میدان-شهرداری-رشت

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری، قلب تپنده رشت

میدان شهرداری رشت یکی از  جذاب‌ترین پاتوق‌های گردش در شهرباران‌های نقره‌ای است.

جایی که می‌شود پشت به ساختمان تاریخی شهرداری با نمایی با شکوه از گذشته عکس یادگاری گرفت.

به کبوتران رها و خوشحالش دانه داد.

از صدای موسیقی نوازنده‌های خیابانی لذت برد و میان بساط رنگارنگ دست فروش‌ها گشت و خرید کرد.

قدم زدن در میدان سنگفرش شده با نمایی از عمارت باشکوه و تاریخی شهرداری و برج ساعت، شما را به سال‌های دور گذشته می‌برد.

صدای آرامش بخش فواره‌های  حوض آبی میدان و پرواز  کبوتران، حس نوستالژیک گذشته را تکمیل می‌کند.

سفر به رشت یکی از مقاصد محبوب گردشگران گیلان است و میدان شهرداری قلب تپنده گردشگری رشت.

برای گشت‌وگذار در این میدان، با جاجیگا همراه باشید.

مسافران رشت ضمن گردش در این شهر با اجاره ویلا شمال تجربه دلچسبی از سفر به شمال را در خاطراتشان ثبت می‌کنند.

در مسیر رنگارنگ رستورانگردی در رشت با جاجیگا همراه شوید از این همه طعم دلربا لذت ببرید.

میدان شهرداری رشت کجاست؟

میدان-شهرداری-رشت
رشت کجا بریم

مجموعه میدان شهرداری رشت شامل کاخ شهرداری، برج ساعت، اداره پست، کتابخانه ملی و هتل ایران است که در سال 1305، یعنی اوایل حکومت رضا شاه کار ساخت آن به پایان رسید و به‌ عنوان ساختمان بلدیه شهر رشت شروع به کار کرد.

کاخ سپید و زیبای شهرداری و برج ساعت در مرکز عمارت و شمال میدان، زیبایی خاصی به میدان شهرداری بخشیده.

این عمارت نشانه حضور مدرنیته بعد از مشروطه در گیلان و البته حضور روس‌ها در ایران است و تاریخ ساخت این بنا به سال 1302 بر می‌گردد.

سبک معماری عمارت شهرداری به شیوه روسی و سن پترزبورگ است که با طراحی سردارف روس و توسط معمارن ایرانی ساخته شده است.

برج ساعت اما سه سال پس از ساخت عمارت شهرداری، بنا می‌شود. زنگ این ساعت در هر ساعت، به تعداد همان ساعت به صدا در می‌آید و ساکنان شهر را از زمان روز آگاه می‌کند.

هتل ایران ساختمانی تاریخی متعلق به دوره پهلوی است که در ضلع شمالی میدان شهرداری قرار دارد.

کتابخانه ملی رشت با 150 هزار جلد کتاب چاپی و هزار و 750 کتاب خطی دیگر بنای مجموعه میدان شهرداری است که  به عنوان نخستین  کتابخانه ملی ایران در ورودی پیاده راه علم‌الهدی، جنب کاخ شهرداری قرار دارد.

اداره پست میدان شهرداری دیگر اثر تاریخی و از اجزای تشکیل‌دهنده‌ میدان شهرداری است که در ضلع شمالی میدان واقع شده و مربوط به دوران پهلوی اول است.

میدان شهرداری از دو سمت به دو منطقه جذاب گردشگری وصل می‌شود؛ یک طرف پیاده راه علم الهدی و سمت دیگر بازار سنتی خوش عطر و بوی رشت است.

درباره بازارهای سنتی ایران در مجله جاجیگا بخوانید.

پیاده راه علم الهدی رشت

پیاده-راه-علم-الهدی-رشت
پیاده راه علم الهدی رشت

مسیر سنگفرش شده خیابان علم الهدی با ردیف ویترین فروشگاه‌ها در دو طرف و وجود تندیس‌ها و نمادهای زیبای استان گیلان مثل قایقی در میان تالاب و شالیزار یکی از مسیرهای دوست داشتنی گردشگری در شهر رشت است که در ضلع غربی میدان شهرداری قرار دارد و به سبزه میدان وصل می‌شود.

این خیابان یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های عریض شهر رشت است که به عنوان نخستین  پیاده راه سنگفرش شده شمال کشور در سال 1391 بازسازی شد.

این مسیر پیش از انقلاب خیابان شاه نام داشت و بین مردم شانزلیزه رشت هم معروف بود . در حال حاضر به لقب «حجت الاسلام حاج شیخ علی حلقه سری» یعنی علم الهدی نامگذاری شده.

این خیابان در حال حاضر مسیری برای قدم زدن، خرید و تماشای فیلم در سینما سپیدرود رشت و سینما 22 بهمن است.

حوالی این خیابان و میدان شهرداری از بساط خوش عطر و مزه کبابی‌های خیابانی رشت غافل نشوید که با یکبار چشیدن طعم آنها مشتری دایمی خواهید شد.

کافه گردی و چشیدن طعم نوشیدنی و دسرهای خوشمزه در رشت یک مسیر فراموش نشدنی است درباره کافه‌های رشت در مجله جاجیگا بخوانید.

کباب-کثیف-رشت
کباب خیابانی رشت میئان شهرداری

پس از گشت و گذار در شهر زیبای رشت و بازدید از دیدنی‌ها و جاذبه های این شهر زنده و بارانی با اجاره ویلا و سوئیت در رشت از اقامت و استراحت در یک فضای دلخواه با امکانات رفاهی لذت ببرید.

بازار سنتی و قدیمی رشت

بازار-رشت
بازار سنتی رشت

از سمت شرقی میدان شهرداری رشت که به خیابان امام وارد شوید به یک بازار روباز و خیره کننده می‌رسید. بازاری قدیمی و غرق در رنگ و بوهای خوش که شما را جادو می‌کند و خاطرش تا مدت‌ها در ذهن‌تان باقی می‌ماند.

این بازار از بخش‌های گوناگون کاروانسراها، طاقی‌ها و… تشکیل می‌شود؛ کاروانسراهایی مثل طلقی بزرگ و کوچک، طاقی سعادت، کاروانسرای محتشم، کاروانسرای چینی‌پیان و ملک که در دوره قاجار و پهلوی به‌عنوان کانون‌های بازرگانی ساخته شدند.

در بازار سنتی رشت رنگ و عطر میوه‌ و سبزی‌های تازه‌ای که از باغ چیده شده، ترشی‌ و رب‌های خانگی مختلف، زیتون تازه و پنیرهای محلی، بوی تند ماهی‌های تازه صید شده و آوازهای محلی مغازه‌دارها و دست‌فروش‌ها، باهم در می‌آمیزد و شما را به سمت خودش جذب می‌کند.

درباره تفریحات شبانه و شبگردی در رشت در مجله جاجیگا بخوانید.

بازار-سنتی-رشت
بازار سنتی رشت سبزه میدان

بازار ماهی رشت یکی از بهترین بازارها برای خرید ماهی تازه و مرغوب شمال است.

یکی از صحنه‌های جذابی که حتما توجه شما را به خودش جلب می‌کند، دیدن دورهمی پیرمردهای گیلانی‌ است که تخت نرد و دومینو بازی می‌کنند.

حالا که در هوای مرطوب و بارانی رشت در حال قدم زدن در بازار جذاب آن هستید، رفتن به رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های کوچک داخل بازار و خوردن یک استکان چای داغ را در سفر به رشت فراموش نکنید. پیشنهاد می‌کنم به هیچ وجه فقط به راسته اصلی بازار اکتفا نکنید و وارد کوچه پس کوچه‌هایش بشوید.

البته هنگام رفتن به این بازار یادتان باشد که حتما دوربین و یا گوشی موبایل خود را برای عکاسی آماده کنید. چون منظره‌ جذاب و رنگارنگ این بازار در کنار بارانی که به آن طراوت و تازگی می‌بخشد، شما را به عکاسی و ثبت این تصاویر بکر وسوسه خواهد کرد.

سخن آخر

شهر زیبای رشت به عنوان مرکز استان گیلان یکی از جذاب ترین مقاصد سفر به شمال است.

رشت شهری بزرگ و زیبا با فضاهای گردشگری متنوع است که در این نوشته به یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر یعنی میدان شهرداری رشت پرداخته شد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

پریسا سجادی

1 دیدگاه

  • درود …
    واقعا زیبا و پر از آرامش است…
    من هر بار که به رشت برم حتما باید یه سر به بازار رشت و میدان شهرداری رشت بزنم تا به آرامش برسم… واقعا جای زیبا و پر عشقی هست❤️❤️🌹🌹ممنون از سرکار خانم سجادی

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید