اصفهان زیبا و تاریخی

گردش در هزارتوی تاریخ و هنر ایرانی

سفر به اصفهان 1402 | Travel Guide To Esfahan

سفر به اصفهان، شهری در دل کویر که با گذر زاینده‌رود جان گرفته است.

در دامنه کوهپایه زاگرس، «چشمه جانان» می‌جوشد و زاینده‌رود زیبا و زندگی‌آفرین، جاری می‌شود.

در مسیر این رود زلال و پرآب، سرسبزی جان می‌گیرد و می‌روید و اصفهان زیبا، سرشار از تاریخ و هنر شکل می‌گیرد.

صدای چکش مسگرها و قلمزن‌ها در حجره‌های قدیمی بازار نقش جهان، انعکاس پیشینه دیرین انواع صنایع دستی اصفهانی است.

آوای چه‌چه خواننده‌های اصفهانی‌ها زیر طاقی پل‌های زاینده‌رود از عشقی و اهل‌دل بودن اهالی این سرزمین می‌گوید.

به این‌ها عمارت‌های قدیمی با معماری اصیل و تماشایی ایرانی را هم اضافه کنید. حالا با نمایی زیبا، و آوازی خوش ، قصه‌ای کهن روایت می‌شود که دل هر گردشگری را می‌برد.

اصفهان شهری خاص و جذاب برای سفر و گردشگری است. انواع و اقسام مکان‌های دیدنی این شهر، روز و شب پر از مسافر می‌شود.

اجاره خانه در اصفهان یک گزینه جذاب برای سفر به این شهر بزرگ و پر جاذبه است که بتوانید با هزینه کمتر و مقرون‌به‌صرفه اقامت دلچسبی داشته باشید و تمامی مقاصد گردشگری مورد نظرتان را بازدید کنید.

به خاطر تعداد زیاد و قدمت طولانی آثار تاریخی اصفهان، این شهر به «نصف جهان» مشهور شده است.

رستوران‌ها و خوراکی‌های خوشمزه، بریانی و گز و پولکی خاطره خوشمزه‌ای از این شهر در ذهن مسافران به جا می‌گذارد.

و دست آخر مسافران اصفهان در مقابل ویترین رنگارنگ و تنوع محصولات دست‌ساز و خوراکی‌های سنتی اصفهان برای خرید و انتخاب سوغاتی سردرگم می‌شوند.

اگر قصد مسافرت به اصفهان را دارید با من در این نوشتار همراه شوید که پیش از سفر با تمام مسیرهای گردشگری اصفهان، نصف جهان آشنا شوید و چیزی را از دست ندهید.

با جاجیگا همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

زاینده رود، لبخند زلال اصفهان

سفر-به-اصفهان-زاینده رود-اصفهان
در مسیر رود، آب گوارا و خاک تشنه به هم رسیدند. زندگی و رویش در مسیر رود جان گرفت و اسمش  را «زاینده رود» گذاشتند.

روزی روزگاری رودی زلال و پرآب از میان کوهستان و چشمه‌های زاگرس جوشید و در مسیر بیابان جاری شد.

در مسیر رود، آب گوارا و خاک تشنه به هم رسیدند. زندگی و رویش در مسیر رود جان گرفت و اسمش  را «زاینده رود» گذاشتند.

زاینده رود رگ حیاتی اصفهان و جانش به جان اهالی بسته است.  وقتی پرآب و جاری است اصفهان می‌خندد و در زیر طاقی پل‌هایش زیرآواز می‌زنند. و وای از وقتی که زاینده‌رود نمی‌خندد…

پل‌های زیبایی که روی زاینده‌رود کشیده شده با معماری و جلال خاص، خودش نشانه حرمت و علاقه‌ای است که از گذشته تا امروز برای این رود قایل بوده‌اند.

سی و سه پل انعکاس زیبایی در آب

سفر-به-اصفهان-سی-و-سه-پل-اصفهان
اصفهان سی و سه پل

سی و سه پل نام‌‌آشناترین جایی است که وقتی اسم اصفهان می‌آید به ذهن می‌رسد.

در سفر به اصفهان این پل طولانی با طاقی‌های زیبا و انعکاسی که بر رود می‌اندازد، اشاره روشنی به این شعر سهراب سپهری است که می‌گوید: «آب را گل نکنیم، روی زیبا دو برابر شده است.»

سی و سه پل در دوران صفویه که اصفهان پایتخت شد و محل توجه و عمران حکومت قرار گرفت، به دستور شاه عباس یکم و به دستان هنرمند استاد «حسین بنای اصفهانی» ساخته شد.

«الله‌وردی‌خان» سردار عباسی بر ساخت این پل نظارت داشت و به همین دلیل این پل به پل الله وردی‌خان هم معروف است.

سی وسه دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض دارد و طولانی‌ترین پلی است که روی زاینده‌رود کشیده شده.

جالب است بدانید که در ساخت سی‌وسه‌پل از مصالحی مانند سنگ، آجر، ملات ساروج و گچ استفاده‌ شده و پایه و زیرسازی این پل به‌گونه‌ای ساخته‌شده که عبور آب نه تنها تخریبش نمی‌کند، بلکه دوام و استحکام آن را هم بالا می‌برد.

همین راز ماندگاری این پل در طول سالیان دراز است.

پل خواجو، مسیری برای تماشای زاینده رود

پل خواجو اصفهان

پل خواجو با وجود معماری زیبا، قوص‌های آجری، تزیینات کاشی‌کاری و منظره زیبایی که از رود به تماشا می‌گذارد، در سفر به اصفهان مسیری است برای قدم زدن و تماشا و لذت بردن از مسیر، به جای گذشتن و رفتن و رسیدن.

این پل در فاصله هزار و هشتصد متری سی و سه پل و شرق اصفهان، روی زاینده‌رود کشیده شده است.

پیشینه پل خواجو هم به دوران صفوی و رونق ساخت و ساز در اصفهان می‌رسد.

پل خواجو که 33 دهانه، 295 متر طول و 14 متر عرض دارد، ویژگی یک سد را هم دارد و در پشت آن فضایی دریاچه مانند به وجود می‌آید که موقعیت خوبی برای قایقرانی است.

در دوران شاه عباس صفوی، شاه به همراه خانواده در عمارت «شاه‌نشین» که در میانه پل بنا شده است، اقامت و منظره رود و قایقرانان را تماشا می‌کرد.

تصاویر رازآلود پل خواجو

تصاویر رازآلود پل خواجو
شکل‌گیری تصویر شمع وقتی که هنگام غروب در زاویه سی درجه از سمت شرقی بیرون پل به دهانه‌های پایین نگاه کنید، یکی از تصاویر رازآلود پل خواجو است.

پل خواجو یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در سفر به اصفهان است.

پل خواجو به دلیل معماری خاص و رقص و نور در طول شبانه‌روز، تصاویری رازآلود دارد.

مثل شکل‌گیری تصویر شمع وقتی که هنگام غروب در زاویه سی درجه از سمت شرقی بیرون پل به دهانه‌های پایین نگاه کنید.

یک تصویر خاص دیگر پل خواجو در موقع شب شکل می‌گیرد؛ وقتی به دهنه‌های پایینی پل نگاه کنید تصویری شبیه به حرم امام رضا را می‌بینید.

تصویر جالب دیگر پل خواجو وقتی است که از بالا به پل نگاه کنید؛ نمایی از یک عقاب با بال‌ها و چنگال گشوده می‌بینید که بر فراز رود درحال پرواز است.

تندیس شیرهای سنگی در دوسوی پل، شگفتی خاص دیگری است؛ چنان که در کنار یکی از شیرها بایستید و به چشم شیر مقابل نگاه کنید، چشم آن شیر می‌درخشد.

بازدیدکنندگان پل خواجو در حال قدم زدن روی پل علاوه بر تماشای نمای زیبای پل، زمزمه رود و صدای آواز خوانندگانی را که زیر طاقی‌ها ترانه می‌خوانند هم می‌شنوند.

اجاره سوئیت در اصفهان و اجاره هاستل در اصفهان دو انتخاب مطلوب و مقرون به صرفه برای مسافران اصفهان است تا با چند کلیک در سایت جاجیگا اقامتگاه مورد نظرشان را انتخاب، رزرو و با خیال آسوده به این شهر زیبا و دیدنی سفر کنند.

دهکده چادگان، ساحلی سر سبز در مسیر زاینده رود

دهکده ییلاقی زاینده رود
در ساحل دریاچه سد چادگان، دهکده تفریحی زاینده رود با وجود ویلاهای زیبا، آب و هوای دلچسب و نسیم دریاچه یک مقصد گردشگری با طبیعت سرسبز و درختان میوه پربار است.

به فاصله 128 کیلومتری کلانشهر اصفهان، در مسیر زاینده‌رود و شهرستان چادگان، سدی بر جریان رود قرار گرفته که دریاچه آبی چادگان را در آغوش سبز ساحل دهکده زاینده‌رود پدید آورده است.

چادگان شهرستانی قدیمی و تاریخی است. «مشهد كاوه» روستایی در این شهرستان است که آرامگاه كاوه آهنگر یكی از اسطوره‌های تاریخی ایران در این مكان قرار دارد.

در ساحل دریاچه سد چادگان، دهکده تفریحی زاینده‌رود با وجود ویلاهای زیبا، آب و هوای دلچسب و نسیم دریاچه یک مقصد گردشگری اصفهان با طبیعت سرسبز و درختان میوه پربار است.

ماهیگیری در سکوت و آرامش ساحل دریاچه چادگان یکی از تفریحات این دهکده ییلاقی است.

زمین فوتبال، والیبال، تنیس روی میز، پیست دوچرخه‌سواری و باشگاه اسب‌سواری از جمله امکاناتی است که برای اهل ورزش در این دهکده وجود دارد.

در کنار همه این‌ها غواصی، پینت‌بال، کارتینگ، ماشین شارژی، شهربازی، پارک بادی، سینما 5 بعدی و تله‌کابین از دیگر امکانات تفریحی دهکده است.

اگر اهل قایقرانی یا قایق سواری هم باشید، در اسکله دریاچه انواع قایق‌های پدالی، موتوری و اتوبوس دریایی وجود دارد.

سوار بر درشکه‌های نقش جهان تا دل تاریخ

سفر-به-اصفهان-نقش جهان
اصفهان نقش جهان

در شهر شلوغ و  امروزی اصفهان، وقتی وسط شهر  وارد میدان نقش جهان می‌شوید یک لحظه زمان متوقف و  نسیم مرطوب فواره‌های میدان به صورت‌تان می‌وزد، درشکه‌ها از دالان تاریخ عبورتان می‌دهد و از دوران پادشاهی صفویه و شاه عباس سر در می‌آورید.

نقش جهان، میدانی مستطیل شکل با حوضی سبز رنگ در میان‌اش است.

مسجد عباسی، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه عمارت‌های تاریخی قرار گرفته در اضلاع این مستطیل تاریخی هستند.

دو سمت این میدان حجره‌های قدیمی و سنتی کنار هم چیده شده و ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده‌اند.

هنرمندان اصفهانی در این غرفه‌ها درحال قلم‌زنی، میناکاری و ساخت صنایع دستی هستند و تصویری از اصالت و قدمت هنروران اصفهانی را به تماشا می‌گذارند.

پژواک صدای چکش مسگرها در فضای نقش جهان، آوایی آهنگین از صبر، حوصله و دقت هنرمندان اصفهانی در گذر تاریخ را روایت می‌کند.

دالان شگفت‌انگیز قیصریه

اصفهان-قیصریه
اصفهان-بازار-قیصریه

سر در زیبای قیصریه که به سمت بازار سنتی و مشهور اصفهان باز می‌شود، ورودی متناسبی برای قدم زدن در دالان‌هایی با سقف‌های گنبدی و آذین شده با کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری است.

این بازار که برای گردشگران به خصوص توریست‌های خارجی بسیار جذاب و تماشایی است، محل فروش صنایع دستی اصفهان و مغازه‌هایی لبریز از وسایل قدیمی و آنتیک است؛ از چراغ‌ زنبوری و لاله‌های رنگی تا زلم زیمبوهای قدیمی را می‌توان در این کهنه فروشی‌ها پیدا کرد.

مسجد عباسی، زیبای فیروزه‌ای نقش جهان

مسجد-عباسی-اصفهان
سفر به اصفهان مسجد عباسی

مسجد عباسی اصفهان در ضلع جنوبی نقش جهان به رنگ آبی فیروزه‌ای می‌درخشد و چشم هر بیننده‌ای را به سمت خودش خیره می‌کند.

طرح و اثر انواع هنرهای معماری ایرانی اسلامی مثل مقرنس‌کاری و کاشی‌کاری بر اندام زیبای این مسجد، یک تصویر مثال زدنی از تلالو معماری در مسجد به عنوان یک موقعیت معنوی است.

این مسجد که به مسجد امام هم معروف است، یک نمونه مثال زدنی از توجه حکومت شیعه صفوی به جایگاه مسجد و به کارگیری انواع و اقسام هنرها در ساخت آن است.

از در ورودی تا دیوارها و سقف مسجد عباسی همگی بخشی از یک اثر هنری باشکوه معماری هستند.

نقش گل و درخت و پرنده در کاشی‌کاری‌های ظریف این بنا تصاویری کنار هم ساخته است که برای ساعت‌ها می‌تواند نگاه‌ها را مجذوب نقوش کند.

خط نوشته‌هایی از آیات قرآن و اسما متبرکه به خط خوش جا به‌ جای مسجد حک شده است.

در ورودی این مسجد کتیبه‌ای به خط ثلث وجود دارد که در سال 1205 توسط علیرضا عباسی نوشته شده و روایت می‌کند که شاه عباس صفوی این مسجد را «مسجد جامع» نامیده و از مال خالص خودش آن را ساخته و ثواب آن را به روح «جد اعظم خود» یعنی شاه طهماسب تقدیم کرده است.

یک کتیبه دیگر هم در ورودی هست که اطلاعاتی درباره سازنده و معمار مسجد ارایه می‌دهد.

بنا بر خط نوشته این کتیبه، ساخت و ساز این مسجد به همت« محب علی بیک ﷲ» و معماری آن توسط «استاد علـی اکبـر اصفهانی» انجام شده است.

