IMG 8071 1 رقص روستای پالنگان در جشن هزار دف

روستای پالنگان کجاست؟

رقص روستای پالنگان در جشن هزار دف

روستای پالنگان کجاست؟ پالنگان، یکی از روستا های پلکانی و قدیمی استان کردستان است که به دلیل زیبایی‌های طبیعی‌اش به آن «بهشت گمشده» یا «ماسوله کردستان» هم می‌گویند.

در این روستا خبری از ساختمان‌های چند طبقه و بلند بالا نیست چرا که همه خانه‌ها پلکانی‌اند و سقف خانه‌ای، حیاط خانه‌ی همسایه است.

قدمت این روستای پلکانی به صدها سال پیش برمی‌گردد و رد پای تاریخ را می‌توان در بقایای مسجد، خانه‌های باستانی و گورستان موجود در آن مشاهده کرد.

در سفر به پالنگان در کنار تماشای خانه‌های پلکانی کاهگلی، از طبیعت سرسبز، چشمه‌های جوشان و آبشارهای خروشان آن لذت خواهید برد.

همچنین این روستا سالانه میزبان جشن‌های مختلفی است؛ یکی از آن‌ها “جشن هزار دف پالنگان” است که در آخر فروردین ماه در این روستا برگزار می‌شود و زنان روستا با پوشیدن لباس کردی دف می‌نوازند.

با اجاره ویلا و سوئیت در کردستان هم از هم‌نشینی و معاشرت با مردم خونگرم کردستان بهره‌مند می‌شوید و هم طعم و مزه غذاهای محلی بی‌نظیرشان را می‌چشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

پالنگان کجاست؟

روستای پالنگان کجاست
پالنگان کجاست

روستای پلکانی پالنگان از توابع شهرکامیاران است و در مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه و در ابتدای منطقه اورامان قرار دارد.

فاصله کامیاران تا پالنگان 57 کیلومتراست و از کامیاران تا سنندج 70 کیلومتر فاصله است.

در مسیر سفر به کردستان با مجله جاجیگا همراه شوید.

مسیر دسترسی به روستای پالنگان

مسیر دسترسی به روستای پالنگان
مسیر دسترسی به پالنگان

برای دسترسی به روستای پالنگان چندین گزینه پیش روی شماست. در واقع از هر کدام از شهرهای کامیاران، پاوه، سنندج و سروآباد می‌توانید به این روستا برسید.

انتخابتان هر مسیری که باشد، باید ابتدا خودتان را به کامیاران برسانید و وارد جاده روستای «توبره ریز» شوید و جاده را تا رسیدن به تابلوی روستای پالنگان ادامه دهید.

در طول این مسیر از روستاهای زیادی مثل ماویان، گشکی، گازرخانی، بزوش، کاشتر و یوزیدر گذر خواهید کرد.

درباره سفر به کرمانشاه، از دل زاگرس تا شکوه هخامنشیان، در مجله جاجیگا بخوانید.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به پالنگان

سفر به پالنگان
آب و هوای پالنگان

روستای پالنگان در دامنه ارتفاعات واقع شده به همین دلیل بهار و تابستانی معتدل و خوش آب و هوا دارد، اما زمستان‌هایش سرد و خشک است.

اگر قصد دارید طبیعت چشم‌نواز پالنگان، آبشارهای خروشان و رودهای پرآب و دشت‌های پر گل این منطقه را تماشا کنید، بهتر است بهار و تابستان را برای سفر به پالنگان انتخاب کنید.

مخصوصا اوایل اسفند که جشن نوروز کردی و اواخر فروردین که جشن هزار دف در پالنگان برگزار می‌شود، بهترین زمان‌های سفر به این روستای زیبا و آشنایی با این آیین کهن محسوب می‌شوند.

آیین حیرت انگیز هزار دف پالنگان

پالنگان کجاست؟
مراسم هزار دف پالنگان

جشن بزرگ هزاردف، در 31 فروردین‌ 1403 با حضور گرو‌های مختلف دف نوازی در روستای پلکانی پالنگان کردستان برگزار می‌شود.

این جشن که قدمتی تاریخی دارد، نسل به نسل انتقال یافته و یکی از جالب‌ترین و تماشایی‌ترین رسوم این روستاست.

هموطنان کرد با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ محلی در این مراسم دف می‌نوازند.

از تماشایی‌ترین بخش‌های این جشن، اجرای همزمان هزار نفر دف‌نواز است که شور و هیجان خاصی دارد و یکی از خاص‌ترین لحظات سفرتان را رقم می‌زند.

جشن نوروز در پالنگان

پالنگان کردستان
جشن نوروز پالنگان

یکی دیگر از آیین‌ها و مراسماتی که هر ساله در روستای پالنگان برپا می‌شود، جشن نوروز است.

بهار زودتر از جاهای دیگر به پالنگان می‌رسد و مردم با چرخاندن مشعل‌ها و حرکت به بالای صخره‌های پشت روستا نزدیک شدن بهار را جشن می‌گیرند.

این جشن در هفته اول اسفند برگزار می‌‌شود و زنان و مردان روستا با پوشیدن لباس‌های محلی کردی و رفتن به سقف خانه‌ها یا لب رود تنگیور در کنار برپایی آتش به رقص و پایکوبی می‌پردازند.

رزرو اقامتگاه در پالنگان

روستای پالنگان کردستان
اجاره خانه در پالنگان

برای آشنایی با آداب و رسوم پالنگان و لذت بردن از طبیعت بهاری این روستا و همچنین معاشرت با مردم خونگرم و کردنشین این منطقه باید چند روزی را در این روستا بمانید.

برای اقامت در پالنگان هم نگران نباشید، کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با انتخاب اقامتگاه مناسب و اجاره سوئیت و خانه روستایی در پالنگان چند روزی را مهمان مردم مهمان‌نواز پالنگان باشید.

غذاهای محلی پالنگان

پالنگان چی بخوریم
غذاهای محلی پالنگان

مردم کردزبان علاوه بر خونگرمی و مهمان‌نوازی به داشتن دستپخت لذیذ هم مشهورند و اگر اهل امتحان کردن غذاهای محلی هستید، پالنگان بهترین گزینه است.

وجود مجتمع پرورش ماهی حرفه‌ای در پالنگان آن را به مکانی مناسب برای تست کردن ماهی کبابی قزل آلا در کنار نان‌های محلی کردی تبدیل کرده است.

از دیگر غذاهای محلی پالنگان باید به آش دوغ دوينه، شلمين، پرپوله، ولوشه و غازينه اشاره کرد.

جاهای دیدنی پالنگان

چشمه‌های پالنگان

جاهای دیدنی پالنگان
چشمه پالنگان

در طبیعت زیبای پالنگان به چشمه‌ها و آبشارهای زیادی برمی‌خورید.

در این روستا حدود 20 چشمه وجود دارد که برخی فصلی و برخی دائمی‌اند و در نهایت به رودخانه‌های سیرواغن و تنگی ور میریزند.

برای تماشای برخی از این چشمه‌ها، می‌توانید به باغ شیخ عمر بروید. در این باغ، چشمه‌های سید علاءالدین، خاتون و شیته جاری هستند.

آبشارهای پالنگان

پالنگان
آبشارهای پالنگان

وجود چشمه‌های گوناگون در پالنگان باعث شکلگیری آبشارهای خروشانی در این روستا شده که از بالای سنگ‌ها و صخره‌ها پایین می‌ریزند و قشنگ‌ترین منظره‌ها را خلق می‌کنند.

با قدم زدن در این روستا صدای آب همراهیتان می‌کند و با عبور از مسیرهای جنگلی و سرسبز به آبشارهای این روستا خواهید رسید.

درباره آبشار های مازندران در مجله جاجیگا بخوانید.

رودخانه‌های پالنگان

پالنگان چی ببینیم
رودخانه پالنگان

رودخانه سیران که مهم‌ترین رود کردستان است در شمال پالنگان و رودخانه تنگی ور در میان این روستا جریان دارند.

قدم زدن و پیک نیک کنار رودخانه با همنوایی صدای آب و آواز پرندگان بهترین انتخاب برای سپری کردن عصری دلچسب در پالنگان است.

در مسیر رودخانه نوردی اطراف تهران با مجله جاجیگا همراه شوید.

سخن آخر

روستای پالنگان که به بهشت گمشده کردستان معروف است با داشتن طبیعتی زیبا و برگزاری انواع مراسمات و جشن‌های خوش حس و حال یکی از مقاصد جذاب سفر در فصل بهار محسوب می‌شود.

در این نوشتار به معرفی پالنگان و جاذبه‌ها و مراسمات این روستای پلکانی و تاریخی پرداختیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

3 دیدگاه

  • با درود و عرض ادب به هم وطن نان. چندین بار به مناطق مختلف کردستان سفر کردیم و هربار مهر و محبت مردمان کردستان خاطرات خوبی داشته‌ایم و باز هم قصد سفر به روستای پالنگان و دیدن مراسم هزار دف را دارم.

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید