Haludash AMLASHغغغغ2222 هالی دشت، ییلاقی سرسبز بر بلندای گیلان

هالی دشت، ییلاقی سرسبز بر بلندای گیلان

سفر به هالی دشت یعنی تماشای جلوه‌ای ناب از طبیعت ییلاقی و سرسبز در مسیر گیلانگردی که روح تازه‌ای به شما می‌بخشد.

کافی است چشمانتان را ببندید و خودتان را روی دشتی با چمن‌های سرسبز تصور کنید. صدای جرینگ جرینگ زنگوله گوسفندان در حال چرا و عطر خاک باران خورده تمام فضا را پر می‌کند.

هالیدشت جایی که کوه و جنگل و ابر به هم می‌رسند و امواجی از ابرهای پنبه‌ای در چند قدمی شماست.

 هالی دشت و کمی بالاتر از آن، ییلاق خصیل دشت، مسیری برای لمس رویا و لذت بردن از آرامش و سکوت طبیعت در روستاهای املش هستند.

اگر اهل شب مانی در دل طبیعت و خوابیدن زیر سقف آسمان هستید، چادر زدن و کمپ کردن در این ییلاقات را از دست ندهید.

گزینه دیگر برای سفر به شمال و اقامت در این منطقه، اجاره ویلا و سوئیت در املش  است که تجربه اقامتی امن و راحت در نزدیکی هالیدشت را برایتان فراهم می‌کند.

برای رسیدن به زیباترین ییلاق گیلان دشت سوباتان با مجله جاجیگا همسفر شوید.

هالی‌ دشت کجاست؟

هالی دشت
هالیدشت املش

هالی دشت (هالیدشت) یا همان هلودشت که در گویش گیلکی به آن هلی دشت هم می‌گویند، ییلاقی سرسبز و بکر در منتهی الیه جنوبی دهستان لات لیل شهرستان املش است و حدود 30 کیلومتر با مرکز شهر املش فاصله  دارد.

به گیلان که رسیدید، اگر از رشت به سمت شرق گیلان حرکت کنید، بعد از رد شدن از لاهیجان و لنگرود به شهر املش می‌رسید.

از املش باید در جاده لات لیل بلوردکان به سمت هالی دشت برانید، البته می‌‌توانید از افراد محلی برای رسیدن به این ییلاق زیبا راهنمایی بگیرید.

زیبایی‌های مسیری که به هالیدشت می‌رسد کمتر از مقصد نیست؛ مسیری جنگلی و پر پیچ و خم، پوشیده از از جنگل‌های توسکا و ممرز و باغ‌های چای و درختان فندوق که شما را به رویایی شیرین می‌برد.

درباره سفر به لاهیجان عروس گیلان در جاجیگا بخوانید.

خصوصیات آب و هوایی و زیبایی‌های هالی دشت

سفر به هالی دشت
سفر به هالیدشت

اگر دنبال جایی بکر و دست‌نخوره در دل کوه و جنگل با مناظری دیدینی و غرق در مه هستید، سری به هالی دشت بزنید.

هالیدشت در منطقه‌ای ییلاقی و در میان رشته‌کوه‌های البرز قرار گرفته و به همین سبب آب و هوایی خنک و مطبوع دارد.

می‌توان هلودشت را به سبب قرار گرفتن در ارتفاعات و رطوبت بالا، بهشتی در میان ابرها و غرق در مه دانست.

البته اگر در روزهای آفتابی مهمان این منطقه باشید، بر بلندای هالی دشت قشنگ‌ترین نما از شهرها و زیبایی‌های اطراف را خواهید دید.

هالی دشت ساکنان زیادی ندارد و افراد محلی این منطقه اکثرا به دامداری و تهیه محصولات دامی مشغولند و به سبب خلوتی این منطقه، آن را به «پارک جنگلی هالی دشت» هم می‌شناسند.

اما اگر قصد معاشرت با این افراد بومی را دارید، می‌توانید به تنها قهوه‌خانه‌ محلی هالی دشت سر بزنید و چای بنوشید و از هم نشینی با افراد بومی لذت ببرید.

در نیمه مرداد هم مراسم مراسم نوروز بل  به مناسبت شروع سال نوی دیلمی در هالیدشت برگزار می‌شود که در آن افراد محلی به شعرخوانی و اجرای موسیقی و رقص محلی گیلکی می‌پردازند.

اقامت در هالی دشت

هالیدشت املش
هالیدشت

اگر اهل شب مانی در دل طبیعت و لذت خوابیدن زیر سقف آسمان باشید، یکی از بهترین گزینه‌ها برای اقامت در هالی دشت، چادر زدن روی تپه‌ها و کمپ کردن در دل طبیعت است.

البته در قهوه‌خانه هالی دشت هم چند سوئیت کوچک برای اجاره وجود دارد و برای کسانی که اهل چادر زدن نیستند، اما می‌خواهند عظمت و زیبایی طلوع و غروب خورشید در هالیدشت را تماشا کنند، بهترین انتخاب است.

با بهترین مقاصد گردشگری در ماه شهریور آشنا شوید.

امکانات هالیدشت

هالی دشت کجاست؟
هالی دشت

اگر قصد شب مانی در چادر را دارید حتماً تجهیزاتی مثل کیسه‌خواب، چادر مسافرتی و پتو به همراه خودتان داشته باشید، چون این منطقه به سبب ییلاقی بودن شب‌های سردی دارد.

همچنین در منطقه هلودشت فروشگاه‌های مختلف وجود ندارد، پس بهتر است وسایل و خوراکی مورد نیاز خود را از شهر املش خریداری کنید و به همراه داشته باشید.

برخلاف دیگر مناطق ییلاقی که از اینترنت بی‌بهره‌اند، هالی دشت مشکل  اینترنت ندارد و در کنار لذت بردن از قاب‌های خارق‌العاده و زیبا، می‌توانید به اینترنت هم دسترسی داشته باشید.

در مسیر رسیدن به دشت دریاسر معروف به بهشت اردیبهشت با مجله جاجیگا همراه شوید.

روستای خصیل دشت، کمی بالاتر از هالی دشت

خصیل دشت
سفر به خصیل دشت

اگر مسیر جاده‌ی پرپیچ‌وخم هالیدشت را ادامه دهید، به منطقه زیبای خصیل دشت می‌رسید.

خصیل دشت منطقه‌ای ییلاقی در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا با دشت‌ها مراتع سرسبز در فصل بهار و پوشیده از برف در زمستان و جایی نزدیک به ابرهاست.

چیزی که خصیل دشت را خواستنی و جذاب‌تر می‌کند، منطقه بکر و دست‌نخورده آن است. چون هنوز زیبایی‌های خصیل دشت با طمع ویلاسازی‌های رنگارنگ خراب نشده و چشم‌انداز بکر و چشم‌نوازش شما را مجذوب خواهد کرد.

بهترین فصل برای رفتن به منطقه ییلاقی خصیل دشت را می‌توان بهار و اردیبهشت ماه دانست که از سرسبزی طبیعت شگفت‌زده می‌شوید و از خنکی و لطافت هوای بهاری شمال لذت خواهید برد.

چیزی که در خصیل دشت توجه شما را جلب می‌کند، رویش گیاهان دارویی و سبزی کوهی در دامنه کوه‌هاست. اگر چرخی در کوه‌های این منطقه بزنید گیاهانی مثل کاکوتی و شش شاخ را پیدا خواهید کرد، البته مردم محلی این سبزی‌ها را به کوت کوته و چوچاق می‌شناسند.

در میانه‌های خصیل دشت به یک قهوه‌خانه سنتی با تخت‌های چوبی قدیمی برمی‌خورید که عطر بخاری هیزمی و صدای ترق تروق هیزم آن خاطرات جالبی برایتان رقم می‌زند.

در نزدیکی این قهوه‌خانه مجموعه‌های اقامتی روستایی وجود دارد که می‌توانید شب را در آن سپری کنید و یا اگر اهل کمپینگ و خوابیدن در طبیعت هم باشید، خصیل دشت جای مناسبی برای چادر زدن و شب مانی است.

پیشنهاد مجله جاجیگا برای سفر در تعطیلات خرداد ماه را از دست ندهید.

بلوردکان، روستایی دیدنی، در نزدیکی هالیدشت

بلوردکان روستایی قبل از هالیدشت
بلوردکان املش

قبل از رسیدن به هالی دشت و در بین مسیر یک روستای بکر و سرسبز دیگر به نام بلوردکان هم سر راه قرار دارد که با توقف در آن مناظر زیبایی جلوی چشمتان نقش می‌بندد.

بلوردکان با داشتن طبیعت جنگلی و رودخانه‌ای خروشان و آثار تاریخی مثل کاروانسرا و پل صفویه به یکی از روستاهای جذاب و دیدنی تبدیل‌شده که نباید نادیده ازش گذر کرد.

در مسیر ییلاقات شگفت انگیز رامسر با جاجیگا همسفر شوید.

در سفر به هلو دشت چه نکاتی را رعایت کنیم؟

هالیدشت کجاست؟
سفر به هالی دشت

بکر و دست‌نخورده نگه‌داشتن این قسم مناطق ییلاقی کار آسانی نیست و به کمک کسانی که به آن‌ها سفر می‌کنند هم به‌شدت نیاز دارد.

اگر قصد دارید در سفرهای آتی هم از زیبایی‌ها و طبیعت دست‌نخورده‌ی هالیدشت لذت ببرید، لازم است در سفرتان به چند نکته توجه کنید و کمی به فکر حفظ محیط زیست باشید.

مثلاً هنگام کمپ کردن و روشن کردن آتش حواستان باشد که آتش را در جاهایی که فاقد پوشش گیاهی است، برپا کنید و قبل از ترک منطقه هم حتماً آن را خاموش کنید.

با حرکت خودروهای آفرودی روی چمن‌ها به پوشش گیاهی سرسبز منطقه آسیب نزنید و از مسیرهای پیش فرض برای عبور وسیله نقلیه استفاده کنید.

همچنین زباله‌جات‌ خود را به‌عنوان یادگار در دل طبیعت زیبای هالی دشت به جا نگذارید، آن‌ها را همراه خود ببرید و به اولین سطل زباله منطقه بسپارید.

درباره سفر به ماسال سبز و مه آلود و ییلاق اولسبلنگاه در مجله جاجیگا بخوانید.

سخن آخر

از هر گوشه و کنار گیلان که حرف بزنیم، زیبایی و اعجازش تمام شدنی نیست و هر نقطه‌ای از آن سرسبز و دیدنی است.

هالی دشت و خصیل دشت هم از ییلاقات بهشتی و غرق در مه گیلان هستند، که سفر به آنها مثل یک گنجینه در ذهنتان ثبت می‌شود و با یادآوری آن‌ها غرق در آرامش و حس خوب خواهید شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

1 دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید