SAVE 20221002 105802 قشم گردی؛ از دره ستاره‌ها تا دیدار با کروکودیل‌ها

جاهای دیدنی قشم

قشم گردی؛ از دره ستاره‌ها تا دیدار با کروکودیل‌ها

سفر به قشم، که مثل مرواریدی در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس می‌درخشد، یکی از هیجان‌انگیزترین مقصدها در مسیر جنوبگردی است.

جاهای دیدنی قشم تمامی ندارد و هر نوع سلیقه‌ای را به خود جذب می‌کند.

تماشای این جاذبه‌های متنوع در کنار تفریحات سرگرم کننده و غذاهای محلی و دریایی خوش طعم و بازارهای محلی قشم شما را به وجد می‌آورد.

در یک کلام وقتی در قشم قدم می‌زنید، حس می‌کنید در کشوری کاملا جدید هستید. پس اگر تا به حال به این جزیره زیبا سفر نکرده‌اید، در اولین فرصت بار سفر ببندید و از گشت و گذار در این بهشت رنگین لذت ببرید.

اما قبل از سفر به جزیره قشم لازم است جاهای دیدنی قشم را بشناسید تا با آگاهی کامل برای یک سفر هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی برنامه‌ریزی کنید.

البته نگران اقامت در این جزیره زیبا نباشید، کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا و سوئیت در قشم زمان بیشتری برای لذت بردن از این جزیره رنگارنگ داشته باشید و یا با اجاره بومگردی در قشم لذت شب‌نشینی و هم‌صحبتی با مردم محلی را تجربه کنید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

قشم کجاست؟

جاهای دیدنی قشم
قشم کجاست؟

می‌دانستید که قشم از ۲۳ کشور دنیا بزرگ‌تر است!؟

قشم با مساحتی حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع واقع دراستان هرمزگان، از بزرگ‌ترین جزایر ایران است.

این جزیره در جنوب بندرعباس قرار دارد و در شمال شرقی آن جزیره هرمز در شرق قشم جزیره لارک و در جنوب آن جزیره هنگام قرار گرفته است.

نزدیک‌ترین بندر به جزیره قشم، بندرعباس است که با محل سربندر قشم حدود ۲۰ کیلومتر (۵۰ دقیقه با شناورهای مسافری) فاصله دارد.

مردم قشم هم مثل تمام مردم سواحل جنوب کشور به زبان فارسی حرف می‌زنند و گویش بندری دارند.

درباره سفر به جنوب و گردش در کرانه خلیج فارس و دریای عمان در مجله جاجیگا بخوانید.

بهترین فصل سفر به قشم

سفر-به-قشم

جزیره‌ قشم به سبب موقعیت جغرافیایی، آب و هوای گرم و مرطوبی دارد.

دمای هوای قشم در طول سال، بالاتر از ۳۰ درجه سانتی‌گراد است و تنها مدت کوتاهی در سال وسایل سرمایشی را در این جزیره خاموش می‌کنند.

در فصل بهار هوا تقریبا معتدل است اما با نزدیک شدن به فصل تابستان دمای این جزیره کم‌کم بالا می‌رود و تعداد گردشگران در این جزیره کم می‌شود.

‌در کل شاید بتوان گفت زمستان بهترین زمان سفر به این جزیره زیبا است. چون در این فصل هوا بسیار مناسب است و در ما‌ه‌های دی و بهمن می‌توانید دمایی حدود ۱۶ درجه را در این جزیره تجربه کنید.

در ادامه این نوشتار به معرفی مهم‌ترین و بهترین جاهای دیدنی قشم می‌پردازیم.

در مسیر سفر به جزیره مرجانی کیش با جاجیگا همراه شوید.

دره ستارگان قشم

قشم گردی
دره ستارگان قشم

ژئوپارک دره ستارگان یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم محسوب می‌شود که ثبت جهانی شده و در قشم‌گردی‌تان باید حتما سری به آن بزنید.

به اعتقاد بومیان منطقه این دره در اثر سقوط ستاره شکل گرفته اما به طور علمی باید گفت که دره ستارگان بر اثر فرسایش تدریجی کوه‌ها و صخره‌ها بر اثر بارش و وزش باد به ‌وجود آمده است.

وقتی باد لابه‌لای این کلوت‌ها می‌پیچد، صدای وهم‌آلودی ایجاد می‌شود، خیلی از محلی‌ها معتقدند که اینها صدای اجنه‌ای است که در این دره ساکن هستند.

به همین دلیل مسوولان پارک بعد از غروب اجازه بازدید از دره ستارگان را نمی‌دهند.

درباره سفر به بندر عباس و خرید و گردش در این شهر تجاری در جاجیگا بخوانید.

 دره تندیس ها

سفر به قشم
دره تندیس ها قشم

یکی دیگر از جاهای طبیعی و دیدنی قشم، دره تندیس‌هاست که در اثر فرسایش خاک و تغییرات زمینی به وجود آمده‌اند.

با ورود به این دره، دشتی بزرگ و بی انتها با اشکالی عظیم الجثه و عجیب و غریب مقابل چشمتان نقش می‌بندد.

دره تندیس‌ها که در جنوب جنگل حرا قرار دارد، یکی از قشنگ‌ترین جاذبه‌های قشم و بهترین لوکیشن عکاسی از طبیعت است.

خیلی‌ها دره تندیس‌ها را با دره ستارگان اشتباه می‌گیرند، اما این دو در کل و حتی در شکل ظاهر با هم تفاوت زیادی دارند.

جنگل حرا

دیدنی‌های جزیره قشم
جنگل حرا قشم

با تماشای درختانی که هنگام جزر نمایان می‌شوند و در زمان مد تا نیمه غرق در آب دریا می‌شوند، حتما شگفت‌زده خواهید شد.

برای رسیدن به جنگلی که از دل آب سر بیرون آورده باید هنگامی که آب دریا بالاست، سوار قایق شوید و به تماشای این شگفتی طبیعت بروید.

اگر به پرنده‌ نگری هم علاقه دارید،قشم از مقاصد پرنده نگری است و انواع و اقسام پرنده‌های مهاجر را  در این جنگل می‌توانید تماشا کنید.

تنگه چاهکوه

جاهای دیدنی جزیره قشم
تنگه چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه از دیگر پدیده‌های طبیعی قشم است، که در گذر زمان شکل گرفته و به یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی قشم تبدیل شده.

حفره‌ها، دالان‌ها و صخره‌های این تنگه، اشکال و تندیس‌هایی را به وجود آورده‌، که ساعت‌ها شما را به تماشای خود وا می‌دارند.

در ابتدای ورود به تنگه با دیوارهای بلند و عریض مواجه می‌شوید، اما هر چه که پیش می‌روید این مسیر صخره‌ای باریک‌تر می‌شود تا جایی که حتی آسمان هم قابل دیدن نیست.

علت نامگذاری تنگه چاهکوه به چاه‌ها و کانال‌هایی  برمی‌گردد که در ابتدای آن و برای نگهداری آب باران در گذشته حفر شده‌اند.

جزایر ناز

سفر به قشم
جزایر ناز قشم

جزایر ناز را باید یکی از عجایب هفتگانه قشم دانست که با ایستادن بر روی دیوارهای صخره‌ای آن چشم اندازی متفاوت از خلیج فارس، طلوع و غروب خورشید و جزیره قشم خواهید دید.

اینجا درست همان جایی است که می‌توانید بدون هراس از غرق شدن دل به دریا بزنید و در آب پیاده روی کنید.

برای دیدن این جزایر باید منتظر جزر و مد آب باشید، هنگام جزر که آب کم است جاده‌ای باریک ظاهر می‌شود که شما را از قشم به جزایر ناز خواهد برد.

با زیادشدن مَد، این جاده سحرآمیز محو می‌شود و شما ناچارید برای برگشت از قایق استفاده کنید و یا حدود 6 ساعت منتظر جزر دوباره آب بمانید.

در اطراف جزایر ناز انواع تفریحات هیجان‌انگیز آبی و غیرآبی مثل شترسواری، پاراگلایدر، جت اسکی و قاقی سواری در انتظار شماست.

درباره تفریحات هیجان انگیز کیش از جت اسکی تا غواصی در جایجگا بخوانید.

غار خربس

قشم گردی_جاهای دیدنی
غار خربس

غار خربس دست سازه‌ای که در زمان گذشته توسط خود مردم بومی برای پناه بردن شکل گرفته و امروزه به یکی از جاذبه‌های قشم تبدیل شده است.

در واقع بومیان بخشی از غار را که ارتفاع ۳۰ متری از زمین دارد برای زندگی انتخاب کرده بودند.

البته محققان معتقدند قدمت این غار به زمان مادها می‌رسد و نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی و محلی برای نگهداری استخوان مردگان بوده است.

هر روز از ساعت ۸ صبح تا غروب آفتاب فرصت دارید تا از این غار دیدن کنید، اما بهتر است ساعاتی که خورشید مستقیم می‌تابد را برای رفتن به غار خربس قشم انتخاب نکنید.

غار نمکدان قشم

جاذبه‌های قشم
غار نمکدان قشم

غار نمکدان را می‌توان طولانی ترین غار نمکی ایران دانست که در 2 کیلومتری خط ساحلی و در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر قشم، در بخش جنوب غربی این جزیره قرار گرفته.

مجسمه‌های نمکی درون غار و رودخانه‌های نمکی که در بستر غار در حال حرکت هستند، بر شگفتی و زیبایی این غار افزوده و تماشای آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در مسیر جنوبگردی در سفر به بوشهر با مردمان خونگرم و مهمان نواز همراه شوید.

روستای لافت

سفر به قشم
روستای لافت قشم

قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های باریک لافت و تماشای معماری خاص و نخلستان‌های زیبای آن یکی از قشنگ‌ترین بخش‌های سفرتان را می‌سازد.

روستای تاریخی لافت که به روستای بادگیرها هم معروف است با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یکی از مقاصد دیدنی جزیره قشم محسوب می‌شود.

معماری این روستا کویری و خاص است با خانه‌هایی که همگی دارای حیاط مرکزی و بادگیر هستند.

در گذشته که خبری از کولر نبود مردم برای فرار از گرما و ایجاد هوای خنک درون خانه از بادگیر استفاده می‌کردند.

فاصله این روستا تا جزیره قشم 22 کیلومتر است.

درباره سفر به چابهار این شهر ساحلی با مناظر طبیعی شگفت انگیز در جاجیگا بخوانید.

پارک کروکودیل های قشم

دیدنی های قشم
پارک کروکودیل‌های قشم

اگر تمایل دارید کروکودیل‌ها را از نزدیک تماشا کنید، به پارک کروکودیل قشم سر بزنید.

این پارک در سال 1389 راه اندازی شده و در این پارک علاوه بر کروکودیل‌های عظیم‌الجثه، از انواع پستانداران و پرندگان نگهداری می‌شود.

کارگاه لنج سازی گوران

سفر به قشم
کارگاه لنج سازی قشم

تماشای مراحل ساختن لنج از نزدیک و عکاسی روی عرشه لنج‌ها، سرگرمی جذابی است که در روستای گوران انتظاراتان را می‌کشد.

لنج‌ها در واقع کشتی‌های کوچک یا قایق‌های باری بزرگی هستند که بسیار آرام حرکت می‌کنند و بین خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند در حرکت‌اند.

روستای گوران که در سواحل شمالی جزیره قشم و در 90 کیلومتری جزیره قشم قرار دارد، یکی از مراکز اصلی ساخت لنج به‌صورت سنتی در ایران محسوب می‌شود.

بازدید از موزه لنج سازی شرایط خاصی ندارد و همه روزه می‌توانید به این کارگاه مراجعه کنید و با دانش لنج سازید و دریانوردی و صیادی بیشتر آشنا شوید.

جزیره هنگام

سفر به جزیره قشم
جزیره هنگام

هنگام یک جزیره بکر و دست نخورده در نزدیکی جزیره قشم است.

برای رسیدن به جزیره هنگام باید از اسکله شیب دراز سوار قایق شوید.

هنگام، جزیره‌ دلفین‌های بازیگوش است و موقع قایق سواری دلفین‌ها بالا می‌آیند و می‌توانید شیرجه‌ زدن دلفین‌ها را از نزدیک ببینید.

هنگام سواحل قشنگی هم دارد. یکی از آنها ساحل نقره‌ای است که حتما دیدنش شگفت‌زده‌تان می‌کند.

در جزیره هنگام دیدن آکواریوم طبیعی را هم از دست ندهید. آب این آکواریوم به قدری شفاف است که ماهی‌های رنگارنگ را می‌شود به وضوح دید.

اما چیزی که بیشتر از همه به شما توصیه می‌کنم، دیدن بازارچه بسیار پر شور و حالی است که کنار ساحل هنگام وجود دارد. می‌توانید بین دکه‌های این بازارچه محلی قدم بزنید و به صدای پرشور آدمها و صدای موسیقی جنوبی که پخش می‌شود دل بسپارید و خودتان را به خوردن سمبوسه و خریدن دست سازهایی که با صدف ساخته شده دعوت کنید.

یک کار هیجان‌انگیز دیگری هم که توصیه می‌کنم حتما در جنوب و به خصوص هنگام انجام بدهید، کشیدن طرح حنا روی دست‌تان است که از یادگاری‌هایی است که چند روز بعد از سفر هم هر وقت بهش نگاه کنید،حسی خوبی به شما منتقل می‌کند و روی لبهایتان لبخند می‌آورد.

جزیره هرمز

جاهاید دیدنی جزیره قشم
جزیره هرمز

سفر به جزیره قرمز رنگ هرمز، که بدون دیدن‌اش سفرتان به قشم کامل نمی‌شود.

جزیره‌ رنگارنگی که پر از کوه‌ها و خاک‌های رنگی است که بعضی‌هایشان خوراکی هم هستند و به عنوان ادویه استفاده می‌شوند.

وقتی صحبت از جزیره هرمز می‌شود، باید از ساحل سرخ رنگ، دره رنگین کمان، دره سکوت و دره مجسمه‌ها و قلعه پرتغالی‌ها بگوییم که هر کدامشان زیبایی‌های منحصر به فردی دارند که می‌تواند شگفت‌زده‌تان کند.

در نهایت هم اگه در نیمه دوم سال به هرمز سفر کنید، شانس دیدن فرش خاکی بی‌نظیر را خواهید داشت که با انواع خاک های رنگی جزیره توسط هنرمندان این منطقه در ساحل ساخته می‌شود.

حین گردش و رفتن به مقصدهای بعدی در هرمز، حواس‌تان به جاده باشد چون ممکن است بتوانید آهوهای کوچک و قشنگی را که در اطراف جاده در حال دویدن هستند، ببینید.

برای اقامت در هرمز هم بهترین گزینه اجاره ویلا و سوئیت در هرمز و سپری کردن چند شب خاطره‌انگیز است.

سخن آخر

در سفر به قشم علاوه بر لذت تماشای جاذبه‌های طبیعی بکر و فوق‌العاده، انواع تفریحات دریایی و غیر دریایی از پاراسل و شاتل و پاراگلایدر گرفته تا غواصی و آفرود و سافاری در انتظار شماست.

آشنایی با جاهای دیدنی قشم به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب، پرطرفدار و پرمسافر در سفر به این جزیره کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

بهترین جاهای دیدنی قشم کدامند؟

دره ستارگان، دره تندیس‌ها، جنگل حرا، تنگه چاهکوه، جزایر ناز، غار خربس، غار نمکدان و روستای لافت از مهم‌ترین جاهای دیدنی قشم هستند.

قشم کجاست؟

قشم با مساحتی حدود ۱۴۹۱ کیلومتر مربع واقع دراستان هرمزگان، از بزرگ‌ترین جزایر ایران است.

بهترین زمان سفر به قشم چه فصلی است؟

زمستان بهترین زمان سفر به قشم است. چون در این فصل هوا بسیار مناسب است و در ما‌ه‌های دی و بهمن می‌توانید دمایی حدود ۱۶ درجه را در این جزیره تجربه کنید.

آیا دره ستارگان جن دارد؟

وقتی باد لابه‌لای این کلوت‌ها می‌پیچد، صدای وهم‌آلودی ایجاد می‌شود، خیلی از محلی‌ها معتقدند که اینها صدای اجنه‌ای است که در این دره ساکن هستند و به همین دلیل مسوولان پارک بعد از غروب اجازه بازدید از دره ستارگان را نمی‌دهند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید