masooome طبیعت گردی در شمال، از گیلان تا گلستان

14 منطقه جذاب طبیعتگردی در شمال

طبیعت گردی در شمال، از گیلان تا گلستان

طبیعت گردی شمال کجا بریم؟

سفر به شمال با طبیعت سرسبز و جنگل‌های انبوه و آب و هوای روح‌نوازش گره خورده، اصلا نمی‌شود به شهرهای شمالی ایران سفر کنید و به دل طبیعت نزنید.

معجزه طبیعت شمال را با یک شب خوابیدن کنار دریاچه یا لمس خنکی قطرات آب یک آبشار و یا حتی قدم زدن وسط یک جنگل پرجوانه می‌توانید به درستی لمس کنید.

البته اگر برای این استراحت چند روزه دنبال جایی مناسب برای اقامت هستید، اجاره ویلا شمال بهترین گزینه است که فقط با چند کلیک شما را به آرامش و سکوت طبیعت دعوت می‌کند.

در ادامه این نوشتار سراغ 15 تا از بهترین مناطق برای طبیعت گردی در شمال از غرب استان گیلان تا استان گلستان خواهیم رفت.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

جنگل گیسوم تالش

طبیعتگردی در شمال
جنگل گیسوم تالش

کافی است مسیر یک تونل جنگلی و سرسبز با درختان سربه فلک کشیده را پیش بگیرید تا به ساحل دریای گیسوم با انواع تفریحات ساحلی جذاب و هیجان‌انگیز برسید.

فاصله اندک دریا و جنگل در گیسوم آن را به یکی از جذاب‌ترین مناطق شمال برای طبیعتگردی تبدیل کرده است.

از جمله امکانات پارک جنگلی و ساحل گیسوم می ‌توان رستوران، آلاچیق، جت اسکی، پاراسل، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری، قایق‌سواری، پاراگلایدر، ترامپولین و پارک بادی را نام برد.

جنگل گیسوم  یکی از جاهای دیدنی تالش محسوب می‌شود و در مسیر رشت به آستارا و ۱۰ کیلومتر مانده به جاده اسالم به خلخال قرار دارد.

 آبشار ویسادار رضوانشهر

طبیعت گردی شمال
آبشار ویسادار رضوانشهر

آبشارها را می‌توان یکی از مقاصد اصلی طبیعتگردان برای فرار از گرما مخصوصا در روزهای گرم تابستان دانست.

آبشار ویسادار که در دل جنگل و در مسیر رودخانه پرآب لمیر جا خوش کرده، با شکل خاص دیواره‌هایش، به یکی از متفاوت‌ترین آبشار های گیلان تبدیل شده است.

باید اندکی در مسیر جنگلی پوشیده از درختان بید و پس زمینه‌ای از آواز پرندگان پیاده روی کنید، تا به آبشار ویسادار برسید که با  ظاهری متفاوت و ساختار لایه لایه‌ای منظره بی‌نظیری را خلق می‌کند.

آب زلال آبشار پس از عبور از لایه‌های سنگی بر حوضچه‌ای کوچک می‌ریزد و منظره شکوهمندی خلق می‌کند که دیدنی است.

ویسادار در زبان تالشی به معنای سایه درخت بید است و نام آبشار ویسادار را هم می‌توان به قرار گرفتن این آبشار در دل جنگل‌هایی با انبوه درختان بید نسبت داد.

اگر دوست دارید این آبشار را از زاویه‌ای متفاوت تماشا کنید، خودتان را به بالای پل فلزی آن برسانید و از تماشای سقوط آب و صدای آرامش‌بخش آن لذت ببرید.

برای تماشای این آبشار و زیبایی‌هایش  باید خودتان را به شهر پره سر رضوانشهر برسانید.

با اجاره ویلا و سوئیت در رضوانشهر اقامتی راحت را در این شهر تجربه خواهید کرد.

دریاچه سقالکسار

طبیعتگردی در گیلان
دریاچه سقالکسار گیلان

دریاچه‌ زلال سقالکسار در میان جنگل‌های انبوه گیلان بازتاباننده سرسبزی و طراوت و یکی از بهترین جاها برای طبیعتگردی در شمال است.

سقالکسار یک سد خاکی است که آب آن از بارش باران و جوشش چشمه‌ساران تامین می‌شود.

در سقالکسار در کنار لذت بردن از طبیعت بکر و پیاده روی، می‌توانید به قایق سواری و عکاسی مشغول شوید. یا از خوردن آش، چایی و بلالی که در حاشیه آن فروخته می‌شود، لذت ببرید.

دریاچه سقالکسار در رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار قرار دارد.

اگر در نزدیکی این دریاچه دنبال جایی برای اقامت هستید، اجاره ویلا رشت بهترین انتخاب است.

ییلاقات سی دشت و سلانسر رودبار

طبیعت گردی شمال کجا بریم
ییلاقات سی دشت و سلانسر رودبار

سی دشت و سلانسر دو ییلاق خوش آب و هوا در رودبار با منظره‌های شگفت‌انگیز طبیعی هستند.

سی دشت در فصل بهار محل رویش یک‌دست دشت‌ های گل و رنگ به رنگ شدن افق تماشا است.

تابستان‌ها خنک و سر سبز است و در پاییز مناظر بهاری را می توان به رنگ سرخ و زرد و نارنجی دید و مسحور شد.

این منطقه به توت‌فرنگی‌های مرغوب و معطرش شهرت دارد و هرسال در فصل برداشت که از اواخر اردیبهشت تا اواخر خرداد ادامه دارد، جشنواره برداشت توت فرنگی با رقص و موسیقی و بازی‌های محلی با عطر و طعم توت فرنگی در این منطقه برپا می‌شود.

سلانسر، هم روستای ییلاقی دیگر در ازتفاعات رودبار است که حتی در تابستان هم در هاله‌ای از سرسبزی و مه و ابر قرار دارد و یک مقصد جذاب برای طبیعت گردی در شمال محسوب می‌شود.

این روستای ییلاقی در ارتفاعات بکر از امکانات رفاهی مثل آب لوله کشی و برق برخوردار نیست و آب این منطقه از چشمه تامین می‌شود و برای کسانی که می‌خواهند حداقل مدتی را از شهر و سر و صدا و همه امکانات تکنولوژی حتی برق و تلفن دور باشند، بسیار جذاب است.

برای اقامت در شهر رودبار و ییلاقات آن کافی است وارد سایت جاجیگا شوید و با اجاره ویلا و کلبه در رودبار اقامتگاه مورد نطر خودتان را پیدا کنید.

دریاچه ویستان داماش

دریاچه های گیلان
دریاچه ویستان داماش

دریاچه یسان یا ویستان یا بره سر که به طور طبیعی و بر اثر زلزله ایجاد شده و در دل جنگل قرار گرفته یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی گیلان است.

دریاچه ویستان در منطقه‌ خورگام قرار دارد و از یک سمت به کوه‌های پوشیده از درختان بلوط، راش، بید، ازگیل، زالزااک می‌رسد.

در سمت دیگر تپه‌های سرسبز و دشت‌های گل‌گاو‌زبان، شیرین‌بیان، لاله کوهی و … را می‌بینید.

برای رسیدن به این دریاچه از آزادراه قزوین به رشت بعد از رسیدن به لوشان، تابلوی داماش را دنبال کنید.

از داماش تا بره‌سر، ۸ کیلومتر راه در پیش دارید. درست وقتی به اول بره‌سر رسیدید باید به سمت چپ بپیچید. با پشت سر گذاشتن جاده‌ فرعی به طول ۲ کیلومتر به کنار دریاچه می‌رسید.

درباره دریاچه های گیلان در مجله جاجیگا بخوانید.

ییلاق جواهردشت چابکسر

سفر به شمال
ییلاق جواهردشت چابکسر

ییلاق جواهردشت در ارتفاعات شرق گیلان یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی و رسیدن به منظره‌های بکر بهاری، دشت‌های گل شکفته، چشمه‌های زلال جوشان و اقیانوس ابر است.

جواهردشت، ییلاق ساکنان روستاهای توابع چابکسر است.

برای رسیدن به جواهردشت باید به چابکسر در شرق گیلان برسید و با عبور از چابکسر وارد جاده سیاهکلرود شوید و ۲۵ کیلومتر پیش بروید.

جاده‌ رسیدن به روستا پیچ در پیچ و البته بسیار زیبا است و از روستاهای سیاهکلرود، قاسم آباد علیا و سفلا، گاوماست و چند روستای دیگر می‌گذرد.

برای بالا رفتن بهتر است خودروی شاسی بلند داشته باشید.

در سفر به این منطقه زیبا شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در چابکسر اقامتی همراه با رفاه و آرامش داشته باشید.

دشت دریاسر تنکابن

طبیعت بکر شمال
دشت دریاسر تنکابن

در میان حصار بلند چند کوه، جایی که هوای مرطوب، عبور رود خروشان و چشمه‌سارهای جوشان، دشتی یکدست از گل‌های وحشی معطر را پیش روی چشم شما قرار می‌دهد، دشت دریاسر خودنمایی می‌کند.

دشت ییلاقی دریاسر در ارتفاعات تنکابن پر از گل‌های بابونه که در میان کوه‌های بلند قامت الموت و جنگل‌های سرسبز دو هزار پنهان شده و در فصل بهار با روییدن میلیون‌ها گل زرد، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

چیزی که زیبایی این دشت بهشتی در تنکابن را چند برابر می‌کند، عبور چشمه‌های زلال و رودخانه‌های پرآب از دل آن است که این دشت طلایی را سیراب می‌کنند طوری که هیچ ردی از خشکی روی آن پیدا نمی‌کنید.

از نظر جغرافیایی دشت دریاسر در جنوب شهر تنکابن و در منطقه دوهزار و روستای عسل محله قرار گرفته و مسیر رسیدن به این دشت طلایی آن چنان خیره‌کننده است که شاید حتی از ادامه دادن راه منصرف شوید و بخواهید در بین مسیر توقف کنید.

روستای عسل محله حدود بیست دقیقه با جنگل دو هزار تنکابن فاصله دارد و با یک کوه پیمایی می‌توانید به بهشت پنهان دریاسر برسید.

اجاره ویلا و خانه روستایی در تنکابن یک انتخاب جذاب برای اقامت در این منطقه و لذت بردن از زیبایی‌های چشم‌نواز آن است.

دریاچه ولشت کلاردشت

طبیعت گردی در شمال ایران
دریاچه ولشت کلاردشت

در دل کوهستان البرز، دستان طبیعت گودالی عمیق حفر کرده و با بارش برف و باران آب چشمه‌های کوهساران، دریاچه‌ای سبز رنگ و زیبا به نام دریاچه ولشت ایجاد شده است که یکی از مقاصد اصلی دیدنی برای سفر به مازندران محسوب می‌شود.

این دریاچه آب شیرین که در جنوب غرب چالوس و شمال شرق کلاردشت قرار گرفته طبیعتگردان زیادی را برای کمپینگ و لذت بردن از این تکه زمرد سبز رنگ کوهستان البرز به سمت خودش می‌کشاند.

قورباغه، اردک ماهی، مارماهی، مار آبی، ماهی سفید، ماهی کولی و شاه کولی از جمله ماهیان بومی دریاچه ولشت است و بوته‌ها و درختان و نیزارهای پیرامون دریاچه پناهگاه مرغان مهاجر است.

از تفریحاتی که در دریاچه ولشت انتظارتان را می‌کشد می‌توان به ماهیگیری، قایق سواری، بیگ بال، بنانا سواری، شاتل، جت اسکی اشاره کرد.

همچنین شنا در این دریاچه زیبا، لذتبخش است. اما برای شنا در این دریاچه آب شیرین نیاز به مهارت و شناگری است. چرا که این دریاچه بسیار عمیق و آب شیرین سنگین است.

شب‌خواب شناور، یک گزینه جذاب است که گویا از امکانات اقامت در دریاچه ولشت است.

شب خواب، شناوری خاص است که مسافران روی آن سوار شده و شب را شناور بر سطح دریاچه سپری می‌کنند.

اجاره ویلا کلاردشت و اقامتی چند روزه در این شهر یکی از بخش‌های جذاب این سفر شمالی محسوب می‌شود.

مرداب هسل چالوس

سفر به مازندران
مرداب هسل چالوس

یکی از جاهایی که حتما باید در لیست طبیعتگردی شمال باشد، مرداب جادویی هسل با طبیعت حیرت‌انگیزش است.

این مرداب درست مثل یک بوم نقاشی است که فصل به فصل رنگ عوض می‌کند.

درواقع یکی از دلایل اصلی شهرت مرداب هسل که آن را به سوژه جذابی برای عکاسان تبدیل کرده، همین تغییر رنگ فصلی آن است که به خاطر حضور جلبک‌های درون آب دریاچه است.

برای رسیدن به مرداب هسل باید حدود ۱۲ کیلومتر از چالوس فاصله بگیرید و اتومبیلتان را پارک کنید و خودتان را برای حدود ۴۵ دقیقه جنگل نوردی آماده کنید.

اجاره ویلا و سوئیت در چالوس شما را به اقامتی همراه با رفاه و آرامش در این منطقه جذاب می‌رساند.

دریاچه الیمالات نور

دریاچه های مازندران
دریاچه الیمالات نور

دریاچه الیمالات، پهنه آبی وسیعی که مانند نگینی در میان قامت سبز درختان می‌درخشد و در میان سکوت جنگل دلربایی می‌کند.

برای رفتن به دریاچه الیمالات به شهر ساحلی نور بروید و از مسیر نور-چمستان راهتان را به سمت جنگل گشپل ادامه دهید.

مسیر رسیدن به الیمالات خودش دست کمی از مقصد ندارد و نور آفتابی که تلاش می‌کند خودش را از لابلای درختان سر به فلک کشیده به شما برساند، به قدری تماشایی است که هر لحظه شما را وادار به توقف و تماشا می‌کند.

قایق سواری، ماهیگیری و کمپینگ از تفریحات دریاچه است.

با اجاره ویلا و سوئیت در نور و اقامتی چند روزه در این شهر برای یک سفر خاطره‌انگیز برنامه‌ریزی کنید.

دریاچه و جنگل لفور سوادکوه

طبیعت زیبای مازندران
دریاچه و جنگل لفور

دریاچه لفور یکی دیگر از دریاچه‌های زیبای مازندران است که در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و آن را با نام‌های «سد البرز» و «سد پاشاکلا» هم می‌شناسند.

این دریاچه در منطقه سرسبز و جنگلی لفور یکی از مناظر زیبای خوش رنگ و آب و هوای سوادکوه برای پیک نیک، گردش و شب مانی کنار دریاچه است.

قایقرانی و ماهیگیری از دیگر تفریحات دریاچه لفور است. ماهیگیران از دریاچه لفور، ماهی سفید رودخانه‌ای، ماهی سرخ باله و ماهی زرد پر صید می‌کنند.

جنگل لفور یکی دیگر از جاهای دیدنی بکر سوادکوه محسوب می‌شود که بخشی از جنگل‌های چهل میلیون ساله هیرکانی و مجموعه‌ای به هم پیوسته از درختان، چشمه‌ها، آبشار، پرندگان و گونه‌های جانوری است.

با ورود به این جنگل، موسیقی آواز پرندگان، منظره اندام درختان پر شاخ و برگ خزه بسته و فضای مه گرفته از سقوط آبشار و پاچش قطرات در انتظار طبیعتگردان است.

جنگل‌نوردی، تن به آب چشمه و رودخانه و آبشار زدن، ماهیگیری، پیک نیک، عکاسی در طبیعت و دل به آرامش و موسیقی جنگل سپردن را در جنگل لفور تجربه می‌کنید.

درباره جنگل‌ های مازندران در مجله جاجیگا بخوانید.

با اجاره کلبه جنگلی سوادکوه تجربه یک شب اقامت رویایی در دل جنگل‌های سبز و مه گرفته مازندران را از دست ندهید.

چشمه باداب سورت ساری

طبیعتگردی شمال
چشمه باداب سورت

برای دیدن یکی از عجیب و جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعت در مازندران کافی است سری به چشمه باداب سورت بزنید.

چشمه باداب سورت طی هزاران سال، پدید آمده و هر پله مسیر پلکانی‌اش به دلیل ترکیبات خاص آب چشمه، رنگی متفاوت از دیگری در طیف زرد و نارنجی، کرم و طلایی و سفید دارد.

هرچه پله‌ها به سمت پایین‌تر می‌رود،به دلیل رسوب مواد معدنی و شفاف شدن آب، رنگ‌ها روشن‌تر می‌شوند.

باداب سورت دارای دو چشمه با کیفیت آب کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه است.

یکی از چشمه ها پرآب‌تر و آبی بسیار شور دارد. آب این چشمه دارای ترکیبات معدنی است که خاصیت درمانی دارد و در التیام دردهای مفصلی، بیماری‌های پوستی، روماتیسم و میگرن موثر است.

چشمه دیگر که کم‌آب‌تر و قرمز رنگ است در بالادست و شمال غربی چشمه اول قرار دارد و ترش مزه است.

باداب سورت بعد از «پاموک‌کاله» در ترکیه، دومین چشمه‌ آب شور جهان است.

برای رسیدن به باداب سورت مسیر جاده مازندران، شهر ساری و روستای اروست را پیش بگیرید تا به چشمه‌ها برسید.

برای اقامت در این منطقه می‌توانید روی اجاره ویلا و سوئیت در ساری حساب کنید، که فقط با چند کلیک در سایت جاجیگا امکان‌پذیر است.

دریاچه توشن گرگان

طبیعت گرگان
دریاچه توشن گرگان

دریاچه توشن گرگان یکی دیگر از مناظر طبیعی جذاب در شمال ایران است که وسط یک منظره جنگلی و سرسبز دلبری می‌کند.

برای رسیدن به این منظره کارت پستالی، جاده جنگلی در جنوب شهر گرگان را به سمت دامنه کوه زیبای توشن  بروید تا به دریاچه سبز رنگ توشن که در آغوش درختان جنگلی قرار دارد، برسید.

رقص ماهی‌های رنگارنگ در عمق زلال این دریاچه تماشایی است.

درباره زیباترین دریاچه های نزدیک تهران در مجله جاجیگا بخوانید.

مقبره خالد نبی

طبیعت شمال
مقبره خالد نبی

بر فراز منطقه کوهستانی «تانگری داغ» در ارتفاع ۷۰۰ متری، مقبره و قبرستان خالد نبی یکی از جاهای دیدنی گرگان است که به فاصله ۱۷۸ کیلومتری این شهر قرار دارد.

در جاده‌ای پوشیده از چمنزار سبز و دشت گل به سمت خالد نبی پیش بروید و با یکی از خاص‌ترین تصاویر طبیعت روبه‌رو شوید.

مقبره خالد نبی عمارتی ساده و چهارگوش با گنبدی سبز رنگ است که بر فراز تپه‌ای قرار دارد و آرامگاه خالد نبی، آخرین مبلغ دین مسیحیت است.

در فاصله کمی از آرامگاه خالد نبی، گورستانی باستانی و شگفت‌انگیز با تندیس‌های سنگی که نشان قبر هستند، قرار دارد.

شواهد باستان‌شناسی نشانگر این است که این سنگ قبرهای عمودی نماد جنسیت مردگان آن زمان بوده است و بر فرار محل دفن آنها به عنوان سنگ قبر نصب می شده.

برای رسیدن به خالد نبی از گرگان وارد جاده بجنورد شوید.

پس از آزادشهر و مینودشت به گالیکش می‌رسید. وارد جاده کلاله که آخرین شهر این مسیر است، شوید.

برای اقامت در این منطقه با اجاره ویلا و سوئیت در کلاله فضای مناسب و دلخواهی برای ماندن خواهید داشت.

سخن آخر

در این مطلب سری به مناطق طبیعی و مناسب برای طبیعتگردی در شمال ایران زدیم.

اما شاید بد نباشد یادآوری کنیم که اگر مهمان طبیعت بودیم، رسم مهمانی را به جا آوریم و با طبیعت مهربان باشیم و مراقب طبیعت بکر و زیبای سرزمین‌مان باشیم.

درباره آداب طبیعتگردی در جاجیگا بخوانید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

لطفاً امتیاز دهید

معصومه ذاکراکبری

ثبت دیدگاه

وب‌سایت جاجیگا

جاجیگا را دنبال کنید

شمال