راهنمای-سفر-به-تهران

سفر به تهران 1403، پایتخت گشت و گذار و عمارت‌های تاریخی

تهران شهری برای همه سلیقه‌ها است و مسیر گردشگری‌اش خط پایان ندارد.

همه آنچه از دود و ترافیک و شلوغی تهران گفته و شنیده‌اید، پشت گوش بیندازید.

فقط کافی است نسیمی از غرب به این شهر زیبای کوهپایه البرز بوزد و یا نم بارانی بر صورت غبارگرفته‌اش ببارد که آبی لاجوردی آسمان با کپه کپه ابر دل اهالی این شهر را ببرد.

تهرانگردی در خیابان ولیعصر با چنارهای سبز و بلند و در هم گره خورده تا میدان خوش رنگ و لعاب و آب و هوای تجریش در پای کوهستان البرز  و مسیر کوله پشتی به دوش‌های دربند و توچال…

تهران گردی در راسته پل کریمخان و جا به جا کافه‌های رنگ به رنگ و متنوع از حال و هوا و عطر کیک سیب و قهوه خوش دم کشیده …

تهران، شهر قصرها و عمارت‌های تاریخی که از دل طوفان مدرنیته جان سالم به در برده‌ا‌ند و وسط شلوغی و ازدحام پایتخت به ناگاه به سمت آرامش و خنکا و خلوتی ایران قدیم راه می‌کشند.

برق جلوه و ابهت مراکز خرید و تجاری‌که جا به جای این شهر، غول‌آسا قد کشیده و اهل خرید از تنوع برندها و محصولات رنگارنگش سرگیجه می‌گیرند.

تهران در هر فصلی زیبایی‌ها و جاذبه گردشگری خودش را دارد؛ از  پاییز و باران رنگارنگ چنارها در خیابان ولیعصر تا سفر زمستانی به تهران برفی و سفر در فصل بهار به تهران و شبگردی در تهران همه دیدنی و هیجان انگیز هستند.

با جاجیگا همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

سلفی نوستالژیک با برج آزادی

برج-آزادی-تهران
سفر به تهران برج آزادی

برج آزادی تا پیش از قد کشیدن برج میلاد، نماد شهر تهران به حساب می‌آمد.

با وجود اینکه برج میلاد بالاتر از برج آزادی قرار گرفت و نماد تهران شد، اما برج آزادی با وجود معماری خاص، هنرمندانه و زیبایی که دارد هنوز هم جزو اماکن دیدنی و نماد ورود و خوشامد گویی تهران به حساب می‌آید.

برج آزادی که قبل از انقلاب برج شهیاد آریامهر نامیده می‌شد، برای یادبود جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی ساخته شد.

این برج زیبا با معماری خاص که از نشانه‌های معماری اصیل ایرانی در ساخت و طراحی آن استفاده شده است دارای سالن ایران‌شناسی، سالن تشریفات، گذرگاه پیشینیان، تالار آینه، نگارخانه اقوام، نگارخانه بوستان، کتابخانه، راهروی فناوری، تالار کهن، سالن مولتی ویژن و سالن سینمای کوچک است.

محوطه بیرونی برج آزادی هم براساس نمادهای معماری باغ ایرانی طراحی و ساخته شده است.

وجود پایانه اتوبوسرانی و بی‌آرتی، پایانه تاکسیرانی و ایستگاه مترو در نزدیکی میدان آزادی دسترسی مسافران به نقاط مختلف تهران را به آسانی امکان‌پذیر کرده است.

یکی از رسوم قدیمی تهرانگردی، عکس انداختن با برج آزادی در بدو ورود به تهران است.

در سفر به تهران این سنت تهرانگردی نوستالژیک را رعایت کنید و ضمن بازدید از برج زیبای آزادی یک عکس سلفی با این سازه منحصر به فرد به یادگار بیندازید.

هتل آپارتمان تهران از گزینه‌های پر طرفدار مسافران پایتخت است. با اقامت در هتل آپارتمان مبله تهران را با خیال راحت و بدون دغدغه می‌گردند و خستگی روز را با استراحت در اقامتگاه از تن به در می‌کنند.

در مسیر کافه گردی در تهران و آشنایی با بهترین کافه‌های تهران با مجله جاجیگا همراه شوید.

برج میلاد تهران و دسترسی به آسمان

برج-میلاد-تهران- سفر-به-تهران-1401
سفر به تهران-برج میلاد

بعد از برج آزادی نوبت به برج قد بلند و جوان تهران می‌رسد؛ سازه‌ای که از هر نقطه تهران سربگردانی این برج بلند بالا را پیدا می‌کنی و تهران دیگر جای گم شدن نیست. حالا دیگر برج میلاد نماد تهران و یکی از مقاصد گردشگری پایتخت است.

اولین امکان این برج بلند مخابراتی برای بازدیدکنندگانش، سوار شدن بر آسانسورهای پرسرعت و جدا شدن از زمین و نزدیک شدن به آسمان تهران است.

بر فراز این برج مخابراتی و با ایستادن در بالکن گرداگرد طبقه «گنبد آسمان» نمایی سیصد و شصت درجه از قله البرز تا افق جنوبی منتهی به بیابان جنوب تهران پیش روی بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

رستوران وی‌آی‌پی، رستوران گردان، موزه مشاهیر، کافه تریا در طبقات بالایی برج، فودکورت، گالری هنری و نمایشگاه فرش و صنایع دستی «هفتا» و لابی هم در طبقات پایینی قرار دارند.

شب های تهران هم قصه خودش را دارد با مجله جاجیگا در مسیر تهرانگردی شبانه همراه شوید.

اقامت در تهران

اگر تهران را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که سر زدن به تمامی نقاط جذاب دیدنی این شهر با یکی دور روز به سر نمی‌رسد و باید چندین روز اتراق کنید.

اگر می‌خواهید تعطیلات خوشی داشته باشید نیاز است که مدتی را در این شهر اقامت کنید. برای اقامت در تهران اجاره ویلا و سوئیت در تهران به صورت اجاره روزانه بهترین گزینه است.

برای انتخاب یک اقامتگاه مناسب و نزدیک به مقاصد گردشگری مورد نظرتان می‌توانید به فهرست اقامتگاه‌های سایت جاجیگا مراجعه و مورد مناسب حال‌تان را با بهترین قیمت و امکانات مورد نظرتان انتخاب کنید.

تجریش، مهد نوبرانه‌ها

بازار-تجریش-تهران
سفر به تهران بازار تجریش

بازار تجریش تهران، با وجود میوه‌ها و سبزیجات تازه و نوبرانه برای خود اهالی تهران هم جذاب است چه برسد به مسافران.

بازار سبزی و تره‌بار تجریش که از یک سمت به میدان تجریش و از سمت دیگر به امامزاده صالح راه دارد، ترکیبی خوش رنگ و عطر از انواع سبزیجات و میوه‌های تر و تازه را یکجا پیش روی رهگذران قرار می‌دهد.

این بازارچه قدیمی در واقع «تکیه تجریش» است که در ماه محرم بساط میوه فروش‌ها در آن جمع و مراسم سوگواری برپا می‌شود.

تکیه تجریش یکی از قدیمی‌ و مشهورترین تکیه‌های تهران است که مراسم عزاداری خاص مثل نخل‌گردانی در آن برگزار می‌شود.

نخل-گردانی-تکیه-تجریش-تهران
تهران تکیه تجریش

امامزاده صالح تجریش یک مقصد گردشگری مذهبی برای زایرانی است که قصد زیارت بارگاه فرزند امام موسی کاظم (ع) را دارند.

در مسیر رسیدن به امامزاده صالح از سمت بازار میوه، مغازه‌های تسبیح و انگشتر، مهر و سجاده و محصولات مذهبی وجود دارد که زایران می‌‍‌توانند سوغات متبرک خرید کنند.

دربند و درکه و فرحزاد خوشمزه‌های خوش آب و هوا

دربند تهران

در شمال میدان تجریش وقتی از خیابان دربند به سمت بالا بروید به میدان سربند می‌رسید.

مجسمه مشهور این میدان که تندیسی از یک مرد کوهنورد است، بیش از هفتاد سال است که منتظر رسیدن همنوردش است.

این میدان محل قرار کسانی است که قصد کوهنوردی و صعود به سمت کوه دربند و توچال را دارند.

از اینجا محله خوش‌آب و هوا و گردشگرپذیر و کوهستانی دربند با پیاده‌راه سنگی و روبه بالایش آغاز می‌شود.

گردشگران این منطقه دو گروهند؛ یکی افرادی که به قصد کوهنوردی آمده‌اند و دیگری گروهی که برای شکمچرانی و کافه و رستوران‌گردی آمده‌اند.

در مسیر بالارفتن و پیمودن مسیر دربند انواع و اقسام خوراکی‌های اشتها برانگیز مثل لواشک، ترشک، آلبالو و آلو جنگلی و… به رهگذران چشمک می‌زند.

عطر و دود کباب و جگرکی‌ها معده گردشگران را قلقلک می‌دهد.

قدم به قدم رستوران‌ها و کافه‌های دربند، گردشگران را با منویی از انواع  غذاهای تهرانی، کباب‌ها، دیزی و … وسوسه می‌کنند که به جای کوهنوردی شکمچرانی کنند.

دربند-تله-سیژ-تهران
تهران دربند تله سیژ

«تله‌سیژ» یکی از امکانات هیجان‌انگیز دربند است که آن دسته از مشتاقان کوهنوردی را که خیلی حس و حال راه رفتن ندارند با صندلی‌های معلق بر ریل‌های تله‌سیژ به بالای کوه می‌برد.

بعد از دربندِ خوش آب و هوا در امتداد کوهپایه و نوار شمالی تهران اگر به سمت غرب پیش بروید، محله گردشگری درکه قرار دارد که یکی از مناطق با صفا و خوش آب و هوا و البته خوشمزه در مسیر کوهنوردان است.

درکه، روستایی قدیمی است که حالا به مسیری هوس برانگیز از انواع پیشخوان‌ خوشمزه‌جات با مجمع‌های لبو و باقالی داغ، کاسه‌های گردو تازه، توت، آلوجنگلی و لواشک و از این دست خوراکی‌ها تبدیل شده.

درکه-تهران
سفر به تهران درکه

در این منطقه رستوران‌های مختلفی وجود دارد که در میان باغ‌های قدیمی درکه به پا شده‌‍‌اند و با انواع غذاهای خوشمزه پذیرای گردشگران این مسیر کوهستانی تهران هستند.

درختان قطور و قدیمی درکه نشان از قدمت این منطقه خوش آب و هوای تهران دارد.

درکه هم مثل دربند مقصد دو گروه از گردشگران است؛ کوهنوردان و مزه نوردان!

فرحزاد خوش آب و هوا و خوشمزه ،در امتداد نوار شمالی تهران به سمت غرب و در مسیر بزرگراه یادگار جنوب واقع شده است.

فرحزاد یک روستای قدیمی در مسیر زایران امامزاده داوود بوده که امروز به یک منطقه گردشگری تبدیل شده است.

انواع و اقسام رستوران‌ها با غذاهای سنتی ایرانی و کباب‌ها در میان باغ ‌و درختان کهنسال این محله برپا شده‌اند و پذیرای گردشگران هستند.

در این محله هم مثل درکه و دربند انواع و اقسام خوشمزه‌جات ترش و شور و میوه‌های نوبرانه مثل لواشک و آلو جنگلی، شاه‌توت و گردو تازه و… ذایقه شما را تحریک می‌کنند.

بام تهران، هیجان در اوج

بام-تهران
سفربه تهران بام تهران

اگر می‌خواهید در سفر به تهران شهر را زیر پا بگذارید و از جایی فراتر به آن نگاه کنید، مسیرتان را به سمت یکی از شمالی‌ترین مناطق تهران یعنی از مسیر بزرگراه چمران شمال تا انتهای ولنجک بکشید. بام تهران جایی برای  پشت سر گذاشتن تهران و شلوغی و ترافیک و دود اگزوزها و هواخوردی و تنفس هوای خنک کوهپایه البرز است.

علاوه برهواخوری با وجود چندین رستوران وکافه که در بام وجود دارد، گردشگران، خوردن یک غذای خوشمزه را در حالی که چشم‌اندازی سیصد و شصت درجه از تهران دارند، تجربه می‌کنند.

یک سری تفریحات خاص و هیجان‌انگیز مثل در هوا معلق شدن، سقوط آزاد، پرواز، سُر خوردن با سرعت و از این دست حرکات محیرالعقول در منطقه بام تهران وجود دارد که می‌تواند حجم ترشح آدرنالین بدن شما را تا آخرین حدش برساند.

بانجی-جامپینگ-بام-تهران
بام تهران بانجی جامپینگ

بگ جامپ، بانجی جامپینگ، سنگ نوردی، سینما 5 بعدی، سورتمه، اسکیپ روم یا اتاق فرار و در نهایت مجموعه تله‌کابین توچال امکانات تفریحی هیجان انگیزی است که در منطقه بام تهران وجود دارد.

تله کابین توچال، معلق بر فراز دامنه‌های البرز

تله‌کابین توچال شامل سه خط است که مسافرانش را به ایستگاه‌های دو، پنج و هفت که قله است می‌رساند.

تله‌کابین، مسافران خود را از ایستگاه اول به مدت هشتاد دقیقه بر فراز ارتفاعات رشته کوه البرز به سمت قله بالا برده و در مسیر رفت و برگشت، مسیری پانزده کیلومتری را طی می‌کند.

در ایستگاه‌های دو و پنج رستوران و کافه‌هایی هست و ایستگاه هفت دارای پیست اسکی و هتل توچال است.

دریاچه چیتگر ، از ماهی گیری تا جیغ بنفش

چیتگر-تهران-دریاچه
دریاچه چیتگر تهران

دریاچه چیتگر یا شهدای خلیج فارس چند سالی است که تجربه پرواز مرغان دریایی در آسمان تهران را از یک رویای دور به واقعیت تبدیل کرده.

در سفر به تهران سواحل دریاچه چیتگر یکی از مناطق گردشگری جذابی است که مسافران و اهالی تهران را به سمت خودش می‌کشاند.

جدا از امواج و نسیم مرطوب این دریاچه مصنوعی و مرغان دریایی و ساحل شنی و سنگی که دارد و دوستداران دریا را به سمت خودش می‌کشاند، این منطقه با داشتن مجموعه متنوعی از تفریحات به انواع سلیقه‌ها جواب می‌دهد؛ از سکوت و صبر ماهیگیری در سواحل دریاچه گرفته تا کشیدن جیغ بنفش در سافاری پارک وحشت چیتگر!

در توصیف حال و هوای متنوع این منطقه می‌شود گفت: در حالی که عده‌ای از گردشگران دریاچه چیتگر در ساحل غربی با زیرانداز و فلاسک چای و سبد تنقلات به پیک نیک آمده‌اند، در کلوب ماهیگیری چیتگر، علاقه‌مندان به صید در حال ماهیگیری هستند و دوچرخه‌سواران، پیست دور دریاچه را رکاب می‌زنند.

از سمت شهربازی دریاچه اما فریاد جیغ و هیجان و ترشح آدرنالین به گوش می‌رسد.

وحشت زدگان سافاری با هیجان از تجربه هفت دقیقه‌ای دالان وحشت می‌گویند و سواران چرخ و فلک چهل متری دریاچه با غروب آفتاب در افق غربی تهران عکس یادگاری رومانتیک می‌گیرند.

در این فضا، علاقه‌مندان به رانندگی سراغ پیست کارتینگ و ماشین برقی می‌روند و دوستداران پرواز با واقعیت مجازی به سمت «هرم هیجان» می‌روند.

سرسره های سقوط آزاد و موج خروشان در ارتفاع بیست و چهار متری، تاپ زنجیری با ارتفاع بیست و پنج متری یا اسکای فلایر و زیپ‌لاین 150 متری از دیگر امکانات هیجان‌انگیز این مجموعه تفریحی و گردشی است.

پل طبیعت تهران، پلی برای رد نشدن

پل-طبیعت-تهران
سفربه تهران پل طبیعت

پل طبیعت یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور و تماشایی در سفر به تهران است؛ سازه‌ای فلزی و زیبا که قرار نیست عابران را به سمت مقصدی برساند بلکه این پل، خود مقصد است با منظره‌‌ای تماشایی.

پل طبیعت روی بزرگراه مدرس تهران و در حد فاصل  پارک آب و آتش و پارک جنگلی طالقانی کشیده شده است.

پیاده‌روی روی پل طبیعت و تماشای انبوه درختان پیرامون پل و مناظر زیبایی که از روی این پل دیده می‌شود، این منطقه را به یکی از نقاط دیدنی تهران تبدیل کرده.

این پل به دلیل اینکه دو منطقه سبز و طبیعی تهران را به هم وصل می‌کند و به دلیل ساختار درخت مانندی که ستون‌هایش دارد، پل طبیعت نامگذاری شده.

پل طبیعت تهران به لحاظ طراحی و اجرا، سازه‌ای مدرن و منحصر به فرد است.

رقص آب و آتش در تهران

پارک-آب-و-آتش-تهران
پارک آب و آتش تهران

بوستان آب و آتش در سمت غرب پل طبیعت هم یک مقصد گردشگری در تهران است. این بوستان با وجود فواره‌های رقصان آب و ستون آتش همنشینی این دو عنصر متضاد طبیعت را پیش روی بازدیدکنندگانش قرار می‌دهد.

مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری و پیست مخصوص برای اسکیت‌بازان حرفه‌ای از جمله امکانات این بوستان زیبا است.

اگر شانس داشته باشید در پیست اسکیت این مجموعه می‌توانید حرکات جالب اسکیت بازان حرفه‌ای را تماشا کنید.

پیست-اسکی-آب و آتش-تهران
پیست اسکی بوستان آب و آتش تهران

اگر به کهکشان‌ها علاقه‌مند هستید، گنبد مینا در بوستان آب و آتش را از دست ندهید.

گنبد مینا، بزرگ‌ترین آسمان‌نما یا پلانتاریوم خاورمیانه است که به صورت سه‌بعدی تصاویری از آسمان و کهکشان‌ها را پیش چشمان شما قرار می‌دهد.

در سمت شرقی بوستان آب و آتش مجموعه راه چوبی تجربه خوشمزه‌ای را برای گردشگران پارک آب و آتش به وجود می‌آورد.

راه-چوبی-تهران
راه چوبی تهران

با وارد شدن به مسیر چوبین این مجموعه منوی چندین رستوران و کافه پیش رویتان قرار می‌گیرد و می‌توانید ازمنوهای متنوع آنها خوراکی مورد علاقه‌تان را انتخاب و از خودتان پذیرایی کنید.

باغ کتاب تهران، بهشت اهل مطالعه

باغ-کتاب-تهران
سفر به تهران باغ کتاب

تهران برای عاشقان کتاب و مطالعه هم یک منطقه گردشگری لذتبخش و استثنایی تدارک دیده؛ انقدر استثنایی که می‌توان گفت باغ کتاب تهران، بزرگ‌ترین کتاب فروشی کشور است.

در نزدیکی بوستان آب و آتش اگر روی نقشه، عبارت «باغ کتاب» را جست‌وجو کنید در مسیر شرق به غرب بزرگراه حقانی و نزدیکی ساختمان زیبای کتابخانه ملی مسیری به سمت به بهشت مخصوص کتابخوان‌ها کشیده شده.

باغ کتاب در دو سالن مجزا کتاب‌های مخصوص کودک و نوجوان و بزرگسالان را قفسه بندی کرده و اهل کتاب و مطالعه می‌توانند ساعت‌های طولانی را با لذت در میان قفسه‌های کتاب سپری کنند.

«بهارستان» عنوان سالن مخصوص کودک و نوجوان باغ کتاب است.

مجسمه‌های بیش از سی شخصیت انیمیشنی خاطره‌انگیز در فضای داخل و خارج کتابفروشی بخش کودک و نوجوان نصب شده که بچه‌ها را برای گرفتن عکس یادگاری در کنار کلاه قرمزی دوست داشتنی و آقای فامیل دور و دست انداختن گردن پینوکیو و گربه نره و روباه مکار و… بر سر ذوق می‌آورند.

«نگارستان» عنوان مرکز هنری باغ کتاب است. 11 سالن سینما و تئاتر در طبقه همکف، زیر زمین و روی بام، پذیرای علاقه مندان هنرهای نمایشی و فیلم های سینمایی است.

سالن «سروستان» شامل کتابفروشی و فروشگاه محصولات فرهنگی بزرگسالان است.

باغ گیاهشناسی تهران، رویای طبیعت‌گردها

سفر-به-تهران-باغ-گیاهشناسی
باغ گیاهشناسی تهران

باغ گیاهشناسی تهران  باغ پر دار و درخت با عطر گلها و رقص رنگارنگ پروانه‌ها، یک مسیر گردشگری زیبا و تماشایی برای دوستداران طبیعت و علاقه‌مندان به گل‌ها و گیاهان در سفر به تهران در بهار است.

این باغ که در غربی‌ترین نقطه تهران و نزدیکی بوستان جنگلی چیتگر به پا شده، زیبایی‌ها و طبیعت بی‌نظیر ایران را یکجا گردآوری و بازآفرینی کرده است.

گردآوری انواع و اقسام گیاهان روییده درفضای باز و گلخانه‌ای، بومی و غیر بومی در وسعت 145 هکتار، مجموعه‌ای کم نظیر به وجود آورده که برای پژوهشگران گیاهشناس یک فضای تحقیقاتی و برای علاقه‌مندان به طبیعت و گیاهان، بهشتی زیبا و خاطره‌انگیز است.

قدم زدن در میان درختان جنگل‌های هیرکانی، نمایی از زیباترین دشت‌ های ایران، مناظری مشابه کوهستان البرز و زاگرس و ریزش آبشار و حضور دریاچه‌ها و… نمونه شبیه‌سازی شده چشم‌نوازی از طبیعت ایران و برخی از کشورهای جهان را در باغ گیاهشناسی بازآفرینی کرده است.

رویشگاه‌های ایران، رویشگاه هیرکانی، رویشگاه زاگرس، رویشگاه البرز جنوبی، رویشگاه ایرانی تورانی، گلخانه جنوب ایران، باغ پیازهای ایرانی، باغ میوه‌های بومی، رویشگاه‌های جهان، رویشگاه اروپا، چمن‌زارهای آمریکا، رویشگاه قفقاز، رویشگاه هیمالیا، رویشگاه چین و ژاپن، کلکسیون‌های موضوعی، قطعات آموزشی و نمایشی، باغ سیستماتیک، باغ گیاهان دارویی و صنعتی، آربورتوم، جنگل و گردشگاه (شاکای)، باغ صخره‌ای و گیاهان زینتی، میدان مرکزی، باغ رز و چهارباغ ایرانی و پهن برگان همیشه سبز بخش‌های اصلی باغ گیاهشناسی تهران هستند.

باغ گیاه شناسی فدک، باغ گیاه شناسی زاگرس، باغ گیاه شناسی نوشهر، باغ گیاه شناسی همدان، گیاهان کویری یزد و گیاهان کویری کاشان عنوان‌های باغ‌های اقماری باغ به شمار می‌روند.

برای دسترسی به این باغ باید از سمت بزرگراه تهران کرج و نزدیکی پیکان‌شهر عبور کرد.

باغ پرندگان، چشم در چشم عقاب

باغ-پرندگان-تهران
سفر به تهران باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران، سبز و باصفا و خوش آب و رنگ با آواز و نغمه خوانی بهاری پرندگان زیبا در انتظار گردشگران در سفر به تهران است.

شنیدن صدای آواز پرندگان رنگارنگ در فضایی آزاد و گشت زدن در مسیری سبز و رد شدن از روی پل و برکه‌های زیبا که پرندگان حواصیل، قوهای زیبا در حال شنا کردن در آن هستند و جغد و  شاهین بر فراز شاخه درختان عبور شما را با دقت! تماشا می‌کنند، یک گوشه از تجربه خاص و شگفت انگیز بازدید از باغ پرندگان تهران است.

در شمال شرقی تهران و در نزدیکی جنگل‌های لویزان، فضایی زیبا و طبیعی برای زندگی پرندگان تدارک دیده شده که در عین حال که محافظت و مراقبت می‌شوند در معرض دید بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به پرندگان هم قرار می‌گیرند.

این باغ در دو بخش طراحی شده؛ یک بخش «دشتچر» نام دارد که شامل  پرندگانی می‌شود که در قفس نگهداری می‌شوند. بخش دیگر به نام «آبچر»، در برگیرنده پرنده‌هایی است که قابلیت پرواز دارند.

مهم‌ترین ویژگی‌ باغ پرندگان تهران، نبود حصار بین گردشگران و پرندگان در قسمت آبچر است. در این قسمت تورها و قفس‌ها به قدری بزرگ هستند که پرندگان غیرشکاری به‌راحتی و آزادانه پرواز می‌کنند و گردشگران هم از تماشای آن‌ها لذت می‌برند.

سفر به تهران قدیم

یکی از جذابیت‌های تهرانگردی پیدا کردن خانه‌، کاخ و عمارت‌های قدیمی در دل کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های تهران امروزین مدرن شده است.

در حال حاضر خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی بسیاری در تهران وجود دارد که از گزند ساخت وساز و مدنیته در امان مانده و با کاربری موزه و اثر فرهنگی ماندگار شده‌اند. بسیاری از این موزه‌ها مسیر دلنشینی برای گذراندن اوقاتی خاص در تهران قدیم و در میان خانه‌هایی با معماری اصیل و کاخ‌های باشکوه و تماشایی است.

 گلستان، تماشای چهارصد سال پادشاهی ایران

کاخ-گلستان-تهران
سفر به تهران کاخ گلستان

کاخ گلستان در میدان ارگ تهران فقط یک موزه یا عمارت مجلل قدیمی نیست. با ورود به این عمارت، چهار قرن تاریخ پادشاهی ایران از صفویه تا زندیه، قاجار و پهلوی و همچنین هنر و معماری سرزمین‌مان پیش چشمان شما روایت می‌شود.

کاخ گلستان یک مجموعه از کاخ‌ها و عمارات و تالارهای مجلل و زیبا است که در میان باغی سرسبز  واقع شده‌اند.

در جای جای مجموعه گلستان می‌توان آثار و ردپای چهار قرن اخیر پادشاهی ایران را مشاهده کرد.

این مجموعه در عین حال آینه‌ای به سمت هنر و معماری ایرانی است.

آثار تصویرسازی‌های کاشی‌کاری، آینه‌کاری‌های ظریف، طلاکاری روی سنگ و انواع هنرهای اصیل ایرانی را می‌توان در این مجموعه دید و لذت برد.

عمارت شمس‌العماره در مجموعه گلستان که توسط ناصرالدین شاه دستور ساختش داده شد، اولین عمارت بلندمرتبه‌ای است که در تهران آن زمان ساخته می‌شود.

این عمارت زیبا با انواع هنرهای اصیل معماری ایرانی و در ترکیب با هنرهای اروپایی ساخته شده است.

«ایوان تخت مرمر» قدیمی‌ترین بخش کاخ گلستان است که به دوران زندیه برمی‌گردد. به دستور فتحعلی شاه قاجار در این قسمت تخت مرمر ساخته شده است.

تخت مرمر  شامل ۶۵ قطعه مرمر بزرگ و کوچک است که تخت حضرت سلیمان را در ذهن تداعی می‌کند و روی دوش سه دیو و شش فرشته قرار دارد.

کاخ اختصاصی مجموعه گلستان شامل تالارهای سلام، عاج، آینه، ظروف و برلیان است.

خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، موزه عکسخانه با مجموعه‌ای از عکس‌های ناصرالدین‌شاه، تالار الماس، کاخ ابیض و کتابخانه از دیگر بخش‌های بسیار تماشایی کاخ موزه گلستان است و که می‌تواند ساعت‌ها بازدیدکننده را در دالان‌های تاریخ بچرخاند و در برابر آثار شگفت‌انگیز به جا مانده از هنرهای اصیل ایرانی مات و مبهوت کند.

 سعد آباد، تماشای زندگی شاهانه پهلوی

کاخ سعدآباد تهران

کاخ موزه سعد آباد در محله خوش آب و هوای زعفرانیه تهران مجموعه‌ای لبریز از آثار تماشایی است که ساعت‌ها شما را در مسیر زمان و رو به دریچه‌های فرهنگ و هنر ایرانی قرار می‌دهد و می‌گرداند و می‌چرخاند و شگفت زده می‌کند.

مجموعه کاخ‌های سعدآباد در یک باغ سرسبز و زیبا قرار دارند. به دلیل آب و هوای دلپذیر این نقطه از تهران این کاخ، عمارت ییلاقی شاهان قاجار و پهلوی بوده است.

هجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجار و پهلوی در این مجموعه قرار دارد.

کاخ موزه ملت، موزه آب، موزه پوشاک سلطنتی، موزه استاد حسین بهزاد، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه استاد فرشچیان، کاخ موزه سبز، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه سلاح‌های درباری و موزه خط و کتابت میرعماد را می‌توانید در این مجموعه بازدید کنید.

آینه‌کاری‌های ظریف، کاشی‌کاری و گچبری، تذهیب خاتم کاری هنرمندان مشهور ایرانی را می‌توان روی دیوارهای این کاخ ها تماشا کرد و مبهوت شد.

مجموعه سعدآباد محل زندگی خانواده پهلوی بوده است و هر یک در یک کاخ اقامت داشته‌‌اند که حالا تبدیل به موزه شده است.

در کاخ‌های مختلف مجموعه سعد‌آباد عکس‌ها و پرتره‌های مختلفی از اعضای مختلف خانواده پهلوی وجود دارد. بسیاری از این تابلوها توسط عکاسان و نقاشان معروف خلق شده‌اند.

سفر-به-تهران-کاخ-سعدآباد

در کاخ موزه سبز تابلوی تمام قد و مشهوری از رضاخان پیش روی بازدیدکنندگان است.

کاخ سبز یا شهوند، ییلاق تابستانی رضا شاه بوده .

کاخ سفید، ییلاق تابستانی محمدرضا شاه پهلوی و همسرش فرح  دیبا در فصل تابستان بوده.

کاخ  سیاه محل استقرار وزیر دربار در دوره پهلوی دوم، کاخ شمس، کاخ اشرف، و کاخ ملکه مادر در اختیار خواهران و مادر محمدرضاشاه پهلوی بوده است.

کاخ بهمن محل اقامت بهمن پهلوی، پسر غلامرضا پهلوی و برادرزاده محمدرضا شاه، کاخ شهرام محل زندگی شهرام، پسر اشرف پهلوی و کاخ ملکه عصمت دولتشاهی محل اقامت همسر چهارم رضا شاه پهلوی بوده است.

کاخ قدیم، محل استقرار رضا پهلوی، ولیعهد محمدرضا شاه، کاخ فرحناز و علیرضا محل زندگی فرحناز و علیرضا پهلوی فرزندان محمد رضا شاه و فرح دیبا بوده است.

کاخ ملکه توران امیر سلیمانی ، محل زندگی همسر چهارم رضا شاه ، کاخ ملکه متعلق به فرح پهلوی و کاخ لیلا محل زندگی لیلا پهلوی، کوچک‌ترین عضو خانواده محمد رضا شاه پهلوی بوده است.

مسعودیه، دنیا از نگاه ظل السلطان قاجار

سفر-به-مسعودیه-تهران
مسعودیه-تهران

برای  قدم زدن در حیاط پر دار و درخت خانه شاهزاده قاجاری و تماشای تصویر خود درمیان انعکاس آب حوضی که روزگاری پسر ناصرالدین‌شاه ملقب به ظل‌السلطان (سایه شاه) تصویر خودش را در آن نظاره می‌کرده است، به عمارت مسعودیه در میدان بهارستان تهران بیایید.

این عمارت در دوران قاجار ساخته شده است و معماری آن ترکیبی از معماری اصیل ایرانی و اروپایی است.

مسعودیه دارای کاشی‌کاری، گچبری، ستون‌های بلند آراسته، پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی، نقاشی دیواری و آرایه‌های زیبایی است که بازدیدکنندگانش را به حال و هوای  تهران قدیم و معماری زیبای ایرانی می‌برد. عمارت مسعودیه هفت عمارت دارد كه به ‌وسیله حیاط‌هایی به یكدیگر متصل شده‌اند.

عمارت دیوان‌خانه‌، عمارت سفره‌خانه و حوض‌خانه، عمارت و حیاط سیدجوادی، عمارت حیاط مشیری‌، عمارت و حیاط خلوت‌، عمارت سردر پیاده‌رو ، عمارت سر در كالسكه‌رو، باغ دیوان‌خانه و بناهای دوره پهلوی. بخش‌های مختلف مسعودیه است.

تهران انقدر جاذبه گردشگری و جای دیدنی دارد که تمام وقت شما به گشت و گذار می‌گذرد و احتمالا  اجاره سوئیت در تهران هم برای اقامت شما کافی باشد.

خانه محسن مقدم و همسر زیبای فرانسوی‌اش

خانه-مقدم
خانه مقدم سفر به تهران

در سفر به تهران به خانه مقدم که قدم می‌گذارید، مسیری به سمت زندگی محسن مقدم یکی از استادان فرهیخته دانشگاه تهران و همسر زیبای فرانسوی‌اش سُلما در فضای خانه‌‍‍ای با معماری اصیل ایرانی و مجموعه‌های ارزشمند اشیای این زوج باز می‌شود.

خانه مقدم در خیابان شیخ هادی تهران یک خانه زیبا با معماری اصیل و پر از اشیا و مجموعه‌های گرانبهایی مثل کلکسیون تمبر، چپق، صدف، قلیان و… است که محسن مقدم، بنیانگذار اصلی  دانشکده هنرهای زیبای تهران به همراه همسرش گردآوری و با دقت و ظرافت حفظ کرده است.

خانهٔ مقدم در اصل عمارتی بزرگ و مجلل و محل سکونت خاندان محمدتقی خان احتساب‌الملک از صاحب‌منصبان مشهور دربار قاجار و رییس ادارهٔ احتسابیهٔ تهران و وزیر مختار ایران در برن سوئیس بوده که بعدها در اختیار پسرش، محسن مقدم، قرار می‌گیرد .

خانه-مقدم-سفر-به-تهران
به خانه مقدم که قدم می‌گذارید، مسیری به سمت زندگی محسن مقدم یکی از استادان فرهیخته دانشگاه تهران و همسر زیبای فرانسوی‌اش سُلما در فضای خانه‌‍‍ای با معماری اصیل ایرانی و مجموعه‌های ارزشمند اشیای این زوج باز می‌شود

او  عمارت خانه پدری را با دقت و وسواس نگهداری و در نهایت با تمامی مجموعه‌های ارزشمندش وقف و تبدیل به موزه می‌کند.

این خانه‌ اعیانی از سه بخش بیرونی، اندرونی و سرایداری تشکیل شده است.

در خانه مقدم دیواری وجود دارد به اسم «دیوار تجدد» که دو حیاط اندرونی و بیرونی را به یکدیگر پیوند می‌دهد و توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است.

این دیوار ترکیبی است از چند ستون مارپیچ و تعدادی طاق که روی ستون‌ها سوارند.

ستون‌های دیوار تجدد مشابه پایه ستون‌های کاخ چهل ستون اصفهان ساخته شده‌اند.

پایه ستون‌های دیوار تجدد، در زمان تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه، توسط دکتر مقدم جمع‌آوری و به خانه مقدم منتقل شدند.

باغ فردوس، خانه‌ اهالی سینما

سفر-به-تهران-باغ-فردوس

باغ فردوس یکی از باغ‌های تماشایی منطقه شمال پایتخت است که قدمتش به دوران شاهان قاجار می‌رسد.

خیابان ولیعصر را که به سمت میدان تجریش بروید باغ فردوس را پیدا می‌کنید که در حال حاضر به موزه سینمای ایران تبدیل شده و با داشتن امکانات متنوع همچون سالن‌های سینمایی و کافه پاتوق‌ بازیگران و هنرمندان سینما است.

محوطه باغ فردوس باغی وسیع و زیبا و سرسبز با چنارهای بلند و قدیمی است.

عمارت باغ فردوس دارای گچبری‌های ظریف و زیبای معماری اصیل ایرانی است.

در تالار آغازگران موزه سینما با اولین‌های سینمای ایران، تاریخچه سینما، تجهیزات فیلم‌برداری، فیلم‌ها و… روبه‌رو می‌شوید.

تالار معاصران معروف هنرمندان معاصر سینما است و پرتره شخصیت‌های مطرح در زمینه بازیگری، کارگردانی، آهنگسازی و تصویربرداری است.

در تالار بین‌‌‌الملل جوایز بین‌المللی هنرمندان مانند نخل طلایی کن، شیر ونیز، خرس برلین و .. جمع آوری شده.

در تالار تاریک نام‌آوران ناگهان با نور فلاش عکاسان و صدای تشویق حضار روبه‌رو و سپس با نام آوران هنر آشنا می‌شوید.

در بخش سینمای کودک و نوجوان می‌توانید عروسک‌هایی مثل کلاه قرمزی، پسرخاله و تصاویری از بازیگران و دست اندرکاران سینمای کودک را ببینید.

در بخش سینمای دفاع مقدس تصاویر مربوط به فیلم‌ها، بازیگران، کارگردان‌ها و عوامل اصلی فیلم‌های جنگی کشور پیش روی شما است.

در تماشاخانه موزه سینما، با بازسازی سینماهای دهه ۳۰ و ۴۰ و تماشای نخستین تصاویر سینمای ایران؛ به تاریخ سفر می‌کنید.

بخش صدا و دوبله به ابزارهای قدیمی صدابرداری، غرفه علی کسمایی؛ پدر دوبله ایران و لحظاتی از نخستین فیلم‌های دوبله شده اختصاص داده شده است.

شاه‌نشین عمارت باغ فردوس به کارگردان مشهور ایران؛ علی حاتمی اختصاص داده شده است و وقتی وارد آن شوید وی را می‌بینید که پشت میز تدوین فیلم حاجی واشنگتن به‌همراه عزت الله انتظامی، بازیگر نقش اول آن نشسته است.

با شنیدن صدای فرهاد وارد اتاق نمادین این خواننده نامی می‌شوید. یادگارهایی از وسایل شخصی، سازهای او و کتاب هایش در این موزه نگهداری می‌شود.

 تماشاگه زمان، ساعت‌های خاص در عمارتی شگفت‌انگیز

موزه-زمان
سفر به تهران موزه زمان

تماشاگه زمان، یا موزه زمان در منطقه زعفرانیه تهران یک اثر هنری معماری شگفت‌انگیز است.

این خانه باغ زیبا یکی از خانه‌های اعیانی است که پیشینه‌ای هشتاد ساله  تا دوران قاجار دارد و پیش از انقلاب، خانه حسین خداداد بازرگان، صنعتگر و کارآفرین ایرانی بوده است.

حسین خداداد این خانه را بازسازی، مقاوم سازی و با کمک بهترین گچکاران ایرانی در طول دوازده سال تبدیل به یک اثر هنری باشکوه کرد. ظرافت به کار گرفته در گچکاری‌های این عمارت چشم بازدید کننده را خیره می‌کند.

در این خانه که امروز تبدیل به موزه زمان شده است انواع ساعت‌های قدیمی از قرن هفدهم تا بیستم نگهداری می‌شود.

طبقه‌ اول عمارت مخصوص ساعت‌های مکانیکی وزنه‌ای و کوکی است.

در طبقه دوم این ساختمان، مجموعه‌ای از انواع ساعت های مچی و جیبی و ساعت افراد مشهور قابل مشاهده است.

تهران، شهر پارک‌های سبز و تماشایی

در مسافرت به تهران برای درک تمام و کمال طبیعت کوهپایه‌ای تهران، پارک و وبوستان‌های این شهر را از دست ندهید.

پارک ملت تهران

پارک ملت تهران

پارک ملت از قدیمی و مشهورترین پارک‌های تهران است؛ فضایی سرسبز با درختان قطور و قدیمی و چمنزارهای زیبا و دریاچه‌ای آرام  که در میان پارک واقع شده.

این پارک مشهور و محبوب قدیمی، دست کم بهار به بهار هر تهرانی را به سمت خود می‌کشاند تا در میان طبیعت زیبای این باغ حضور خوش‌رنگ بهار را از نزدیک تماشا کند.

پارک ملت در شمال تهران و مسیر خیابان ولیعصر بعد از گذر از میدان ونک واقع شده و یکی از مسیرهای آشنای طبیعتگردی و پیک نیک برای تهرانی‌هاست. بهار به بهار این پارک لبریز از گل و شکوفه و جوانه و برگ‌های نورس می‌شود.

 جمشیدیه، پارک محبوب کوهنوردها

سفر-به-تهران-پارک-جمشیدیه
سفر-به تهران

پارک جمشیدیه، پارک مورد علاقه طرفداران مسیرهای کوهنوردی است.

این پارک که در شمال محله نیاوران تهران است در مسیر کوه ایجاد شده و فضای طبیعی و مسیر سنگچین شده آن حس و حال طبیعی در گردشگران ایجاد می‌کند.

در این پارک هرچه بالاتر بروید منظره وسیع و چشم‌نوازتری از تهران پیش روی خود خواهید داشت.

پارک نهج‌البلاغه،  دره سرسبز فرحزاد

سفر-به-تهران-بوستان-نهج-البلاغه
سفر به تهران

پارک نهج‌‍‌البلاغه در غرب تهران و در دره فرحزاد و پیرامون رودخانه‌ای که از میان آن می‌گذرد ایجاد شده.

این بوستان به شکل طبقاتی است و فضای سرسبز  و خوش آب و هوایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، پیک نیک و گذراندن اوقات دلپذیر دارد.

پل معلق آسمان، مهم‌ترین جاذبه پارک نهج البلاغه است. این پل اولین پل معلق تهران و دومین نمونه در ایران  است که طول آن به 285 متر و عرض آن به دو متر می‌رسد. ارتفاع پل معلق 65متر و حداکثر ارتفاع آن 85متر است و این پارک را به بوستان پردیسان  وصل می‌کند.

این بوستان میان  بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و بزرگراه همت در غرب بزرگراه یادگار امام (ره) واقع شده است.

پارک اختصاصی بانوان در بوستان ولایت

پارک ولایت یکی از بزرگ‌ترین پارک‍‌‌های تهران است که در جنوب شهر و در زمین‌های پادگان قلعه مرغی تهران در انتهای اتوبان نواب، تقاطع اتوبان تندگویان قرار دارد.

این پارک دارای  پیست دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی، زمین‌های بازی کودکان و بزرگسالان، پیست اسکیت و … است.

در شمال پارک ولایت، شهر بانوان قرار دارد که مجموعه‌ای متعلق به بانوان و ورود آقایان به داخل آن ممنوع است.

پیست اتومبیل‌رانی و موتورسواری، صخره‌نوردی، پیست دوچرخه‌سواری، مسیر پیاده‌روی و تندرستی، زمین‌های بازی برای کودکان و بزرگسالان، شهربازی مسقف، پیست اسکیت و بانجی جامپینگ از امکانات این مجموعه است.

لویزان، پاتوق خوش آب و هوای شرق‌ تهران

پارک جنگلی لویزان در شمال شرق تهران، بزرگ‌ترین فضای سبز تهران با درختان بلند و سر به فلک کشیده‌ است.

این پارک برای بیشتر اهالی شرق تهران فضایی خنک و خوش آب و هوا برای روزهای تعطیل تابستان است.

در بالاترین قسمت پارک جنگلی لویزان چندین هتل، سفره‌خانه، بوفه، کافی‌شاپ، تالار و یک مسجد وجود دارد.

 پردیسان، پناهگاه حیوانات بی‌پناه

سفر-به-تهران-پارک-پردیسان
پارک پردیسان سفر به تهران

رقص بادبادک‌ها در آسمان پارک جنگلی پردیسان، این پارک پایتخت را متفاوت کرده است.

تهرانی‌ها در روزهای آفتابی بادبادک‌هایشان را در آسمان پردیسان به رقص در می‌آورند و تماشای این رقص رنگارنگ در آسمان غرب تهران، نگاه رهگذران را به سمت آسمان می‌برد.

پارک پردیسان که در گلوگاه غرب تهران قرار گرفته به دلیل همین موقعیت عنوان «ریه پایتخت» گرفته. این پارک در ضلع شمال بزرگراه حکیم، بین شیخ فضل‌الله و یادگار امام (ره) واقع شده است.

پردیسان یک پارک با ساختار طبیعی و جنگلی است و دارای مرکز بازپروری حیات وحش، کلینیک تخصصی حیات وحش و مرکز تکثیر و بازپروری یوز آسیایی است.

در این  مرکز حیوانات آسیب‌دیده و گمشده‌ای را که به خاطر شرایط نامناسب جغرافیایی یا خرید و فروش غیرقانونی از محل زندگی‌شان دور افتاده یا زخمی شده‌اند نگهداری می‌شوند. این حیوانات درمان و به طبیعت بازگردانده می‌شوند. حیواناتی هم که نمی‌توانند به طبیعت برگردند، در فضایی نگهداری یا به باغ وحش منتقل می‌شوند.

موزه تنوع زیستی پارک پردیسان ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮔﻮﻧﻪﻫﺎی ﮔﯿﺎﻫﯽ، ﺟﺎﻧﻮری و ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎی ﺳﻨﮓ و ﮐﺎﻧﯽ و ﻓﺴﯿﻞ است. انواع حیوانات و حشرات به‌صورت تاکسیدرمی در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

اجاره ویلا استخردار در تهران  و اجاره ویلا ییلاقی در تهران دو تا از گزینه‌های اقامت در تهران هستند که در سایت جاجیگا موجود است است و سفر شما را به یک تجربه خاص تبدیل می‌کند.

 چیتگر، جنگل انبوه غرب تهران

پارک-چیتگر-تهران
سفر به تهران پارک چیتگر

پارک جنگلی چیتگر با انواع درختان کاج، زبان گنجشک، اقاقیا، نارون، سرو خمره‌ای، سرو نقره‌ای، افرای سیاه و ارغوان که شاخه‌هایشان آشیانه پرندگان زیادی است در حاشیه غربی شهر تهران قرار دارد.

پیست سوارکاری، اسکیت، پیست دوچرخه‌سواری، باغ راز هستی و بوستان بانوان ریحانه از جمله امکانات تفریحی این بوستان است.

باغ راز هستی پارک جنگلی چیتگر در ضلع جنوب غربی دریاچه چیتگر قرار دارد. عمده پوشش گیاهی باغ راز هستی به گیاهان دارویی اختصاص دارد و در کنار آن مجموعه‌ای از گونه‌های مختلف شامل گیاهان غیرمثمر، گیاهان آبزی و مرکباتی همچون پرتقال، سیب، زیتون و نارنج دیده می‌شود.

در باغ راز هستی چیتگر حیواناتی مثل بز، الاغ، اسب، روباه، گوزن، آهو، گاو و انواع پرندگان نگهداری می‌شوند.

در این باغ همچنین فضایی با عنوان باغ نوازش در نظر گرفته شده است که کودکان می‌توانند از نزدیک با حیوانات ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را نوازش کنند.

بوستان ریحانه در ضلع شرقی پارک واقع شده و دارای امکانات ورزشی متنوعی برای بانوان است. سکوی ورزش صبحگاهی و پیست اسکیت، ست‌های ورزشی بانوان، ست‌های بازی کودکان، ایستگاه تندرستی، پیست دوچرخه‌سواری، سالن بدن‌سازی، سالن بیلیارد، سالن چند منظوره ورزشی، میز شطرنج، سالن پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی و زمین بازی محصور از امکانات این بوستان است.

بزن بریم خرید …

سفر-به-تهران
سفر به تهران

سفر به تهران، سفر به شهر ویترین‌‌های رنگارنگ و پاساژهای درندشت و چندین  طبقه است. هر نقطه از تهران که باشی، یک مرکز خرید بزرگ در نزدیکی‌ات هست. فقط کافی است که با یک کارت بانکی پر و پیمان قصد خرید کنی، بروی و با چندین ساک و بسته خرید بازگردی؛ جوری که می‌شود امکانات خرید و پاساژگردی را یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران به حساب آورد.

اگر اهل خرید هستید و یا برای خرید به تهران را انتخاب کرده‌اید. فهرست بلندبالایی از بازار و پاساژها پیش روی‌تان است.

از شمال تهران که شروع کنیم حوالی میدان تجریش مرکز خرید تندیس، ارگ تجریش و پاساژ قائم سه مرکز خرید این منطقه از تهران هستند.

مرکز خرید تندیس در شمال میدان تجریش و ابتدای خیابان شهید جعفری انواع لباس، شال و روسری، کیف و کفش، عینک، عطر و ادکلن، محصولات آرایشی و بهداشتی، بدلیجات، لوازم خانه و وسایل تزئینی و…است.

این مرکز خرید برای خرید محصولات با کیفیت متوسط مناسب است.

 رستوران اردک آبی که صبحانه‌های مشهوری دارد در این مرکز خرید قرار دارد.

اجاره خانه در تهران یک روش کاربردی و اقتصادی برای اقامت در تهران و گشت و گذار و خرید است که امکان انتخاب و رزرو آن در سایت جست‌وجوی اقامتگاه جاجیگا فراهم شده است.

ارگ تجریش، خاص برند بازها

ارگ-تجریش-تهران
ارگ تجریش سفر به تهران

پاساژ ارگ تجریش در ضلع شمالی میدان و ابتدای خیابان سعد آباد یک پاساژ لوکس‌ است که  در پنج طبقه فروشگاه‌های انواع پوشاک زنانه، پوشاک بچه‌گانه، سیسمونی، کیف و کفش، بلور، عطر و ادکلن، ساعت، گوشی، لوازم خانگی، فرش، لوازم الکترونیکی، کالای خواب، طلا و جواهر و لوازم آرایشی و بهداشتی با برندهای معتبر داخلی و خارجی… در خود جای داده است.

پیرگاردین، انجلز، هنری کربن، اسپرینگ فلیدز، چرم درسا، ریباک، اسکچرز بعضی از برندهایی هستند که در ارگ تجریش شعبه دارند.

پنج سالن سینمایی، شهربازی و فودکورت  در طبقه سوم و رستوران بام سبز بر فراز این مرکز خرید لوکس از دیگر جذابیت‌های آن است.

این پاساژ برای خرید محصولات دارای برند و برند بازها مناسب است.

بازار قائم تجریش در نزدیکی بازار سنتی تجریش ، پاساژی قدیمی و آشنا در میان تهرانی‌ها است.

انواع طلا و جواهر، لباس مردانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، پوشاک بچگانه و در طبقه آخر تابلو و آثار هنری محصولاتی است که در پاساژ قائم پیدا می‌کنید.

پالادیوم

مجتمع پالادیوم یکی از بزرگ‌ترین، معروف‌ترین و مدرن‌ترین مرکز خرید تهران است که در محله زعفرانیه واقع شده.

این مرکز خرید مجلل محل جلوه‌گری و گردهمایی انواع برندهای معروف و مطرح خارجی و داخلی است.

آدیداس، نایک، پوما، ریبوک، جین وست، کورتفیل، جی‌اوکس، ال‌سی‌وایکی کی، آلدو و…. از جمله برندهای حاضر در این مرکز خرید هستند.

پالادیوم-تهران
سفر-به-تهران-پالادیوم

فود کورت پالادیوم در طبقه سوم و با وجود انواع رستوران‌های ایرانی، فست‌فود، ایتالیایی، ژاپنی، و…. یکی از مفصل‌ترین منوها را در مقابل  مشتریان قرار می‌دهد.

هایپر مارکت پالادیوم بزرگ با انواع محصولات مورد نیاز خانواده‌ها در طبقه همکف و شهرکتاب از دیگر امکانات پالادیوم تماشایی و باشکوه است.

سام‌سنتر، مخصوص تک‌پوش‌ها

سام-سنتر-الهیه
سام سنتر الهیه سفر به تهران

مرکز تجاری سام سنتر مرکز خرید مورد علاقه سخت پسندها و تک پوش‌ها است. این مرکز خرید لوکس و تماشایی در خیابان فرشته تهران و یک مقصد لوکس برای تهرانگردی  است.

سام سنتر مخصوص افراد خاص و منحصربه‌فرد در انتخاب پوشش است. برای اینکه لباس، کفش یا ساعت تک و اختصاصی سفارش بدهید به این مرکز خرید خلوت و لوکس و مجلل بروید.

مرکز خرید مدرن الهیه  با 40 فروشگاه ارایه دهنده پوشاک زنانه، پوشاک مردانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، شکلات دست ساز، عطر فروشی و لوازم ورزشی برندهای مطرح و معروف  است.

مرکز-خرید-مدرن-الهیه

طبقه پنجم این مجتمع، طبقه رویال  است که دارای چندین تعدادی بوتیک، رستوران لوکس، جواهر فروشی و کافی شاپ است.

مون بلان، پرومود، آرفورس و کاستا بودا، بوتیک پائولینی، یسان اُپتیک، اپل استور، بوتیک شکلات ایلیو، بوتیک چروتی، جواهرفروشی مظفریان، کافه لایم، مبلمان ویور بوتیک هالی و خانه خاویار بعضی از فروشگاه‌های مرکز خرید مدرن الهیه است که در خیابان الهیه تهران واقع شده است.

میلادنور، پرمشتری و محبوب

میلادنور-تهران
سفر-به-تهران

مرکز تجاری میلاد نور در شهرک غرب تهران یکی از محبوب و پر مشتری‌ترین مراکز خرید تهران است که 326 فروشگاه در شش طبقه دارد.

انواع فروشگاه‌های لباس و کفش زنانه و مردانه و بچگانه، وسایل خانه و آشپزخانه، طلا و جواهر و حضور برندهای مشهوری مثل خانه و آشپزخانه، آدیداس، پوما، پیرگاردین، دسینی، مادرکر، سها، فورجینال، آیس، تی تی، ورساچه، دیزل، لیوایز، جردانو، دولچه گابانا، تامی، نایک، بامبو، بوفالو، ماکسیم و یاتاش این پاساژ را محبوب  پر بازدید کرده است.

رستوران ملل در طبقه بالایی این مجتمع هم پذیرایی لوکسی از مهمانانش می‌کند.

مرکز خرید کوروش در بزرگراه ستاری یکی از مراکز خرید و تفریح پر بازدید در غرب تهران است.

با وجود پردیس سینمایی و شهر بازی و فودکورت این پاساز تمام وقت شما را برای یک روز خوشایند پر می‌کند.

در این پاساژ می‌توانید انواع پوشاک، کیف و کفش و لوازم آرایش و عطر را خریداری کنید. در شهربازی آن بازی و تفریح سرگرم شوید.

در پردیس سینمایی کوروش که دارای ۱۳ سالن سینما است از تفریحات فرهنگی لذت ببرید.

مجتمع تجاری تیراژه دیگر مرکز خرید جذاب و دیدنی و پر طرفدار غرب تهران است که نبش بزرگراه اشرفی اصفهانی واقع شده است.

با وجود شهربازی سرزمین عجایب در طبقه بالای این مجتمع، تیراژه برای کودکان و نوجونان بسیار محبوب است.

سیوان سنتر یک مرکز خرید تازه تاسیس در شرق تهران است که بر  خیابان تیرانداز و بین فلکه دوم و سوم تهران‌پارس واقع شده است.

طبقه‌ زیر زمینِ سیوان سنتر، هایپراستاری بزرگ هست که انواع نیازهای خانواده را تامین می‌کند. در طبقات بالا فروشگاه‌های متنوع برندهای معروف ایرانی و خارجی کفش و لباس و عطر و لوازم بهداشتی شعبه دارند.

فودکورت این پاساژ در طبقه چهارم و شهربازی گیم زون بدون محدودیت سنی در طبقه‌ پنجم واقع شده است.

باملند، ساحل لوکس برندها در تهران

باملند-تهران
باملند تهران

در بخش شرقی دریاچه چیتگر ورودی باشکوه باملند واقع شده است.

در مجموعه باملند فهرستی از مشهورترین رستوران‌ها و کافه‌های مشهور تهران یک شعبه مخصوص دریاچه را افتتاح کرده‌اند و پذیرای گردشگران هستند.

برگرفکتوری، چلوکباب رفتاری، ته‌دیگ، باروژ، کوبابا و ممد استیک بعضی از رستوران‌های بام‌لند هستند.

در بخش زیرین این منطقه؛ وقتی پله‌ها  را به سمت مرکز زمین پایین می‌روید، داستان جذاب دیگری در حال روایت شدن است.

شعبه‌هایی از برندهای خارجی و ایرانی لباس و کفش، لوازم آرایش، اسباب بازی و … در این بخش بام‌لند پذیرای عاشقان خرید هستند.

البته برای سفر به اعماق زمین بام لند یادتان باشد که باید حسابی مراقب سقوط آزاد رقم حساب بانکی‌تان باشید!

فروشگاه‌های بنتون، ال‌سی وایکیکی، کالینز، توی توی، اسکچرز، سیسلی، سفیر و سواروسکی بعضی از برندهای موجود در بام‌لند هستند.

کسانی که قصد دارند تجربه فراموش نشدنی از سفر به پایتخت دیدنی ایران داشته باشند اجاره ویلا لوکس در تهران را از دست ندهند.

ایران‌مال، فراتر از یک مرکز خرید

تهرانگردی-1401-عید
تهرانگردی در بهار

ایران مال یکی از پنج بازار برتر جهان است که در مسیر تهران کرج و نزدیکی دریاچه چیتگر واقع شده و در سفر به تهران نباید از دست داد.

ایران مال جایی فراتر از یک بازار است. معماری و هنرهای سنتی مثل گچ بری، کاشی کاری که در ساخت و ساز این مرکز به کار برده شده فضایی چشم‌نواز و تماشایی ایجاد کرده است.

مسجد ایران مال که در طراحی ان از مسجدالنبی الهام گرفته شده با کاشی کاری لاجوردی و معماری اصیل ایرانی فضایی زیبا و تماشایی ایجاد کرده است.

باغ ایرانی بخش دیگری از ایران مال است که با وجود حوض و جوی‌های آب و گیاهان متنوع فضای باغ ایرانی را بازآفرینی کرده است.

بازار سنتی ایران مال تیمچه‌ علی اکبر، بازاری سنتی است که در ساخت آن از بازارهای سنتی ایران مثل تبریز و اصفهان الگوبرداری شده است.

تالار آیینه بازار سنتی ایران مال یکی از زیباترین بخش‌های ایران مال است که با الهام گرفتن از تالار آیینه مجلس شورای ملی و استفاده هنر آینه‌کاری طراحی شده است.

تالار-آینه_ایران-مال-سفر-به-تهران-عید-1401
سفر به تهران

شربت‌خانه، ایوان اشراق، باغ رستوران ملل ایران مال از دیگر بخش‌های تماشایی ایران مال است.

باغ کتاب ایران مال یا کتابخانه جندی شاپور ایران با معماری آن به سبک کلاسیک اروپایی یک مکان فرهنگی زیبا و دیدنی است.

جالب است بدانید که بزرگ‌ترین فرش‌های هندسی جهان در این کتابخانه گسترده شده است.

این فرش هشت رنگ دارد که رنگ اصلی آن سبز و در متراژ 70 هزار متر مربع است. این فرش توسط  25 بافنده هنرمند در مدت 70 روز بافته شده است.

هایپر استار، فروشگاه‌های لوازم و دکوراسیون منزل، محصولات فرهنگی و تفریحی، کفش و محصولات چرمی، لوزام خانگی و الکترونیکی، جواهرات، ساعت و زیورآلات، محصولات زیبایی و سلامت و مد، پوشاک و لوازم ورزشی محصولاتی است که در ایران مال توسط انواع و اقسام برندهای معروف خارجی و ایرانی ارایه می‌شود.

در ایران مال، چهار مجموعه‌ فودکورت بزرگ و رستوران‌ و چندین کافی‌شاپ‌های وجود دارد.

رستوران ام‌شریف، ساج، قریشی، سلف سرویس قریشی و هانی از جمله رستوران‌هایی هستند که در فودکورت ایران‌مال شعبه دارند.

پردیس سینمایی ایران مال در ضلع غربی این مجموعه قرار دارد و دارای 12 سالن سینما است.

مجموعه ورزشی ایران مال دارای در پیست یخ اسکی و هاکی روی یخ ، چهر زمین اسکواش، مجموعه استخر و اسپا، سالن بولینگ، استادیوم چند منظوره، جاده تندرستی و کلینیک پزشکی ورزشی است.

شهربازی و هتل از دیگر امکانات ایران مال بزرگ و تماشایی و جذاب است.

بازار تهران با طعم غذای ایرانی

سفر-به-تهران

بازار تهران با انواع و اقسام ویترین کالاها با قیمت مناسب نسبت به بازارهای دیگر همراه با فضا و معماری خاص و غذاخوری‌های معروف و خوشمزه‌ای که دارد، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های تهرانگردی است.

دالان‌های با شکل و شمایل به یادگار مانده از تهران قدیم، طاق‌های ضربی و گنبدهایی با روزنه‌های باز شده به سمت آفتاب و آسمان، نشانه‌های قدمت بازار سنتی تهران است که تا دوران قاجار و صفویه می‌رسد.

سبزه میدان ورودی شمالی و اصلی بازار تهران است. تیمچه مهدیه، تیمچه حاجب‌الدوله، مسجدامام، بازار بین‌الحرمین، چهارسوق بزرگ و بازار مسگرها  بعضی از بخش‌های اصلی بازار است.

طلا و جواهر و بدلیجات، آجیل و خشکبار، پارچه و فرش، لوازم خانگی و جهیزیه، لوازم آرایش و عطر و ادکلن، لباس و کفش و خلاصه از «شیر مرغ تا جون آدمیزاد» را می‌توان در بازار تهران با قیمت مناسب پیدا کرد.

بعد از خرید و گشت و گذار در بازار تهران، رستوران‌های مشهور بازار حسن ختام گردش در این قسمت تهران است.

بعضی از رستوران‌های بازار تهران از نظر کیفیت و مزه غذا مشهور و بسیار پر مشتری هستند. مثل « رستوران مسلم» که وقت نهار مشتریان ته‌چین و باقالی ‌پلو با ماهیچه و چلوکباب و بقیه غذاهای  جلوی رستوران در «کوچه حاج رحیم خان»  خیابان سبزه میدان صف می‌کشند.

رستوران-شمشیری-بازار-تهران- سفر-به-تهران
سفر به تهران

«رستوران شمشیری» در خیابان سبزه میدان تهران، دیگر غذاخوری محبوب و قدیمی و مشهور بازار است که آوازه خوشمزگی چلوکباب کوبیده آن همه جا پیچیده است. شمشیری هم یک منوی مفصل از غذاهای اصیل ایرانی دارد.

اگر علاوه بر کیفیت و طعم غذا، فضا و حال و هوا و معماری رستوران برایتان اهمیت دارد، «سفره‌خانه خیام» در خیابان خیام، روبروی امامزاده نصرالدین با معماری و دکوراسیون سنتی و غذاهای خوشمزه و اصیل ایرانی یک انتخاب مناسب در میان رستوران‌های بازار است.

فضای خاص سفره‌خانه توریست‌های خارجی را جذب و شیفته خودش می‌کند.

حوالی مسجد امام در بازار بزرگ تهران، «چلوکبابی شرف‌الاسلامی» اسم آشنا و قدیمی بازاری‌ها و حتی تهرانی ‌ها است.

قدمت این رستوران به سال 1317 می‌رسد. شرف‌الاسلامی به چلوکبا‌هایش معروف است اما منوی مفصلی ازانواع کباب و غذاهای ایرانی و دیزی سنگی دارد.

این رستوران به خاطر پرس غذای پر و پیمان و خوشمزه با قیمت مناسبش بسیار شلوغ و پر طرفدار است. اگر دیر بجنبید شاید غذای شرف‌الاسلامی تمام شود و به شما نرسد.

منوی «رستوران قدح» در خیابان خیام هر روز آماده می‌شود. به این شکل که سرآشپز قدح روزانه یک نمونه از کباب‌های قد بلند که با گوشت تازه آماده شده را در یک سینی چیده و برای انتخاب به مشتری ارایه می‌دهد.

چلوکبابی قدح، که توسط مرحوم «حسین میخونه‌چی» و امروز توسط پسرش اداره می‌شود، به خاطر گوشت تازه و برنج معطر ایرانی و کره محلی‌‌ و منوی خاص‌اش معروف است و طرفداران پر و پاقرص زیادی دارد.

اگر اهل ساندویچ محبوب فلافل هستید، «فلافلی مروی» بازار در خیابان ناصر خسرو، ابتدای کوچه مروی قدیمی‌ترین فلافلی تهران است.

ساندویچ‌های فلافل و پر و پیمان این ساندویچی یک انتخاب خوشمزه برای گردشگران بازار سنتی تهران است.

ییلاق های اطراف تهران

سفر-به-تهران-در-بهار
سفر به تهران

بهترین زمان برای سفر به تهران، فصل بهار است که این شهر کوهپایه البرز، با نوازش طبیعت و تغییر فصل، پوست می‌اندازد و رنگ به رنگ می‌شود.

اما برای روبه رو شدن با چهره زیبا و لوندتری از بهار تهران راست جاده را بگیرید و به سمت مناطق ییلاقی تهران بروید.

لواسان در سمت شرق و یازده کیلومتری تهران و از  مسیر بزرگراه بابایی یا جاده لشگرک

فشم در 28 کیلومتری شرق تهران

کردان در 65 کیلومتری سمت غرب تهران و بزرگراه تهران_ کرج

طالقان کمی غرب‌تر در جاده قزوین و 120 کیلومتری تهران

و منطقه شهریار در غرب و 42 کیلومتری تهران بعضی از مناطق روستایی و خوش آب و هوای حوالی تهران هستند که  در بهار چهره مطبوع تر و عریان‌تری از طبیعت تهران را به تماشا می‌گذارند.

برای داشتن اطلاعات بیشتر درباره ییلاقات نزدیک تهران مطلب ییلاقات اطراف تهران را در مجله جاجیگا مطالعه بفرمایید.

برای اطلاع از اقامتگاه‌های در نزدیکی تهران مطلب اجاره ویلا اطراف تهران  در مجله جاجیگا را مطالعه بفرمایید.

سخن آخر

تهران به دلیل قرار گرفتن در کوهپایه البرز دارای مناظر طبیعی زیبایی است که در فصل بهار پرجوانه و شکوفه هم می‌شود. به همین دلیل سفر به تهران در فصل بهار هم فال است و هم تماشا.

امکانات متنوع پایتخت؛ سفر به تهران را به یک مسیر گردشگری جذاب و بی پایان کرده است.

در سفر به تهران هم با گشت و گذار در اثار قدیمی و تاریخی به گذشته سفر می‌کنید و هم با گردش در بازارهای به روز و امروزی تهران در برابر ویترینی متنوع از تازه‌های روز دنیا قرار می‌گیرید.

سفر خوش :)

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

اطراف تهران