کوهرنگ

سرزمین کوچ عشایر و آبشارهای خروشان

سفر به کوهرنگ؛ مقصدی برای تمامی فصول

سفر به کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری، که سرزمین آبشارهای خروشان و طبیعت هزار رنگ است، در هر فصل قشنگی‌های خاص خودش را دارد.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ هر بهار انتظار شما را می‌کشد و در تابستان باید سراغ چشمه‌های جوشان و آبشارهای خروشان این بهشت سفید بروید.

در پاییز به تماشای کوچ عشایر بختیاری بنشینید و از فرهنگ و آداب و رسومشان بشنوید و زمستان را با تفریحات زمستانی هیجان‌انگیز مثل اسکی در چلگرد را در خاطرات‌تان ثبت کنید.

اگر از سمت پایتخت قصد سفر به شهرستان کوهرنگ را دارید، با حدود هفت ساعت رانندگی و طی فاصله‌ی 530 کیلومتری به این شهر خواهید رسید.

برای اقامت در این استان و اجاره ویلا و سوئیت در چهارمحال و بختیاری هم اصلا نگران نباشید، فقط با چند کلیک در سایت جاجیگا اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

در ادامه‌ی این نوشتار با کوهرنگ زیبا و جاذبه‌های این شهر بیشتر آشنا خواهید شد با جاجیگا همراه باشید.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

جاهای دیدنی کوهرنگ کجاست؟

آبشار شیخ علیخان

آبشار شیخ علیان کوهرنگ

استان چهارمحال را بام ایران می‌دانند و سرزمین کوهستانی کوهرنگ، آبشارهای خروشان و زیبایی دارد.

یکی از این آبشارها، آبشار شیخ علیان است که در روستایی به همین نام قرار دارد و آبشاری کاملا طبیعی است و هیچ‌گونه دستکاری انسانی در آن صورت نگرفته است.

چیزی که در فصل بهار این آبشار را تماشایی‌تر می‌کند، رویش گیاهان خوراکی و دارویی خوش‌عطر در اطراف آن است و ترکیب عطر این گیاهان سبز با خنکای نسیمی که از سمت آبشار می‌آید، دل از هر گردشگری می‌برد.

این آبشار در 12 کیلومتری مرکز شهرستان کوهرنگ یعنی شهر چلگرد در ورودی روستای شیخ علی‌خان واقع شده و در فصول گرم با نسیم سرد و خنکش و در زمستان با قندیل‌های سفید رنگی که ارتفاعشان به نیم تا یک متر هم می‌رسد، پذیرای شماست.

البته بهتر است بدانید که اطراف آبشار شیخ علیان امکانات رفاهی خاصی مثل سکوی نشستن یا سایبان وجود ندارد.

آبشار تونل کوهرنگ

آبشار تونل کوهرنگ
سفر به کوهرنگ

اما می‌رسیم به آبشار تونل کوهرنگ که کمی با آبشارهای دیگر متفاوت است.

برای انتقال آب چشمه کوهرنگ به رودخانه زاینده‌رود تونلی در مسیر چشمه در دوره صفویه ساخته شده و نوع ساخت این تونل، آبشار زیبا و خروشان تونل کوهرنگ را شکل داده.

طراوت فرح‌بخش این آبشار هر ساله در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی را به خودش جذب می‌کند از طرفی نزدیکی آن به پیست اسکی چلگرد در فصل زمستان علاقه‌مندان خاص خودش را دارد.

از امکانات رفاهی این منطقه هم می‌توان به راه دسترسی آسفالته، پارکینگ، سرویس بهداشتی و آلاچیق و غرفه فروش صنایع دستی اشاره کرد.

پیست اسکی چلگرد، بهشت اسکی‌بازان

 کوهرنگ
پیست اسکی چلگرد کوهرنگ

اگر دوست  دارید هیجان بیشتری را تجربه کنید و آدرنالین خون‌تان بالاتر برود، پیست اسکی چلگرد را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

این پیست  مجهز در 2 کیلومتری شهر چلگرد و 85 کیلومتری شهرکرد قرارگرفته و با حدود 800 متر طول و 20 درصد شیب، بهشتی برای اسکی‌بازان و یکی از بهترین پیست‌ های اسکی ایران است.

با آغاز بارش برف در کوهرنگ یعنی از ابتدای آذرماه تا پایان اسفند، پیست اسکی چلگرد پر از ورزشکاران و گردشگران و دوستداران این ورزش پرهیجان می‌شود.

از امکانات این پیست باید به تله سیژ 200 متری آن که کار رفتن به ارتفاعات را آسان‌تر کرده و امکاناتی مثل پارکینگ و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

تالاب چغاخور کوهرنگ

تالاب چغاخور کوهرنگ
کوهرنگ

با حدود دو ساعت فاصله از کوهرنگ در دهستان چغاخور به تالاب زیبای چغاخور خواهید رسید.

هرساله از پاییز تا بهار این تالاب زیستگاه هزاران پرنده بومی و مهاجر مانند انواع مرغابی، غاز و اردک و فلامینگو، چنگر و انواع حواصیل همچنین گونه‌های مختلفی از ماهی‌های کپور، آمور و شیرماهی می‌شود و یک مقصد محبوب برای پرنده‌نگری و ماهیگیری محسوب می‌شود.

حین رفتن به این تالاب حتما دوربین عکاسی با خود همراه داشته باشید و لذت عکاسی از طبیعت بکر تالاب و اطراف آن را فراموش نکنید.

اگر اهل ماهیگیری هستید و از این تفریح آرام لذت می‌برید، یادتان نرود با خودتان تجهیزات ماهیگیری ببرید.

همچنین در مسیرهای مشخصی اطراف تالاب می‌توانید به دوچرخه‌سواری هم بپردازید.

غار یخی چما کوهرنگ

کوهرنگ کجاست؟
غار یخی چما کوهرنگ

وقت آن است که با هم به سرزمین یخی شگفت‌انگیزی برویم که حتما مجذوب زیبایی‌هایش می‌شوید.

غار یخی چما که در روستای شیخ علیان و در 25 کیلومتری چلگرد و فاصله‌ای نیم ساعته با کوهرنگ قرارگرفته شبیه تنگه‌ای بزرگ و یک انباری پربرف است که ارتفاع برف‌های آن تا 50 متر هم می‌رسد.

این غار در دره‌های عمیق قرار گرفته و انباشته شدن حجم عظیم برف‌های چندساله در آن باعث تشکیل قندیل‌های یخی و توده‌های عظیم برف در سراسر سال شده است.

البته لایه‌ها و قندیل‌های یخی غار چما در فصول گرم سال ضخامت‌شان کم و سست می‌شوند پس بهتر است در تابستان از بازدید داخل غار صرف نظر کنید.

جالب است بدانید ک این غار از بزرگ‌ترین منابع آب شیرین ایران هم محسوب می‌شود و چشمه‌ای که از یخ‌های این غار تشکیل می‌شود بخشی از آب سد کوهرنگ را تامین می‌کند.

روستای سرآقاسید کوهرنگ، ماسوله‌ی زاگرس

روستای سرآقاسید کوهرنگ
ماسوله زاگرس

اما نوبت می‌رسد به یکی از جاذبه‌های خاص و متفاوت در سفر به کوهرنگ یعنی روستای سرآقاسید.

اگر روستای پلکانی ماسوله در استان گیلان را دیده باشید، معماری این روستا هم برای شما آشناست.

روستای پلکانی و تقریباً دور از دسترس سرآقاسید در قسمت شمالی کوهرنگ واقع‌شده و با معماری جالب و حفظ جریان زندگی بومی بسیار جذاب و دیدنی است.

این روستا در 45 کیلومتری چلگرد قرار دارد و مسیر دسترسی به آن اندکی دشوار و نیمی از جاده خاکی است.

از امکانات رفاهی مختلف، این روستا فقط به نیروی برق مجهز است و در فصول پاییز و زمستان به دلیل بارش برف و بند آمدن جاده جمعیت زیادی در روستا زندگی نمی‌کنند بنابراین بهتر است در زمستان از رفتن به این روستا صرف‌نظر کنید.

اگر راهتان به این روستا افتاد از چشیدن غذا های محلی آن مثل آش کاردین، آش برگ و کباب‌های خوشمزه آن غافل نشوید.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

سفر-به-کوهرنگ
دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

می‌توانید قشنگ‌ترین نقاشی خالق را در دشت لاله‌ های واژگون شهر کوهرنگ تماشا کنید.

لاله‌هایی که مانند یاقوت، قرمز بر دامان سبز کوهرنگ می‌درخشند و با باد بهاری زیر چتر آسمان می‌رقصند و از هر بیننده‌ای حسابی دل می‌برند.

این دشت زیبا در 12 کیلومتری چلگرد قرارگرفته و کافی است خودتان را به روستای فخرآباد برسانید و از آنجا با پیاده‌روی یک‌ساعته به این دشت زیبا که یکی از زیباترین دشت‌ های ایران است می‌رسید.

کل مساحت لاله‌های واژگون کوهرنگ حدود ۳۶۰۰ هکتار و یکی از مناطق حفاظت‌شده محیط‌ زیست ایران و از زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود.

در زبان محلی به این لاله‌های واژگون «اشک مریم» هم می‌گویند و تعبیر جالبی در پشت این واژگون بین مردم وجود دارد. آن‌ها معتقدند این لاله‌ها از اندوه تماشای مرگ سیاوش سربه‌زیر افکنده‌اند و اشک می‌ریزند.

بهترین زمان برای تماشای این لاله‌های واژگون مدهوش کننده، اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه است.

فقط زمان بازدید از این بهشت زیبا حواس‌تان به حفظ این زیبایی باشد تا به گل‌ها آسیب نزنید و این زیبایی باقی بماند.

چشمه دیمه، گواراترین چشمه جهان

کوهرنگ کجاست؟
چشمه دیمه کوهرنگ

چشمه دیمه، چشمه‌ای که آب معدنی پرطرفدار کوهرنگ از آن سرچشمه می‌گیرد و با خنکای بی‌مثالش شما را غافلگیر می‌کند سرمای این چشمه به‌ حدی است که حتی در تابستان هم نمی‌توانید به‌راحتی پایتان را در آن بگذارید.

این چشمه‌ خنک در فاصله ده کیلومتری شهر چلگرد قرار دارد و فاصله‌اش تا کوهرنگ حدود بیست دقیقه است.

آب چشمه دیمه گوارا و سرشار از مواد معدنی است و به خاطر کلسیم بالا، آن را برای سنگ کلیه و عفونت‌های مجاری ادراری مفید می‌دانند.

چشمه دیمه در سال 1388 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار طبیعی ایران ثبت شده و با جوشش خود به این منطقه حیات بخشیده و باعث آبادانی این منطقه شده است.

چشمه کوهرنگ

سفر-به-کوهرنگ
سفر به کوهرنگ

نوبت می‌رسد به چشمه کوهرنگ که با جریان آب حیات‌بخش‌اش مراتع اطراف را در سبزترین حالت ممکن قرار داده است.

این چشمه از ارتفاعات زردکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از پیچ‌وخم‌های فراوان به دریاچه سد کوهرنگ می‌ریزد و به‌واسطه تونل کوهرنگ به زاینده‌رود منتقل می‌شود.

حتماً ازدیدن زیبایی و سرسبزی چشم‌اندازهای اطراف این چشمه، همچنین عشایری که اطراف  آن زندگی می‌کنند، غرق لذت خواهید شد.

اکو کمپ عشایری کوهرنگ

کوهرنگ
اکو کمپ عشایری کوهرنگ

اگر تماشا و لمس فرهنگ و زندگی عشایری برایتان جذاب است، حتماً به اکو کمپ عشایری کوهرنگ سری بزنید.

این اولین کمپینگ اقامتی و گردشگری عشایری ایران است که به همت برادران غیبی در سال 1391 در کوهرنگ تاسیس و راه‌اندازی شد.

قطعاً اتفاقات هیجان‌انگیزی در این کمپینگ در انتظار شماست می‌توانید شب‌نشینی خاطره‌انگیزی زیر بارش ستاره‌های آسمان با همراهی موسیقی سنتی زنده داشته باشید، لذت اقامت در سیاه‌چادرهای عشایری را تجربه کنید و از غذاهای خوشمزه محلی بختیاری بچشید.

حتماً با زنان عشایر که گوشه‌ای نشستند و مشغول پخت نان یا بافت سیاه‌چادر هستند، هم‌صحبت شوید و از خاطرات قشنگ‌شان بشنوید و از تماشای کودکانی که با لباس‌ های رنگارنگ لری این‌سو و آن‌سو می‌روند لذت ببرید.

کمپ عشایری به آبشار شیخ علیان نزدیک است و فقط حدود 600 متر با آن فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به کوهرنگ

سفر به کوهرنگ

همان‌طور که پیش‌تر از این هم گفتیم کوهرنگ در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد.

برخی اردیبهشت و خرداد را برای سفر به کوهرنگ انتخاب می‌کنند که در آن زمان چشمه‌ها پرآب‌اند و لاله‌های وحشی زمین را قشنگ‌تر کرده‌اند.

اما برخی دیگر تابستان را با رویش گیاهان دارویی و خنکای مطبوع کوهرنگ و پیست اسکی تابستانی انتخاب ‌می‌کنند.

پاییز هزار رنگ کوهرنک که با کوچ عشایر همراه است، دیدنی است و در زمستان هم که بازار اسکی داغ است و از غار یخی زیبای کوهرنگ هم می‌توانید دیدن کنید.  

شکم‌گردی در کوهرنگ

کوهرنگ
غذای محلی کوهرنگ

اما می‌رسیم به خوشمزه‌ترین قسمت هر سفر؛ غذاهای محلی کوهرنگ.

محبوب‌ترین غذای محلی کوهرنگ کباب بختیاری است که شهرت زیادی دارد و از فیله گوسفند، سینه مرغ، فلفل دلمه‌ای، پیاز متوسط، روغن‌زیتون، پودر سیر و زعفران تهیه می‌شود.

کال جوش یا کله جوش یکی دیگر از غذاهای محلی معروف کوهرنگ است که با کشک و پیاز سرخ کرده تهیه می‌کنند.

اُماج یکی دیگر ازغذاهای محلی است كه در آن از سبزی آش، آرد الك شده، پیازداغ، عدس و سبزی آش را كه بیش‌تر اسفناج است، استفاده می‌کنند.

پرورد دوغ از دیگر غذاهای محلی چهارمحال است که شامل سبزي آش، برنج، دوغ، آرد و پياز داغ است

نان تیری، نان بلوط، نان گرده و نان برکوه نیز از انواع نان‌های خوشمزه و خوش‌طعم این منطقه محسوب می‌شوند.

سوغات و صنایع دستی کوهرنگ

سفر-به-کوهرنگ- عسل طبیعی کوهرنگ
سفر به کوهرنگ

مهم‌ترین سوغات کوهرنگ عسل طبیعی آن است که به خاطر پوشش گیاهی غنی و مرغوب و رطوبت پایین منطقه از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

لبنیات محلی به‌ویژه کشک کوهرنک و قره قوروت که یک فرآورده لبنی ترش و سیاه رنگ است که عشایر از دوغ یا ماست تهیه می‌کنند، از سوغاتی‌های معروف کوهرنگ محسوب می‌شوند.

به دلیل وجود چشمه‌های زیاد در کوهرنگ، در دشت‌های سرسبز آن گیاهان دارویی و سبزیجات مفید مختلفی می‌رویند که به‌عنوان یک سوغاتی جالب می‌تواند در چمدانتان جایی داشته باشد. از این گیاهان می‌توان به پونه و تره کوهی و کرفس کوهی اشاره کرد.

اگر تمایل دارید یک یادگاری زیبا از صنایع‌دستی مردمان کوهرنگ با خود داشته باشید، باید سراغ قالی، قالیچه، گلیم و نمدهای معروف این شهر بروید.

سخن آخر

سفر به کوهرنگ برای طبیعت‌گردها یک مقصد هیجان انگیز است که با جلوه‌های بی‌نظیری از طبیعت زیبای کشورمان روبه‌رو می‌شوند.

اگر شما هم به این شهر زیبا سفر کرده‌اید و تجربه گردشگری شنیدنی یا منطقه گردشگری جذابی در کوهرنگ می‌شناسید با با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

2 دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید