88888888888 جاهای دیدنی مشهد، از تله سیژ تا جنگل جیغ

جاهای دیدنی مشهد، از تله سیژ تا جنگل جیغ

سفر به مشهد در ذهن خیلی‌ها با زیارت حرم امام رضا و گنبد طلایی‌اش معنا می‌شود، اما برای رفتن به مشهد بهانه کم نیست.

در کنار زیارت می‌توانید روی تفریحات دیگری مثل تخلیه انرژی و بالا رفتن ضربان قلب در پیچ سرسره‌های سرزمین موج‌های آبی و یا خوردن یک پرس شیشلیک بی‌نظیر در شاندیز و طرقبه، حساب باز کنید.

جاهای دیدنی مشهد کم نیستند از چالیدره و تجربه هیجان تله سیژ و بانجی جامپینگ گرفته تا لمس آرامش در روستاهای بکر و زیبای اطراف مشهد که حسابی شما را سر ذوق می‌آورند.

مشهد دومین کلانشهر ایران شناخته می‌شود که هر ساله میزبان زائران و مسافران زیادی از سراسر دنیا، مخصوصا در تعطیلات مذهبی و عید نوروز است، اما با وجود شلوغی این شهر|، از بابت اقامت مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید با اجاره سوئیت و هتل آپارتمان در مشهد برای یک سفر خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه این نوشتار چرخی در این کلانشهر زیبا می‌زنیم تا با جاهای دیدنی مشهد بیشتر آشنا شویم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

حرم امام رضا علیه السلام

حرم امام رضا
سفر به مشهد

بعد از ورود به مشهد، مقصد اول هر گردشگری، حرم امام رضا و زیارت آن است.

حرم امام رضا در نیمه شرقی شهر قرار دارد و مقبره امام رضا در مرکز حرم قرار گرفته و مساجد، آرامگاه‌ها، رواق، صحن‌ها و کتابخانه و موزه حرم اطراف آن را احاطه کرده‌اند.

قدمت بنای اولیه حرم امام رضا به دوازده قرن پیش برمی‌گردد که در طول تاریخ قسمت‌های مختلف به آن اضافه و تکمیل شد.

اگر لحظه تحویل سال در حرم حضور داشته باشید، می‌توانید شاهد مراسم جالب نقاره زنی در نقاره خانه حرم امام رضا باشید که فضای ملکوتی و متفاوتی به تحویل سال  شما می‌بخشد.

نقاره زنی از آیین‌های قدیمی است که هر طلوع و غروب و همچنین در اعیاد و مراسم خاص ملی و مذهبی در حرم طنین انداز می‌شود.

جاهای دیدنی و تفریحی مشهد

پارک کوه سنگی ، تلفیقی از آب و سنگ و نور

جاهای دیدنی مشهد
پارک کوه سنگی

یکی از پرطرفدارترین و مشهورترین جاهای دیدنی مشهد، پارک کوه سنگی است که با مجموعه‌ای از امکانات تفریحی متفاوت می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی گشت و گذار درون شهری‌ در سفر به مشهد باشد.

همین که وارد پارک کوه سنگی می‌شوید، مجسمه دو شیر ایستاده که نماد این پارک و هدیه‌ای از شهردار میلان در سال‌های دور هستند، به شما خوش آمد می‌گویند.

از جذابیت‌های اصلی پارک کوه سنگی که دلیل اصلی نام‌گذاری آن هم محسوب می‌شود، قرار گرفتن دو کوه سنگی در آن است.

بالا رفتن از صخره‌های سنگی این کوه‌ها فرصتی است تا کوه‌نوردی را در محیط شهری تجربه کنید و از آن بالا به تماشای شهر نورانی مشهد بنشینید.

حتما به قسمت جنوبی پارک بروید و به تماشای آبشار و دریاچه و تلفیق آب با منظره کوه سنگی بنشینید و یا خودتان را به قایق سواری در دریاچه دعوت کنید.

همچنین در این پارک می‌توانید به بازار هنر مشهد، موزه بزرگ خراسان، شهر بازی تابستانی، جزیره پرندگان، انواع باغ‌ها (باغ ورزشی، باغ آرامگاه و باغ فرهنگی و پذیرایی) سر بزنید.

در آخر هم  پس از گشت و گذار حسابی، نوبت استراحت و خوردن غذا و نوشیدنی خوشمزه در رستوران‌ها و کافه‌های پارک کوه سنگی است.

پارک و باغ وحش وکیل آباد مشهد

دیدنی های مشهد
پارک وکیل آباد مشهد

برای فرار از شلوغی و ازدحام اطراف حرم و پیدا کردن جایی که بتوان نفسی تازه کرد و لذت سکوت و آرامش را چشید، بهتر است به پارک وکیل آباد مشهد بروید.

باغ وکیل آباد مشهد را باید یک جنگل مدرن در بین دیدنی‌های مشهد دانست؛ چون انبوهی از درختان کهنسال کاج و چنار و سرو و نهرهای آب روان همچنین معابر سنگ‌فرش شده و امکانات تفریحی‌ مختلف را یک جا گرد هم آورده است.

با قدم زدن در پارک وکیل آباد به سبب طبیعت خاص و درختان و تنومند و رودخانه‌ای که از میان این پارک می‌گذرد، حسی شبیه بودن وسط یک جنگل آرام به شما دست می‌دهد آن هم درست وسط شهر مشهد.

از امکانات تفریحی این پارک می‌توان به مسیر پیاده‌روی، میز تنیس، فوتبال دستی و سینما پنج بعدی اشاره کرد.

البته از تماشا و عکاسی از تندیس‌ها و المان‌های مختلفی که روی تنه درختان خشک شده نقش بندی شده نمی‌توان گذشت.

اگر هم از دیدن حیوانات در باغ‌وحش لذت می‌برید، می‌توانید سری به باغ وحش وکیل آباد بزنید.

تا سال‌های قبل شهربازی پارک هم با نام “کوهستان پارک شادی” مشغول به فعالیت بود، اما متاسفانه چند سالی است که تعطیل شده و برای تجربه یک هیجان حسابی در سفر به مشهد بهتر است به شهربازی پارک ملت سری بزنید.

پارک ملت مشهد با طعم هیجان و آدرنالین

پارک-ملت-مشهد
پارک ملت مشهد

نوبت می‌رسد به بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین شهربازی ایران با بزرگ‌ترین چرخ و فلک خاورمیانه.

در قسمت برنامه‌های مهیج سفر به مشهد، حتما پارک ملت را در بالای لیست قرار دهید.

این پارک با شهربازی پیشرفته و وسایل بازی مختلفش که سه دسته هیجانی، خانوادگی و کودکان را شامل می‌شود، می‌تواند همه‌ی خانواده را راضی نگه دارد.

اسکای فلای، اسکیت بورد، آکروجت، ترن هوایی، تاب گردان، سورتمه، فایربال، ماشین برقی و کلی بازی مهیج دیگر در شهربازی ملت مشهد منتظر شماست.

زمین ورزشی بزرگ با بزرگ‌ترین استخر روباز مشهد و مسیری مخصوص دویدن از دیگر امکانات این پارک محسوب می‌شوند.

سرزمین موج های آبی، از ضروریات سفر به مشهد

تفریحات مشهد
سرزمین موج های آبی

در هر سفری باید یک بخش هیجان‌انگیز برای ترشح آدرنالین و تخلیه انرژی در نظر گرفت و چه تفریحی بهتر از آب بازی در سرزمین موج‌های آبی.

سرزمین موج‌های آبی یک پارک‌ آبی بزرگ در مشهد و جزو اولین‌ پارک‌های آبی در ایران است که با داشتن دو بخش مجزا برای آقایان و بانوان به طور همزمان می‌توانید برای این تفریح مهیج برنامه‌ریزی کنید.

اگر طرفدار هیجان حسابی هستید و با بالا رفتن ضربان قلبتان مشکلی ندارید، سرسره موج، چاله فضایی یا سرسره سقوط آزاد را امتحان کنید.

اگر هم رابطه خوبی با هیجان ندارید باز در این مجموعه تفریح مناسبی برایتان پیدا می‌شود. می‌توانید از حمام ترکی، سونا و جکوزی و اتاق ماساژ لذت ببرید.

کافی شاپ و انواع فروشگاه مواد غذایی و وسایل ورزشی و منطقه مخصوص بازی کودکان از دیگر امکانات این مجموعه محسوب می‌شود.

درباره پارک‌ های آبی ایران، از تبریز تا کیش در مجله جاجیگا بخوانید.

باغ گیاه‌شناسی مشهد

دیدنی های مشهد
باغ گیاهشناسی مشهد

باغ گیاهشناسی یکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری با نماهایی خیره کننده از گل‌ها و گیاهان و زندگی عشایر خراسان است.

فضای ۴۵ هزار متری این باغ از چمن پوشیده شده و هزار اصله درخت و درختچه دارد. باغ رز، جشنواره دایمی گل‌های داوودی، دهکده اقوام مصلی، یک و نیم هکتار باغ گیاهان دارویی، باغ گیاهان صخره‌ای، باغ میوه‌های بومی با ۱۵۰ مدل مختلف از درختان هسته‌دار، میوه‌دار، آجیلی، میوه‌های ریز، درختان غیرمثمر و… بانک گیاهی  بخش‌های جذاب و مختلف باغ گیاهشناسی مشهد است.

در باغ رز ۳۰  گونه گل رز در معرض دید بازدیدکننگان قرار دارد.

باغ صخره‌ای دارای انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ای است.

باغ میوه‌های بومی فضای میوه شبیه‌سازی شده‌ای از کوچه‌باغ‌های قدیمی ایران است که در آن ۱۴۰ گونه درخت میوه و ۳۰ گونه درخت غیرمثمر کاشته‌ شده.

در کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی بیش از ۴۰ گونه  گیاه زینتی یا تحقیقی در حال پرورش است.

در جشنواره دائمی گلهای داوودی که هر ساله در پاییز برگزار می‌شود، ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر کشور جمع‌آوری شده.

گشت و گذار در روستای شبیه سازی شده گل آباد و اقوام مصلی  قرار گرفتن در فضای یک روستا با شکل و شمایل روستاهای خراسان از دیگر جاذبه‌های باغ گیاهشناسی مشهد است.

در دهکده اقوام مصلی کلبه‌های کوچک حصیری را می‌بینید که شبیه به خانه‌ یخی اسکیموها ساخته شده‌اند.

روستای گل آباد با در‌های چوبی، دیوارهای کاه‌گلی و حضور حیوانات اهلی به شکل یک روستای خراسان شمالی شبیه سازی شده و حال و هوای روستاگردی را زنده می کند.

بازدیدکنندگان در ابن بخش از باغ گیاهشناسی مشهد با فرهنگ و صنایع دستی روستاییان خراسان آشنا می‌شوند.

باغ گیاه شناسی مشهد در بلوار جمهوری مشهد و بین پل غدیر و چهارراه قرار دارد.

درباره 6 باغ گیاهشناسی کشور، گلستانی در میان کلانشهرها در مجله جاجیگا بخوانید.

بوستان  مینیاتوری مشهد، نمایی از ایران کوچک

جاهای دیدنی سفر به مشهد
بوستان مینیاتوری مشهد

اما نوبت می‌رسد به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد یعنی پارک مینیاتوری که با طراحی جذاب و خلاقانه حسابی از شما دل می‌برد.

این پارک جذاب با طراحی خلاقانه خود، اولین پارک مینیاتوری شرق ایران شناخته می‌شود.

می‌توانید در این پارک قدم بزنید و در عین حال به کرمان، اصفهان و کندوان سفر کنید و آثار باستانی ایران را در ابعاد کوچک‌تر تماشا کنید.

المان‌های تخت جمشید، پل خواجو، آرامگاه فردوسی، باغ شاهزاده ماهان کرمان، سد کارون، راه‌آهن مشهد، روستای کندوان، فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد، آرامگاه عطار نیشابوری و ارگ بم تاکنون در این پارک رونمایی شده‌اند.

این پارک در بلوار الهیه، بلوار سجادیه، نبش سجادیه 26 (محله قاسم آباد مشهد) قرار دارد.

پارک علمی پروفسور بازیما

پارک های مشهد
پارک علمی پروفسور بازیما مشهد

اگر دنبال یکی از خلاقانه‌ترین تفریحات در مشهد هستید و یا دنبال یک برنامه تفریحی و آموزشی برای فرزند دلبندتان در مشهد هستید، پارک علمی پروفسور بازیما همانجاست.

در این مجموعه سوار بر ماشین زمان می‌شوید وسفری هیجان‌انگیزاز آغاز خلقت تا به امروز را تجربه خواهید کرد، سفری علمی به تاریخ، زمین‌شناسی و بدن انسان.

از بخش‌های مختلف این پارک علمی می‌توان به شبیه ساز زمین‌لرزه، واقعیت مجازی، عصب سنج، افلاک نما، بازی‌های تعاملی، جانور شناسی، دیرینه شناسی، شبیه ساز پرواز، زمین شناسی و اناتومی بدن انسان اشاره کرد.

جاهای دیدنی اطراف مشهد

ییلاق شاندیز

جاهای دیدنی اطراف مشهد
روستای شاندیز

همین که اسم شاندیز مشهد را می‌شنویم یاد رستوران‌ها و شیشلیک‌های معروفش می‌افتیم.

در واقع می‌توان شاندیز را دربند یا درکه‌ی مشهد دانست؛ منطقه‌ای ییلاقی و خوش آب و هوا با رستوران‌های مجلل و معروف و غذاهای لذیذی که طعمش همیشه در خاطرتان می‌ماند.

تنوع غذاها و رستوران‌های شاندیز زبانزد خاص و عام است و از انواع کباب و دیزی گرفته تا آش رشته داغ و حتی بستنی سنتی و معروف مشهد را می‌توانید در شاندیز تست کنید.

اگر به دنبال خرید سوغاتی تازه و مرغوب هم باشید، شاندیز انتخاب مناسبی است. در این روستا فروشگاه‌های بزرگی به چشم می‌خورند که انواع و اقسام میوه‌های خشک، دمنوش‌، زعفران، زرشک و نبات را برای فروش ارائه می‌کنند.

درباره روستاهای اطراف تهران در مجله جاجیگا بخوانید.

منطقه ییلاقی طرقبه

طرقبه مشهد
منطقه ییلاقی طرقبه مشهد

از هر کسی در مشهد سراغ یک منطقه خوش آب و هوا برای گذراندن یک تایم خانوادگی و تفریح حسابی و لذت بردن از هوای بهاری را بگیرید، قطعا اولین پیشنهاد منطقه طرقبه است.

طرقبه یک منطقه ییلاقی و از جاذبه‌های طبیعی در ۳۰ کیلومتری مشهد است که با داشتن امکانات تفریحی متنوع و فضای طبیعی بکر همچنین رستوران‌های معروف یک روز به یادماندنی از سفر به مشهد را رقم میزند.

اگر تفریحات طرقبه را بخواهیم برشماریم باید از دهکده ویلاشهر شروع کنیم. این دهکده تفریحی لوکس با داشتن انواع کافه و رستوران و آلاچیق و فضای سبز دوست داشتنی بهترین گزینه برای پیک نیک خانوادگی است.

پیست اسکی طرقبه

تفریحات هیجان‌انگیز مشهد
پیست اسکی مشهد

وقت آن است که به سراغ تفریحات هیجان‌انگیزتر ویلاشهر طرقبه برویم.

برای عاشقان برف و سرما، پیست اسکی یکی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات است و پیست اسکی طرقبه یکی از بهترین گزینه‌ها برای این تفریح زمستانی است.

اگر دنبال یک ورزش لوکس و اندکی گران هم باشید، پیشنهاد می‌کنم تجربه اسب سواری در طرقبه مشهد را از دست ندهید.

در مجموعه‌ی ویلاشهر برای عاشقان سرعت و رانندگی و هیجان هم تفریح مناسبی پیدا می‌شود. پیست اتومبیل رانی طرقبه یک خاطره فراموش نشدنی برایتان رقم می‌زند.

درباره بهترین پیست های اسکی ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

دریاچه سد چالیدره

چالیدره مشهد
دریاچه سد چالیدره

تا زمانی که در طرقبه هستید حتما باید سری به دریاچه سد چالیدره بزنید که هم فال است هم تماشا!

سد چالیدره یک سد خاکی است که به وسیله آب رودخانه جاغرق پر می‌شود و امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی برای گردشگران مهیا کرده.

در مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره همه چیز برای ساختن یک روز خاطره‌انگیز فراهم است؛ از تفریحات مهیج مثل زیپ لاین، بانجی جامپینگ، تله سیژ، تله کابین و قایق‌های موتوری و پدالی  گرفته تا لذت ماهیگیری و خوردن غذاهای خوشمزه در رستوران‌های آن.

دره ارغوان مشهد، طبیعتی یکدست بنفش

طبیعت زیبای مشهد
دره ارغوان مشهد

دره ارغوان را باید یکی از زیباترین جاهای دیدنی مشهد دانست که در طرقبه مشهد و در جاده‌ای که به سمت روستای کلات آهن می‌رود، قرار گرفته.

سراسر این دره با درختچه‌های ارغوان و شکوفه‌های بنفش چشم‌نوازش پوشیده شده و یک تابلوی طبیعی بی‌نظیر خلق کرده.

اگر در فصل بهار و اردیبهشت ماه گذرتان به مشهد خورد، اصلا نباید تماشای این بهشت خوشرنگ را از دست بدهید.

بوستان سنگی کمر مقبولا

مشهد کجا بگردیم؟
بوستان سنگی کمر مقبولا مشهد

عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین پارک سنگی ایران را هم می‌توانید در سه کیلومتری طرقبه مشهد ببینید.

پارک کمر مقبولا یکی از جاهای دیدنی کمتر شناخته شده مشهد است که پر از سنگ‌ها و صخره‌های عظیم و سنگ‌نگاره‌هایی است که هویت تاریخ را بیان می‌کنند و دیدنشان خالی از لطف نیست.

روی سنگ نگاره‌های این بوستان نقش‌هایی نظیر صحنه‌های شکار، ابزار اولیه، نقوش مسبک انسان برهنه، گاومیش کوهان‌دار، نقوش و علائم نمادین، نقش انسان در حال نزاع و شکار و انجام مراسم، بزهای کوهی به‌همراه علامت‌های نمادین از قبیل گردونه خورشید حک شده‌اند.

جنگل جیغ مشهد

جنگل های مشهد
جنگل جیغ مشهد

جنگل جیغ یکی از ترسناک ترین مناطق ایران است که در لیست عجیب‌ترین جاهای دیدنی مشهد جای دارد.

شاید به دلیل ماجراهای ترسناکی که پیرامون این جنگل وجود دارد، کمتر کسی قصد رفتن به آن را می‌کند، اما اگر ماجراجو و اهل هیجان باشید، جنگل جیغ می‌تواند یک مقصد جذاب برای شما باشد.

لازم است بدانید که این جنگل خطر جانی ندارد، اما در اواخر شب و صبحدم صدای جیغ در لابه‌لای درختان آن شنیده می‌شود.

در حالی که اهالی معتقدند که این صدای جیغ مربوط به روح سرگردان زن سوخته است اما پژوهشگران زیستی معتقدند که صدای جیغ مربوط به‌نوعی خاص از جیرجیرک به نام «کز» یا «چز» است که در فصل پربارش به روستا حمله می‌کند و در لابلای درخت‌ها و گیاهان پنهان می‌شود.

تعداد زیاد این جیرجیرک‌ها باعث می‌شود که آواز دسته جمعی آن‌ها مانند صدای جیغ و زوزه به نظر برسد.

همچنین از جنبه ترسناک جنگل جیغ که بگذریم، در فصل بهار این جنگل بسیار سرسبز و زیباست و مسیر پیاده‌روی جذابی برای ورزشکاران دارد.

جنگل جیغ در روستای سربرج از توابع طرقبه مشهد واقع شده است.

روستای کنگ، ماسوله خراسان

مشهد
روستا کنگ مشهد

خودتان را برای تماشای یک روستای پلکانی با چشم‌انداز کوهستانی در پهنه‌ی باغ‌های گیلاس آن هم در مشهد آماده کنید.

۲۹ کیلومتر که از مشهد فاصله بگیرید در دامنه‌ی کوه‌های سر به فلک کشیده بینالود در منطقه طرقبه، کم کم خانه‌های روستایی قدیمی ساخته شده با خشت و گل، نمایان می‌شوند.

روستای کنگ علاوه بر معماری متفاوت و پلکانی‌اش، به چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب و درختان پربار میوه‌اش هم معروف است و بخش متفاوتی به سفرتان اضافه خواهد کرد.

برای تماشای ردپای تاریخ در این روستا هم می‌توانید سری به قبرستان تاریخی کنگ بزنید که روی تپه‌ای بنا شده و با سنگ‌ قبرهایی از جنس سنگ شیست از گذشته‌های دور حکایت می‌کند.

در مسیر سفر به ماسوله، نگین زیبای گیلان که در آن پله پله تا ابر و مه خواهید رسید، با جاجیگا همراه شوید.

روستای جاغرق مشهد

روستاهای دیدنی مشهد
روستا جاغرق مشهد

در بین جاهای دیدنی اطراف مشهد جاغرق یکی از معروف‌ترین‌شان است که به باغ‌های میوه و دره سرسبز و چشم‌اندازهای زیبا و البته شب‌های بیدارش معروف است.

وجود رودخانه‌ای روان و چندیدن چشمه و آبشار و قنات این روستای قدیمی را به مکانی دلنشین تبدیل کرده که می‌توانید لابه‌لای طبیعت بهاری روح‌نوازش قدم بزنید و هوای تازه تنفس کنید و به صدای پای جویبار گوش بسپارید.

از نکات جالب این روستا باید به شب‌های زنده و پرهیاهوی آن اشاره کرد که پیشنهاد می‌کنم اصلا این شب نشینی را از دست ندهید.

در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های این روستا انواع غذاهای سنتی و جور واجور، چای آتشی، باقالی داغ، جگر و تنقلات مختلف پیدا می‌شود.

هوای خوب و صدای آب رودخانه در کنار باغ‌های گیلاس و سیب و آلبالو، روستای جاغرق را به یک مکان عالی برای شبگردی در سفر به مشهد تبدیل کرده است.

در مسیر شبگردی در شیراز و شب‌های شاعرانه‌اش با مجله جاجیگا همراه شوید.

روستای عنبران مشهد

روستاگردی در مشهد
روستا عنبران مشهد

روستای عنبران مشهد مکانی برای خوشمزه گذرانی است که آن را به عنوان خوش‌عطرترین جاهای دیدنی اطراف مشهد می‌شناسند.

این روستا عطر خوش و نام خود را مدیون علف‌های وحشی و خودرویی است که سر از خاک بیرون می‌آورند و محیط اطراف خود را خوش‌عطر می‌کنند.

برای رسیدن به این روستای ییلاقی و دل ‌انگیز باید ۲۶ کیلومتر از مشهد فاصله بگیرید تا در فاصله ۱ کیلومتری طرقبه آن را ملاقات کنید.

غیر از عطر خوش این گیاه، عطر و بوی غذاهای خوشمزه عنبران از جگرکی و فست فود گرفته تا رستوران‌های قدیمی با شیشلیک و غذاهای سنتی ایرانی‌اش هوش از سرتان می‌برد.

خوردن یک وعده صبحانه یا شام زیر سایه درختان در کنار صدای آرام رودخانه لذتی است که شاید هر جایی نتوانید آن را تجربه کنید.

روستای اخلمد با آبشار تماشایی‌اش

مشهد
روستا و آبشار اخلمد مشهد

اما نوبت می‌رسد به بهشت گمشده مشهد یعنی روستای اخلمد با طبیعت بی‌نظیر و آبشار چشم‌نوازش.

در فاصله ۸۵ کیلومتری مشهد لابه‌لای کوه‌های بینالود، روستای اخلمد با آب و هوایی ییلاقی خودنمایی می‌کند که برای بازدید از آن باید اندکی پیاده روی را به جان خرید.

روستای اخلمد حال و هوایی سنتی دارد و با داشتن چندین آبشار گردشگران زیادی را به سمت خودش جذب می‌کند.

آبشار اصلی اخلمد حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد و حتی در زمستان با وجود یخ بستن منظره تماشایی و بی‌نظیری را خلق می‌کند.

دره هفت حوض، هنر دست طبیعت در مشهد

جاهای دیدنی مشهد کجاست؟
دره هفت حوض مشهد

اما نوبت می‌رسد به هنرمندی دست طبیعت یعنی دره هفت حوض که با سکوت و فضای بکرش بهترین جا برای ریلکس کردن و فاصله گرفتن از مشهد شلوغ است.

حدود ۷ کیلومتر که از مشهد فاصله بگیرید بعد از ۲ کیلومتر پیاده‌روی، به حوضچه‌هایی می‌رسید که با زیبایی‌اش شما را سوپرایز می‌کند.

این حوضچه‌های زنجیره‌ای بر اثر بارش باران‌ها اسیدی در بستر یکی از شاخه‌های رودخانه طرق به سمت بینالود شکل گرفته‌اند.

بعد از این حوض‌های ممتد به تک حوض‌های بزرگ می‌رسید که بکر و دست نخورده‌اند و تنها چیزی که آن جا صدای سکوت را می‌شکند، صدای جریان آب است.

آبشار کلات نادری، آبتنی‌ گرم در هوایی سرد

آبشارهای مشهد
آبشار کلات نادری

تصور کنید که هوا پاییزی و خنک است و بعد از قدم زدن در یک مسیر کوهستانی به یک چشمه آبگرم می‌رسید که می‌توانید در حوضچه‌هایش تنی به آب بزنید یا زیر آبشارهای گرمش دوش بگیرید.

آبشار آبگرم کلات نادری در روستای آبگرم در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی مشهد قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف مشهد است.

برای رسیدن به آبشار کلات نادری باید حدود نیم ساعت پیاده‌روی کنید که البته زیبایی این آبشار ارزشش را دارد.

آب این آبشار آنچنان جوشان نیست و همین گرمای ملایمش آن را به گزینه مناسبی برای آبتنی تبدیل کرده است.

اگر اهل کمپینگ و شب مانی در طبیعت بهاری هم باشید، فضای اطراف آبشار زمین‌های مسطحی برای برپایی چادر و ساختن یک شب خاطره‌انگیز وجود دارد.

درباره آبشار های گیلان، 18 آبشار خروشان و زیبا در مجله جاجیگا بخوانید.

جاذبه‌های تاریخی مشهد

آرامگاه فردوسی مشهد

جاذبه های تاریخی مشهد
آرامگاه فردوسی

کافی است ۲۰ کیلومتر از مشهد دور شوید تا در توس به آرامگاه خالق شاهنامه برسید.

بنای این آرامگاه الهام گرفته از دوره هخامنشی به شکل بناهای پرسپولیس و مقبره کوروش در پاسارگاد بر پایه طرحی از کریم طاهرزاده و توسط هوشنگ سیحون در سال ۱۳۴۷ بازسازی شده است.

آرامگاه فردوسی خود از سه بخش تشکیل می‌شود؛ بخش داخلی آرامگاه با سنگ قبری مرمرین، بخش دوم تالاری از جنس سنگ مرمر و کاشی‌کاری و گچ‌بری‌های خاص و چهار ستون بلند و بخش سوم یک محوطه پلکانی است که بر روی دیوارهای آن اشعار فردوسی و حجاری‌هایی از داستان‌های شاهنامه به چشم می‌خورد.

در محوطه آرامگاه فردوسی هنرمندان دیگری هم در خاک آرمیده‌اند.

یکی از آن‌ها مهدی اخوان ثالث شاعر برجسته ایرانی است که در سال ۱۳۶۹ از دنیا رفت و در این مجموعه به خاک سپرده شد.

همچنین پیکر استاد محمدرضا شجریان، خسرو آواز ایران که در ۱۷ مهر ۱۳۹۹ چشم از جهان فرو بست، در جوار آرامگاه اخوان ثالث آرام گرفته است.

آرامگاه نادر شاه افشار ناپلئون ایرانی و فاتح هند

مشهدگردی
آرامگاه نادرشاه افشار

در ضلع شمالی چهار راه شهدا مشهد و به فاصله‌ی ۸۰۰ متری از حرم امام رضا، آرامگاهی با معماری خاص توجه‌تان را جلب می‌کند.

با ورود به این آرامگاه مقبره‌ای می‌بینید مانند چادر عشایر که طراح آن یعنی هوشنگ سیحون با الهام از زندگی نادرشاه و همیشه در جنگ و سفر بودنش آن را به این شکل طراحی کرده است.

همچنین شکل ستون های آن از کلاه سربازان قزلباش الهام گرفته شده است.

نمی‌شود از زیبایی مجسمه برنزی نادرشاه سوار بر اسب و سربازانی که در تعقیب او هستند هم حرفی نزد.

نادرشاه افشار قبل از مرگش دستور ساخت سنگ قبری با سنگ‌های مراغه را داده بود و در سال ۱۱۴۵ در روبه‌روی حرم امام رضا این مقبره ساخته شد. اما آرامگا امروزی طی ۶ سال و در سال ۱۲۴۲ ساخته شده است.

همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ بعد از ظهر می‌توانید در سفر خود از این آرامگاه تاریخی بازدید کنید.

قصر خورشید یا کاخ کلات مشهد

دیدنی های اطراف مشهد
قصر خورشید یا کاخ کلات مشهد

اگر از دیدن قلعه‌های قدیمی لذت می‌برید، حتما باید سری به کاخ کلات در شهرستان کلات که ۱۵۰ کیلومتر از مشهد فاصله دارد بزنید.

این قصر زیبا که در میان باغ بزرگ و زیبایی بنا شده، یادگاری از زمان نادر شاه افشار است که به دستور او و برای نگهداری فتوحات و گنج‌هایش ساخته شده است.

حمام مهدی قلی بیک

سفر به مشهد
حمام مهدی قلی بیک مشهد

اگر به دیدن آثار تاریخی علاقه دارید حتما به حمام مهدی قلی بیک که یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حمام‌های ایران است، سر بزنید.

این حمام بنایی قدیمی با سقفی زیبا و متفاوت است که در دوران صفویه ساخته شده و از تماشای نقاشی‌های منحصربه‌فرد روی در و دیوار آن غرق لذت خواهید شد.

حمام مهدی قلی بیک در سال‌های اخیر مرمت شده و با همکاری آستان قدس رضوی در سال ۸۵ به موزه‌ی مردم‌شناسی تغییر کاربری داده و در آن لوازم قدیمی موردنیاز برای حمام نگهداری می‌شود.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

مسجد گوهر شاد

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم
مسجد گوهر شاد مشهد

در جوار گنبد طلایی حرم امام رضا، مسجدی با گنبد فیروزه‌ای خود از دور خودنمایی می‌کند.

مسجدی که اتفاقات سیاسی و تارخی زیادی از تحصن برای مخالفت با کشف حجاب اجباری گرفته تا به خاک و خون کشیده شدن ده‌ها نفر را از سر گذرانده و با معماری خاص و ظریفش شما را شگفت‌زده می‌کند.

مسجد گوهرشاد مشهد در واقع شاهکاری به جا مانده از دوران تیموری است که به دستور گوهرشادآغار، همسر شاهرخ تیموری در جنوب حرم امام رضا(ع) بنا شد.

از زیبایی و هنر معماری این مسجد می‌توان به خط و اسلوب، کاشی‌کاری‌های معرق ، گچ‌کاری‌های هنرمندانه و قرینگی ایوان‌هایش اشاره کرد.

مسجد گوهرشاد مشهد با یک صحن مربعی، چهار ایوان، گنبدی فیروزه‌ای، دو گلدسته و هفت شبستان و قدمتی به عمر دوره تیموری انتظارتان را می‌کشد.

بازار رضا، هم خرید هم تماشا

بازارهای مشهد
بازار رضا مشهد

بازار رضا یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی نزدیک حرم در مشهد است که بعد از زیارت حتما باید به آن سر بزنید.

بازار رضا درواقع یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مشهد است که در آن انواع سوغات و صنایع دستی این شهر پیدا می‌شود.

تسبیح‌های رنگارنگ ، انواع مهر و سوغاتی‌های بسته بندی شده به همراه عطر زعفران و نبات و کشمش و نخود، تصویری زیبا و خوش آب و رنگ از بازار رضا برای شما به یادگار می‌گذارد.

درباره بازار های سنتی ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

سخن آخر

شهر مشهد با وجود حرم امام رضا (ع) یکی از شهرهای گردشگری ایران است و به همین دلیل از امکانات متنوع تفریحی، گردشگری، اقامتی و … برخوردار است.

در سفر به مشهد در کنار زیارت حرم امام رضا، فهرست بلند بالا و متنوعی از جاهای دیدنی مشهد وجود دارد که یک سفر خاطره‌انگیز و متفاوت را برایتان رقم می‌زند.

جاهای دیدنی و تفریحی مشهد کدامند؟

پارک کوه سنگی، پارک و باغ وحش وکیل آباد، پارک ملت، سرزمین موج‌های آبی و بوستان مینیاتوری مشهد از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی مشهد هستند.

جاهای دیدنی اطراف مشهد کدامند؟

روستای شاندیز، منطقه ییلاقی طرقبه، سد چالیدره، دره ارغوان، دره هفت حوض و آبشارکلات نادری از بهترین جاهای دیدنی در اطراف شهر مشهد هستند.

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم کدامند؟

بعد از زیارت از حرم امام هشتم به دیدار مسجد گوهرشاد و بازار رضا در اطراف حرم بروید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

11 دیدگاه

  • درود
    و البته در مورد مطلب هفت حوض، باید زیرکانه این متن رو بخونید که فرمودند به جایی می رسید که جز صدای آبشار نیست، حدود ۲ ساعت پیاده روی داره و هیچ راه کمتر میانبری هم‌نداره(البته با ۱:۳۰ساعت پیاده روی که نرسیدیم اما از بعضی ها در راه برگشت که پرسیدیم گفتند باید بیشتر رفت و البته هم که اونها هم به این صحنه ی زیبای عکسی که گذاشته شده نرسیده بودن😅 تو خود حدیث مفصل بخوان از ین مجمل

    • بسیار عالی بود ملک آباد مجموعه کرکدیل ها و پیر پالاندوز، خانه داروغه، پدیده شاندیز، پیست شیرباد، باغ وکیل آباد و…… را هم یاد میکردید.

    • روستا ی زشک هم موقع بهار یا تابستون خوب جاییی هست من هم زاده ی همون روستا هستم
      تقریبا میشه بعد از ابرده

    • تله سیژ در مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره طرقبه قرار داره و می‌تونه یک روز هیجان انگیز براتون بسازه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

مشهد