sabazi polo 5 طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید 1403

سبزی پلو با ماهی سفید عید

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید 1403

سبزی پلو با ماهی شب عید، یکی از رسوم نوروزی و پرطرفدار ایرانی‌ها است.

حتی افرادی که خیلی اهل ماهی و غذایی دریایی نیستند، این وقت سال دوست دارند سبزی پلو با ماهی جایی در سفره‌شان داشته باشد.

سبزی پلو با ماهی غذای محلی ایرانی به خصوص گیلان و مازندران است.

سبزی پلو با سبزی‌های خوش‌عطری مثل تره، شوید، جعفری، گشنیز و برگ سیر تهیه می‌شود.

رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین گزینه برای همراهی با سبزی پلو شب عید، ماهی‌های سفید، قزل آلا، سالمون، تیلاپیلا و شکم پر هستند.

اگر شما هم در سفر به شمال هستید و دنبال یک ماهی سفید تر و تازه هستید، بعد از خرید ماهی سفید با ادامه این مطلب همراه شوید تا با طرز تهیه سبزی پلو با ماهی شب عید با ماهی سفید و ماهی شکم پر آشنا شوید.

فصل ماهی سفید یکی از بهترین مواقع برای سفر و اجاره ویلا شمال و لذت بردن از طبیعت بی‌نظیر این خطه و چشیدن طعم بی‌نظیر ماهی سفید سرخ شده تازه است.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی سفید سرخ شده

سبزی پلو با ماهی

مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی برای 4 نفر

  • برنج — ۳ پیمانه
  • سبزی پلویی معطر (تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر پیمانه) — 2 پیمانه
  • ماهی — ۴ تا ۵ تکه
  • کره یا روغن مایع — 50 گرم
  • آب لیمو — به مقدار لازم
  • پیاز پوست کنده و خلالی خرد شده — یک عدد
  • سیر پوست کنده و خرد شده — یک حبه
  • پودر سیر، نمک و فلفل سیاه — به مقدار لازم
  • زعفران دم‌کرده غلیظ — 2 قاشق غذاخوری

مراحل پخت سبزی

مرحله اول:

ابتدا سبزی پلویی را پاک کنید و خوب بشویید.

سپس سبزی‌ها را خوب خشک کرده و بعد در ابعاد متوسط (نه خیلی ریز نه خیلی درشت) با چاقویی تیز خرد کنید و کنار بگذارید.

سبزی های خرد شده را درون تابه‌ای بزرگ که مقداری روغن در آن است ریخته و کمی تفت دهید تا هم مقداری سبزی سرخ شود و هم اینکه آب آن کاملا تبخیر شود.

البته این کار کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید سبزی را به صورت خام هم استفاده کنید.

مرحله دوم:

برنج را که در آب ولرم با 2 قاشق غذاخوری نمک از قبل خیسانده‌اید، در قابلمه آب جوش بریزید و حرارت گاز را روی شعله متوسط قرار دهید. حدود 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا پخت اولیه برنج انجام شود. وقتی دانه‌های برنج کمی نرم شد و هنوز مغزشان سفت بود، برنج را آبکش کنید.

مرحله سوم:

برای داشتن یک ته‌دیگ خوشمزه و خوش رنگ، ته قابلمه یک قاشق غذاخوری کره یا روغن، ۲ قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده بریزید و کمی نان لواش یا سیب‌زمینی ته قابلمه بگذارید تا کف آن را پر کند.

مرحله چهارم:

یک لایه دو تا سه سانتی‌متری از برنج را روی ته دیگ بریزید و روی آن را با یک لایه سبزی پر کنید تا روی برنج، کاملا پوشانده شود. به همین صورت برنج و سبزی را لایه به لایه داخل قابلمه بریزید تا برنج و سبزی تمام شوند.

البته یادتان باشد سیر خرد شده را لابه‌لای برنج قرار دهید. در آخر هم کمی زعفران دم‌کرده روی برنج بریزید. درب قابلمه را دم‌کنی بگذارید تا برنج به مدت یک ساعت دم بکشد.

مراحل پخت ماهی سفید

ماهی سرخ شده

مرحله اول:

ابتدا برای طعم دار کردن ماهی‌ها، پیازهای خرد شده، آب لیمو، سیر خرد شده و نمک و فلفل و زردچوبه را درون یک کاسه بریزید و ماهی‌هایی که از قبل تمیز کردید و برش دادید را درون مواد این کاسه به مدت نیم ساعت بخوابانید تا ماهی‌ها طعم دار شوند.

طعم دار کردن ماهی با  پیاز و ادویه هم بافت ماهی را تردتر می‌کند و هم بوی بد آن را می‌گیرد.

البته باید این نکته را هم اضافه کنیم که اگر دوست دارید ماهی‌تان کمی سوخاری و تردتر شود می‌توان  آن را در ترکیبی از یک پیمانه آرد، یک قاشق غذاخوری نمک، دو قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک قاشق چای‌خوری فلفل غلتاند و سپس در روغن سرخ کرد.

مرحله دوم:

ماهیتابه مناسب را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و اجازه دهید تا کاملا داغ شود. سپس داخل ماهیتابه روغن بریزید و منتظر بمانید تا روغن داغ شود. پس از آن تکه‌های ماهی را به آرامی داخل روغن قرار دهید و بگذارید هرطرف ماهی حدود 3 تا 4 دقیقه به آرامی در روغن سرخ و طلایی شود.

مرحله سوم:

بعد از اینکه ماهی‌ها سرخ و طلایی شدند با کفگیر سوراخ‌دار آنها را از ماهیتابه جدا کنید و در کنار سبزی پلویی که دم کشیده سرو و نوش جان کنید.

«طرز تهیه سبزی پلو با ماهی قزل آلا ، سالمون و تیلاپیلا هم دقیقا به همین صورت و شبیه طبخ ماهی سفید است و شما می‌توانید با همین دستورالعمل هر کدام از این ماهی‌ها را طبخ و میل کنید.»

طرز تهیه ماهی شكم پر

سبزی پلو با ماهی

ماهی شکم پر، یکی از غذاهای محبوب و مجلسی‌ است که برخی در شب عید در کنار سبزی پلو از این ماهی خوشمزه استفاده می‌کنند. برای درست کردن این غذا، شکم ماهی را با سبزیجات معطرو مغز گردو و … پر می‌کنند و آن را در فر یا ماهیتابه می‌پزند.

مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر

  • ماهی دلخواه (سفید، قزل آلا یا غیره) — یک عدد
  • سیر پوست کنده —۲ حبه
  • نعنا، جعفری، گشنیز و سبزی‌های معطر دلخواه — ۳۰۰ گرم
  • رب انار — ۳ قاشق غذاخوری
  • گردوی ساییده شده — ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل — به مقدار لازم
  • آب لیموی تازه — به مقدار لازم
  • روغن مایع — به مقدار لازم

مراحل پخت ماهی شکم پر

مرحله اول:

در ابتدا ماهی سفید تازه را تميز كنيد و پس از شستن و خشک کردن، شكم آن را با یک چاقوی تیز برشی طولی دهید و با دقت تمام محتویات شكمش را خالی كنید و کمی آب لیمو و نمک داخل شکم و روی سطح ماهی بریزید و آن را کنار بگذارید.

مرحله دوم:

ابتدا سبزی‌های معطر را بشویید و به صورت ریز خرد کنید. سپس مغز گردوها را آسیاب کنید و سبزی خرد شده را با گردو مخلوط کنید. سیر ریز شده ، نمک و فلفل، رب آنار را به آن اضافه کنید و خوب مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

مرحله سوم:

مواد را داخل شكم ماهي ريخته و لبه هاي شكم ماهي را بدوزيد تا مواد بيرون نريزند.

مرحله چهارم:

برای پخت ماهی، می‌توانید از فر یا ماهیتابه استفاده کنید:

طبخ ماهی در فر: كف يك ظرف مناسب را چرب كرده و ماهي را داخل ظرف قرار دهيد و روی ماهی را نيز چرب كنيد. ظرف را در فر قرار داده و با حرارت 170 درجه سانتي گراد در طبقه وسط فر قرار دهيد تا ماهی طلايي شود.

طبخ ماهی در ماهیتابه: درون ماهيتابه‌ای که داغ شده، يك قاشق روغن ريخته و ماهي را در آن قرار دهید و نصف استكان آب به آن اضافه كرده و حرارت گاز را بسیار کم کنید تا ماهی به آرامی بخار پز شود. البته اگر از ماهي منجمد استفاده مي‌كنيد، نيازي به اضافه كردن آب نيست.

می‌توانید مقداری از مواد داخل شکم ماهی را با یک پیمانه آب جوش درون ماهیتابه بریزید تا طعم این سس به خورد ماهی برود.

البته اهالی مازندران یک نوع ماهی شکم پر خوشمزه به نام مالاتا یا مالابیج هم دارند که طرز تهیه آن را در مطلب غذاهای محلی در مجله جاجیگا می‌توانید بخوانید.

در مسیر خوشمزه رستورانگردی در رشت با مجله جاجیگا همراه شوید.

نکات مهم برای طبخ و سرو سبزی پلو با ماهی:

سبزی پلو با ماهی

درباره غذای محلی گیلان در مجله جاجیگا بخوانید.

  • به دلیل طبع سردی که ماهی دارد، بهتر است این غذا را با ماست یا دوغ میل نکنید و بهتر است همراه این غذا از انواع ترشی یا سالاد استفاده کنید.
  • تفت دادن یا ندادن سبزی بستگی به سلیقه خود شما دارد، اما یادتان باشد پختن و تفت‌دادن سبزی ویتامین‌ها و موادمعدنی آن را از بین می‌برد.
  • مدل مجلسی سبزی‌پلو معمولا به‌شکل آبکش تهیه می‌شود، اما اگر از برنج باکیفیت ایرانی استفاده کنید، می‌توانید آن را به‌شکل کته‌ هم درست کنید.
  • بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که سبزی پلو را به جای ماهی، با مرغ یا ماهیچه و یا حتی کوکوسبزی میل کنند. همه‌ی این‌ گزینه‌ها، خوشمزه‌ و معمول هستند و انتخابشان به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد.
  • برای تزئین این غذای خوشمزه می‌توان از جعفری و لیموی تازه و زیتون استفاده کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید