تعطیلات-خرداد-1402

معرفی 10 روستای جذاب برای گردش در تعطیلات خرداد 1402

سفر به قاب‌های روستایی در آخرین فرصت بهاری

تعطیلات خرداد بهترین و آخرین فرصت بهاری برای زدن به دل دشت و کوه و جنگل و تماشای دلبری‌های طبیعت هزار رنگ است.

سفر به سمت روستاهای بکر و چشم‌نواز شمال کشور به خصوص روستاهای مرتفع ییلاقی که در خرداد ماه به فصل شکفتن دشت‌های گل رسیده‌اند، می‌تواند تعطیلات خرداد 1402 را به یکی از زیبا، معطر و خاطره‌انگیزترین سفرهای زندگی شما تبدیل کند.

در این نوشته ده تا از روستاهای زیبا و تماشایی مازندران و گیلان به عنوان مقصد جذاب سفر در تعطیلات خرداد 1402 معرفی می‌شود.

با جاجیگا همراه باشید.

در سفر به شمال راهنمای جامع سفر به شمال را در مجله جاجیگا از دست ندهید.

آلاشت

آلاشت
آلاشت

دهکده ییلاقی و مه گرفته آلاشت، در ارتفاعات سوادکوه با کوچه‌های سنگفرش شده و خونه‌های خشتی و شیروانی‌های رنگی یک پیشنهاد بکر و جذاب برای سفر در تعطیلات خرداد 1402 است.

در این منطقه به هر طرف که نگاه کنید منظره‌ای تماشیی می‌بینید؛ از باغ‌های میوه، چمنزار و دشت گل و گیاهان معطر تا احتمال مواجهه با اقیانوس ابر.

آلاشت زادگاه رضا شاه پهلوی است و خانه پدری او هنوز در این منطقه باقی است.

برای رسیدن به آلاشت باید از مسیر جاده زیبای فیروزکوه به شهر فیروزکوه رفته و به طرف شهر زیرآب استان مازندران حرکت کنید.

بعد از گذشتن از زیرآب به پاسگاه پلیس راه که رسیدید، روبه‌روی پلیس راه سمت چپ به جاده منتهی به آلاشت بپیچید.

حالا ۳۷ کیلومتر مسیر زیبا و پیچ در پیچ تا آلاشت در پیش دارید.

درباره سفر به سوادکوه زیبا و جنگلی در مجله جاجیگا بخوانید.

مازیچال

مازیچال
مازیچال

دهکده بکر و ییلاقی مازیچال در ارتفاعات کلاردشت دیگر مقصد زیبا با دشت گل شکفته و چمنزار سرسبز برای سفر در تعطیلات خرداد است.

این منطقه در فصل بهار محل رویش و شکوفایی گل پامچال و بنفشه می‌شود که در گویش محلی به «پیش‌پیشا» و «ونوشه» معروفند.

برای رسیدن به این روستای بکر و زیبا باید از کلاردشت وارد جاده عباس آباد شوید.

در کیلومتر ۲ این جاده ، مسیر جنگلی رو به این روستا دیده می‌شود.

در مسیر زیبا و جنگلی سفر به کلاردشت جاجیگا را همراهی کنید.

کندلوس

کندلوس
کندلوس

روستای کندلوس در نزدیکی چالوس با کوچه باغ‌های باصفا و کاهگلی و سنگفرش شده و طبیعت بکر حال و هوای خاص و دلچسبی دارد.

گردشگران این روستا می‌توانند در گردش میان روستا از موزه باغ بوتائیک گیاهان دارویی و موزه مردم شناسی این روستا بازدید کنند.

آبشار کندلوس، دیو چشمه و دریاچه خضر نبی از جاذبه‌های طبیعی حوالی کندلوس است.

داستان زیبای مینا و پلنگ یکی از قصه‌های محلی کندلوس است که می‌توانید از اهالی این روستا بشنوید و از کوچه‌ای به همین نام هم بازدید کنید.

برای رسیدن به کندلوس از سمت جاده چالوس بعد ازحدود ۲۵ کیلومتر به دوراهی کجور می‌رسید و در مسیر رسیدن به کندلوس قرار می‌گیرید.

در مسیر خاطره انگیز جاده چالوس و رسیدن به شهر ساحلی چالوس با جاجیگا همسفر شوید.

جواهرده

جواهرده
جواهرده

روستای جواهرده رامسر با داشتن آبشارهای زیبا و چشم‌انداز بی‌نظیری از جنگل و دریا، بهترین انتخاب برای جنگل‌نوردی و عکاسی در طبیعت و برپایی بساط پیک نیک خانوادگی در سفر خرداد ماه است.

جواهرده در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته و همین موضوع جواهرده را به روستایی برای در آغوش کشیدن ابرها تبدیل کرده، جایی که فقط زیبایی محض می‌بینید.

برای رسیدن به این روستای زیبا کافی است از میدان شهید رجایی رامسر به سمت جنوب حرکت کنید و بعد از عبور از سه راه فلسطین، مسیر جاده جواهرده را پیش بگیرید. بعد از حدود یک ساعت رانندگی در این جاده دلربا به روستای جواهرده خواهید رسید.

در مسیر سفر به رامسر زیبا عروس مازندران جاجیگا را همراهی کنید.

اربه کله

اربه کله
اربه کله

روستای اربه کله یکی از خوش منظره‌ترین روستاهای رامسر است که چشم اندازی از کل شهر رامسر و ساحل دریا را به شما هدیه می‌دهد.

روستای اربه کله 8 کیلومتر با رامسر فاصله دارد و در منطقه‌ای کوهستانی  و در دامنه قرار گرفته و به همین سبب آب وهوای معتدل و کوهستانی دارد. ریه‌هایتان را از هوای خوب و پاک اربه کله پر کنید و از شادابی و طراوت و چشم‌انداز بی‌نظیر این روستا لذت ببرید.

در فصل بهار  روستای اربه کله یکدست سبز و چشمه‌هایش پرآب می‌شوند و عطر خوش گل و شکوفه هوش از سرتان می‌برد.

برای رسیدن به روستای اربه کله باید از رامسر به کتالم بروید و از جاده مارکوه وارد این روستای خوش آب و هوا شوید.

یا از جاده آبگرم سادات شهر به سمت اربه کله حرکت کنید.

سرولات

سرولات
سرولات

روستای زیبای سرولات با باغ‌های همیشه سبز پرتقال فرصتی تماشایی برای سفر و لذت بردن از طبیعت است.

سرولات در کنار رودخانه آچیرود و جنگل قرار گرفته.

رستوران معروف خاورخانم با غذاهای محلی گیلان در سرولات قرار دارد.

سرولات در کوهپایه البرز و فاصله سه کیلومتری شهرستان چابکسر گیلان است.

برای رسیدن به سرولات از سمت جنوب شهر چابکسر باید ۳ کیلومتر رانندگی کنید، تا به روستای لیمه‌سرا و بعد به روستای سرولات برسید.

جواهردشت

جواهردشت
جواهردشت

روستای ییلاقی جواهردشت در ارتفاعات شرق گیلان یکی از مسیرهای رسیدن به منظره‌های بکر طبیعت بهاری، دشت‌های گل شکفته، چشمه‌های زلال جوشان و اقیانوس ابر است.

جواهردشت، ییلاق ساکنان روستاهای توابع چابکسر است.

برای رسیدن به جواهردشت باید به چابکسر در شرق گیلان برسید و با عبور از چابکسر وارد جاده سیاهکلرود شوید و ۲۵ کیلومتر پیش بروید. جاده‌ رسیدن به روستا پیچ در پیچ و البته بسیار زیبا است و از روستاهای سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا، گاوماست و چند روستای دیگر می‌گذرد.

برای بالا رفتن بهتر است خودروی شاسی بلند داشته باشید.

در سفر به این منطقه زیبا شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در چابکسر اقامتی آرامش‌بخش داشته باشید.

داماش

داماش
داماش

دهکده سرسبز و مه آلود داماش در ارتفاعات رودبار، ییلاقی زیبا با چشم‌انداز شکفتن گل سوسن چلچراغ و چشمه‌های جوشان یک مسیر روستاگردی جذاب در خرداد ماه است.

شرایط آب و هوایی روستای داماش، فضایی برای رویش سوسن چلچراغ را فراهم کرده و هرسال از نیمه خرداد تا اواسط تیرماه دشتی ازسوسن سپید واژگون بر ارتفاعات داماش جلوه‌گر می‌شود.

به مناسبت رویش این گل‌های کمیاب هر سال اهالی داماش با برپایی جشنواره‌ای شاد فصل رویش سوسن زیبا را جشن می‌گیرند و فضایی جذاب برای ورود گردشگران و آشنایی با آداب و رسوم، رقص و موسیقی و لباس محلی اهالی داماش رودبار ایجاد می‌شود.

اهالی داماش با پوشیدن لبا‌س‌ های محلی و رنگارنگ با ساز و آواز و رقص و بازی‌های محلی و برپایی بازارچه‌ای از خوراکی‌ها و صنایع دستی داماش فضایی جذاب برای ورود گردشگران فراهم می‌کنند.

این روستا در دهستان جیرنده و از توابع بخش عمارلو شهرستان رودبار است.

داماش در دامنه رشته کوه‌ البرز در جاده رشت به تهران و بین لوشان و منجیل قرار دارد.

درباره سفر به رودبار در مجله جاجیگا بخوانید.

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه
اولسبلنگاه

اولسبلنگاه زیباترین روستای ییلاقی ماسال است که در آن زمین به آسمان می‌رسد و اقیانوس ابرها را می‌توان در ارتفاع هزار و ۴۹۰ متری آن تماشا کرد.

بر فراز این ییلاق، ماسال و تالش در قاب منظره‌ای سبز در دیدرس قرار می‌گیرند که تا افق دریا ادامه دارد.

در این روستا خبری از برق و انشعاب گاز نیست و اهالی در کلبه‌ های چوبی و شیروانی‌های حلبی با بخاری هیزمی و آب چشمه و آرامش روزگار می‌گذرانند.

اولسبلنگاه ماسال در ۲۷ کیلومتری غرب ماسال قرار دارد.

اجاره کلبه و ویلا در اولسبلنگاه، تجربه واقعی‌تری از زندگی روستایی، سادگی و صمیمیت اهالی این منطقه و طبیعت بکر آن به شما هدیه می‌دهد.

سوباتان

سوباتان
سوباتان

دهکده ییلاقی و رویایی سوباتان یکی از جداب ترین مقاصد سفر و طبیعتگردی در خرداد ماه است که بهار این منطقه شروع و شقایق‌ها شکفته می‌شوند.

سوباتان با کلبه‌های چوبی وسط چمن‌زار، گله گوسفندان چاق و چله، گاوهای خوشبخت و اسب‌های وحشی با یال‌های رها در باد شما را یاد نقاشی‌های خوشرنگ دوران کودکی می‌اندازد.

اهالی این روستا بهار و تابستان به این منطقه کوچ می‌کنند و در خانه‌های کاهگلی، کلبه‌های چوبی و سیاه چادرها با بخاری چوب‌سوز و آب چشمه و حال خوش، روزگار می‌گذرانند.

برای سفر به سوباتان دو مسیر وجود دارد. یک مسیر از سمت تالش است که باید ۲۲ کیلومتر از شهر لیسار در تالش در جاده‌ای شیبدار و ناهموار به سمت سوباتان رانندگی کنید.

رانندگان تالشی با خودروهای شاسی بلند یا وانت نیسان مسافران سوباتان را بالا می‌برند.

بعد از گذشتن از این جاده پر پیچ و خم از خلال باغ‌ها و مزرعه‌های تنباکو کم‌کم رنگ سبز روشن و شاداب سوباتان در مسیر تماشا پخش می‌شود.

مسیر دیگر، مسیر اردبیل به سمت خلخال است. در این جاده باید در روستای بودالالو پیاده شوید و ۱۳ کیلومتر بقیه راه را با نیسان یا خودرو شاسی بلند ادامه دهید و در میانه راه به  دریاچه نئور برسید. این مسیر هم با وجود دریاچه نئور زیبایی خاصی دارد.

سخن آخر

تعطیلات چند روزه خرداد یکی از بهترین فرصت‌ها برای سفر به دل طبیعت بهاری و به خصوص سفر به مناطق سردتر و ییلاقی است که تازه پای بهار به آنها رسیده .

در این نوشته ده روستای بکر و زیبا و ییلاقی  برای گذراندن تعطیلات خرداد ماه 1402 معرفی شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

اطراف تهران