جاهای دیدنی سوادکوه جاهای دیدنی سوادکوه، از شورمست تا پلنگ دره

جاهای دیدنی سوادکوه، از شورمست تا پلنگ دره

سوادکوه با طبیعت کوهستانی و روستاهای ییلاقی در همسایگی ابرها و آسمان، جنگل‌های انبوه هیرکانی، رودهایی که از مسیر کوهستان جاری و آبشارهایی که از ارتفاع صخره‌ها سقوط می‌کنند و دریاچه‌های زیبا در آغوش منظره‌های سرسبز در فاصله سه ساعته از تهران یک مقصد گردشگری جذاب برای سفر به شمال است.

سفر به سوادکوه، مسیری تاریخی با منظره پل باشکوه ورسک تا دل طبیعت بکر و سرسبز و ییلاقی شرق مازندران است.

مسافران سوادکوه با اجاره ویلا شمال یا به طور مشخص‌تر، اجاره ویلا و سوئیت در سواد کوه اقامتی دلچسب با امکانات رفاهی خواهند داشت و در عین حال می توانند از فضای طبیعت جذاب و مناظر طبیعی هم لذت ببرند.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

سوادکوه کجاست؟

سوادکوه کجاست؟
سفر به سوادکوه

سواد کوه، شهرستانی در شرق استان مازندران است که با کوهستان البرز محاصره شده و به دلیل قرار گرفتن در کرانه خزر پوشش گیاهی سرسبز و به دلیل حصار کوهستانی البرز آب و هوایی و خنک و بدون رطوبت ساحلی دارد.

همین ویژگی این منطقه را مقصدی جذاب و خنک برای سفر به شمال در فصل گرما کرده است؛ در عین حال که سوادکوه زمستان‌های سرد و پر بارشی دارد و مقصد جذابی برای سفر زمستانی و مواجه شدن با مناظر طبیعی برفی، برف بازی، اسکی و تفریحات زمستانی است.

این شهر با تهران و سمنان همسایه است و فاصله‌اش با تهران فقط ۲۵۰ کیلومتر و حدود سه ساعت رانندگی است.

برای یافتن بهترین مسیر رسیدن به شمال کافی است این مطلب را در مجله جاجیگا بخوانید و بدون دردسر سفر کنید.

جاده زیبای فیروزکوه مسافران را از شرق تهران به سوادکوه می رساند.

قطار تهران – ساری که یکی از زیباترین مسیر های ریلی ایران است، یکی دیگر از مسیرهای جذاب رسیدن به سوادکوه است. با سوار شدن این قطار و عبور از میان طبیعت کویری سمنان و بعد از رنگ عوض کردن طبیعت به سمت سبزی و عبور از پل تاریخی ۸۰ ساله ورسک در ایستگاه پل سفید به سوادکوه می‌رسید.

در ادامه این نوشتار به معرفی معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی سوادکوه می‌پردازیم.

دریاچه شورمست سوادکوه

جاهای دیدنی سوادکوه
دریاچه شورمست سوادکوه

دریاچه شورمست در دل جنگل‌های توسکا فضای گردشگری سرسبز، زیبا، خوش آب و هوا با امکانات تفریحی یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سواد کوه است که گردشگران زیادی را برای کمپینگ و گردش در طبیعت به سمت خودش می‌کشاند.

این دریاچه زیبای ۱۵ هزار متری عمقی بین نیم متر تا ۶ متر دارد و دور تا دورش را درختان به هم پیچیده جنگلی گرفته.

قایقرانی و ماهیگیری، دوچرخه سواری، اسب سواری و پیاده روی پیرامون دریاچه از جمله تفریحات سفر به دریاچه شورمست است.

برای رسیدن به این دریاچه در مسیر جاده فیروزکوه به سمت قائمشهر بروید، ۶۵ کیلومتر بعد از فیروزکوه به پل سفید می رسید. کمی جلوتر بعد از پمپ بنزین، تابلوی شورمست را خواهید دید.

درباره دریاچه های اطراف تهران در مجله جاجیگا بخوانید.

منطقه لفور

دیدنی های سوادکوه
منطقه لفور سوادکوه

منطقه‌ لفور در شمال شهرستان سوادکوه شامل ۲۹ روستای بکر و زیبا از جمله  شنیان، نفت‌چال، چاکسر، اسبوکلا،  در کنار مناطق طبیعی جنگل و دریاچه لفور است.

لفور از شمال به جنگل‌های شیرگاه، از جنوب به رشته کوه‌ البرز، از مشرق به جنگل‌های جوارم و زیراب و از مغرب به منطقه‌ بابلکنار منتهی می‌شود.

دریاچه لفور

سوادکوه
دریاچه لفور

دریاچه لفور در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و آن را با نام‌های «سد البرز» و «سد پاشاکلا» هم می‌شناسند.

این دریاچه در منطقه سرسبز و جنگلی لفور یکی از مناظر زیبای خوش رنگ و آب و هوای سوادکوه برای پیک نیک، گردش و شب مانی کنار دریاچه است.

قایقرانی و ماهیگیری از دیگر تفریحات دریاچه لفور است. ماهیگیران از دریاچه لفور، ماهی سفید رودخانه‌ای، ماهی سرخ باله و ماهی زرد پر صید می‌کنند.

جنگل لفور

جنگل لفور از جاهای دیدنی سوادکوه
جنگل لفور سوادکوه

جنگل لفور یکی دیگر از جاهای دیدنی بکر سوادکوه محسوب می‌شود که بخشی از جنگل‌های چهل میلیون ساله هیرکانی و مجموعه‌ای به هم پیوسته از درختان، چشمه‌ها، آبشار، پرندگان و گونه‌های جانوری است.

با ورود به این جنگل، موسیقی آواز پرندگان، منظره اندام درختان پر شاخ و برگ خزه بسته و فضای مه گرفته از سقوط آبشار و پاچش قطرات در انتظار جنگل‌نوردان است.

جنگل‌نوردی، تن به آب چشمه و رودخانه و آبشار زدن، ماهیگیری، پیک نیک، عکاسی در طبیعت و دل به آرامش و موسیقی جنگل سپردن را در جنگل لفور تجربه می‌کنید.

آلاشت

آلاشت کجاست
آلاشت

شهر آلاشت یکی از جاهای دیدنی سوادکوه و بهشت تاریخی در ارتفاعات شرق استان مازندران و سواد کوه است که فاصله نسبتا کمی با پایتخت دارد.

آلاشت منطقه‌ای رویایی و خیال انگیز با چشم‌اندازی از کوه‌های مه گرفته و باغ‌های میوه است که بر فراز ارتفاعات به شما امکان قدم زدن روی اقیانوسی از ابرها را می‌دهد.

شهر آلاشت در نزدیکی پل معروف و تاریخی ورسک در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا ساخته شده و برای اینکه بتوانید خود را به این شهر برسانید باید از مسیر جاده زیبای فیروزکوه به شهر فیروزکوه رفته و به طرف شهر زیراب استان مازندران حرکت کنید.

بعد از گذشتن از زیرآب به پاسگاه پلیس راه که رسیدید، روبه‌روی پلیس راه سمت چپ به جاده منتهی به آلاشت بپیچید.

حالا ۳۷ کیلومتر مسیر زیبا و پیچ در پیچ تا آلاشت در پیش دارید.

واژه آلاشت به معنی لانه عقاب است و قرار گرفتن آلاشت در ارتفاعات مازندران دلیل این نامگذاری است ضمن اینکه عقاب‌ها در این منطقه آشیانه می‌سازند.

با سفر به آلاشت به هر طرف که نگاه کنید منظره‌ای سرسبز از طبیعت را می‌بینید. باغ‌های پربار درختان میوه، چمنزار و گیاهان معطر و دارویی و مناطق حفاظت شده با گونه‌های مختلف جانوران و پیشروی اقیانوس ابر.

این منطقه که از چندین محله تشکیل شده علاوه بر جاذبه‌های طبیعی به دلیل بافت قدیمی هم دیدنی است و به عنوان یک اثر تاریخی ثبت شده.

رصدخانه آلاشت_سوادکوه
رصدخانه آلاشت

قرار گرفتن آلاشت در ارتفاعات این منطقه را در موقعیت خوبی برای تماشای آسمان و رصد ستارگان قرار داده است.

رصدخانه آلاشت که با نام رصدخانه آیت‌الله صالحی مازندرانی هم شناخته می‌شود، تصویر شگفت انگیزی از آسمان و ستاره‌ها را در حافظه بازدیدکنندگان ثبت می‌کند.

هفت آبشار تیرکن

دیدنی های سوادکوه
هفت آبشار تیرکن

با دوساعت جنگل‌نوردی در منطقه غرب جنگل لفور به هفت آبشار بزرگ و کوچک می‌رسید که به هفت آبشار تیرکن معروف هستند.

این هفت آبشار، فضایی خنک و سرسبز ایجاد کرده‌اند که بهترین موقعیت برای اتراق کردن، آب بازی و لذت بردن از فضای جنگلی در سوادکوه است.

برای رسیدن به هفت آبشار از شیرگاه وارد جاده گنج افروز به سمت بابل شوید، در اواسط مسیر  به سمت جاده فرعی درازکلا بروید. جاده را مستقیم تا انتها ادامه دهید و بعد مسیر دوساعته پیاده ‌روی از دل جنگل تا آبشار آغاز می‌شود.

پارک جنگلی آذررود

سوادکوه کجاست
پارک جنگلی آذررود سوادکوه

اگر به دنبال منطقه‌ای با امکانات مورد نیاز برای کمپینگ مثل آلاچیق و سرویس بهداشتی در سوادکوه هستید، پارک جنگلی آذررود در جنگل لفور بهترین موقعیت برای این منظور است.

این پارک جنگلی در نزدیکی روستای نفت‌چال در شیرگاه قرار دارد.

برای دسترسی به پارک از شیرگاه وارد جاده گنج افروز به سمت شهر بابل شوید، پس از رسیدن به جاده فرعی سد لفور وارد جاده شده، مسیر را تا انتها ادامه دهید تا به پارک جنگلی آذررود برسید.

آبشار اسکلیم

سوادکوه_جاهای دیدنی
آبشار اسکلیم سوادکوه

آبشار پلکانی اسکلیم در میان جنگل‌های سرسبز لفور یکی از زیباترین آبشار های مازندران و جاهای دیدنی سوادکوه است. این آبشار آهکی که ۳۳ متر بلندا دارد به عروس آبشارهای سوادکوه معروف است.

آبشار در آغوش درختان جنگلی منظره زیبایی ساخته است.

برای تماشای این آبشار باید به روستای گالشکلای سوادکوه رفته و مسیری طولانی در میان جنگل پیاده روی کنید.

آبشار گزو سوادکوه

آبشار گزو سوادکوه
آبشار گزو سوادکوه

آبشار ۴۸ متری گزو یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در جای دنجی از جنگل لفور غوغایی از خنکا و سرسبزی به پا کرده.

برای رسیدن و تماشای این منظره همراهی صخره با سقوط آب باید مسیری نیم ساعته را همراه با بلد محلی جنگل نوردی کنید.

در پایین دست آبشار حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که بهترین موقعیت برای تن به آب خنک و زلال زدن است.

در نزدیکی این آبشار یک امامزاده به نام برادران گزو هست که در مسیر رسیدن به آن چندین حوضچه‌ پرورش ماهی قرار دارد و گردشگران با خرید ماهی از آن‌ها می‌توانند، سفرشان را با مزه ماهی کبابی تکمیل کنند.

برای رسیدن به منظره آبشار گزو شیرگاه از طریق جاده لفور و جاده کارسنگ وارد جنگل لفور شوید و ۱۸ کیلومتر جاده خاکی را تا رسیدن به تابلوی امامزاده برادران گزو پیش بروید. از امامزاده تا آبشار نیم ساعت پیاده‌روی با شیب تند در پیش دارید.

جنگل، رود و آبشار پلنگ دره

پلنگ دره از جاهای دیدنی سوادکوه
جنگل، رود و آبشار پلنگ دره

منطقه پلنگ دره یک مجموعه طبیعی سرسبز، خنک با منظره‌های طبیعی خیره‌کننده در شهرستان سوادکوه و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

جنگل پلنگ دره یک مسیر سرسبز با عطر گیاهان خوشبو مثل پونه جنگلی، درختان توسکا، انجیلی، پر سیاوشان آن هم در مسیر رودخانه زلال و پرآب پلنگ دره است.

در امتداد مسیر این رودخانه، رطوبت لایه‌ای مخملین و سبز رنگ بر تن درختان و صخره‌ها کشیده و فضایی خیال انگیز ساخته است.

در ادامه عبود رودخانه با رسیدن به آبشار پلنگ‌دره با منظره‌ای جذاب از آبشار، فضایی خنک از پاشش قطرات و ایجاد حوضچه‌هایی در پایین دست که از سقوط آب شکل گرفته روبه رو می‌شوید.

در مسیر این رودخانه پرآب می‌شود تنی به آب زد و در حوضچه‌های عمیق غوطه ور شد.

پلنگ دره یکی از مناطق گردشی محبوب سوادکوه برای طبیعتگردها است.

جنگل‎نوردی، رودخانه‌نوردی، کمپینگ، پیاده‌روی، آبتنی و عکاسی از مناظر طبیعی از تفریحات این منطقه زیبا است.

آبشار سه‌گانه جلسنگ و اسپی‌آر

آبشارهای سوادکوه
آبشار سه‌گانه جلسنگ و اسپی‌آر

آبشار سه‌گانه جلسنگ در منطقه جنگلی لفور سوادکوه شما را به عبور از مسیری جانانه از دل جنگل و به ذوق دیدن منظره تماشایی سقوط آب از فراز صخره‌ها در دل درختان جنگلی دعوت می‌کنند.

جذابیت بازدید از آبشار جلسنگ از ابتدای مسیر و با مناظر زیبای جنگلی شروع می‌شود.

در مسیر رسیدن به آبشار بلند از میان درختان بلند بالا و فضای بکر جنگلی بگذرید تا کم کم با شنیدن صدای آبشار و حس کردن رطوبت و لطافت هوا به آبشار نزدیک شوید و با رسیدن به منظره آبشار سه قلو شگفت زده شوید.

آبشار جلسنگ در منطقه جنگلی لفور، در فاصله ۲۴ کیلومتری از شهر شیرگاه قرار دارد.

مسیر رسیدن به آبشار مسیری حدودا ۵ کیلومتری با شیب متوسط و بین ۲ تا ۳ ساعت پیاده‌روی است.

آبشار اسپی‌آر که از لحاظ زیبایی کم از جلسنگ ندارد، در همسایگی جلسنگ است و برای رسیدن به آن باید از روی پلی که در آن حوالی وجود دارد بگذرید.

آبشار ترز

آبشار ترز سوادکوه
آبشار ترز

آبشار هجده متری ترز در میان جنگل لفور سوادکوه یکی دیگر از جاهای دیدنی و بکر سوادکوه است که طبیعتگردان زیادی را به سمت خودش می‌کشاند.

برای رسیدن به این آبشار باید در میان جنگل و از حاشیه رودخانه بابلرود حدود ۴۰ دقیقه در مسیری مال‌رو با شیبی ملایم پیاده‌ پیش بروید.

در این مسیر گیاهان معطر جنگلی و درختان آلوچه شما را همراهی می‌کنند.

یکی دیگر از جذابیت‌های مسیر، دستفروشان محلی است که بساط دارند و محصولات محلی می‌فروشند.

برای رسیدن به آبشار دو انتخاب دارید؛ یکی پل چوبی که روی رودخانه کشیده شده و دیگری رد شدن از مناطق کم عمق رودخانه.

در جنگل لفور برای رسیدن به آبشار ترز، باید حدود ۴۰ دقیقه در مسیری مال‌رو با شیبی ملایم پیاده‌روی کنید تا به منظره باشکوه آبشار تزر برسید.

آبشار ورسک پل سفید

سوادکوه کجا بریم؟
آبشار ورسک پل سفید

آبشار ۲۰ متری ورسک یا چشمه علی که از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد در دره‌ای زیبا و پر از درخت در شرق روستای ورسک فرو می‌ریزد و آب و هوایی خنک و مرطوب و منظره‌ای تماشایی می‌سازد.

فاصله این آبشار تا روستا حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی است که نیمی از آن از کنار رودخانه می گذرد.

پل ورسک سوادکوه

سوادکوه کجا بگردیم؟
پل ورسک سوادکوه

پل ورسک را می‌توان یکی از مشهورترین جاهای دیدنی سوادکوه به حساب آورد و حتما باید در سفر به سوادکوه به آن سر بزنید.

پل ورسک در واقع یک پل تاریخی است که قدمت آن به سال 1313 برمی‌گردد و نقش مهمی در پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم داشته.

این پل علاوه بر ارزش تاریخی، با ارتفاعی حدود 61 متر، چشم انداز طبیعی بی‌نظیری دارد که نباید آن را از دست بدهید.

برای رسیدن به پل ورسک کافی است از جاده فیروزکوه به سمت مازندران حرکت کنید و در 45 کیلومتری زبراب، پل ورسک را خواهید دید.

رودخانه کسیلیان

سوادکوه
رودخانه کسیلیان

رودخانه زیبای کسیلیان که از ارتفاعات شرق شیرگاه سرچشمه می‌گیرد و در میان جنگل‌های زیبا و پر شاخ و برگ سوادکوه جاری می‌شود، یکی از مقاصد جذاب طبیعتگردی و رودخانه نوردی در سوادکوه با تفریحات هیجان انگیز است.

در امتداد رودخانه حوضچه‌هایی هم ایجاد شده که جان می‌دهد برای شیرجه زدن و آب‌تنی.

برای رسیدن به رودخانه‌ی کسیلیان باید از شیرگاه سوادکوه از میان منظره‌های جنگلی به سمت رودخانه پیاده‌روی کنید.

جنگل هلی‌دار

جنگل هلی‌دار سوادکوه
جنگل هلی‌دار سوادکوه

جنگل بکر وانبوه هلی‌دار در منطقه مرتفع کوهستانی سواد کوه با درختانی کمیاب و تکه‌های مه که لابه‌لای درخت‌ها پرسه می‌زنند، طبیعتگردها را برای تجربه فضایی بکر و جنگلی دعوت می‌کند.

برای رسیدن به جنگل هلی دار باید از طریق جاده فیروزکوه به شهر پل سفید برسید و از مردم محلی نشانی رسیدن به جنگل هلی‌دار را بپرسید.

جنگل راش سوادکوه

جنگل راش از دیدنی های سوادکوه
جنگل راش سوادکوه

جنگل راش را باید یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه دانست که بهترین انتخاب برای یک پیاده‌روی و جنگل‌نوردی رویایی است.

این جنگل پوشش گیاهی متنوعی دارد و درختان مختلفی در آن دیده می‌شود، اما همانگونه که از اسم این جنگل پیداست پر از درخت راش است.

قدم زدن در جنگل راش با هوایی دلنشین و صدای زیبای پرندگان و چشمه‌ای که در مسیر شما را همراهی می‌کند، یک خاطره دلنشین از سفر به سوادکوه برایتان رقم می‌زند.

در میانه‌های جنگل راش درست لابه‌لای درختان آبشار زیبای اوبن پنهان شده که مسیر دسترسی به آن اندکی سخت است.

درباره جنگل های مازندران در مجله جاجیگا بخوانید.

ارفه کوه

ارفه کوه از جاهای دیدنی سوادکوه
ارفه کوه سوادکوه

برای طرفداران کوهنوردی و جنگل‌نوردی، ارفه کوه یک مقصد جذاب و تمام عیار است که چیزی از سرسبزی و زیبایی کم ندارد.

این کوه چیزی حدود 2750 متر ارتفاع دارد و اگر در فصل بهار به سوادکوه و این منطقه سفر کنید، با طبیعت جذاب و آب و هوایی دلنشین روبه‌رو خواهید شد.

در مسیر کوهنوردی در ارفه کوه از میان ابر و مه سر درمی‌آورید و آبشار و چشمه زیبا هم در مسیر شما را همراهی خواهد کرد.

برای رسیدن به ارفه کوه باید از جاده فیروزکوه به سمت پل سفید بروید و بعد از گذر از پمپ بنزین، تابلوی ارفه کوه را خواهید دید.

کلیسای سرخ اباد

کلیسای سرخ اباد
کلیسای سرخ اباد

بعد از گشت و گذار در بین جاذبه‌های طبیعی سوادکوه شاید بد نباشد سری به کلیسای سرخ آباد بزنید که قدمتش به دوران پهلوی برمی‌گردد.

این کلیسا به عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان شناخته می‌شود و در واقع یک عبادتگاه برای مسیحیانی بوده که ساخت راه آهن سوادکوه را برعهده داشتند.

برای دیدن این کلیسا باید به میانه مسیر پل سفید و روستای سرخ آباد بروید.

البته متاسفانه سازمان میراث فرهنگی با بستن درب کلیسا باعث شده است تا از ورود گردشگران به داخل کلیسا جلوگیری شود. اما دیدن منظره کلیسا در میانه مسیر، خالی از لطف نیست.

سخن آخر

اگر اهل طبیعتگردی باشید سفر به سوادکوه با جنگل‌های زیبای متراکم، رودخانه‌های پرآب و خروشان و مناسب رودخانه نوردی مناطق کوهستانی تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما خواهد بود.

اگر دوست دارید تعطیلات را در منطقه‌ای خوش آب و هوا و با منظره‌های طبیعی بگذرانید، سفر به سوادکوه و گشت و گذار در جاهای دیدنی سوادکوه یکی از بهترین انتخاب‌هاست.

در سفر به مازندران اگر قصد چشیدن طعم غذاهای خوشمزه محلی را دارید، بهتر است قبل از سفر، مطلب بهترین رستوران های مازندران را بخوانید.

 

سوادکوه کجاست؟

سواد کوه، شهرستانی در شرق استان مازندران است که با کوهستان البرز محاصره شده و به دلیل قرار گرفتن در کرانه خزر پوشش گیاهی سرسبز و آب و هوایی و خنک و بدون رطوبت ساحلی دارد.
 

چگونه به سوادکوه برویم؟

جاده زیبای فیروزکوه مسافران را از شرق تهران به سوادکوه می رساند.

دریاچه لفور کجاست؟

دریاچه لفور در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و آن را با نام‌های «سد البرز» و «سد پاشاکلا» هم می‌شناسند.

چگونه به هفت آبشار سوادکوه برویم؟

برای رسیدن به هفت آبشار سوادکوه، از شیرگاه وارد جاده گنج افروز به سمت بابل شوید، در اواسط مسیر  به سمت جاده فرعی درازکلا بروید. جاده را مستقیم تا انتها ادامه دهید و بعد مسیر دوساعته پیاده‌روی از دل جنگل تا آبشار آغاز می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

1 دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید