کردستان

سنندج، بانه و مریوان

سفر به کردستان، از افسون زریوار تا خرید در بازارهای بانه

سفر به کردستان یعنی سفر به سرزمین کرد تباری که با رقص شیرین کردی و لباس‌های رنگارنگ و مردمانی شاد و مهمان‌نواز آن را به خاطر می‌آوریم.

استانی مرزی در دامنه‌های زاگرس با افسانه‌های اساطیری و بلوط‌های بی‌انتها و کوه‌های سربه‌فلک کشیده.

کردستان زیبای بی‌همتایی که در هر فصل زیبایی‌های خودش را دارد و شما را از دیدن زیبایی‌هایش بی‌نصیب نمی‌گذارد.

برای لذت بردن از همه زیبایی‌های کردستان و اقامت چند روزه در این استان، بهترین گزینه اجاره ویلا و سوئیت در کردستان است.

آب‌وهوای سرد و کوهستانی‌ کردستان آن را به پناهگاهی برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان تبدیل کرده و می‌توانید خنکای نسیم کوهستان را در تابستان روی صورتتان حس کنید.

باید در نوای دف‌نوازی کردستان غرق شد و به نوای مادران کرد گوش جان سپرد که نوایشان یادآور روزهای تلخ و شیرینی است که کردستان پشت سر گذاشته است.

وقتی از سفر به کردستان حرف می‌زنیم از زیبایی‌های تاریخی سنندج تا افسون زریوار، از جادوی اورامانات تا بازارهای بانه می‌گوییم.

در این مطلب قصد داریم چرخی در چند شهر از این استان کردنشین بزنیم، با جاجیگا همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

شهر سنندج، مرکز استان کردستان

سفر به کردستان
سنندج

سنندج مرکز استان کردستان و دومین شهر بزرگ کردنشین ایران بعد از کرمانشاه است. شهری که در آغوش کوهستان‌های آبیدر و سنگ سیاه آرام گرفته و زیبایی‌های خود را مدیون این دو کوه است.

سنندج را به آب‌وهوای کوهستانی و معتدلش در فصل تابستان و با مجسمه‌ها و ارسی‌هایش می‌شناسند. کمتر کسی را می‌بینید که راهی کردستان شود اما از این شهر زیبا و جاذبه‌هایش تعریف نکند.

شغل اصلی مردم سنندج کشاورزی و دامداری است و فرش‌های بافته شده با دست‌های عشایر از سوغاتی‌ اصلی این شهر محسوب می‌شود و می‌توان سنندج را مرکز قالی استان کردستان به شمار آورد.

شهری با یک قلعه مستحکم در دل کوه که قرار بود از مراکز سیاسی حکومت صفوی باشد و از آن پس این شهر «سنه دژ» نام گرفت و اهالی کردستان به همین خاطر سنندج را «سنه» هم می‌خوانند.

سنندج علاوه بر طبیعت شگفت‌انگیز، تاریخ پرافتخاری هم دارد که در حافظه‌ این شهر نقش بسته و آن را تماشایی‌تر کرده است.

لباس محلی کردستان

لباس محلی کردی یکی از قدیمی‌ترین و قشنگ‌ترین لباس‌های سنتی ایران است.

پژوهشگران نشانه‌های مشابهی بین لباس سرداران و سربازان درون نقش برجسته‌های دوره هخامنشی و لباس کردی پیدا کرده‌اند که قدمت این لباس سنتی را تایید می‌کند.

ممکن است لباس کردی بین شهرهای مختلف کردنشین اندکی تفاوت با هم داشته باشد اما ساختار اصلی و کلیت آن یکسان است.

در فرهنگ کردستان رقص و لباس محلی از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و برای شرایط آب‌وهوایی و مراسم مختلف لباس‌های متفاوتی وجود دارد.

لباس محلی کردی زنانه

لباس محلی کردی زنانه

در لباس محلی کردی زنانه رنگ‌های شاد و تزئین‌ها و زیورآلات زیادی به چشم می‌خورد.

این تزئین‌ و زیورهای لباس‌های زنان کرد، بر پایه باورهای مختلف رایج در فرهنگ این قوم طراحی شده و رنگ‌ها و جنس‌های مختلف آن گویای طبقه اجتماعی مختلف افراد است.

در لباس‌های محلی کردی زنانه از پارچه‌های کرپ یا نخی استفاده می‌شود و از سه بخش اصلی سرپوش، تن‌پوش و زیورآلات تشکلیل می‌شود.

جاهای دیدنی سنندج کجاست؟

مجموعه تفریحی آبیدر، بام سنندج

سفر به کردستان
مجموعه تفریحی آبیدر

در سفر به کردستان برای تماشای سنندج از بلندترین نقطه شهر و حس اینکه شهر زیر پای شماست، به مجموعه آبیدر بروید.

این مجموعه یک تفرجگاه کوهستانی است که نامش را از چشمه‌های پرآبش وام گرفته است.

واژه آبیدر یا آبدره یعنی دره‌ای پرآب و جایی که آز آن آب فراوان می‌جوشد و این مجموعه هم به سبب چشمه‌های فراوان و پرآبش به این نام خوانده می‌شود.

آبیدر مهم‌ترین تفرجگاه سنندجی‌هاست که بر بلندای کوه آبیدر قرارگرفته و پله‌های سنگی تراش‌خورده در دامنه‌ی این کوه به همراه درختانی که آن را احاطه کرده‌اند، یک قاب بی‌نظیر به شما هدیه می‌دهد.

هر آخر هفته این مجموعه مملو از گروه‌های مختلف مردم از گروهای خانوادگی گرفته تا کوهنوردان می‌شود که برای تماشای چشمه‌ها و باغ‌های زیبا و باغ وحش آبیدر و یک استراحت مرغوب و تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر شهر به این مجموعه تفریحی می‌روند.

خانه کرد یا همان عمارت آصف

کردستان
خانه کرد یا عمارت آصف

اما می‌رسیم به یکی از با شکوه‌ترین یادگاری به جا مانده از دوران صفویه، یعنی عمارت آصف یا خانه کرد که امروزه به یک موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است.

با چرخ زدن بین غرفه‌های مختلف این موزه داستان اقوام گوناگون را می‌شنوید و با زیر و بم آداب و رسوم و فرهنگ و نوع پوشش آن‌ها آشنا می‌شوید.

این عمارت بنایی تاریخی است که هر گوشه‌ی آن از دوره‌ای خاص حکایت می‌کند. سنگ بنای اولیه آن در دوره صفوی گذاشته شده و بعدها در دوران قاجار قسمتی به آن اضافه شده همچنین گسترشی در دوران پهلوی داشته و درنهایت در دهه هشتاد شمسی مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است.

وقتی وارد این عمارت می‌شوید گچ‌بری‌های زیبا و کاشی‌کاری و منبت کاری‌های خاص توجه شما را به سمت خودشان جلب می‌کنند و همه‌چیز زیر نور ارسی‌های رنگی جلوه‌ی دیگری پیدا می‌کند.

بازار سنندج

سفر به کردستان_سنندج
بازار سنندج

می‌توان گفت که بازار های سنتی ایران  هر شهر شریان‌های حیاتی آن محسوب می‌شوند. بازار سنندج هم یک یادگاری طلایی از دوران صفویه است که در مرکز شهر سنندج قرارگرفته است.

بازاری طولانی و خوش آب و رنگ که با الهام از میدان نقش جهان اصفهان به صورت مستطیلی و با سراها و دروازه‌های مختلف ساخته شده اما امروزه فقط سه دروازه از آن باقی مانده است.

البته بعد از ساختن خیابان انقلاب این بازار دو تکه شده و نیمی از آن به نام آصف و دیگری به بازار سنندجی معروف است.

با چرخ در لابه‌لای حجره‌های مختلف این بازار و تماشای لباس‌های کردی رنگارنگ و صنایع دستی که معرف ذوق و هنر زنان و مردان کرد تبار است، می‌توان اصالت و تمدن گذشته را پیدا کرد.

اگر هم دنبال جایی برای خریدن سوغاتی باشید، این بازار قدیمی و زیبا بهترین گزینه برای خرید کردن است.

حمام خان سنندج، جلوه‌ای از کاشی‌کاری مسحورکننده ایرانی

سفر به کردستان
حمام خان سنندج

یکی دیگر از بناهای قدیمی و اصیل سنندج که در زمان حاکمیت امان‌الله خان اردلان در دوره قاجار ساخته شده و حتما باید دید، حمام خان است.

این حمام در ضلع شمالی بازار سنندج قرار گرفته و با کاشی‌کاری‌های ظریف و هفت رنگ، آهک‌بری‌های منحصربه‌فرد و کف مرمرین جذابش دل از شما می‌برد و در بدو ورود محو این همه هنر و ظرافت در معماری ایرانی می‌شوید.

حمام خان از بخش‌های مختلفی از قبیل حمام سرد، حمام گرم، خلوتی، هشتی، آب انبار و خزینه تشکیل شده، البته در گذشته چندین آب‌نمای زیبا هم در این حمام خودنمایی می‌کردند.

حمام خان که حالا تبدیل به موزه‌ شده، در سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

عمارت خسروآباد سنندج

کردستان
عمارت خسروآباد

نوبت می‌رسد به یکی دیگر از بناهای باشکوه سنندج که قدمتش به دوران حکومت خسرو خان اردلان در دوره قاجار می‌رسد و زمانی قصر سلطنتی حاکمان بوده است.

قبل از ورود به این عمارت چیزی که ابتدا توجه شما را جلب می‌کند، طراحی درب عمارت است که از ۴ تکه بزرگ تنه درخت گردو به سبک دروازه‌های قلعه‌های حکومتی طراحی و ساخته شده.

در بدو ورود به حیاط عمارت شاهکار معماری ایرانی را در آجرکاری‌ها و ارسی‌های هزار رنگ و حوض صلیبی شکل عمارت که به آن زیبایی چند برابر بخشیده، می‌توانید ببینید.

حوض و فواره‌ی زیبای طبقه سوم این عمارت هم بسیار دیدنی و تحسین‌ برانگیز است.

جالب است بدانید که آب مورد نیاز این عمارت، باغ‌ها و بخش‌های مختلفش از چشمه‌های کوه آبیدر تامین می‌شدند.

برای بازدید از این عمارت می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 5 عصر به آنجا بروید و ورودی عمارت هم رایگان است.

 دریاچه سد قشلاق سنندج

سنندج کردستان
دیاچه سد قشلاق سنندج

از درآمیختن رنگ آبی دریاچه با سبزی طبیعت اطراف یکی از چشم‌نوازترین قاب‌هایی که تا کنون دیده‌اید شکل می‌گیرد که جان می‌دهد برای عکاسی در طبیعت.

اگر بیست کیلومتری از سنندج فاصله بگیرید به دریاچه‌ی زیبای قشلاق می‌رسید که یک مکان مناسب برای تفریحات تابستانی در سنندج محسوب می‌شود.

در این دریاچه در کنار تماشای زیبایی‌های دلفریب و عکاسی و لذت بردن از منظره پیش رو، می‌توانید قایق‌سواری و ماهیگیری را هم تجربه کنید.

مسجد جامع سنندج

سفر به کردستان
مسجد جامع سنندج

مسجدی باشکوه با کاشی‌کاری‌های هفت رنگ که شکوه معماری اسلامی را به رخ می‌کشد.

مسجد تاریخی دارالاحسان که یادگاری از زمان قاجار است و توسط امان‌الله خان اردلان؛ حاکم خوشنام آن روزگاران ساخته شده و امروزه با نام مسجد جامع سنندج آن را می‌شناسیم.

کافی است پا داخل حیاط مسجد بگذارید تا شاهکار معماری قدیم مجذوبتان کند، از حوض آبی رنگ وسط حیاط و کاشی‌های هفت رنگ گرفته تا نماهای حکاکی شده با آیات قرآن و گچبری‌های مواج و زیبای سقف مسجد.

در این مسجد دو ایوان و شبستانی بزرگ با 24 ستون مزین به آیات قرآن که شبستان را احاطه کرده‌اند، به چشم می‌خورد.

باید رفت و گنجینه‌ی تاریخی نهفته در سینه‌ی این مسجد را از نزدیک تماشا کرد.

اقامت در سنندج

سنندج علاوه‌ بر آب‌وهوای مطلوب و کوهستانی تابستانش، بهار رویایی و پاییز رنگارنگی هم دارد و میزبان گردشگران زیادی است.

برای اقامت در سنندج می‌توانید روی جاجیگا حساب کنید و با اجاره سوئیت و اقامتگاه بوم‌گردی در سنندج با خیال راحت برای یک سفر به‌یادماندنی و خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

 شهر بانه، مهد و مرکزی برای خرید در کردستان

بانه کردستان
سفر به کردستان

با شنیدن نام بانه ذهنمان ناخودآگاه به سمت خرید کردن و بازارها و مراکز خرید جذاب این شهر کشیده می‌شود.

بانه شهری مرزی است که فقط 20 کیلومتر با نوار مرزی ایران و عراق فاصله دارد و یکی از مرزهای مهم واردات و صادرات کالا محسوب می‌شود.

در مراکز خرید بانه هر چیزی از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد پیدا خواهید کرد و به سبب مرزی بودن این شهر، برخی اقلام را می‌توانید با قیمت مناسب‌تری بخرید.

درباه اسم شهر بانه دو تفسیر وجود دارد برخی معتقدند که نام بانه از واژه‌ی کردی بان به معنی بام گرفته شده و به ارتفاع بلند و موقعیت قرارگیری این شهر اشاره دارد.

برخی نیز بانه را به معنی خانه و اقامتگاه ترجمه می‌کنند زیرا در گذشته، این شهر محل استقرار سربازان بوده است.

در بانه علاوه بر مراکز خرید هیجان انگیز، جاذبه‌های طبیعی و چشم‌نواز زیادی وجود دارد، مثل غار شوی یا کوه آربابا که شهر بانه در دامنه آن بنا شده است. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را باهم مرور می‌کنیم و به معرفی مراکز خرید معروف بانه می‌پردازیم.

جاهای دیدنی بانه کجاست؟

روستای نجنه یکی از جاهای دیدنی بانه

سفر به کردستان_بانه
روستای نجنه_بانه

در فاصله 38 کیلومتری از بانه به روستایی می‌رسیم که با طبیعت بکرش همچون نگینی در این منطقه خودنمایی می‌کند.

در روستای نجنه تلفیقی از کوه و جنگل را می‌‌توان دید. وجود چشمه‌های جوشان فراوان، برکت و طراوت را به خاک نجنه هدیه داده‌اند.

یکی از نکات قابل توجه این روستا وجود مجتمع‌های شیلات متعدد در آن است که می‌توانید ماهی‌های مختلف ازجمله قزل‌آلا تازه از آن بخرید.

درضمن در رستوران‌های این روستا هم حتما خودتان را به یک وعده قزل‌آلای کبابی خوشمزه و تازه صید شده دعوت کنید.

مورد دیگری که باعث شهرت و جذب گردشگر در روستای نجنه شده، وج‍ود ق‍رآن ق‍دی‍م‍‍ی در م‍س‍ج‍د ت‍‍اری‍خ‍‍ی با معماری جالب آن اس‍ت.

غار شوی

سفر به کردستان
غار شوی

در 7 کیلومتری شمال غربی بانه به روستایی پرآب و زیبا می‌رسید که بزرگ‌ترین دشت بانه به نام دشت شوی و یک غار طبیعی دیدنی در آن وجود دارد.

غار شوی در سال 1347 کشف شده و دهانه ورودی کوچکی نزدیک به یک متر دارد ولی ارتفاع داخلی آن به حدود 2 متر می‌رسد.

مسیرهای این غار شیب‌دار و پر از دهلیز است و در بین غارنوردان بسیار مشهور است.

غار سنگی حسین کوهکن

سفر به کردستان
غار حسین کوهکن

داستان این غار داستان فردی به نام حسین عثمانی است که با دست‌های خالی در طی 19 سال و فقط یک کلنگ این غار را احداث می‌کند تا در آن زندگی کند.

خالو حسین از سال 57 شروع به کندن کوه برای حفر این غار و تبدیل آن به محلی برای زندگی کرد و بعد از 19 سال موفق شد آن را تکمیل کند و از آن پس او را به حسین کوه‌کن می‌شناختند.

این بنا از 4 خانه مجزا به طول 2 تا 3 متر و 9 اتاق تشکیل شده و ورودی اصلی غار دالان کوچکی است که به 3 ورودی دیگر ختم می‌شود.

دیدن این غار دست‌ساز که نشان‌دهنده تلاش و ممارست و جنگ این فرد با صخره است، خالی از لطف نیست.

کوه آربابا

کرستان - کوه آربابا
کوه آربابا کردستان

در سفر به کردستان نوبت می‌رسد به کوه آربابا نماد اصلی و یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری بانه که این شهر در دامنه آن بنا شده است.

این کوه در بین مردم کردستان جایگاه خاصی دارد و نام آربابا در را در بین اشعار و قصه‌های کردی به وفور می‌شنوید.

ارتفاع این کوه حدود 2170 متر و مکان جذلبی برای ورزش هیجان‌انگیز کوهنوردی است. به همین سبب در سال 1385 پناهگاه و استراحتگاهی روی قله فرعی کوه آربابا برای استفاده کوهنوردان بنا شده است.

شکوه و عظمت این کوه دیدنی است و در تمامی فصول سال با زیبایی‌های ناب و خاص خودش دلبری می‌کند.

روستای سبدلو

sabadlo baneh 1 سفر به کردستان، از افسون زریوار تا خرید در بازارهای بانه

یکی از روستاهایی که در بانه حتما باید به آن سر بزنید روستای سبدلو است که به بوته‌های بلوط یا همان بنارش معروف است.

این روستا که در قسمت جنوبی سد بانه و در دامنه کوه وزنه در ارتفاعات سراوردان و چاران قرار دارد با داشتن جنگلی سرسبز و دره‌های چشم‌نواز در انتظار شماست.

شغل اکثر مردم روستا کشاورزی و پرورش حیواناتی مانند مرغ،غاز، بوقلمون و زنبور عسل است و به همین خاطر در رستوران‌هایی که در جاده این روستا قرار دارند، می‌توانید غذاهای محلی با مواد تازه و طبیعی میل کنید.

اما می‌رسیم به اصلی‌ترین هدف سفر به بانه یعنی خرید. به همین منظور در ادامه چند مرکز خرید معروف بانه را باهم مرور می‌کنیم.

پاساژ پاسارگاد

از سمت سقز که وارد بانه شوید، اولین مرکز خرید پیش روی شما، پاساژ پاسارگاد است.

برای رسیدن به این پاساژ وارد بلوار سقز شوید، پایین‌تر از بلوار توحید به این پاساژ خواهید رسید که طبقه اول و دوم آن مخصوص لوازم خانگی و طبقه سوم به پوشاک اختصاص دارد.

پاساژ گلستان

اگر دنبال خرید لوازم آرایشی و لوازم خانگی و انواع لباس با قیمتی مناسب در یک مرکز خرید مدرن هستید، به پاساژ گلستان بانه سر بزنید.

این پاساژ هم در بلوار سقز و در نزدیکی پاساژ پاسارگاد قرار دارد.

پاساژ عزیزی

یکی دیگر از مراکزخرید نزدیک به پاساژ پاسارگاد برای خرید لوازم آشپزخانه و لوازم خانگی و وسایل بهداشتی، پاساژ عزیزی است.

مجتمع تجاری کردستان

مجتمع تجاری کردستان یکی از مراکز خرید معروف بانه است که به قطب عرضه و فروش لوازم خانگی با برندهای گوناگون شهرت دارد.

مرکز خرید قادری

یکی دیگر از مراکز خریدی که در آن انواع لوازم خانگی و وسایل صوتی و تصویری به فروش می‌رسد، مرکز خرید قادری است که در نزدیکی پاساژ کردستان قرار دارد.

مرکز خرید گاندیش

اگر دنبال یک مرکز خرید می‌گردید که مختص فروش لباس باشد، مرکز خرید گاندیش در میدان جهاد بهترین انتخاب است.

مرکز خرید آربابا

برای خرید محصولات آرایشی و بهداشتی و کیف و کفش هم به مرکز خرید آربابا در نزدیکی پاساژ گاندیش سر بزنید.

شهر مریوانمریوان

در سفر به کردستان یکی دیگر از شهرهای مرزی و تاریخی این منطقه، شهر زیبای مریوان در مجاورت دریاچه‌ی زیبای زریوار است که طبیعت زیبا و چشم‌انداز کوهستانی‌اش هوش از سرتان می‌برد.

این شهر در دوران‌ مختلف تاریخی شهر مهمی محسوب می‌شده و از موقعیت استراتژیک خوبی برخوردار بوده که وجود آثاری از قلعه‌های مختلف و مستحکم این ادعا را ثابت می‌کند.

درباره تاریخچه نام مریوان حکایت‌های گوناگونی وجود دارد. مریوا در زبان شیرین کردی به معنی مرغابی است و از آنجا که دریاچه‌ی زریوار زیستگاه انواع مختلفی از مرغابی‌هاست، این شهر به این نام معروف شده است.

اما عده‌ای دیگر امویان گریخته از عراق و ساکن در این شهر را عامل نام‌گذاری مریوان می‌دانند.

بهترین زمان سفر به مریوان بهار و تابستان است که آب‌وهوای بی‌نظیر و طبیعت دل‌انگیزش روح و جان تازه‌ای به شما هدیه می‌دهد.

جاهای دیدنی مریوان کجاست؟

دریاچه زریوار

سفر به کردستان
دریاچه زریوار(زریبار) مریوان

دریاچه زریوار یکی از زیباترین دریاچه های ایران است.

دریاچه زریوار یا زریبار که بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین غرب کشور است و با تلفیقی از زیبایی‌های طبیعی و تفریحات متنوع از اصلی‌ترین جاذبه‌های مریوان در سفر به کردستان محسوب می‌شود.

دریاچه زریوار در آغوش کوه‌هایی است که با درختان بلوط و زالزالک و بادام پوشانده شده‌اند و این همزیستی همزمان کوه و جنگل و دریاچه آن را تماشایی‌تر کرده.

جالب است بدانید که هیچ رودخانه‌ای به زریوار سرازیر نمی‌شود و آب دریاچه توسط ذوب برف کوه‌ها و جوشش آب به صورت خودجوش از کف آن تامین می‌شود.

زریوار در هر فصلی زیبایی‌های خودش را دارد. در هوای مطلوب و معتدل بهار و تابستانش می‌توانید سوار قایق‌های پدالی جذاب آن بشوید و از میان جزایرش عبور کنید.

و یا اگر طرفدار کمپینگ باشید، چادر زدن کنار دریاچه و تماشای آسمان پرستاره شب با پس‌زمینه‌ای از صدای قورباغه‌ها، لحظات متفاوت و آرامش‌بخشی برایتان رقم می‌زند.

پاییز و زمستان زریوار هم به نوبه خودش دیدنی است. با رسیدن فصل سرما به‌علت شیرینی آب، دریاچه یخ می‌بندد و منظره بی‌نظیری خلق می‌کند.

در برخی از ماه‌های سال هم که امکان ماهیگیری در زریوار فراهم است، می‌توانید حسابی با ماهیگیری سرگرم شوید.

اما نوبت می‌رسد به خوردن یک غذای خوشمزه در حوالی دریاچه و آن غذا چیزی نیست جز قزل‌آلایی که در نمک و فلفل و روغن زیتون و آبلیمو و سماق خوابانده و به آرامی روی زغال کباب شده باشد.

دره تِفی، روستای لک لک‌ها

روستای تفی 3 سفر به کردستان، از افسون زریوار تا خرید در بازارهای بانه

ارتباط خوب لک لک‌ها با اهالی روستای دره تِفی که در حاشیه دریاچه زریبار مریوان قرار دارد، آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده.

اهالی دره تفی هر بهار میزبان لک لک‌هایی می‌شوند که در مسیر کوچ به مناطق گرمسیری عربستان در این روستا اتراق می‌کنند.

در واقع ابتدا اهالی یک لانه دست‌ساز برای 2 لک لک مهاجر ساختند و بعدها با ساختن و مرمت لانه‌های بیشتر بر بالای تیر برق و درخت‌ها، شرایط را برای میزبانی تعداد بیشتری از این پرندگان خوش قامت فراهم کردند.

امروزه روستای تفی به محلی مطمئن برای جوجه‌آوری لک لک سفید و تماشای این پرندگان زیبا تبدیل شده است.

دشت بیلو

دشت بیلو کردستان
دشت بیلو

اگر از مریوان حدود ۱۵ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید با دشتی سبز که در بین جنگل‌های زیبا و چشمه‌های آب متعدد محصورشده، مواجه می‌شوید.

دشت سرسبز و زیبای بیلو یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مریوان است که هر بهار میزبان لک‌لک‌های سفید و زیباست که قشنگ‌ترین چشم‌انداز ممکن را برایتان به تصویر می‌کشند.

این دشت تفرجگاه طبیعی اهالی مریوان هم محسوب می‌شود و در ایام تعطیل جمعیت زیادی را می‌بینید که برای پیک‌نیک به این دشت می‌روند.

آبشار گویله

کردستان
آبشار گویله

در مسیر جاده مریوان به سقز به یکی از بلندترین آبشارهای کردستان که ارتفاع آن به بیش از 50 متر می‌رسد، یعنی آبشار گویله می‌رسید.

زیبایی‌های این آبشار در فصل بهار چند برابر می‌شود و پوشش گیاهی مسیر آبشار و مناظر اطراف آن حتما شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

البته برای رسیدن به آبشار گویله باید کمی کوهنوردی و در دل جنگل پیاده‌روی کنید پس بهتر است آمادگی قبلی داشته باشید و لوازم مورد نیاز را با خود همراه داشته باشید.

ارتفاعات چهل چشمه و غار کونا شم شم

اگر اهل کوهنوردی هستید، حتما باید به ارتفاعات چهل چشمه سر بزنید. چهل چشمه کوهی متشکل از ۲۰ قله‌ است و روستاهای زیبا و متعددی اطراف دامنه این کوه قرار دارند.

طبیعت زیبا با چشم‌اندازهایی رویایی، پوشش گیاهی متنوع دارویی و حضور چشمه‌ها و ییلاق‌های متعدد، این منطقه را به یکی از استراحتگاه‌های محبوب تبدیل کرده است.

اما در همین کوه چهل چشمه در نزدیکی روستای تراق تپه، به غار کونا شم شم می‌رسیم.

کونا شم شم در زبان کردی به معنی سوراخ و حفره‌ای است که در آن خفاش وجود دارد و این غار هم به سکونتگاه خفاش‌ها معروف است.

این غار از سنگ های آهکی  تشکیل شده و علاوه‌بر جاذبه‌ی گردشگری، یک اثر باستانی هم هست. اگر به داخل فضای غار بروید می‌توانید نقاشی‌های دیواری باستانی را مشاهده کنید، البته اگر تحمل دیدن خفاش‌های خفته بر بام این غار را دارید.

روستای کانی سانان

سفر به مریوان بدون تماشای روستای کانی سانان با معماری جالب و هیجان‌انگیزش، یک چیزی کم دارد.

خانه‌های این روستا بدون آنکه جلوی دید یکدیگر را بگیرند، به شکل ردیفی و درست پشت سر یکدیگر قرارگرفته‌اند و منظره دیدنی و جالبی را خلق کرده‌اند.

ترکیب این نوع معماری با فضای سبز و کوهستانی اطراف، این روستا را تماشایی‌تر کرده است.

این روستا نزدیک به 150 سال قدمت دارد و برای رسیدن به آن باید به 7 کیلومتری غرب مریوان بروید.

جالب است بدانید که نام این روستا از ساکنان اولیه آن که 3 دامدار بودند گرفته شده است.

منطقه‌ی تفریحی قمچیان

در مسیر رسیدن به آبشار گویله، اگر حس ماجراجویانه دارید، منطقه‌ی تفریحی قمچیان را از دست ندهید.

در این منطقه تفریحی هر چیزی که از یک محیط طبیعی و بکر انتظار دارید، پیدا می‌کنید؛ از درختان سر به فلک کشیده گرفته تا چشم‌اندازهای بی‌نظیر.

البته این منطقه از پوشش گیاهی و جانوری متنوعی هم برخوردار است و می‌توانید انواع خوراکی‌های مختلف مثل قارچ و ریواس را در آن پیدا کنید و یا حتی ممکن است حیوانات مختلفی مانند روباه، گرگ و یا خرگوش را ملاقات کنید.

اقامت در مریوان

برای اینکه چند روزی را در مریوان زیبا خاطره سازی کنید، نیاز به یک اقامتگاه تمیز و دلخواه دارید. اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در مریوان بهترین گزینه برای یک اقامت آرام و راحت است.

در این آپارتمان‌های مبله و مجهز از بابت اقامت دغدغه‌ای نخواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید به ماجراجویی در دل این شهر بپردازید.

روستا اورامانات، هزار ماسوله‌ی ایران

سفر-به-کردستان
سفر به کردستان روستای اورامانات

در غربی‌ترین نقطه ایران و کردستان، در مرز عراق، اورامانات زیبا در دل کوهستان زاگرس، سبز و خاص و تماشایی است.

این روستا که بر اندام کوهپایه و به‌صورت پلکانی ساخته شده از لحاظ معماری پلکانی سنگی شبیه روستای ماسوله است و به همین دلیل به اورامانات، روستای «هزار ماسوله» هم گفته می‌شود.

اورامان را هورامان تخت هم می‌گویند.

از لحاظ معنایی اورامان را خانه اهورا مزدا یا خانه خورشید معنا می‌کنند.

از میان اورامانات دو رود سیروان و لیله عبور می‌کنند و در نزدیکی عراق به هم می‌رسند و پیوندگاه «دروله» ایجاد می‌شود.

عبور خروشان‌شان این دو رود از منطقه اورامانات به همراه آب و هوای کوهستانی، سرسبزی، نشاط و شکوفایی انواع درختان و گیاهان را به دنبال داشته است. ضمن اینکه زیستگاه ماهیان و پرندگان مختلفی شده است.

درختان بلوط، پسته وحشی، گردو و انجیر و گیاهان ریواس، کنگر، ترشکه و …از جمله پوشش گیاهی این منطقه است.

مردم اورامان عموما دامدار و باغدار هستند. لباس‌محلی کردی می‌ پوشند که از قسمت‌های مختلف چوخه، پانتول، ملکی شال، دستار، فرنجی و کله‌بال و زنان آن جانی، کلنجه، شال، کلاه و کلله تشکیل شده است.

برای رسیدن به منطقه اورامانات باید ۷۵ کیلومتر از جاده مریوان رانندگی کنید.

بهترین زمان برای سفر به این منطقه کوهستانی اواسط اردیبهشت تا آخر تابستان است.

اورامانات دلایل زیادی برای جذب شما دارد؛ از رودخانه‌های خروشان و دره‌های پیچ در پیچ و کوه‌های سر به فلک کشیده‌اش گرفته تا معماری متفاوت و جالب و ابرهای پنبه‌ای که زیر پایتان قرار دارند و مراسمات خاصی مثل «مراسم پیر شالیار».

سفر-به-کردستان
سفر به کردستان روستای اورامانات_مراسم پیرشالیار

مراسم  پیرشالیار که در اردیبهشت ماه کنار مقبره و خانه پیرشالیار به مدت سه روز در اورامانات برپا می‌شود، جشن زیبا و کهنسالی است که علاوه بر اهالی اورامانات و روستاهای اطراف، گردشگرانی از سراسر ایران و حتی جهان را هم به سمت این منطقه با طبیعتی بکر و زیبا می‌کشاند.

اگر دوست دارید از این مراسم جالب و جزئیاتش بیشتر بدانید، مطلب سفر به اورامانات کردستان و قصه پیر شالیار را در مجله جاجیگا بخوانید.

جاهای دیدنی اورامانات کجاست؟

 رود سیروان

کردستان
رود سیران

رود سیروان یکی از طولانی‌ترین رودهای کردستان است که در قسمت غرب و شمال غربی اورامانات جریان دارد و بعد از پیچ وتاب فراوان و پیوستن به رودخانه دیاله در عراق سرانجام به رود بزرگ دجله ختم می‌شود.

از این رودخانه زیبا برای ورزش پر هیجان رفتینگ و تمرین قایق‌رانی و مسابقات داخلی و بین‌المللی استفاده می‌شود. اما به علت عمق زیاد و خروشان بودن این رود برای شنا کردن مناسب نیست.

وجود رود سیروان و آب‌وهوای کوهستانی منطقه، اطراف این رود را به زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری تبدیل کرده و انواع پرندگان و ماهیان مختلف را در این رود می‌توانید ببینید.

آبشار بل

سفر-به-کردستان
سفر به کردستان آبشار مریوان

در سفر به کردستان بازدید از آبشار بل اورامان را به‌هیچ وجه از دست ندهید. این آبشار خروشان در مجاورت روستایی به همین نام قرار گرفته.

با رسیدن به آبشار بل، آبی زلال و خروشان را می‌بینید که با فشار زیاد از شکاف بزرگی از دل کوه سرازیر می‌شود و با سقوط روی صخره‌ها منظره شگفت‌انگیز و باشکوهی را خلق می‌کند.

البته اهالی این منطقه معتقدند آب این دریاچه خاصیت درمانی هم دارد و برای درمان مشکلات گوارشی و کلیوی مناسب است.

اقامت در اورامانات

اگر قصد سفر به کردستان و روستای اورامانات را دارید نگران اقامت در این منطقه نباشید.

کافی است به سایت جاجیگا بروید و با اجاره ویلا و سوئیت در اورامانات اقامت به یاد ماندنی برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید.

میزبانان این منطقه به گرمی از شما پذیرایی خواهند کرد.

سخن آخر

غرب ایران طبیعت شگفت‌انگیزی دارد.

در سفر به کردستان شما با مناظر طبیعی روبه‌رو می‌شوید که از فرط زیبایی غافلگیر می‌شوید.

اگرچه کردستان کمتر به عنوان مسیر گردشگری مطرح می‌شود، اما جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و مردمان مهمان‌نوازی دارد که سفر به این منطقه را ضروری می‌کند.

کردستان پر از شعر و قصه و مردمانی با لباس‌های رنگارنگ است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

3 دیدگاه

  • سنندج قلب آذربایجان 💪
    خواهشا از ما ترک های شهر سینان داش از شهرهای بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز و کامیاران هم مطلب بذارین ترک های بیشماری در شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران و روستاهای اطراف استان سنندج زندگی میکنن اگر ماه محرم به شهرهای سنندج بیجار قروه دیواندره سریش آباد سقز کامیاران تشریف بیارین ترک های اینجا هم مثله شهرهای ترک نشین تبریز ارومیه زنجان و اردبیل مراسم ماه محرم رو با شکوه هر چه بیشتر برگزار میکنن ناگفته نماند استان سنندج رنگین کمان اقوام است بالای ۷۰ درصد استان رو ترک ها و شیعه ها تشکیل میدن 😍

    یاشاسین آذربایجان 😍یاشاسین سنندج سینان داش قلب آذربایجان 😍

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید