستوران همه طوری طراحی شده‌اند که حس نوستالژیک را به شما القا کند و همان حسی را به شما بدهد که زمان خوردن غذا سر سفره خودتان دارید.

تلفن تماس و رزرو: 01333610120
آدرس: رشت، میدان توشیبا ، خیابان کنار هتل پامچال به طرف بیمارستان حشمت ، روبه روی بنفشه 3

همچنین اگر طرفدار خوردن غذاهای خیابانی هستید، به هیچ وجه یکی از لذیذترین کباب های ایرانی، کباب  و دل و جگر دکه‌دارهای کنار خیابان‌های رشت که عطرش شما را مست می‌کند، از دست ندهید.

سوغاتی و صنایع دستی رشت

رشت گردی و سوغاتی هایش
رشته خوشکار، سوغاتی معروف رشت

رشت شهر سوغاتی‌های خوشمزه و بی‌نظیر است و اجازه نمی‌دهد دست خالی از آن برگردید. پیشنهاد می‌کنم از ابتدای سفر حتما یک چمدان خالی اضافه‌تر برای پر کردن با سوغاتی‌های خوشمزه رشت کنار بگذارید.

اول از همه سراغ یک شیرینی سنتی می‌رویم که یکی از ارکان اصلی سفره مردم گیلانی در ماه رمضان است اما در باقی ماه‌های سال هم می‌توانید در قنادی‌ها آن را پیدا کنید. این شیرینی ترد و خوشمزه رشته خوشکار است که با رشته مخصوص و مغز خشکبار و هل و ادویه تهیه و در روغن داغ سرخ می‌شود و طعم ترد و شیرین لذیذی دارد.

یکی دیگر از سوغاتی‌های خوشمزه و شیرین رشت کلوچه فومنی است. اگر دوست داشته باشید می‌توانید تا شهر فومن که شهر اصلی ساخت این کلوچه است بروید و یا از همان رشت آن را تهیه کنید.

بعد از خرید سوغاتی‌های شیرین، نوبت به یک سوغاتی ترش و ملس یعنی رب انار می‌رسد. رب انار خواص دارویی هم دارد اما در گیلان در اکثر غذاها مثل ماهی شکم‌پر و فسنجان از آن استفاده می‌کنند.

چای، برنج، زیتون و ماهی سفید از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه و محبوب گیلان هستند که در رشت حتما نمونه‌های مرغوب و تازه آن‌ها را برای خرید پیدا خواهید کرد.

البته برای خرید ماهی سفید اگر به اطلاعات کاملی درباره نحوه تشخیص ماهی تازه و نکات مفیدی برای خرید ماهی مرغوب نیاز دارید، حتما به مطلب ماهی سفید از کجا بخریم در مجله جایجگا سر بزنید.

از معروف‌ترین صنایع دستی شهر رشت هم می‌توان به حصیر دوزی و رشتی دوزی اشاره کرد که اکثرا با دستان هنرمند زنان گیلانی تهیه می‌شوند و بسیار زیبا هستند.

لباس محلی رشت

لباس محلی رشت یا گیلک به سبب رنگی بودن و الهام گرفتن از طبیعت، در جشنواره نیویورک به عنوان شادترین لباس محلی جهان شناخته شده است.

لباس محلی گیلان که به لباس قاسم آبادی معروف است از اجزای اصلی رقص گیلکی قاسم آبادی است.

لباس محلی زنان گیلک متشکل از دامن‌های رنگارنگ تزئین شده با نوارهای رنگی، پیراهنی از جنس ساتن در رنگ‌های مختلف و جلیقه‌ای جلو باز به رنگ مشکی است که با سکه و نوار تزئین شده.

این لباس با یک روسری زیرین به نام مندیل که با سکه در قسمت پیشانی تزیین شده و یک روسری توری دستبافت یا لچک کامل می‌شود.

لباس محلی مردان گیلان شامل کتی به‌نام چوخا(کتی پشمی که روی لباس می‌پوشند) ، پیراهن نخی رنگ روشن، شلوار، شال، کلاه و جلیقه‌ای است که با تغییر فصل ضخامت‌اش تغییر می‌کند.

و اما سخن آخر

سفر به رشت یکی از مقاصدی است که به نظرم هر فردی باید حداقل یک بار آن را تجربه کند چون لحظات شیرین و لذت‌بخشی برای شما به ارمغان می‌آورد و حس می‌کنید چیزی را در این شهر جا گذاشتید و باز هم به آن برخواهید گشت.

در این سفرها ممکن است نگرانی اصلی شما اجاره ویلا شمال باشد که بهتر است قبل از سفر درباره نوع اقامت خود تصمیم بگیرید و با رزرو اقامتگاه دلخواه‌تان در سایت جاجیگا با خیال راحت کوله‌بار سفر ببندید.

سفر خوب و خوشی را برایتان آرزو می‌کنیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

1 دیدگاه

  • به عنوان کسی که ۴ سال رشت دانشجو بودم واقعا با خوندن این مطلب انگار روز به روز اون ۴ سال برام زنده شد واقعا رشت حرف نداره هیچ کس از سفر به رشت پشیمون نمیشه.

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

شمال