بوم گردی

بهترین بوم گردی‌ها از شمال تا جنوب ایران

بوم گردی چیست؟

بوم‌ گردی چیست؟

تفاوت بوم گردی با دیگر انواع گردشگری چیست؟

اقامتگاه بوم‌گردی چه ویژگی‌هایی دارد؟

چگونه در یک سفر با فرهنگ بومی و مردم محلی بیشتر آشنا شویم؟

شاید با شنیدن واژه بوم گردی این سوالات در ذهنتان شکل بگیرد. در این مطلب قصد داریم به پاسخ این سوالات بپردازیم و چرخی در بوم گردی‌های نقاط مختلف ایران بزنیم.

امروزه با گسترش صنعت گردشگری، برخی به آن نگاه منفی دارند و توسعه گردشگری را به ضرر محیط زیست و باعث ضایع شدن منافع مردم بومی و محلی آن منطقه می‌دانند.

بوم گردی درست در نقطه مقابل این تفکر قرار دارد، چون در تعریف بوم گردی این چنین جا افتاده که بوم گردی یک سفر مسئولانه و بی‌ضرر برای طبیعت و محیط زیست است که باعث رفاه و آسایش و بهبود زندگی مردم محلی هم می‌شود.

چون بوم گردی‌ها اقامتگاه گردشگری هستند که بر اساس معماری سنتی منطقه و با کمترین تاثیر مخرب زیست محیطی ساخته می‌شوند و توسط مردم محلی اداره می‌شوند.

در واقع بوم گرد یا اکوتوریست کسی است که از یک منطقه و جاذبه‌هایش بدون کمترین میزان آسیب و اثر منفی برای طبیعت بازدید می‌کند و سعی در حفظ الگوی زیستی و آشنایی با فرهنگ مردم منطقه دارد.

اقامتگاه بومگردی در گیلان
بوم گردی چیست؟

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

اقامتگاه بوم گردی با الهام از فضای سنتی و قدیمی هر منطقه برای آشنایی بیشتر مردم با فضا و فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه ساخته می‌شود.

در این اقامتگاه‌ها همه چیز شما را به سمت تجربه زندگی سنتی سوق می‌دهد، از معماری و دکوراسیون خود اقامتگاه گرفته تا میزبان‌ها که اکثرا از مردم محلی هستند و با غذاهای محلی خوشمزه‌شان طعم این سفر را برایتان ماندگارتر می‌کنند.

در اقامتگاه‌های بوم گردی نباید منتظر سرو غذا در بشقاب‌های لوکس و آنچنانی باشید، بلکه غذاهای لذیذ محلی در ظروف سنتی برایتان سرو می‌شود و در مدت این اقامت می‌توانید طعم زندگی به شیوه قدیم را بچشید.

اقامتگاه بوم گردی

نکته‌ای که در اقامتگاه‌های بوم گردی توجه‌تان را به خود جلب می‌کند، تفاوت بوم گردی‌ها با یکدیگر است.

برخلاف هتل‌ها که طبق قاعده و قانون خاص و با یک شکل و استاندارد از پیش تعیین شده ساخته و اداره می‌شوند، اما بومگردی‌ها با یکدیگر متفاوتند، مثلا بوم گردی گیلان با بوم گردی در یزد یا بوم گردی اصفهان تفاوت دارد.

هر کدام از این اقامتگاه‌ها بر اساس جغرافیا و معماری اصیل همان منطقه ساخته شده‌اند و چه بسا ممکن است اتاق‌های مختلف یک بوم گردی هم از نظر معماری با یکدیگر متفاوت باشند.

امکانات اقامتگاه بوم گردی به سرو غذای محلی خلاصه نمی‌شود، بلکه یکی از ویژگی‌های جذاب بوم گردی‌ها، حضور افرادی به عنوان راهنما یا بلد محلی است.

این افراد با شما همراه می‌شوند و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی منطقه را به شما معرفی و لذت بازدید را برایتان چند برابر می‌کنند.

برخی از اقامتگاه‌های بوم گردی برنامه‌های ویژه‌تری هم برایتان دارند، مثلا می‌توانید لباس محلی منطقه را بپوشید و عکس بگیرید، یا در فروشگاه‌های صنایع دستی چرخی بزنید و سوغاتی بخرید، اجرای زنده موسیقی محلی را تماشا کنید و یا به فعالیت‌های تفریحی مختص همان منطقه مثل شترسواری و آفرود و سافاری در کویر و بازدید از جنگل و آبشار در مناطق سرسبز بپردازید.

هدف اقامتگاه‌های بوم گردی صرفا اقامت نیست بلکه با توجه به زندگی ماشینی امروز همه ما نیاز داریم که گاهی از هیاهو و شلوغی و تکنولوژی دور باشیم و در فضایی دنج در جوار طبیعت، طعم آرامش را بچشیم.

هزینه اقامت در بوم گردی

بوم گردی

بوم گردی در کنار مزیت‌هایی که تا اینجا برشمردیم، یک مزیت عمده دارد و آن کم هزینه بودن اقامت در بوم گردی است.

البته هزینه کم‌تر اقامت در اقامتگاه بوم گردی به معنای دریافت خدمات بی کیفیت نیست، بلکه نوع خدمات در این اقامتگاه‌ها متفاوت است.

شاید شما در اقامتگاه بوم‌گردی خدمات کمتری نسبت به یک هتل پنج ستاره دریافت کنید، اما در عوض چیزهایی را تجربه خواهید کرد که با پول قابل ارزش گذاری نیستند.

مثل لذت یک شب خوابیدن در اتاق‌های کاهگلی در دل کویر یا رصد ستارگان آسمان، چشیدن طعم یک صبحانه محلی در تلار (ایوان) یک خانه روستایی گیلانی و یا تماشای نور رنگارنگ ارسی‌های یک بوم گردی در شیراز

بوم گردی در ایران

در نقاط مختلف ایران با توجه به معماری و ویژگی‌های محلی همان منطقه می‌توانیم بوم گردی‌های جذابی برای اقامت پیدا کنیم.

در ادامه چند تا از بهترین اقامتگاه‌های بوم گردی در چند نقطه کشور را باهم مرور می‌کنیم.

بوم گردی در گیلان

بوم گردی در گیلان
بوم گردی در گیلان

مشاهده و رزرو »

چه لذتی بالاتر از اینکه در شب‌های گرم تابستان روی تراس دنج این اقامتگاه زیر پشه بند بخوابید و از شنیدن صداهای طبیعت و روستا لذت ببرید.

این اقامتگاه بومگردی دو طبقه با سقف کاهگلی و تراس بزرگ و دلبازش در منطقه‌ای روستایی قرار دارد و می‌توانید صمیمیت و سادگی زندگی تمام عیار روستایی را در آن تجربه کنید.

حیاط بزرگ این بوم گردی سرسبز و پر از گل و درخت است و می‌توانید در آلاچیق حیاط بنشینید و غرق در زیبایی‌های این فضای سبز شوید.

میزبان مهربان این اقامتگاه بوم گردی با روی گشاده و دست‌ پخت بی‌نظیر و غذاهای شمالی خوشمزه‌اش در انتظار شماست.

از این اقامتگاه تا شهرهای رشت و انزلی حدود ۱۵ دقیقه فاصله است.

در مطلب بهترین اقامتگاه‌ های بوم گردی در گیلان لیستی از این اقامتگاه‌های زیبا را در دیار سر سبز گیلان ببینید.

بوم گردی شیراز

بومگردی چیست؟
بوم گردی در شیراز

مشاهده و رزرو »

این اقامتگاه با قدمت 150 ساله شما را به گذشته‌های دور می‌برد و یک گزینه جذاب برای سفر به شیراز است.

با چرخ زدن در این اقامتگاه بوم گردی به اواخر دوران قاجار می‌روید.

این عمارت قدیمی با مساحتی حدود 250 متر مربع با 7 واحد اقامتی با سرویس بهداشتی و حمام جداگانه، در انتظار پذیرایی از شماست.

یکی از اتاق‌های سنتی این اقامتگاه اتاق پنج دری یا شاه نشین عمارت است که اتاقی زمستانه محسوب می‌شود.

معماری خاص این بنا باعث شده زاویه تابش نور خورشید زمستانی، در اتاق شاه نشین بیشتر و دمای داخل اتاق گرم‌تر باشد.

در سمت دیگر این اقامتگاه بوم گردی اتاق سه دری به چشم می‌خورد که اتاقی تابستانی است و در روزهای گرم تابستان در معرض تابش مستقیم نور خورشید نیست در نتیجه خنک‌تر است.

در این بوم گردی وعده صبحانه به صورت رایگان برایتان سرو می‌شود و همچنین جاذبه‌های توریستی شهر شیراز فاصله کمی با این اقامتگاه دارند.

بوم گردی در یزد

بوم گردی
بوم گردی در یزد

مشاهده و رزرو »

تجربه جالب یک شب خوابیدن در اتاق‌هایی با پنجره و درهای بزرگ که به سمت حوض قشنگ حیاط باز می‌شود.

این اقامتگاه سنتی با اتاق‌های مختلف که هر کدام امکانات مجزا دارند، آماده پذیرایی از 4 مهمان است.

این اقامتگاه بوم گردی در مرکز شهر تاریخی یزد قرار گرفته و به دلیل فاصله نزدیکی که با جاذبه‌های تاریخی و تفریحی یزد دارد یک انتخاب عالی با قیمت مناسب برای شماست.

اگر قصد دارید به یزد پرخاطره سفر کنید، قبل از سفر حتما مطلب سفر به یزد را مطالعه کنید

بوم گردی در کازرون

اجاره بوم گردی
بوم گردی در کازرون

مشاهده و رزرو »

در این اقامتگاه بوم گردی تجربه‌های جالب و متفاوتی خواهید داشت، از اقامت در سیاه چادر عشایر گرفته تا نشستن روی تخت سنتی حیاط و نوشیدن یک لیوان چای تازه دم در کنار چشم انداز زیبای کوهستان و جنگل بلوط.

این بوم گردی قدیمی در روستای تنگ چوگان از توابع شهرستان کازرون در استان فارس قرار گرفته و با فضای سنتی و دوست داشتنی‌اش اقامتی به یادماندنی برایتان رقم می‌زند.

صبحانه لذیذ محلی در این اقامتگاه بوم گردی به صورت رایگان برای شما سرو می‌شود.

البته می‌توانید غذاهای محلی خوشمزه را برای وعده‌های ناهار و شام با هماهنگی قبلی سفارش دهید و با صرف این غذاها در سیاه چادر یا تخت سنتی لذت آن را چند برابر کنید.

از ویژگی‌های جالب این اقامتگاه، نزدیکی آن به شهر تاریخی بیشاپور می‌توان اشاره کرد.

بیشاپور یکی از کهن‌ترین شهرهایی است که پیشینه ساخت آن در سنگ نوشته ای موجود است.

بوم گردی در مصر

بوم گردی
بوم گردی در مصر

مشاهده و رزرو »

اگر علاقه دارید در قلب کویر مصر، سکوت و هیجان را همزمان با هم تجربه کنید، این اقامتگاه بوم گردی بهترین انتخاب است.

اتاق‌های این اقامتگاه از خشت و کاهگل ساخته شده و لوازم سنتی و المان‌های قدیمی که در دکوراسیون خانه کار شده، شما را به زمان قدیم می‌برد.

این اقامتگاه بوم گردی در روستای مصر شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان قرار دارد.

ایوان دلباز این خانه خشتی که در گذشته به شاه نشین معروف بود بهترین مکان برای دورهم نشستن و گپ دوستانه و خاطره سازی در شب‌های پر ستاره کویر است مخصوصا در زمستان که بساط کرسی هم به پاست.

اتاق‌های این بوم گردی به صورت کف خواب است و سرویس بهداشتی اختصاصی درون هر اتاق قرار دارد.

در ضمن در صورت نیاز میزبان خوش برخورد این بوم گردی، کلیه خدمات گردشگری مثل تور کویر و آفرود سواری را برایتان فراهم می‌کند.

بوم گردی در قشم

بوم گردی
بوم گردی قشم

مشاهده و رزرو »

اتاق‌های این اقامتگاه بوم گردی ساحلی در قشم قشنگ‌ترین چشم‌انداز را به دریای نیلگون خلیج فارس دارند.

مجاورت این اقامتگاه با دریا باعث شده که در کنار تجربه اقامت در خانه‌های سنتی جنوب، به این آبی آرامش‌بخش هم دسترسی داشته باشید و در آلاچیق‌های لب ساحل بنشینید و به دریا چشم بدوزید.

اتاق‌های این اقامتگاه ۲۰ متری اند و دارای یک تخت دونفره و یا دو تخت تک نفره هستند و یخچال، اسپلیت، سرویس بهداشتی و حمام اختصاصی در هر اتاق وجود دارد.

در مدت اقامت در این بوم گردی، کافی شاپ و رستوران اختصاصی آن هم آماده پذیرایی از شماست.

بوم گردی در کاشان

بوم گردی چیست؟
بوم گردی در کاشان

مشاهده و رزرو »

سفر به کاشان به خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی و زیبا معروف است .

چه چیزی بهتر و جالب‌تر از اینکه در یکی از این خانه‌های سنتی چند شب را بگذرانید و با شب نشینی در حیاط یا پشت بام خوش منظره آن خاطرات به یاد ماندنی بسازید.

این اقامتگاه بوم گردی درست در بافت تاریخی کاشان و در نزدیکی خانه‌های تاریخی مثل خانه طباطبایی‌ها، بروجردی‌ها و عباسیان قرار دارد و با اندکی قدم زدن خود را میان این بناهای تاریخی پیدا می‌کنید.

وعده صبحانه در این بومگردی به صورت رایگان برایتان سرو می‌شود و برای ناهار و شام هم می‌توانید با هماهنگی قبلی غذاهای محلی کاشان سفارش دهید.

البته کافه کوچک این اقامتگاه هم بهترین انتخاب برای نوشیدن یک لیوان شربت گلاب خنک و خوش عطر و طعم است.

سخن آخر

اقامتگاه بومگردی یک انتخاب جذاب و منحصر به فرد برای اقامت در سفر است.

در مدت اقامت در بومگردی شما با حال و هوای بومی، زندگی و آداب و رسوم محلیف معماری و هنر و صنایع دستی از نردیک آشنا می‌شوید.

اقامتگاه‌های بومگردی در مسیر رشد گردشگری و در عین حال حفاظت از محیط زیست برقرار شده‌اند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید