باغ-گیاهشناسی

معرفی 6 باغ گیاهشناسی؛ گلستانی در میان کلانشهرها

باغ‌ گیاهشناسی یک مقصد گردشگری جذاب برای دوستداران گل و گیاه و طبیعت است.

این باغ‌ها برای حفظ گونه‌های گیاهی، تحقیق و بررسی دانشکده‌های کشاورزی و موسسات پژوهشی ایجاد شده اما از طرفی به دلیل زیبایی و جذابیت طبیعی به فضایی گردشگری برای بازدید و گردش علاقه‌مندان به طبیعت و گیاهان هم تبدیل شده‌اند.

تهران، شیراز، مشهد و تبریز از جمله شهرهای دارای باغ گیاهشناسی هستند.

در این نوشته 6 باغ گیاهشناسی در شهرهای ایران معرفی می‌شود.

باغ گیاهشناسی ملی کجاست؟

باغ-ملی_گیاهشناسی_کجاست
باغ ملی گیاهشناسی

باغ گیاهشناسی ملی تهران در غربی‌ترین نقطه تهران و نزدیکی بوستان جنگلی چیتگر به پا شده، زیبایی‌ها و طبیعت بی‌نظیر ایران را با انواع و اقسام گیاهان روییده درفضای باز و گلخانه‌ای، بومی و غیر بومی در وسعت ۱۴۵ هکتار یکجا گردآوری کرده است.

این باغ یکی از مقاصد گردشگری در تهران و بزرگ‌ترین باغ گیاه‌شناسی خاورمیانه و جزء ۲۰ باغ برتر گیاه‌شناسی در دنیا است.

قدم زدن در میان درختان جنگل‌های هیرکانی، دشت‌های گل، مناظری مشابه کوهستان البرز و زاگرس و ریزش آبشار و حضور دریاچه‌ها و… نمونه شبیه‌سازی شده چشم‌نوازی از طبیعت ایران و برخی از کشورهای جهان را در باغ گیاهشناسی بازآفرینی کرده است که در فصل بهار جلوه بی نظیری دارد.

در فصل‌های مختلف جشنواره‌های محتلفی در باغ برگزار می‌شود. جشنواره گلاب‌گیری در بهار و جشنواره گل‌های داوودی نمونه‌هایی از این جشنواره‌ها است.

بعد از گشت و گذار در باغ باصفای گیاهشناسی خستگی‌تان را در اقامتگاه‌ های جاجیگا در تهران و با اجاره ویلا به در کنید.

باغ ملی گیاهشناسی در در اراضی چیتگر شمال‌ غربی تهران و در کنار اتوبان تهران-کرج، یعنی پیکانشهر قرار دارد.

برای رسیدن به این باغ باید از سمت بزرگراه تهران کرج و نزدیکی پیکان‌شهر عبور کرد.

باغ گیاهشناسی مشهد

باغ-گیاهشناسی-مشهد
باغ گیاهشناسی مشهد

باغ گیاهشناسی یکی از فضاهای طبیعی گردشگری در  سفر به مشهد یکی از فضاهای زیبای گردشگری مشهد با نماهایی خیره کننده از گل‌ها و گیاهان و زندگی عشایر خراسان است.

فضای 45 هزار متری این باغ از چمن پوشیده شده و هزار اصله درخت و درختچه دارد. باغ رز، جشنواره دایمی گل‌های داوودی، دهکده اقوام مصلی، یک و نیم هکتار هکتار باغ گیاهان دارویی، باغ گیاهان صخره‌ای، باغ میوه‌های بومی با 150 مدل مختلف از درختان هسته‌دار، میوه‌دار، آجیلی، میوه‌های ریز، درختان غیرمثمر و… بانک گیاهی  بخش‌های جذاب و مختلف باغ گیاهشناسی مشهد است.

در باغ رز 30  گونه گل رز در معرض دید بازدیدکننگان قرار دارد

باغ صخره‌ای دارای انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ای است.

باغ میوه‌های بومی فضای میوه شبیه‌سازی شده‌ای از کوچه‌باغ‌های قدیمی ایران است که در آن ۱۴۰ گونه درخت میوه و ۳۰ گونه درخت غیرمثمر کاشته‌ شده.

در کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی بیش از ۴۰ گونه  گیاه زینتی یا تحقیقی در حال پرورش است.

در جشنواره دائمی گلهای داوودی که هر ساله در پاییز برگزار می‌شود، 700 نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر کشور جمع‌آوری شده.

گشت و گذار در روستای شبیه سازی شده گل آباد و اقوام مصلی  قرار گرفتن در فضای یک روستا با شکل و شمایل روستاهای خراسان از دیگر جاذبه‌های باغ گیاهشناسی مشهد است.

در دهکده اقوام مصلی کلبه‌های کوچک حصیری را می‌بینید که شبیه به خانه‌ یخی اسکیموها ساخته شده‌اند.

روستای گل آباد با در‌های چوبی، دیوارهای کاه‌گلی و حضور حیوانات اهلی به شکل یک روستای خراسان شمالی شبیه سازی شده و حال و هوای روستاگردی را زنده می کند.

بازدیدکنندگان در ابن بخش از باغ گیاهشناسی مشهد با فرهنگ و صنایع دستی روستاییان خراسان آشنا می‌شوند.

مشهد یکی از گردشگری ترین شهرهای ایران است که هر ساله میزبان زائران و مسافران زیادی از سراسر دنیا، است. در سفر به مشهد می‌توانید با اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در مشهد برای یک سفر خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

باغ گیاه شناسی مشهد در بلوار جمهوری مشهد و بین پل غدیر و چهارراه قرار دارد.

باغ گیاهشناسی نوشهر

باغ-گیاهشناسی-نوشهر

باغ گیاهشناسی نوشهر مجموعه‌ای زیبا و طبیعی و قدیمی در نوشهر است که در سال ۱۳۳۳ ساخته شده.

باغ گیاهشناسی نوشهر که با نام باغ اکولوژی نوشهر هم شناخته می‌شود از نظر قدمت و وسعت، مقام دوم را میان باغ‌های گیاهشناسی کشور دارد. همچنین این باغ به‌عنوان باغ گیاه شناسی ناحیه رویشی هیرکانی انتخاب شده است.

گردشگران با بازدید از باغ گیاهشناسی در سفر به نوشهر با مجموعه‌ای ارزشمند از ۶۵۰ گونه گیاهی که شامل ۱۷۰ گونه درختچه، ۲۶۰ گونه درخت، ۱۰۰ گونه گیاه علفی، ۹۰ گونه پیازی، ۲۵ گونه کاج، ۲۰ گونه بوته و ۳۰ نوع گیاه اکالیپتوس در 35 هکتار وسعت باغ روبه‌رو می‌شوند.

۳۰ گونه اکالیپتوس، تنها پایه بلوط چوب‌پنبه ایران و ۲۵ گونه کاج جزء جذاب‌ترین بخش‌های این باغ هستند.

برای دیدن تمام جاذبه‌های گردشگری نوشهر حسابی وقت بگذارید و با اجاره ویلا و سوئیت در نوشهر لذت اقامت در این شهر سرسبز را تجربه کنید.

باغ گیاه شناسی نوشهر در مرکز این شهر و روبروی بندر بعد از پل مشلک قرار دارد.

باغ گیاهشناسی شیراز

باغ-گیاهشناسی-شیراز
باغ گیاهشناسی شیراز

برای تماشای جلوه‌های طبیعت در سفر به شیراز بهترین جا، باغ ارم شیراز با مجموعه‌ای از گل‌ها و درختان بهترین جا برای تماشای جلوه‌ طبیعت شگفت انگیز شیراز است.

باغ ارم جایگاهی جهانی در پرورش گل و گیاه دارد.

در باغ گیاهشناسی شیراز درختان کهنسال سروناز را مشاهده می‌کنید که زیبایی‌شان از طریق گردشگران خارجی عالم‌گیر شده.

در باغ ارم در میان ردیف سرونازهای این باغ، سروی هزار ساله هست که با ۳۵ متر ارتفاع، عنوان بلندترین سرو شیراز را با خود یدک می‌کشد.

درختان باغ ارم شامل درختان میوه و بدون میوه می‌شود.

از درختان بدون میوه باغ ارم می‌توان به سرو ناز، ارغوان، بیدمجنون، افرا، کاج، بید سیاه، زبان گنجشک، بیدمشک، اکالیپتوس و سپیدار اشاره کرد و انواع درختان میوه دار باغ عبارتند از: نارنج، انار، ازگیل، خرمالو، گردو، بادام، سیب،زردآلو و گلابی.

باغ ارم نمونه اعلای باغ اصیل ایرانی است که عمارتی باشکوه در میان آن جلوه‌گری می‌کند و با انعکاس بر سطح آب استخر مقابل آن، زیبایی‌اش دو برابر می‌شود.

عمارت باغ ارم خانه‌ای اعیانی از دوره قاجار است که با نمایی سفید و کاشیکاری‌های ظریف هفت رنگ در مشایعت چهار درخت نخل بالا بلند قرار دارد.

چندین روز در شیراز بچرخید و لذت ببرید و با اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در شیراز در اقامتگاهی که مطابق سلیقه‌تان انتخاب و رزرو کرده‌اید استراحت کنید و از سفرتان لذت ببرید.

در مسیر گردش در باغ های ایرانی شیراز  با جاجیگا همراه شوید.

باغ گیاهشناسی تبریز

باغ-گیاهشناسی-تبریز

باغ تحقيقاتي گياه شناسی تبريز در محل باغ توت دانشگاه تبریز ايجاد شده و پر از درختان، گیاهان و گل‌های رنگارنگ و معطر دارویی است.

این باغ زیبا با پیاده‌راه‌های سنگچین شده، آلاچیق‌ها، حوض‌های باصفا و زلال، آبنما و جویبارهای جاری در باغ  فضای دلچسب با طبیعتی رنگارنگ ایجاد کرده که بهترین وعده‌گاه دوستداران طبیعت برای گردش و گشت و گذار و لذت بردن از طبیعت است.

باغ گیاه شناسی تبریز با 18 هکتار وسعت بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام به‌نحوی شما را شیفته خود می‌کنند. قدم زدن در راه‌های سنگ‌چین باغ، استراحت روی آلاچیق‌ها و تماشای انعکاس تمام این مناظر زیبا روی حوض زلال باغ، جزء تفریح‌هایی است که شما را در آن باغ زمین‌گیر می‌کنند.

در سفر به شهر زیبای تبریز  برای اقامت می توانید با اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در تبریز اقامت دلچسبی را تجربه کنید.

باغ گیاه شناسی تبریز در شمال‌غربی و مرکز استان آذربایجان شرقی واقع شده است. برای رسیدن به آن، به خیابان جام جم تبریز بروید و در نزدیکی داروخانه محجل نائبی و درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی آن را پیدا کنید.

باغ گیاهشناسی لاهیجان

باغ-گیاهشناسی-لاهیجان

باغ گیاهشناسی لاهيجان به عنوان يك ذخيره گاه ژنتيك گياهی با وسعت 54 هكتار یادگار كاشف السلطنه، پدر چای ایران در لاهیجان است.

در این باغ انواع درختان قدیمی مثل كافور، ارگانیك، گرینكو، توده ژئوپلاست كامیلیا و خیزران ( گیاه بامبو ) زیبایی خاصی به فضا بخشیده.

درخت زیبا و کهنسال ژینکو که یکی از قدیمی‌ترین گونه درخت روی زمین در باغ گیاهشناسی لاهیجان تماشایی است. برگ‌های این درخت در طب سنتی استفاده می‌شود.

باغ گل لاهیجان دارای 18 هكتار باغ چای، 12هكتار نهالستان، مجموعه درختان میوه‌ای دانه دار، شش هكتار بامبو ( خیزران ) و بیش از یك هكتار استخر ذخیره آب است.

تكثیر محصولاتی مانند گلابی بومی (خوج محلی)، ازگیل، ازگیل ژاپنی، تمشك و انگور فرنگی جزو فعالیت‌های تحقیقاتی این باغ بوده و در حال حاضر تنها مجموعه منحصر به فرد گلابی بومی كشور در این باغ نگهداری می‌شود.

در سفر به لاهیجان برای اقامت، انتخاب‌های متنوعی پیش روی شماست. از اجاره ویلا و سوئیت در لاهیجان گرفته تا رزرو بومگردی و یا یک کلبه چوبی وسط جنگلی سرسبز.

باغ گیاهشناسی لاهیجان در خیابان کاشف السلطنه شرقی در لاهیجان قرار دارد.

سخن آخر

در این نوشته باغ های گیاهشناسی شهرهای مختلف ایران به عنوان مقصد گردشگری جذاب برای دوستداران گل و گیاه و طبیعت رنگارنگ ایران معرفی شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید