گردنه حیران

گیلانگردی تا وادی حیرت

سفر به گردنه حیران؛ مسیر شگفت‌زده

سفر به گردنه حیران، حرکت در مسیری پیچ درپیچ، لابه‌لای تکه‌های گمشده ابر و بر زمینه سبز جنگل‌های پرپشت گیلان است.

گردنه حیران پیچشی خیال انگیز است که در مسیر جاده آستارا به اردبیل و لب مرز ایران و آذربایجان قرار دارد؛ مسیری جذاب برای طبیعت‌گردها و طرفداران تماشای منظره‌های زیبای طبیعی است.

فصل بهار و تابستان این گردنه و مسیر رسیدن به آن پر از گردشگرانی می‌شود که برای تماشای منظره‌های بی‌نظیر طبیعت پیرامون حیران دل به جاده می‌زنند.

همین زیبایی حیرت انگیز طبیعی این منطقه را به یک مقصد گردشگری با امکانات تفریحی مثل تله‌کابین، سورتمه سواری و زیپ‌لاین کرده است.

هرکس باید یک خاطره در حال خوردن آش دوغ با سیر فراوان در گردنه حیران داشته باشد و تکه‌های خنک مه دورش حلقه بزنند.

مسافران حیران برای اقامت در این منطقه می‌توانند وارد سایت جاجیگا شده و با اجاره ویلا و سوئیت در گردنه حیران ضمن لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر، اوقات خوش و همراه با آسایشی را در سفر تجربه کنند.

برای عبور از دل دالان سبز و مه گرفته حیران با ما در جاجیگا همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

گردنه حیران کجاست؟

گردنه-حیران-کجاست؟
حیران، روستایی ییلاقی و زیباست که شغل اهالی آن کشاورزی و دامپروری است و یا از طریق کافه و رستوران‌های مسیر حیران کسب درآمد می‌کنند.

گردنه حیران در نزدیکی روستای حیران، در 30  کیلومتری جاده آستارا به سمت اردبیل و در استان زیبای گیلان قرار دارد.

حیران، روستایی ییلاقی و زیباست که شغل اهالی آن کشاورزی و دامپروری است و یا از طریق کافه و رستوران‌های مسیر حیران کسب درآمد می‌کنند.

حیران به زبان تالشی به معنی سرزمینی در ابر و مه است و در واقع شکل تغییر یافته کلمه «هیران» است.

این جاده از یک طرف منظره زیبای جنگل‌های هیرکانی در هاله‌ای مه آلود را دارد و در سمت دیگر و در دره‌ عمیق کنار جاده، رود مرزی زیبای ارس در حال عبور است.

در حال راندن در این جاده زیبا آن سوی مرز ایران و کشور آذربایجان دیده می‌شود.

درباره سفر به اردبیل در مجله جاجیگا بخوانید.

راندن در مسیر شگفت‌انگیز حیران

سفر-به-گردنه-حیران
عبور گله‌های گوسفند و گاوهای بیخیال در حال چرا و اسب‌های رها در طبیعت از جمله مناظری است که حیران زیبا پیش روی مسافرانش قرار می‌دهد.

اگر در مسیر گردنه حیران رفتید از میان کافه‌های بین راه یکی را انتخاب کنید و لذت نوشیدن چای هیزمی معطر و چشیدن آش دوغ با سیر فراوان را از دست ندهید؛ در حالی که باران و مه و مناظر سبز را تماشا می‌‎کنید.

با وجود دشت‌های گلی که در این منطقه می‌شکفد، عسل حیران، مرغوب، لذیذ و معطر است؛ بهترین سوغات طبیعی که می‌شود از حیران آورد.

رویش گونه‌های مختلف گیاهان معطر و دارویی در مراتع و ارتفاعات گردنه کوهستانی حیران پرورش زنبور عسل در آستارا را رونق داده است.

این مسیر خیال‌انگیز در فصل بهار و تابستان در هاله‌ای از مه قرار دارد و مسافران در طول مسیر از دل مه به زیر بارش باران، تابش آفتاب و مسیر رنگین کمان می‌روند.

عبور گله‌های گوسفند و گاوهای بیخیال در حال چرا و اسب‌های رها در طبیعت از جمله مناظری است که در سفر به گردنه حیران زیبا پیش روی مسافرانش قرار می‌دهد.

در فصل بهار در طول مسیر حیران می‌توان رویش گلهای بهاری را دید و با عبور از هر پیچ جاده در برابر منظره‌ای از دشت شقایق سرخ یا دشت گل‌گاو زبان بنفش و… شگفت‌زده شد.

یکی از تماشایی‌ترین تصاویری که فصل پاییز در طبیعت ایران به نمایش می‌گذارد، غوغای رنگ‌های سرخ و زرد و نارنجی بر اندام جنگل‌های مسیر حیران است.

در زمستان این مسیر هم نمایی تمام عیار از برف و بارش و زمستان به تماشا می‌گذارد. البته رانندگی زمستانی در این مسیر نیازمند وسایل و تجهیزات سفرهای زمستانی است.

برای پیدا کردن زیباترین مسیرهای پاییزی مطلب معرفی ۷ مقصد پاییزی در ایران را در مجله جاجیگا بخوانید.

تله کابین گردنه حیران

گردنه-حیران

اگر دوست دارید دقایقی را در میان زمین و آسمان و از زاویه‌ای متفاوت به تماشای مناظر رویایی گردنه حیران بنشینید، تله‌کابین گردنه حیران منتظر شماست.

در کابین‌های تله‌کابین حیران از یک طرف دریای خزر را می‌بینید، در حالی که در سمت دیگر منظره حیران و جنگل فندقلو و مراتع کشور آذربایجان پیش رویتان قرار دارد.

سواری در تله‌کابین در مسیر رفت و برگشت بیست و پنج دقیقه طول می‌کشد.

در این مجموعه تفریحی امکانات دیگری مثل سورتمه سواری، زیپ لاین، کافه و رستوران هم هست دقایق خوشی برای گروه همسفران می‌سازد.

دشت سفید بابونه و جنگل فندقلو

سفر-به-گردنه-حیران
جنگلی با انبوه درختان متنوع در علفزاری سبز که در فصل بهار با رویش بابونه‌های خودرو در آغوش دشت گلی سپید جا می‎‌گیرد.

اگر دوست دارید بعد از عبور از تونل زیبای حیران همچنان پیش بروید و به یک منظره زیبای طبیعی دیگر برسید با ما همچنان همراه باشید.

جنگل زیبای فندقلو در نزدیکی حیران منتظر مسافران مسیر مه زده است.

جنگلی با انبوه درختان متنوع در علفزاری سبز که در فصل بهار با رویش بابونه‌های خودرو در آغوش دشت گلی سپید جا می‌گیرد.

25خرداد ماه هرسال همزمان با روز ملی گل و گیاه و  با رویش گل‌های سپید بابونه و رسیدن فصل چیدن گلها، جشنواره بابونه در منطقه فندقلو برپا می‌شود.

در این جشنواره با برپایی بازارچه صنایع دستی منطقه، اجرای موسیقی، رقص و بازی‌های محلی محصولات و رسوم بومی به بازدیدکنندگان معرفی می‌شود.

جنگل فندقلو یکی از مناطق زیبای بکر با انبوه درختان و حیواناتی جنگلی است.

برای رسیدن به جنگل فندقلو 200 متر قبل از تونل حیران و در سمت راست تونل وارد یک جاده فرعی می‌شوید و بعد از یک کیلومتر به یک دوراهی می‌رسید. جاده سمت چپ شما را به جنگل فندقلو می‌رساند.

جاده را که ادامه دهید از میان دشت‌های بکر و زیبا به جنگل فندقلو با انواع درختان فندق، ممرز، راش، بلوط، بیدمشک و غیره خواهید بود که زیستگاه روباه، گرگ، خرس قهوه‌ای، سمور و پرندگانی مثل قرقاول، کبک، عقاب طلایی، چکاوک و کلاغ ابلق است.

پیست اسکی روی چمن

مراتع فندقلو به دلیل داشتن شیب مناسب، قابلیت خوبی برای انجام اسکی روی چمن دارند و همین ویژگی این منطقه را مورد توجه اسکی بازان روی چمن کرده است.

پیست اسکی فندقلو یکی از پیست های اسکی ایران است.

سخن آخر

سفر به گردنه حیران یک مسیر و تجربه شگفت انگیز در مواجهه با مناظر طبیعی در مسیرگیلانگردی است.

در  گردنه حیران از زیبایی‌های مسیر و رقص و دلبری‌های طبیعت با مه و باران و دشت‌های رنارنگ گل سرمست و حیرت زده می‌شوید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید