سفر-به تبریز

راهنمای سفر به تبریز

سفر به تبریز، شهر هنر و خوردنی‌های بی‌نظیر

سفر به تبریز، سفر به شهر خوردنی‌ها و سوغاتی‌های خوشمزه و طعم‌هایی است که تا همیشه در خاطرتان خواهد ماند.

در کوچه پس کوچه‌ها و بناهای تاریخی تبریز که در خشت خشت‌شان هزاران حرف نگفته از گذشته‌های دور نهفته است قدم بزنید و غرق در پیشینه تاریخی این شهر زیبا شوید.

سفر به تبریز یعنی سفر به شهر هنر و ادب، شهری که در دامان خود مشاهیر و فرهیختگان زیادی از جمله پروین اعتصامی، استاد شهریار، صائب تبریزی و صمد بهرنگی و علامه طباطبایی را پرورش داده است.

تبریز دیار اولین‌هاست (اولین مسافرخانه، اولین کودکستان و مدرسه کرولال‌ها و…) و صنایع‌دستی و سوغات‌های گران‌بهای تبریز شهرت زیادی دارند که در میان آنها نام فرش و چرم تبریز بیش از همه به گوش می‌رسد.

در سفر به تبریز باید در بازار سرپوشیده و زنده‌ آن قدم بزنید و از تماشای بازی نقش و رنگ در فرش‌های دستبافت تبریز لذت ببرید.

در این نوشتار قصد داریم چرخی در شهر تاریخی و زیبای تبریز بزنیم و با اجاره سوئیت و آپارتمان مبله در تبریز چند روزی را حسابی خاطره‌سازی کنیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

بهترین زمان سفر به تبریز

سفر-به-تبریز
سفر به تبریز

برای توصیف کلی آب‌وهوای تبریز، باید گفت که آب و هوای خشک و کوهستانی دارد یعنی تابستان‌هایش خنک و خشک، زمستان‌هایش طولانی و پر سوز و سرماست.

میانگین دمای هوای تبریز در گرم‌ترین ماه سال یعنی تیرماه حدود 30 درجه سانتی گراد است و در سردترین ماه سال این دما به حدود منفی 5 درجه سانتی گراد هم می‌رسد.

با تمام این تفاسیر می‌توان گفت که تبریز در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد اما بهترین و پرطرفدار‌ترین زمان سفر به تبریز فصل تابستان است.

ولی اگر تمایل دارید تبریز را خلوت ببینید و با خیال راحت‌تری گشت بزنید، می‌توانید روی پاییز این شهر هم حساب کنید. در فصل پاییز درختان بلندقامت جامه‌ای از برگ‌های رنگین بر تن می‌کنند و در میان کوچه‌باغ‌های تبریز مناظری زیبا و چشم‌نواز می‌آفریند.

درباره سفر به شهر زیبای ارومیه در مجله جاجیگا بخوانید.

جاذبه های طبیعی تبریز

پارک ائل گلی تبریز

سفر-به-تبریز
پارک ائل گلی

ائل گلی یا شاه گلی که به یکی از نمادهای شهر تبریز تبدیل شده و در هفت کیلومتری مرکز شهر قرار دارد، شما را با کلکسیونی از جاذبه‌های طبیعی و انسانی روبه‌رو می‌کند.

درختان بلند قامت باغ، دریاچه‌ی زیبای ائل گلی و عمارت هشت ضلعی وسط دریاچه، چمن‌کاری‌های دور تا دور پارک فقط بخشی از زیبایی‌های این پارک قدیمی هستند.

قدمت ائل گلی را به زمان آق قویونلوها نسبت می‌دهند و در دوران صفویه به بازسازی و گسترش آن پرداخته شده است.

یکی از تفریحات سرگرم‌کننده در دریاچه ائل ‌گلی، قایقرانی در دریاچه 12 متری آن است. از دیگر امکانات تفریحی آن هم می‌توان به مینی گلف، دوچرخه سواری و درشکه سواری اشاره کرد.

در سفر به تبریز حتما باید یک تایمی را به قدم زدن در پارک باشکوه ائل گلی اختصاص دهید. این پارک در هر فصلی از سال زیبایی‌های خاص خودش را دارد، در بهار با سرسبزی و گلهای لاله، در پاییز با برگ‌های رنگارنگ و در تابستان خنکی روح‌نوازش از شما دل می‌برد.

در فصل زمستان هم روی دریاچه این پارک را لایه‌ای بلورین از یخ می‌پوشاند و چهره متفاوتی از آن را خواهید دید.

البته خوردن غذاها و نوشیدنی‌های خوشمزه مخصوصا یرالما یومورتا یا همان سیب زمینی تخم مرغ پارک ائل گلی را  که شهره عام و خاص است، فراموش نکنید.

در مسیر سفر به قزوین شهر زغال اخته و قیمه نثار با مجله جاجیگا همراه شوید.

کویر قوم تپه تبریز

سفر به تبریز
کویر قوم تپه

شاید کمی عجیب به نظر برسد که روی تپه‌های شنی کویر بایستید و برف روی کوه‌های اطراف را تماشا کنید و یا باور وجود کویر در جایی غیر از مناطق مرکزی ایران برایتان سخت باشد.

اما دقیقا در قلب طبیعت سرسبز تبریز یکی از کویرهای کمترشناخته شده با نام کویر قوم تپه خودنمایی می‌کند که یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است.

قدم زدن در تپه‌های شنی کویر قوم تپه و حس ماسه‌‌های نرم زیر پا و آسمان آبی بالای سر، شما را به حال و هوای کویرهای بزرگ ایران می‌برد و تماشای منظره اعجاب‌انگیز غروب آفتاب در دل کویر قوم تپه تبریز آرامش عجیبی به شما تزریق می‌کند.

برای رفتن به کویر قوم تپه باید مسیر تبریز به شبستر را پیش بگیرید و به سمت روستای قوم تپه بروید و بعد از اهالی روستا برای پیدا کردن کویر کمک بگیرید.

مساحت تقریبی این کویر 6 کیلومتر مربع است و از 7 تپه‌ آن فقط یک تپه باقی‌مانده و وجود کارخانه‌های متعدد اطراف قوم تپه و برداشت بی‌رویه ماسه‌، این کویر را با خطر نابودی مواجه کرده است.

جنگل های ارسباران

سفر-به-تبریز
جنگل‌های ارسباران

اما نوبت می‌رسد به یکی از مناطق بکر و دست نخورده‌ تبریز که می‌شود هوای تمیزش را نفس کشید و سرشار از آرامش شد.

جنگل ارسباران با سبزی بی‌نهایتش توسط محیط زیست حفاظت می‌شود و به عنوان موزه حیات وحش ایران هم لقب گرفته است.

قبلا به ارسباران قره داغ و قره جه داغ هم می‌گفتند که این اسم‌ها نشان از کثرت کوه‌های این منطقه دارد.

جنگل‌های ارسباران گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد و منحصر به فردی را در دل خود جای داده که دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

برای رسیدن به جنگل‌های ارسباران ابتدا باید به شهرستان کلیبر بروید و بعد از رسیدن به کلیبر، با حدود یک ساعت و نیم رانندگی به ارسباران خواهید رسید.

آبشار آسیاب خرابه تبریز

سفر به تبریز
آبشار آسیاب خرابه

تماشای آبشارهای کوچک و بزرگی که از روی خزه‌ها سرازیر می‌شوند و به ته دره می‌ریزند، یکی از قشنگ‌ترین قاب‌هایی است که در سفر به تبریز می‌شود دید.

آبشار آسیاب خرابه لابه‌لای صخره‌ها و درون دره‌ای در شهرستان جلفا و در نزدیکی آسیابی قدیمی قرار گرفته.

در واقع آسیاب آبی که در سال‌های دور مورد استفاده مردم بوده، به دلیل تخریب دیگر کاربردی ندارد و این آبشار هم به دلیل نزدیکی به آن، به «آسیاب خرابه یا خارابا دییرمان» معروف شده است.

ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 15 متر است که در کنار آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری که از میان خزه‌ها و گیاهان آبزی سرازیر می‌شوند، خوش آهنگ‌ترین موسیقی طبیعت را شکل می‌دهند.

برای رسیدن به آبشار آسیاب خرابه باید به نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان بروید یعنی از جاده مرند_جلفا وارد هادی شهر یا همان علمدار گرگر شوید و بعد از گذشتن از یک جاده فرعی، در دره‌ای با صفا این آبشار را ملاقات خواهید کرد.

در مسیر گردش و تماشا کنار آبشار های زیبای گیلان و آبشار های مازندران با مجله جاجیگا همراه شوید.

روستا و آبشار عیش آباد تبریز

راهنمای-سفر-به-تبریز
آبشار عیش آباد

روستای عیش آباد که در دامنه کوه‌های میشو و در دره‌ای سرسبز در شهرستان مرند قرار گرفته با چشم‌انداز زیبا و باغات گیلاس و زردآلو و سیب همچون بهشتی زیبا چشم‌تان را به خود خیره می‌کند.

عیش‌آباد روستای کوچکی است که به داشتن آبشار خروشانی به همین نام معروف است در این روستا پیاده‌روی، کوهنوردی، صخره‌نوردی و عبور از بستر رودخانه و لمس خنکی قطرات آب آبشار منتظر شماست.

برای رسیدن به آبشار 15 متری عیش‌آباد بخشی از مسیر را می‌توانید با خودرو طی کنید اما ادامه مسیر کوهستانی است و باید بند کفش‌هایتان را محکم کنید و در مسیر سنگ‌های رودخانه با حدود دو ساعت پیاده‌روی به آبشار برسید.

اما اگر تمایل ندارید که در رودخانه خیس  شوید می‌توانید مسیر کوهستانی و عبور از تپه و باغات سرسبز را برای رسیدن به آبشار انتخاب کنید.

کوه‌های آلاداغ لار تبریز

سفر به تبریز
کوه‌های آلاداغ لار

کوه‌های آلاداغ لار جلوه‌ای از رنگین‌کمان بر بستر زمین است که اگر بار اول تصویرش را ببینید، باور واقعی بودن این تصاویر برایتان دشوار است.

این کوه‌های رنگارنگ با رنگ‌های قرمز، آبی، نارنجی و زرد چشم‌نوازش، یکی از قشنگ‌ترین منظره‌های طبیعی را رقم می‌زند.

علت رنگارنگ بودن کوه‌های آلاداغ لار را به فشرده شدن و اکسیده شدن مواد معدنی و ماسه سنگ‌ها در طول میلیون‌ها سال نسبت می‌دهند.

برای تماشای این زیباترین بوم نقاشی جهان باید خودتان را به شهرستان ماهنشان در 25 کیلومتری شمال شرقی تبریز برسانید.این کوه‌های رنگی از زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز تا اهر ادامه دارد.

اقامت در تبریز

برای دیدن همه جاذبه‌های تبریز و گشت و گذار حسابی در این شهر حداقل چند شبی باید مهمان آن باشید.

نیاز نیست نگران اقامت و اجاره سوئیت در تبریز باشید. کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و فقط با چند کلیک اقامتگاه مودنظر خود را پیدا و رزرو کنید و از گشت و گذار در تبریز لذت ببرید.

جاذبه های تاریخی تبریز

ارگ تبریز یا ارگ علیشاه

سفر-به-تبریز
ارگ تبریز

ارگ تاریخی تبریز یا همان ارگ علیشاه زمانی مرتفع‌ترین بنای شهر تبریز بوده اما در دوران پهلوی و پس از انقلاب بخش‌های زیادی ار آن تخریب شد و تنها بخشی از آن برای بازدید باقی مانده است.

قدمت این بنای تاریخی به دوران ایلخانان حدود هفت قرن پیش برمی‌گردد که ابتدا با هدف مسجد و بعدها به عنوان دیوار دفاعی از آن استفاده شده.

برای کسانی که به تاریخ و حس کردن روزهای پر فراز و نشیب گذشته از لابه‌لای خشت‌های بناهای تاریخی علاقه دارند، ارگ علیشاه جذابیت‌های خودش را دارد.

برای دیدن این ارگ باید به مرکز شهر تبریز و نزدیک میدان ساعت بروید و در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام و خیابان فردوسی این بنا را مقابل چشمان‌تان خواهید دید.

مقبره الشعرا تبریز

تبریز
مقبره الشعرا تبریز

اما نوبت می‌رسد به یکی از نمادهای فرهنگی شهر تبریز یعنی مقبره الشعرا با سبک معماری خاصش که از 800 سال پیش تا به امروز بیش از 400 شاعر و عارف و نویسنده در آن آرام گرفته‌اند.

معروف‌ترین آن‌ها استاد شهریار است که از سال 1367 در این مکان آرمیده و از دیگر شخصیت‌های مهمی که در این مقبره به خاک سپرده شدند می‌توان به حکیم اسدی توسی، قطران تبریزی، خاقانی شروانی، همام تبریزی، ظهیرالدین فارابی، لسانی شیرازی و … اشاره کرد.

متاسفانه در طول زمان و بر اثر حوادث طبیعی مختلفی مثل سیل و زلزله، بیشتر قبرهای این بزرگان از بین رفته و داخل مقبره با معماری تماشایی‌اش تنها قبر استاد شهریار به چشم می‌خورد که آخرین شاعر مشهوری است که در این مکان آرمیده.

برای بازدید از این مقبره باید راه محله تاریخی سُرخاب در قلب شهر تبریز را پیش بگیرید.

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه تبریز

سفر به تبریز
مسجد کبود

مسجد کبود یکی از آثار تاریخی  زیبا و خیره‌کننده‌ی تبریز است که از دوران قراقویونلوها در قرن نهم به جای مانده و طی زلزله‌های متعدد بخش‌های زیادی از آن آسیب دیده و گنبد بزرگ و اصلی آن فرو ریخته.

مسجد کبود با وجود اینکه زخمی است اما هنوز زیبا و پرابهت است و کاشی‌کاری‌های آبی مسجد که نامش را هم از رنگ این کاشی‌ها وام گرفته چشمان‌تان را به خود خیره می‌کند.

تنوع و ظرافت به کار رفته در کاشی‌کاری‌های این مسجد همچنین زیبایی و تناسب رنگ‌های آن سبب شده که به «فیروزه اسلام» شهرت پیدا کند و از دیگر نام‌های این مسجد می‌توان به گوی مسجد، مسجد شاه جهان و مسجد مظفریه اشاره کرد.

مسجد کبود 3 1 سفر به تبریز، شهر هنر و خوردنی‌های بی‌نظیر

برای رسیدن به این مسجد کافی است خودتان را به میدان ساعت یا میدان شهید بهشتی برسانید. این مسجد در حد فاصل این دو میدان قرار گرفته است.

موزه آذربایجان تبریز

تبریز
موزه آذربایجان

حین قدم زدن در خیابان‌های تبریز و با گذر از کنار مسجد کبود به موزه آذربایجان که نگهدارنده آثار گرانقدری از تاریخ ایران و آذربایجان و بازگو کننده‌ی گوشه‌ای از تاریخ این سرزمین است، می‌رسید.

این موزه در سه طبقه قابل بازدید است که در طبقه همکف آن آثار و اشیای تاریخی مربوط به دوران پیش از اسلام را می‌بینید.

طبقه اول این موزه شما را به سده چهارم شهر نیشابور می‌برد و ظروف سفالی و اشیای قدیمی آن دوره را می‌بینید و همچنین سالن سکه‌ها و سکه‌های ضرب شده در ایران از زمان هخامنش تا قاجار هم در این طبقه به چشم می‌خورند.

در زیرزمین این موزه هم سنگ نگاره‌ها و مجمه‌های سنگی و همچنین آثار زیبا و فوق‌العاده‌ی مجسمه‌ساز بنام کشور یعنی احد حسینی را خواهید دید.

برای آشنایی با خاص ترین موزه های ایران با جاجیگا همراه باشید.

 خانه مشروطه تبریز

شهر تبریز
خانه مشروطه تبریز

خانه مشروطه تبریز نمادی از انقلاب مشروطه و روایتگر روزهایی است که مشروطه‌خواهان و فعالین قانون اساسی از جمله باقرخان و ستارخان در آن جمع می‌شدند.

با قدم زدن در طبقات این خانه می‌توانید هنر معماری دوران قاجار را ‌بینید که در دو طبقه با بخش‌های اندرونی و بیرونی از سنگ و آجر و خشت ساخته شده که طبقه اول آن شامل 6 اتاق و سرسرا و طبقه دوم آن را یک سالن بزرگ و 6 اتاق تشکیل می‌دهد.

زیباترین قسمت این خانه اتاق‌های مشرف به حیاط طبقه دوم است که ارسی‌های رنگارنگ‌اش دل از شما خواهد برد.

این خانه‌ قدیمی در محله‌ای به نام راسته کوچه در غرب بازار تبریز و رو‌به‌روی مسجد جامع تبریز قرار گرفته است.

خانه پروین اعتصامی در تبریز

تبریز کجاست
خانه پروین اعتصامی

همه‌ ما شاعر معروف ایرانی پروین اعتصامی را می‌شناسیم و دست کم دو سه شعر از او شنیده‌ایم، اما شاید ندانیم که پروین اعتصامی در خانه‌ای زیبا  با حیاطی دلنشین در شهر تبریز چشم به دنیا گشوده و به هفت سالگی رسیده است.

پروین اعتصامی در سال 1285 در خانه‌ای قدیمی در محله‌ ششگان تبریز متولد شد و تا سن 7 سالگی که با خانواده به تهران مهاجرت کرد، در این خانه زندگی می‌کرد و سرانجام این شاعر نامدار در سال 1320 به دلیل بیماری در سن 35 سالگی از دنیا رفت و در شهر قم در صحن حضرت معصومه به خاک سپرده شد.

اما خانه پدری بانوی شعر ایران امروز به موزه و محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف تبدیل شده که دیدنش خالی از لطف نیست.

همین که وارد این خانه باصفا می‌شوید، باغچه‌ی زیبا و حوض وسط حیاط نظرتان را جلب می‌کند و در کنار پله‌ها مجمسمه‌ای از پروین را می‌بینید که گویی در حال بالا رفتن از پله‌هاست تا همپای شما به دیدار زادگاه و خاطرات کودکی‌اش برود.

با دیدن این خانه قدیمی و با صفا شاید با خودتان بگویید زندگی در چنین فضایی در تقویت طبع شعر و ذوق هنری پروین بی تاثیر نبوده است.

خانه استاد شهریار در تبریز

tabriz_سفر به تبریز
خانه استاد شهریار

یکی دیگر از خانه‌های قدیمی که در تبریز باید به سراغش بروید، خانه شاعر بزرگ محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار است.

این خانه که سومین منزلگاه شهریار و میزبان بیست سال پایانی عمر او بوده در محله‌ی قدیمی مقصودیه تبریز و در خیابان ارتش جنوبی واقع شده است.

خانه شهریار امروزه به موزه تبدیل شده و تمام وسایل استاد را به همان شکل گذشته در آن می‌بینید؛ تلویزیون قدیمی، بخاری سنتی، لوازم تحریر، کتاب‌ها و دفاتر و دست نویس‌های شاعر و دیگر وسایل شخصی وی.

قلعه بابک در شهر کلیبر

تبریز_tabriz
قلعه بابک

با چیزی حدود سه ساعت فاصله از تبریز به قلعه بابک که به قلعه جمهور هم شهرت دارد می‌رسید.

مسیر دسترسی به این قلعه شاید دشوار به نظر بیاید اما وقتی به قلعه برسید، مناظر حیرت انگیز اطراف و قلعه‌ای محصور در میان جنگل ارسباران، شما را شگفت زده می کند.

اگر هم که اهل کوه‌نوردی باشید پس رفتن به این قلعه یک تفریح هیجان‌انگیز و فرصتی طلایی برایتان محسوب می‌شود تا علاوه بر ماجراجویی در تاریخ یک کوه‌نوردی ناب هم تجربه کنید.

نام قلعه بابک از نام بابک خرمدین گرفته شده که از جنگجویان و دلاوران بزرگ علیه دولت عباسی بود.

دوستداران تاریخ و علاقه‌مندان به بابک خرمدین هر سال در تاریخ 15 تیرماه برای بابک خرمدین در قلعه بابک مراسم بزرگداشت برگزار می‌کنند.

روستای کندوان

تبریز_tabriz
روستای کندوان

مگر می‌شود تا تبریز بروید از روستای عجیب کندوان با معماری منحصربه‌فردش دیدن نکنید!

اگر حدود 60 کیلومتر از تبریز دور شوید، در نزدیکی شهر اسکو کم کم خانه‌های کله قندی نمایان می‌شوند؛ خانه‌هایی با معماری خاص و شگفت‌انگیز که تا به حال مانند آن را ندیده‌اید.

روستای کندوان بر اثر آتشفشان کوه سهند شکل گرفته؛ به این صورت که توده ها و گدازه‌های مذاب آتشفشانی با باد، برف و باران دست به دست هم داده‌اند و معجزه طبیعت در کنار دخالت انسانی آن را به جایی برای سکونت مردم تبدیل کرده است.

برخلاف تصور عمومی این خانه‌های غار مانند کله قندی به برق و آب لوله کشی و امکانات گرمایشی مجهزند.

آنچه که مردم را به تماشای روستای کندوان جذب می‌کند، فقط معماری خاص و شگفت‌انگیزش نیست، بلکه دلایل هیجان انگیز دیگری هم هست که مردم را به این روستا می‌کشاند.

یکی از این دلایل وجود چشمه‌های آب معدنی با کمترین میزان آهک است که خاصیت درمانی دارند و برای بیمارانی که مشکل کلیوی دارند بسیار مفید است.

آب و هوای کوهستانی و خنک و طبیعت سرسبز و تماشایی آن بهانه‌های دیگری برای سفر به کندوان هستند.

اگر تا کندوان رفتید، با اجاره خانه روستایی در کندوان تجربه یک شب اقامت به یادماندنی در این روستا را از دست ندهید.

کلیسای سن استپانوس

کلیسا 1 سفر به تبریز، شهر هنر و خوردنی‌های بی‌نظیر

در آغوش کوه‌های مرزی جلفا و میان طبیعتی سرسبز به کلیسای سنت استپانوس می‌رسید که دومین کلیسای مهم ارامنه محسوب می‌شود.

با رسیدن به این کلیسا اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند معماری منحصربه‌فرد آن است.

حصار سنگی آن بارویی است بلند با هفت برج نگهبانی  مانند دژ‌های مستحکم دوره ساسانی. کلیسا دارای سه ساختمان اصلی شامل نماز‌خانه اصلی، اجاق دانیال و برج ناقوس است.

نقش برجسته‌های مختلفی مانند نقش‌برجسته سنگسار شدن استپانوس مقدس و یا نقش برجسته مصلوب شدن و عروج حضرت مسیح در قسمت‌های بیرونی دیوارهای کلیسا به چشم می‌خورد که آن را دیدنی‌تر کرده است.

برای رسیدن به کلیسای سن استپانوس باید به ۱۷ کیلومتری غرب شهر جلفا بروید و در فاصله‌ی ۳ کیلومتری رودخانه ارس و محصور در دره‌ای سرسبز آن را پیدا خواهید کرد.

در مسیر سفر به شهر اردبیل با مجله جاجیگا همراه شوید.

مراکز خرید تبریز

سفر رفتن و خرید نکردن؟!

اصلا امکان ندارد، بدون خرید انگار یک جای کار می‌لنگد. همه‌ ما علاقه داریم که چرخی در مراکز خرید شهر مقصد بزنیم و از سوغاتی‌های آن شهر چیزی به یادگار ببریم.

سفر به تبریز و سوغاتی‌های بی‌نظیرش از کفش چرم گرفته تا فرش و تابلو فرش که داستان خودشان را دارند و حتما باید دید و خرید.

در ادامه نوشتار چرخی در بازار و مراکز خرید معروف شهر تبریز خواهیم زد.

بازار قدیم تبریز

تبریز
بازار قدیم تبریز

بازار قدیمی تبریز که یکی از  بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان و جزو زنده‌ترین بازارهای تاریخی ایران محسوب می‌شود و با داشتن بازارچه، سرا، کاروانسرا و تیمچه‌های مختلف یکی از جاهایی است که حتما در سفر به تبریز باید یک چرخی در آن بزنید.

بازار تبریز در گذشته به دلیل قرارگیری در مسیر راه جاده ابریشم بازار پر رونقی بوده و کوچه پس کوچه‌های آن سال‌ها تاریخ و خاطره را به دوش می‌کشند، پس نباید ساده از کنار در و دیوارهای این شاهکار معماری ایرانی بگذرید.

البته این بازار یکی از بهترین جاها برای خرید سوغاتی مرغوب و درجه یک تبریز است.

مثلا در راسته کفاشان بازار بهترین کفش‌های چرم را پیدا می‌کنید و یا در تیمچه مظفریه که به بازار فرش شهرت دارد فرش‌های پرنقش و نگار و تابلو فرش‌های زیبا دل از شما می‌برند.

مرکز خرید جواهر 

تا به حال اسم پل پاساژ به گوش‌تان خورده؟ به نظر تجربه جالبی می‌آید در پاساژی در حال گردش و خرید باشید که از روی بلوار می‌گذرد و در زیر پای شما ماشین‌ها در حال گذر باشند.

مرکز خرید جواهر یک پل پاساژ است که به صورت پل روی دو بلوار 29 بهمن و بلوار استاد شهریار تبریز ساخته شده است.

در این مرکز خرید علاوه بر خرید لباس، کیف و کفش، عطر و ادکلن، امکانات تفریحی مثل شهربازی، کافی شاپ و رستوران هم در انتظار شماست.

برج بلور

یکی دیگر از مراکز خرید لوکس و گران تبریز، برج بلور 25 طبقه و شیک است که البته فقط 3 طبقه از آن به مراکز خرید اختصاص دارد و واحدهای دیگرش یا اداری‌اند یا سالن همایش.

در طبقه‌ی بالای این برج هم یک رستوران گردان و فودکورت وجود دارد که لذت خرید را برایتان چند برابر خواهد کرد.

مرکز خرید لاله پارک

مراکز خرید تبریز
لاله پارک تبریز

اگر دنبال جایی می‌گردید که هم برندهای لوکس بخرید و هم به تفریح و سرگرمی بپردازید، قطعا مرکز خرید لاله پارک بهترین انتخاب است.

این مجتمع تجاری-تفریحی لوکس 6 طبقه و 120 فروشگاه دارد و انواع  کالاهای متنوع در زمینه های پوشاک، طلا و جواهر، لباس و لوازم ورزشی، کیف و کفش، لوازم خانگی و صوتی-تصویری با برندهای معروف مثل منگو، تراست، فندی، کوتون، ال‌سی واکی را در آن پیدا می‌کنید.

چرخ زدن در یک هایپرمارکت بزرگ و کمی تفریح در پارک شادی کودکان ممکن است شما را چند ساعتی در مرکز خرید لاله سرگرم کنند.

در کنار اینها فودکورت مرکز خرید لاله پارک با ارائه انواع غذاهای ایرانی، محلی و بین المللی، به حال و هوای گردش شما در این مجتمع رنگ و بوی جذاب تری می بخشد.

مرکز خرید ستاره باران

یکی از مراکز خرید متفاوت تبریز که داشتن طبقه‌ مخصوص مادر کودک آن را از بقیه مراکز خرید متمایز می‌کند، مرکز خرید ستاره باران در بلوار 22 بهمن است.

انواع فروشگاه‌های سیسمونی، پوشاک کودک، وسایل بهداشتی نوزاد، آتلیه کودک و شهربازی سرپوشیده این طبقه را به بهشتی برای مادران و کودکان تبدیل کرده است.

در طبقات دیگر این مجتمع می‌توانید از برندهای معتبر خرید کنید و اگر هم خسته شدید به شهر بازی و پردیس سینمایی وفود کورت و دیگر امکانات تفریحی و سرگرمی آن پناه ببرید.

شکم گردی در تبریز

tabriz_food
شکم گردی در تبریز

غذاهای متنوع و خوش‌طعم تبریز هر ذائقه و سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارد از انواع کباب‌اش گرفته تا دیزی و کوفته تبریزی معرکه‌ آن که همگی نشان دهنده‌ فرهنگ غذایی غنی مردم این منطقه هستند.

برای اینکه با این غذاهای خوش طعم و عطر و نحوه پخت آن‌ها بیشتر آشنا شوید می‌توانید مطلب غذاهای محلی ایرانی را بخوانید و در سفر به تبریز با آگاهی قبلی این غذاها را سفارش دهید.

اما برای چشیدن طعم این غذاهای لذیذ بهتر است به رستوران‌های پرآوازه شهر بروید که در ادامه بهترین رستوران‌های تبریز را باهم مرور می‌کنیم.

رستوران حاج علی

بعد از گشت و گذار و خرید در بازار تبریز، حنما حسابی گرسنه هستید پس وقت آن است که به یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های آن خطه با کباب‌های معروف و  خوشمزه‌اش سربزنید.

رستوران حاج علی با قدمت 100 ساله و فضای دنج و صمیمی در راسته بازار کلاه دوزان تبریز برای وعده ناهار آماده پذیرایی گرم از شماست.

طعم کباب‌های این رستوران زبانزد خاص و عام است و تا مدت‌ها در ذهنتان خواهد ماند.

مهم‌تر اینکه در این رستوران خبری از قیمت‌های نجومی نیست و با قیمتی مناسب خوشمزه‌ترین کباب عمرتان را تست خواهید کرد.

رستوران سنتی شهریار

تجربه غذا خوردن در یک بنای تاریخی به جا مانده از دوره قاجار که دیوارهایش بازگو کننده‌ قصه‌های زیادی هستند، باید هیجان‌انگیز باشد.

رستوران شهریار در واقع یک حمام قدیمی است که بازسازی شده و با فضای منحصربه‌فرد و خدمات عالی و غذاهای خوشمزه می‌تواند تجربه فراموش نشدنی برایتان خلق کند.

تمامی کارکنان این رستوران لباس محلی آذری به تن دارند و با سرو انواع غذاهای سنتی خوشمزه ایرانی پذیرای حضور شما هستند.

این رستوران در در خیابان امام خمینی و تقریبا رو به ‌روی مصلی این شهر قرار دارد.

 رستوران برکه

سفر به تبریز
رستوران برکه

لذت غذا خوردن زمانی که در یک محیط دنج بین گل و گیاه و کنار برکه‌ای زیبا روی تخت‌های سنتی نشسته باشید، چند برابر می‌شود و اشتهایتان را باز می‌کند.

رستوران برکه دقیقا همچین فضای آرامش‌بخشی را برایتان فراهم می‌کند و با غذاهای خوش عطر و طعم‌اش از شما دل می‌برد.

تنوع غذایی رستوران برکه بسیار زیاد است، اما کباب، دیزی و آبگوشت آن بین مردم تبریز شهرت خاصی دارد و حتما باید آن‌ها را تست کنید.

رستوران برکه حدود 20 دقیقه با شهر تبریز فاصله دارد و در کمربندی سردرود بعد از شهرک رجایی به آن می‌رسید.

رستوران اجاق

تجربه متفاوت سرآشپز شدن در رستوران اجاق را از دست ندهید.

در این رستوران هیچ آشپزخانه‌ای وجود ندارد و غذا مقابل چشمانتان طبخ می‌شود و خیالتان را از بابت تازگی و تمیزی غذا جمع می‌کند.

یعنی برای صرف غذا، گوشت قرمز یا سفید را انتخاب کرده و سرآشپز آن را بر روی همان میز، به اندازه دلخواه و باب میلتان کباب یا سرخ می‌کند.

این رستوران در کیلومتر 5 جاده تبریز و ابتدای جاده کند رود قرار دارد.

رستوران حاج مجید

اگر دوست دارید خوشمزه‌ترین چلو مرغ عمرتان را در تبریز تست کنید، حتما به رستوران حاج مجید سر بزنید.

تنها غذایی که این رستوران قدیمی و نوستالژیک از گذشته تا کنون طبخ می‌کند، چلو مرغ است که به دلیل طعم ناب و خاص چلو مرغ‌هایش با همین یک غذا به شهرت رسیده.

این رستوران را در خیابان تربیت تبریز، کنار مسجد امام حسن پیدا خواهید کرد.

رستوران جلالی

اگر از مردم تبریز برای تست بهترین کوفته تبریزی آدرس بپرسید، یکی از پیشنهادها قطعا رستوران جلالی است.

جلالی یکی از رستوران‌های معروف تبریز است که انواع غذاهای ایرانی و بین المللی و دریایی را می‌توانید در آن پیدا کنید.

این رستوران پر طرفدار سه شعبه در تبریز دارد و به طعم خوب غذاهایش معروف است.

شاید قیمت غذاهای این رستوران نسبتا بالا باشد اما ارزش یک بار امتحان کردن را دارد.

رستوران گازماخ

تبریز
کباب تابه‌ای_رستوران گازماخ

گازماخ در زبان ترکی یعنی ته‌دیگ

پس قرار است در این رستوران خوشمزه‌ترین و تردترین ته دیگ‌ها را تست کنید.

اگر به رستوران گازماخ رفتید، حتما باید تاوا کباب یا همان کباب تابه‌ای و باقالی پلو با ماهیچه آن را بچشید و از طعم هیجان انگیزش لذت ببرید.

این رستوران با فضایی دنج و آرام، در انتهای خیابان شریعتی تبریز قرار دارد و از نظر رنج قیمت می‌توان آن را نسبتا بالا دانست.

 دیزی سرای محمدی

اما بهترین دیزی تبریز را کجا بخوریم؟

طعم دیزی‌های خوشمزه دیزی سرای محمدی تبریز را هیچ جای دیگر پیدا نمی‌کنید.

اگر اهل خوردن دیزی هستید، در سفر به تبریز حتما به این دیزی سرای کوچک و با صفا در خیابان تربیت تبریز سر بزنید و طعم لذیذ دیزی‌هایش را به خاطر بسپرید.

سوغات تبریز

سوغات تبریز
سوغات تبریز

همیشه باید بخشی از چمدانتان را برای هیجان‌انگیزترین بخش‌ سفر، یعنی خریدن سوغاتی‌‌های زیبا و خوشمزه آن شهرخالی نگه دارید.

اگر از سوغاتی‌های خوشمزه و شیرین تبریز بخواهیم شروع کنیم اول از همه باید سراغ قرابیه برویم که یک شیرینی سنتی و گران قیمت است و تبریزی‌ها آن را برای مهمانان ویژه خود سرو می‌کنند.

شیرینی دیگری که با عطر و طعمش دل از شما می‌برد نوقا یا لوکا است که از سفیده تخم مرغ، شکر، گردو و وانیل تهیه می‌شود.

البته که از باقلوا، راحت الحلقوم و اریس تبریز هم نمی‌شود به راحتی گذشت.

آجیل و خشکبار تبریز هم که در کشور حرف اول را می‌زند باید جایی در میان خرید سوغاتی‌هایتان داشته باشد.

اگر تا تبریز بروید و از صنایع دستی مختلف آن مثل قالی‌های دستباف، تابلو فرش‌های نفیس،ورنی بافی و کفش چرم اصیل آن چیزی به یادگار نخرید، حتما پشیمان خواهید شد.

لباس محلی تبریز

لباس محلی تبریز بخشی از پوشش سنتی آذری است.

این لباس، پوششی رنگارنگ با هنرهای تزیینی دوخت و دوز است که آذری‌ها در رقص‌ها و مراسم سنتی خود می‌پوشند.

نقش، رنگ و تزئینات متنوع چیزی است که به وفور در لباس زنان تبریزی دیده می‌شود. زنان جوان‌ از رنگ های شاد و تزئینات بیشتر و زنان سن بالاتر از رنگ‌های ساده و ملایم‌تری استفاده می‌کنند.

جنس پارچه‌هایی که در لباس‌های آذری استفاده می‌شود به دلیل آب‌و هوای سرد این منطقه برای دوخت لباس زنان از ابریشم و ترمه و لباس آقایان از پارچه‌های پشمی استفاده می‌شود.

لباس محلی زنان تبریزی از سه بخش اصلی سرپوش، تن پوش و پاپوش تشکیل می‌شود.

سرپوش هم خودش شامل عرقچین، روسری، شال و چارقد، آلاچارشاب(چادر رنگی)، روبند است.

یکی از مهم‌ترین سرپوش‌های زنان آذری برک یا همان کلاه‌های مخصوص است که هم به صورت ساده و هم با تزئینات مختلف و پولک‌های رنگارنگ دیده می‌شود.

کوینک(پیراهنی بلند و گشاد با یقه گرد)، . جبکن(لباسی از مخمل یا ابریشم که روی کوینک پوشیده می‌شود)، دُن(نوعی پیراهن)، تومان(دامن بلند)، شلته یا دیزلیک(دامن کوتاه)، جلیقا(جلیقه)، یل(نوعی کت با پارچه مخمل و ترمه)، خود(کت معمولی، تن پوش‌های زنان آذری را تشکیل می‌دهند.

پاپوش‌های زنان هم انواع مختلفی مثل جوراب، گالش(کفش بدون پاشنه)، چاروق، قوندارا(نوعی کفش چرمی)، قیرمیزی باشماق(پاپوشی همچون دمپایی) و تک گون(کفش جشن و عروسی) را شامل می‌شود.

کوینک بخش اصلی لباس محلی مردان تبریز  است که پیراهنی سفید و آستین‌ بلند است و به لباس‌های زمان قاجار شباهت دارد.

از دیگر اجزای این لباس مردانه می‌توان به یون بورک(کلاه‌های گردی که از پشم بز و گوسفند ساخته می‌شود)، عرقچین، آرخالیق(کت بلند) و گالش و چاروق، اشاره کرد.

درباره سفر به سرعین و چشمه های آب گرم درمانگر در مجله جاجیگا بخوانید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر تبریز

سفر-به-تبریز
جشنواره آدم برفی

درباره جشن سرخ انار و جشنواره بنفش گل  گاوزبان در مجله جاجیگا بخوانید.

هر ساله فصل تابستان که از راه می‌رسد، شهر تبریز میزبان جشنواره‌های جذاب مختلفی می‌شود.

یکی از این جشنواره‌ها جشنواره ورنی اهر در شهرستان اهر در شمال شرق تبریز است که در اواخر شهریور برگزار می شود و در آن دست‌بافت‌ها و صنایع‌دستی اهر از جمله ورنی اهر که نوعی گلیم بدون پرز است، به نمایش در می‌آید.

از دیگر جشنواره‌های تابستانی تبریز می‌توان به جشنواره گل محمدی گنبرف که در روستایی به نام گنبرف در جنوب تبریز و در دومین جمعه‌ی تیرماه برگزار می شود، اشاره کرد.

البته در فصول دیگر سال هم جشنواره‌هایی در تبریز در حال اجرا شدن است مثل جشنواره پنیر لقوان که در اواسط مهر در روستای لیقوان در جنوب غربی تبریز به مدت یک روز و با هدف آشنایی با آداب و رسوم و صنایع دستی روستا برگزار می‌شود.

و یا جشنواره عشایر که در منطقه عشایری قره قیه در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود. در این جشنواره زنان و مردانی را می‌بینید که در مسابقات ورزشی و تفریحی مثل تیراندازی ، دو میدانی ، کشتی پهلوانی ، طناب کشی به رقابت می پردازند.

همچنین با اجرای موسیقی زنده عشایری و مراسم کوچ به صورت نمادین با حضور بانوان عشایر در لباس محلی با زندگی عشایر آشنا می‌شوید.

اما اگر در فصل زمستان به تبریز سفر کردید، جشنواره آدم برفی که در دی ماه در پارک ائل گلی برگزار می‌شود را فراموش نکنید و شانس خود را برای برنده شدن در مسابقه زیباترین آدم برفی ساخته شده امتحان کنید.

درباره سفر زمستانی به شمال در مجله جاجیگا مطالعه کنید.

سخن آخر

 تبریز شهر دستان صنعتگران هنرمند و شاعران است.

تبریز یکی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران است که هم آثار تاریخی و باستانی دارد و هم جاذبه‌های تفریحی و طبیعی.

گردشگران تبریز در بازدید از مقاصد گردشکری این شهر وقت کم می‌آورند.

غذاها و شیرینی‌های خوشمزه تبریز هم که  جذابیت این شهر را چند برابر می‌کنند.

اگر شما هم تجربه سفر به تبریز داشته‌اید از خاطرات شیرین‌تان در این شهر برای ما هم بگویید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

2 دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید