Mag111 یازده مقصد خلوت‌تر برای سفر در عید نوروز 1403

عید نوروز 1403 کجا بریم؟

یازده مقصد خلوت‌تر برای سفر در عید نوروز 1403

عید نوروز 1403 کجا بریم؟

سفر در عید نوروز در ذهن خیلی از ما با شهرهای شمالی و یا شهرهای معروفی مثل سفر به شیراز، سفر به اصفهان، سفر به یزد و یا حتی سفر به کیش گره خورده است.

و برخی از ما عطش دیدن جاهای معروف را داریم، اما بسیاری از افراد برای دیدن جاهای خلوت و کمتر دیده شده سر و دست می‌شکنند.

ایران عزیزمان شهرهای زیبایی دارد که شاید به خیلی از آنها بی‌توجه و از وجودشان بی اطلاع باشیم.

شهرهایی که در عین داشتن جاذبه‌های دیدنی، خبری از شلوغی در آن‌ها نیست و می‌شود با خیال راحت به تفریح و گشت و گذار پرداخت.

شاید وقت آن رسیده که از چهارچوب معمول پا فراتر بگذارید و امکان تجربه‌ کردن مکان‌های جدید را به خودتان بدهید.

مثلا تجربه سفر به خوزستان و نشستن بر لب رود کارون و تماشای پل‌های زیبای اهواز، سفر به اورامانات و تماشای معماری اعجاب‌انگیز پلکانی این روستا و یا تماشای آبشارهای بی‌نظیر و زیبای خرم‌آباد.

در مطلب قبل به معرفی 9 شهر معروف‌ و محبوب برای سفر نوروزی پرداختیم و در ادامه این نوشتار به معرفی 11 شهر خلوت می‌پردازیم که برای سفر در عید نوروز مناسب‌‌اند.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

راهنمای سفر به تهران در عید نوروز

تهران شهری‌ست که شاید خیلی به آن توجه نکنیم اما برای گشت و گذار و تهرانگردی در نوروز بسیار مناسب است.

چون در نوروز از شلوغی و ترافیک معمول تهران خبری نیست و با خیال راحت‌تر می‌توان در بافت‌ و معماری مدرن و قدیمی آن قدم زد.

عید 1401 کجا بریم
تهران

جاذبه‌های تهران

تهرانگردی را  می‌شود با بازدید از کاخ‌های دیدنی که در شمال تهران و محله خوش آب و هوا قرار دارند، یعنی کاخ سعدآباد و کاخ موزه نیاوران، شروع کرد.

کاخ سعدآباد 18 کاخ از دوره قاجار تا پهلوی را در خودش جای داده و با قدم زدن در آن می‌توانید جریان زندگی شاهان گذشته را مثل یک فیلم جلوی چشم‌تان تصویر سازی کنید.

کاخ نیاوران با درختان سر به فلک کشیده و بخش‌های مختلفی که دارد، مثل کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی نیاوران، کوشک احمد شاهی، موزه جهان نما، موزه کتابخانه سلطنتی، موزه خودرو های اختصاصی، باغ موزه کتیبه‌ها، شما را با خودش به گذشته‌های دور می‌برد.

کاخ گلستان، یکی دیگر از کاخ‌هایی ا‌ست که حتما باید بهش سر بزنید. این کاخ به دلیل قدمت طولانی‌تری که دارد، پربازدید‌تر است و در میدان ارگ تهران و نزدیک بازار واقع شده.

کاخ گلستان، تاجگذاری‌های احمدشاه، مظفرالدین شاه، رضا شاه و محمدرضا پهلوی را به خود دیده و در دل خودش داستان‌های زیادی برای گفتن دارد. از موزه‌های دیدنی تهران هم می‌شود به موزه آبگینه، موزه مقدم و موزه زمان اشاره کرد.

 در ادامه تهرانگردی باید به یکی از نمادهای تهران یعنی پل طبیعت سر بزنید و از بالای پل، رفت‌و آمد آدم‌ها و ماشین‌ها را تماشا کنید. البته عکاسی از منظره زیبای روی پل را فراموش نکنید.

پل طبیعت پارک آب و آتش و پارک طالقانی را به هم وصل می‌کند و  امکانات مختلفی مثل کافی شاپ و رستوران و فضای سبز زیبا برای پیاده روی در اطراف آن وجود دارد.

اگر دوست دارید مثل یک منجم به تماشای آسمان بنشینید و ستاره‌ها و کهکشان‌ها را از نزدیک ببینید، سری به آسمان نمای گنبد مینا در نزدیکی پل طبیعت بزنید.

و یا اگر دنبال جایی  هستید که هم برای شما و هم کودک‌تان جذاب و سرگرم کننده باشد، باغ کتاب تهران بهترین انتخاب است.

تهران پر از محله‌هایی‌ است که دیدن هر کدامشان لطف و صفای خودش را دارد.

تجریش یکی از این محله‌های قدیمی است که حتی قدم زدن در بازارهای سنتی آن لذت بخش است.

دربند یکی دیگر از محله‌های پرطرفدار و خوش آب ‌و هوای تهران است. پیاده‌روی در مسیر سنگی دربند و قدم زدن بین غذاخوری‌ها و دست‌فروشان و لذت چشیدن طعم انواع آلو، لواشک، ترشک، باقالی، بلال جذابیتی دوچندان به دربند داده.

البته می‌توانید در دربند به کوه‌نوردی هم بپردازید و از هوای مطبوعش لذت ببرید.

تهران کوچه‌ و خیابان‌های زیادی دارد، که ساعت‌ها می‌شود در آن‌ها وقت گذراند. از خیابان ولیعصر که بزرگ‌ترین خیابان خاورمیانه‌ است گرفته تا خیابان سی تیر و بلوار کشاورز تهران.

یکی از کوچه‌های جذاب تهران که دیدنش را به شما پیشنهاد می‌کنم کوچه لولاگر در خیابان معروف نوفلوشاتو تهران است.

این کوچه کوچک یک کوچه کاملا قرینه است که تمام خانه‌ها و نماها و بالکن‌های آن به صورت قرینه و موازی ساخته شده‌اند و منظره جالبی ایجاد شده.

می‌شود نمونه‌هایی از زندگی قدیمی تهران را در این کوچه دید.گالری آران، کافه ری را و پیتزا داوود هم در این کوچه قرار دارند.

جاذبه‌های تهران به اینجا ختم نمی‌شود. می‌شود از پارک‌های مختلف تهران مثل پارک ساعی، پارک لاله، پارک جمشیدیه و یا دریاچه چیتگر در نزدیکی تهران و بام تهران و برج میلاد هم نام برد.

در مسیر گردش شبانه در تهران با جاجیگا همراه شوید.

عید نوروز کجا بریم؟
پل طبیعت تهران

خوشمزه‌جات تهران

شاید برای شهر تهران نشود غذای سنتی خاصی نام برد چون بیشتر غذاهای محلی تهران آنقدر آشناست که جزوی از برنامه غذایی مردم شده و یا بعضی از این غذاهای محلی را با اندکی تغییر می‌شود در شهرهای دیگر پیدا کرد.

اگر بخواهیم چند تا از این غذاها را نام ببریم می‌توانیم به لوبیا پلو که معروف‌ترین غذای سنتی تهران است، کله گنجشکی، دمپختک، خورشت قورمه سبزی و قیمه و چلوکباب که اصیل‌ترین غذای ایرانی‌ست، اشاره کنیم.

تهران، شهر رستوران‌های متنوع و مختلف است و می‌توانید طعم لذیذ همه‌ی این غذاها را در رستوران‌های معروفش بچشید.

در مسیر جذاب کافه گردی در تهران با جاجیگا همراه شوید.

اقامت در تهران

اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در تهران آن هم در عید هم فال است هم تماشا. چون خبری از ترافیک و شلوغی معمول شهر نیست و با خیال راحت‌تری می‌شود از بافت تاریخی و مدرن تهران دیدن کرد.

البته اگر طرفدار اقامتگاه‌هایی با معماری  و چیدمان مدرن‌ هم باشید، تهران آپارتمان‌ های شیک و مدرن زیادی برای انتخاب دارد.

راهنمای سفر به چابهار در عید نوروز

چابهار شهری بندری در جنوب غربی استان سیستان و بلوچستان و یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد ایران است که در ساحل دریای عمان قرار گرفته.

روزهای اول بهار و عید نوروز، بهترین زمان برای سفر به چابهار زیباست. چرا که در اوایل بهار هوا ملایم است اما از نیمه‌های فروردین هوا آرام آرام گرم می‌شود.

عید 1401 کجا بریم؟
دریای کوچک چابهار

جاذبه‌های چابهار

در چابهار جاذبه‌های ناشناخته و زیبای زیادی وجود دارد. یکی از عجیب‌ترین این جاذبه‌ها کوه‌های مریخی ا‌ست که عمر 5 میلیون ساله دارد.

اگر نمی‌توانید به مریخ سفر کنید، در عوض می‌توانید تصویرهایی شبیه مریخ را در این کوه‌ها ببینید.

البته یادتان باشد که در این کوه‌ها هیچ آب و گیاهی یافت نمی‌شود و اگر مجهز به تجهیزات کوهنوردی و مسیریابی نیستید، هیچ موقع تنها و بدون راهنما به درون این کوه‌ها پا نگذارید.

کوه‌های گِل افشان یکی دیگر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز چابهار است.

یکی از ویژگی‌های جالب این کوه‌ها که گردشگران زیادی را به آن جا کشانده، این است که هر چند دقیقه یکبار می‌توانید مقداری گِل را مشاهده کنید که با صدایی خاص شبیه به ترکیدن حباب از زمین خارج می‌شوند و منظره جالبی را شکل می‌دهند.

گل افشان جایی نزدیک به کنارک به نام بندر تنگ که 110 کیلومتر با چابهار فاصله دارد، قرار گرفته است.

اما در ادامه گشت و گذار در چابهار باید سری به تالاب صورتی رنگ لیپار بزنید که به خاطر وجود باکتری‌ها و پلانکتون‌های گیاهی صورتی دیده می‌شود و منظره بی‌نظیری را خلق می‌کند.

لیپار یکی از شگفتی‌های نه تنها ایران بلکه جهان به حساب می‌آید و بدون دیدن آن سفر به چابهار ناتمام می‌ماند.

اگر به روستای تیس در چابهار بروید غارهای معروف تیس را می‌بینید که ترکیبی از دو غار طبیعی و مصنوعی در کنار هم هستند.

بد نیست حالا که تا تیس رفتید اندکی ماجراجویی کنید و به جاهای ترسناک‌تر سر بزنید.

گورستان جن که سنگ قبرهای بزرگ و عجیبی دارد جای مناسبی برای این ماجراجویی است، همچنین در تیس می‌توانید به ساحلش بروید و از آلاچیق‌های تفریحی و قایق و سرسره آبی آن لذت ببرید.

از دیگر جاذبه‌های چابهار می‌شود بندر گواتر، منطقه حفاظت شده گاندو، اسکله ماهیگیری رمین، مسجد جامع دزک و جاده ساحلی چابهار را نام برد .

سفر در عید نوروز 1401
بندر بریس چابهار

خوشمزه‌جات و سوغاتی چابهار

اما بعد از گشت و گذار در میان جاذبه‌های چابهار بد نیست که سری به بازار سنتی آن بزنید و با مردم محلی معاشرت کنید و از صنایع دستی و سوغاتی‌های چابهار بخرید.

سکه دوزی، سوزن دوزی، معرق، حصیر بافی و زیورآلات دست‌ساز از هنرهای دست مردم چابهار است.

همچنین در این بازار می‌توانید ادویه‌های خوش عطر سیستانی و ماهی و میگو  و گیاهان دارویی پیدا کنید.

از غذاهای خوشمزه جنوبی که به هیچ عنوان نمی‌شود گذشت. کراهی میگو، بت ماشی، تباهگ، تخلانو تنورچه از غذاهای سنتی محبوب چابهارند که حتما باید تستشان کنید.

اقامت در چابهار

برای داشتن یک اقامت مطمئن و به یاد ماندنی، اجاره ویلا و سوئیت در چابهار بهترین گزینه به حساب می‌آید .

این ویلا و آپارتمان‌های مبله اکثرا نزدیک نقاط گردشگری و جاذبه‌های چابهار هستند و شرایط دسترسی راحتی را برای شما فراهم می‌کنند.

سفر به بوشهر یکی از مقاصد جذاب گردشگری جنوب به خصوص در بهار است.

سفر به کرمان در عید نوروز 1403

 کرمان شهر زیره و کلمپه و یکی از پنج شهر تاریخی ایران است که یک مقصد جذاب و مناسب برای سفر در عید نوروز 1403 به حساب می‌آید.

عید نوروز 1401 کجا بریم؟
باغ فتح‌آباد کرمان

جاذبه‌های کرمان

گشت و گذار در سفر به کرمان را باید با دیدن معماری سنتی ایرانی در مجموعه گنجعلی خان شروع کرد.

این مجموعه که در زمان صفویه ساخته شده شامل جاذبه‌های دیدنی مختلفی ست. یکی از این جاذبه‌ها، بازار سنتی ایرانی است که حتی اگر قصد خرید هم ندارید، پیشنهاد می‌کنم گشتی در آن بزنید. حمام، آب انبار و مسجد از دیگر جاذبه‌های این مجموعه هستند.

اگر تمایل دارید انواع نوشیدنی‌های کرمانی را امتحان کنید، باید به حمام وکیل کرمان سر بزنید.

این حمام که به تقلید ازحمام گنجعلی خان ساخته شده‌، در سال‌های اخیر به چایخانه سنتی تبدیل شده و می‌توانید لذت نوشیدن یک فنجان چای داغ را در آن امتحان کنید.

یکی دیگر از جاذبه‌های کرمان که نمی‌شود از آن گذشت، گنبد جبلیه است این گنبد تنها بنای سنگی کرمان و جامانده از زمان ساسانیان است و موزه سنگ داخل آن واقعا دیدنی است.

ارگ بم و ارگ راین بناهای خشتی معروف کرمان هستند و پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه تماشای این عظمت‌های تاریخی را از دست ندهید.

درست است که کرمان شهر کویری و خشکی است اما در دل خود باغ‌های زیبایی دارد که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. باغ شازده ماهان یکی از این باغ‌هاست.

فضای باغ با درختان سرسبز و بلند پوشش داده شده و عمارتی زیبا در دل آن قرار گرفته و برای دیدن همه‌ی زیبایی‌های این باغ حداقل یک نصف روز وقت لازم دارید.

باغ فتح آباد، یکی دیگر از باغ‌های چشم نواز کرمان است.

داخل این باغ عمارت زیبایی بنا شده و  نورپردازی بی‌نظیر این عمارت در شب واقعا دیدنی است.

دیدنی‌ها و جاذبه‌های کرمان به همین‌جا ختم نمی‌شود و از دیگر جاذبه‌های کرمان می‌شود به : آتشکده کرمان، قلعه دختر، باغ هرندی، روستای چند هزار ساله میمند که یکی از زیباترین روستاهای ایران و یک روستای صخر‌ه‌ای و خاص است و کویر های شهداد و لوت با کلوت‌های بی‌نظیرشان، اشاره کرد.

سفر در عید نوروز 1401
مجموعه گنجعلی‌خان کرمان

خوشمزه‌جات و سوغاتی کرمان

اما کرمان غذاهای محلی خوشمزه‌ای مثل آش ماجو، آبگوشت کرمانی، زیره پلو و بزقرمه دارد که بدون چشیدن طعم این غذاها سفرتان به کرمان تکمیل نمی‌شود.

البته می‌توانید برای آشنایی بیشتر با انواع غذاهای محلی ایران از جمله غذای محلی کرمان به این مطلب در مجله جاجیگا مراجعه کنید.

کرمان شهر سوغاتی‌های جذاب است.

زیره کرمان، کماچ سهن، کلمپه کرمان، ظروف مسی و قالی کرمان از این سوغاتی‌ها هستند که اجازه نمی‌دهند دست خالی از سفر برگردید.

اقامت در کرمان

یکی از دغدغه‌های اصلی سفر، بحث اقامت و اقامتگاه مناسب است. برای اینکه بتوانید یک سفر نوروزی لذت بخش به کرمان داشته باشید، چه چیزی بهتر از اینکه یک اقامتگاه مستقل داشته باشید و با خیال راحت و آسوده در آن استراحت کنید.

اجاره سوئیت و بوم‌گردی در کرمان یک گزینه ایده‌آل و به صرفه برای اقامت نوروزی در کرمان محسوب می‌شود.

راهنمای سفر به همدان در عید نوروز 1403

بهترین زمان برای سفر به همدان، وقتی‌ است که طبیعت لباس نو به تن می‌کند و شهر پر می‌شود از گل و شکوفه، چون در این زمان همدان در زیباترین حالت خودش قرار می‌گیرد و سفر به آن لطف و صفای بیشتری دارد.

عید نوروز کجا بریم؟
میدان امام همدان

جاذبه‌های همدان

حالا که بهار زیبا را برای سفر به همدان انتخاب کردید چه چیزی بهتر از اینکه گشت و گذار در همدان را با رفتن به بام همدان شروع کنید و از بلندترین نقطه همدان به تماشای دشت و باغ‌های سرسبز بنشینید.

تپه عباس آباد همدان که به بام همدان معروف است، در جنوب غربی همدان قرار گرفته. از امکانات تفریحی این منطقه می‌شود به استخر، دریاچه، آبشار مصنوعی و همچنین کافه و رستوران اشاره کرد.

البته یادتان باشد هوای کوهستانی و بهاری همدان در این منطقه بیشتر احساس می‌شود، پس لباس گرم با خودتان به همراه داشته باشید.

مجموعه تفریحی گنجنامه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری همدان است که حتما باید به آن سر بزنید و شاید نیاز باشد یک روز تمام برایش وقت بگذارید.

این مجموعه شامل جاذبه‌های مختلفی مثل آبشار، سنگ نبشته‌های دوران هخامنشی، کتیبه و تفریحات هیجان‌انگیزی مثل تله کابین، بانجی جامپینگ و سورتمه است.

در بهار که طبیعت تمام زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد و آبشار از همیشه خروشان‌تر است، دیدن این مجموعه صفای دیگری دارد .

غار علیصدر، طولانی‌ترین غار آبی جهان، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی همدان است. در این غار می‌توانید سوار بر قایق شوید و از دیدن طرح‌های بی‌نظیر دیواره‌های این غار که به مرور زمان و به صورت طبیعی به وجود آمده، لذت ببرید.

البته نیازی نیست نگران دمای هوای داخل غار باشید، چون تقریبا در تمام طول سال دمای غار حدود 20 درجه سانتی گراد و ثابت است.

اما مگر می‌شود تا همدان رفت و از آرامگاه بزرگان علم و شعر این شهر یعنی آرامگاه ابوعلی سینا و آرامگاه باباطاهر عریان دیدن نکرد.

در اطراف شهر همدان هم دیدنی‌های جذابی وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها روستای ورکانه است که در 25 کیلومتری همدان قرار دارد و به نگین گردشگری روستایی همدان شهرت یافته.

در معماری بناهای این روستا از سنگ استفاده شده و این سنگ‌ها که تمام کوچه‌های آن را احاطه کردند، زیر نور به رنگ قهوه‌ای سوخته در می‌آیند و تصاویر اروپای دوران رنسانس را یادآور می‌شوند و تصاویر جالبی خلق می‌کنند.

از دیگر جاذبه‌های همدان می‌شود به دریاچه سد اکباتان که تفریحاتی مختلفی مثل قایقرانی و اسکی روی آب آنجا در انتظار شماست، سراب گیان که با داشتن آب جوشان و تپه‌ی باستانی‌اش بهشت گمشده همدان نام دارد و دشت‌ها و کوه‌های الوند که مناسب کوه‌نوردی‌های هیجان انگیز هستند، اشاره کرد.

سفر عید نوروز 1401
مجموعه گنجنامه همدان

خوشمزه‌جات و سوغاتی همدان

حالا که تا همدان رفتید، پیشنهاد می‌کنم حتما به شهر تویسرکان هم سر بزنید.

طبیعت کوهستانی، کوهپایه‌ای و جلگه‌ای در کنار سه رود قلقل رود، کرزان رود و سرکان رود، تویسرکان را به بهشت غرب تبدیل کرده.

تویسرکان به شهر طلای سبز یعنی شهر گردو هم معروف است و می‌توانید این سوغاتی خوشمزه را از آنجا تهیه کنید.

البته همدان سوغاتی‌های جذاب زیادی دارد. سفال لالجین با نقش و نگارهای منحصربه‌فردش که شهرت جهانی دارد ، چرم ،گلیم و قالی دستبافت و شیرینی خوشمزه انگشت پیچ از این سوغاتی‌ها هستند.

حالا که تا همدان رفتید حتما کباب سرداشی که پرخاصیت‌ترین غذای همدان است را بچشید.

همدان غذاهای محلی خوشمزه دیگری مثل آبگوشت قرمه، خورشت غوره، آش خشکبار، کوفته همدان را هم در لیست خودش دارد.

اقامت در همدان

برای اینکه چند روزی از بهار دلچسب را در همدان زیبا خاطره سازی کنید، نیاز به یک اقامتگاه تمیز و دلخواه دارید. اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در همدان بهترین گزینه برای یک اقامت آرام و بی‌دردسر به حساب می‌آید.

در این آپارتمان‌های مبله و مجهز از بابت اقامت دغدغه‌ای نخواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید به ماجراجویی در دل شهر بپردازید.

راهنمای سفر به اهواز در عید نوروز

اهواز، پایتخت استان خوزستان، شهری که به شب‌های زیبا و بیدار و مردم خونگرمش معروف است.

بهترین زمان سفر به اهواز فصل بهار و عید نوروز است چون به دلیل بارندگی‌های زمستان آب ‌و هوای اهواز از همیشه خنک‌تر و شهر سرسبز و زیبا می‌شود.

سفر به نوروز
پل غدیر، پل کابلی(پل هشتم) در اهواز

جاذبه‌های اهواز

شاید اهواز را با رود کارون و پل‌های زیبایش بشناسید. اهواز شهر شب‌های بیدار و برای دوستداران شب، یک شهر به یاد ماندنی ا‌ست.

در شب که از گرمای روز خبری نیست، می‌توانید کنار رود کارون شب نشینی شیرینی را آغاز کنید.

کارون که طولانی‌ترین رود ایران است زمانی پر آب‌ترین رود هم بود، اگرچه امروز کم آب شده اما همچنان دیدنی و زیباست.

اهواز رکورد دار تعداد پل در ایران است. پل معلق یا پل سفید که یکی از نمادهای شهر اهواز و نخستین پل معلق ایران است از معروف‌ترین این پل‌هاست.

پیاده روی روی پل سفید و تماشای مرغان دریایی آن حوالی و غذا دادن به آن‌ها، خاطره‌ای فراموش نشدنی برای شما می‌سازد.

پل سیاه یکی دیگر از پل‌های معروف و نخستین پل اهواز است که بعدها به دلیل رنگ سیاهش به این اسم معروف شد. این پل در سال ۱۳۰۸ ساخته شده.

یکی دیگر از پل‌هایی که حتما باید در سفر به اهواز ببینید پل هفتم اهواز است که به پل تمدن‌ها معروف است.

نورپردازی و آبشار مصنوعی که در دو طرف پل ایجاد شده حتما شما را مجذوب خودش می‌کند. اما در نهایت حتما به پل طبیعت اهواز که در دهه 90 و برای گذر افراد پیاده ساخته شده، سر بزنید.

اهواز شهری است که علاوه بر مکان های تفریحی و پل های زیبا، بناهای تاریخی زیادی از دوران قاجار و پهلوی دارد. یکی از این  بناها خانه‌ی معین التجار، سرای تاجر سر شناس بوشهری، حاج محمد تقی معین التجار بوده که در دوره ناصرالدین شاه قاجار در ساحل رودخانه کارون، در نزدیکی پل سفید بنا شد و در گذشته کارونسرا بود و دیدنش خالی از لطف نیست.

یکی دیگر از این بناهای تاریخی که در سفر نوروزی به اهواز حتما باید ازش دیدن کنید، سرای دادرس نام دارد.

این خانه تاریخی به دوره قاجار برمی‌گردد و یکی از میراث ملی محسوب می‌شود و در گذشته جایی برای خرید مردم بوده و با ورود به آن انگار صدای شادی و هیجان مردم را که در حال جنب و جوش و خرید بودند، می‌شنوید.

عمارت ماپار با دیوارهای آجری و حیاط قشنگ و شیشه‌های رنگی از دیگر آثار تاریخی اهواز به حساب می‌آید که در نزدیکی رودخانه کارون قرار دارد. می‌توانید نگارخانه، عکاس‌خانه، رستوران و شربت‌خانه، مرکز تولید و فروش صنایع دستی را در این عمارت ببینید.

در سفر به اهواز بهترین جا برای اینکه مردم را بشناسید و با آداب و رسوم آن‌ها آشنا بشوید، بازارهای قدیمی شهر هستند. در این بازارها می‌توانید با مردم محلی و مهمان نواز اهواز معاشرت کنید و از غذاهای محلی اهواز و سوغاتی‌های بی‌نظیرش بخرید.

بازار امام و بازار کاوه که فاصله خیلی کمی از هم دارند از قدیمی‌ترین بازارهای اهوازند که می‌توانین ساعت‌ها در کوچه پس کوچه‌های این بازارها قدم بزنید و غرق در رنگ و شور و نشاطشان بشوید.

بازار عبدالحمید هم یکی دیگر از این بازارها و البته قدیمی‌ترین آنهاست که هرچند رونق گذشته را ندارد اما دیدنش خالی از لطف نیست.

از دیگر جاذبه‌های اهواز می‌شود به کلیسای سورپ مسروپ، موزه‌ی هنرهای معاصر و آرامگاه علی بن مهزیار اشاره کرد.

سفر در نوروز
پل غدیر،پل کابلی(پل هشتم) در اهواز

خوشمزه‌جات و سوغاتی اهواز

و اما می‌رسیم به معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذای اهواز که بدون شک چیزی نیست جز فلافل!

فلافل اهواز طعم منحصر به فرد و بی‌نظیری دارد که شبیه آن را هیج کجای دنیا نمی‌شود پیدا کرد. اصلا سفر به اهواز بدون رفتن به بازار لشکرآباد اهواز و خوردن فلافل و سمبوسه در دکه‌های فلافل فروشی، تکمیل نمی‌شود.

پاکورا، نافله ، اِمگِشِت یا پلو ماهی محلی اهوازی‌ها، رنگینک، ماهی صُبور تنوری، قلیه ماهی و مُفَطَح از غذاهای محلی و خوشمزه اهواز هستند که لذت چشیدن طعم این غذاهای جنوبی را نباید از دست داد.

البته اگر دوست دارید یک وعده غذایی خوش طعم را در یک مکان متفاوت  تست کنید،کشتی رستوران سوزیانا اهواز گزینه مناسبی‌ست. می‌توانید روی عرشه در آب‌های کارون بنشینید و غذای لذیذ جنوبی میل کنید.

وقتی به بازار کاوه سر زدید می‌توانید از آنجا ادویه‌های خوش عطر و رنگارنگ اهواز را به عنوان سوغاتی بخرید البته اصلی‌ترین سوغات اهواز خرماست و  رطب، شیره خرما، ارده، ترشی‌های بندری و ماهی و میگو تازه از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه اهواز به حساب می‌آیند.

اقامت در اهواز

برای داشتن یک سفر خاطره‌انگیز به اهواز و اقامت چند روزه در این شهر، چه چیزی بهتر از اینکه یک اقامتگاه مستقل و راحت داشته باشید تا بعد از گردش بتوانید در آن استراحت کنید.

اجاره ویلا و سوئیت در اهواز یک گزینه ایده‌آل و به صرفه برای اقامت نوروزی به اهواز به حساب می‌آید.

راهنمای سفر به سرعین در عید نوروز

سرعین شهر چشمه‌های همیشه جوشان است که در استان اردبیل و در جوار طبیعت زیبا و بکر دامنه‌های سبلان قرار گرفته. آب و هوای اردبیل و سرعین برای سفر در عید نوروز بسیار مناسب است و هر ساله پذیرای مسافران نوروزی زیادی است.

البته با وجود اقلیم سردسیر این منطقه و سرمای زمستانی شدید در آن، فصل‌های سرد سال هم سرعین خالی از مسافر نیست و علاقه‌مندان به ورزش‌های زمستانی، برای استفاده از پیست اسکی آلوارس، به این شهر سفر می‌کنند.

سفر در عید نوروز
سرعین

جاذبه‌های سرعین

سفر به سرعین بیشتر از هر چیز دیگری به چشمه‌های آبگرم خود معروف است که هر ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خودش جذب می‌کند.

لذت آب تنی در این چشمه‌های آبگرم که خواص طبی و درمانی برای بسیاری از بیماری های مفصلی، پوستی، رماتیسمی دارند، می‌تواند یکی از مهم‌ترین دلایل سفر نوروزی به این شهر باشد.

از معروف‌ترین این چشمه‌ها می‌توان به آبگرم گاومیش گلی، آبگرم سبلان، آبگرم 9 چشمه، آبگرم بش باجیلار اشاره کرد.

اما بعد از آب تنی در چشمه‌های آبگرم سرعین نوبت می‌رسد به گشت و گذار و ماجراجویی در آثار تاریخی و روستاهای زیبای آن.

تپه باستانی آناهیتا یکی از این آثار تاریخی زیباست که در غرب شهرستان سرعین قرار گرفته. آثار به جامانده در خرابه‌های معبد این تپه، از اهمیت آیین و دین زرتشت در گذشته‌های دور در این ناحیه خبر می‌دهند.

اگر طرفدار ماجراجویی در ادوار گذشته باشید، حتما بازدید از تپه آناهیتا برای شما جذاب خواهد بود. یکی دیگر ازجاذبه‌های تماشایی و عجیب سرعین، روستای صخره‌ای ویند کلخوران است که وجود دخمه های سنگی دست ساز در دل کوه، آن را منحصربه‌فرد و تماشایی کرده.

از دیگر جذابیت‌های این روستا می‌شود به غارهای ساخته شده با دست انسان و نقوش حکاکی شده بر دیواره های آن اشاره کرد که با تماشای آن‌ها به گذشته‌های دور سفر می‌کنید.

اما یکی از جاهایی که در سفر به سرعین حتما باید به آن سر بزنید، روستای زیبای آلوارس است. این روستا به چشمه‌های فراوانی که از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرند معروف است.

تصور کنید در یک محیط بسیار سر سبز با هوایی خنک و بسیار تمیز قرار دارید و در اطراف شما چشمه های زیاد همراه با رقص ماهی‌های قزل آلا جاری است. و گل های لاله‌ی سرخ ،ختمی و شقایق در نسیم باد و در اطراف شما در حال رقصیدن هستند.

در سفر به این روستا لذت امتحان کردن غذاهای محلی را از یاد نبرید. طعم لذیذ کباب تهیه شده با گوشت تازه گوسفند به همراه نان لواش مخصوص آلوارس که توسط زنان روستا پخته می‌شود را در هیچ رستورانی پیدا نخواهید کرد.

یکی دیگر از جاذبه‌های این روستا بزرگ‌ترین پیست اسکی کشور  به نام آلوارس در دامنه‌های سبلان است که به مدت 8 ماه از سال پذیرای دوست‌داران اسکی و طبیعت سرد منطقه است.

پس اگر اهل ورزش‌های زمستانی هستید، فراموش نکنید در سفر به شهر سرعین، سری هم به این پیست اسکی مجهز بزنید چون گاهی در بهار نیز به خاطر وجود برف، قابل استفاده است.

در مسیر حرکت به سمت روستای آلوارس، روستای زیبای دیگری به نام روستای شایق با مناظر سرسبز و تماشایی وجود دارد که وقتی در آن قدم می‌زنید لباس محلی زیبای مردم روستا و زیبایی‌های طبیعت آن جا شما را جذب خود می‌کند.

عید کجا بریم؟
پیست اسکی آلوارس سرعین

خوشمزه‌جات و سوغاتی سرعین

اما سفر به سرعین بدونچشیدن طعم غذاهای خوشمزه آن یک چیزی کم دارد . نمی‌شود که تا سرعین رفت و آش دوغ معروف آن را امتحان نکرد.

در کنار آش دوغ، کباب‌های سرعین هم در بین مسافران از محبوبیت زیادی برخوردار است.

از دیگر غذاهای معروف سرعین می‌توان به انواع آش، پیچاق قیمه، لونگی و قیساوا اشاره کرد.

البته یادتان باشد که به هیچ وجه خوردن صبحانه را در این شهر از دست ندهید چون کره و عسل و سرشیر طبیعی سرعین یک صبحانه تکمیل و مقوی و خاص برایتان فراهم می‌کند.

سرعین شهر سوغاتی‌های خوشمزه است و نمی‌گذارد شما دست خالی از آن برگردید. عسل سرعین برجسته‌ترین محصول آن است و کمتر کسی را خواهید دید که در سفر به این شهر از عسل‌های طبیعی و مقوی آن خرید نکند.

از معروف‌ترین و پرطرفدارترین عسل‌های سرعین می‌توان عسل گون، چهل گیاه و آویشن را نام برد.

از دیگر سوغاتی‌های خوشمزه در سرعین می‌توان به حلوای سیاه، تخمه آفتابگردان، آب نبات و باقلوای ترکی اشاره کرد. همچنین گلیم، جاجیم، خورجین، نمد و مصنوعات چرمی نیز از دیگر محصولات و سوغات های شهر سرعین هستند.

اقامت در سرعین

یکی از دغدغه‌های اصلی سفر، بحث اقامت و اقامتگاه مناسب است. برای داشتن یک سفر نوروزی لذت بخش به سرعین، چه چیزی بهتر از اینکه یک اقامتگاه مستقل داشته باشید و با خیال راحت و آسوده در آن استراحت کنید.

اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در سرعین بهترین گزینه برای اقامت نوروزی در سرعین محسوب می‌شود.

این ویلا و آپارتمان‌های مبله اکثرا نزدیک نقاط گردشگری و مراکز آبگرم سرعین هستند و شرایط دسترسی راحتی را برایتان فراهم می‌کنند.

راهنمای سفر به خرم‌آباد در عید نوروز 1403

شهر خرم‌آباد بزرگ‌ترین شهر  لرنشین ایران است که در دره‌ای خوش آب و هوا و پر آب قرار گرفته.

خرم‌آباد به دلیل داشتن چشمه‌های فراوان و آثار تاریخی متعدد یک مقصد جذاب، بکر و خلوت در سفر به لرستان به حساب می‌آید.

عید نوروز 1401 کجا بریم؟
مخمل‌ کوه خرم‌آباد

جاذبه‌های خرم‌آباد

قلعه عظیم فلک‌الافلاک، معروف‌ترین آثار تاریخی خرم‌آباد و اولین جایی است که در خرم‌آباد باید ببینید.

حتی اگر تابحال به قلعه‌ی فلک‌الافلاک نرفته باشید، حتما اسمش را شنیدید یا تصویرش را روی کارت پستال و اینترنت دیدید.

این قلعه که به دوران ساسانی نسبت داده می‌شود، روی تپه‌ای کهن و در مرکز شهر قرار گرفته و  می‌توانید منظره چشم نواز شهر خرم آباد را از فراز فلک الافلاک ببینید.

اما در نزدیکی این قلعه و در ضلع جنوبی این اثر تاریخی، یکی دیگر از شاهکارهای عصر ساسانی دیده می‌شود که آن را با نام پل شاپوری می‌شناسند و در گویش محلی به «طاقِ پیل اِشکِسّه» شهرت دارد و دیدنش خالی از لطف نیست.

اگر اهل شعر و هنر باشید می‌توانید به بقعه باباطاهر شاعر معروف دوبیتی‌های لکی و لری سری بزنید که در مرکز شهر و ضلع غربی قلعه فلک الافلاک قرار گرفته.

اما می‌رسیم به نگین فیروزه‌ای خرم‌آباد، دریاچه کیو که آن را نماد سرزندگی این شهر می‌دانند و به زیستگاه جانوران آبزی و پرندگان مهاجر و بومی تبدیل شده.

می‌توانید در کنار این دریاچه تفریحاتی مثل ماهیگیری و قایق سواری را تجربه کنید و یا یک پیک نیک هیجان انگیز و به یاد موندنی داشته باشید.

از آثار تاریخی دیگر خرم‌آباد می‌شود به مناره آجری که سازه ای استوانه‌ای شکل است و در گذشته برای راهنمایی و هدایت کاروان‌ها استفاده میشده، سنگ نبشته خرم‌آباد و گرداب سنگی که به دوره ساسانیان برمی‌گرده، اشاره کرد.

سفر در عید نوروز به خرم‌آباد که آب و هوا مناسب و مطلوب است، امکان طبیعت گردی را هم برایتان فراهم می‌کند. یکی از مکان‌های مناسب برای طبیعت گردی و گردش و تفریح در خرم‌آباد مجموعه توریستی مخمل کوه است.

این مجموعه مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبا و حیرت‌انگیزی دارد و محل مناسبی برای علاقه‌مندان به کوه‌پیمایی به شمار می‌رود. البته وجود آبشار زیبایی به نام آبشار مخمل کوه در این منطقه بر محبوبیت و زیبایی آن افزوده.

وقتی حرف از آبشارهای جذاب ایران می‌شود ناخودآگاه یاد استان لرستان می‌افتیم چون بزرگترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران در استان لرستان قرار دارند و بخش زیادی از این آبشارها در شهر خرم‌آباد قرار دارند که از این آبشارها میشود به آبشار بیشه، آبشار نوژیان، آبشار وارک، آبشار آب سفید و آبشار شوی اشاره کرد.

اما اگر دوست دارید با مردم محلی و بومی گپ بزنید و خوراکی‌های تازه و محلی پیدا کنید و با حال و هوای قدیمی خرم‌آباد آشنا شوید، حتما به بازار سنتی خرم‌آباد سر بزنید.

عید کجا بریم؟
قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد

خوشمزه‌جات و سوغاتی خرم‌آباد

اگر عاشق چشیدن طعم جدید غذاها هستید، در سفر به خرم‌آباد حتما غذاهای خاص و متفاوت آن را تجربه کنید.

چزنک رغو، کباب بروجردی، آش گوشت، شامی کوو، خورش کلیه ترش و سغدو از خوشمزه‌جات خرم‌آباد محسوب می‌شوند که از طعم متفاوتشان شگفت‌زده می‌شوید.

سفر بدون سوغاتی یک چیزی کم دارد و خرم‌آباد هم شهر سوغاتی‌های خوشمزه‌ای مثل کلوچه روغنی، نان ساجی، ترخینه، نان آردی، روغن حیوانی، کاک، حلوا ارده و عسل است.

علاوه بر این‌ها صنایع دستی زیبایی از جمله ورشو سازی، جاجیم بافی، گیوه، حصیر، نمدبافی، خراطی، گلیم، ماشته بافی و حرمی بافی دارد که باعث می‌شوند دست خالی از این شهر برنگردید.

اقامت در خرم‌آباد

برای اینکه چند روزی از عید نوروز را در شهر زیبای خرم‌آباد خاطره سازی کنید، نیاز به یک اقامتگاه تمیز و دلخواه دارید. اجاره سوئیت و خانه روستایی در خرم‌آباد بهترین گزینه برای یک اقامت آرام و راحت به شمار می‌رود.

در این آپارتمان‌های مبله و مجهز از بابت امکانات اقامتی دغدغه‌ای نخواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید به ماجراجویی و گشت و گذار در دل این شهر بپردازید.

راهنمای سفر به مریوان در عید نوروز

یکی از قشنگ‌ترین و بهترین مقاصد سفر نوروزی، سفر به کردستان و شهر خوش آب‌و هوای مریوان است.

مریوان در مجاورت دریاچه زیبای زریوار قرار گرفته و در فصل بهار آب و هوای مطبوع و معتدل، طبیعت زیبا و چشم انداز کوهستانی‌اش هوش از سرتان می‌برد.

عید امسال کجا بریم؟
دریاچه زریوار(زریبار) مریوان

جاذبه‌های مریوان

گشت و گذار در مریوان را باید از زیباترین دریاچه‌ی آن شروع کنید.

دریاچه زریوار که زریبار هم گفته می‌شود یکی از معروف‌ترین و زیباترین دریاچه‌های مریوان است. این دریاچه بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین غرب کشور است که محل زندگی انواع آبزیان و پرندگان و گیاهان محسوب می‌شود.

یکی از نکات جالب این دریاچه جوشش آب به صورت خودجوش از کف آن است. می‌توانید عصرها کنار این دریاچه قدم بزنید و یا اگر دوست داشته باشید با قایق دور دریاچه دور بزنید.

بعد از گشت و گذار اطراف دریاچه نوبت می‌رسد به خوردن یک غذای خوشمزه در آن حوالی و آن غذا چیزی نیست جز قزل آلایی که در نمک و فلفل و روغن زیتون و آبلیمو و سماق خوابانده و به آرامی روی زغال کباب شده باشد.

اگر از مریوان حدود 15 کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنید با دشتی سبز که در بین جنگل‌های زیبا و چشمه‌های آب متعددی محصور شده، مواجه می‌شوید.

دشت سرسبز و زیبای بیلو یکی از جالب‌ترین جاذبه های گردشگری مریوان است که طبیعت زیبا و چشم‌انداز خیره کننده‌ای دارد و شما را جذب می‌کند.

اگر اهل کوه‌نوردی هستید، حتما باید به ارتفاعات چهل چشمه سر بزنید. چهل چشمه کوهی متشکل از 20 قله‌ست و روستاهای زیبا و متعددی اطراف دامنه این کوه قرار دارند.

طبیعت زیبا با چشم‌اندازهایی رویایی، مجموعه‌ کم‌نظیری از گل‌ و گیاهان مختلف با پوشش گیاهی متنوع دارویی و حضور چشمه‌ها و ییلاق‌های متعدد، این منطقه را به یکی از تفریحکاه‌ها و استراحتگاه‌های محبوب تبدیل کرده است.

اما در همین کوه چهل چشمه در نزدیکی روستای تراق تپه، غاری به نام غار کونا شم شم وجود دارد.

کونا شم شم در زبان کردی به معنی سوراخ و حفره‌ایست که در آن خفاش وجود دارد و این غار از سنگ های آهکی  تشکیل شده.

اگر به داخل فضای غار بروید می‌توانید نقاشی‌های دیواری باستانی را مشاهده کنید، البته اگر تحمل دیدن خفاش‌های خفته بر بام این غار را دارید.

منطقه تفریحی قمچیان یکی دیگر از زیباترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های مریوان است که در بین جاده ی مریوان به سمت سقز قرار گرفته.

قمچیان بهشت کوهنوردان، طبیعت گردان و ماجراجویان است. در این منطقه درختان سر به فلک کشیده، چشم‌اندازهای طبیعی و زیبا، گونه‌های گیاهی و جانوری مختلف و هر چیزی که از یک محیط طبیعی و بکر انتظار دارید را می‌توانید پیدا کنید.

در همین مسیر مریوان به سقز، بازدید از آبشار زیبای گویله را به هیچ عنوان از دست ندهید. این آبشار مخصوصا در اوایل فصل بهار بسیار زیبا و دیدنی است.

از دیگر جاهای دیدنی مریوان، روستای کانی سانان در 7 کیلومتری غرب این شهرستان است که معماری بسیار جالب و دیدنی دارد.

در این روستا خانه‌ها بدون اینکه جلوی دید یکدیگر را بگیرند، روی سرازیری، به شکل ردیفی پشت سر هم قرار گرفتند و ترکیب این منظره با فضای سبز و کوهستانی بسیار دیدنی و چشم نواز است.

به نظر می‌رسد که این روستا پیشینه‌ای 150 ساله دارد و چون در گذشته نخستین ساکنانش سه خانواده‌ دامدار بودند، به این نام یعنی «کانی سه نان» شهرت پیدا کرده.

اما نمی‌شود تا مریوان رفت و از روستای تاریخی اورامانات دیدن نکرد. روستای اورامان که به آن اورامانات یا اورامان تخت هم می‌گویند، در قسمت جنوب غربی سرو آباد قرار دارد.

اورامان یکی از روستاهای پلکانی کشور در دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و مثل ماسوله گیلان به خانه‌های پلکانیش معروف است.

خانه‌های این روستا به گونه‌ای ساخته شدند که حیاط هر خانه‌ پشت‌بام خانه‌ی دیگر ا‌ست و باعث شکل‌گیری منظره ای خاص در این روستا شده.

البته ۱۵ فروردین هم مراسم دیدنی پیرشالیار که مراسمی شامل رقص و دف‌نوازی است در این منطقه برگزار می‌شود که پیشنهاد می‌کنم در سفر نوروزی به هیچ عنوان این مراسم را از دست ندهید.

سفر در عید نوروز
ارورامانات مریوان

خوشمزه‌جات و سوغاتی مریوان

مریوان غذاهای محلی منحصربه‌فردی دارد که با مواد اولیه تازه و سبزیجات گیاهی تهیه می‌شوند و پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه از دستشان ندهید.

از این غذاها می‌شود به کلانه، قایرمه، کباب کردی، آش گزنه اشاره کرد.

اما مریوان شهری است که نمی‌گذارد دست خالی و بدون خرید سوغاتی از آن برگردید.

یکی از معروف‌ترین این سوغاتی‌ها عسل کوهی و طبیعی این شهرستان است. این عسل را می‌توانید در بازار ارومی‌ها که یک بازار سرپوشیده در مریوان است، تهیه کنید.

از دیگر سوغاتی‌ها می‌شود به شیرین‌های سنتی و بادام سوخته و  برساق اشاره کرد.

البته از صنایع دستی مریوان هم نمی‌شود گذشت. یکی از آن‌ها گیوه کلاش است؛گیوه‌ای محلی و کردی که از الیاف طبیعی بافته می‌شود و بسیار سبک و راحت است. گلیم کردی و کلاه کردی از دیگر صنایع دستی مریوان به حساب می‌آیند.

اقامت در مریوان

برای اینکه چند روزی از بهار دلچسب را در مریوان زیبا خاطره سازی کنید، نیاز به یک اقامتگاه تمیز و دلخواه دارید. اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در مریوان بهترین گزینه برای یک اقامت آرام و راحت است.

در این آپارتمان‌های مبله و مجهز از بابت اقامت دغدغه‌ای نخواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید به ماجراجویی در دل این شهر بپردازید.

راهنمای سفر به کرمانشاه در عید نوروز

سفر به کرمانشاه در نوروز سفر به قلب تاریخ و ماجراجویی پر فراز و نشیب در زندگی کسانی است که در دوره‌های تاریخی مختلف در این سرزمین سکونت داشتند.

کرمانشاه در فصل‌های مختلف زیبایی‌های خاص خودش ر ا دارد، اما در ایام عید نوروز که آب و هوا مطبوع‌تر است زمان مناسبی برای سفر به این شهر زیباست.

سفر در عید نوروز
طاق بستان کرمانشاه

جاذبه‌های کرمانشاه

گشت و گذار در کرمانشاه را باید با معروف‌ترین جاذبه گردشگری این شهر، یعنی طاق بستان شروع کنید.

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ نگاره‌ها و سنگ نبشته‌هایی است که داستان‌های جذابی را از تاج‌گذاری شاهان ساسانی روایت می‌کند و مانند یک ماشین زمان شما را به گردش در عمق تاریخ دعوت می‌کنند.

همچنین وجود کوه و چشمه و دریاچه در نزدیکی طاق بستان بر زیبایی و جذابیت آن افزوده. البته نورپردازی این اثر تاریخی در شب جلوه‌ی زیباتری به آن بخشیده و پیشنهاد میکنم که تماشای آن  را در شب از دست ندهید.

همه ما داستان شیرین و فرهاد و کندن کوه بیستون را شنیدیم و حالا دیدن زیبایی های این کوه تاریخی از نزدیک، شنیدن داستان جنگ و پیروزی داریوش اول هخامنشی از زبان کتیبه‌ها و نقش برجسته بیستون و تماشای مجسمه‌ی هرکول در مجموعه تاریخی بیستون لطف و صفای دیگری دارد.

البته آثار تاریخی متعددی در بیستون وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نقش‌برجسته و كتیبه داریوش، سراب بيستون، نيايشگاه مادی، سنگ بلاش، نقش‌برجسته گودرز، فرهاد تراش، کاروانسرای ايلخانی، کاروانسرای شاه عباسی، پل بيستون و… اشاره کرد.

اما در ادامه گشت و گذار در کرمانشاه باید سری دنیای رنگی کاشی‌های قصه گو در تکیه معاون‌الملک بزنید.

تکیه معاون‌الملک، بنایی قاجاری است که در محله لب آبشوران کرمانشاه قرار گرفته و به سبب کاشی‌کاری‌های بی‌نظیرش شهرت زیادی دارد؛ کاشی‌کاری‌هایی با رنگ‌های صددرصد طبیعی که به صورت برجسته و نیمه‌برجسته هستند و نقوش متنوعی از پادشاهان هخامنشی گرفته تا شخصیت‌های دوره قاجار و پیامبران و امامان و شخصیت‌های مذهبی را به نمایش گذاشته‌اند و داستان‌هایی از دل تاریخ را روایت می‌کنند.

البته دو موزه مردم‌شناسی کرمانشاه و پوشاک و زیورآلات کرمانشاه در این تکیه برپاست که دیدنشان خالی از لطف نیست.

بد نیست که در سفر به کرمانشاه سری هم به جاهای ترسناک‌تر بزنیم. گوردخمه‌های کرمانشاه یکی از این جاهای ترسناک است.

ایرانیان باستان خاک را مقدس می‌دانستند و برای همین متوفیان خود را در دل کوه یا صخره ای مرتفع دفن می‌کردند، که به این معماری گوردخمه گفته می‌شود. گوردخمه اسحاق‌وند که از سه گوردخمه تشکیل شده یکی معروف‌ترین این گوردخمه‌هاست.

در کرمانشاه به غیر از جاذبه‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی منحصر به فردی وجود دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند.

غار قوری قلعه که بزرگترین غار آبی آسیا شناخته می‌شود یکی از این جاذبه‌های طبیعی است. این غار پنج تالار دارد و در وسطای تالار مریم آن به دریاچه‌ای وسیع با قندیل‌های زیبایی که آن را احاطه کرده‌اند، برمی‌خورید.

البته یکی از زیباترین قسمت‌های این غار تالار عروس نام دارد که با قدم زدن روی سنگ‌های کریستالی و سفید آن می‌توانید جای قدم‌های خود را ببینید و از تماشای قندیل‌های زیبایی که از سقف آن آویزان هستند، لذت ببرید.

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کرمانشاه تالاب هشیلان است که در فاصله 30 کیلومتری شمال غربی این شهر قرار گرفته.

هشیلان در زبان کردی به معنی خانه مارهاست و داخل و اطراف این تالاب گونه‌های جانوری مختلف زندگی می‌کنند که اگر دوستدار طبیعت باشید برایتان جذاب خواهد بود.

اگر دیدن گل‌های نیلوفر آبی شما را سر ذوق می‌آورد دریاچه سرآب نیلوفر بهشت شماست.

در فصول بهار و تابستان گل‌های نیلوفر زیادی در این دریاچه رشد می‌کنند و جلوه خاصی به آن می‌بخشند. در واقع این دریاچه استخری از آب‌های زلال است که گل‌های نیلوفر با هارمونی رنگ‌های آبی و سبز و صورتی با وزش باد در آن موج می‌زنند.

البته امکان قایق سواری و عکاسی بین این نیلوفرهای زیبا هم برای شما فراهم است.

سفر-در-عید-نوروز-
سفر در عید نوروز1402-دریاچه-سرآب-نیلوفر-کرمانشاه

خوشمزه‌جات و سوغاتی کرمانشاه

مگر می‌شود به کرمانشاه سفر کرد و دنده کباب نوش جان نکرد؟ همواره کباب جز گزینه های انتخابی ایرانی ها برای خوردن غذا است، اما طرز تهیه کبابی که در کرمانشاه پخته می شود به گونه ای است که مانند آن ها را هیچ کجای دیگر نخواهید خورد.

خورشت خلال از دیگر غذاهای محلی کرمانشاهی است که شهرت زیادی دارد و با عطر دلفریب خود، هر گردشگری را شگفت‌زده می‌کند.

از دیگر غذاهای سنتی کرمانشاه می‌توان به آش سورانه، دست‌پیچ کرمانشاهی و والک پلو اشاره کرد.

اما سفر به کرمانشاه بدون خرید سوغاتی‌های شیرین و خوشمزه آن یک چیزی کم دارد.

کرمانشاه شهر شیرینی‌های محلی خوش طعم از جمله کاک، نان خرمایی و نان برنجی است.

البته گیوه و جاجیم هم از صنایع دستی بومی کرمانشاه هستند و به واسطه‌ی طرح و نقش‌های زیبایی که دارند می‌توانند سوغاتی های جالبی به شمار آیند.

اقامت در کرمانشاه

برای اقامت چند روزه و مطمئن در کرمانشاه چند گزینه پیش روی شماست. هم می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در کرمانشاه اقامتی خصوصی و راحت را تجربه کنید.

همچنین با اجاره اقامتگاه بومگردی در کرمانشاه اقامتی متفاوت در محیطی صمیمی را تجربه خواهید کرد.

البته اگر اهل تجربه کردن چیزهای جدید و متفاوت هستید پیشنهاد میکنم که اقامت در سیاه چادر در کرمانشاه را هم تجربه کنید و لذت زندگی به سبک عشایر را بچشید.

راهنمای سفر به ایلام در عید نوروز

ایلام که به عروس زاگرس معروف است بهترین مقصد برای سفر نوروزی به شمار می‌رود.

ایلام در میان حصاری از کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی قرار گرفته که آب‌و هوای معتدل و خنکای نسیم کوهستانیش در بهار روح‌تان را نوازش می‌کند.

همچنین در ایلام به سبب دارا بودن قوم‌های متفاوت می‌توانید تنوع فرهنگی جذابی را مشاهده کنید.

عید نوروز کجا بریم؟
ایلام

جاذبه‌های ایلام

از آنجایی که ایلام شهر کوچکی‌ است به همین خاطر برای گشت و گذار و دیدن جاذبه‌هایش باید از این شهر پا فراتر بگذارید و در استان ایلام چرخی بزنید.

بهتر است از دریاچه دوقلو سیاه گاو شروع کنید. این دریاچه در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام قرار دارد و یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد و تنها دریاچه دوقلوی کشور است.

آب زلال دریاچه و دشت‌ها و کوه‌های مرتفع اطراف منظره‌ای چشم نواز ایجاد کرده که پیشنهاد می‌کنیم در سفر نوروزی به ایلام حتما از آن دیدن کنید.

در این استان پدیده‌های زمین شناسی و تنگه‌های دیدنی زیادی هم وجود دارد که شما را شگفت‌زده می‌کند. یکی از این تنگه‌ها تنگه رازیانه‌ست.

تنگه رازیانه در یک منطقه بسیار زیبا و سرسبز واقع شده و رود روانی که از میان آن عبور کرده آن را دیدنی تر می‌کند.

یکی دیگر از تنگه‌های معروف ایلام، تنگه کافری نام دارد که در شهرستان بدره قرار گرفته و طبیعت بکر این تنگه و قایق‌سواری در آن تجربه‌ی هیجان‌انگیز و متفاوتی را برایتان فراهم می‌کند.

تنگه بهرام چوبین یک تنگه باستانی و یک پدیده طبیعی فوق‌العادست که آن را به شکارگاه ییلاقی و مخفیگاه سردار ایرانی بهرام چوبین نسبت می‌دهند.

این تنگه بین جاذبه‌های ایلام جایگاه ویژه‌ای دارد و گردشگران زیادی را به خودش جلب می‌کند. در سفر به ایلام حتما از اتاق‌ها و آب انبارها و برج‌های دیده‌بانی این تنگه و فضای سرسبز اطراف آن دیدن کنید.

اما نوبت می‌رسد به یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های ایلام که بدون دیدنش نباید ایلام را ترک کنید.

غار زینگان که به خاطر خنکی و هوای دلپذیرش به غار بهشت هم معروف است با دهلیزهای آبگیر و قندیل‌های گوناگون و سرخس‌ها و جلبک‌ها و گیاهان زیبای دیواره‌هایش منتظر شماست.

درون غار زینگان انگار باران به زمین می‌بارد و صدای تکان دهنده آب از دیوارها و سقف و انعکاس این صدا، محیط بسیار دل انگیزی را ایجاد کرده است.

جالب است که بدانید که این غار در اصل یک تنگه است و دو سر مسیر آن باز است که به اشتباه به غار شهرت یافته.

البته یادتان باشد که در غار ممکن است مسیرهای آب‌رو هم وجود داشته باشد، پس بهتر است کفش مناسب بپوشید تا آب به آن نفوذ نکند.

اما می‌رسیم به دره ارغوان که می‌شود آن را یکی از زیباترین چشم‌اندازهای طبیعی استان ایلام و از دلایل سفر به این استان به حساب آورد.

رشد درختان ارغوان در سراسر این منطقه باعث شده که به این نام معروف شود. چشم برداشتن از طبیعت بکر دره ارغوان با وجود درختچه‌های خوش‌رنگ و بوی ارغوان واقعا غیرممکن است.

مخصوصا در فصل بهار که این دره کاملا به رنگ صورتی چشم‌نواز در می‌آید و هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند.

در ایلام قلعه‌های زیادی هم وجود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست از جمله این قلعه‌ها می‌شود به قلعه والی، قلعه میرغلامی هاشمی، قلعه سه کسان، قلعه هزار درب و قلعه سام اشاره کرد.

اما یکی دیگر از جاذبه‌های زیبا و پرطرفدار ایلام آبشارهای زیبایش هستند. آبشار گچان که در ابتدای جاده ایلام به سرابله قرار دارد، با درخت‌های بلوط و گردو اطرافش منظره‌ای تماشایی را خلق می‌کند.

آبشار وه ریز یکی دیگر از این آبشارهاست که نباید از دستش بدهید. آبشار وه ریز در نزدیکی روستای چشمه کبود و 5 کیلومتری جنوب ایلام قرار گرفته.

وجود صخره‌های هلالی شکل در راس این آبشار به آن جلوه‌ای خاص بخشیده و منحصرش کرده و اطرافش هم جاهای مناسبی برای استراحت و تفریح وجود دارد.

اگر از دنیای افسانه و داستان خوشتان می‌آید و دوست دارید محلی را که فرهاد قصه‌ها برای استراحت شبانه شیرین احداث کرده ببینید، حتما به طاق شیرین فرهاد سری بزنید.

این طاق یکی از بناهای تاریخی و اصیل استان ایلام است که به دوره ساسانیان تعلق دارد و به طور کامل از سنگ‌های تراش داده شده و بدون هیچگونه ملاتی ساخته شده سقف مسطحی دارد.

نوروز کجا بریم؟
تنگه کافرین ایلام

خوشمزه‌جات و سوغاتی ایلام

استان ایلام به دلیل کوهستانی بودن این منطقه و مراتع مناسبش تنوع غذایی بالایی دارد و مردم برای در امان ماندن از هوای سرد به غذاهای گرم و پرانرژی روی آورده‌اند.

از معروف‌ترین غذاهای ایلام می‌شود به خورشت تره کوهی، کشکینه، ترخینه، شله امیری و برنج و گوشت معروف دهلران اشاره کرد که در سفر به ایلام حتما باید تستشان کنید.

اما مهمترین سوغاتی و صنایع دستی این استان که به دست هنرمندانه زنان و دختران ایلامی تولید می شود، فرش کرک و ابریشم و گلیم منحصر به‌فرد گل برجسته ا‌ست که نقش و نگارهای آن از طبیعت و تاریخ و فرهنگ این منطقه الهام گرفته شده.

علاوه بر صنایع دستی این شهر که شامل جاجیم بافی، نمد مالی، گیوه بافی، فرنجی مالی، قتره بافی و صنایع چوبی می‌شوند، سوغات خوراکی زیادی در ایلام وجود دارد که شیرینی خوشمزه “بژی برساق” مهم‌ترین آنها است.

شیرینی کله کنجی و کاک، حلوا بگل، عسل کوهی، کشک، سقز محلی و انواع نان محلی از سوغات خوراکی دیگر این شهر به حساب می‌ایند.

راهنمای سفر به نیشابور در عید نوروز

سفر به نیشابور دیدار از یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که آن را با بوته‌های ریواس و سنگ‌های فیروزه می‌شناسند و یک مکان بسیار مناسب برای سفر نوروزی به حساب می‌آید.

نیشابور نماد تاریخ و فرهنگ ایرانیان است و در این شهر می‌شود ترکیبی از طبیعت زیبا و تمدن و هنر را دید.

سفر در عید نوروز 1401
آرامگاه کمال‌الملک نیشابور

جاذبه‌های نیشابور

گشت و گذار در نیشابور را باید از آرامگاه خیام نیشابوری شروع کرد. طراحی باغ و معماری خاص و دلنشین این آرامگاه که از شخصیت و اندیشه‌های این شاعر و ستاره شناس و ریاضی‌ دان ایرانی الهام گرفته شده، در همان ابتدا نظر شما را به خودش جلب می‌کند.

همین که وارد این باغ می‌شوید، تندیس زیبایی از خیام را می بینید و بعد از مدتی قدم زدن در میان درخت های سرسبز و سر به فلک کشیده، به محل آرامگاه می رسید.

در این باغ موزه‌ی تخصصی خیام هم قرار دارد که ابزارآلات ستاره شناسی، ظروف مفرغین و سفالی و کتب و تابلوهایی از خیام را می‌توانید در آن تماشا کنید.

حالا که تا آرامگاه خیام رفتید در همان نزدیکی‌ها سری به افلاک نمای خیام بزنید. افلاک نما در واقع به سقفی گنبدی شکل گفته می‌‎شود که جایی برای تماشای آسمان است.

البته ساخت این افلاک نما در سال ۱۳۷۷ شروع شد، اما دچار کندی فعالیت و توقف ساخت شد و هنوز آماده‌ی بهره برداری نیست.

در ادامه گشت و گذار در فرهنگ و ادب پارسی، می‌رسیم به آرامگاه عطار و کمال‌الملک که در یک باغ نزدیک هم قرار گرفتند.

آب‌ و هوای خوش و فضای سبز و عرفانی این باغ شما را به عکاسی در آن تشویق می‌کند.

کاشی‌کاری‌های گنبد عطار، مزین به گل‌ و بوته، نقوش هندسی و کتیبه به رنگ‌های سبز، زرد، لاجوردی و سفید هستند که حس و حال آرام و عرفانی به شما هدیه می‌دهند و بازدید از آن جزو واجبات سفر به نیشابور به حساب می‌آید.

دهکده چوبی یکی دیگر از جاذبه‌های نیشابور است که تمام سازه‌های آن یعنی خانه‌ها، کتابخانه، مسجد، بازار، موزه، رستوران و آلاچیق‌ها، همگی از چوب ساخته شده‌اند و در فضای درون دهکده گل‌ها و درختان متنوع و برکه و استخر وجود دارد که به آن زیبایی بیشتری بخشیده و سفر به نیشابور با دیدن این دهکده در ذهن‌تان ماندگارتر می‌شود.

اگه حدود 20 کیلومتر به سمت شمال شرقی نیشابور حرکت کنید به روستای پلکانی بوژان، ماسوله رنگارنگ نیشابور می‌رسید که به عنوان یکی از جاذبه های با ارزش استان خراسان شناخته می‌شود و به دلیل وجود طبیعت بکر و دیدنی، ساختار پلکانی و ویژگی های منحصر به فرد تاریخی‌اش رنگی تازه به سفرتان می‌بخشد و شمارا غافلگیر می‌کند.

در سفر به نیشابور اگر دنبال جای ییلاقی و خوش آب‌ و هوا هستید، باغرود بهترین انتخاب است که در 12 کیلومتری نیشابور در دره‌ای سبز و باطراوت قرار دارد. در این دره رودخانه‌ای جریان دارد که باعث زیبایی چند برابر آن شده.

اگر میخواهید طبیعت بکر و دست نخورده‌ای را در مسیر سفرتان تجربه کنید، به سمت کوه‌های بینالود حرکت کنید. میان رشته دره‌های رشته کوه بینالود شهری به اسم بار وجو دارد که آبشار دیدنی و زیبایی به همین نام در آن قرار گرفته.

آبشار بار توسط کوه و باغ‌های گردو احاطه شده و منظره‌ای زیبا و چشم نواز را خلق کرده.

در دامنه کوه بینالود در جاده نیشابور حتما سری به باغ قدمگاه بزنید. در این باغ، سنگی سیاه وجود دارد که بر روی آن دو ردپا دیده می‌شود و این رد پاها به امام رضا (ع) نسبت داده می‌شود و علت نامگذاری این باغ هم به همین خاطر است.

در نیشابور روستاهای زیادی وجود دارد که دیدنشان خالی از لطف نیست. یکی از این روستاها روستای دیزباد که به توجه بالای مردمانش به محیط زیست و مهمان نوازی مشهور است.

یکی دیگر از این روستاها روستای درخت جوز در 50 کیلومتری نیشابور است که طبیعت بکر و چشم نوازی دارد و بزرگترین غار آبی خراسان یعنی غار سر‌نی در آن قرار گرفته.

سفر در نوروز
آرامگاه خیام نیشابور

خوشمزه‌جات و سوغاتی نیشابور

در سفر نوروزی به نیشابور حتما طعم خاص غذاهای محلی که توسط زنان منطقه طبخ می‌شود را تست کنید. از غذاهای محلی و خوش طعم نیشابور می‌شود به آش اماج، آش حلبه و زیره نیشابور، آش بلغور و گندم و خورشت ریواس اشاره کرد.

نمی‌شود تا نیشابور رفت و بدون خرید فیروزه معروف نیشابور برگشت. فیروزه و محصولاتش بهترین سوغات نیشابور هستند و اگر توان پرداخت فیروزه را دارید خرید این سوغات گرانبها را به شما توصیه می‌کنم.

یکی دیگر از سوغاتی‌های نیشابور گیاه ریواس هست که در دامنه کوه بینالود رشد می‌کند. از دیگر سوغاتی‌ها و صنایع دستی نیشابور می‌توانیم به قالی‌بافی، سفالگری، لعاب‌کاری و قلمدان نیشابوری اشاره کنیم.

اقامت در نیشابور

برای اقامت در نیشابور هم می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در نیشابور یک اقامت خصوصی و مستقل را تجربه کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

اطراف تهران