مسجد امام یک گنبد اصلی، 4 مناره و 2 شبستان در شرق و غرب دارد و از اطراف با 4 ایوان و حیاط در بر گرفته شده است.

در ساخت این مسجد  18میلیون قطعه آجر و 475 هزار کاشی استفاده شده و بخش پایینی دیوارها با قطعات بزرگ و یکپارچه سنگ مرمر تراش‌خورده پوشیده شده است.

محراب این مسجد، مرمرین و یکی از زیباترین محراب‌های مساجد است.

منبر مسجد جامع با چهارده پله که واعظ بر پله چهاردهم آن می‌نشیند، از یک سنگ سماق پیوسته تراشیده شده است.

این مسجد تماشایی دارای هفت «سنگاب» از سنگ‌های یشم، مرمر و آهک است؛ هفت سنگاب در بخش ورودی، چهلستون غربی، چهلستون شرقی، گنبد غربی، گنبد شرقی، دالان مشرف به حیاط و سنگاب انتهای مدخل اصلی قرار دارند.

سنگاب، ظرف سنگی بزرگ و پرآبی در مسجد است که  برای وضو گرفتن یا نوشیدن آب استفاده می‌شده است.

روی یکی از سنگاب‌های مسجد امام نوشته شده« وقف حضرت امام حسین کرد این حوض را هر که طمع کند به لعنت خدا گرفتار شود. سنه ۱۹۰۱» ظاهرا سنگتراش تاریخ را اشتباه حکاکی کرده و تاریخ درست احتمالا سال ۱۰۹۱ (قمری) است.

مسجد شیخ لطف الله، عبادتگاه خصوصی سلطان صفوی

مسجد شیخ لطف الله اصفهان
میدان نقش جهان در جهت قبله قرار ندارد؛ به همین دلیل برای اینکه مسجد درجهت قبله قرار داشته باشد، معماران در ساخت مسجد از چرخشی ۴۵ درجه‌ای استفاده کرده‌اند. این چرخش با چنان ظرافتی اجرا شده که در ظاهر هیچ‌گونه کجی و زاویه‌ای در نمای بیرونی آن دیده نمی‌شود.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان در میدان نقش جهان به خاطر ویژگی‌هایش یک مسجد خاص و منحصربه فرد است.

این مسجد که به دستور شاه عباس صفوی بنا شده به مسجد اختصاصی شاه عباس و خانواده سلطنتی معروف است.

مسجد شیخ لطف الله توسط معمار معروف و توانمند «محمدرضا اصفهانی» در طول مدت هجده سال ساخته شده است.

گفته می‌شود که شاه عباس از زمان افتتاح مسجد در سال ۹۹۸ شمسی تا آخر عمر خود هر روز در این مسجد راز و نیاز و نیایش می‌کرده است.

چرخش 45 درجه نامحسوس در مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله از لحاظ معماری حیرت انگیز است.

یکی از ترفندهای مهندسی معماری به کار گرفته شده در این بنا این است که میدان نقش جهان در جهت قبله قرار ندارد؛ به همین دلیل برای اینکه مسجد در جهت قبله قرار داشته باشد، معماران در ساخت مسجد از چرخشی ۴۵ درجه‌ای استفاده کرده‌اند.

این چرخش با چنان ظرافتی اجرا شده که در ظاهر هیچ‌گونه کجی و زاویه‌ای در نمای بیرونی آن دیده نمی‌شود.

در واقع با ساختن راهرویی با زاویه 45 درجه که از در ورودی تا فضای زیر گنبد کشیده می‌شود، مسجد را در جهت قبله طراحی کردند.

به این ترتیب، ظاهر مسجد در جهت شمالی-جنوبی است؛ اما اصل بنا در جهت جنوب غربی-شمال شرقی قرار گرفته است.

نکته دیگر که مسجد را خاص می‌کند، این است که این مسجد مناره ندارد.

این مسجد به خاطر ارادتی که شاه عباس به شیخ لطف الله، یکی از بزرگ‌ترین علمای شیعه لبنان داسته است ، مسجد شیخ لطف‌الله نامگذاری شده.

شیخ لطف الله اقامه نماز جمعه در مسجد شیخ لطف الله را بر عهده داشت تا اینکه در سال ۱۰۳۵ هجری قمری بیمار شد و در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

یکی از ترفندهای معماری شگفت‌انگیز مسجد شیخ لطف الله، استفاده از نور در آن است.

مسجد الوان

یکی از بازی‌های نور در مسجد این است که گنبد مدور با نقش های اسلیمی در زمان های مختلف روز و با توجه به زاویه خورشید تغییر رنگ می‌دهد.

مسجد شیخ لطف الله صبح ها نخودی رنگ، ظهرها صورتی و غروب به رنگ خاکستری در می‌آید.

شانزده پنجره مشبک گراگرد این بنا برای تامین روشنایی مسجد وجود دارد که در تمام روز قسمتی از تابش خورشید را وارد شبستان می کند و هر بار نور را روی قسمت‌های مختلف آیه‌های نوشته شده منعکس می‌کند.

ورودی این مسجد چند پله دارد و درِ ورودی دو لنگه دارد که یک تکه و از چوب چنار ساخته شده است و بعد از گذشت چهار قرن همچنان پابرجاست.

عالی قاپو، تماشای سلطانی بر ایوان عمارت

عالی قاپوی اصفهان

عمارت عالی قاپو اصفهان در میدان نقش جهان و روبه‌روی مسجد شیخ لطف الله ورودی کاخی بزرگ و مجلل در زمان حکومت صفویه است که به دستور شاه عباس به عنوان نمونه مجلل‌تری از کاخ عالی قاپوی قزوین ساخته شده است.

در واقع شاه عباس بعد از انتخاب اصفهان به عنوان پایتخت، قصد داشته که با ساخت قصری مجلل، عظمت دولت خود و اقتدارش را نشان دهد.

کاخ عالی قاپو را به عنوان بلندترین کاخ عهد صفوی می‌شناسند که با پلکانی باریک از طبقه همکف به طبقات بالاتر می‌رسد.

بالا رفتن از این پله‌ها به‌دلیل ارتفاع بلند آن‌ها کمی سخت است؛ اما در پایان به ایوانی زیبا با ستون‌های چوبی می‌رسید که منظره زیبا و تمام نمایی از میدان نقش‌جهان را پیش رو قرار می‌دهد.

شاه عباس در این ایوان به تماشای مسابقات چوگان که در محوطه نقش‌جهان برگزار می‌شده می‌نشسته است.

عمارت عالی‌قاپو ساختمانی ۶ طبقه با حدود ۴۸ متر ارتفاع است. در این ساختمان طبقات مختلف به‌ وسیله سه راه‌پله به یکدیگر وصل می‌شوند.

ورودی این عمارت در زمان شاه عباس اول بسیار مورد احترام بوده و هرکسی نمی‌توانسته از این ورودی عبور کند.

عده‌ای معتقدند هنگامی که شاه عباس کبیر درب نقره را برای بارگاه حضرت امیرالمومنین علیه السلام به نجف برد و نصب کرد، دری را که پیش از آن در آن جا نصب شده بود برای تبرک به اصفهان آورد و در عالی‌قاپو نصب کرد.

به همین دلیل در ورودی عالی‌قاپو را منسوب به بارگاه امام علی (ع) دانسته مورد احترام بوده است.

در سفر به اصفهان می‌توان آثار به جا مانده از هنر مینیاتور بر دیوارهای عالی قاپو از «رضاعباسی» هنرمند معروف عصر صفوی و همچنین گچبری‌های آخرین طبقه کاخ عالی قاپو که تالار آن «اتاق موسیقی» نامگذاری شده دید و محو تماشا شد.

چهل ستون، انعکاس زیبایی بر زلال آب

اصفهان-چهل-ستون
اصفهان-چهل ستون

اگر می‌خواهید در سفر به اصفهان به دنیایی از جنس رنگ و هنر و معماری قدپا بگذارید، از مسیر خیابان استانداری اصفهان به سمت کاخ موزه چهلستون بروید.

با ورود به باغ کاخ چهل ستون که بر اساس الگوی باغ ایرانی ساخته شده، مسیری پر دار و درخت از کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و.. در مسیر جوی‌ها و مجسمه‌ شیرهای سنگی، بازدیدکننده را به استخر مقابل عمارت می‌رساند.

در اینجا انعکاس آب زلال، بیست ستونِ عمارت را به چهل ستون تبدیل کرده است. همین دلیل نامگذاری این عمارت به چهل ستون شده است.

چهل ستون عمارتی زیبا و با انواع و اقسام هنرهای معماری سنتی ایرانی مثل گچ‌بری، آیینه کاری، مقرنس، طلاکاری و کاشی‌کاری است. به سقف تالارهای کاخ که می‌رسید چشم از آثار نقاشی‌های دیواری آن نمی‌توانید بردارید.

تصاویری زیبا و رنگارنگ از وقایع تاریخی دوران صفویه مثل تاج‌گذاری و جنگ‌ها و تصاویری از پرتره‌ شاهان برای مدت زمان طولانی می‌تواند گردشگران را در دنیای رنگ و تاریخ و هنر غرق کند.

چهل ستون نمونه‌ای دردانه از باغ‌های سلطنتی صفوی است و یکی از 9 باغ ثبت جهانی شده ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو است.

هشت بهشت برای هشت سوگلی حرمسرا

کاخ هشت بهشت

کاخ هشت بهشت یک مقصد جذاب در سفر به اصفهان است.

این کاخ در میان باغ سرسبز و خوش نسیم «بلبل» یک اثر تاریخی با معماری خاص و بی‌نظیر است که با قدم گذشتن در آن به دنیای سلاطین صفوی پا می‌گذارید.

این بنا گرچه در مسیر تاریخ آسیب دیده و بخش‌هایی از آثار هنری منقوش بر این عمارت از بین رفته اما هر آنچه که باقی مانده، نمایی از رونق هنر و معماری ایرانی در دوران صفویه و ساخت عمارت‌های مجلل را در این دوران به نمایش می‌گذارد.

این کاخ دارای هشت بخش و یک حوض مرکزی هشت پهلو اس. آجرهای کف پوش هشت پهلویی دارد و اتاق های دو واحد ساختمانی آن هم هشت پهلو است. همین نشانه‌ها را دلیلی بر نهادن عنوان «هشت بهشت» بر این عمارت دانسته‌اند.

برخی هم معتقدند که علت ساخت این عمارت برپایی حرم سرایی برای اقامت هشت سوگلی پادشاه بوده‌ است. به همین دلیل نام این کاخ را هشت بهشت گذاشته‌اند.

این کاخ زیبا در خیابان چهار باغ و در نزدیکی چهل ستون، میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله قرار گرفته است.

مشت و مال در گرمابه تاریخی قاضی

حمام قاضی
مراجعان حمام بعد از لیف زدن و سنگ‌پا کشیدن، حسابی تمیز و پوست انداخته زیر دست دلاک مشت‍مال جانانه می‌گیرند. در نهایت با لپ‌های گل انداخنه نوبت به خوردن شربت مخصوص اصفهانی‌هاست که «جیگرشون حال بیاد»

«حمام قاضی» در محله شهشهان اصفهان یک حمام سنتی ایرانی به جا مانده از زمانی است که حمام رفتن برای خودش برو بیایی داشته است.

قدیم‌ترها حمام رفتن مراتب و مراحل داشته است. حمام سنتی ایرانی مرحله به مرحله تن و روان آدم را نرم و مرطوب و آماده پاکسازی می‌کند.

این حمام قدیمی در سال‌های اخیر بازسازی شده است. حالا با پا گذاشتن در دالان این حمام علاوه بر تماشای یک بنای قدیمی و طاقی و تزیینات آن، تنی هم به آب می‌زنید. مراجعان حمام بعد از لیف زدن و سنگ‌پا کشیدن، حسابی تمیز و پوست انداخته زیر دست دلاک مشت‌ومال جانانه می‌گیرند.

در نهایت با لپ‌های گل انداخنه نوبت به خوردن شربت مخصوص اصفهانی‌هاست که «جیگرشون حال بیاد»

حمام قاضی در کنار مسجد و بازار به دستور حاکم شهر اصفهان توسط قاضی شهر ساخته شده است و به همین مناسبت هم نام «قاضی» دارد.

دیوارها و طاقی‌های حمام، کاشی‌کاری است و بعد از گذر از ورودی دالان مانندش وارد سالن دایره شکل «سربینه» برای تعویض لباس می‌شوید.

مرحله بعد «خزینه» و حوض کوچک آب سرد آن است. فضای اصلی حمام «گرمابه» نام دارد که دارای سکوهایی برای نشستن است. در گرمابه علاوه بر شستن تن و بدن خدمات دلاکی و مشت‌ومال هم به مشتریان ارایه می‌شود.

با اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در اصفهان شما می‌توانید ضمن دسترسی مناسب به همه مقاصد گردشگری جذاب در این شهر، سفر مقرون به صرفه و خوشی را داشته باشید.

 آتشگاه، یادگاری آتش مقدس جاودان

آتشکده آتشگاه اصفهان بر فراز کوهی در نزدیکی اصفهان به نام آتشگاه از دوران ایران باستان برجا مانده و یادگار آیین زرتشت و نگهداری از شعله مقدس آتش جاودان در آتشگاه زرتشتیان اصفهان است.

دیوارهای خشتی این بنا از ترکیب ملات خاک رس و آب و در قالب دایره‌ای ساخته شده است.

بررسی‌های باستان‌شناسان، قدمت آتشگاه را قرن ششم میلاد تخمین زده‌اند. این آتشگاه یکی از هفت آتشکده‌ مهم عهد ساسانی است.

علاقه‌مندان به تاریخ و آثار باستانی می‌توانند برای بازدید از این اثر به هشت کیلومتری غربی استان اصفهان، کمی بعد از منار جنبان، بروند.

منار جنبان، مقبره لرزان عارف اصفهانی

منار جنبان اصفهان

در سفر به اصفهان در نزدیکی محلی به نام نصرآباد در شش کیلومتری غرب شهر اصفهان در مسیر نجف آباد، مقبره عبدالله‌بن‌محمود صقلابی، یکی از عارفان خداپرست و معروف اصفهان قرار دارد که بنایی مسجد مانند با دو مناره است.

نکته شگفت انگیز این مقبره که آن را مشهور و تبدیل به یک جاذبه گردشگری کرده این است که اگر هفده پله داخل هر مناره را بالا برویم و دست‌های خود را داخل یکی از دیوارهای واسط میانی پنجره‌های فوقانی آن قفل و شروع به تکان دادن مناره کنیم، مناره تکان می‌خورد و هم‌زمان با آن مناره دیگر هم به حرکت در می‌آید. به نحوی که اگر لیوان آبی را روی سطح مقبره عارف اصفهانی قرار بدهیم آب داخل لیوان، موج برمی‌دارد.

پژوهشگران هنوز دلیل قطعی و مستندی درباره این حرکت مناره‌ها پیدا نکرده‌اند جز اینکه شگفت انگیز است و دیدنی.

محله جلفا، آمیزش دو فرهنگ ایرانی و ارمنی

محله جلفای اصفهان
اهالی جلفا بذر سرزمین خود را به اصفهان آوردند و به جای غربت‌نشینی رنگ و شکل و شهر قدیمی خود را در کنار زاینده رود بازآفرینی کردند.

در مسیر اصفهانگردی با قدم زدن در مسیر خیابان حکیم نظامی اصفهان به محله‌ای وارد می‌شوید که  تاریخی از کوچ اهالی سرزمین نخجوان به اصفهان را در دوره شاه صفوی در سینه سنگ‌فرش شده خود دارد.

محله جلفای اصفهان داستان مهاجرت مردمان ارمنی کشور نخجوان است که در زمان شاه عباس صفوی به اجبار به اصفهان کوچانده شدند.

اهالی جلفا بذر سرزمین خود را به اصفهان آوردند و به جای غربت‌نشینی، رنگ و شکل و شهر قدیمی خود را در کنار زاینده‌رود بازآفرینی کردند و  محله جلفا را با همان حال و هوای نخجوان اما از جنس اصفهان ایجاد کردند.

جلفا محله‌ای با شکل و شمایل معماری ارمنی نخجوان اما با مصالح و خشت و گل معماری ایرانی ساخته شده است؛ ترکیبی منحصر به فرد از به هم پیچیدگی مسالمت‌آمیز دو فرهنگ و معماری.

اینگونه است که در شهر اصفهان و با وجود مساجد باشکوه و مجلل‌اش در گوشه‌ای از شهر بانگ ناقوس کلیسا هم به گوش می‌رسد.

به محله جلفا که وارد می‌شوید، حال و هوای شهر به شکل محسوسی دگرگون می‌شود.

خیابان‌های سنگ‌فرش شده با کافه‌هایی دنج و صمیمی و دکوراسیون خوش رنگ و پر گل و گلدان و عطر قهوه‌ خوش دم کشیده‌ای که محله را برداشته است.

صدای معاشرت اهالی با لحن و زبان شیرین ارمنی لبخند بر لب‌ها می‌آورد و حال و هوای خاص این محله را تکمیل می‌کند.

قدم زدن در محله جلفای اصفهان حس و حال خوبی دارد و گردشگران را چرخانده و در مسیر تاریخ و جغرافیا می‌گرداند.

کافه گردی و سر زدن به کلیساهای این محله یکی از جذابیت‌های سفر به شهر اصفهان است که نباید از دست بدهید.

در کنار این‌ها فروشگاه‌های لوکس و جدید با ویترین‌های شیک امروزی هم حس و حال خرید کردن را برمی‌انگیزاند.

در محله جلفا چندین کلیسای قدیمی وجود دارد که علاوه بر محل راز نیاز و نیایش ارامنه، تصویری مجسم شده از ترکیب فرهنگ ارامنه و اصفهان است.

آمیزش معماری ایرانی دوران صفوی و استفاده از انواع هنرها مثل کاشی‌کاری ایرانی در کنار معماری اروپایی و نقاشی‌های دیواری بر سقف گنبدی کلیسا ترکیبی ایجاد کرده که نمی‌شود گذشت و تماشا نکرد.

یکی از زمان‌هایی که این محله اصفهان با نور چراغ‌های درختان آذین بسته شده تماشایی‌تر می‌شود، دوران کریسمس و سال نوی میلادی مسیحیان است.

در این روزها جلفا لبریز از بوی کاج و چراغ‌های رنگی و عطر شیرینی و شکلات‌هایی می‌شود که هوش از سر می‌پراند.

کلیسای وانک، کلیسای مریم، کلیسای بیت‌اللحم، کلیسای گئورگ مقدس، شربتخانه فیروز با حال و هوای ایران قدیم و شربت‌های سنتی، کافه رستوران هرمس با دکوراسیون خاص مدرن و منوی ایتالیایی، کافه رستوران بهارنارنج با نمایی از چوب و شیشه‌های رنگی و نقاشی‌های چشم‌نواز به همراه منویی از نوشیدنی و شیرینی‌های با طعم خانگی  و…حال و هوای عید فرنگی‌ها.

ساندویچی آرابو

آرابو-اصفهان
سفر به اصفهان ساندورچ آرابو

در کوچه کلیسای وانک یکی از ساندویچی‌های قدیمی محله جلفا به نام آرابو قرار دارد که انواع ساندویچ‌های پر و پیمان و خوشمزه‌اش معروف و پرطرفدار است.

کافه موسیو آراکل محبوب و محترم

موسیو-آراکل-اصفهان
سفر به اصفهان موسیو آراکل

موسیو آراکل محبوب و محترم یکی از شخصیت‌های محله جلفای اصفهان در بیش از صد سال پیش است که آوازه‌اش هنوز با وجود کافه موسیو آراکل زنده مانده است.

کافه آراکل یکی از کافه رستوران‌های دوست‌داشتنی در سفر به اصفهان است که علاوه بر منوی خوشمزه و متنوع، فضای استثنایی زیبا و تماشایی هم برای گذراندن زمانی آرامش‌بخش به مشتریانش می‌بخشد.

فضای کافه یک خانه بزرگ با نمای ایران قدیم و معماری زیبای ایرانی است.

قاب چوبی پنجره‌های رنگی این خانه با پرده‌های تور سفید، میز و صندلی چوبی لهستانی، حوض سبز میان حیاط با گلدان‌های شمعدانی رنگارنگ  و… همه اینها فضایی دلنشین ایجاد کرده که این کافه را به یکی از مقاصد جذاب گردشگری در اصفهان تبدیل کرده است.

وقت گذرانی در کافه موسیو آراکل هم فال است و هم تماشا. هم خوشمزه است، هم خوش منظره و  هم خوش پیشینه.

خانه ملاباشی

خانه ملاباشی-اصفهان

خانه‌ای از جنس نور و رنگ، هنر و تاریخ و زیبایی اصیل. عصاره‌ای از هنر معماری ایرانی از دوران زندیه، صفویه و قاجار.

خانه ملاباشی یا معتمدی یکی از خانه‌های تاریخی شهر اصفهان است که از در و دیوارش رشته‌های نور و رنگ و هنر دست صنعتگران ایرانی دوره‌های تاریخی مختلف می‌تابد و می‌بارد و می‌رقصد.

برای آشنایی و تماشای انواع هنرهای دستی در معماری ایرانی مثل ظرافت گچ‌بری، لطافت رنگ کاشی‌کاری، درخشش قطعات آینه‌کاری، پنجره‌های ارسی، طاقی و بافت تو در توی خانه در معماری ایرانی در سفر به اصفهان به خانه ملاباشی در محله پاقلعه اصفهان بروید.

اتاق نه‌دری، پنج دری، شاه نشین، اتاق کار، تابستان نشین، سرداب، حیاط بیرونی و حیاط اندرونی در عمارت ملاباشی تجلی پیدا می‌کنند و گردشگران از نزدیک می‌توانند با کارکرد این عبارات در معماری اصیل ایرانی آشنا شوند.

به جز زیبایی مسحور کننده معماری خانه ملاباشی، وجود اشیا و وسایل خانه قدیمی و آنتیک مثل لوسترها و شمعدان و آینه و ظروفی که در این خانه قرار دارد خودش مجموعه‌ای گرانبها و دیدنی است که دست شما را می‌گیرد و به یک زندگی اعیانی در ایران قدیم می‌برد.

این خانه متعلق به یکی از منجمان و معتمدان ناصرالدین‌شاه قاجار به نام ملاباشی بوده است.

البته به دلیل اینکه در سال 1380 توسط فردی به نام معتمدی بازسازی و احیا شد به خانه معتمدی هم مشهور است.

قهوه‌خانه چاه حاج میرزا

چاه حاج میرزا

در میدان نقش جهان وقتی از سردر قیصریه وارد بازار می‌شوید در سمت راست بازار و در راسته قنادها، دالانی جذاب و شگفت‌انگیز به سمت تاریخ و فرهنگ هنر مردمی اصفهان کشیده می‌شود.

قهوه‌خانه چاه حاج میرزا به عنوان قدیمی‌ترین قهوه‌خانه اصفهان که تاریخش به دوران صفویه می‌رسد شناخته می‌شود و مجموعه قدیمی و ارزشمندی از وسایل و اشیای قدیمی را بر در و دیوار دارد.

این اشیا که همگی توسط مرحوم حاج میرزا صاحب پیشین قهوه‌خانه گردآوری شده هر کدام قصه‌ای در سینه داشته‌اند.

مهمانان قدیمی این قهوه خانه شانس شنیدن این روایات را از زبان حاج میرزا داشته‌اند. امروز حاج میرزا درگذشته و فرزندانش قهوه‌خانه را می‌چرخانند.

این قهوه‌خانه در ابتدا جایی برای رفع خستگی راه و نوشیدن چای بوده به همین دلیل بهش «خسته‌خانه» می‌گفتند.

در گذر زمان، خسته خانه به نام‌های مختلفی مثل «سرای طوطی»، «چایخانه» تغییر پیدا کرده و در نهایت قهوه خانه چاه حاج میرزا و سرای حاج میرزا شناخته شده است.

ویژگی منحصر به فرد این قهوه‌خانه اشیای قدیمی و جالبی است که بر در و دیوار و سقف آن نصب شده؛ مثل ساعت‌، چراغ، خمره و گنجه‌های قدیمی، شاخ حیوانات، شمشیر‌ و کلاه‌خود‌های قدیمی و نیزه‌های باستانی.

به بالا که نگاه کنی سقف، پوشیده از چراغ‌های قدیمی، کریستال‌های دست‌ساز و شیشه‌های نقاشی شده است.

یک دستگاه شهرفرنگ هم در این قهوه خانه هست که خاطره تماشاگران بسیاری را در خود حفظ کرده است.

«چاه حاج میرزا» در داخل حیاطی مربعی شکل قهوه‌خانه واقع شده که علت نامگذاری قهوه خانه است.

در سفر به اصفهان آبگوشت ویژه‌ که از خوراکی‌های مشهور قهوه‌خانه حاج میرزا است از دست ندهید.

رستوران بریانی اعظم

بریونی اعظم اصفهان

سفر به اصفهان است و بریانی خوشمزه و چرب و هوش‌ربایش. نمی‌شود به این شهر سفر کرد و طعم این غذای خاص سنتی اصفهان را نچشید.

این غذا در منوی اکثر غذاخوری‌های اصفهان وجود دارد اما یک رستوران با چندین شعبه هم در اصفهان هست که فقط بریانی آن هم با کیفیت و طعم عالی دارد.

 رستوران بریانی اعظم این غذای خوشمزه را همراه با نان سنگک تازه، دوغ و ترشی و مخلفات دیگر سرو می‌کند.

جهنم سفید!

جهنم-سفید-اصفهان
سفر به اصفهان جهنم سفید

در ارتفاعات کوهستان زیبای زاگرس و و نزدیکی دنا، تابستان و بهار هرسال منظره‌ای زیبا و تماشایی از طبیعت کوهستانی سرسبز در روستای قدیمی خفر برپا می‌شود.

این منطقه که در جنوب اصفهان و مرز بین اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد قرار دارد، منطقه‌ای ییلاقی، پر دار و درخت و جذاب برای طبیعت‌گردان است.

وجود مناظر طبیعی مثل آبشار و غار از دیگر جاذبه‌های این روستایی ییلاقی است. همه این اوصاف اما تا پایان فصل تابستان جذاب و تماشایی است.

با رسیدن فصل زمستان، برف و سرمای سخت چنان این منطقه را در برمی‌گیرد که جهنمی سفید برپا می‌شود.

به همین دلیل است که این منطقه به جهنم سفید مشهور شده است و کسی برای سفر در فصل سرما به این منطقه توصیه نمی‌شود.

سفر به اصفهان شهری در آغوش کویر

کویر ورزنه

کویر ورزنه

اصفهان شهری است در محاصره کویر؛ همین ویژگی به یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان تبدیل شده است.

کویر ورزنه در صد کیلومتری اصفهان قرار دارد و  وجود تالاب گاوخونی در دل این کویر و اثر رطوبتی آن بر پوشش گیاهی منطقه به جذابیت‌های این کویر افزوده است.

کویر ورزنه با تپه‌های شنی منحصر به فرد تصویری خاص پیش روی علاقه‌مندان به عکاسی از کویر و مناظر طبیعی قرار می‌دهد.

کویر خارا

کویر خارا در صد کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد. آسمان پر ستاره و سکوت عمیق این کویر با وجود تپه‌های شنی طلایی و جنگل‌های تاق، این منطقه کویری را به مقصدی تماشایی برای کویرنوردان، علاقه‌مندان به رصد ستارگان و عکاسان تبدیل کرده است.

کویر مرنجاب

سفر-به-اصفهان-کویر-مرنجاب-اصفهان
سفر به اصفهان کویر مرنجاب

منظره‌ای از تپه‌های شنی خاکی رنگ با وجود جنگل‌ درختچه‌های تاق که از گیاهان کویری است و جا به جا دریاچه‌های سفید نمکی، مناظری است که در کویر مرنجاب اصفهان پیش افق نگاه‌ قرار می‌گیرد.

مرنجاب یکی از نام آشناترین مناطق کویری اصفهان است که  نامش از یک کاروانسرای قدیمی متعلق به دوران صفویه گرفته شده.

این کاروانسرای تاریخی مربع شکل با شش برج محصور در میان باروی قلعه مانندش همچنان در این منطقه باقی است و اتاق‌هایش به کویرنوردان مرنجاب اجاره داده می‌شود.

گفته می‌شود مرنجاب خلاصه شده عبارت «مرد رنج آب» است که به دلیل دشواری پیدا کردن چاه آب در این منطقه نامگذاری شده است.

این کویر برای طبیعت گردان و کسانی که به رصد ستارگان در آسمان عمیق و پر ستاره کویر علاقه دارند جذاب است.

برای مسافران مرنجاب تفریحاتی مثل سافاری، شتر سواری، موتور چهار چرخ و هم وجود دارد.

رزرو اقامتگاه بومگردی در اصفهان از طریق سایت جاجیگا به سادگی و با چند کلیک امکان‌پذیر است.

کویر مصر

سفر-به-اصفهان-کویر-مصر
تماشای طلوع آفتاب از دل ماسه‌های شنی طلایی کویر مصر، قدم زدن در مسیرهای نرم و شنی و رمل‌ها و تماشای آسمان پر‌ستاره بی‌انتها، تجربیاتی است که کویر مصر را به یکی از مقاصد جذاب گردشگری حوالی اصفهان برای طبیعت‌گردان کرده است.

تماشای طلوع آفتاب از دل ماسه‌های شنی طلایی کویر مصر، قدم زدن در مسیرهای نرم و شنی و رمل‌ها و تماشای آسمان پر‌ستاره بی‌انتها، تجربیاتی است که کویر مصر را به یکی از مقاصد جذاب گردشگری حوالی اصفهان برای طبیعت‌گردان کرده است.

این کویر با وجود روستای مصر و اقامتگاه‌های بومگردی که در سال‌های اخیر در این منطقه ایجاد شده رونق خوبی به حضور گردشگران این کویر داده است.

تفریحاتی مثل سافاری، شترسواری، رصد و… هم در این کویر برای گردشگران وجود دارد.

درباره سفر به کویر در مجله جاجیگا بخوانید.

هتل عباسی، در احاطه معماری صفویه

هتل-عباسی-اصفهان
سفر به اصفهان هتل عباسی

در سفر به اصفهان برای کسانی که دوست دارند از تاقی‌های خوش قوص معماری ایرانی بگذرند و زیر بوسه باران رنگ و نور ظرافت هنرهای دستی معماری ایرانی قرار بگیرند، اقامت در هتل عباسی اصفهان مثل قدم گذاشتن در سرزمین رویاهایشان است.

صفات مختلفی این هتل را همراهی می‌کند؛ مثل قدیمی‌ترین هتل موزه جهان، زیباترین هتل در خاورمیانه، تنها هتل پنج ستاره اصفهان و….

این هتل یادگار ارزشمند به جا مانده از تاریخ دوران صفویه است.

پیشینه هتل عباسی به شاه سلطان حسین صفوی برمی‌گردد که طی الطاف ملوکانه کاروانسرایی را ساخت و به مادرش هدیه داد.

این هدیه که «کاروانسرای مادرشاه» نامیده می‌شده همین هتل عباسی است که طی عبور قرون و با وجود تمامی ویرانی‌ها و جفاهایی که دیده امروز مرمت شده، باقی است و مثل جواهری کم نظیر با انواع و اقسام آثار هنری معماری ایرانی در دل خیابان چهارباغ اصفهان و نزدیکی میدان نقش جهان می‌درخشد.

هتل عباسی بیش از دویست اتاق آذین بندی شده با آثار هنری معماری دوران صفویه و قاجار دارد که پنجره‌هایش به سمت محوطه سبز باغ هتل گشوده می‌شود.

این باغ سرسبز بر اساس الگوی باغ ایرانی با انواع گل و گیاه و دار و درخت و عبور «رود فرشادی» از میانه آن طراحی شده و فضای دلچسب و مصفایی برای مقیمان در هتل و بازدیدکننده‌ها به وجود آورده است.

جدای از معماری زیبا، وسایل و اشیای انتخاب شده در این هتل هم خاص و زیبا و دارای نمای قدیمی است. مثل مبلمانی که بر اساس تخت داریوش هخامنشی طراحی شده است.

تالار زرین، تالار آیینه، تالار عالی قاپو، تالار نقش جهان، تالار مرمر، تالار فیروزه، تالار عباسی، تالار سیمین، تالار سیما، رستوران چهلستون، از بخش‌های مختلف هتل دیدنی عباسی هستند که هر کدام با انواع هنرهای کاشی‌کاری، مقرنس، طلاکاری، گچ‌بری …فضاهایی زیبا و تماشایی پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

درخشش طلا در بازار هنر اصفهان

بازار-هنر-اصفهان
سفر به اصفهان بازار هنر

در کنار «کاروانسرای مادر شاه» یا هتل عباسی امروز، بازاری از جنس معماری و تاریخ صفویه قرار دارد که در دوران شاه سلطان حسین صفوی در کنار کاروانسرا و مدرسه جزو موقوفات مادر شاه بوده است.

این بازار که در طی قرون آسیب دیده بود، در حال حاضر مرمت شده و به عنوان یکی از شاهکارهای معماری  دوران صفوی در کنار هتل عباسی می‎‌درخشد.

از سر در کاشی‌کاری شده بازار هنر که وارد شوید به دنیایی درخشان از بازار طلا، نقره و جواهر اصفهان پا می‌گذارید.

ناژوان، دیدار با پرندگان

پارک ناژوان اصفهان

در غرب اصفهان با آب و هوای گرم و خشک کویری پارک جنگلی ناژوان مثل تکه‌ای گمشده از گیلان، فضایی سرسبز و جنگلی ایجاد کرده است.

با وجود فهرست متنوعی از جاذبه‌ها که در این پارک جنگلی یک جا جمع شده، ناژوان به یک مقصد گردشگری جذاب مسافران اصفهان تبدیل شده است.

این پارک با درختان تنومند و پر شاخ و برگش  فضایی سرسبز  و خوش آب و هوا ایجاد کرده و پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در مسیرهای استانداردی که در پارک کشیده شده لذت بخش است.

پارک ناژوان علاوه بر فضای سبز دارای فضاهای جذاب و دیدنی مثل باغ پرندگان، باغ خزندگان، باغ پروانه‌ها، تونل آکواریوم و تله‌سیژ است.

مرکز خرید مدرن در دل اصفهان سنتی

سیتی سنتر اصفهان

اصفهان که به شهر تاریخ و معماری و هنر شناخته می‌شود، مسافران خوش ذوق‌اش را از خرید و دسترسی به بازارهای مدرن و امروزی و برندها هم محروم نمی‌کند.

سیتی سنتر بزرگ اصفهان در خروجی جنوبی این شهر یک مجموعه عظیم و دیدنی است دارای یک مرکز خرید با بیش از 750 فروشگاه لباس زنانه و بچه‌گانه، کت و شلوار، کیف و کفش، انواع اکسسوری، طلا، جواهر و نقره، و صنایع دستی شهر اصفهان است.

سیتی-سینتر-اصفهان
سفر به اصفهان سیتی سنتر

این مرکز همچنین دارای موزه، هایپرمارکت، چندین رستوران دفاتر هواپیمایی یک مرکز سرگرمی با هفت صفحه سینما و… است.

سیتی سنتر در هفت طبقه ساخته شده و هر طبقه مختص به بخش‌های مختلفی است.

طبقه اول مربوط به فروشگاه زنجیره‌ای هایپراستار، طبقات دوم و سوم مختص به واحدهای تجاری و دو طبقه آخر شامل مجموعه سینمایی، سالن چند منظوره، فود کورت و سالن‌های مختلف و… است.

این مجموعه دو طبقه پارکینگ با ظرفیت بیش از پنج هزار و 500 خودرو دارد.

 چه سوغاتی از اصفهان بخریم؟

به سفر که می‌روی اگر خوش بگذرد و حال خوشی داشته باشی، جای خالی دوستان و کسانی که می‌توانند در این حال خوش همراهی‌ات کنند، احساس می‌شود. پس این جای خالی را می‌شود با خرید سوغات جبران کرد.

اصفهان بهشت صنایع دستی است. تنوع محصولات انقدر زیاد است که برای خرید گیج می‌شوی. از انواع ظروف فلزی و وسایل تزیینی دست ساز تا انواع بافته‌ها و پارچه‌های زیبای دستباف یا با چاپ‌های دستی.

خاتم‌کاری

خاتم کاری اصفهان

خاتم ترکیبی است از مثلث‌های ظریفی که در کنار هم قرار می‌گیرند و چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع پنج، شش، هفت، هشت یا ده شکل می‌گیرند.

این مثلث‌ها که از جنس انواع چوب، استخوان اسب و شتر و عاج فیل و مفتول فلزی هستند به شکل ظریفی برش خورده با دقت و ظرافت روی سطح مورد نظر هنرمند چسبانده می‌شوند.

انواع جعبه و قلمدان، قاب و گلدان، شمعدان و جام و… با این هنر ساخته می‌شود که هرچه قطعاتش ظریف‌تر و منظم‌تر باشد ارزشمندتر است.

قلم‌زنی

قلمزنی اصفهان

قلمزنی یک هنر دستی بسیار کهنسال است که قلمزن با قرار دادن قلم روی صفحه فلزی مس، طلا، نقره و برنج و ضربه چکش آرام آرام نقش و نگار مورد نظرش را به صورت برجسته شکل می‌دهد.

در پایان هم با روغن سیاه نقش‌ها سایه تیره می‌بخشند. انواع بشقاب و سینی و ظروف قلمزنی سوغات با ارزشی از اصفهان است.

مینا کاری

مینا کاری اصفهان

مینا به معنی آسمان است و رنگ آبی لاجوردی ظروف میناکاری زمینه‌ای است که مینا کار با قلموی سفید بر زمینه مس و طلا و سفال نقوش ظریفی از گل و برگ و نقوش را ترسیم می‌کند.

ظروف مینا کاری بسیار متنوع و برای سوغاتی مناسب هستند.

مسگری

مسگری-اصفهان
مسگری اصفهان

رنگ گرم و درخشان ظروف مسی چشم خیلی از طرفداران وسایل سنتی و نوستالژیک را می‌گیرد.

ظروف مسی یکی از سوغاتی‌های جذاب و کاربردی اصفهان است.

از دیگ و قابلمه گرفته تا دوری و مجمع و بشقاب و قاشق و…. که با دست شکل گرفته و قالب بندی نشده در بازار اصفهان به وفور پیدا می‌شود.

فیروزه کوبی

فیروزه کوبی

رنگ آبی زیبای قطعات سنگ فیروزه با نصب شدن روی ظروف از جنس مسی، برنجی، نقره‌ای، ورشویی و برنزی هنری است که از مشهد به اصفهان آورده شده است.

ظروف فیروزه کوبی شده سوغات گران قیمت و زیبای اصفهان هستند.

سفره قلمکار

سفره-قلمکار-اصفان
سفره قلمکار اصفهان

پارچه‌های کرباس و کتان نقش بته جقه گرفته با رنگ‌های طبیعی و چاپ دستی که به سفره قلمکار معروفند، به خوبی حال خوب یک بافته دست‌ساز طبیعی را به عنوان سوغاتی از شهر اصفهان ایجاد می‌کنند.

رومیزی، روتختی، پرده و حتی لباس‌هایی با طرح سفره قلمکار برای خرید و سوغات در بازار اصفهان موجود است.

هنرهای دستی خوشمزه اصفهان

گز اصفهان

بعد از هنرهای دستی نوبت می‌رسد به سوغاتی‌های خوشمزه اصفهانی از جمله گز و پولکی و نبات، شیرینی کرکی و سوهان عسلی و عسل معروف فریدون‌شهر.

اینها سوغاتی‌های خوشمزه اصفهان هستند که قطعا باید به عنوان سوغات کام شیرین کن، حال و هوای دوستان و آشنایان را شیرین و اصفهانی کند.

گز که سوغاتی خوردنی و مشهور اصفهانی است و نیازی به معرفی ندارد.

برای خرید گز مرغوب شرکت‌هایی تولیدکننده گز در اصفهان هستند که به عنوان برند برتر تولید گز شناخته شده‌اند. برای اینکه خیالتان بابت کیفیت و تازگی گز راحت باشد بهتر است ازبرندهای

« گز کرمانی» در خیابان عبدالرزاق

«گز سکه» در خیابان امام خمینی

«گز آریا» در خیابان هزارجریب

«گز آنتیک» در میدان نقش جهان، ابتدای خیابان حافظ

«گز ساحل» در خیابان صائب

«گز مظفری» درخیابان شیخ بهایی

و «گز دردشتی» در خیابان عبدالرزاق خرید کنید.

عسل فریدونشهر یکی از مشهور و مرغوب‌ترین عسل‌های ایران است.

این عسل به دلیل طبیعت و پوشش گیاهی متنوع فریدون‌شهر طعم و عطر فوق‌العاده‌ای دارد که آن را سوغاتی خاص و جذاب می‌کند.

شیرینی کرکی، شیرینی خوشمزه اصفهانی‌هاست که وقتی توی دهان می‌گذارید آب می‌شود. بافت نرم و طعم بی‌نظیری دارد و سه طعم وانیلی، زعفرانی و شکلاتی دارد.

پولکی را هم که تقریبا همه می‌شناسند. آب نبات مشهوری که به اندازه سکه‌ای نازک است و در طعم‌های زعفرانی، لیمو عمانی، پسته‌ای، عسلی و نعنایی کام اصفهان‌ها را شیرین‌تر می‌کند.

سخن آخر

سفر به اصفهان مثل گشت و گذار در دوران اوج حکومت صفویه است که در مسیر گردشگری کاخ‌های باغ‌های تاریخی اصفهان به تماشا گذاشته می‌شود.

اصفهان شهری گردشگری و پر از دیدنی و خوردنی است و مسافرت به این شهر زیبا را نباید از دست داد.

کامتان شیرین

سفر خوش :)

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید