اولسبلنگاه

اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه، دهکده‌ای سبز در نزدیکی اقیانوس ابرها

اولسبلنگاه ماسال تصویر حقیقی یک رویاست. جایی که می‌توان در آن آمیزش آسمان و زمین را به وضوح با چشم دید.

می‌توان گفت اولسبلنگاه ماسال دست کمی از کوه‌ های آلپ ندارد و با دیدن آن خودتان را وسط کارتون خاطره‌انگیز هایدی تصور خواهید کرد.

چشمتان را ببندید و تصور کنید صبح با صدای حیوانات و پرندگان در یک کلبه چوبی در اولسبلنگاه بیدار می‌شوید و از پنجره‌ی کلبه غرق تماشای دشت وسیع اطراف می‌‌شوید که در مه غوطه‌‌ور است.

دشت‌های سبز و پرشیبی که تا چشم توان دیدن دارد، گسترده‌ است و اسب‌های وحشی و کلبه‌های چوبی ساخته شده با چوب راش و گردو در آن خودنمایی می‌کنند.

تماشای اقیانوسی از ابر زیر پاهایتان، تنفس هوای تازه، حس زندگی در یک منطقه روستایی و بکر به دور از امکانات شهری، خوردن غذاهای محلی و محصولات دامی، تماشای گله گاو و گوسفند و هر آنچه از یک محیط بکر پر آرامش انتظار دارید، در اولسبلنگاه منتظر شماست.

برای سفر به شمال و این روستای چشم نواز و دلبر در گیلان با جاجیگا در این نوشتار همراه شوید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

اولسبلنگاه ماسال کجاست؟

روستای ییلاقی اولسبلنگاه در ارتفاع 1489 متری از سطح دریا قرار دارد و با داشتن چشم‌انداز متفاوت از کوه و دشت شما را سر ذوق می‌آورد و دست به دوربین می‌کند.

اولسبلنگاه در حقیقت ییلاق مردمان ماسال است، که تابستان‌های خود را در آب و هوای خنک و گاهی سرد این طبیعت خیره کننده سپری می‌کنند.

درباره سفر به ماسال سبز و مه آلود در مجله جاجیگا بخوانید.

مسیر رسیدن به اولسبلنگاه

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه در فاصله ۲۵ کیلومتری ماسال قرار دارد و فاصله رشت تا اولسبلنگاه تقریباً ۸۰ کیلومتر است.

برای سفر به اولسبلنگاه باید ابتدا به شهر ماسال در گیلان بروید. در 25 کیلومتری جنوب ماسال که به سمت ارتفاعات حرکت کنید، به جایی بر فراز ابرها می‌رسید.

اولسبلنگاه به چه معناست؟

شاید برایتان جالب باشد که معنی نام اولسبلنگاه را بدانید. اولسبلنگاه نامی تالشی است و در اصل از دو کلمه اولَس و بِلَنگاه تشکیل شده.

اولس در زبان تالشی به معنای درخت َممرَز؛ درختی با ارتفاع 15 تا 25 متر که بیشتر در جنگل‌های هیرکانی رشد می‌کنند و بلنگاه هم به معنای جای بلند است.

بنابراین اولسبلنگاه یعنی جای بلندی که درختان ممرز در آن رشد می‌کنند.

درباره ییلاقات تالش در مجله جاجیگا بخوانید.

در اولسبلنگاه چه تجربیاتی در انتظار شماست؟

اولسبلنگاه

تجربه فضای زندگی روستایی برای بیشتر ما یک رویای دوست داشتنی است که اکثرا در فیلم و کتاب‌ها دیده و خوانده‌ایم.

اولسبلنگاه همان جایی است که ناب‌ترین و بکرترین تجربه از زندگی روستایی و اقامت در کلبه چوبی را به شما هدیه می‌دهد.

اقامت در کلبه‌های چوبی اولسبلنگاه با گرمای بخاری‌های هیزمی و صدای سوختن چوب، تماشای ستارگان و گم شدن در سکوت شب و بیدار شدن با صدای پرندگان و حیوانات، آرامش را برای شما به همراه می‌آورد.

سفر به اولسبلنگاه، سفر به سرزمین اسب‌های اهلی و وحشی است و بهترین فرصت است تا اسب سواری در دامان سبز طبیعت را تجربه کنید.

ارتفاعات آلاله که بالاتر از اولسبلنگاه قرار دارد، بهترین منطقه است برای اینکه بر بلندای آن بایستید و تمام منطقه را زیر پای خود احساس کنید.

از آلاله حتی شهر ماسال هم قابل دیدن است و اگر مه دورتان را نگیرد یا فرشی از ابر زیر پایتان گسترده نشود، می‌توانید دریا را هم ببینید.

اقامت در روستای اولسبلنگاه ماسال

اقامت در اولسبلنگاه

یکی از گزینه‌های پیش رو برای اقامت در اولسبلنگاه، چادر زدن و کمپینگ در طبیعت است که می‌توان گفت اقتصادی‌تر و مقرون به صرفه است.

اما اگر اهل چادر زدن نباشید، گزینه‌ی هیجان‌انگیز دیگری هم پیش روی شماست؛ اجاره ویلا شمال

اجاره کلبه و ویلا در اولسبلنگاه، تجربه واقعی‌تری از زندگی روستایی، سادگی و صمیمیت اهالی این منطقه و طبیعت بکر آن به شما هدیه می‌دهد.

البته برای لمس زیبایی‌های این روستای بهشتی می‌توانید با اجاره ویلا و کلبه در ماسال اقامت داشته باشید و سپس در یکی از روزهای دلپذیر سفرتان راهی روستای ییلاقی اولسبلنگاه شوید.

با این کار یک تیر دو نشان زده اید و از مسیر دیدنی ماسال تا اولسبلنگاه هم که مسیری پر پیچ و خم است و از دل جنگل عبور می‌کند، لذت خواهید برد.

درباره سفر به سوباتان ییلاق زیبای تالش در مجله جاجیگا بخوانید.

امکانات ییلاق اولسبلنگاه

اولسبلنگاه
اقامت در اولسبلنگاه در عین حال که تجربه‌های کم نظیری برای شما به همراه دارد، اما شرایط و نکاتی دارد که لازم است قبل از رفتن به آنجا بدانید تا با آگاهی و آمادگی لازم سفر کنید.

به دلیل حفظ بکر ماندن اولسبلنگاه، این منطقه به شبکه برق رسانی شهری مجهز نیست و برق مورد نیاز خانه‌ها از موتور برق و گاهی پنل‌ های خورشیدی تامین می‌شوند.

این موتور برق‌ها از نیمه شب به بعد خاموش می‌شوند و روستا در بکر‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد و آسمان شب با نور ستارگان روشن و دیدنی می‌شود.

آب مصرفی اولسبلنگاه هم از چشمه‌های خود روستا گرفته شده و در تانکر‌ها ذخیره می‌شود.

در مورد امکانات گرمایشی نیز محدود به هیزم و کپسول‌های گاز هستید و به دلیل هوای خنک این منطقه ییلاقی بهتر است لباس گرم همراه خود داشته باشید.

اگر هم قصد چادر زدن و کمپینگ در اولسبلنگاه را دارید، بهتر است مواد خوراکی و وسایل لازم خود را از قبل و از شهر ماسال تهیه کنید.

بهترین فصل سفر به روستای اولسبلنگاه ماسال

اولسبلنگاه

اولسبلنگاه در هر فصلی جذابیت‌های خاص خودش را دارد اما بهترین زمان که گل‌ها و درختان هم روییده‌اند و زیبایی این منطقه چند برابر شده از اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

اردیبهشت و خرداد میوه‌هایی مثل آلو جنگلی می‌رسند و بهترین زمان برای چشیدن طعم ترش و خوشمزه این آلوها و همچنین تماشای اقیانوس ابر و مه گرفتگی است.

البته اگر دوست دارید به تماشای منظره برفی از پشت پنجره کلبه چوبی بنشینید، پاییز و زمستان را برای سفر به اولسبلنگاه انتخاب کنید.

درباره بهترین زمان سفر به شمال در مجله جاجیگا بخوانید.

سخن آخر

سفر به اولسبلنگاه ماسال یک تجربه منحصر به فرد در طبیعت گیلان است.

در سفر به این منطقه ییلاقی و شگفت‌انگیز مراقب حال طبیعت بکر منطقه باشید و از سفرتان لذت ببرید.

اولسبلنگاه ماسال کجاست؟

روستای اولسبلنگاه در حقیقت ییلاق مردمان ماسال است، که تابستان‌های خود را در آب و هوای خنک و گاهی سرد این طبیعت خیره کننده سپری می‌کنند.

چگونه به اولسبلنگاه برویم؟

برای سفر به اولسبلنگاه باید ابتدا به شهر ماسال در گیلان بروید. در 25 کیلومتری جنوب ماسال که به سمت ارتفاعات حرکت کنید، به جایی بر فراز ابرها می‌رسید.

 فاصله رشت تا اولسبلنگاه ماسال چقدر است؟ 

فاصله رشت تا اولسبلنگاه تقریباً ۸۰ کیلومتر است.

فاصله ماسال تا روستای اولسبلنگاه چقدر است؟

اولسبلنگاه در فاصله ۲۵ کیلومتری ماسال قرار دارد.

بهترین فصل سفر به اولسبلنگاه چه زمانی است؟

بهترین زمان که گل‌ها و درختان هم روییده‌اند و زیبایی این منطقه چند برابر شده از اردیبهشت شروع می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

1 دیدگاه

  • من مال ماسال هستم
    ولی تا به حال ندیده بودم این عکس های قشنگ را
    سه سال پیش رفتیم
    زیاد به ما خوش نگزشت
    چون یکی همراهمون بود که از ارتفاع به شدت میترسید وغر میزد سرمون بریم پایین

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید