سوادکوه کجا بریم هفت جای دیدنی سوادکوه که تا به حال نرفتی!

هفت جای دیدنی سوادکوه که تا به حال نرفتی!

سوادکوه با طبیعت کوهستانی و روستاهای ییلاقی در همسایگی ابرها و فاصله سه ساعته‌ از تهران، یک مقصد گردشگری جذاب برای سفر به شمال است.

سفر به سوادکوه، مسیری تاریخی با منظره پل باشکوه ورسک تا دل طبیعت بکر و سرسبز شرق مازندران است.

پاسخ سوال “سوادکوه کجا برویم”، لیست بلند بالایی از جاذبه‌های طبیعی و چشم‌نواز را در بر می‌گیرد که شاید نشناسید و یا تا به حال سراغشان نرفته باشید ولی قطعا با دیدنشان سر ذوق خواهید آمد.

مناظر طبیعی مثل جنگل‌های انبوه هیرکانی، دریاچه‌های زیبا در آغوش منظره‌های سرسبز، رودهایی که از مسیر کوهستان جاری و آبشارهایی که از ارتفاع صخره‌ها سقوط می‌کنند.

villa shomal هفت جای دیدنی سوادکوه که تا به حال نرفتی!

مسافران سوادکوه با اجاره ویلا شمال یا به طور مشخص‌تر، اجاره ویلا و سوئیت در سواد کوه اقامتی دلچسب با امکانات رفاهی را تجربه خواهند کرد و در عین حال می توانند از فضای طبیعت جذاب و مناظر طبیعی هم لذت ببرند.

در ادامه این نوشتار سراغ هفت جاذبه کمتر شناخته شده در سوادکوه خواهیم رفت که شاید نشناسید و حیف است سوادکوه را بدون دیدن  آن‌ها ترک کنید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

هفت آبشار تیرکن

جاهای دیدنی سوادکوه
هفت آبشار تیرکن

در بین جاهای کمترشناخته شده سوادکوه، اول از همه باید سراغ هفت آبشار کوچک و بزرگ برویم که در دل جنگل بکر لفور جا خوش کرده‌اند.

با دوساعت جنگل‌نوردی در منطقه غرب جنگل لفور به هفت آبشار تیرکن خواهید رسید.

این هفت آبشار کوچک و بزرگ، فضایی خنک و سرسبز ایجاد کرده‌اند که بهترین موقعیت برای اتراق کردن، آب بازی و لذت بردن از فضای جنگلی در سوادکوه است.

برای رسیدن به هفت آبشار از شیرگاه وارد جاده گنج افروز به سمت بابل شوید، در اواسط مسیر به سمت جاده فرعی درازکلا بروید. جاده را مستقیم تا انتها ادامه دهید و بعد مسیر دوساعته پیاده ‌روی از دل جنگل تا آبشار آغاز می‌شود.

درباره بهترین رستوران های سوادکوه در مجله جاجیگا بخوانید.

پارک جنگلی آذر رود

سوادکوه کجا بریم
پارک جنگلی آذر رود

اگر به دنبال منطقه‌ای با امکانات مورد نیاز برای کمپینگ مثل آلاچیق و سرویس بهداشتی در سوادکوه هستید، پارک جنگلی آذررود در جنگل لفور بهترین موقعیت برای این منظور است.

این پارک جنگلی در نزدیکی روستای نفت‌چال در شیرگاه قرار دارد.

برای دسترسی به پارک از شیرگاه وارد جاده گنج افروز به سمت شهر بابل شوید، پس از رسیدن به جاده فرعی سد لفور وارد جاده شده، مسیر را تا انتها ادامه دهید تا به پارک جنگلی آذررود برسید.

در مسیر آشنایی با پارک های جنگلی گیلان با مجله جاجیگا همراه شوید.

آبشار گزو

جاهای دیدنی کمتر شناخته شده سوادکوه
آبشار گزو سوادکوه

آبشار ۴۸ متری گزو یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که در جای دنجی از جنگل لفور غوغایی از خنکا و سرسبزی به پا کرده.

برای رسیدن و تماشای این منظره همراهی صخره با سقوط آب باید مسیری نیم ساعته را همراه با بلد محلی جنگل نوردی کنید.

در پایین دست آبشار حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که بهترین موقعیت برای تن به آب خنک و زلال زدن است.

در نزدیکی این آبشار یک امامزاده به نام برادران گزو هست که در مسیر رسیدن به آن چندین حوضچه‌ پرورش ماهی قرار دارد و گردشگران با خرید ماهی از آن‌ها می‌توانند، سفرشان را با مزه ماهی کبابی تکمیل کنند.

برای رسیدن به منظره آبشار گزو شیرگاه از طریق جاده لفور و جاده کارسنگ وارد جنگل لفور شوید و ۱۸ کیلومتر جاده خاکی را تا رسیدن به تابلوی امامزاده برادران گزو پیش بروید. از امامزاده تا آبشار نیم ساعت پیاده‌روی با شیب تند در پیش دارید.

درباره همه آبشار های مازندران در مجله جاجیگا بخوانید.

منطقه پلنگ دره

سفر به سوادکوه
منطقه پلنگ دره مازندران

منطقه پلنگ دره یک مجموعه طبیعی سرسبز، خنک با منظره‌های طبیعی خیره‌کننده در شهرستان سوادکوه و یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه است.

جنگل پلنگ دره یک مسیر سرسبز با عطر گیاهان خوشبو مثل پونه جنگلی، درختان توسکا، انجیلی، پر سیاوشان آن هم در مسیر رودخانه زلال و پرآب پلنگ دره است.

در امتداد مسیر این رودخانه، رطوبت لایه‌ای مخملین و سبز رنگ بر تن درختان و صخره‌ها کشیده و فضایی خیال انگیز ساخته است.

در ادامه عبود رودخانه با رسیدن به آبشار پلنگ‌دره با منظره‌ای جذاب از آبشار، فضایی خنک از پاشش قطرات و ایجاد حوضچه‌هایی در پایین دست که از سقوط آب شکل گرفته روبه رو می‌شوید.

در مسیر این رودخانه پرآب می‌شود تنی به آب زد و در حوضچه‌های عمیق غوطه ور شد.

جنگل‎نوردی، رودخانه‌نوردی، کمپینگ، پیاده‌روی، آبتنی و عکاسی از مناظر طبیعی از تفریحات این منطقه زیبا است.

ارفع کوه

سفر به مازندران
ارفع کوه سوادکوه

برای طرفداران کوهنوردی و جنگل‌نوردی، ارفه کوه یک مقصد جذاب و تمام عیار است که چیزی از سرسبزی و زیبایی کم ندارد.

این کوه چیزی حدود ۲۷۵۰ متر ارتفاع دارد و اگر در فصل بهار به سوادکوه و این منطقه سفر کنید، با طبیعت جذاب و آب و هوایی دلنشین روبه‌رو خواهید شد.

در مسیر کوهنوردی در ارفه کوه از میان ابر و مه سر درمی‌آورید و آبشار و چشمه زیبا هم در مسیر شما را همراهی خواهد کرد.

برای رسیدن به ارفه کوه باید از جاده فیروزکوه به سمت پل سفید بروید و بعد از گذر از پمپ بنزین، تابلوی ارفه کوه را خواهید دید.

جنگل هلی دار

سوادکوه مازندران
جنگل هلی دار

جنگل بکر وانبوه هلی‌دار یکی دیگر از جاهای کمتر شناخته شده سوادکوه در منطقه مرتفع کوهستانی با درختانی کمیاب و تکه‌های مه است که طبیعتگردها را به تجربه فضایی بکر و جنگلی دعوت می‌کند.

برای رسیدن به جنگل هلی دار باید از طریق جاده فیروزکوه به شهر پل سفید برسید و از مردم محلی نشانی رسیدن به جنگل هلی‌دار را بپرسید.

درباره همه جنگل های شمال در مجله جاجیگا بخوانید.

کلیسا سرخ آباد، کوچک‌ترین کلیسای جهان

دیدنی های سوادکوه
کلیسا سرخ آباد سوادکوه

بعد از گشت و گذار در بین جاذبه‌های طبیعی کمتر شناخته شده سوادکوه شاید بد نباشد سری به کلیسای سرخ آباد بزنید که قدمتش به دوران پهلوی برمی‌گردد.

این کلیسا به عنوان کوچک‌ترین کلیسای جهان شناخته می‌شود و در واقع یک عبادتگاه برای مسیحیانی بوده که ساخت راه آهن سوادکوه را برعهده داشتند.

برای دیدن این کلیسا باید به میانه مسیر پل سفید و روستای سرخ آباد بروید.

البته متاسفانه سازمان میراث فرهنگی با بستن درب کلیسا باعث شده است تا از ورود گردشگران به داخل کلیسا جلوگیری شود. اما دیدن منظره کلیسا در میانه مسیر، خالی از لطف نیست.

در سفر به مازندران اگر قصد چشیدن طعم غذاهای خوشمزه محلی را دارید، بهتر است قبل از سفر، مطلب بهترین رستوران های مازندران را بخوانید.

سخن آخر

اگر اهل طبیعتگردی باشید سفر به سوادکوه با جنگل‌های زیبای متراکم، رودخانه‌های پرآب، آبشارهای خروشان و مناطق کوهستانی جذاب، تجربه‌ای فراموش نشدنی برای شما خواهد بود.

در این نوشته سراغ جاهای کمتر دیده شده و مناظر طبیعی خاص و تماشایی سوادکوه رفتیم تا به سوال “سوادکوه کجا بریم” پاسخ دهیم و  برای سفری متفاوت‌ به سوادکوه برنامه‌ریزی کنیم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

8 دیدگاه

  • سلام
    کوچکترین کلیسایی که من دیدم از این خیلی کوچیکتره
    نزدیک جلفا کنار جاده است
    اسمش یادم رفته

    • یه خونه کوچیک دارم تو زیراب منطقه سوادکوه و در این سالها ،آب و هوای مختلفی را تجربه کردم و هرروزش قشنگی خودشو داره ، بهار و تابستون یک طرف و پائیز وقتی میای تو تراس و داخل مه هستی کیف میکنی
      زمستان و برفش هم یه چیز دیگه است ، خلاصه هر فصلش قشنگیای خودشو داره

  • سوادکوه بهشت گمشده ایران ماست
    هرچی بیشتر معرفی بشه بازدید کننده بیشتری جذب میشه و سرمایه و درآمد توریستی کشور بیشتر میشه
    ممنونم از توضیحات شما

  • سوادکوه بهشت گمشده ایران ماست
    هرچی بیشتر معرفی بشه بازدید کننده بیشتری جذب میشه و سرمایه و درآمد توریستی کشور بیشتر میشه
    ممنونم از توضیحات شما

  • باسلام و درود فراوان.ازاینکه جاذبه های زیبا و دیدنی سوادکوه که تاکنون نخواستن شناخته شود.کاری است بسیار خوشحال کننده.سوادکوه دارای مردمانی بسیار خونگرم ومهمانوازودارای طبیعتی بکرودست نخورده ازجمله پروچشمه در روستای ارفع‌ده .امام زاده عباسعلی در روستای ملرد.قلعه تاریخی کنگلو .غاراسپهبدخورشیددرتنگه دوآب .پل تاریخی کلانتری راه آهن پرپشت پادگان دوآب ودههاجای دیدنی دیگر.

    • سلام به آقای هادی زاده محترم آقای هادی زاده شما اهل سواد کوه هستید دیدم اطلاعات خوبی در مورد جاهای گردشگری ومردمان خون گرمش دارید من خودم به شخصه عاشق طبیعت هستم وواقعا تا الان نمیدونستم ایران هم اینقدر طبیعت بکر وزیبا داره سپاسگزارم از شما ممنون میشم راهنمایی کنید چه فصلی از سال موقعیت بهتری است برای مسافرت به این طبیعت زیبا؟
      یاحق

  • حتی اسم بعضی مناطق به گوش انسان نا آشنا می‌آید تا چه رسد به سفر به این مناطق،من شخصا نمی‌دانستم همچین منظره گردشگری وجود دارد،بهر حال امیدوارم بتوانم روزی سفری به این منطقه داشته باشم

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

شمال