بهترین-لوکیشن-عکاسی-در -طبیعت-ایران

7 منظره عکاسی در طبیعت ایران که نباید از دست داد

بهترین لوکیشن های عکاسی در طبیعت ایران

بهترین لوکیشن های عکاسی را می‌توان در طبیعت رنگارنگ ایران از جنگل تا کوهستان و کویر پیدا و ثبت کرد.

عکاسی در طبیعت تجربه لذت‌بخشی از هنر ثبت تصویر است. مناظر طبیعی از خوش ژست‌ترین مدل‌های عکاسی هستند و عکاس اگر کمی ذوق و حوصله داشته باشد در بزنگاه‌ جذابیت یک منظره طبیعی می‌تواند صحنه‌ای تکرار نشدنی را شکار و ثبت کند.

عکاسی در طبیعت زیبا و رنگارنگ سرزمین پهناورمان هم که دیگر قصه‌ای تمام نشدنی است.

گوشه گوشه ایران عزیزمان، منظره‌ای کمیاب از جلوه‌های طبیعی به تماشا گذاشته شده است.

کوهستان پر ابهت زاگرس، رشته کوه‌های سبز و مه آلود البرز، دریاها و دریاچه‌ها، تالاب و مرداب و کویر و دشت‌های بی انتهای گل… ایران لبریز از لوکیشن‌های زیبا و بی‌نظیر برای عکاسی در طبیعت است.

در این نوشتار هفت منطقه شگفت‌انگیز در طبیعت ایران را که جان می‌دهد برای عکاسی انتخاب و به شما معرفی می‌کنیم.

با جاجیگا در این نوشتار همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

دریاچه صورتی مهارلو- بهترین لوکیشن عکاسی

دریاچه مهارلو-بهترین-لوکیشن-عکاسی-طبیعت-ایران
مهارلو دریاچه‌ای  خاص و صورتی رنگ است که پرواز فلامینگوهای زیبای مهاجر بر فراز این دریاچه، تصویری شگفت‌انگیز و کمیاب را در قاب چشمان شما می‌سازد.

دریاچه مهارلو در نزدیکی شیراز یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعی است که عادت چشم‌های شما برای دیدن رنگ سبز یا آبی برای دریاچه را بر هم می‌زند.

مهارلو دریاچه‌ای خاص و صورتی رنگ است که پرواز فلامینگوهای زیبای مهاجر بر فراز این دریاچه، تصویری شگفت‌انگیز و کمیاب را در قاب چشمان شما می‌سازد.

کافی است «دریاچه مهارلو» را در جستجوگر اینترنت تایپ و سرچ کنید تا با بی‌شمار تصاویر خاص گردشگرانی که در ساحل این دریاچه صورتی ثبت کرده‌اند روبه رو شوید. پس زمینه صورتی این دریاچه جان می‌دهد برای عکاسی در طبیعت.

چرا دریاچه مهارلو صورتی است؟

دلیل علمی این پدیده طبیعی وجود نوعی جلبک سبز بی‌خطر تک سلولی به نام دونالیلا سالینا در این دریاچه است که شوری آب و نور فراوان دریاچه شرایط زندگی را برایش فراهم کرده است.

این جلبک در اثر افزایش گرما و غلظت نمک، نوعی ماده بتاکارتن بی خطر تولید می‌کند که منجر به تغییر رنگ آب دریاچه به رنگ سرخ یا صورتی می‌شود.

شور بودن آب این دریاچه باعث شده که هیچ گونه ماهی در آن امکان زندگی نداشته باشد اما در مقابل این دریاچه محل زندگی گونه‌های مختلف خزندگان و محل کوچ و زندگی پرندگان کمیاب مهاجر و غیر مهاجر است.

در اطراف این دریاچه مار، سوسمار، مارمولک و لاک پشت دیده می‌شود و پرواز و آشیانه پرندگانی مثل فلامینگو،حواصیل، لک‌لک، پلیکان، کشیم، باکلان، اگرت، خوتکا، سارگپه، آنقوت، تنجه، کاکایی، گیلانشاه بزرگ، سلیم کوچک، آبچلیک‌، اردک سرسبز و مرغابی را می‌شود دید.

این منطقه همچنین زیستگاه شغال، کفتار، روباه و گربه وحشی است.

دریاچه مهارلو با نام‌های دیگری مثل مهلو، مهلویه و ماهلویه، جنکال و دریاچه نمک شناخته می‌شود.

این دریاچه 24 هزار هکتار مساحت دارد و عمق متوسط آن 50 سانتی‌متر است. در زمان پرآبی عمیق‌ترین بخش دریاچه سه متر است.

دریاچه فصلی صورتی در ماه‌های گرم کم‌آب و در پاییز و زمستان پرآب می‌شود.

دریاچه مهارلو در جنوب شرقی شهر شیراز و 57کیلومتری مسیر جاده شیراز به فسا و نزدیکی روستای مهارلو قرار دارد و بهترین زمان برای سفر به شیراز و مهارلوی زیبا، فصل پاییز تا اواسط بهار است که دریاچه پرآب می‌شود.

متاسفانه این دریاچه زیبا حالا به دلایل مختلف از جمله خشکسالی و کم آبی مثل بسیاری از دیگر تالاب‌ها در معرض نابودی قرار دارد و لازم است که مسئولان محیط زیست برای برقراری این پدیده کمیاب طبیعت ایران فکری بکنند.

آبشار شِوی- بهترین لوکیشن عکاسی در لرستان

آبشار-شوی-بهترین-لوکیشن-عکاسی-طبیعت-ایران
تصویر باشکوه این آبشار با صدایی که از سقوط برخورد آب روان با صخره‌های سنگی بلند می‌شود به همراه قطرات پاشش آب به اطراف فضایی خلسه گونه در دل طبیعت به وجود می‌آورد. اصطلاحا ابهت آبشار شما را مسحور خودش می‌کند.

اگر می‌خواهید تجربه مسحور شدن در برابر زیبایی طبیعت را در یک قاب باشکوه تماشا کنید، آبشار شِوی در مرز لرستان و خوزستان انتظار شما را می‌کشد.

سقوط رود از دل کوهستان زاگرس در حالی‌ که درختان انبوه این سقوط را همراهی می‌کنند، تصویری است که در برابر آبشار شوی تماشا می‌شود.

آبشار شِوی بلندترین آبشار در منطقه خاورمیانه است که به نیاگارای ایران هم معروف است.

آب زلال چشمه‌ساران زاگرس از دل غاری سرازیر شده و از حدود صد متر ارتفاع به پایین فرو می‌ریزد.

تصویر باشکوه این آبشار با صدایی که از سقوط برخورد آب روان با صخره‌های سنگی بلند می‌شود به همراه قطرات پاشش آب به اطراف فضایی خلسه گونه در دل طبیعت به وجود می‌آورد. اصطلاحا ابهت آبشار شما را مسحور خودش می‌کند.

در نزدیکی آبشار شوی، آبشار دیگری به نام  آبشار دوم شوی هست که چون سرعت و شدت فرود آب در آن کمتر است امکان آبتنی در حوضچه‌های آن وجود دارد.

ایستگاه قطار تله زنگ در مسیر خط ریل اهواز، یکی از راه‌های منتهی به آبشار شوی است.

از ایستگاه تله زنگ باید به سمت روستای شوی رفته و از آنجا دو مسیر برای رسیدن به آبشار هست. یکی مسیر عبور از رودخانه و دیگری مسیر صعود از کوه است.

در مسیر رودخانه باید از عرض رودخانه بگذرید و یا در زمان پرآبی شنا کنید. برای رسیدن به آبشار باید مسیری حدود دوساعته را از مسیر تنگه عبور کنید.

مسیر کوه کم خطرتر اما طولانی تر است.

بهترین زمان برای رفتن و بازدید از آبشار شوی به دلیل گرم بودن آب و هوای منطقه خوزستان، اواخر زمستان و اوایل بهار است.

برای تماشای این زیبای بلند قامت و باشکوه باید حس و حال ماجراجویانه و پای پیاده روی به دل طبیعت بکر را داشته باشید.

شوی در منطقه‌ای بکر و صعب‌العبور قرار دارد که از امکانات اقامتی و ارتباطی و … غیره اثری نیست.

اما اگر قصد سفر به دزفول و اقامت در این شهر را که در نزدیکی این منطقه قراردارد، داشته باشید، در سایت جاجیگا دزفول را جست‌وجو و اقامتگاهی برای ماندن رزرو کنید.

چشمه باداب سورت- بهترین لوکیشن عکاسی نزدیک تهران

بهترین-لوکیشن-عکاسی-طبیعت-ایران
باداب-سورت

باداب سورت پدیده‌ای کمیاب از معجزه آمیختگی نور و رنگ و عبور آب بر اندام سنگ و صخره است.

پله به پله، رنگ به رنگ از زرد کهربایی تا نارنجی عمیق، حوضچه‌هایی طراحی شده با هندسه بی‌نقص طبیعت.

چشمه سورت در طی هزاران سال قدمتی که دارد، مسیری پلکانی به وجود آورده که هر پله به دلیل ترکیبات خاص آب چشمه، رنگی متفاوت از دیگری در طیف زرد و نارنجی، کرم و طلایی و سفید دارد.

هرچه پله‌ها به سمت پایین‌تر می‌رود، رنگ‌ها روشن تر می‌شود که دلیل آن رسوب مواد معدنی در پله‌های بالایی و شفاف شدن آب است.

تغییر زاویه تابش نور آفتاب در طول روز بر این حوضچه‌های رنگی تصاویر متفاوتی می‌سازد و هر ساعت منظره‌ای متفاوت با قبل می‌توان دید تا به وقت غروب که تابلویی کمیاب از قلم طبیعت تصویرسازی می‌شود.

باداب سورت دارای دو چشمه با کیفیت آب کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.

یکی از چشمه ها پرآب‌تر و آبی بسیار شور دارد. آب این چشمه دارای ترکیبات معدنی است که خاصیت درمانی دارد و در التیام دردهای مفصلی، بیماری‌های پوستی، روماتیسم و میگرن موثر است.

چشمه دیگر که کم‌آّب‌تر است در بالادست و شمال غربی چشمه اول قرار دارد.

آب این چشمه ترش مزه و به رنگ قرمز و نارنجی است.

باداب سورت بعداز «پاموک‌کاله» در ترکیه، دومین چشمه‌ آب شور جهان است.

باداب سورت از پدیده‌های طبیعی شگفت‌انگیز ایران است که نباید آن را نادیده گذاشت.

برای روبه رو شدن با تصویری خاص که از عبور چشمه‌ آب گرم و دارای مواد معدنی و آهن بر تن سنگ ایجاد شده باید مسیر جاده مازندران، شهر ساری و روستای اروست را پیش بگیرید تا به چشمه‌های باداب سورت برسید.

برای اقامت در ساری هم نگران نباشید. با اجاره ویلا و سوئیت در ساری اقامتی به یادماندنی در این شهر را تجربه خواهید کرد.

سوباتان- بهترین لوکیشن عکاسی در ایران

سوباتان-بهترین-لوکیشن-عکاسی-طبیعت-ایران
بهار سوباتان دیررس اما شگفت‌انگیزاست. اردیبهشت که دارد به سر می‌رسد، بساط پر رنگ و لعابی از بهار در این منطقه پهن می‌شود.

برای تماشای یکی از زیباترین تصویرسازی‌های طبیعت بر بلندای ارتفاعات ییلاقی گیلان آماده باشید.

بهار سوباتان دیر‌رس اما شگفت‌انگیزاست. اردیبهشت که دارد به سر می‌رسد، بساط پر رنگ و لعابی از بهار در این منطقه پهن می‌شود.

دشت و کوه و درختان یک تکه به رنگ سبز کمرنگ تا پررنگ در‌می‌آید و هم مسیر با پرواز گرده و دانه‌های گل جا به جا، دشت‌های گل، سرخ و زرد و سفید و بنفش شکفته می‌شوند.

دشت شقایق‌ سوباتان حد بلوغی از سرخی و لوندی این گل را به تماشا می‌گذارند.

نفس کشیدن در سوباتان همراه با نم خنک مه و عطر گل‌های وحشی است. زمین به آسمان نزدیک است و تکه‌های ابر جابه جا از آسمان به زمین می‌رسند و لابه لای کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی با شیروانی‌های رنگی می‌پلکند.

گله‌های گوسفندان درمیان علفزارهای پرپشت سوباتان می‌چرند و اسب‌های رها از کنارتان عبور می‌کنند.

سوباتان منطقه ییلاقی شهر لیسار در تالش است که در فصل پاییز و زمستان اهالی‌اش به لیسار کوچ می‌کنند.

در این منطقه بکر و زیبا خبری از اتصالات برق و گاز و تلفن نیست. و اهالی روزگارشان را با نور آفتاب و گرمای بخاری چوب سوز و دل خوش سپری می‌کنند.

هرساله در فصل بهار گردشگران زیادی برای بازدید و عکاسی در طبیعت به این منطقه زیبا سفر می‌کنند.

سوباتان از لحاظ زیبایی کمیاب و شگفت‌انگیزش به بهشت رویایی ایران معروف شده است.

برای سفر به سوباتان دو مسیر وجود دارد یکی از سمت لیسار و دیگری از سمت اردبیل و مسیر دریاچه نئور.

در سفر به سوباتان همراه با طبیعتگردی بی‌نظیر می‌توانید در سایت جاجیگا یک خانه‌ روستایی در سوباتان رزرو کنید، و زندگی در حال و هوای روستایی اهالی مهمان دوست سوباتان را هم درک کنید و از چشیدن غذای محلی سوباتان لذت ببرید.

جنگل حرا- بهترین لوکیشن عکاسی در ایران

بهترین-لوکیشن-عکاسی-طبیعت-ایران
جنگل حرا

برای تماشای چشم‌اندازی خاص از همنشینی دریا و جنگل به جنوبی‌ترین نقطه ایران و در میان آب‌های خلیج همیشگی فارس می‌رویم؛ جایی که درختان حرا بر زمینه دریا ریشه دوانده‌اند و جنگلی برپاشده که ریشه در آب دارد و نفس بر آسمان.

در سفر به قشم در هر گوشه‌اش منظره‌ای خیره کننده دیده می‌شود؛ جنگل حرا اما یکی از تماشایی و منحصربه‌فردترین پدیده‌های طبیعی ایران و جهان است.

تصویری که در این منطقه دیده می‌شود، در طول روز و با جزر و مد آب دریا تغییر چهره می‌دهد. در هنگام مد، درختان حرا روی آب شناور دیده می‌شوند و در هنگام جزر و فرونشست آب، ریشه درختان مثل حجمی در هم تنیده از چوب دیده می‌شود که درختان بر آن سوارند.

منطقه حرا یک زیستگاه غنی برای ماهیان و پرندگان است.

پرندگان کمیاب و زیبایی در میان شاخ و برگ این درختان آشیانه می‌سازند و پرواز پرندگان خاص در حوالی حرا تماشایی است.

ریشه در آب درختان هم موقعیت مناسبی برای تخم ریزی انواع ماهیان است.

مسافران حرا در حالی که از میان درختان شناور این جنگل پارو می‌کشند و با قایق عبور می‌کنند احتمال ملاقات با گونه‌های کمیاب پرندگان را دارند که در این منطقه آشیانه می‌سازند و یا به آن کوچ می‌کنند؛ پرندگانی مثل مرغ دریایی سفید آگرات آلبا، حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه، کاکایی، لک لک، و پلیکان است.

در میان ماهیان خلیج فارس، یاه، حلوا سفید، شورت، سنگسر، شانک، عروس ناخدا و ماهی های تیره ساردین در منطقه حرا تخم‌ریزی می‌کنند.

لاک‌پشت‌ سرخ، سبز، پشت چرمی و عقابی، خرچنگ ویلون‌زن و دلفین خلیج فارس از دیگر موجودات دریایی هستند که در آبراه‌های حرا زیست می‌کنند.

حرا، یا مانگرو درختچه‌ای است که سه تا شش متر ارتفاع پیدا می‌کند. برگ‌هایی به رنگ سبز روشن و دوکی شکل دارد و ساقه و ریشه‌هایش قابلیت جذب نمک و تبدیل و تصفیه آب شور به شیرین را دارد.

درخت حرا در ماه تیر و مرداد گل می‌دهد و میوه آن که شبیه بادام و شیرین مزه است «خرک» یا «کرگ» است که در آخر تابستان می‌رسد و با افتادن از درخت، ریشه می‌دواند.

این گیاهان گرمسیری به دلیل سازگاری که با آب شور دارند میلیون‌ها سال است که دوام داشته‌اند.

مسیر رسیدن به جنگل حرا، جزیره قشم، روستا بندر لافت و سپس روستای طبل و یا روستای سهیلی است.

در سفر به قشم و بازدید از جنگل حرا، برای اقامت می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در قشم تجربه جذابی از سفر به قشم داشته باشید.

کویر مصر – بهترین لوکیشن عکاسی کویر

بهترین-لوکیشن-عکاسی-طبیعت-ایران
کویر مصر

کویر مصر جایی است که در سکوتی عمیق، صدای نفس کشیدن زمین را از پشت ماسه‌های شنی زرد رنگ می‌توان شنید و در آسمان شب دانه دانه ستارگان کهکشان را دستچین کرد.

سفر به کویر در ایران یک فضای طبیعی چشم نواز و بکر است که با وجود نزدیکی خورشید و گرمای داغ بیابان رویشگاه گیاهانی خاص و زیستگاه حیوانات بیابانی است.

تماشای افق کویر مثل ایستادن بر ساحل شنی دریایی زرد رنگ از جنس ماسه‌ و تپه‌های شنی است که تا خط افق ادامه می‌یابد و تصاویری شگفت‌انگیز می‌سازد.

کویر مصر یکی از مشهور و زیباترین کویرهایی است که پذیرای گردشگران خطه کویر است.

قدم زدن روی مسیرها و پشته‌های شنی کویر و تماشای عبور گله‌های شتر از میان تپه‌های شنی و رویش گیاهان سخت‌جان کویر که از دل خاک خشک و اعماق تشنه ریشه می‌دوانند و زیر تیغ آفتاب زنده می‌مانند، تصویری خاص و کمیاب از جلوه‌گری طبیعت است.

این کویر در مسیر سفر به اصفهان، در مسیر راه دامغان به سمت نائین و اصفهان قرار دارد.

بهشت گمشده شیراز

بهترین-لوکیشن-عکاسی-طبیعت-ایران
بهشت گمشده در شیراز

مجموعه درهم پیچیده‌ای از انبوه درختان سبز، عبور زلال رود، ریزش آبشارهای قد و نیم قد، نسیم خنک ییلاقی و صدای آواز پرندگان در فضایی کوهستانی تکه‌ای از بهشت را در حوالی شیراز پدید آورده که اسم با مسمای « بهشت گمشده» را رویش گذاشته‌اند.

در مسیر جاده‌  شیراز به یاسوج، بعد از روستای گویم و شهر آسپاس به سمت جاده‌ مرودشت، بعد از سد درودزن به کامفیروز می‌رسید و از این به بعد مسیری از جنس درخت و گیاه، چشمه ساران زلال و رویش درختان پر شاخ و برگ در انتظار شماست.

در مسیر رسیدن به تنگه بستانک که به بهشت گمشده مشهور شده، پس از عبور از کوچه باغ‌های باصفای روستایی، باغ و شالیزارهای سرسبز و منظره زیبای  دریاچه و سد درودزن  به مسیر رودخانه و تنگه می‌رسید که به سمت آبشار می‌رود.

پیاده روی در این مسیر رویایی مثل قدم زدن در مسیری بهشتی است که در همنشینی رود زلال و درختان پرپشت بادام و بلوط کشیده شده است. و جابه جا مناظری خیره کننده را پیش لنز دوربین شما قرار می‌دهد.

در طول این مسیر سرسبز و با طراوت تصاویری زیبا از جنس رسوبات آهکی بر اندام صخره‌ ها زیبایی این بهشت را بیشتر می‌کند.

بهشت گمشده پوشیده از درختان قد بلند و پرشاخ و برگ بلوط، چنار، گردو، پسته و بادام کوهی است که در مسیر پرآب رود روییده و راه رسیدن آفتاب را با شاخ و برگشان بسته‌اند.

زرشک، شیرخشت، خار شتر، آویش شیرازی، شیرین بیان و گون از محصولات گیاهی این منطقه است.

با وجود فضای طبیعی مناسب این منطقه تنوع جانوری بالایی دارد؛ قوچ، بز وحشی، خرس قهوه‌ای، سمور، سنجاب، خرگوش، روباه، میش، کبک و پرندگان شکاری در این منطقه حیات دلچسبی دارند.

در سفر به شیراز، جاجیگا فهرست بلندبالایی از انواع اقامتگاه در شیراز دارد که می‌توانید انتخاب و با خیال آسوده به صورت اینترنتی رزرو کنید و بار سفر ببندید.

سخن آخر

عکاسی در طبیعت رنگارنگ ایران تجربه‌ای است لبریز از درک زیبایی و کشف لحظه‌ها و تصاویر منحصر به فرد.

در این نوشته فقط چند منطقه تماشایی از ایران را معرفی کردیم. البته که در نقطه نقطه ایران می‌توان تصاویری کمیاب و و زیبا را کشف و ثبت کرد.

مراقب جان طبیعت ایران‌مان باشیم. :)

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید