جنوب گردی سفر به جنوب ایران _1403_جاجیگا

جنوب گردی

سفر به جنوب ایران _1403_جاجیگا

سفر به جنوب یک فرصت کمیاب برای رسیدن به مناظر شگفت انگیز طبیعی شهرها و جزیره‌های جنوبی کشورمان، چشیدن طعم غذاهای تند و معطر و ماهی تازه جنوب و گردش و تفریح در سواحل زیبای خلیج همیشه فارس و دریای عمان است.

شهرهای جنوبی ایران از قشم و کیش گرفته تا اهواز و بوشهر هر کدام با جذابیت‌های خاص خود می‌توانند خاطره‌ای متفاوت و دلنشین از سفر برایتان رقم بزنند.

در سفر به شهرهای جنوبی ایران نگران جای ماندن نباشید. اهالی خونگرم و مهمان‌نواز جنوب پدیرای مسافران هستند.

در سفر به جنوب بگردید، تفریح کنید و  با اجاره سوئیت و اقامتگاه در جنوب توی یک اقامتگاه راحت و تمیز استراحت کنید و از سفر لذت ببرید.

در ادامه این نوشتار چرخی لابه‌لای شهرهای دوست‌داشتنی حاشیه خلیج فارس می‌زنیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

بهترین زمان سفر به جنوب

جنوب ایران با نزدیک شدن به خط استوا و تابش مستقیم آفتاب، سرزمینی گرم با آفتابی داغ و سوزان است که در بخش‌هایی از این منطقه حتی به درجه حرارت گرم‌ترین نقطه کره زمین می‎‌رسیم.

با این حال در فصولی از سال شهرهای جنوبی ایران رنگ بوی بهاری به خود می‌گیرند و فصل سفر و گردشگری و بهترین زمان برای جنوبگردی  و تماشای مناظر طبیعی شگفت‌انگیز جنوب از اهواز و آبادان گرفته تا بوشهر و کیش و قشم و چابهار آغاز می‌شود.

تابستان که به سر می‌رسد آفتاب داغ جنوب کوتاه می‌آید و با رسیدن به فصل پاییز و زمستان مسیرهای گردشگری از شمال و شهرهای خنک به سمت جنوب تغییر مسیر می‌دهد.

بهترین فصل سفر به شهرهایی مثل اهواز، آبادان، بوشهر، قشم، هرمز، کیش، بندر عباس  و … از اواسط پاییز آغاز و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد.

اگر اهل خرید در جشنواره‌های تابستانی و آفتاب گرفتن در ساحل هستید، کیش، قشم و بندرعباس در فصل تابستان هم مسیر گردش و جنوب گردی جذابی هستند.

کیش گردی

جنوب گردی در نوروز
از بین گزینه‌های جنوب گردی در عید نوروز، سفر به کیش یک پیشنهاد جذاب و هیجان‌انگیز است

از بین گزینه‌های جنوب گردی، سفر به کیش یک پیشنهاد جذاب و هیجان‌انگیز است که پر از تفریح و لحظات شاد و شب‌های به یاد ماندنی است.

دلایل زیادی وجود دارد که شما را به کیش‌گردی  تشویق کند؛ از شنا در دریا و دوچرخه سواری در سواحل زیبای کیش گرفته تا لذت قدم زدن در بازارهای جزیره کیش، از دم خور شدن با مردم شاد و سرزنده جنوب و گذراندن لحظات شاد در جنگ‌ها و کنسرت‌های شبانه کیش تا تفریحات آبی و غیرآبی متنوع کیش که هر سلیقه‌ای را راضی می‌کند.

اگر قصد دارید کیش را برای سفر نوروزی انتخاب کنید، راهنمای سفر به کیش  با ارائه اطلاعات کاملی از جاذبه‌ها، بازارها، رستوران‌ها و امکانات اقامتی، بهترین مسیر گردشگری این جزیره را به شما نشان می‌دهد.

برای گذراندن یک سفر بهاری دلفریب در جزیره کیش و ماندن در این جزیره کافی است به سایت جاجیگا بروید و با اجاره ویلا و سوئیت در کیش سفری به یادماندنی بسازید.

بعد از اینکه خیالتان از بابت اقامت در کیش راحت شد نوبت به اجاره ماشین در کیش می‌رسد.

از آنجا که کیش منطقه آزاد است و ورود خودرو در آن بدون گمرک و مالیات انجام می‌شود، می‌توانید خودروهای لوکس آمریکایی و اروپایی را به صورت ساعتی و روزانه کرایه کنید و تجربه جدید از رانندگی را در جاده‌های خاص کیش تجربه کنید.

در ادامه چرخی کوتاه در جاذبه‌های مهم و هیجان‌انگیز کیش می‌زنیم تا در سفر به کیش به آن‌ها سر بزنید.

سواحل کیش

در جزیره کیش به سواحل زیادی برمی‌خورید که از این سواحل می‌توان به ساحل سیمرغ، ساحل مرجان، ساحل درختان نارگیل، پارک ساحلی میرمهنا و اسکله تفریحی کیش اشاره کرد.

ساحل مرجان کیش

سفر به کیش در نوروز
برای تماشای رویایی‌ترین طلوع خورشید در خلیج فارس در سفر نوروزی به کیش، ساحل مرجان بهترین انتخاب است.

اگر قصد دارید خودتان را به تماشای رویایی‌ترین طلوع یا غروب خورشید در خلیج همیشگی فارس دعوت کنید، ساحل مرجان بهترین انتخاب است.

این ساحل با داشتن امکانات تفریحی مثل آلاچیق، ایستگاه تفریحات آبی، امکان کرایه دوچرخه و کافه‌های مختلف لحظات به یادماندنی را برایتان رقم می‌زند و از تک تک لحظاتتان لذت خواهید برد.

پارک ساحلی میرمهنا

کیش گردی در نوروز
پارک ساحلی میر مهنا از بزرگ‌ترین سواحل تفریحی کیش است که به دلیل داشتن مراکز خرید و رستوران‌های متعدد معمولا از دیگر سواحل کیش شلوغ‌تر است.

پارک ساحلی میر مهنا از بزرگ‌ترین سواحل تفریحی کیش است که به دلیل داشتن مراکز خرید و رستوران‌های متعدد معمولا از دیگر سواحل کیش شلوغ‌تر است.

از لذت‌هایی که در این اسکله می‌توانید تجربه کنید ماهی‌گیری است. اگر ابزار ماهی‌گیری ندارید نیاز نیست نگران نباشید چون می‌توانید از افراد محلی کنار اسکله چوب ماهیگیری کرایه کنید.

هیجان‌انگیزترین قسمت ماجرا اینجا است که می‌توانید ماهی‌های صید شده را همانجا، در جایگاه‌های مخصوص کباب کنید.

بعضی شب‌های اسکله میرمهنا و یا رستوران‌های اطراف‌اش همراه با موزیک زنده است، هر چند موزیک زنده تقریبا در همه جای جزیره پیدا می شود.

شهر باستانی حریره

جنوب گردی در عید نوروز
در قسمت شمالی جزیره کیش به یکی از زیباترین آثار باستان شناسی دنیا یعنی شهر باستانی حریره می‌رسیم که قدمت آن به قرن هشتم هجری برمی‌گردد.

شهر باستانی حریره کیش در قسمت شمالی جزیره که نامش در لیست آثار ملی ایران هم به ثبت رسیده، یکی از آثار باستانی باقی مانده در جزیره کیش است.

جزیره هندورابی

سفر به جنوب در عید 1401
یکی از جاهایی که حتما باید در سفر نوروزی به کیش به آن سر بزنید جزیره هندورابی است که در فصل بهار دیدنی‌تر می‌شود.

یکی از جاهایی که حتما باید در سفربه کیش به آن سر بزنید جزیره هندورابی است که در فصل بهار دیدنی‌تر می‌شود.

جزیره هندورابی در نزدیکی جزیره کیش قرار گرفته و با یک قایق سواری چند دقیقه‌ای به آن می‌رسید.

نشستن در سواحل بکر و دست نخورده هندورابی و لمس آرامش محض، ماهیگیری، تماشای دسته‌های زیبای لاک پشت‌ها و ماهیان خاص از لذت‌هایی است که در این جزیره نصیبتان خواهد شد.

شهر زیرزمینی کاریز

سفر به کیش در عید 1401
شهر زیرزمینی کاریز یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های جزیره کیش با قدمتی 2500 ساله است.

اما نوبت می‌رسد به یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های جزیره کیش یعنی شهر زیرزمینی کاریز با قدمتی 2500 ساله.

این شهر زیرزمینی قنات‌های شگفت‌انگیزی در دل خود جای داده  که در گذشته آب شیرین سکنه را تامین می‌کرد.

شهر زیرزمینی کاریز امروز به یکی از جاهای دیدنی کیش تبدیل شده که تماشای سنگواره‌ها، صدف‌ها و مرجان‌های سقف و دیوارهایش شما را به وجد خواهد آورد.

تفریحات هیجان‌انگیز جزیره کیش

جنوب گردی در نوروز
تفریحات کیش متنوع و هیجان‌انگیزند، از تفریحات آبی گرفته تا تفریحات غیرآبی و جنگ‌های شبانه و کنسرت‌هایش که سفر به کیش با این تفریحات گره خورده است.

تفریحات کیش متنوع و هیجان‌انگیزند، از تفریحات آبی گرفته تا تفریحات غیرآبی و جنگ‌های شبانه و کنسرت‌هایش که سفر به کیش با این تفریحات گره خورده است.

اگر بخواهیم فهرست بلند بالایی از تفریحات آبی و غیر آبی کیش بنویسیم باید به شاتل سواری، پاراسل، فلای بورد و غواصی زیر دریا و جت اسکی، کشتی‌های تفریحی، پارک آبی اوشن، سافاری و بانجی جانپینگ آن اشاره کنیم.

سفر به قشم

سفر به جنوب در نوروز
یکی دیگر از گزینه‌های جذاب برای سفر به جنوب در عید نوروز جزیره زیبای قشم با جاذبه‌های بی‌نظیر و متنوعش است.

یکی دیگر از گزینه‌های جذاب برای سفر به جنوب  جزیره زیبای قشم با جاذبه‌های طبیعی ی‌نظیر و متنوعش است.

از اقلیم متفاوت و سواحل زیبای قشم تا غذاهای دریایی و خوش عطر و طعم و مراکز خرید متنوع قشم منتظرند تا سفری به یادماندنی را برایتان رقم بزنند.

اگر تا به حال به این جزیره سفر نکرده‌اید، زمان مناسبی است که بار و بندیل ببندید و به جزیره قشم سفر کنید و از گشت و گذار در این بهشت رنگین لذت ببرید.

برای اطلاعات از همه امکانات و زیبایی‌های این جزیره مثل جاذبه‌های طبیعی، بازارها، رستوران‌ها و امکانات اقامتی مثل اجاره سوئیت در قشم به مطلب سفر به جزیره قشم سری بزنید. در ادامه این نوشتار کمی از زیبایی‌های این جزیره رنگین کمانی سخن خواهیم گفت.

غار خربس

قشم گردی در نوروز 1401
غار خربس دست سازه‌ای که در زمان گذشته توسط خود مردم بومی برای پناه بردن شکل گرفته و امروزه به یکی از جاذبه‌های قشم تبدیل شده است.

غار خربس دست سازه‌ای که در زمان گذشته توسط خود مردم بومی برای پناه بردن شکل گرفته و امروزه به یکی از جاذبه‌های قشم تبدیل شده است.

در واقع بومیان بخشی از غار را که ارتفاع ۳۰ متری از زمین دارد برای زندگی انتخاب کرده بودند.

هر روز از ساعت 8 صبح تا غروب آفتاب فرصت دارید تا از این غار دیدن کنید، اما بهتر است ساعاتی که خورشید مستقیم می‌تابد را برای رفتن به غار خربس انتخاب نکنید.

دره ستارگان قشم

جنوب گردی در عید 1401
ژئوپارک دره ستارگان یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم محسوب می‌شود که ثبت جهانی شده و در قشم گردی بهاری‌تان باید حتما سری به آن بزنید.

ژئوپارک دره ستارگان یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم محسوب می‌شود که ثبت جهانی شده و در قشم گردی ‌تان باید حتما سری به آن بزنید.

به اعتقاد بومیان منطقه این دره در اثر سقوط ستاره شکل گرفته اما به طور علمی باید گفت که دره ستارگان بر اثر فرسایش تدریجی کوه‌ها و صخره‌ها بر اثر بارش و وزش باد به ‌وجود آمده است.

وقتی باد لابه‌لای این کلوت‌ها می‌پیچد، صدای وهم‌آلودی ایجاد می‌شود، خیلی از محلی‌ها معتقدند که اینها صدای اجنه‌ای است که در این دره ساکن هستند.

به همین دلیل مسوولان پارک بعد از غروب اجازه بازدید از دره ستارگان را نمی‌دهند.

جنگل حرا

سفر به جنوب و قشم در عید نوروز
جنگل حرا یکی از جاهایی است که حتما باید در سفر نوروزی به جنوب به آن سر بزنید.

برای رسیدن به جنگلی که از دل آب سر بیرون آورده باید سوار قایق شوید و به تماشای این شگفتی طبیعت بروید.

درختچه‌های جنگل حرا در زمان جزر سر از آب بیرون می‌آورند اما در زمان مد تا نیمه در آب دریا غرق می‌شوند.

اگر به پرنده‌نگری هم علاقه دارید، انواع و اقسام پرنده‌های مهاجر را هم در این جنگل می‌توانید تماشا کنید.

اما جاذبه‌های قشم بسیارند و به همین جا ختم نمی‌شود، در جنوب گردی خود می‌توانید سراغ غار نمکی قشم بروید و یا به تماشای غروب روح‌نواز در بندر لافت بنشینید، همچنین به دیدار جزایر ناز و هرمز بروید.

سفر به جزیره هرمز

جنوب گردی در عید
برای اینکه رنگی‌ترین و متفاوت‌ترین سفر نوروزی عمرتان را تجربه کنید، سفر به جزیره هرمز را برای سفر به جنوب در عید نوروز امسال انتخاب کنید.

برای اینکه رنگی‌ترین و متفاوت‌ترین سفر  عمرتان را تجربه کنید، سفر به جزیره هرمز را برای سفر به جنوب انتخاب کنید.

جزیره هرمز به رنگارنگ بودنش معروف است از خاکش گرفته تا صخره و کوه و دره‌اش پر از رنگ‌اند و هر چه به این جزیره نزدیک می‌شوید، طیف گسترده‌تری از این رنگ‌ها از بنفش و قرمز و صورتی گرفته تا کرم و قهوه‌ای و زرد مثل یک تابلوی نقاشی نمایان می‌شود.

برای اقامت در این سفر  هم گزینه‌های مختلفی از اجاره ویلا و سوئیت در هرمز تا اجاره بومگردی در هرمز پیش روی شماست تا سفری به یاد ماندنی برایتان رقم بزند.

از جزیره بودن هرمز مشخص است که سواحل قشنگ زیادی دارد، در ادامه چرخی در این سواحل و دیگر جاذبه‌های رنگارنگ جزیره هرمز می‌زنیم.

ساحل سرخ هرمز

هرمزگردی در نوروز
دریای سرخ هرمز

دریا با رنگ آبی را فراموش کنید اینجا آب دریا قرمز است.

قدم زدن در ساحل دریای سرخ و برخورد موج‌های سرخ رنگ دریا به پاهایتان حس عجیب و غریب و تکرار نشدنی است که در این ساحل می‌توانید حس کنید.

دلیل اصلی قرمز بودن این ساحل به خاطر وجود اکسید فراوان آهن در خاک آن است و بومیان منطقه از این خاک به عنوان ادویه در تهیه غذاهای محلی جنوبی استفاده می‌کنند.

ساحل درخشان منفق

سفر به جنوب در عید
یکی دیگر از ساحل‌های عجیب و متفاوت جزیره هرمز، ساحل درخشان و نورانی منفق است که در شب نمی‌توانید از آن چشم بردارید.

یکی دیگر از ساحل‌های عجیب و متفاوت جزیره هرمز، ساحل درخشان و نورانی منفق است که در شب نمی‌توانید از آن چشم بردارید.

دلیل اصلی این درخشندگی به وجود فیتوپلانگتون‌ها، این موجودات ریز که شب‌ها لابه‌لای موج به ساحل می‌رسند، برمی‌گردد.

اگر اهل کمپ کردن و شب‌مانی در طبیعت هم باشید، این ساحل یکی از بهترین انتخاب برای شب‌های بهاری است.

در بین ساحل‌های جزیره هرمز ساحل سرخ و ساحل منفق بهترین انتخاب برای شنا و آب‌تنی هستند.

دره رنگین کمان، معروف‌ترین جاذبه برای جنوب گردی

سفر به جنوب ایران در عید نوروز
غوغای رنگ‌ها در دره رنگین کمان، یکی از قشنگ‌ترین قاب‌های زندگی‌ و سفر نوروزی تان را می‌سازد.

غوغای رنگ‌ها در این دره یکی از قشنگ‌ترین قاب‌های زندگی‌تان را می‌سازد.

در دره رنگین‌کمان هرمز انگار خدا قلموی خود را برداشته و از همه رنگ‌ها روی سطح زمین پاشیده است.

حدود ۹۰ طیف رنگی مختلف از سرخ، صورتی، آبی و زرد گرفته تا مشکی، نقره‌ای و سفید همچون فرشی روی زمین گسترده شده‌اند که دلیل اصلی نام‌گذاری این دره هستند.

دره سکوت جزیره هرمز

سفر به هرمز در عید 1401
سکوت و ارامش محض در دره سکوت جزیره هرمز در سفر نوروزی

دره سکوت از عجایت جزیره هرمز است که سکوت عمیقی را می‌شود در آن تجربه کرد.

سکوت محض و آرامش مطلقی که ذهن و جسم خسته شما را بعد از یک سال کاری تسکین می‌دهد، آرامشی که هیچ جای دیگر مثل آن را تجربه نخواهید کرد.

دلیل اصلی سکوت این دره با وجود آن همه موج، کوه‌های نمکی هستند که در دل دره جا خوش کرده‌اند.

این شگفتی نمک است که صداهای مزاحم و آلودگی محیط را به خودش جذب و انرژی مثبت از خودش ساطع می‌کند.

دره مجسمه‌ها در جزیره هرمز

جنوب گردی در نوروز
پرواز بال خیال در دره مجسمه‌ها در سفر نوروزی به جنوب و هرمز

قبل از ورود به این جزیره قوه تخیلتان را فعال کنید تا بتوانید صورتک‌های نقش بسته بر اندام سنگ‌های دره مجسمه‌ها را ببینید.

کافی است کمی خیال‌پرداز باشید تا مابین این صخره‌ها مجسمه‌هایی از صورت عقاب، اژدها، گوسفند و موجودات دیگر ببینید.

این اشکال گوناگون طی هزاران سال بر اثر برخورد موج و فرسایش سنگ‌ها شکل گرفته‌اند و این زیبایی طبیعی راخلق کرده‌اند.

سفر به بندر عباس

سفر به بندرعباس در نوروز
یکی دیگر از مقاصد جذاب برای جنوب گردی نوروزی می‌تواند بندرعباس، بزرگ‌ترین بندر ایران باشد.

یکی دیگر از مقاصد جذاب برای جنوب گردی  می‌تواند بندرعباس، بزرگ‌ترین بندر ایران باشد.

شهری که ریشه در تاریخ هخامنشیان دارد و و حدود یک قرن تحت عنوان بندر گمبرون در تسلط پرتغالی‌ها بوده است.

دلایل زیادی وجود دارد که شما را به سمت سفر به بندرعباس می‌کشاند، دلایلی چون مردمان خونگرم و مهمان‌نواز بندر، خریدهای ارزان و رنگارنگ، غذاهای تند و خوشمزه جنوب و جاذبه‌های دیدنی بندر عباس.

بندرعباس را نباید فقط محلی برای گذر کردن و رسیدن به قشم و کیش دانست، بلکه آن را باید به عنوان شهری برای رفتن و ماندن و چرخیدن دانست.

برای اقامت در این شهر بندری هم کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در بندرعباس برای یک سفر دوست داشتنی برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه برخی از این جاذبه‌ها و دلایل مجذوب کننده را با هم مرور خواهیم کرد.

سواحل بندر عباس

سفر نوروزی به بندرعباس

آب‌های خلیج فارس و سواحل آرام آن، در راس جاذبه‌های بندر عباس قرار دارند که با زیبایی دلفریب همه را به سمت خود جذب می‌کنند.

سواحل بندر عباس از تمیزترین ساحل‌ها هستند که تماشای طلوع و غروب خورشید از این سواحل آرامش عمیقی برایتان به ارمغان می‌آورد.

معبد هندوها در بندر عباس

سفر به جنوب در نوروز
معماری و طراحی متفاوت معبد هنوها، این ساختمان سفید رنگ از دور و در نگاه اول توجه شما را جلب می‌کند.

معبد هندوها بنای تاریخی سفید رنگی که در زمان حکومت مظفرالدین شاه توسط تاجران هندی و برای اقامت هندوهای مقیم بندر ساخته شده و امروزه به یکی از جاذبه‌های بندر عباس تبدیل شده.

معماری و طراحی متفاوت این ساختمان سفید رنگ از دور و در نگاه اول توجه شما را جلب می‌کند.

چشمه آبگرم گنو در بندر عباس

سفر به جنوب در عید نوروز 1401
با فاصله‌ای حدود 34 کیلومتر از بندرعباس به چشمه آبگرم گنو می‌رسید.

با فاصله‌ای حدود 34 کیلومتر از بندرعباس به چشمه آبگرم گنو می‌رسید که با داشتن کوه‌های سر به فلک کشیده و چشمه‌های آبگرمی که از دل این کوه‌ها می‌جوشند به تفرجگاهی خواستنی تبدیل شده.

این چشمه ها با داشتن خاصیت درمانی همچنین امکانات تفریحی مثل استخرهای زنانه و مردانه، جکوزی و آلاچیق‌های مختلف برای استراحت به یکی از مناطق پر طرفدار در سفر به بندر عباس تبدیل شده‌اند.

بازارهای محلی و بازار ماهی فروشان بندر عباس

جنوب گردی در نوروز
با رفتن به بازارهای محلی بندرعباس از سوغاتنی‌های خوشمزه جنوب برای سفر نوروزی بخرید

بندرعباس علاوه بر اینکه به داشتن بازارهای لوکس و مدرن و البته قیمت مناسب خود معروف است، بازارهای محلی دوست‌داشتنی هم دارد که می‌توانید با قدم زدن در آن‌ها فرهنگ سنتی مردم جنوب را لمس کنید و سوغاتی‌های خوشمزه برای سفر نوروزی بخرید.

از جذابیت‌های این بازار محلی می‌توان به تماشای لباس‌های رنگارنگ و شاد زنان بندری که به این بازارها رنگ و جان می‌بخشند، اشاره کرد.

در این بازارها انواع میوه‌های بومی مثل گواوا، میوه درخت سدر و تنباکو را پیدا خواهید کرد.

بازار ماهی فروشان بندر عباس با داشتن انواع ماهی و میگوی تازه صید شده یکی دیگر از بازارهایی است که به هیچ عنوان نباید از دستش بدهید.

سفر  به چابهار

سفر در عید نوروز به چابهار
سفر به چابهار را می‌توان سفر به سرزمین ناشناخته‌ها دانست. با سفر نوروزی به چابهار به ملاقات اقیانوس می‌روید.

سفر به چابهار را می‌توان سفر به سرزمین ناشناخته‌ها دانست. با سفر به چابهار به ملاقات اقیانوس می‌روید و از تماشای مناظر کمیابی مثل کوه‌های مریخی، دریاچه صورتی و همنشینی کویر و دریا در ساحل درک غرق لذت خواهید شد.

چابهار تا همیشه با لباس‌های رنگارنگ و وسوزن دوزی شده مردمانش، با لهجه شیرین بلوچی و غذاهای خاص و پر ادویه‌اش در ذهنتان حک خواهد شد.

با انتخاب چابهار به عنوان مقصدی برای جنوب گردی طبیعتی شگفت‌انگیز و آب و هوای بهاری را در در کنار ساحل اقیانوس تجربه خواهید کرد.

برای ماندن و اقامت در چابهار هم می‌توانید روی اهالی چابهار حساب باز کنید و با اجاره ویلا و سوئیت در چابهار از طریق سایت جاجیگا اقامت مطمئن و مقرون به صرفه‌ای را تجربه کنید.

سفر به چابهار در بهار دیدنی‌های زیادی سر راهتان قرار می‌دهد که در ادامه چرخی در بین این دیدنی‌های جذاب می‌زنیم.

از چابهار به سمت شرق که پیش بروید، تالاب صورتی لیپار، درخت انجیر معابد، کوه‌های مریخی و بندر گواتر را می‌بینید.

چابهار را که به سمت غرب پیش بروید مناظر زیبای ساحل تیس، گل افشان تنگ و ساحل کویری درک را خواهید دید.

بازار سنتی چابهار، بلوکان دکه بازار

دکه-بازار-چابهار
سفر به چابهار بازار سنتی مادربزرگ ها دکه بازار

بازار سنتی چابهار که به بازار بلوکان هم معروف است شما را به دل فرهنگ و حال و هوای سنتی مردم چابهار می‌برد.

بلوکان در زبان محلی به معنی مادربزرگ‌هاست و دلیل نامگذاری این بازار هم به خاطر بساط پیرزنانی است که از قدیم در این بازار پهن می‌شود.

زنان و پیرزنان چابهاری با لباس محلی و گاه برقع بر صورت، دستان حنا بسته و قلیانی در کنار، بساطی از محصولات محلی چابهار از ادویه و داروهای پاکستانی تا لباس‌های رنگارنگ سوزن دوزی شده، تنباکو، زیورآلات، وسایل دوخت و دوز، تمر هندی، مُزوانك یا مسواک بلوچی چوبی، سبدهای حصیربافت، غذای محلی و .. در بساطشان پهن می کنند.

بساط طراحی نقش و نگار با حنا روی دست در بازار بلوکان به راه است.

ساحل صخره‌ای آب فشان

سفر به جنوب در نوروز 1401
فوران و برخورد امواج خروشان دریا به صخره‌ها که تا ارتفاع 15 متر هم می‌رسد در ساحل صخره‌ای آب فشان واقعا دیدنی است.

چابهار تنها ساحل ایران به سمت اقیانوس است که فوران امواج خروشان اقیانوس در ساحل صخره‌ایش منظره‌ای با شکوه را به نمایش می‌گذارد.

فوران و برخورد امواج خروشان دریا به صخره‌ها که تا ارتفاع 15 متر هم می‌رسد واقعا دیدنی است.

از لابه‌لای حفره‌هایی که در طول زمان در این صخره‌ها ایجاد شده، امواج دریا مثل فواره‌های زیبا بیرون می‌زند و پدیده‌ای زیبا به نام آبفشان را شکل می‌دهد.

تالاب صورتی لیپار در سفر به چابهار

جنوب گردی در عید نوروز
دریاچه صورتی لیپار پدیده‌ای طبیعی و کمیاب در چابهار است که باید از مقاصد اصلی جنوب گردی نوروزی تان باشد.

قطعا تماشای یک دریاچه با رنگ صورتی هر کسی را به وجد می‌آورد.

دریاچه صورتی لیپار پدیده‌ای طبیعی و کمیاب در دنیاست که دلیل اصلی صورتی بودن و تغیر رنگ آن را به وجود تعداد زیادی پلانگتون‌های گیاهی به رنگ صورتی نسبت می‌دهند.

در این منطقه علاوه بر تماشای تصویری بی‌نظیر که درست شبیه یک تابلوی نقاشی است، مقصدی برای پرنده نگری هم هست و می‌توانید پرواز و آشیانه پرندگانی مثل چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیل، طاووسکن ، تیهو و عقاب دشتی را هم ببینید

سفر به چابهار و اسکله رمین

سفر به جنوب در نوروز
رفتن به اسکله و تماشای حال و هوای زندگی صیادان از نزدیک، دیدن قایق‌ها و لنج‌های رنگارنگ صیادی یکی از کارهای لذت‌بخش در سفر به شهرهای جنوبی است.

رفتن به اسکله و تماشای حال و هوای زندگی صیادان از نزدیک، دیدن قایق‌ها و لنج‌های رنگارنگ صیادی یکی از کارهای لذت‌بخش در سفر به شهرهای جنوبی است.

اسکله رمین یکی از همین اسکله‌ها و در واقع زیباترین اسکله چابهار با حال و هوای دلچسب محلی است که از مراکز اصلی صید میگو و ماهی محسوب می‌شود.

درخت انجیر معابد با افسانه‌های قدیمی

سفر به جنوب در عید نوروز
درخت انجیر معابد

درخت انجیر معابد درختی با اصالت هندی و ریشه‌هایی بیرون از زمین و شاخه‌هایی که به سمت خاک می‌روند ودوباره از زمین که با ایجاد تصویری متفاوت شما را شگفت‌زده می‌کند.

درخت انجیر معابد در گذشته محل نشستن بودا و مراقبه اون بوده و به همین دلیل به این نام معروف شده، البته به دلیل وجود افسانه‌های مختلف به این درخت مکر زن هم می‌گویند.

در زیر سایه درختان انجیر معابد این منطقه زنان بلوچ بساط فروش زیورآلات محلی را پهن کرده‌اند و بخشی از محصولات رنگارنگشان را هم به شاخه‌های درختان آویخته‌اند و تصویری زیبا به وجود امده است.

دیدن رد یادگاری‌های کشیده شده گردشگران بر تن درختان انجیر معابد تلخ‌ترین تصویری است که در اینجا دیده می‌شود.

درباره تولیدکنندگان آلودگی در سفر در مجله جاجیگا بخوانید.

کوه های مریخی

سفر به چابهار در نوروز
کوه‌های مریخی چابهار

بارفتن به سمت شرق چابهار یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت در سفر به جنوب ایران را خواهید دید.

رشته‌کوه‌هایی به رنگ طوسی و سفید که با قلم فرسایش طبیعت به ظریفی تراش خورده‌اند؛ انقدر ظریف که به کوه‌های مینیاتوری هم معروف هستند.

ساحل بریس

سفر به جنوب نوروزی
در ساحل بریس بر بلندای صخره‌ها بایستید و طلوع وغروب بی‌همتای خورشید را تماشا کنید.

در ساحل بریس بر بلندای صخره‌ها بایستید و طلوع وغروب بی‌همتای خورشید را تماشا کنید.

ساحل بریس یکی از زیباترین سواحل شرقی چابهار محسوب می‌شود و تماشای قایق‌های صیادی رنگارنگ بر بلندای این اسکله قشنگ‌ترین تصاویر سفرتان را می‌سازد.

گل افشان تنگ

جنوب گردی نوروزی
شگفتی‌ها در چابهار تمامی ندارند یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی خاص و شگفت‌انگیز چابهار، گل افشان است.

شگفتی‌ها در چابهار تمامی ندارند یکی دیگر از پدیده‌های طبیعی خاص و شگفت‌انگیز چابهار، گل افشان است.

گل افشان درواقع فوران گل از زمین و ترکیدن حباب‌های خاکستری است که منظره‌ای جالب و دیدنی ایجاد می‌کند.

برای بازدید از این پدیده زیبا باید به سمت غرب چابهار و روستای تنگ پیش بروید.

ساحل درک

جنوب گردی در نوروز
درک را می‌توان خاص‌ترین وعجیب‌ترین دریای ایران دانست چون در ساحل درک زردی کویر و آبی دریا به هم می‌رسند.

درک را می‌توان خاص‌ترین وعجیب‌ترین دریای ایران دانست چون در ساحل درک زردی کویر و آبی دریا به هم می‌رسند.

تصور کنید یک سمتتان را آبی دریای خلیج و سمت دیگر را رمل‌ها و تپه‌های شنی کویر احاطه کند، قطعا این می‌تواند متفاوت‌ترین قاب از سفر به جنوبتان باشد.

اینجا می‌توانید همزیستی لاک‌پشت‌های ساحلی و حیوانات صحرایی مثل شتر را هم ببینید.

ساحل درک در فاصله ۱۷۰ کیلومتری غرب  چابهار و نزدیکی هرمزگان و تنگه هرمز قرار دارد.

سفر به بوشهر

سفر در نوروز به بوشهر
یکی از شهرهای زنده و خوش حس و حال برای سفر نوروزی، شهر بوشهر است

نام بوشهر با مردمان شاد و خونگرم و نوای دلچسب موسیقی بندری و غذاهای دریایی خوشمزه گره خورده است.

یکی از شهرهای زنده و خوش حس و حال برای سفر نوروزی، شهر بوشهر است که با سفر به بوشهر حتما با خاطره‌ای قشنگ از خوش برخوردی مردم آن برمی‌گردید.

بوشهر شهر قدیمی در کرانه خلیج فارس است که در لابه‌لای کوچه‌ها و خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی‌اش رد پای قدمت این شهر را می‌توان پیدا کرد.

بندر بوشهر با وجود سواحل زیبای خلیج‌فارس افق‌های زیبای خلیج، ماسه و صدف و مرجان‌های کنار ساحل و نخلستان‌های وسیع از نظر مناظر طبیعی، زیبا و تماشایی است.

برای ماندن و گشت و گذار در این شهر ساحلی می توانید با اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در بوشهر از طریق سایت جاجیگا اقامتگاه دلخوا‌ه‌تان را رزرو و از سفر لذت ببرید.

در ادامه‌ی مسیر جنوب گردی در عید نوروز، چرخی در بوشهر می‌زنیم تا با جاذبه‌های این شهر دوست داشتنی بیشتر آشنا شویم.

سواحل بوشهر

بوشهر را می‌توان شهری دانست که طولانی‌ترین مرز را با خلیج فارس دارد و تمیزترین سواحل برای این شهر است.

ساحل ریشهر

سفر به بوشهر در عید نوروز
ساحل ریشهر با دیوارهای سنگی و سکوهایی به سمت منظره دریا یکی از بهترین سواحل برای تماشای طلوع و غروب خورشید در بوشهر است.

ساحل ریشهر با دیوارهای سنگی و سکوهایی به سمت منظره دریا یکی از بهترین سواحل برای تماشای طلوع و غروب خورشید در بوشهر است.

کافی است پله‌های سنگی پارک را طی کنید تا قدم به ساحل نرم و شنی بوشهر بگذارید و از خنکای ساحل و لذت شنا و قایق سواری در دریا لذت ببرید.

پارک ساحلی آب شیرین کن

سفر نوروزی به بوشهر
پارک ساحلی آب شیرین کن با فضای ساحلی و امکانات تفریحی مثل آلاچیق، فضای بازی کودکان و کافه و رستوران یکی از پارک‌های پر طرفدار بوشهر است.

پارک ساحلی آب شیرین کن با فضای ساحلی و امکانات تفریحی مثل آلاچیق، فضای بازی کودکان و کافه و رستوران یکی از پارک‌های پر طرفدار بوشهر است.

برای رسیدن به این ساحل باید به خیابان خلیج فارس بوشهر بروید.

پارک ساحلی شغاب

بوشهر گردی در عید نوروز
اگر دنبال فضایی سبز و چمن‌کاری شده در جوار ساحل دریا هستید باید به پارک ساحلی شغاب بوشهر بروید.

اگر دنبال فضایی سبز و چمن‌کاری شده در جوار ساحل دریا هستید باید به پارک ساحلی شغاب بوشهر بروید.

در این پارک ساحلی فضای بازی برای کودکان، مسیر پیاده‌روی و آلاچیق‌های بتنی در دسترس شماست.

پارک ساحلی شغاب در خیابان بهمنی، خیابان ساحلی، روبروی بیمارستان نیروی هوایی بوشهر قرار گرفته است.

نخیلات

سفر به بوشهر در نوروز 1401
خلستان‌های بوشهر یکی از مناظر طبیعی کمیابی است که با خوشه‌های پربار و طلایی رطب حکایت شیرینی از منطقه زرخیز بوشهر روایت می‌کنند.

نخلستان‌های بوشهر یکی از مناظر طبیعی کمیابی است که با خوشه‌های پربار و طلایی رطب حکایت شیرینی از منطقه زرخیز بوشهر روایت می‌کنند.

خرما محصول گرانقدر جنوب و بوشهر است. استان بوشهر بیش از ۳۹هزار هکتار جنگل نخل و شش میلیون اصله نخل دارد.

از میان همه شهرهای بوشهر دو شهر آبپخش و دشتستان نخلستان‌های وسیع‌تری دارند.

بافت تاریخی و عمارت‌های قدیمی بوشهر

سفر به بوشهر در عید نوروز
با قدم زدن در بافت تاریخی بوشهر و تماشای خانه‌هایی با معماری هندی و ایرانی به دوران سلطنت نادرشاه سفر خواهید کرد.

با قدم زدن در بافت تاریخی بوشهر و تماشای خانه‌هایی با معماری هندی و ایرانی به دوران سلطنت نادرشاه سفر خواهید کرد.

از معماری این عمارت‌های قدیمی باید به استفاده از سنگ‌های متخلخل دریایی که رطوبت را جذب و فضای خانه را خنک می‌کنند و شانشیرهایشان اشاره کرد.

«شانشیر» در واقع ایوان چوبی روبازی است که با گلدانهای ارغوانی تزیین شده و نمای زیبایی به کوچه و خیابان‌ها بخشیده.

از این عمارت‌ها می‌توان به عمارت گلشن با قدمتی 170 ساله و عمارت طبیب با نمایی سفید و قشنگ اشاره کرد.

کوه نمک دشتی

سفر به بوشهر نوروزی
کوه نمکی دشتی

گنبد نمکی جاشک یا همان گنبد نمکی دشتی در نزدیکی روستای گنخک در 144 کیلومتری بوشهر قرار گرفته اما تماشای تندیس‌های هنرمندانه طبیعت ارزش کیلومترها راه رفتن را دارد.

در این پدیده رنگارنگ طبیعی آبشار، چشمه‌، یخچال، آویز، غار نمکی و دودکش جن، پلایا و دره گل کلم را در طیف متنوعی از رنگ‌های قرمز، قهوه‌ای، سفید، زرد، سیاه و نارنجی می‌بینید.

سفر به اهواز

سفر نورورزی به اهواز
اهواز را باید شهر شب‌های بیدار و پل‌های زیبا دانست که با اهالی شاد و سرزنده خود منتظر شماست تا سفر جنوبی دلپذیری را برای شما رقم بزند.

شهر اهواز را باید شهر شب‌های بیدار و پل‌های زیبا دانست که با اهالی شاد و سرزنده خود منتظر شماست تا سفر جنوبی دلپذیری را برای شما رقم بزند.

ایستادن روی پل‌های اهواز و نگاه کردن به خرامیدن کارون در مسیر دریا و غروب خورشید از مناظر تماشایی اهواز است.

دلایل زیادی وجود دارد تا شما را متقاعد کند که اهواز را به عنوان مقصدی برای سفر به جنوب انتخاب کنید.

دلایلی چون مناظر طبیعی زیبا و دیدنی‌های تاریخی اهواز، مردم خونگرم و مهمان‌نواز اهواز و البته خوردنی‌های تند و خوشمزه جنوبی.

در ادامه گشت و گذاری در میان معروف‌ترین جاذبه‌های اهواز می‌کنیم.

پل سفید اهواز

سفر به جنوب در عید 1401
عبور موقر کارون و پرواز مرغان دریایی و تلالو سایه روشن غروب بر لغزش آب، این اتفاقی از توع تماشا است که بر فراز پل سفید می‌افتد.

عبور موقر کارون و پرواز مرغان دریایی و تلالو سایه روشن غروب بر لغزش آب، این اتفاقی از توع تماشا است که بر فراز پل سفید می‌افتد.

پل سفید را می‌توان نمادی برای شهر اهواز دانست که در سال 1315 توسط مهندسان آلمانی ساخته شده و به خاطر رنگش به این نام معروف شده است.

آبشار مصنوعی رنگین کمانی (پل هفتم اهواز)

سفر نوروزی به جنوب
طولانی‌ترین و زیباترین آبشار مصنوعی ایران را از روی پل هفتم اهواز باید ببینید و این قطعا یکی از جذاب‌ترین تصویرهای شبانه سفر نوروزی‌ به جنوب خواهد بود.

طولانی‌ترین و زیباترین آبشار مصنوعی ایران را از روی پل هفتم اهواز باید ببینید و این قطعا یکی از جذاب‌ترین تصویرهای شبانه سفر نوروزی‌ به جنوب خواهد بود.

ترکیب ریزش آب و نورپرازی رنگارنگ، تصویری از آبشاری رنگین کمانی ساخته.

این پل به دلیل فضای دل انگیز رود کارون و نورپردازی آبشار به پاتوق شبانه اهوازی‌ها تبدیل شده.

بازار عبدالحمید

سفر به جنوب در نوروز
برای درک حس وحال و آداب ورسوم و فرهنگ مردم بومی یک منطقه بهترین گزینه چرخیدن در بازارهای سنتی آن است.

برای درک حس و حال و آداب ورسوم و فرهنگ مردم بومی یک منطقه بهترین گزینه چرخیدن در بازارهای سنتی آن است.

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای اهواز که قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد، بازار عبدالحمید است.

جایی که با ورود به آن حال و هوای مردم خونگرم اهواز را با لباس محلی و لهجه شیرین در حال خرید و فروش محصولات متنوع از چفیه گرفته تا زیورآلات و مواد غذایی هستند، احساس می‌کنید.

قدم زدن از میان بساط دست‌فروش‌ها و خرید از آنها در حالی که فروشندگان با لحن محلی آواز جنوبی می‌خوانند را از دست ندهید.

آثار تاریخی مانند کاروانسرای شیخ خزعل و خانه دادرس هم که بازمانده از دوران قاجارند در این بازار قابل بازدید است.

بازار کاوه اهواز

جنوب گردی نوروزی
اگر دنبال خرید سوغاتی‌های خوشمزه اهواز در سفر نوروزی به جنوب هستید، این بازار بهترنی جاست.

با ورود به بازار کاوه بوی ماهی و میگوی تازه مشامتان را پر می‌کند و اگر دنبال خرید سوغاتی‌های خوشمزه اهواز هستید، این بازار بهترین جاست.

انواع خرما مثل خرمای زاهدی، خرمای کبکاک، خرمای گنطار، خرمای استعمران و… ، شیره خرما، کلوچه خرمایی، حلوا‌شکری، حلوا ارده، ترشی انبه، ادویه‌جات معطر جنوبی و میوه و سبزی تازه در بازار کاوه به مشتری‌ها چشمک می‌زنند.

لشگرآباد اهواز

سفر به جنوب ایران
لشگرآباد، قطب فلافل ایران

نمی‌شود تا اهواز بروید به خوشمزه‌ترین محله آن و قطب فلافل ایران سر نزنید.

قدم زدن در خیابان لشگرآباد و تماشای قدم به قدم بساط خوراکی‌های خوش عطر و طعم جنوبی با بوی سرخ کردن فلافل که در هوا پیچیده و کاسه‌های رنگ به رنگ خیارشور و گوجه، کلم و کاهو و ترشی فلفل و انبه و انواع سس‌ها هر رهگذری را به شکم چرانی دعوت می‌کند.

لشگرآباد در واقع فوداستریت معروف اهواز است که با فلافل‌های سلف سرویس و سنبوسه تند و سوسیس بندری و انواع غذاها از شما پذیرایی می‌کند.

تالاب شادگان اهواز

سفر به جنوب در عید
پرنده نگری در تالاب شادگان اهواز

اگر از علاقه‌مندان پرنده‌نگری هستید، خودتان را به تالاب شادگان برسانید و پرواز پرندگان مهاجر مثل فلامینگو، پلیکان زرد و سبزقبای هندی را تماشا کنید.

بلم سواری در میان نیزارهای شادگان هم یکی از تجربه‌های متفاوت در تالاب شادگان است.

روستای صراخیه

سفر نوروزی به اهواز
در حوالی تالاب شادگان به روستای صراخیه می‌رسیم که به ونیز ایران معروف است.

در حوالی تالاب شادگان به روستایی می‌رسیم که به ونیز ایران معروف است.

به دلیل راه‌آب‌هایی که در این روستا برای تردد با بلم وجود دارد به این نام معروف شده.

اهالی این روستا که به زبان عربی حرف می‌زنند، شما را با قایق در میان روستا و تالاب می‌چرخانند.

سخن آخر

جنوب ایران با مردمانی که همچون آب‌وهوایش گرم و دوست‌داشتنی و مهمان‌نوازند، با نوای موسیقی شاد جنوبی و غذاهای تند و خوش طعم و عطرش، بهترین گزینه برای سفر  است.

اگر قصد دارید سفری متفاوت‌ را تجربه کنید، جنوب‌گردی  بهترین پیشنهاد است.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید