ههم سفر به همدان، اولین پایتخت ایران

سفر به همدان، اولین پایتخت ایران

سفر به همدان فرصتی برای قدم زدن در تاریخ و لذت بردن از هوای خنک این شهر و خرید سوغاتی‌های رنگارنگ است.

همدان یکی از قدیمی ‌ترین شهرهای ایران و به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران نامگذاری شده است، به همین خاطر با گشت و گذار در کوچه پس کوچه‌های این شهر بناهای تاریخی ارزشمندی را مشاهده خواهید کرد.

آب و هوای این شهر سرد و کوهستانی است و از نظر آب و هوایی بهترین زمان سفر به همدان را بهار و تابستان می‌دانند، اما اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید، پاییز و زمستان همدان هم جاذبه و زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

همدان در غرب ایران قرار دارد و از سمت شمال، با استان‌های زنجان و قزوین، از سمت جنوب با استان لرستان، از شرق با استان مرکزی و از غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه همسایه است.

برای گشت و گذار در این شهر و داشتن یک اقامت آرام و بی دردسر هم کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره سوئیت در همدان برای سفری رویایی و خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

در ادامه این نوشتار چرخی در این شهر زیبا و تاریخی می‌زنیم و به هرآنچه برای سفر به همدان نیاز دارید، می‌پردازیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

جاهای دیدنی همدان

تپه عباس آباد همدان

سفر به همدان
تپه عباس آباد همدان

با ایستادن بر بلندای تپه عباس آباد یا همان بام همدان منظره‌ا‌ی بی‌نظیر از کل شهر همدان و باغ‌های عباس آباد زیر پای شما خواهد بود.

داشتن امکانات تفریحی و رفاهی مثل استخر بزرگ، کافه و رستوران در دل استخر و آبشار مصنوعی زیبا در کنار این چشم‌انداز خاص، این تپه را به یکی از مناطق گردشگری پرطرفدار در سفر به همدان تبدیل کرده است.

با اندکی رانندگی در جاده‌ای پر پیچ و خم به این بام زیبا خواهید رسید. البته نیاز نیست نگران جای پارک ماشینتان نباشید. پارکینگ تپه عباس آباد مکان امنی برای خودروی شما است.

حین رفتن به تپه عباس آباد بهتر است چند دست لباس گرم با خود به همراه داشته باشید، چون هوای کوهستانی و سرد همدان در این منطقه بیشتر احساس می‌شود.

در مسیر سفر به شهر قزوین شهر زغال اخته و قیمه نثار با جاجیگا همسفر شوید.

غار علیصدر

سفر به همدان
غار علیصدر همدان

یکی از جاهای دیدنی که در سفر به همدان حتما باید به آن سر بزنید، غار علیصدر از خوش منظره‌ترین غارهای طبیعی جهان است.

این غار که عنوان طولانی‌ترین غار آبی جهان را از آن خود کرده در ۷۵ کیلومتر شمال غربی همدان، شهرستان کبودرآهنگ و در روستای علیصدر قرار دارد.

درون غار مملو از دالان‌های تو در تو است و بعد از قایقرانی در قسمتی از غار امکان پیاده شدن و قدم زدن در این غار شگفت‌انگیز را خواهید داشت.

آب این غار آهکی است و هیچ نور طبیعی وارد آن نمی‌شود در نتیجه هیچ موجود زنده‌ای در آن زندگی نمی‌کند.

دهکده توریستی تفریحی گنجنامه

برای تجربه هیجان و چند ساعت خنده و تفریح بهتر است به دهکده تفریحی گنجنامه همدان در دامنه کوه الوند با آب و هوای مطبوع کوهستانی سری بزنید.

در این دهکده سنگ نبشته‌های تاریخی، غارآکواریوم، تله کابین، سورتمه، بانجی جامپینگ و آبشار گنجنامه در انتظار شماست.

سنگ‌نبشته‌های تاریخی گنجنامه

همدان
سنگ‌نبشته‌های تاریخی گنجنامه

سنگ نوشته‌هایی باستانی که یادگاری از زمان هخامنشان هستند و درون یکی از صخره‌های کوه الوند حکاکی شده‌اند، علاقه مندان به تاریخ را به خود جذب می‌کند.

آبشار گنجنامه

همدان کجاست؟
آبشار گنجنامه

در نزدیکی سنگ نبشته گنج نامه، آبشار خروشان و زیبای پنجنامه به چشم می‌خورد که حدود 12 متر ارتفاع دارد و یکی از قشنگ ترین قاب‌های سفر به همدان را خواهد ساخت.

در این آبشار امکان صخره نوردی برای علاقه مندان به این ورزش هیجان‌انگیز وجود دارد.

آبشار گنجنامه در فصل بهار و تابستان در بهترین حالت خود قرار دارد، اما در زمستان که هوای همدان سردتر است امکان یخ بستن آبشار وجود دارد.

تماشای مناظر با طراوت آبشار های مازندران را در مجله جاجیگا از دست ندهید.

تفریحات هیجان‌انگیز گنج‌نامه همدان

سفر هیجان انگیز به همدان
تفریحات هیجان‌انگیز گنج‌نامه همدان

برای تخلیه انرژی و ترشح آدرنالین در خونتان، کافی است سری به قسمت هیجان‌انگیز مجموعه گنجنامه همدان بزنید و از انواع بازی‌ها لذت ببرید.

خط تله کابین این مجموعه با طولی به اندازه 1680 و ارتفاعی 800 متری، شما را معلق بین زمین و آسمان نگه می‌دارد و تجربه‌ای خاص برایتان رقم می‌زند.

بانجی جامپینگ گنجنامه همدان لذت سقوط و رهایی را به شما هدیه می‌دهد.

از دیگر جاذبه‌های تفریحی این مجموعه باید به کابل پرواز تیرول، دیوار سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی، سالن بولینگ، پیست اسکی و پیست سورتمه‌سواری اشاره کرد.

برای رفع خستگی بعد از این تفریحات هیجان‌انگیز می‌توانید سری به کافه و رستوران مجموعه گنج نامه بزنید و غذای خوشمزه نوش جان کنید.

در مسیر سفر به لرستان سرزمین آبشارهای خروشان با مجله جاجیگا همراه شوید.

سراب گیان همدان

سفر به همدان
سراب گیان همدان

سراب گیان یکی از پرآب‌ترین چشمه‌های ایران و سرچشمه رودهای زیادی است و با زیبایی رویایی‌اش شبیه یک خیال و سراب است.

اگر قصد دارید چند ساعتی در دل طبیعت سرسبز و خنک سپری کنید، سکوهای سیمانی در اطراف سراب گیان در 30 کیلومتری نهاوند، بهترین گزینه‌ است.

مسیر رسیدن به سراب گیان همدان جاده‌ای سرسبز و پوشیده از درختان بلوط و گیاهان سبز رنگ است و بعد از  عبور از این جاده خیال انگیز به آب زلالی می‌رسید که از دل صخره‌های بزرگ سنگی بیرون می‌آید.

آرامگاه باباطاهر عریان

همدان
آرامگاه باباطاهر عریان همدان

همدان را می‌توان پایتخت تاریخ و تمدن ایران دانست و وجود آرامگاه بابا طاهر، عارف و شاعر بزرگ و دوبیتی سرای ایرانی شاهدی بر این ادعاست.

آرامگاه بابا طاهر با معماری بی‌نظیرش یکی از مقاصد اصلی دوست‌داران شعر فارسی در سفر به همدان است.

از ویژگی‌های جذاب این آرامگاه باید به معماری ایرانی و کاشی‌کاری‌ها و تزیینات ظریف آن اشاره کرد.

گنبد فیروزه‌ای آرامگاه روی قاعده‌ای هشت ظلعی قرار گرفته و در محوطه داخلی آن 24 دوبیتی از بابا طاهر روی قطعه سنگ‌های مختلف حکاکی شده است.

آرامگاه ابوعلی سینا

همدان گردی
آرامگاه بوعلی سینا همدان

آرامگاه ابو علی سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب معروف ایرانی را باید یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری همدان و نمادی از این شهر دانست.

بنای این آرامگاه با اقتباس از برج قابوس واقع در گنبد کاووس ساخته شده با این تفاوت که تعداد ستون‌های بکار رفته در گنبد کاووس ده ستون و در آرامگاه ابن سینا دوازده ستون است که نشانگر 12 دانشی است که او بر آن‌ها تسلط داشته.

در محوطه این آرامگاه علاوه بر مقبره ابو علی سینا، مقبره ابو سعید دخدوک، دوست ابو علی سینا و همچنین مقبره ابوالقاسم عارف قزوینی هم به چشم می‌خورد.

تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه و محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی است. همچنین تندیس مجسمه‌ای از ابن سینا در محوطه این آرامگاه به چشم می‌خورد.

تپه هگمتانه

همدان شهری با پیشینه تاریخی قوی است و اولین پایتخت ایران بوده به همین سبب آثار باستانی ارزشمندی مثل تپه هگمتانه در آن یافت می‌شود.

تپه هگمتانه با قدمتی بیشتر از 3000 سال شما را با تاریخ متقاوتی از ایران آشنا می‌کند.

مساحت این تپه باستانی حدود 30 هکتار تخمین زده شده و به دوران پادشاهی مادها برمی‌گردد.

برای رسیدن به تپه هگمتانه باید خودتان را به قسمت شمالی و بافت قدیمی همدان در انتهای خیابان اکباتان همدان برسانید.

در قسمت شرقی تپه هگمتانه به  «کلیسای گریگوری استپان» می‌رسید که در سال ۱۶۷۶ میلادی توسط مهاجران و تجار ارمنی همدان ساخته و در سال ۱۳۱۱ شمسی، بازسازی شده است.

از دیگر جاذبه‌های نزدیک این تپه باید به موزه هگمتانه اشاره کرد که بخشی از آثار کشف شده از تپه در آن نگهداری می‌شود.

درباره سفر به اصفهان شهر هنر و معماری دوران صفویه و مقاصد گردشگری آن در مجله جاجیگا بخوانید.

برج قربان همدان

سفر به شهر همدان
برج قربان در همدان

از دیگر آثار باستانی به جا مانده در همدان باید به برج قربان اشاره کرد که آرامگاه حافظ ابوالعلا همدانی و جمعی از امیران سلجوقی است.

این اثر تاریخی در گذشته یک مجموعه بزرگ شامل مدرسه، کتابخانه، مسجد و خانقاه بوده که امروزه فقط همین برج از آن باقی مانده.

برای بازدید از این برج زیبا باید به محله زندها بین خیابان طالقانی و مدنی همدان بروید.

حمام قلعه

سفر به شهر تاریخی همدان
حمام قلعه همدان

قطعا نوشیدن یک لیوان چای آن هم در یک حمام قدیمی متفاوت‌ترین و خاص‌ترین تجربه سفر‌ به همدان خواهد بود.

حمام قلعه که ساختش به دوران قاجار برمی‌گردد، این روزها کاربری‌اش تغییر یافته و با مجسمه‌هایی شبیه انسان به یک موزه جذاب تبدیل شده.

در این حمام یک سفره‌خانه سنتی با نیمکت‌های چوبی هم به چشم می‌خورد که می‌توانید انواع چای و دمنوش را در آن سفارش دهید.

این حمام در یکی از محله‌های قدیمی و اصیل همدان به نام محله قاشق‌ تراشان یا محله قلعه، درخیابان شریعتی قرار دارد.

بازار سنتی همدان

همدان اولین پایتخت ایران
بازار سنتی همدان

بازار سنتی و مسقف همدان یکی از بازار های تاریخی ایران و یادگاری از دوران قاجار است و در آن همه چیز از فرش و قالی گرفته تا طلا پیدا می‌شود.

این بازار  در مرکز شهر همدان مابین خیابان‌های اکباتان، شهدا و بابا طاهر قرار دارد و دور تا دور میدان امام خمینی را پوشش داده است.

این بازار سنتی از 38 راسته و 26 سرا و کاروانسرا با نام‌های اختصاصی مثل راسته پالاندوزها، گونی‌فروش‌ها، کفشدوزخانه‌ی بزرگ و کوچک، نجارها، مسگرها، گیوه‌کش‌ها، نخودبریزها و آهنگرها تشکیل شده است.

پیست اسکی تاریک دره در همدان

سفر به همدان
پیست اسکی تاریک دره در همدان

پیست اسکی تاریک دره همدان به عنوان یکی از پیست‌های بین المللی ایران  و سومین پیست مطرح کشور بعد از پیست‌های شمشک و دیزین محسوب می‌شود.

این پیست با فاصله ده کیلومتری از شهر همدان در جاده گنج‌نامه در دامنه کوه الوند علاقه‌مندان زیادی را به سمت خودش فرا می‌خواند.

از امکانات پیست اسکی تاریک دره می‌توان به یک تله سیژ، دو تله اسکی و رستوران و خوابگاه اشاره کرد.

در بهار و تابستان هم به سبب هوای مطلوب همدان می‌توانید از پیست اسکی روی چمن این مجموعه استفاده کنید و لذت ببرید.

اقامت در همدان

برای اینکه چند روزی در همدان زیبا خاطره سازی کنید، نیاز به یک اقامتگاه تمیز و دلخواه دارید. اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در همدان بهترین گزینه برای یک اقامت آرام و بی‌دردسر به حساب می‌آید.

در این آپارتمان‌های مبله و مجهز از بابت اقامت دغدغه‌ای نخواهید داشت و با خیال راحت می‌توانید به ماجراجویی در دل شهر بپردازید.

جشنواره و مراسمات خاص همدان

مراسم شیره‌پزان

جشنواره های همدان
مراسم شیره پزان

اگر طوری برنامه‌ریزی کنید که اواخر شهریور و اوایل مهر در همدان باشید، می‌توانید شاهد مراسم زیبای شیره پزان باشید و مراحل درست کردن شیره انگور را از نزدیک تماشا کنید.

در این زمان انگورها رسیده و آماده برداشت می‌شوند تا به شیره خالص و شیرین و یکی از سوغاتی‌های جداب همدان تبدیل شوند.

این مراسم در شهر ملایر انجام می‌شود.

درباره مراسم جشن انار در نقاط مختلف ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

جشنواره صنایع‌ دستی همدان

جشنواره های همدان
جشنواره صنایع دستی در همدان

در فصل تابستان جشنواره‌ای با نام جشنواره صنایع دستی در همدان برگزار می‌شود که می‌توانید انواع و اقسام کارهای هنری از منبت‌کاری و مینا کاری تا سفال‌های خوش نقش و نگار لالجین همدان را در آن پیدا و خریداری کنید.

جشنواره گردو تویسرکان

سفر به همدان
جشنواره گردو تویسرکان

برای دیدن یک جشنواره خاص و متفاوت باید به تویسرکان همدان بروید.

تویسرکان را به داشتن مرغوب‌ترین گردو در ایران می‌شناسند و در مهر ماه که فصل برداشت گردو است، جشنواره‌ای به همین عنوان در این شهر برگزار می‌شود.

با رفتن به این جشنواره می‌توانید گردوی تازه بخرید و بخورید و آن را به‌عنوان سوغات تویسرکان همراه خود ببرید.

درباره جشنواره زیبا و معطر گل گاوزبان در مجله جاجیگا بخوانید.

غذاهای محلی همدان

یکی از لذت‌های اصلی هر سفر چشیدن طعم غذاهای محلی آن شهر است.

سفر به همدان هم مانند همه‌ی شهرهای ایران غذاهای محلی خوشمزه و خاص خودش را دارد، از این غذاهای محلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

آش خشکبار

سفر به همدان
آش خشکبار همدان

آش خشکبار یک آش پرطرفدار است، که از از آلبالو خشک، برگه‌ هلو، آلو ترش خشک تهیه می‌شود .

این آش طعمی خاص و ملس دارد و برای طرفداران این طعم حتما جذاب خواهد بود.

از دیگر مواد لازم برای تهیه آش خشکبار، سبزی آش، گوشت استخوان‌دار، رشته، شیره‌ انگور، حبوبات اعم از نخود، لویبا و عدس، پیاز و نعناع می‌باشد.

آبگوشت قورمه

این غذا ترکیبی از آبگوشت و قرمه سبزی است به این صورت که سبزی قورمه، سیب زمینی، لیموعمانی، پیاز داغ، لوبیا قرمز و تخم مرغ با هم ترکیب می‌شوند و این طعم متفاوت را شکل می‌دهند.

اگر طرفدار تجربه طعمی جدید و متفاوت هستید، حتما آبگوشت قرمه همدان را تست کنید.

آش آماج

یکی از آش‌های معروف و خوشمزه همدان آش آماج است، که برای پخت آن از سبزی آش (تره و پیازچه)، حبوبات اعم از عدس و لوبیا چشم‌بلبلی، پیازداغ، سیر، تخم ‌مرغ و آماج (نوعی خمیر خشک) استفاده می‌شود.

خورش غوره بادمجان

اگر طعم ترش را در غذا می‌پسندید، حتما این خورش را در همدان امتحان کنید.

برای تهیه این خورش از مرغ، گوشت چرخ ‌کرده، گوجه ‌فرنگی، غوره، پیاز و رب گوجه ‌فرنگی استفاده می‌شود.

کوفته همدان

رستوران های همدان
کوفته همدانی

کوفته همدان با چیزی که از کوفته تبریزی در ذهنتان است کمی متفاوت است.

برای تهیه کوفته همدان از گوشت گوسفند، برنج، لپه، آلو، پیاز، نخود، تخم ‌مرغ، آرد نخودچی و گردو استفاده می‌کنند.

رستوران‌های همدان

برای چشیدن طعم غذاهای محلی و خوشمزه همدان باید سراغ رستوران‌های معروف همدان بروید. در ادامه به معرفی برخی از بهترین رستوران‌های همدان می‌پردازیم.

رستوران نعل اشکنه

باغ رستوران اشکنه یکی از رستوران‌های معروف همدان در بین گردشگران است که در میدان عباس آباد، بلوار کولاب قرار دارد.

این رستوران با داشتن آلاچیق‌های سربسته شما را به صرف یک وعده غذایی در دل طبیعت همدان دعوت می‌کند.

همدان چی بخوریم؟
رستوران نعل اشکنه همدان

رستوران دلتا

رستوران دلتا همدان یکی از بهترین رستوران‌های همدان است که انواع غذاهای ایرانی و سنتی را می‌توانید در آن امتحان کنید.

از مزیت‌های این رستوران باید به قدمت طولانی و مشتری مداری بالای پرسنل آن اشاره کرد.

اگر به این رستوران رفتید، حتما کباب کوبیده و کباب ثریانی که نوعی کباب برگ مزه‌دار شده با سبزیجات معطر است، را حتما امتحان کنید.

این رستوران در خیابان میرزاد عشقی همدان و روبه‌روی خیابان سعدیه قرار گرفته.

دیزی سرای آریاییان

همدان کجا غذا بخوریم؟
رستوران آریاییان

بهترین گزینه برای خوردن دیزی در همدان، رستورات آریاییان است.

در این رستوران در یک فضای سنتی، دیزی تازه همراه با نان سنگک داغ و دوغ و سبزی خوردن برایتان سرو می‌شود.

این رستوران در خیابان بوعلی جنوبی همدان قرار دارد.

رستوران ایتالیایی چوبین

رستوران های همدان
رستوران ایتالیایی چوبین

اگر طرفدار غذاهای ایتالیایی هستید، حتما به رستوران ایتالیایی چوبین همدان سر بزنید و پاستاهای معروف این رستوران را امتحان کنید.

فضای شیک و دلنشین همراه با پرسنل خوش برخورد، چوبین را به یکی از رستوران‌های پرطرفدار همدان تبدیل کرده است.

این رستوران در بلوار اعتمادیه همدان قرار دارد.

رستوران سنتی شاندیز حاجی

رستوران همدان
رستوران سنتی شاندیز حاجی همدان

چیزی که در رستوران سنتی شاندیز توجه شما را جلب می‌کند، دکوراسیون سنتی و جذاب در کنار غذاهای تازه و خوشمزه آن است.

رستوران شاندیز حاجی در خیابان تختی همدان و محله حاجی قرار دارد.

سفره خانه حمام قلعه

رستوران در همدان کجا بریم
سفره خانه حمام قلعه

لذت غذا خوردن در یک مکان تاریخی روی نیمکت‌های چوبی را در این سفره‌خانه تجربه خواهید کرد.

در کنار موزه مردم شناسی حمام قلعه، سفره خانه و رستورانی به این نام وجود دارد که بهترین مکان برای صرف غذا و رفع خستگی است.

این سفره‌خانه در خیابان شریعتی همدان و کوچه مهر قرار دارد.

مراکز خرید و بازارهای همدان

در همدان علاوه بر بازار سنتی زیبا و بازار بزرگ دور میدان، مراکز خرید زیادی وجود دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به برج زاگرس، مرکز خرید مهستان،مرکز خرید میلاد، پاساژ شهرآرا، پاساژ قائم، برج پاستور، بازار

کفاشخانه، مرکز خرید شهرآرا و پاساژ خواجه اشاره کرد.

سوغات همدان

سوغات همدان
نان کماج همدان

تویسرکان به شهر طلای سبز یعنی شهر گردو هم معروف است و می‌توانید این سوغاتی خوشمزه را از آنجا تهیه کنید.

البته همدان سوغاتی‌های جذاب زیادی دارد. سفال لالجین با نقش و نگارهای منحصربه‌فردش که شهرت جهانی دارد، چرم، گلیم و قالی دستبافت و صنایع چوبی که می‌توانید به عنوان بهترین سوغاتی و یادگاری از همدان باشند.

بخش دیگر از سوغاتی‌های همدان را خوراکی‌های سنتی خوشمزه آن تشکیل می‌دهند که از این خوراکی‌ها می‌توان به نان کماج، حلوا زرده، انگشت پیچ، آب نبات قیچی، نان چای، کلوچه برساق و حلوای لوزی اشاره کرد.

درباره سوغات شمال در مجله جاجیگا بخوانید.

سخن آخر

همدان شهری با قدمت هزاران ساله به عنوان مهد تاریخ و تمدن ایران شناخته می‌شود که هر ساله گردشگران زیادی را به سمت خودش فرا می‌خواند.

در این مطلب به راهنمای سفر به همدان پرداختیم تا با اطلاعات کامل به این شهر زیبا سفر و در آن خاطره‌سازی کنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید