iran street in ramazan حال و هوای ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران

از نان رمضان تبریز تا مراسم دُم‌دُم سحری بوشهر

حال و هوای ماه رمضان در شهرهای مختلف ایران

با شروع ماه رمضان حال و هوای خاص و متفاوتی در همه‌ی شهرهای ایران برپا می‌شود. هنگام غروب عطر سفره‌های افطاری با غذاهای محلی و ویژه ماه رمضان تمام شهر را پر می‌کند.

اگر قصد دارید ماه رمضان امسال را بنا به دلایلی در شهر دیگری سپری کنید، قبل از اینکه بار سفر ببندید، بد نیست با حال و هوا و رسومات خاص رمضان در آن شهر آشنا شوید و از غذاهای مخصوص ماه رمضان در آن شهرها بدانید.

در این مطلب به حال و هوای شهرهای مختلف ایران در ماه رمضان می‌پردازیم و از رسومات و غذاها و جاهای شلوغ و پرطرفدار هر شهر که حتما باید در ماه رمضان سری به آنها بزنید، حرف می‌زنیم.

درباره شبگردی در تهران در شب های ماه رمضان در مجله جاجیگا بخوانید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

حال و هوای تبریز در ماه رمضان

حال و هوای شهرهای ایران در ماه ر مضان
سفر به تبریز در ماه رمضان

یکی از محبوب‌تریت مکان‌ها در سفر به تبریز که باید در ماه رمضان به آن سر بزنید، پارک ایل گلی است. فضای سرسبز و صمیمی این پارک معروف، گردشگران و روزه داران زیادی را به پهن کردن سفره افطاری در محوطه زیبای خود فرامی‌خواند.

در اطراف پارک ایل گلی هم مغازه‌ها و دکه‌هایی وجود دارد که می‌توانید در زمان افطار انواع غذا های خوشمزه تبریزی مثل آش شیر، آش دوغ، کوفته، دلمه، آش آبغوره، نان زنجبیلی و انواع مرباهای خوشرنگ را امتحان کنید.

اگر ماه رمضان در تبریز بودید، حتما شیرینی‌های «نزیه» و « ختایی» و «نان رمضان تبریز» را هم تست کنید. نزیه نوعی نان شیرینی محلی و مغزدار تبریز است که فقط در ماه رمضان پخته می‌شود. ختایی هم یک شیرینی خانگی است که با خمیری حصیری شکل و ترکیب پودر گردو و دارچین تهیه می‌شود.

حرم امام زاده سید حمزه که از نوادگان امام موسی کاظم است از دیگر مکان‌های پربازدید و شلوغ تبریز در ماه رمضان به خصوص در شب‌های قدر محسوب می‌شود.

علاوه بر شلوغی و زیارت حرم، آیینه کاری‌های تماشایی و کتیبه‌های قدیمی آن از چیزهایی است که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. این حرم در محله سرخاب تبریز واقع شده.

از بابت اقامت و ماندن در این شهر هم خیالتان راحت باشد، فقط با چند کلیک در سایت جاجیگا با اجاره سوئیت در تبریز اقامتگاهی مطابق سلیقه خودتان را رزرو کنید.

حال و هوای اصفهان در ماه رمضان

سفر در ماه رمضان
حال و هوای اصفهان در ماه رمضان

سفر به اصفهان در ماه رمضان حال و هوای خاص خودش را دارد، افطار کنار زاینده رود و یا صرف یک افطاری متفاوت در کوه صفه از کارهای همیشگی مردم اصفهان و مسافران آن است.

حتما درباره شب‌های زیبای زاینده رود شنیده‌اید، می‌توانید از افطار تا سحر در کنار زاینده رود بیدار بمانید و لحظات خاص و به یادماندنی رقم بزنید.

بعد از بیدار ماندن تا سحر، اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در اصفهان بهترین گزینه برای استراحت در مکانی خصوصی و آرام است.

اگر بخواهیم از غذا های معروف اصفهان در ماه رمضان حرف بزنیم، باید به حلیم بادمجان، حليم‌عدس، حليم شير، نان گندم، خورش ماست و آش شله قلم کار اصفهان اشاره کنیم.

حال و هوای شیراز در ماه رمضان

رمضان کجا بریم؟
اصفهان در ماه رمضان

امکان ندارد که ماه رمضان  در سفر به شیراز  سری به شاه چراغ نزنی. شاه چراغ و حافظیه شیراز از مکان‌های معروف و پر طرفدار شیراز در ماه رمضان هستند، که هر ساله از روزه داران و گردشگران زیادی میزبانی می‌کنند.

مردم شیراز اکثرا روزه خود را با انواع عرقیات گرم مثل گل گاو زبان، عرق نسترن، عرق بیدمشک، طارونه و بهار نارنج باز می‌کنند و اگر در شب‌های ماه رمضان گشتی در باغ ارم و فضای سبز دروازه قرآن بزنید، غرق در عطر خوش این عرقیات خواهید شد.

برای خوردن یک افطاری خوشمزه در شیراز هم باید سراغ غذاهایی مثل آش سبزی، آش کارده، قنبر پلو و کوفته هلو شیرازی بروید. البته بر سر سفره افطاری شیرازی‌ها ترحلوا و حلوای کاچی، نان گتک، یوخه، نان چایی، رنگینک و زولبیا بامیه شیرازی هم نقش پر رنگی بازی می‌کنند. سراغ این غذاهای محلی شیراز را می‌توانید از رستوران‌ های معروف شیراز بگیرید.

از رسوم جالب مردم شیراز در ماه رمضان می‌توان به رسم «کلوک اندازون» اشاره کرد، بر اساس این رسم مردم شیرازآخرین جمعه ماه شعبان را به دامان طبیعت و کوه و باغ رفته و به تفریح و شادی می‌پردازند تا به بهانه این مراسم اگر کدورتی در بین فامیل وجود دارد رفع شود و بدون دلخوری و کدورت به استقبال ماه مهمانی خدا بروند.

 اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در شیراز بهترین گزینه برای گذراندن اوقات خوش و ثبت خاطرات به یادماندنی در شهر شیراز آن هم در ماه رمضان است.

حال و هوای رشت در ماه رمضان

ایران گردی در ماه رمضان
سفر به رشت در ماه رمضان

در سفر به رشت در ماه رمضان از خوردن آش‌های خوشمزه رشت، شیرینی رشته خوشکار و فرنی مخصوص گیلانی غافل نشوید.

رشته خوشکار یک شیرینی مخصوص گیلانی است که به صورت ورقه‌ای و با رشته هایی از خمیر برنج تهیه می‌شود و داخل آن را با پودر گردو و پورد پسته پر و در روغن سرخ می‌کنند.

این شیرینی پایه ثابت شب‌های ماه رمضان گیلانی‌هاست و در اکثر شیرینی فروشی‌ها یا کنار بساط مغازه‌دارها می‌توانید آن را پیدا کنید، بخرید و نوش جان کنید.

فرنی مخصوص گیلانی که از برنج ساییده شده، شیر، دارچین و گلاب تهیه می‌شود طرفداران خاص خودش را در ماه رمضان دارد.

برای اقامت در رشت هم کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در رشت، تجربه سفر متفاوتی در ماه رمضان را برای خودتان رقم بزنید.

درباره بهترین رستوران های رشت در مجله جاجیگا بخوانید.

حال و هوای مشهد در ماه رمضان

ماه رمضان کجا بریم؟
سفر به مشهد در ماه رمضان

حضور در حرم امام رضا (ع) مخصوصا در ماه رمضان حال و هوای خاص خودش را دارد.

با وجود حضور پرشور روزه‌داران در صحن حرم، که هنگام افطار و سحر رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد، افراد زیادی را در ماه رمضان سفر به مشهد را انتخاب می کنند.

در این ماه مبارک سفره افطاری بزرگی در حیاط حرم امام رضا گسترده می‌شود که می‌توان آن را یکی از بزرگترین مراسم افطاری جهان اسلام دانست و هر شب 13 هزار نفر توسط کارت دعوت مراسم افطاری که در شهر توزیع می‌شود، مهمان امام رضا می‌شوند.

یکی از غذاهای اصلی و پرطرفدار مشهدی‌ها در ماه رمضان، شله مشهدی است. اگر شما هم در این ماه مهمان مشهد بودید، حتما سری به کوچه پس کوچه‌های اطراف حرم بزنید و برای افطار یا سحر خودتان را به خوردن شله مشهدی خوشمزه دعوت کنید.

البته گشت شبانه در کوه سنگی و طرقبه و چشیدن طعم لذیذ کباب چنجه و دیزی‌های مشهد از واجبات سفر به مشهد در ماه رمضان است.

دیگچه مشهدی هم که غذایی مقوی برای روزه‌دارن محسوب می‌شود، یکی از غذاهای پر طرفدار بین مردم مشهد در ماه رمضان است، که به عنوان نذری در شب‌های قدر هم پخته می‌شود.

برای گذراندن اوقاتی خوش و معنوی در مشهد و داشتن سفری به یادماندنی و مقرون به صرفه، بهترین گزینه اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در مشهد و داشتن اقامتی امن و آرام است.

حال و هوای ارومیه در ماه رمضان

سفر در ماه رمضان
ماه رمضان در ارومیه

در سفر به ارومیه در ماه رمضان اگر دلتان خواست چرخی در دل شهر بزنید و افطاری خوشمزه نوش جان کنید، بد نیست سری به «تفرجگاه بند» بزنید و خودتان را به یک آش دوغ خوشمزه مهمان کنید.

تفرجگاه بند که در امتداد خیابان شهید بهشتی ارومیه قرار گرفته منطقه‌ای خوش آب و هوا با انواع رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های باصفاست که برای شبگردی در شب‌های ماه رمضان و خوردن غذاهای خوش آب و رنگ ترکی و ایرانی مناسب است.

اگر بخواهیم از غذاهای معروف ارومیه در ماه رمضان نام ببریم، باید به حلوای معروفی که به « تره حالواسی» معروف است و نان محلی «یاغلی فتیر» اشاره کنیم. مردم ارومیه معتقدند که فرد روزه دار با خوردن این نان کمتر دچار گرسنگی می‌شود و همچنین به عنوان نذری هم از آن استفاده می‌کنند.

بهترین گزینه برای داشت اقامتی امن و مقرون به صرفه و گذراندن اوقاتی به یادماندنی در این شهر ، اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه است.

حال و هوای جزیره کیش در ماه رمضان

حال و هوای رمضان در ایران
سفر به کیش در ماه رمضان

 سفر به کیش  در ماه رمضان به سبب خلوتی جزیره می‌تواند یک انتخاب جذاب و هوشمندانه باشد.

در جزیره کیش رستوران‌ها در طول روز هم فعالیت دارند اما به احترام روزه داران در جلوی رستوران پرده‌ای کشیده می‌شود.

یکی از برنامه‌های جالبی که از سال 93 درماه رمضان در جزیره کیش برگزار می‌شود، برپایی بزرگترین میز افطاری در نیمه ماه رمضان است که مردم بومی و مهمانان در کنار هم می‌نشینند و افطار می‌خورند.

همچنین شب‌های ماه رمضان کیش زنده‌تر از همیشه، شاهد اجرای برنامه‌های مهیج و جنگ‌های شادی و شب نشینی‌های هیجان‌انگیز است.

اگر در سفر به کیش قصد خرید و بازارگردی هم دارید خیالتان راحت باشد چون ساعت کاری بازارها و مراکز خرید در ماه رمضان تغییری نمی‌کند و همانند مواقع عادی سال است.

برای اقامت در کیش هم کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و اقامتگاه مناسب خودتان را رزرو کنید.

درباره رستورانگردی در جزیره کیش در جاجیگا بخوانید.

حال و هوای بوشهر در ماه رمضان

ماه رمضان کجا برویم؟
سفر به بوشهر در ماه رمضان

یکی از مراسم جالب سفر به بوشهر در ماه رمضان که شما را به این شهر می‌کشاند تا آن را از نزدیک تماشا کنید، مراسم «دُم‌دُم سحری» است. این مراسم که اغلب از سوی جوانان و با هدف بیدار کردن مردم برای سحر انجام می‌شود در واقع نوعی آیین نواختن دمامه ( سازی کوبه‌ای) است.

یکی دیگر از آیین‌های شبانه مردم بوشهر در ماه رمضان، «گلی گشو» نام دارد که در شب 15 ماه رمضان اجرا می‌شود و مردم سعی می‌کنند در آن شب کار خیر کنند.

در این آیین، کودکان با در دست داشتن کیسه‌ای و سردادن جملاتی نظیر «گره گشو سرت بشور، با آرد شو» اهالی را از آمدن خود به منازل خبر می‌دهند و هدایای خود را دریافت می‌کنند.

از هر چه بگذریم از خوردنی‌های خوشمزه بوشهر در ماه رمضان نمی‌شود گذشت. حلوای انگشت‌پیچ، آش زرد، کماچ، گرده و رنگینک از جمله غذاهای محلی بوشهر هستند که در سفره افطار و سحر نقش پر رنگی دارند.

اجاره سوئیت و آپارتمان در بوشهر هم راحت‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه برای اقامت در این شهر است.

حال و هوای کرمانشاه در ماه رمضان

حال و هوای کرمانشاه در ماه رمضان
سفر به کرمانشاه در ماه رمضان

مردم کرمانشاه برای سفره افطار تدارکات ویژه‌ای در نظر می‌گیرند و سفره‌های رنگارنگی پهن می‌کنند.

اگر در این ماه مبارک سفری به کرمانشاه داشتید، آش عباسعلی (آشی با سابقه‌ای نزدیک به 2 قرن که از گوشت، حبوبات، سبزی و روغن کرمانشاهی تهیه می‌شود) و حلیم معروف کرمانشاهی را به هیچ وجه از دست ندهید.

از دیگر غذاهای محلی اهالی کرمانشاه در ماه رمضان می‌توان به شیر برنج، شله زرد، آش ترخینه، هریسه (مخلوط گوشت و حبوبات) و خوراک چنگال ( ترکیب نان محلی و شکر و روغن کرمانشاهی) اشاره کرد.

با اجاره ویلا و سوئیت در کرمانشاه خودتان را به ضیافت ویژه ماه رمضان در این شهر دعوت کنید.

حال و هوای قم و زیارت حرم حضرت معصومه در ماه رمضان

حال و هوای شهرهای ایران در رمضان
سفر به قم در رمضان

اگر ماه رمضان به شهر قم سفر کنید می‌توانید از مراسم ویژه و سخنرانی‌هایی که در حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران برگزار می‌شود، بهره ببرید.

آش قنبید قم هم یکی از غذاهای ویژه ماه رمضان است که تا در قم هستید، پیشنهاد می‌کنم آن را تست کنید.

برای اقامت در قم هم کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با انتخاب شهر قم به اقامتگاه‌های این شهر دسترسی خواهید داشت.

سخن آخر

هر یک از شهرهای ایران حال و هوای خاص خودشان را در ماه رمضان دارند و با پختن غذاهای مخصوص و مراسمات ویژه، مهمانی خدا را به سبک خودشان برگزار میکنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

مشهد